Skocz do zawartości
IGNORED

Ogromna dynamika


muria

Rekomendowane odpowiedzi

U mnie bassreflex był poluzowany z miekkim niskim basem a membrana ma 50gram 12cali. W takim układzie niewiele mi czasu trzeba było aby zobaczyc różnice napędzania basu 10 watt a 90 watt.

 

A masowanie organów to mniejsza o to, o jakość tylko chodzi.Może lekka membrana jest pomocna dla lampek SET?

Możesz przybliżyć jak obliczasz odleglości od ścian ?

 

Można za pomocą kalkulatorów takich jak np ten:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dynamika głośnika nierozerwalnie łączy się z efektywnością .

 

Tak Ci się wydaje, czy tak przyjął Autor wątku?

 

Dynamika to stosunek największych do najmniejszych np. w przypadku głośnika wychyleń przy nie przekraczaniu jakichś założonych zniekształceń.

I co to ma wspólnego z efektywnością, czyli stosunkiem mocy akustycznej do wymuszenia?

 

Mamel zauważył role powierzchni membrany i problemy z tym związane.

 

Ja dodam, ściśle w temacie wątku o czułości układu cewka-masa drgająca-zawieszenie. Otóż w zakresie małych wymuszeń, mocno zawieszone membrany maja dużą nieliniowość. To mam związek z ograniczeniem dynamiki. Od góry ograniczenia to również wzrost nieliniowości zawieszenia i dopuszczalna moc dostarczona do cewki.

Dynamika to stosunek największych do najmniejszych np. w przypadku głośnika wychyleń przy nie przekraczaniu jakichś założonych zniekształceń.

I co to ma wspólnego z efektywnością, czyli stosunkiem mocy akustycznej do wymuszenia?

 

Tutaj nie do końca rozumiem. Z tego co piszesz najbardziej dynamiczne są małe głośniki z twardą membraną, które potrafią wychylić się bardzo mocno. Czy tak? Czyli mają duży stosunek wychyleń.

 

Duża efektywność zespołu pozwala na mały stosunek wychyleń, czyli ominięcie większości zniekształceń przy odpowiednim poziomie głośności (jest głośno chociaż membrany ledwo się ruszają). Dobrze wnioskuję? Jeśli tak to jedno stoi w sprzeczności z drugim.

I co to ma wspólnego z efektywnością, czyli stosunkiem mocy akustycznej do wymuszenia?

moc akustyczna mierzona jest w fonach i mówi o wytworzonym ciśnieniu akustycznym w jednostce czasu

czyli o jakim "wymuszeniu" piszesz

teoretycznie tłok o małej powierzchnia i dużej amplitudzie może wytworzyć ciśnienie równoważne do tego z dużej powierzchnia przy małej amplitudzie lecz nie osiągnie wtedy dolnego pasma dużej membrany

więc ... tylko teoretycznie

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Aby trochę usystematyzować to, co zostało już powiedziane:

 

Teoretycznie chcę sobie kupić kolumny bądź monitory jak najbardziej dynamiczne i z dokładnym ale i nisko schodzącym basem. Czego szukać w cenie do np. 6 tys złotych? A czego do 12 tys złotych? Rozumiem, że w tańszej cenie trzeba iść na kompromis i kupić coś z np. dwoma głośnikami 20cm w budzie, a w przypadku droższego pułapu można już przebierać w monitorach o 30 cm głośniku?

 

Tak jest czy może znowu nie jest to takie łatwe jak się wydaje? Taki drogowskaz przydałby się zapewne innym zaglądającym na forum, często pojawiają się tu pytania o najlepsze głośniki do rocka i metalu, a polecane są małe monitorki z 13 cm basowcem.

polecane są JBL serii 434x

nie wszyscy mają pojęcie o czym piszą, to normalne z wiedzą na forach, pisać każdy może

 

muria - Ty żebyś wiedział o czym piszesz, musisz zapodać sobie z dobrym gainem 30Hz z generatora na wzmacniacz bo jak do tej pory to widzę, że Ty raczej z tych czytających o Hertzach jesteś

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Aby trochę usystematyzować to, co zostało już powiedziane:

 

Teoretycznie chcę sobie kupić kolumny bądź monitory jak najbardziej dynamiczne i z dokładnym ale i nisko schodzącym basem. Czego szukać w cenie do np. 6 tys złotych? A czego do 12 tys złotych? Rozumiem, że w tańszej cenie trzeba iść na kompromis i kupić coś z np. dwoma głośnikami 20cm w budzie, a w przypadku droższego pułapu można już przebierać w monitorach o 30 cm głośniku?

 

Tak jest czy może znowu nie jest to takie łatwe jak się wydaje? Taki drogowskaz przydałby się zapewne innym zaglądającym na forum, często pojawiają się tu pytania o najlepsze głośniki do rocka i metalu, a polecane są małe monitorki z 13 cm basowcem.

 

Tak , czy siak musisz popatrzeć na kubaturę pomieszczenia w którym będziesz sie relaksował. Zachowując zdrowe odległości od ścian , czy głosnik bedzie miał tyle powietrza , aby wytworzyć TO ciśnienie . Klipsch RF 7II - 101 dB , 2 x 10 cali głośnik niskośredniotonowy , jeszcze są nie pamiętam jak się zowie koncern , z tubą jak ze starego gramofonu , uno pro - 108dB

Kurde trzeci raz to piszę bo się coś kasuje. Zejście do 30hz po to, aby np 45 hz było grane lepiej i bez spadku. Potrzebę odegrania 30 hz trafiłem chyba tylko na jednym utworze w całej mojej dyskografi. Analogia: wolę mieć samochód 200 KM niż 100 KM, nieważne, że jeżdżę tylko po mieście.

Kurde trzeci raz to piszę bo się coś kasuje. Zejście do 30hz po to, aby np 45 hz było grane lepiej i bez spadku. Potrzebę odegrania 30 hz trafiłem chyba tylko na jednym utworze w całej mojej dyskografi. Analogia: wolę mieć samochód 200 KM niż 100 KM, nieważne, że jeżdżę tylko po mieście.

 

 

 

Może większy problem tkwi w akustyce Twojego pomieszczenia ? Tak jak z samochodem 200KM z brakiem odpowiednich dróg?

Może większy problem tkwi w akustyce Twojego pomieszczenia ? Tak jak z samochodem 200KM z brakiem odpowiednich dróg?

Ale jaki problem? :) Wrzucam przykład tego utworu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wiem czy kompresja z youtuba przeniesie poprawnie te częstotliwości. Wsłuchajcie się w bęben. Jego uderzenia to jakieś 80hz. Ale dopiero na APS Aeonach, które schodzą do 30 hz liniowo byłem w stanie odczuć ciśnienie w uszach od tego bębna. Tak samo na słuchawkach AKG K26p, które są kiepskie, ale mają zejście niskie, na Beyerach DT150 już tego efektu nie ma, mimo, że są uznawane za bardzo nisko schodzące (a faktycznie mają spadek na basie poniżej 45 hz jakoś).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wsłuchajcie się w bęben. Jego uderzenia to jakieś 80hz. Ale dopiero na APS Aeonach, które schodzą do 30 hz liniowo byłem w stanie odczuć ciśnienie w uszach od tego bębna. Tak samo na słuchawkach AKG K26p, które są kiepskie, ale mają zejście niskie, na Beyerach DT150 już tego efektu nie ma, mimo, że są uznawane za bardzo nisko schodzące (a faktycznie mają spadek na basie poniżej 45 hz jakoś).

APS są BR.

To znany efekt, że bębny brzmią nienaturalnie efekciarsko na BR. Nawet kolumny z pierdziawkami 16cm na basie dają uderzenia mieszające w żołądku.

Wielokrotnie to słyszałem na odsłuchach...

 

Jakoś nie słyszę tego u siebie na 32cm na basie w układzie zamkniętym. Nie słyszy tego nikt na porządnych zespołach i słuchawkach; bo po prostu bębny tak nie brzmią, brzmi rezonans otworu...

 

moc akustyczna mierzona jest w fonach i mówi o wytworzonym ciśnieniu akustycznym w jednostce czasu

czyli o jakim "wymuszeniu" piszesz

teoretycznie tłok o małej powierzchnia i dużej amplitudzie może wytworzyć ciśnienie równoważne do tego z dużej powierzchnia przy małej amplitudzie lecz nie osiągnie wtedy dolnego pasma dużej membrany

więc ... tylko teoretycznie

Zawsze musisz stanąć w opozycji przy okazji coś motając.

I nie czepiaj się słów, bo inaczej całe te rozprawy o dynamice byłyby śmieszne...

Wyraziłem się jasno.

Wymuszeniem jest moc elektryczna dostarczona do cewki.

Abyś nie filozofował to od razu powiem, że może to być odniesienie do napięcia...

Skutkiem jest moc akustyczna.

A o fonach to musisz jeszcze doczytać...

Tutaj nie do końca rozumiem. Z tego co piszesz najbardziej dynamiczne są małe głośniki z twardą membraną, które potrafią wychylić się bardzo mocno. Czy tak? Czyli mają duży stosunek wychyleń.

 

Dobrze rozumujesz.

Acz niekoniecznie małe membrany (liczy się sprawność zawieszenia odniesiona do średnicy membrany). A te zniekształcenia to nie muszą być jak najmniejsze lecz jakieś przyjęte do porównywania głośników.

 

Duża efektywność zespołu pozwala na mały stosunek wychyleń, czyli ominięcie większości zniekształceń przy odpowiednim poziomie głośności (jest głośno chociaż membrany ledwo się ruszają). Dobrze wnioskuję? Jeśli tak to jedno stoi w sprzeczności z drugim.

Niekoniecznie.

Jeżeli dwa różne co do efektywności lecz równej średnicy membran, głośniki mają dać identyczną głośność, to oba muszą mieć takie samo wychylenie!

Tyle, że do tego efektywniejszego dostarczymy mniejszej mocy.

 

Dla jasności dodam, że takie rozważania i badania prowadzi się dla pojedynczego tonu, aby Mamel nie wyskakiwał z fonami...

Wyraziłem się jasno.

Wymuszeniem jest moc elektryczna dostarczona do cewki.

Abyś nie filozofował to od razu powiem, że może to być odniesienie do napięcia...

pofilozofuj sobie jeszcze dalej w temacie "odniesienia do napięcia"

będzie to z pewnością pożyteczna wskazówka dla wątpliwości autora wątku

moc elektryczna i wszystko jasne

 

"A o fonach to musisz jeszcze doczytać..."

- i to tyle? (zabrzmiało to jak ..."a ja mam dłuższego")

 

"Tyle, że do tego efektywniejszego dostarczymy mniejszej mocy."

litości! - - nie dość, że głośniki różne to jeszcze wprowadzasz możliwość różnic poziomu sygnału na wejściu do porównań

 

no, ciekawy jestem konkluzji

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Skuteczność:

Producenci mierzą to po swojemu. Jedni przy 2.83V niektórzy 1w/1m. Niektórzy podają średnią skuteczność w paśmie 100-1000hz a inni 50-200hz itd.....

Pomiar przy 2.83V i głośników 8ohm daje 1W, ale dla głośnika 4ohm właściwym jest napięcie 2V, wtedy dostaje 1W. A mierząc taki głośnik napięciem 2.83V mamy już 3dB większy SPL.

 

Fon:

Fon – jednostka poziomu głośności dźwięku. Poziom głośności dowolnego dźwięku w fonach jest liczbowo równy poziomowi natężenia (wyrażonego w decybelach) tonu o częstotliwości 1 kHz, którego głośność jest równa głośności tego dźwięku. Dźwięki o tej samej liczbie fonów wywołują to samo wrażenie głośności, ale nie muszą być to dźwięki identyczne w sensie barwy (np. o różnych częstotliwościach).

 

...

"Tyle, że do tego efektywniejszego dostarczymy mniejszej mocy."

litości! - - nie dość, że głośniki różne to jeszcze wprowadzasz możliwość różnic poziomu sygnału na wejściu do porównań

Bo ustaliłem ich głośność na identyczna wartość. I mierzę wymuszenie.

W technice nie tylko porównuje się przy stałym wymuszeniu, ale również i może nawet częściej, ustalając identyczną odpowiedź.

głośnik to same sprzeczności

prawdziwy bas to bas nie z pompki 8" z amplitudą 10mm lecz dużej powierzchni i małej amplitudy ale taka membrana się dzieli i powstają różnorakie zniekształcenia

duża efektywność (dynamika) zawsze jest związana z większą nieliniowością głośnika, dusi i linearyzuje to zwrotnica i już mamy po dynamice (spadek efektywności)

po za Altec'kiem i Tannoy'em nie znam zespołów grających dynamicznie (ponad 93dB) ale i te dwie szkoły grania mają spore wady i dźwięk daleki od neutralności

 

nie jest prawdą, że z kilku watów nie ma basu na wysokim poziomie

jeśli jest to poziom wierności a nie masowania organów jak na imprezach masowych, to nawet z 2 wat można wspaniale słuchać pełnej symfoniki

(niestety, nie na współczesnych "wyrobach")

Prawdziwy bas nie bierze się z membrany głośnika, tylko z rodzaju uzwojenia cewki drgającej.

Duża membrana może być tak skonstruowana, że dzielenie się jej będzie wręcz niemożliwe w paśmie pracy.

Zwrotnica, może być dość dobra.

 

Wymienieni producenci rzeczywiście proponują emocje i wrażenia dalekie od neutralności.

APS są BR.

To znany efekt, że bębny brzmią nienaturalnie efekciarsko na BR. Nawet kolumny z pierdziawkami 16cm na basie dają uderzenia mieszające w żołądku.

Wielokrotnie to słyszałem na odsłuchach...

 

Jakoś nie słyszę tego u siebie na 32cm na basie w układzie zamkniętym. Nie słyszy tego nikt na porządnych zespołach i słuchawkach; bo po prostu bębny tak nie brzmią, brzmi rezonans otworu...

Gdyby było tak jak mówisz, to musiałoby to być widoczne w pomiarach natężenia od częstotliwości (dobrze znany wykresik). Lub przynajmniej recenzenci, którzy nagrywają bas i słuchają bębnów na żywo ... i mają APS AEON coś by napisali nt. nieprawdziwego basu ... tym czasem piszą coś przeciwnego, podobnie jak w pomiarach podbicia nie widać.

 

Ogromna dynamika ? Może ogromny sub 1000W, albo nawet dwa. Szyby zadrżą, jak nie wylecą. O to chodzi?

Nie.

No to powoli zaczynają się pojawiać bardzo rozbieżne zdania na temat dynamiki i sposobu jej uzyskiwania. Jedni piszą, że efektywność zespołu głośnikowego jest ważna, inni, że nie, nie ma zgody co do wielkości membrany w odniesieniu do dynamiki (bas zostawić możemy bo jest tematem pobocznym w tej chwili).

 

Więc jakimi wytycznymi ma się kierować Kowalski jeśli chce kupić sobie kolumny bądź monitory o jak największej dynamice, nie kompresujące dźwięku? Wiadomo, że musi mieć bardzo mocny wzmak, wiadomo, że aktywne monitory mogą być w dynamice lepsze od pasywnych w podobnej cenie. Ale co dalej?

 

Albo jeśli problemy są z tymi wytycznymi to napiszcie modele konkretnych kolumn/monitorów jakie po waszych odsłuchach uznaliście za wyjątkowo dynamiczne. Może uda się wtedy znaleźć cechy wspólne.

Gdyby było tak jak mówisz, to musiałoby to być widoczne w pomiarach natężenia od częstotliwości (dobrze znany wykresik). Lub przynajmniej recenzenci, którzy nagrywają bas i słuchają bębnów na żywo ... i mają APS AEON coś by napisali nt. nieprawdziwego basu ... tym czasem piszą coś przeciwnego, podobnie jak w pomiarach podbicia nie widać.

 

W zespołach aktywnych sytuację ratuje nieco pominięcie zwrotnicy pomiędzy wzmacniaczem a głośnikiem (ale uwaga na wszelkie zabezpieczenia). Wzmacniacz może trzymać cewkę głośnika bardziej w ryzach. Membrana nie musi latać jak szmata.

 

Jestem genetycznym zwolennikiem obudowy zamkniętej. I zawsze odróżnię obudowę z dziurą.

A na "niektórych" nie powołujmy się...

 

Więc jakimi wytycznymi ma się kierować Kowalski jeśli chce kupić sobie kolumny bądź monitory o jak największej dynamice, nie kompresujące dźwięku? Wiadomo, że musi mieć bardzo mocny wzmak, wiadomo, że aktywne monitory mogą być w dynamice lepsze od pasywnych w podobnej cenie. Ale co dalej?

 

Trzeba kupić coś zamkniętego trójdrożnego z basem 15 cali.

Posłuchać.

Porównywać.

Potem można zacząć kombinować z pełną świadomością, jakiego basu chcemy.

 

Zaczynanie od kolumienek z wooferami 16cm i rozpisywanie się na Forum o basie to jakaś padaczka ;).

 

Wzorzec dla mnie to:

Zespoły aktywne.

3 drogi.

Bas: 10-15 cali nisko cięty (150Hz).

Średnie: (150 do 3000-5000Hz)

Wysokie: (3000-5000 w górę)

 

Średnie i wysokie jako koaksjal lub w ostateczności D`Appolito...

Oczywiście to duże wymagania dla środka.

 

Wielkością nie ma co się przejmować.

Jestem genetycznym zwolennikiem obudowy zamkniętej.

Łatwiej o dokładniejsze przetwarzanie impulsów ... ale wcześniej, choć wolniej opada natężenie - coś za coś.

 

Myślałem swojego czasu o Acoustic Energy AE22 - ale ostatecznie zniechęciło mnie pasmo zaczynające się od 60 Hz przy +-3dB.

 

Zaczynanie od kolumienek z wooferami 16cm i rozpisywanie się na Forum o basie to jakaś padaczka ;).

Z drugiej strony pisanie o basie, z kolumn podłogowych z 15" wooferem, odsłuchiwanych w dalekim polu (~3m od słuchacza z nierzadko punktem odsłuchowym za którym jest ściana) w nieprofesjonalnie zaadoptowanym pomieszczeniu jest nie mniejszą padaczką.

Zgadzam się z wami tutaj całkowicie. Koszt dużego trójdrożnego monitora w zamkniętej obudowie jest powyżej 10 tysięcy.

 

Na jaki kompromis (narazie oprócz DIY) można pójść, aby dostać bardzo dynamiczne granie do 6 tys złotych (pomijając inne aspekty dźwięku). Czy właśnie to, co robi Klipsch nie jest rozwiązaniem?

 

A i jeszcze taka ciekawostka w nawiązaniu do wcześniejszych wpisów. Monitory JBL 434x mają efektywność jakieś 85 db chyba. Jak to się ma do dynamiki jaką zdolne są odtworzyć?

Prawdziwy bas nie bierze się z membrany głośnika, tylko z rodzaju uzwojenia cewki drgającej.

Duża membrana może być tak skonstruowana, że dzielenie się jej będzie wręcz niemożliwe w paśmie pracy.

Zwrotnica, może być dość dobra.

 

Wymienieni producenci rzeczywiście proponują emocje i wrażenia dalekie od neutralności.

"Prawdziwy bas nie bierze się z membrany głośnika, tylko z rodzaju uzwojenia cewki drgającej." -BZDURY !

Bas w głośniku nie jest uzależniony od cewki ale od podatności i częstotliwości resoru oraz zawieszenia membrany .

Częstotliwość głośnika niskotonowego np.:od 20 hz do 3000 khz oznacza amplitudę drgań membrany wraz z układem zawieszeń w ciągu 1 sekundy .

Gdyby było jak piszesz ,to głośnik wysokotonowy powinien przetwarzać bas(niskie częstotliwości)

Efektywność to inaczej sprawność głośnika (czyli ile energii elektrycznej jest w stanie zamienić przetwornik na energię akustyczną-falę)

Im większa efektywność tym większa sprawność .

 

Tak Ci się wydaje, czy tak przyjął Autor wątku?

 

Dynamika to stosunek największych do najmniejszych np. w przypadku głośnika wychyleń przy nie przekraczaniu jakichś założonych zniekształceń.

I co to ma wspólnego z efektywnością, czyli stosunkiem mocy akustycznej do wymuszenia?

 

Mamel zauważył role powierzchni membrany i problemy z tym związane.

 

Ja dodam, ściśle w temacie wątku o czułości układu cewka-masa drgająca-zawieszenie. Otóż w zakresie małych wymuszeń, mocno zawieszone membrany maja dużą nieliniowość. To mam związek z ograniczeniem dynamiki. Od góry ograniczenia to również wzrost nieliniowości zawieszenia i dopuszczalna moc dostarczona do cewki.

Wcale mi się nie wydaje !!!!!!

Do głośnika o dużej efektywności np.: 98 dB jak przyłożysz sygnał o mocy 0,5 wata (cichy dźwięk) będzie on słyszalny oraz jak doprowadzisz sygnał o mocy 50 wat (bardzo głośny dźwięk) jest zachowany stosunek najcichszych i najgłośniejszych dźwięków - rozpiętość dynamiczna w przypadku w/w głośnika wynosi 98 dB.

W przypadku głośnika o efektywności 83 dB nie ma już takiej rozpiętości dynamicznej ,jest ona na poziomie 83 dB

Inną natomiast kwestią jest pasmo przenoszenia , tj. czy dany głośnik przy założonej efektywności 98 dB jest w stanie odtworzyć dźwięki w przedziale widma akustycznego od 20 hz do 20 000 hz i jak pokazuje współczesna technika głośnikowa nie wymyślono jeszcze takiego przetwornika .Stąd układy wielodrożne w których można osiągnąć wysoką efektywność (DYNAMIKĘ) z szerokim pasmem przenoszenia .

Ludzkie ucho jest wspaniałym przetwornikiem ,jego dynamika sięga 120 dB(rozpiętość pomiędzy najcichszymi i najgłośniejszymi dźwiękami-Dynamika) w paśmie przenoszenia przeciętnego człowieka od 20 hz do 16 khz.

 

Dynamika - różnica pomiędzy najcichszymi a najgłośniejszymi dźwiękami , zdolność dynamiczna głośnika jest wyrażana EFEKTYWNOŚCIĄ .

Częstotliwość od 20 hz do 20 Khz w głośnikach jest wyrażana jako PASMO PRZENOSZENIA .

Nie mylmy tych dwóch pojęć .

 

Zwróćcie uwagę na jedną prawidłowość : można zrobić niedużą kolumnę (np. na 18 cm rewelatorze Scan-speaka) ,która ma pasmo przenoszenia od 35 hz do 20 khz ale o efektywności (dynamice) 87-88 dB aby jednak zrobić kolumnę o efektywności 98 dB i w pasmie przenoszenia od 35 hz do 20 khz treba zastosować znacznie większe (dynamiczniejsze głośniki).Głośnik niskotonowy ,który jest w stanie wytworzyć ciśnienie 98 dB i częstotliwości 35 hz musi mieć membranę ok.45 cm. -praw fizyki nie da się oszukać .

Posłużę się analogią :włącz wentylator i przyłóż płaską tekturkę o powierzchni 5cm. na 5 cm. i zrób to samo z tekturką o rozmiarze 30 cm. na 30 cm.

Przy tym samym wietrze ,duży żagiel ma znacznie większą siłę oporu niż mały , duży głośnik przy tym samym napięciu wprawia w ruch znacznie większą ilość powietrza (falę dźwiękową)niż mały głośnik ,praw fizyki nie da się oszukać!!!

Oczywiście na sprawność głośnika ma wpływ wiele czynników :masa membrany ,pole magnetyczne w szczelinie (rodzaj użytego magnezu) ,cewka itd.itp.

 

Zgadzam się z wami tutaj całkowicie. Koszt dużego trójdrożnego monitora w zamkniętej obudowie jest powyżej 10 tysięcy.

 

Na jaki kompromis (narazie oprócz DIY) można pójść, aby dostać bardzo dynamiczne granie do 6 tys złotych (pomijając inne aspekty dźwięku). Czy właśnie to, co robi Klipsch nie jest rozwiązaniem?

 

A i jeszcze taka ciekawostka w nawiązaniu do wcześniejszych wpisów. Monitory JBL 434x mają efektywność jakieś 85 db chyba. Jak to się ma do dynamiki jaką zdolne są odtworzyć?

Nie wiem jak jest w przypadku kolumn JBL-a 434xxx -nie chcę się wypowiadać ale dla przykładu :

weźmy 2 głośniki o takim samym pasmie przenoszenia ,efektywności i impedancji ,jedynie czym będą się różnić to masą membrany i tak głośnik A będzie miał mms 13 gramów a głośnik B mms 24 gramy .

I ten głośnik ,który będzie miał lżejszą membranę , w omawianym przypadku głośnik A będzie znacznie bardziej transparentny , będzie znacznie lepiej ukazywał mikro dźwięki ,będzie znacznie bardziej czuły na słabe sygnały elektryczne

Piotr

Do głośnika o dużej efektywności np.: 98 dB jak przyłożysz sygnał o mocy 0,5 wata (cichy dźwięk) będzie on słyszalny oraz jak doprowadzisz sygnał o mocy 50 wat (bardzo głośny dźwięk) jest zachowany stosunek najcichszych i najgłośniejszych dźwięków - rozpiętość dynamiczna w przypadku w/w głośnika wynosi 98 dB.

W przypadku głośnika o efektywności 83 dB nie ma już takiej rozpiętości dynamicznej ,jest ona na poziomie 83 dB

 

Dla mnie dynamiczna kolumna, to taka która jest w stanie uderzyć kontrolowanym impulsem, bez rozmycia. Moim zdaniem liczy się tutaj wsp. tłumienia (trzymanie membran przez wzmacniacz, a nie żeby latały bez kontroli, polegając jedynie na tłumieniu własnym zawieszenia). Tłumienie jest oczywiście powiązane bezpośrednio z pasywną zwrotnicą - często im bardziej złożona, tym bardziej tłumienie spada. Dodatkowo liczy się prędkość narastania sygnału wzmacniacza (jednostka V/mikro sekundę jeśli dobrze pamiętam).

A i jeszcze taka ciekawostka w nawiązaniu do wcześniejszych wpisów. Monitory JBL 434x mają efektywność jakieś 85 db chyba. Jak to się ma do dynamiki jaką zdolne są odtworzyć?

JBL 4343

35-20kHz +/-3dB

94dB SLP 1W 1m

102dB SLP at 10 feet

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

No to na jakiejś złej stronie patrzyłem. A jak z częściami do tych monitorów? Niby mówi się, że jak są wysokoefektywne to się praktycznie nie niszczą głośniki. Jak jest w praktyce?

Majątek panie, setki dolarów:) jeszcze zwrotnice..

 

Współczesne drivery do tub są drogie bo za dobre to i 1500zł sztuka ale już grasz nim od 500hz. A co dopiero JBL i inne Altec-opodobne legendy. Ten woofer z JBL ma magnes alnico i fs 16hz :) ładnie sie rysuje w winisd w obudowie ponad 100l. Bardzo drogie te części.

 

.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla mnie dynamiczna kolumna, to taka która jest w stanie uderzyć kontrolowanym impulsem, bez rozmycia. Moim zdaniem liczy się tutaj wsp. tłumienia (trzymanie membran przez wzmacniacz, a nie żeby latały bez kontroli, polegając jedynie na tłumieniu własnym zawieszenia). Tłumienie jest oczywiście powiązane bezpośrednio z pasywną zwrotnicą - często im bardziej złożona, tym bardziej tłumienie spada. Dodatkowo liczy się prędkość narastania sygnału wzmacniacza (jednostka V/mikro sekundę jeśli dobrze pamiętam).

Zgadzam się całkowicie ,dużo zależy od wzmacniacza ,od wydajności prądowej i od współczynnika tłumienia.

Mój poprzedni wzmacniacz Nad 372 mimo dużej mocy nie kontrolował tak basu jak czyni to Luxman L550A mimo na pozór małej mocy ,bo zaledwie 40 wat na kanał.

Choć powiem ci ,że dużo zależy od strojenia kolumny i litrażu zastosowanego do danego typu głośnika .

Dajmy na to do danego głośnika optymalna obudowa powinna mieć pojemność 15 litrów i możemy ten głośnik zainstalować w obudowie 12 litrów ,wówczas osiągniemy wyższy bas ale znacznie lepiej kontrolowany z lepszą odpowiedzią impulsową .Możemy również znów ten sam głośnik wmontować do obudowy o litrażu 25 litrów i się okaże , że bas jest znacznie niższy ale już nie tak szybki .Zawsze jest to kompromis pomiędzy częstotliwością a szybkością odpowiedzi impulsowej danego głośnika .

Piotr

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.