Skocz do zawartości
IGNORED

Zasilacz preampu Marantz 7


gregorr

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jakoś w sierpniu zaszłego roku zakupiłem na ebay'u płytkę klona przedwzmacniacza lampowego Marantz 7. Zakupiłem przyzwoite elementy i preamp złożyłem. Całość gra bardzo ładnie, słodki wokal, świetna góra, bas troszkę rozlazły ale do przyjęcia. Całości przeszkadza jedynie niewielki przydźwięk sieciowy. Schemat samego pre jest podobno niezmieniony, jednak zasilacz jest już z pewnością konstrukcją bardziej nowoczesną. I stąd też bierze się moje pytanie: czy taki zasilacz jak w załączniku jest prawidłowy? Dla mnie jest trochę zbyt złożony i nie potrafię tego sam ocenić. Objawem być może nieprawidłowej pracy przy solidnym wygraniu jest zimny Q1 i U1 oraz znacząco nagrzewający się Q3. Czy będzie tu miał znaczenie fakt, że z okazji braku diody zenera 30V połączyłem szeregowo dwie DZ15?

 

Dla pełnego obrazu dołączam również schemat samego pre.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-25607-095426200 1294090747_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/76423-zasilacz-preampu-marantz-7/
Udostępnij na innych stronach

Zasilacz jest dość prosty i jego schemat wygląda sensownie. Powinien jedynie, za diodą zenera mieć filtr RC. Proponuje dla testu podłączyć kondensator elektrolityczny 10-47u na >35V równolegle z diodą. Pamiętaj, że taki kondensator zapewni także opóźniony start napięcia anodowego, a raczej jego powolne narastanie. Taki zasilacz powinien mieć wysoki CMRR. O wiele ważniejsze jest dobre ekranowanie, zamknięcie przedwzmacniacza w metalowej obudowie i odpowiednie rozłożenie elementów po obudowie. Może masz też jakąś pętle masy?

Dzięki za odpowiedź.

Sprawdzę jeszcze raz czy nie ma pętli masy. Zastanawia mnie jednak znikome grzanie się wcześniej wspomnianych elementów, na których powinny odkładać się tętnienia napięć.

Pytanie odnośnie równoległego podłączenia kondensatora z DZ - polaryzacja kondensatora powinna być zgodna z polaryzacją DZ, tak?

 

Pozdrawiam

gregorr

Jeszcze jednym źródłem brumu może być żarzenie.

 

Może Ci ten LTek nie wyrabia. Spróbuj żarzyć zmiennym ale symetryzowanym (dwa rezystory 100OM 5Wt do masy).

 

Jeżeli chodzi o zasilacz anodowy to daj tam na wejściu, odrazu po mostku, jakiś najprostszy filtr CRC przed stabilizacją.

 

PS. Tez miałem ochotę na ten przedwzmacniaczyk. Może kiedyś...

Jeszcze jednym źródłem brumu może być żarzenie.

 

Może Ci ten LTek nie wyrabia. Spróbuj żarzyć zmiennym ale symetryzowanym (dwa rezystory 100OM 5Wt do masy).

 

Jeżeli chodzi o zasilacz anodowy to daj tam na wejściu, odrazu po mostku, jakiś najprostszy filtr CRC przed stabilizacją.

 

PS. Tez miałem ochotę na ten przedwzmacniaczyk. Może kiedyś...

 

O to właśnie się rozchodzi, że ten LTek wcale się nie grzeje. Nabieram podejrzeń, że może być walnięty.

Jeśli chodzi o modyfikacje to jest z tym kłopot, bo wszytko jest dosyć ciasno upakowane na jednej płytce z obustronnym drukiem i nie chciałbym którejś ze ścieżek przypalić.

Spróbuję zsymetryzować żarzenie i zobaczę co dalej.

Jeśli chodzi o brzmienie, to naprawdę polecam układ, bo tak pięknego wokalu i czystych, rozdzielczych sopranów wcześniej nie słyszałem.Jak wcześniej napisałem, to można by było trochę nad basem popracować, skrócić go, być może przez dobór odpowiednich kondów wyjściowych. U mnie siedzą Manty, więc z pewnością dałoby rade znaleźć coś lepszego.

 

Pozdrawiam

Spróbuję zsymetryzować żarzenie i zobaczę co dalej.

 

Zgodnie ze schematem masz umasioną szynę żarzenia F- przed symetryzacją musiałbyś prawdopodobnie pociąć gdzieś ścieżkę aby zdjąć masę z tej szyny.

Co jeszcze jest dosyć ciekawe, rezystory R14 i R30 widoczne na schemacie nie występują w spisie elementów, który został mi dostarczony przez sprzedawcę płytki PCB. Przeglądając stronę producenta tej płytki (AnalogMetric) na zdjęciach już zmontowanych kitów rezystory te nie są montowane. Sugerując się schematem oczywiści je wlutowałem. Próbuję teraz zweryfikować czy to właściwe posunięcie.

Znalazłem schemat, delikatnie wysiliłem mózg i znalazłem odpowiedzi na część pytań. Projekt jest zmieniony w stosunku do oryginału, no i upewniłem się co powinienem zrobić z R14 i R30.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.