Skocz do zawartości
IGNORED

Dobieranie częsci do hybdrydy - AVT2928


Grzegorz Zdanowski

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

Przybrałem się wreszcie na poważnie do zabawy z lampami. Jako, że moje doświadczenie z elektroniką jest raczej cyfrowe (z racji bycia na codzień programistą) na początek wybrałem prosty i przetestowany projekt - hybrydę z EdW 01/2010 której PCB można kupić pod symbolem AVT2928 za grosze więc jeden problem z głowy. Widziałem, że początkowo była ona omawiana na forum ale temat przekształcił się w bardziej rozbudowanego moda -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moje główne pytanie tyczy się części które nie zostały oznaczone wprost, lecz przedziałami. Tabelka wygląda tak:

27c2971801b461d9212c20fd768bc7d3.png

 

Po analizie tekstu i tabeli wypisałem sobie taką listę:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nadal jednak mam wątpliwości co do poniższych elementów:

  • C101/2 - 2200-3300uF -> wygladzanie -> wiecej=lepiej
  • C108 - 470-1000uF -> wygladzanie -> wiecej=lepiej
  • R4/A - 10-20k -> ??
  • R5/A - 10-12k -> wzmocnienie lampy -> ??
  • R9/A - 2-5R -> wnioskuje, że tutaj nie musi być zbyt dokładnie ale dla obu kanałów identyczny?
  • R10/A - 50-100R -> ??
  • C2/A - 470-1000uF -> schemat mówi 470uF ... dla 32Ohm?

 

 

O ile C101, 102 oraz 108 będą chyba dobre po prostu większe w podanych granicach (gdyż to sekcja zasilania) to co do C2 i C2A mam zagwozdkę gdyż jest to element toru audio a z wzoru podanego w artykule wychodzą kosmiczne wartości.

Rezystory nie mam kompletnie pojęcia jak dobrać. Jedynie co do R5 i R5A wiem, że mogę dobrać w sumie po środku zakresu - po prostu będzie mniejszy lub większy dzielnik na wejściu.

 

Wszytko zamierzam wpakować w obudowę po ATXie z przerobionym frontem, zasilacz na zewnątrz raz ze względu na to iż się chyba nie zmieści a dwa brum.

 

 

Czy możecie mi pomóc i nakierować? Bardziej w sumie niż gotowca liczę na wytłumaczenie dlaczego tak a nie inaczej :)

 

Pozdrawiam, Grzegorz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem sobie taką hybrydę. Gra znakomicie.

 

C2 - mam 470u - jest ok, ale zastosuj coś lepszego. R9 to rezystory pomiarowe - służą do pomocy przy regulacji prądu podkładu tranzystorów wyjściowych oraz napięcia żarzenia lampy. Co do lampy - tutaj są spore różnice. Na co dzień gram na E88CC Tesla Goldpin. Testowałem też Philips SQ - nie sprawdziła się oraz Electro-Harmonix 6922 - wyborna.

 

Co jeszcze?

Separujące C1 i C3 dałem polipropyleny (MKP) rezystory wszystkie (prawie) dałem metalizowane. Co do elementów - brumu nie ma - leciutki szum ok. godz 15 - przy czym słucham do max 12-13. Słuchawki 32ohm ok - ale z 600ohm nie gra za zbytnio.

Wszystko razem z trafem zmieściło mi się w obudowie po ATX, ale musiałem trochę zmienić płytkę. Dodatkowo włożyłem tam płytkę z PCM2904 - tak więc całość u mnie to kompaktowy USB-DAC z wzmacniaczem słuchawkowym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C2 - masz na myśli coś elny/rubycona z low-esr czy raczej nie w tym kierunku?

R9 - czyli jak rozumiem dowolny w tym zakresie będzie dobry ale warto sparować dla dokładności pomiarów?

C1/C3 wymienić na MKP - mógłbyś powiedzieć dlaczego? :)

 

Dalej zostaje mi kwestia pozostałych elementów: C101, C102, C108 oraz R4, R4A, R5, R5A, R10, R10A.

 

Jeśli zaś chodzi o lampę myślałem właśnie o Tesli E88CC - dość łatwo dostępa (zwykła wersja oczywiście ;)), tania a przy tym ludzie piszą, że ładnie gra.

Zasilania nie chce upychać w obudowie - przy mocy 15-20W spokojnie można dać trafo na zewnątrz a to miejsce które zostanei spożytkować właśnie na DAC ;) Ja jednak skłaniam się aby zamiast PCM'a włożyć coś Wolfsona (po doświadczeniach z iPod'ami pokochałem te chipy) ale to w dalszej perspektywie ze względu na budżet.

 

Dzięki za pomoc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Sprawdziłem kilka opcji, więc mogę nieco podpowiedzieć.

 

C2 - Elna Silmic II - świetne i niedrogie kondy na wyjściu. Niezłe - Nichicon, gorzej (subiektywnie) Panasonic FC, ale można stosować inne, dobrej jakości.

Z kondami to jest tak, że jedne dają lepszy efekt z danymi słuchawkami, a z innymi mogą gorzej współpracować. Trzeba popróbować różne typy, tym bardziej że nie są takie drogie. Warto zwrócic uwagę, że różne pojemnosci także wpływają na jakość końcową dźwięku. Jedni wolą duże pojemności, (bo więcej basu), ja stosuję mniejsze, nawet 33ouF, bo bas jest słabszy, ale lepiej kontrolowany. Co kto woli...

 

Nie bój się eksperymentów. majątku nie stracisz, zyskasz doświadczenie. Być może także ból głowy od nadmiaru prób, ale taka jest elektronika w wydaniu audio - trochę twardych pomiarów, a jeszcze więcej prób praktycznych, sugestii, autosugestii i tysiąc opinii o jednym produkcie.

 

R9 - dowolna wartość z podanego przedziału, byle oba jednakowe, bo od tego zależeć będzie symetria prądu podkładu w obu kanałach uzyskanego podczas regulacji.

 

C1/C3 - MKP mają dobrą opinię z tanich kondów, ale czy to prawda czy mit - musisz sprawdzic sam.

Możesz kupić jakieś ekstra drogie (np po 200$) jeśli Cię to uspokoi.

Ja C3 nie daję, bo nie słyszę różnicy gdy są, czy gdy ich nie ma.

 

Kondensatory elektrolityczne w torze zasilania - teoretycznie im większa pojemność tym lepiej, ale czasem lepiej zastosować mniejszą pojemność ale użyć dobrej jakości kondensator.

Kondy C101-C105 - im większa pojemność tym większy prąd możliwy do uzyskania z powielacza napięcia - ale czy te o większej pojemności zmieszczą się na płytce?

Płytka jest dość ciasna, więc sprawdź jaka średnica kondensatorów jest zastosowana w danym miejscu płytki.

Wg mnie wystarczy 470 uF.

 

R4 ustala prąd podkładu lampy (im mniejszy, tym większy prąd). Możesz wybrać jakąś wartość rezystora i sprawdzić prąd. Wg mnie optymalny prąd dla E88CC to 5-8 mA. Większy prąd - większe szumy, ponadto zwiększa się spadek napięcia na anodzie lampy, a w tym układzie z napięciem anodowym jest "krucho". Wprawdzie można go zwiększyć, zwiększając napięcie transformatora, ale wtedy "sypią" się inne parametry (choćby trzeba "przeskoczyć" na wyższe napięcia kondensatorów w powielaczu C101-105 co powoduje problem z wymiarami kondów).

 

R5 - odpowiada za wzmocnienie lampy. Wybierz jakąś wartość z przedziału i będzie OK. Nie są to jakieś duże różnice we wzmocnieniu - każda wartość będzie dobra.

Generalnie - nie ma jakiejś "idealnej" wartości elementów, 5-czy 10% różnicy nie stanowi problemu (oprócz rezystorów pomiarowych).

Choćby taka rzecz o które nie pamiętamy - napięcie w sieci rano jest inne, po południu inne, więc tak napięcia jak i prądy we wzmacniaczu będą się różnić.

 

R10 to typowe "antyparazyty" więc wybierz jakiś z przedziału. Te rezystory zapobiegają wzbudzaniu się wzmacniacza (tutaj tranzystorów). Funkcję tę dla lampy pełni R3.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za dobre rady, jak znajdę chwilę to zabiorę się za przejrzenie zbiorów i czego brakuje to dokupię a następnie biorę się za zabawę :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 3 lata później...
  • 10 miesięcy temu...

To tranzystory "szumią".

Brak precyzji, mój bład.

Czy wiecie z jakiego powodu hybdryda (AVT2928) może szumieć (zakłócenia) ,nie brum sieciowy ?

Ze złego miejsca podłączyłem masę do słuchawek, obudowa lub obudowa potencjometru nie podłączona do masy ?

Pomożecie ? :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprawdopodobnie szum pochodzi od lampy i jej obwodów, bo to jest element wzmacniający,

trany pracują jako bufor i nie powinny dawać szumu,

chyba że są padnięte,

czy szum zależy od położenia suwaka potencjometru wejsciowego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 3 miesiące temu...

Złożyłem wersję wzmacniacza z zasilaniem 2x18V (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ). Gra dobrze mimo braku obudowy i użyciu wszelakich tanich kondensatorów (również z odzysku), rezystory metalizowane w torze audio, do regulacji prądu i stabilizatora już zwykłe, węglowe. Jedyne porządne elementy to dwa kondensatory pomiędzy lampą a tranzystorami.

Zwróciłem uwagę na jeden fakt - nigdzie w artykule autora, w artykule na AVT ani na forach nie wspomina się o zastosowaniu PCC88. Lampa ta wręcz prosi się o zastosowanie w układzie z regulowanym prądem, zwłaszcza gdy prąd ma być regulowany na akurat 300mA.

Teoretycznie PCC88 ma napięcie żarzenia 7V, moje dwie sztuki mają bliżej do 6,3V przy 300mA. Czyli żarzenie niemal identycznie z E88CC.

Dlaczego warto się zainteresować takim zamiennikiem? Jeśli ktoś kupuje lampę pod ten wzmacniacz, to może sobie zaoszczędzić - PCC88 są znacznie tańsze niż E88CC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam używam PCC88 zamiennie z ECC88. I nie przejmuję się. Te 0,5-0,8V na żarzeniu naprawdę tragedii nie robi.

Ale to co piszę to konkretnir o PCC88/ECC88.

Nie jest to możliwe z ECL86/PCL86, ECC85/PCC85, ECF82/PCF82 - tam już napięcia trzeba dobrać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.