Skocz do zawartości
IGNORED

Lakierowanie kolumn - problem


dst89

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.Jeżeli sklejone juz skrzynki postoją w docelowym miejscy jakieś 3 miesiące i potem zostaną jeszcze raz (po klawiszowaniu) wyszlifowane to chyba już nie będą wiecej tego robić ;).Może jeszcze polakierować je od środka żeby nie działała na nie wilgotność powietrza?

 

 

Jak sezonowałeś paczki z samego MDF-u przez 3 miesiące to teraz najwyższa pora okleić to HDF-em i będzie na 100% O.K. Jeśli zafornirujesz sam MDF to w każdej chwili może pokazać się klawiszowanie i...masz problem.

Jedne kolumny z mdf robiłem chyba z 8 miesięcy. Tak wyszło. Ostatni szlif przed fornirowaniem robiłem chyba po 5-6 miesiącach. Po dwóch latach użytkowania widać było ślady na łączeniach płyt. Fornir nie popękał, ale wybrzuszenie było.

Ostatnio robiłem ze sklejki i też oklejałem hdf. Profilaktycznie.

Lumin T3, Arcam CD37, Hegel H360, ekta MKII (Troels Gravesen)

W łączeniach wytnij rowki na kształt litery''v''(około 3-4mm głębokości)i zaszpachluj takim wypełniaczem jaki jest dedykowany pod farbę bazę której chcesz użyć.

 

Ogólnie rzecz biorąc może to być szpachlówka uniwersalna Novol.Możesz użyć lepszej,takiej która posiada w składzie mniej styrenu.

W łączeniach wytnij rowki na kształt litery''v''(około 3-4mm głębokości)i zaszpachluj takim wypełniaczem jaki jest dedykowany pod farbę bazę której chcesz użyć.

Rozumiem że te rowki dotyczą połączeń prostopadłych,a co kiedy skleję 2 arkuszerównolegle?Tam wydaje mi sie klawiszowanie nie wystapi

Rozumiem że te rowki dotyczą połączeń prostopadłych,a co kiedy skleję 2 arkuszerównolegle?Tam wydaje mi sie klawiszowanie nie wystapi

 

Uważam że wystąpi.Istotna jest grubość wypełnienia,inaczej będzie zawsze widać uskok po malowaniu i wyschnięciu.Farby,lakiery zmiękczają miejsca łączeń(jeśli w tych miejscach jest niewiele szpachli)i pojawia się bruzda.Musisz mieć też sprawdzoną szpachlę do drewna bądz do zastosowań metalowych(znakomicie przylepne do płyt,drewna i innych materiałów).Są szpachle które''osiadają''.

Polecam szpachlówkę''Novol'' UNI profesional.Super przylepna do wielu materiałów i stosunkowo nie zbyt droga.

łatwiej będzie na 90'+ hdf z tym że tu dochodzi koszt dosyć drogiego kleju i hdfu, skrzynka przed hdf'em oczywiście musi być dobrze wyszlifowana i dobrze jakby trochę postała. Przyklejając(na poliuretanie)hdf, trzeba go idealnie docisnać(ściskami), znów trzeba go szlifnać i przed lakierowaniem bądź fornirowaniem powinna tez chwile postać, sprawdzić, szlifnąć. Dlaczego musi być idealnie dociśnięty przy klejeniu, bo poliuretan podnosi materiał i jeżeli będziesz miał buły i zaczniesz je szlifować to może sie okazać że zbierzesz za dużo materiału i z czasem wyjdzie klawisz.

Jak wygląda ten sam problem z płyta wiórową szlifowaną ?

przy skrzynkach o katach prostych wiórówka się sprawdza dobrze. Frezowałem taka płytę i szło lepiej niż w MDF nawet kurzu było mniej, a narzedzie najtańsze z dostepnych jakiś chiński frez palcowy czy coś takiego. Ale ja z tego robiłem obudowy próbne więc sie klawiszowaniem nie przejmowałem. Kiedyś dawno temu zalewałem takie płyty mocno wikolem ale czasu dużo zajmowało a potem krawedzie twarde jak kamień nie dawały się tak dobrze szlifować.

Czy płyta wiórowa też tak mocno zmienia wymiary pod wpływem zmian wilgotności powietrza ?

 

albo pokryć fornirem :)

A może grubym obłogiem ?

Jak wygląda ten sam problem z płyta wiórową szlifowaną ?

przy skrzynkach o katach prostych wiórówka się sprawdza dobrze. Frezowałem taka płytę i szło lepiej niż w MDF nawet kurzu było mniej, a narzedzie najtańsze z dostepnych jakiś chiński frez palcowy czy coś takiego. Ale ja z tego robiłem obudowy próbne więc sie klawiszowaniem nie przejmowałem. Kiedyś dawno temu zalewałem takie płyty mocno wikolem ale czasu dużo zajmowało a potem krawedzie twarde jak kamień nie dawały się tak dobrze szlifować.

Czy płyta wiórowa też tak mocno zmienia wymiary pod wpływem zmian wilgotności powietrza ?

 

 

A może grubym obłogiem ?

Zrobiłem dwie szafki i kolumny dla syna (TOTEM MITE) z wiórówki i nie miałem problemu z klawiszowaniem. Kolumienki i jedna szafka są od lata, druga szafka ma już 3 lata.

Lumin T3, Arcam CD37, Hegel H360, ekta MKII (Troels Gravesen)

Zrobiłem dwie szafki i kolumny dla syna (TOTEM MITE) z wiórówki i nie miałem problemu z klawiszowaniem. Kolumienki i jedna szafka są od lata, druga szafka ma już 3 lata.

Sklejałeś na kąt 90 st., czy zacinałeś krawędzie pod kątem 45 st. ?

Jeśli klasycznie na 90 st. to jakoś specjalnie wykańczałeś krawędzie płyty i potem czym pokrywałeś ?

Sklejałeś na kąt 90 st., czy zacinałeś krawędzie pod kątem 45 st. ?

Jeśli klasycznie na 90 st. to jakoś specjalnie wykańczałeś krawędzie płyty i potem czym pokrywałeś ?

90 stopni, tylko zwykła szpachla i szlif

Lumin T3, Arcam CD37, Hegel H360, ekta MKII (Troels Gravesen)

Arku, każda płyta zmienia wymiar mniej czy więcej, ale jednak, czy to będzie super twarda sklejka, płyta stolarska, mdf, wiór, materiał zawsze pracuje, a widoczne to jest zwłaszcza tam gdzie sa zmienne warunki temperaturowe i obudowa jest lakierowana np. na połysk.

Klawiszowanie nie rzuca się w oczy przy małych skrzynkach np. słynne Mite. Jednak nie ma co rozkminiać już tego tematu, bo pomimo że recepta jest podana czyli składanie na 45' lub oklejanie bryły hdf'em(więcej roboty, ale lepiej)to czytam tutaj że są "lepsze" recepty.

Nie chodzi o lepsze recepty tylko uzyskanie zadowalających rezultatyów domowymi sposobami przy jak najmniejszym wydatku sił i środków.

 

Pytam o płyte wiórową bo taką mozna kupić pociętą na wymiar w Castoramie, OBI, Leroy czy innym Praktikerze. Tolerancja wymiarów jewst na tyle mała że da się z tego składac wystarczajaco symetryczne obudowy. Poddaje się też frezowaniu. Jest tania jak barszcz - ostatnio za płyty na dużego podstawkowca zapłaciłem 15 złotych z pocięciem.

 

Do rozwiązania pozostaje kwestia lakierowania. Kiedyś namęczyłem się ze sklejką, cciałem uzyskać widok przekroju ale po każdym lakierowaniu było widac linię podziału. Dopiero wielokrotne szlifowanie i zamalowywanie lakierobejcą pozwalało dośc dobrze ukryć krawędź łączenia.

Na płycie wiórowej tego jeszcze nie próbowałem. Rozważam i ciecie pod kątem 45 st. i oklejanie HDFem - najlepiej jedno i drugie ;) tylko zeby jeszcze takie kanapki były dostępne w sprzedazy już gotowe do pocięcia, to bym się skusił.

Jak to mówi przysłowie: Tanie mięso psy jedzą. I do tego też nadają się płyty kupowane w sklepach typu OBI, Castorama itp. Jestem stolarzem z wieloletnim doświadczeniem. Pracuję z MDF-em od lat i zrobiłem już kilka skrzynek na głośniki. Na rynku istnieje wiele typów MDF-u. Ta w OBI jest tania bo jest nisko skompresowana więc pije wodę jak wielbłąd. Wybierzcie się do pobliskiego zakładu stolarskiego, zamówcie sobie wysoko skompresowany MDF odporny na wilgoć (ogólnie występuje w kolorze zielonym), dodatkowo pomalujcie skrzynki od środka i problem z głowy. Przynajmniej u mnie zadziałało.

Oczywiście tak jak wielu poprzedników pisało łączenie ścianek koniecznie na 45 stopni. U mnie w zakładzie przy łączeniu na 45 stopni używamy taśmy maskującej do malowania ścian. Działa idealnie. Od 6-ciu lat żaden klient nie zareklamował tak sklejonej szuflady.

Ja radzę sezonować płyty przed klejeniem, najlepiej zaczekać do okresu grzewczego (zmniejszona wilgotność w pomieszczeniach). Sklejam swoje kolumny już około 8 miesięcy, jak zaczęli grzać w piwnicy to wszystko się poklawiszowało. Najgorsze że paczki były już polakierowane i szlifowane, czekały na polerowanie (czarny wysoki połysk). Weź się chłopie nie pochlastaj tyle roboty na marne. Znowu trzeba było klawisze ścierać. Kolumny oklejane HDF 3mm. i 2x płyta 18mm MDF (wszystko kupione w OBI) więc jest w tym trochę prawdy że mdf mdf-owi nie równy. Dodam żeby okleić kolumny hdf-em trzeba mieć troche ścisków, które zagwarantują w miarę równy i odpowiedni nacisk (w zależności od instrukcji technicznej kleju)

  • 1 miesiąc później...

Zgromadziłem prawie wszystko tylko mam problem jakiego mam użyć kleju???Będę kleił elementy cięte normalnie pod prostym kątem jak i też sklejał ze sobąarkusze MDF o wymiarach 22cmm na 1 metr.Chce do tego celu użyć ścisków i obciążników(garażowa robota).Zastanawiałem się nad klejem Rakoll (wodnym),a może lepsze będą kleje montażowe.Będę starał się również nie używać wkrętów.Proszę o poradę.

Najzwyklejszy Pattex lub Soudal do drewna wikolowy (białe, gęste w pojemniku z plastiku z czubkiem do odcięcia) z Castoramy czy innego Leroy Merlin będzie aż nadto dobry. Nie ma filozofii w łaczeniu kawałków MDF - smarujesz, ściskasz, czekasz, gotowe. A jak już naprawdę chcesz mieć tip top - to zanim kupisz ów klej - poszperaj na półce - z przodu są te stare z kończącym się terminem ważności :)

Powiedzcie proszę jeszcze czy jeżeli nie użyję oprócz kleju kołków ,lamelek itp..tylko ściski i klej to mi to się będzie trwale i mocno trzymać???

 

Bez obaw, będzie trzymać, chyba że dobierzesz nie odpowiedni klej;-)

  • 2 tygodnie później...

Wszystko poklejone i trzyma jak trzeba.Musze tylko w kilku miejscach podszpachlować(ciąłem góre i dół) slady po niezbyt udanym cieciu,sa też zagłębienia i obicia krawędzi.Cz mogę użyć szpachli samochodowej ,a jak tak to czu NDF zagruntować wcześniej wikolem? Póżniej na to okleina modyfikowana.

  • 3 lata później...

Witam,

nie chcę zakładać nowego tematu, więc pozwolę sobie zadać pytanie tutaj.

Po dwóch latach grania na moich kolumnach postanowiłem je wreszcie wykończyć, nigdy wcześniej nie kleiłem forniru lakierowałem itd.

Fornir wyszedł bardzo dobrze, postanowiłem że zrobię wykończę na wysoki połysk. Metoda nakładania lakieru....wałek ;) wszystko w domowych warunkach (nie przygotowałem się do tego nic nie sprawdzałem, wszystko na hura...) I tak nałożyłem 6 warstw lakieru bez podkładu itd, wiadomo jak wyszło....

Zacząłem szlifować i okazało się ku mojemu zdziwieniu że efekt jest wyśmienity, zrobiłem górę kolumny tam jednak lakier rozlewał się najładniej, domyślam się że z bokami kolumn już nie pójdzie tak łatwo. I tu pytanie czy można zeszlifować powierzchnię (nie chcę przesadzić) a ewentualne "ubytki" lakieru uzupełniać miejscowo tak aby po kolejnym szlifie uzyskać lustro ? da się to zrobić, czy coś stoi na przeszkodzie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-20069-0-71478000-1437397888_thumb.jpg

post-20069-0-80638900-1437398029_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Łoooo ciup !

Przecież możesz położyć kolumne i lakierować też w poziomie. Nie wiem jak bezbarwny ale w kolorach jest tak że różnica w proporcji lakier i utwardzacz daje inny odcień,trzeba pilnować precyzji i dokładności. Daj dość warstw żeby nie było ubytków..

 

Pewnie chcesz naraz op...olić. A żeby kłaść kolumne to trzeba czekać na porządne utwardzenie jednej strony i tak kilka dni pracować.

Kurde balans, też próbowałem wałkiem i stwierdziłem że poległem, nawet nie zbliżyłem się do takiego efektu. Opisz proces i czym malowałeś, bo skopiuję. Kurcze wierzyć się nie chce, ile ja godzin spędziłem nad osiągnięciem czegoś takiego żeby ostatecznie stwierdzić że się nie da a tu kolega pokazuje...

Kurde balans, też próbowałem wałkiem i stwierdziłem że poległem, nawet nie zbliżyłem się do takiego efektu. Opisz proces i czym malowałeś, bo skopiuję. Kurcze wierzyć się nie chce, ile ja godzin spędziłem nad osiągnięciem czegoś takiego żeby ostatecznie stwierdzić że się nie da a tu kolega pokazuje...

 

Filozofii raczej tu nie ma, najpierw zeszlifowałem lakier szlifierką rotacyjną papierem 400, następnie 2000 do uzyskania możliwie najlepszej jakściaowo powierzchni i wypolerowałem polerką przy użyciu 3 rodzajów past. Efekt moim zdaniem rewelacyjny.

Lakier HartzLack połysk poliuretanowy nie znam się na tym bo pierwszy raz lakierowałem, ale sprawił się świetnie.

 

Pytanie nadal aktualne do obeznanych z takim rodzajem wykończenia.

I tu pytanie czy można zeszlifować powierzchnię (nie chcę przesadzić) a ewentualne "ubytki" lakieru uzupełniać miejscowo tak aby po kolejnym szlifie uzyskać lustro ? da się to zrobić, czy coś stoi na przeszkodzie ?

Łoooo ciup !

  • Moderatorzy

Na pewno przed kolejną warstwą lakieru można tak zrobić. Sam uzupełniam taka drobne "ubytki". Lakieruję całość a później (ale kiedy warstwa jest jeszcze mokra, lepka) trochę rzadszym lakierem czy farbą uzupełniam ubytki by się w nie wlała. Jak ubytek trochę większy to powtarzam przy kolejnych warstwach. Podejrzewam, że jeśli lakier jest taki sam to można by spróbować uzupełnić już po ostatniej warstwie. Tylko przy większych ubytkach trzeba pewnie w kilku etapach. Z czego przez ubytki rozumiem coś w rodzaju drobnych rysek.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Niestety po szlifowaniu boków kolumn okazało się że nie jest tak kolorowo, powierzchnia nie jest już tak dobra jak to miało miejsce na górze.

Są spore braki, nie chciałbym zalewać wszystkiego ponownie lakierem bo pójdzie go sporo, czy mogę na taką powierzchnie nałożyć kilka warstw caponu (jest już na niej lakier, nie chcę go usuwać do końca, bo szkoda, jakieś wyrównanie powierzchni dzięki temu już jest) następnie szlif dopiero lakier i polerka.... Czy może coś się odbarwi lub wyjdzie nie tak, będzie widać jakąś różnicę w warstwach?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Łoooo ciup !

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.