Skocz do zawartości
IGNORED

2dr/3dr - nowe kolumy, co robić, jak żyć?


qubix

Rekomendowane odpowiedzi

Gotowy KIT SEAS'a : SEAS KingRO4Y

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

... jedyny minus tego cuda, to pasywna zwrotnica dla coax.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Kazde rozwiazanie ma swe zalety i wady. Zalezy jekie mamy priorytety. Najtrudniej jest w systemach dwudroznych bo glosnik wysokotonowy musi zejsc dostatecznie nisko. Jesli system ma miec wieksza moc to dwudrozny uklad z 6.5" odpada.

 

Tym nie mniej nawet w ukladzie dwudroznym glosnik 8" ma tylko jedna wade w porownaniu do mniejszego glosnika - kat rozproszenia jak podkresliles ale to odgrywa role tylko wtedy gdy chcemy miec w miare rowne pasmo w duzym polu odsluchowym. Jesli nastawiamy sie na sluchanie z fotela umieszczonego w slodkim punkcie problemu nie ma zadnego.

 

Wlasnie pare miesiecy temu po tej stronie globusa ukazal sie nowy zestaw dwudrozny DIY z 15" glosnikiem i tuba na wysokie tony. To taki kompromis, jak sie chce miec duza moc i skromny budzet. Tuba polaczona z glosnikiem kompresyjnym rozwiazuje wiekszosc problemow.

 

W trojdroznym sensu nie ma uzywanie glosnikow mniejszych niz 8" na dol pasma. Dobry glosnik sredniotonowy rozwiazuje problem.

 

pozdrawiam,

Tym nie mniej nawet w ukladzie dwudroznym glosnik 8" ma tylko jedna wade w porownaniu do mniejszego glosnika - kat rozproszenia jak podkresliles ale to odgrywa role tylko wtedy gdy chcemy miec w miare rowne pasmo w duzym polu odsluchowym. Jesli nastawiamy sie na sluchanie z fotela umieszczonego w slodkim punkcie problemu nie ma zadnego.

... by nie było żadnego problemu, to jeszcze pokój musi być komorą bezechową (do uszu docierają też odbicia od ścian ... kiedy tych odbić jest dużo mniej w średnicy, wzgl. reszty pasma, to średnica będzie grała ciszej).

 

No tak czy inaczej, często można spotkać opinie, że coś ze średnicą jest nie tak, w dwudrożnej kolumnie, z 8"(lub większym) wooferem.

Zależy, z czego się składa kolumnę. Nie twierdzę, że to jest jakiś wzorzec, ale jak dla mnie gra porównywalnie z przyzwoitymi słuchawkami ( HP 890 Philipsa ). Żeby nie być gołosłownym dodam dwie charki zrobione Holmimpulse ( co prawda "in room" i to small )

Pierwsza to sam woofer w "docelowym pudle:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a druga to cała kolumna:

post-33440-0-90203300-1408535825_thumb.jpg

Jeśli jest w miarę płaski woofer do np. 4 kHz i tweeter ( XT 25 ) można puścić, jak u mnie od 2,5 kHz efekt może być zadowalający, choć pewnie wielu dodałoby "tylko" i pewnie mają sporo racji, bo zawsze można lepiej. Pozdrawiam - Rysiek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

W HiFi World (w Polsce chyba wychodzi) kilka lat temu byl publikowany dobry uklad 2-drozny z glosnikiem 10" i wysokotonowym. Caly projekt byl nalezycie dopracowany az do projektu obudowy minimalizujacej koloracje. Obudowa byla wielowarstwowa z roznych materialow.

 

Druga alternatywa jest uklad coaxialny w ktorym glosnik wysokotonowy jest na osi nisko-sredniotonowego. Ten uklad ma swe problemy ale wiecej zalet i dzis sa juz w produkcji systemy trudne do pobici przez standartowe uklady dwudrozne.

 

pozdrawiam,

Druga alternatywa jest uklad coaxialny w ktorym glosnik wysokotonowy jest na osi nisko-sredniotonowego. Ten uklad ma swe problemy ale wiecej zalet i dzis sa juz w produkcji systemy trudne do pobici przez standartowe uklady dwudrozne.

Monitor 3 drożny, z 4-5" coax dla średnicy i sopranów i wooferem od 8" w górę, to jest to czego szukam. Takich kolumn prawie nie ma, lub są tandetne (KS Digital, M-Audio M3). Są czasem głupie konstrukcje typu 6,5" coax + 6,5" bas - totalny bezsens (bas nisko nie schodzi, bo m.in. wooferek mały, a soprany czy średnica są skaszanione, bo głośnik średniotonowy robiony do grania w szerszym paśmie i ma te 6" zamiast np. 4"). Takim przykładem kaszany jest KS Digital C55 COAX

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

- przykład na to jak NIE należy robić tego typu konstrukcji (widziałem pomiary - bieda z nędzą ... zafalowania na sopranach i nie specjalnie nisko schodzący bas).

 

Podany przeze mnie SEAS KingRO4Y jest super, ale niestety oparty jest na zbyt drogich głośnikach ... i nie jest w 100% aktywny. Szkoda, że nie ma jakiegoś projektu SEAS z 220mm basem i 120 mm coax H1602-04/06 .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To ze nie ma projektu nie powinno byc problemem. Wszystko mozna policzyc a potem dostroic. To ostanie wymaga dobrego programu, karty dzwiekowej i dobrego mikrofonu. SEASy sa dobre ale moim zdaniem za drogie w stosunku do jakosci. Jak lubisz SEASy to pooszczedzaj troche dluzej i kup to co Cie nprawde zadawala. System aktywny wiele spraw rozwiazuje. Troche drozszy ale slychac od razu roznice.

 

pozdrawiam,

Wszystko mozna policzyc a potem dostroic. To ostanie wymaga dobrego programu, karty dzwiekowej i dobrego mikrofonu.

... jeszcze przydałaby się komora bezechowa, by zrobić poprawnie pomiary.

Ten koaksjalny L12RE/XFC nie pokazał się z najlepszej strony w pomiarach. 39mm cewka w małym głosniku, mały magnes i jest 0.85T w szczelinie - do nasycenia nabiegunników daleko. Do tego brak pierścieni Faradaya i coup de grace - break-up w zakresie sybilantów. Rezultatem jest trzecia harmoniczna na poziomie 5% przy 3kHz w pomiarach K&T. Duże problemy z piątą będą przy 1.8kHz.

Ten koaksjalny L12RE/XFC nie pokazał się z najlepszej strony w pomiarach. 39mm cewka w małym głosniku, mały magnes i jest 0.85T w szczelinie - do nasycenia nabiegunników daleko. Do tego brak pierścieni Faradaya i coup de grace - break-up w zakresie sybilantów. Rezultatem jest trzecia harmoniczna na poziomie 5% przy 3kHz w pomiarach K&T. Duże problemy z piątą będą przy 1.8kHz.

Dzięki Ci misiomor :) ... czyli głośnik dla mnie spalony. Zapuszkowanie go (w komorze zamkniętej) jak rozumiem nic nie poprawi.

 

Zbliżony cenowo jest SEAS H1333-08/06 T18RE/XFCTV2

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

... czy to już się dla odmiany nadaje do pasma od ~350 Hz w górę? (w komorze zamkniętej powinno być lepiej w takim paśmie?)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

H1333 u Zapha też jakiś bardzo rewelacyjny w pomiarach nie był. Gra jednak trochę po ostrzejszej stronie (to moja subiektywna opinia), dlatego gdybym sam miał robić aktywne 3 drogi, wybrałbym konwencjonalne rozwiązanie z oddzielnym tweeterem. Kiedyś Madisound mieli wersję H1353 z większym magnesem bez ekranowania, może nabiegunniki będą lepiej nasycone.

Ten coax jest bardzo ciekawy:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

June 4, 2012

 

KEF Q100 coax test results...

(...)

Here we have a great coax. Much better than any other coax I've tested, though I've only tested 3 or 4 of them. There is nothing bad about these drivers, but let's start with the tests that are merely ok. Harmonic distortion is good but not state of the art. Slightly high 2nd order on the low end, likely due to the non-symetrical surround design. If we were to see a Klippel Kms(x) it would probably be slightly lopsided. The Le(x) and distortion plots while not perfect, show that this woofer can be used higher in frequency without issue.

 

But the non-symetrical surround greatly helps some other elements of this driver. The cone behaves like a well shaped waveguide with no edge reflections causing response issues. Additionally, the interface between the tweeter frame and woofer cone is perfectly smooth. The end result is both drivers having smooth and well controlled response. The tweeter shows good control of directivity.

 

The woofer cone has very little breakup and that breakup is already down in level. Both drivers have smooth natural rolloffs and making a crossover for this system would be easy and would probably only need a few components. In fact I bet this would sound great as a system with only a single cap and coil in the crossover. Throw in a zobel and a resistor for perfection.

 

This tweeter uses what I guess could be called a throat lens. The result is no reflections at the base of the throat and perfectly smooth top end. This is much the same reason that the XT25 makes a good waveguide tweeter with it's phase plug in the middle. These concepts certainly work better that other solutions such as foam stuck in the throat. This is a waveguide with smooth response on axis and off. Many standard waveguided tweeters will only give smooth response off axis.

 

Build quality is high with a cast and well ventilated frame. The driver must be rear mounted with the surround edge flush with the baffle for smoothest respose. Overall this is a pretty amazing coax. This driver is available from the Speaker Exchange for a very reasonable $112 each. I would expect the assembled KEF Q100 system to be a pretty good deal also for between $400 and $550 a pair.

 

June 4, 2012

 

A nice coax...

Here we have a coaxial from KEF that shows some good potential for excellence. Note the smooth tweeter to woofer transition, and the tweeter's lens which would seem to be specifically designed to prevent throat reflections. Note the unique surround design that does not protrude into the woofer cone that makes up the waveguide for the tweeter. If I were to design a coax myself, it would probably look similar to this. It's on the test baffle now. Results posted shortly, and probably a few other drivers some time after that.

źródło:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

... czyli się da ... tylko seas w znośnej cenie nie potrafi. ... a może po prostu tylko Tannoy i Kef wiedzą jak budować takie głośniki (choć koncentryk z Genelec 8260A też jest udany, więc do listy można by dopisać Genelec).

 

gdybym sam miał robić aktywne 3 drogi, wybrałbym konwencjonalne rozwiązanie z oddzielnym tweeterem.

Tylko jest jedna kwestia - chciałbym monitorki bliskiego pola, a dzięki coax można słuchać bez problemu z bardzo małej odległości, bez "rozbicia" punktowego źródła. Oczywiście woofer z takiej trój-drożnej kolumny nie byłby już w jednej osi, ale znacznie poniżej 500Hz kierunkowość jest już na tyle niska, że to nie problem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja nie wiem czy przy nearfield nie zainwestowałbym jednak w mały średniotonowiec ale z dobrze wentylowanym napędem (12MU8731 albo NE123W-08) i jakiś neodymowy tweeter. Tu niestety jest problem, może Seas zrobi coś z indukcją 1.56T jak nowe jednostki z ich koaksjali.

i jakiś neodymowy tweeter.

A co myślisz rozwiązaniu, w którym zwykły tweeter jest umieszczony przed głośnikiem średnio-tonowym, tak jak w kolumnach firmy Geithain:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

... też daje to punktowe źródło dźwięku w newralgicznym zakresie częstotliwości. Trzebaby oczywiście użyć jakiegoś małego tweetera, np.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale po co? Coś takiego to dopiero będzie miało problemy z dyfrakcją i poszarpanymi charakterystykami. Wolę już koaksjal Seasa.

 

Zestaw 12cm średniak + neodym jest dla 1m odległości odsłuchu mniej więcej tak samo punktowy jak klasyczne 2-way (18cm midwoofer + 11cm tweeter) z 2m.

Ale po co?

Myślę jak tu zrobić/jaką kupić kolumnę, nadającą się do odsłuchu z małej odległości, która będzie grała bas (~40 Hz -3 dB, przy dobrym impulsie, przyzwoicie niskim THD itd. itd.).

 

Zestaw 12cm średniak + neodym jest dla 1m odległości odsłuchu mniej więcej tak samo punktowy jak klasyczne 2-way (18cm midwoofer + 11cm tweeter) z 2m.

... aż tak dobrze byłoby przy takim 3-way? :) ... hmmm, to faktycznie może lepiej jak będę zmierzał w tą stronę.

Widzę że wątek żyje.

 

A co myślicie na temat tego co ostatnio popełnił Troels?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wyglądają na bardzo sensowne i przemyślane konstrukcje... największy problem to chyba wybrać wersję - na seasach czy na scanach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A co myślicie na temat tego co ostatnio popełnił Troels?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Myślę, że trzeba by przyciszyć niskotonowca o 2 dB, by balans tonalny był naturalny. Nie podoba mi się tak płytkie zejście, tak sporej, trójdrożnej kolumny (po skorygowaniu podbitego basu, będzie to jedynie 48Hz @-3dB ... a to bassreflex gdzie siedzi 8,86" bydle dla basu ...)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tu podobnie ... bas trzeba przyciąć o 1 dB, i podbić gwizdek o 1 dB. Pasmo też płytkie, bo też ~50Hz -3 dB ... a to w końcu bassreflex 3 drożny z 8,66" basowcem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Myślę, że trzeba by przyciszyć niskotonowca o 2 dB, by balans tonalny był naturalny. Nie podoba mi się tak płytkie zejście, tak sporej, trójdrożnej kolumny (po skorygowaniu podbitego basu, będzie to jedynie 48Hz @-3dB ... a to bassreflex gdzie siedzi 8,86" bydle dla basu ...)

Kyle nie zapomnij, że końcowa ocena osiągniętych wyników odbywa się we współpracy z akustyką pomieszczenia. Teoretyzowanie o samej charakterystyce kolumn jest tylko częścią problemu. Całkiem możliwe że te nastawy dadzą bardziej przyjemne wrażenia ogólne niż te idealnie prawidłowe. To każdy powinien określić sam w swoich warunkach i dopiero potem ewentualnie wnosić korekty.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Kyle nie zapomnij, że końcowa ocena osiągniętych wyników odbywa się we współpracy z akustyką pomieszczenia. Teoretyzowanie o samej charakterystyce kolumn jest tylko częścią problemu. Całkiem możliwe że te nastawy dadzą bardziej przyjemne wrażenia ogólne niż te idealnie prawidłowe. To każdy powinien określić sam w swoich warunkach i dopiero potem ewentualnie wnosić korekty.

Zgoda, tylko co mi po kolumnie, która gra tylko u kogoś jak należy, bo ma np. wiele odbić przy wysokich częstotliwościach? (taka akustyka) ... albo gra tylko komuś dobrze, bo przez ostatnie 30 lat słuchał modeli z przytłumioną górą i się do takiego grania przyzwyczaił?

 

Z tego powodu, wychodzę z założenia, że kolumna na dzień dobry ma być max neutralna. Jak komuś za dużo góry, to może to kwestia przyzwyczajenia lub poprawy akustyki. ... a może zrąbanych nagrań, których słucha (np. Roxette ma nagrania , w których nie ma niemal basu (a może to wina przesadzonej góry) ... tak, że do roxette te kolumny będą jak znalazł, natomiast do poprawnie zrealizowanych nagrań, już niekoniecznie).

Z tego powodu, wychodzę z założenia, że kolumna na dzień dobry ma być max neutralna.

To oczywiście absolutna racja, ale pewne drobne korekty (do takich zaliczam te w/w) są łatwiejsze w zwrotnicy kolumny niż w akustyce pomieszczenia. Oczywiście do pewnego stopnia - chodzi o małe korekty a nie kręcenie barwą +/-15dB albo więcej (spotkałem się z fanami takich ustawień). Oczywiście ja jestem zdecydowanie za neutralnością. To na pewno właściwy punkt wyjściowy.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

czym skutkuje takie wycofanie wysokotonówki ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pokusiłbym się wykonanie takich głośników, ale szpeci mi ten schodek :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czym skutkuje takie wycofanie wysokotonówki ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pokusiłbym się wykonanie takich głośników, ale szpeci mi ten schodek :)

 

zgranie faz środka i wysokotonówki jest lepsze. Pod takie przesunięcie zrobiona jest zwrotnica. Masz też

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) gdzie głośniki i konstrukcja są podobne, ale zwrotka jest bardziej skomplikowana. To chyba najczęściej robione głośniki Troelsa patrząc po zdjęciach, które ludzie nadsyłają, a on publikuje. Troels pisze w drugim zdaniu opisu do wersji mkII, dlaczego zrobił przesunięcie góry w tył.

 

Rzeczywiście może nie wygląda to za dobrze, ale pod maskownicą widać nie będzie :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pokusiłbym się wykonanie takich głośników, ale szpeci mi ten schodek :)

Możesz wykonać oddzielną małą skrzynkę na głośnik wysokotonowy i postawić na skrzyni głównej lub użyć takiego głośnika:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dodam od razu, że nie wiem czy jest dobry. Są w sieci niezależne pomiary chyba nawet przywołane na w/w stronie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

inna skrzynia, inny wysokotonowy, to od razu całą zwrotnicę od nowa trzeba zrobić.... A pewnie my tutaj lepiej niż Troels tego nie spasujemy.

Niekoniecznie, ale oczywiście trzeba to to przemyśleć. W przypadku oddzielnej skrzynki do istniejącego wysokotonowego na pewno trzeba trochę przeprojektować resztę żeby zachować odległości miedzy głośnikami, ale zawsze to będzie nasz wkład twórczy w dzieło. To naprawdę przyjemniejsze uczucie niż tylko wykonywanie czyichś kopii.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Mam pytanie trochę poza tematem. Czy na filtrze w zwrotnicy średniotonowej (2 rząd) może się pojawiać większe napięcie niż na wyjściu wzmacniacza. Konkretnie na pierwszym szeregowym kondensatorze.

Niekoniecznie, ale oczywiście trzeba to to przemyśleć. W przypadku oddzielnej skrzynki do istniejącego wysokotonowego na pewno trzeba trochę przeprojektować resztę żeby zachować odległości miedzy głośnikami, ale zawsze to będzie nasz wkład twórczy w dzieło. To naprawdę przyjemniejsze uczucie niż tylko wykonywanie czyichś kopii.

 

Oczywiście :D Pytanie co kto lubi i na czym komu zależy. Dla Ciebie (wnioskuję) DIY to fajne hobby (może coś więcej), dla mnie okazja na zaoszczędzenie kilku peelenów na głośnikach, które mają grać poprawnie. Modyfikacje projektów, które ktoś złożył, udokumentował i obsłuchał to ryzyko utraty jakości grania, czasu i pieniędzy. A czasu to jest coraz mniej przy małych dzieciach...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.