Skocz do zawartości
IGNORED

Topowe kable zasilające ?


Rekomendowane odpowiedzi

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

A panel to niby co ? Firanka ?

 

No to jeszcze raz!

 

Proszę nie nie mylić wytworzenia dźwięku z jego ODTWARZANIEM.

 

To w istotny sposób inne zjawiska.

 

p.s. spróbuj uderzyć stopą perkusji w folię elektrostatów czy magneplanarów :)

Edytowane przez HarpiaAcoustics

Stopa perkusji generuje dość konturowy dźwięk.

Dobry przetwornik powinien szybko oddać energię i również szybko ją wygasić ( jeśli tak brzmi nagranie)

Bez problemu robią to głośniki dynamiczne.

 

Tu podstawowy problem.

 

 

Narastanie i wygaszanie sygnału -za ta przypadłość odpowiedzialny jest cały system,a w szczególności wzmacniacz mocy.

Tego sie będę zawsze trzymał.

O właśnie, świetne do małych składów i spokojnego grania.

 

 

Przypomnę o ładowaniu "dużego kondensatora" duża ilością energii.

 

Rafael, do napędzania elektrostatów i magnetostatów na angielskich Audio Show w latach 2000 + brytyjczycy najczęściej stosowali właśnie monobloki NADA Electrocompanieta i tranzystory Quad 909 w wersji monobloków. Takie AW 400 mają 700W/4 na kanał a kosztują naprawdę niewiele w stosunku do tego co potrafią i jak grają.

Edytowane przez Magnepan

Narastanie i wygaszanie sygnału -za ta przypadłość odpowiedzialny jest cały system,a w szczególności wzmacniacz mocy.

Tego sie będę zawsze trzymał.

 

oczywiście, że szybkość wzmacniacza jest ważna

jednak nawet najszybszy nie pomoże, gdy wolne są głośniki

 

niestety.... :)

Nie myśl. Jeśli już pomyślałeś, to nie mów. Jeśli już powiedziałeś, to nie pisz. Jeśli już napisałeś, to nie podpisuj. Jeśli podpisałeś, to się nie dziw!

 

 

Moje punkty widzenia nie sa odmiennymi stanami swiadomości-jest to do sprawdzenia.

 

Twoje punkty widzenia budzą mój szacunek! (nie żartuję) ale czasem bywają rozbieżności typu pan Franek na linii montażowej pomylił druty który każdy o dziwo! był inny mimo ze były tylko trzy a dla użytkownika końcowego wyglądały na takie same.

 

System za duże $$$ do strojenia które opisywałeś że takowe istnieją służą między innymi do tego ale proza życia w postaci słabszego dnia u pana Franka zrobiła psikusa i raz kable wpięte stroją a druga para nie stroi.

 

 

 

 

p.s. spróbuj uderzyć stopą perkusji w folię elektrostatów czy magneplanarów :)

Jak będziesz u Magnepana to Sparton później szybko uciekaj :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Monobloki NADA Electrocompanieta ( koszt 35 kzł) - 400W/8 w zupełności wystarczą !!!

 

Wierzę Ci na słowo, nie słuchałem. Z tego wynika, że MG są bardziej przyjazne niż te kolumny od których zaczęła się dyskusja czyli ML CLS. Dla mnie dorabianie jakiegoś dodatkowego odczepu we wzmacniaczu i w ogóle zmiana koncepcji urządzenia, żeby dopasować je do wymogów jednych kolumn jest jakąś abstrakcją i ponurym żartem projektanta kolumn. A kolumny te są nam przedstawiane jako niedościgły wzór i referencja;-) A ich właściciel wypowiada się na forum jako guru wszystkich guru. Nawet mądrzejszy niż Stary;-)

 

 

Jak masz czym zmierzyć to możemy to zrobić tylko przypominam powinno być 50Hz czyli tyle co w sieci :)

Cały czas czekam na ustosunkowanie się do testu amperomierzami :)

(...) to ja jutro jadę do Stolicy i miejsce w aucie jest (...)

 

Jak za free, to wziąłbym Esterę na połażenie po Starówce. Daj znać Darku.

pzdr

" Ludzie bardziej dbają o swoją dumę niż o to, co jest prawdą." - T. Pratchett/S. Baxter

Tobie to ja mogę olej wcisnąć czasami by się przydał :)

Nie masz tak dobrej klasy oleju co ja tak ze byłby dysonans tak że nawet nie próbuj! :)

 

Cały czas czekam na ustosunkowanie się do testu amperomierzami :)

Kurde to ty masz pomierzyć moje pomiary mogły być nieobiektywne :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Nieprawda,bo co by się z dżwiękiem działo

Pożycz,podłącz,posłuchaj wtedy napisz,na razie teoretyzujesz

 

Myślisz, że nigdy tego wcześniej nie robiłem?? ;-) Nawet dziś mogę okablować cały tor AZ Absolute bo mam ich na tyle, tylko to nie ma żadnego sensu. A są to sieciówki wybitne... Mimo tego, do CD się absolutnie nie nadają;-) Piotrek, jak coś jest zdaniem producenta do wszystkiego to tak naprawdę jest do d... Shunyata, której nie lubisz również oferuje kilka odmian swoich przewodów, jedna dedykowana pod CD, inna pod końcówkę. Są kable dedykowane do urządzeń niskoprądowych (choćby Shunyata z końcówką VX) a są takie do wysokoprądowych. Kwestionowanie tego oczywistego faktu audiofilowi Twojej miary nie przystoi.

 

Czyste szamaństwo,czyli bujda na resorach..............na moje ucho,nie na oko)

 

A słuchałeś dokładnie sieciówek Sulek, tak przez powiedzmy kilka godzin na różnym materiale muzycznym. O kable Kimbera Selekta nawet nie pytam;-)

Edytowane przez tomkly

Abo mamy w torze "100" tranzystorów i gigantyczną moc ze zdegradowaną górą albo szlachetny dźwięk przepuszczony przez małą ilość tranzystorów i mniejszą moc.

 

Co za brednie..

Wierzę Ci na słowo, nie słuchałem. Z tego wynika, że MG są bardziej przyjazne niż te kolumny od których zaczęła się dyskusja czyli ML CLS. Dla mnie dorabianie jakiegoś dodatkowego odczepu we wzmacniaczu i w ogóle zmiana koncepcji urządzenia, żeby dopasować je do wymogów jednych kolumn jest jakąś abstrakcją i ponurym żartem projektanta kolumn. A kolumny te są nam przedstawiane jako niedościgły wzór i referencja;-) A ich właściciel wypowiada się na forum jako guru wszystkich guru. Nawet mądrzejszy niż Stary;-)

 

Tomasz, ale nikt nie mówi o najważniejszej sprawie związanej z ML i nie tylko.........

 

Sweet Spot z Martna Logana jest wielkości włosa o czym kolega Szymon doskonale zdaje sobie sprawę.......he,he.

i tutaj każdy model Magnepana pod względem szerokości przekazu i dobrej stereofonii k ł a d z i e wiekszość paneli jakie zostały wyprodukowane w historii audio.

 

Chyba nie wyobrażasz sobie słuchania muzyki na baczność :-))

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Sweet Spot z Martna Logana jest wielkości włosa

 

A czemu tak jest?

 

Sorry, rozmowa chyba powinna dotyczyć modelu CLX, bo CLS to jakiś staroć jest, poniżej zrzut ze strony ML:

 

CLS DISCONTINUED

Launched in 1986

Price when discontinued: Customizable, starting at $2,500 per pair

 

Poniżej parametry współczesnej referencji ML, zwracam uwagę na pasmo przenoszenia basu:-)

 

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 

 

CLX ART

 

Pasmo przenoszenia: 56 – 23,000 Hz ±3dB

Rozpraszanie w poziomie 30°

Rozpraszanie w pionie 145 cm źródło liniowe

Przetwornik wysoko-tonowy XStat™ CLS™ przetwornik elektrostatyczny

Wymiary panelu 144.8 x 21.8 cm

Powierzchnia panelu 490 in2 (3,157 cm2)

Przetwornik nisko-tonowy DualForce™ 2 membrany, triple stator dipolowy nisko-tonowy przetwornik elektrostatyczny

Wymiary panelu 57” x 11.5” (144.8 x 29.2 cm)

Powierzchnia panelu 656 in2 (4,228 cm2)

Czułość 90 dB/2.83 voltów/metr

Impedancja 6 Ohm, 0.7 przy 20kHz. Kompatybilny z wzmacniaczami obsługującymi kolumny 4, 6 lub 8 Ohm

Zalecana moc wzmacniacza 20–450 watt/kanał

Częstotliwość zwrotnicy 360Hz

Waga 110 lbs. (50 kg)

Wymiary (W x S x G) 178.6 cm x 65.4 cm x 37.3 cm

 

W tym miejscu wystarczy. Rozwaliło mnie to 56Hz, autentycznie. No i te 0,7 przy 20kHz. Przy czym w tym obszarze Hz minimum na tym poziomie nie jest szkodliwe. Szkoda, że producent nie podaje co dzieje się w zakresie poniżej 100Hz. A tam panie same czary. Rów Mariański;-)

100 tranzystorów, będzie doskonale trzymało tłumieniem i precyzyjnie prowadziło membranę głośnika, nawet bez magnesu w obwodzie magnetycznym - to żart, lecz duże obwody magnetyczne wpływają absolutnie destrukcyjnie na warunki pracy cewki w przetworniku, to przy okazji, przewyższenie mocy wzmacniacza w stosunku do potencjału głośników, jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na jakość, jednym z niewielu na prawdę skutecznych, lecz mało kto tak czyni z oczywistych względów.

Potencjalne zniekształcenia od półprzewodników są niczym wobec innych problemów w zagadnieniu kontroli, budowania głębi czy skali dynamiki dźwięku.

To co z dynamiką nagrania wyczyniają wszelkie kable, jest już wystarczającą barierą, przewyższającą potencjalne problemy z półprzewodnikami.

Szybkie półprzewodniki, w żadnym stopniu nie są krytyczne w systemie - moim skromnym zdaniem.

W wzmacniaczu dramat rozgrywa się w stopniach wejściowych, tam są rozdawane karty, pytałem Sly, czym ma zasilane.

Co za brednie..

Uzasadnienie?

100 tranzystorów, będzie doskonale trzymało tłumieniem i precyzyjnie prowadziło membranę głośnika, nawet bez magnesu w obwodzie magnetycznym - to żart, lecz duże obwody magnetyczne wpływają absolutnie destrukcyjnie na warunki pracy cewki w przetworniku, to przy okazji, przewyższenie mocy wzmacniacza w stosunku do potencjału głośników, jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na jakość, jednym z niewielu na prawdę skutecznych, lecz mało kto tak czyni z oczywistych względów.

Potencjalne zniekształcenia od półprzewodników są niczym wobec innych problemów w zagadnieniu kontroli, budowania głębi czy skali dynamiki dźwięku.

To co z dynamiką nagrania wyczyniają wszelkie kable, jest już wystarczającą barierą, przewyższającą potencjalne problemy z półprzewodnikami.

Szybkie półprzewodniki, w żadnym stopniu nie są krytyczne w systemie - moim skromnym zdaniem.

W wzmacniaczu dramat rozgrywa się w stopniach wejściowych, tam są rozdawane karty, pytałem Sly, czym ma zasilane.

Panowie słucham w swoim systemie zmodowanego Philipsa CD-100 i wiecie co wam powiem odbiegając od tematu wątku.

Cały ten rozwój techniki cyfrowej w audio coraz bardziej mi przypomina toczenie przez krasnala tabletki z krzyżykiem po ladzie apteki :)))

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Ja bym powiedział tak: dobrze zaprojektowaną kolumnę powinno dać się napędzić lampą. Normalną lampą, bez jakiś specjalnych modyfikacji... Wiadomo, że istnieją też lampowe potwory typu ARC Ref. 750, ale obawiam się, że w zetknięciu z impedancją poniżej 1 oma to i one polegną, choć może się nie spalą. A tranzystor przy takim spadku impedancji powinien się po prostu wyłączyć, bo praca w tych warunkach zagraża stabilności i przypomina krótkie spięcie;-)

Myślisz, że nigdy tego wcześniej nie robiłem?? ;-) Nawet dziś mogę okablować cały tor AZ Absolute bo mam ich na tyle, tylko to nie ma żadnego sensu. A są to sieciówki wybitne... Mimo tego, do CD się absolutnie nie nadają;-) Piotrek, jak coś jest zdaniem producenta do wszystkiego to tak naprawdę jest do d... Shunyata, której nie lubisz również oferuje kilka odmian swoich przewodów, jedna dedykowana pod CD, inna pod końcówkę. Są kable dedykowane do urządzeń niskoprądowych (choćby Shunyata z końcówką VX) a są takie do wysokoprądowych. Kwestionowanie tego oczywistego faktu audiofilowi Twojej miary nie przystoi.

 

 

 

A słuchałeś dokładnie sieciówek Sulek, tak przez powiedzmy kilka godzin na różnym materiale muzycznym. O kable Kimbera Selekta nawet nie pytam;-)

 

 

AZ absolute transparent,to dla mnie dwa rózne swiaty.

 

Jak coś od razu nie gra przynajmniej poprawnie,to ciężko z upływem czasu oczekiwać rewelacji,nawet po zmianie fazy na kondycjonerze.

Wiesz nie ma mozliwości w swym zyciu posłuchać wszystkiego ze sprzetu i tym bardziej z płyt

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

@747

 

To niby odpowiedź ale jednak nie na moje pytanie:)

 

Po pierwsze ustalmy.

Jestem zdecydowanym zwolennikiem wzmacniaczy tranzystorowych.

Wyłączam z tego Audio Research które uważam za świetnie brzmiące wzmacniacze zbudowane przy pomocy lamp.

Nie pisałem o tym, że mała moc ma zalety.

Pisałem jedynie, że 1000W wzmacniacze nie zagrają tak dobrze góry pasma jak np. 80W.

Technika tranzystorowa jest techniką analogową i kolejne ( niepotrzebne) przejście sygnału przez niepotrzebny element jednoznacznie go degraduje.

 

Wiedziałem, że zamieszasz w to kable.

Co one maja do tranzystorów?

Kompletnie nie o to chodziło.

 

Jeśli się mylę to podaj przykład 1000W wzmacniacza który gra górę jak np. AR.

 

Uważam, że w prawdziwie Hi Endowym systemie nie da się obejść bez bi ampingu.

Bardzo mocny tranzystor na bas.( liczy się moc )

i wyrafinowany wzmacniacz średniej lub małej mocy na środek i górę.

 

Na razie nie będę dyskutował z Tobą o strukturalnej cudowności wynikającej z ważności przewodników w torze audio.

Dam Ci tylko jedną wskazówkę.

Da się czasami to zrobić tak, że jakiegoś kabelka , rezystora lub kondensatora w torze nie ma i objawienia także :)

Edytowane przez HarpiaAcoustics
Gość bartosz_55239

(Konto usunięte)

Rozumiem że kulega rozwija nowe technologie i zastosowanie nowych materiałów. Kulega nad czymś pracuje ?

 

Pracuje nad strukturalnym i linearno fizycznym sposobie zapychania serwerów Hujnią. Opracowanie (jakies 1000 stron) ma wyjsc pod koniec 2017 r

Wierzę Ci na słowo, nie słuchałem. Z tego wynika, że MG są bardziej przyjazne niż te kolumny od których zaczęła się dyskusja czyli ML CLS. Dla mnie dorabianie jakiegoś dodatkowego odczepu we wzmacniaczu i w ogóle zmiana koncepcji urządzenia, żeby dopasować je do wymogów jednych kolumn jest jakąś abstrakcją i ponurym żartem projektanta kolumn. A kolumny te są nam przedstawiane jako niedościgły wzór i referencja;-) A ich właściciel wypowiada się na forum jako guru wszystkich guru. Nawet mądrzejszy niż Stary;-)

 

O dziekuję Tomaszu

 

Teraz do Magnepana

A teraz chwileczkę,ktos kogoś chce nabić w beczkę

Na kłopoty Bednarski,trza się zgłosić do Diogenesa on ma znajomego bednarza a ten umie wyginać drewno),więc

w Magnepanach jest panel prosty i sweet spot jest natomiast w Martin Loganach panel jest zaokraglony więc z tym sweet spotem jest ciężko.

Az się z tego sweet spota spociłem

A czemu tak jest?

 

Sorry, rozmowa chyba powinna dotyczyć modelu CLX, bo CLS to jakiś staroć jest, poniżej zrzut ze strony ML:

 

CLS DISCONTINUED

Launched in 1986

Price when discontinued: Customizable, starting at $2,500 per pair

 

Poniżej parametry współczesnej referencji ML, zwracam uwagę na pasmo przenoszenia basu:-)

 

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 

 

CLX ART

 

Pasmo przenoszenia: 56 – 23,000 Hz ±3dB

Rozpraszanie w poziomie 30°

Rozpraszanie w pionie 145 cm źródło liniowe

Przetwornik wysoko-tonowy XStat™ CLS™ przetwornik elektrostatyczny

Wymiary panelu 144.8 x 21.8 cm

Powierzchnia panelu 490 in2 (3,157 cm2)

Przetwornik nisko-tonowy DualForce™ 2 membrany, triple stator dipolowy nisko-tonowy przetwornik elektrostatyczny

Wymiary panelu 57” x 11.5” (144.8 x 29.2 cm)

Powierzchnia panelu 656 in2 (4,228 cm2)

Czułość 90 dB/2.83 voltów/metr

Impedancja 6 Ohm, 0.7 przy 20kHz. Kompatybilny z wzmacniaczami obsługującymi kolumny 4, 6 lub 8 Ohm

Zalecana moc wzmacniacza 20–450 watt/kanał

Częstotliwość zwrotnicy 360Hz

Waga 110 lbs. (50 kg)

Wymiary (W x S x G) 178.6 cm x 65.4 cm x 37.3 cm

 

W tym miejscu wystarczy. Rozwaliło mnie to 56Hz, autentycznie. No i te 0,7 przy 20kHz. Przy czym w tym obszarze Hz minimum na tym poziomie nie jest szkodliwe. Szkoda, że producent nie podaje co dzieje się w zakresie poniżej 100Hz. A tam panie same czary. Rów Mariański;-)

Oczywiście ze rozmawiamy o CLX'ach.

Przyznaję ze tego się nie spodziewałem nawet w najskrytszych myślach - pasmo przenoszenia 56 Hz - to brzmi jak

niezły żart i kant z klienta , płacimy ponad 100 000 zł i nie mamy basu ....... podobnie jak z Bravo firmy Reimyo tylko

zdecydowanie taniej a najniższe pasmo mamy w okolicach 60 Hz.

 

O dziekuję Tomaszu

 

Teraz do Magnepana

A teraz chwileczkę,ktos kogoś chce nabić w beczkę

Na kłopoty Bednarski,trza się zgłosić do Diogenesa on ma znajomego bednarza a ten umie wyginać drewno),więc

w Magnepanach jest panel prosty i sweet spot jest natomiast w Martin Loganach panel jest zaokraglony więc z tym sweet spotem jest ciężko.

Az się z tego sweet spota spociłem

 

SA , zaproś się do Szymona i sprawdź......zresztą nie raz słuchałeś więc doskonale wiesz o czym mowa ze sweet potem.

 

Pocić się nie ma co tylko grzecznie słuchać w pozycji na żołnierza.

Uważam, że w prawdziwie Hi Endowym systemie nie da się obejść bez bi ampingu.

Bardzo mocny tranzystor na bas.( liczy się moc )

i wyrafinowany wzmacniacz średniej lub małej mocy na środek i górę.

 

Prawdziwie hi endowe systemy, potrzebują unikalnych rozwiązań, jestem skłonny się zgodzić, że przyjęcie koncepcji wielu wzmacniaczy jest jedną z dróg, z tym zastrzeżeniem, że idea dotycząca ich sposobu pracy, nie musi też być szablonowa czy jedyna.

Nie odważyłbym się rozbijać sygnału na części i wzmacniać różne zakresy pasma, różnymi ośrodkami, wzmacniaczami, różnicując w ten sposób wszelkie właściwości, dla mnie zagadnienia integralności sygnału są niepodważalnie fundamentalne, nie zmam pojęcia, - góra, dół, środek pasma, czy stwierdzeń typu, że jeden element napędza drugi.

 

Jedno urządzenie wytwarza sygnał o ściśle określonych właściwościach i jego rola tu się kończy, kabel ten sygnał w całości bez strat ma za zadanie dostarczyć do zacisków przetwornika, a jego zadaniem jest liniowe przetworzenie wszystkich właściwości w sygnał akustyczny.

Układ jest oczywiście współzależny, lecz traktowanie tej zależności zbyt dosłownie naraża na błędy w ocenie wielu istotnych czynników, może to naiwnie złagodzić oczekiwania od poszczególnych indywidualnych elementów, jeśli natomiast są one wysokie, a te je spełniają, cały system, musi dobrze pracować, - gdyż nie ma innego wyjścia.

 

Użyłem wiedzy z przewodzenia tylko dla zestawienia ważności zagadnień, aby poinformować w celu nie zbłądzenia.

Skracanie toru, pomijanie stopni, może być jakąś techniką, daje to efekty, nie zaprzeczam, lecz jest w hi end niezwykle trudne pojęcie skali, w sumie to właśnie o tym teraz dyskutujemy, jak dobrać najodpowiedniejsze proporcje wielkościowe, w relacjach technicznych wzmacniacz - zespół głośnikowy, to temat na duży książkowy rozdział, a nie do dyskusji tu, 1000W wzmacniacz, to odprysk rozpatrywania tych zagadnień.

 

Oczywiście absolutnie zrozumiała jest sytuacja konieczności posiadania podobnego wzmacniacza do układu, który zgłasza zapotrzebowanie na tej wielkości energię sterującą przetworniki które tego wymagają.

 

Stopień degradacji dźwięku w tranzystorowym wzmacniaczu, z powodu rozszerzenia jego możliwości wydajności prądowej, jest nikły, wręcz pomijalny wobec sytuacji kiedy takie potrzeby posiadamy dla właściwego symbiotycznego działania układu wzmacniacz-kabel-głośniki.

 

Zawsze będę zwracał uwagę na transmisję, gdyż przykładowo10 cm przypadkowego przewodnika, włączone gdzieś szeregowo do pracy w ekstremalnie drogim i dobrym zestawie hi end, niszczy wszelkie jego wyczynowe właściwości, proszę sprawdzić, sygnał raz w ten sposób zdegradowany, powoduje utratę jakości w żaden sposób nie do odtworzenia, gdyż wszystkie bliskie doskonałości pozostałe człony systemu, uznają ten sygnał za "oryginał", przeniosą go więc w tym fatalnym ułożeniu bez strat do głośnika.

 

Dam Ci tylko jedną wskazówkę.

 

Dziękuję, nie jest nowością.

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

Stopień degradacji dźwięku w tranzystorowym wzmacniaczu, z powodu rozszerzenia jego możliwości wydajności prądowej, jest nikły, wręcz pomijalny

 

Co za forum :)

Do większości trzeba co najmniej dwa razy! :)

 

Podaj przykład wybitnie grającego wzmacniacza o mocy 1000W lub więcej.

Konkretny model.

Nie chodzi o Twój projekt z szuflady ale o powszechnie znane i uznane urządzenie.

Pisałem jedynie, że 1000W wzmacniacze nie zagrają tak dobrze góry pasma jak np. 80W.

 

Tranzystory mocy nie są tu krytycznym kryterium.

 

Konkretny model.

 

Rozmawiamy o technice czy o rynku, nie jestem audiofilem, nie jestem dystrybutorem, nie jestem zawodowym recenzentem, proszę nie manipulować.

 

Podaj przykład wybitnie grającego wzmacniacza

Zamieść fotografię wnętrza Twoim zdaniem wybitnie pracującej konstrukcji końcówki mocy tranzystorowej.

Nie wyskakuj z rynkiem, nikłej miary jest przyczynowo-skutkowa zależność wiedzy na temat zjawisk w wnętrzach urządzeń, w korelacji z jego stanem.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.