Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Jak dobrać potencjometr między CD-P a końcówką mocy.


  • Nie możesz odpowiedzieć
11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Użytkownik nie jest zalogowany   Kamil Ełk

  • Użytkownicy
  • 788 postów
  • Rejestracja: 31.07.2014

Napisano 03.07.2018 - 08:03

Cześć. Mam z jednej strony odtwarzacz Arcam 23t a z drugiej końcówkę mocy Quad 606. Zastanawiałem się wcześniej nad DAC, ale pod drodze wpadł pomysł zastosowania regulacji głośności między odtwarzaczem a końcówką. Zwłaszcza że odtwarzacz zdaje się sygnaturą dźwięku uzupełniającą Quada, chodzi o werwę jak i to że ciężko byłoby o coś w tej cenie a być może tanim kosztem można spasować elementy które zdają się do siebie pasować. Chciałbym zastosować płynną regulację dobrej jakości. Nie wiem jakiej specyfikacji powinien być potencjometr, chodzi o powolne przyrosty głośności, czy coś takiego jak impedancja stopnia wcześniejszego ma znaczenie między potencjometrem a końcówką ? Bo zdaje się że stopień następny powinien mieć rezystancję 10x większą od wcześniejszego. Pozdrawiam.

Specyfikacja urządzeń:

Odtwarzacz Arcam 23t:

Output level: 2.3V RMS. Output impedance: 50 ohms. Minimum recommended load: 5k ohms



Końcówka mocy Quad 606:

impedancja wejściowa 20 kOhm
Moc: 220/4 ohm, 140/ 8 ohm
czułość wejścia 500 mV dla 140w / 8 ohm
input overload : instantenous recovery up to+15dB overload
arcam 23t > synthesis ensemble el84 > excite x16 (mod.)

#2 Użytkownik nie jest zalogowany   EMiL

  • Użytkownicy
  • 6307 postów
  • Rejestracja: 23.05.2004

Napisano 03.07.2018 - 11:38

Do rozwiązań pasywnych Twoja końcówka ma imo za niska impedancje wejściowa.

#3 Użytkownik nie jest zalogowany   przemak

  • Użytkownicy
  • 3866 postów
  • Rejestracja: 30.10.2016

Napisano 03.07.2018 - 13:33

Dajesz potencjometr 5k i mieścisz się w granicachrozsądku.
nagrywamy.com

#4 Użytkownik nie jest zalogowany   Lech36

  • Użytkownicy
  • 10469 postów
  • Rejestracja: 18.11.2010

Napisano 03.07.2018 - 13:36

Wyświetl postUżytkownik EMiL dnia 03.07.2018 - 11:38 napisał

Do rozwiązań pasywnych Twoja końcówka ma imo za niska impedancje wejściowa.
Dlaczego?
Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.
Pasja bez precyzji to chaos.                  DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

#5 Użytkownik nie jest zalogowany   przemak

  • Użytkownicy
  • 3866 postów
  • Rejestracja: 30.10.2016

Napisano 03.07.2018 - 13:39

Jeżeli rzeczywiście zgodnie z danymi technicznymi mamy do stracenia niepotrzebne 12dB, to dałbym potencjometr 1k z opornikiem 4k od góry, co przy współczesnej muzyce zapewniło by pełny zakres regulacji, chyba że słuchasz bardzo głośno albo starych niedopalonych nagrań. Jako potencjometr polecam tanią drabinkę z allegro, dobra cena, trwałość i wspolbieznosc, tylko czy są 1k?
nagrywamy.com

#6 Użytkownik nie jest zalogowany   KrisNext

  • Użytkownicy
  • 377 postów
  • Rejestracja: 21.04.2017

Napisano 03.07.2018 - 14:44

Jak masz ochotę wypróbować to mam zmontowaną płytke prototypową mojego projektu Volume Controler. Musisz ją tylko zasilić +-15V
reszta jest na pokładzie tj złącza chinch i potencjometr. Jakby co pisz na priv

#7 Użytkownik nie jest zalogowany   Kamil Ełk

  • Użytkownicy
  • 788 postów
  • Rejestracja: 31.07.2014

Napisano 12.07.2018 - 22:35

Kupiłem regulator głośności Fostex PC-1e dedykowany przed monitory aktywne, monitory producenta mają na wejściu 10 kOhm więc powinien być ok. Odpaliłem po 23ciej więc nie wiem jak to gra na normalnych głośnościach, dowiem się jutro :) Co do samego potencjometru to małe solidne urządzonko waży swoje, ma podkładki sylikonowe antypoślizgowe , gałka chodzi nie lekko, płynnie, brak jakichkolwiek trzasków. Z CDekiem Arcama to inna bajka :)

PC1e_Top-main.jpg
arcam 23t > synthesis ensemble el84 > excite x16 (mod.)

#8 Użytkownik nie jest zalogowany   Lech36

  • Użytkownicy
  • 10469 postów
  • Rejestracja: 18.11.2010

Napisano 13.07.2018 - 10:04

Wyświetl postUżytkownik Kamil Ełk dnia 12.07.2018 - 22:35 napisał

antypoślizgowe
Antypoślizgowe i antywibracyjne ;-).
Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.
Pasja bez precyzji to chaos.                  DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

#9 Użytkownik nie jest zalogowany   Kamil Ełk

  • Użytkownicy
  • 788 postów
  • Rejestracja: 31.07.2014

Napisano 13.07.2018 - 11:03

Wyświetl postUżytkownik Lech36 dnia 13.07.2018 - 10:04 napisał

Antypoślizgowe i antywibracyjne ;-).

Dokładnie. Elektrony teraz spokojniej przemierzają odcinki decymetrowe, po co im jeszcze turbulencje przy prędkości światła, jeszcze sie wybiją z pantałyku. He wychodzi że wolę słuchać z laptopa jak z CDka za 2kzł :) Dziwny jest ten świat... audio.
arcam 23t > synthesis ensemble el84 > excite x16 (mod.)

#10 Użytkownik nie jest zalogowany   Lech36

  • Użytkownicy
  • 10469 postów
  • Rejestracja: 18.11.2010

Napisano 13.07.2018 - 11:39

Wyświetl postUżytkownik Kamil Ełk dnia 13.07.2018 - 11:03 napisał

He wychodzi że wolę słuchać z laptopa jak z CDka za 2kzł :) Dziwny jest ten świat... audio.
Źródło jest dowolne byle było prawidłowe technicznie. U mnie jednym źródłem jest tuner, czytający pliki do 16/48 i porównanie odczytu pliku z niego i wypasionego odtwarzacza za spore pieniądze czytającego też gęste pliki niekoniecznie wypada w domenie słuchu na korzyść tego odtwarzacza wypasionego choć różnice można nazwać symbolicznymi.
Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.
Pasja bez precyzji to chaos.                  DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

#11 Użytkownik nie jest zalogowany   Piotr_1

  • Użytkownicy
  • 2813 postów
  • Rejestracja: 13.11.2007

Napisano 13.07.2018 - 12:59

Wyświetl postUżytkownik przemak dnia 03.07.2018 - 13:39 napisał

Jeżeli rzeczywiście zgodnie z danymi technicznymi mamy do stracenia niepotrzebne 12dB, to dałbym potencjometr 1k z opornikiem 4k od góry, co przy współczesnej muzyce zapewniło by pełny zakres regulacji, chyba że słuchasz bardzo głośno albo starych niedopalonych nagrań. Jako potencjometr polecam tanią drabinkę z allegro, dobra cena, trwałość i wspolbieznosc, tylko czy są 1k?
To by było ok, tylko najczęściej najmniejsze podwójne potki to 10k, rzadko 5k.

Można 330p na wejściu we wzmaku zmienić na mniejsze 100p i wtedy dać rezystor 10k szeregowo i za nim potek 10k.

Użytkownik Piotr_1 edytował ten post 13.07.2018 - 13:02


#12 Użytkownik nie jest zalogowany   przemak

  • Użytkownicy
  • 3866 postów
  • Rejestracja: 30.10.2016

Napisano 13.07.2018 - 13:13

Wyświetl postUżytkownik Piotr_1 dnia 13.07.2018 - 12:59 napisał

To by było ok, tylko najczęściej najmniejsze podwójne potki to 10k, rzadko 5k.

Można 330p na wejściu we wzmaku zmienić na mniejsze 100p i wtedy dać rezystor 10k szeregowo i za nim potek 10k.

Dlatego spytałem, czy są. Co do drabinki - właśnie mi po półrocznej eksploatacji drastycznie spadła współbieżność na początku zakresu. Słabo. Potencjometr już zamówiony ;)
nagrywamy.com





Użytkownicy przeglądający to forum: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Audiostereo Magazyn

 
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Na naszej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej - więcej o tym w Naszej polityce prywatności. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, umieszcza je w pamięci Twojego urządzenia.

Akceptuję   Zmiana ustawień