Skocz do zawartości
IGNORED

Przedwzmacniacz+zasilacz lampowy (topologia Lamm)


Rekomendowane odpowiedzi

Jest mała różnica pomiędzy Khozmo i pozostałymi, które przytoczyłeś. Khozmo ma 48 kroków, reszta 24 lub mniej.

 

Jedyną rozsądną konkurencją jest pasywka na przekaźnikach. Do tego jakieś "lepsze" oporniki typu Takman węglowe lub metalizowane i jest pełen wypas. W dodatku 64 kroki i więcej.

 

Albo nowy Khozmo:) Połączenie przekaźników i kompaktowej obudowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tak, oczywista oczywistość - ale jaki to ma wpływ na jakość dźwięku, którego to dotyczył mój wywód - ŻADEN!!!:)

Oczywiście ma to duży wpływ na komfort, jakość OBSŁUGI, czy raczej precyzję ustawienia głośności, a to już inna sprawa.

W przypadku 24 kroków doświadczalnie dobrałem użyteczny zakres tłumienia i w tym zakresie zastosowałem krok 1dB (18 kroków), natomiast pozostałe co 3dB. Tak naprawdę skok 2-3dB może i byłby wystarczający, bo on jest realnie do wychwycenia, ale bardzo ciche jak i bardzo głośne poziomy w moim przypadku nie wymagają takiej dokładności.

Koszt mojej drabinki to jakieś 320 zł. Podstawowe KHOZMO - dwukrotnie więcej. Zależy na co kogoś stać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PC+DAC PCM1795/NUDA+TELEFUNKENS600/KHOZMO+ALEPH J 2xMONO+HURRICANE=DIY

Ja mam taki regulator.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

krok co 1 db.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Tak, oczywista oczywistość - ale jaki to ma wpływ na jakość dźwięku, którego to dotyczył mój wywód - ŻADEN!!!:)

Zgadzam się w 100%.

 

@daris666

Ale czasami nie ma miejsca na takie rozwiązanie. Jest to rozwiązanie z przed kilku dobrych lat. Ja też myślałem o tym co Ty, ale dla mnie to jest za "duże". Ja wstępnie myślałem o tym rozwiązaniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A może przyszedł czas aby zaprojektować coś nowego. Albo dopracować projekt jarekC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A może przyszedł czas aby zaprojektować coś nowego. Albo dopracować projekt jarekC.

 

To byłoby coś ! Myślę, że dużo osób byłoby zainteresowane takim projektem.

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Gość kizol666

(Konto usunięte)

Też tak myślę dużo ludzi poszukuje takiego rozwiązania ale JarekC jest dość zapracowany i budowa może trwać dość długo. Może jest ktoś kto zaprojektowałby takie pvc w nowej odsłonie? hi_aro piszesz się na to ? Płytki do M2 ładne zrobiłeś to może pvc zaprojektujesz dla nas ładne co?

Jest ktoś z Krakowa z gotowym pre Lamm'a? Chciałbym go porównać do C2810 jak by się wkomponował do mojego systemu...

Też tak myślę dużo ludzi poszukuje takiego rozwiązania ale JarekC jest dość zapracowany i budowa może trwać dość długo.

 

Ja nie widzę potrzeby, kolejne opracowanie, wyważanie otwartych drzwi. JarekC ma zdecydowanie większe doświadczenie w projektowaniu i programowaniu. Myślę że trzeba uderzyć do niego. Khozmo wycofuje się z koncepcji mechanicznej i sterowanie silnikiem krokowym na rzecz przekaźników. Tak więc jego koncepcja (JarekC), w tej części już jest bezpodstawna. Pisze w swoim wątku o całkiem nowej koncepcji na PVC. Ta droga wydaje mi się bardziej optymalna.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Miałem dzisiaj trochę czasu i zrobiłem porządek w kabelkach.

Tak więc zrobiłem:

- symetryzację 2x75R do żarzenia + połączenie do wspólnego punktu na obudowie

- minus anodowego do wspólnego punktu, bez rezystora

- obudowa potencjometru do wspólnego punktu

- bolec PE gniazda zasilającego do wspólnego punktu

- wszystkie przewody zasilające skręcone

 

Gniazda wejściowe, jak na razie nie mają wspólnej masy i są odizolowane. Przewody sygnałowe drut, chyba srebrny w ekranie, ekran jako masa sygnału. Nie mają dodatkowego ekranu połączonego do masy.

 

I jest kompletna cisza, nie ma przydźwięków, buczenia po wysterowaniu potka na max i przyłożeniu ucha do kolumn. Wkładanie ręki do obudowy, dotykanie kondensatorów, w szczególności między stopniowego czy nawet lamp nic nie wzbudza. Jedna końcówka ma leciuteńkie, takie małe coś. Ale wiedziałem o tym wcześniej, niestety słynne toroidy.

 

Jeszcze coś mi się przypomniało odnośnie walki z brumieniem, gdzieś wyczytałem ale nie pamiętam gdzie. Wszystkie zabiegi w walce należy robić w obudowie docelowej. Walka z przydźwiękami na desce jest bezcelowa. Będą zawsze. Przynajmniej tak pamiętam.

Gość piotrektychy

(Konto usunięte)

Gniazda wejściowe, jak na razie nie mają wspólnej masy i są odizolowane. Przewody sygnałowe drut, chyba srebrny w ekranie, ekran jako masa sygnału. Nie mają dodatkowego ekranu połączonego do masy.

ekran masz połączony z obu stron ?

Wszystkie przewody to drut w oplocie miedzianym. Oplot służy jako masa sygnałowa, połączona oczywiście po obu stronach, gniazdo płytka.

Na ten czas, pre jest połączony jako 100% dual-mono.

 

Jest jednak inny problem, o którym nie widziałem aby nikt pisał. Załączanie i wyłącznie zasilania. Po załączeniu po około 15s parametry osiągają wartość prawidłową. Do tego czasu DC offfset wariuje. Po wyłączeniu zanim kondensatory z zasilania rozładują się jest podobnie. Nie wiem jak Lamm to rozwiązane, być może jest jakaś procedura włączania go, ma przecież dodatkowy przełączki obok zasilania "Mute-Operate" ale zdecydowanie trzeba zrobić układ opóźnienia załączenia, wyjścia sygnału.

 

Przejrzałem zdjęcia oryginału i jest tam coś ala opróżnienie-zabezpieczenie. Przekaźnik na obu wyjściech również. Połączone do przełącznika "Mute-Operate". Nie wiem czy jest sens jakoś mocno wymyślać z tym układem. Im prostsze tym lepsze.

Edytowane przez hi_aro

Wszystkie przewody to drut w oplocie miedzianym. Oplot służy jako masa sygnałowa, połączona oczywiście po obu stronach, gniazdo płytka.

Na ten czas, pre jest połączony jako 100% dual-mono.

 

Jest jednak inny problem, o którym nie widziałem aby nikt pisał. Załączanie i wyłącznie zasilania. Po załączeniu po około 15s parametry osiągają wartość prawidłową. Do tego czasu DC offfset wariuje. Po wyłączeniu zanim kondensatory z zasilania rozładują się jest podobnie. Nie wiem jak Lamm to rozwiązane, być może jest jakaś procedura włączania go, ma przecież dodatkowy przełączki obok zasilania "Mute-Operate" ale zdecydowanie trzeba zrobić układ opóźnienia załączenia, wyjścia sygnału.

 

Przejrzałem zdjęcia oryginału i jest tam coś ala opróżnienie-zabezpieczenie. Przekaźnik na obu wyjściech również. Połączone do przełącznika "Mute-Operate". Nie wiem czy jest sens jakoś mocno wymyślać z tym układem. Im prostsze tym lepsze.

 

Problem jest, jak zresztą we wszystkich preampach lampowych. Ja w swoich stosuję sterownik JarkaC i po problemie. Mam też sprawdzony układzik opóźnienia na CMOS4040, bardzo wygodny, bo zasilany z 230V i regulacją czasu opóźnienia w zakresie od 0 do 77s zrealizowaną przełącznikiem 4xdipswitch. Układ załącza przekaźnik monostabilny z cewką DC24V. To idealne rozwiązanie tam gdzie nie potrzeba kombajnu jakim jest sterownik od Jarka.

Gdyby ktoś potrzebował plik do przeprasowania płytki, schemat i wykaz części, to PW.

ja chętnie,ale myślę ,że jak dasz tutaj nikt tego nie uzna za zaśmiecanie wątku

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Przejrzałem zdjęcia oryginału i jest tam coś ala opróżnienie-zabezpieczenie. Przekaźnik na obu wyjściech również. Połączone do przełącznika "Mute-Operate". Nie wiem czy jest sens jakoś mocno wymyślać z tym układem. Im prostsze tym lepsze.

Gdyby ktoś był zainteresowany , to pozostało mi kilka modułów opóźniania załączania wyjścia które używam w moim pre. Układ jest zmontowany bezpośrednio na miniaturowym przekaźniku i jego zaletą jest min. to , że zajmuje bardzo mało miejsca[1,5cm2], właściwie tyle co sam przekaźnik , więc można go umieścić bezpośrednio pod gniazdami wyjścia. Wystarczy podłączyć cienkim przewodem zasilanie +6,3V np. z żarzenia , oraz masę , i dwa krótkie druciki do + wyjść. Działa na zasadzie zwierania sygnału do masy do czasu zadziałania przekaźnika. Czas opóźnienia - 20-50s , lub jeszcze dłuższy , gdy jest taka potrzeba. Dodatkowo można podłączyć diodę led , która zasygnalizuje otwarcie wyjścia. Chętnych proszę o wiadomość na pw.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-28055-0-60375200-1451472544_thumb.jpg

post-28055-0-23215900-1451472606_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@Calyer

a jak zachowuje się ten układ przy krótkotrwałym zaniku napięcia:(

 

Tu jest coś co wygląda ok.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

w tym układzie opóźniania

Gdyby ktoś był zainteresowany , to pozostało mi kilka modułów opóźniania załączania wyjścia które używam w moim pre

masa zasilania jest wspólna z masą sygnału?

Jakaś cena?(może być na priv)

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

a u mnie masa żarzenia nie jest połączona z masą pre i jest problem skąd wziąść te 6v do zasilania:(

Da się w tym module rozdzielić masy?

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Staram się wyznaczyć prądy w o0bwodzie, żeby obliczyć moc rezystorów. Nie bardzo wiem, jak policzyć taki równoległy obwód na wejściu. Dzieląc Ra+Rk przez Uzas(23800/220) wyszło mi 9,4mA Coś nie tak. W drugiej sekcji tez jest dziwnie: SRPP z Ra. Zgaduję, ze on ma zredukować napięcie zasilające w tym miejscu. Ktoś może podpowiedzieć jak to policzyć? Celuję w RN60.

Edytowane przez SomekPoland

Dla R4, R7, R8 - przy prądach 4-5mA i spadkach napięć kilka V [2-3V] praktycznie każdy rezystor będzie dobry , więc RN60 spokojnie.

Ale dla R3 i R10 przy prądach 4-5mA i spadkach napięć ok. 100-120V moc wydzielana to ok. 0,5-0,6W , więc R60 będzie za mały. Bezpiecznie będzie dać 2W , a jak masz 3W to jeszcze lepiej.

Moce pozostałych rezystorów bez znaczenia , więc mogą być RN60.

Gość piotrektychy

(Konto usunięte)

Zastanawiam się czy znalazła by się grupa chętnych na PCB do tego projektu. Wiem że większość robiła samemu, prasowanki, ja zresztą też. Nie jestem jakimś purystą i uważam że PCB wykonana przez fabrykę nie zmieni w kwestii jakości dźwięku, ale.

 

Założenia jest takie:

- oddzielne PCB na każdy kanał.

- wymiar PCB max 150x150mm

- laminat 1,6mm

- dwustronna, ponieważ kosztuje tyle samo co jednostronna

- pozłacana, ponieważ różnica pomiędzy zwykłą jest znikoma

- nie będzie przekaźników ani niczego takiego, do opóźnienia załączenia wyjścia

- żarzenie wyprowadzone blisko lamp, uwzględniające różne konfiguracje zasilania

- w miarę uniwersalne rastery dla kondensatorów

- cena za komplet, czyli dwie płytki, wraz z wysyłką max 150PLN, cena raczej będzie niższa

- całkowicie non-profit projekt, aby nie było problemów

- wstępnie było by do rozdysponowania 15 kompletów

 

Mam tylko prośbę, nie piszcie w wątku, nie twórzcie żadnych list, ponieważ będzie bajzel na maxa. Mój wpis jest tylko ideą. Wątek niech pozostanie "merytorycznym". Piszcie na priw. Jak będzie jakiś odzew to wykonam je.

Edytowane przez hi_aro

Jako założyciel tego tematu pozwole się wtrącić.

Temat miał dotyczyć PCB preampa opartego na topologii Lamm. Z całym szacunkiem kolego hi_aro można dyskutować próbować proponować, ale twoja opcja jest chyba zbyt przekombinowana, choć i pewnie znajdą się chętni na taki układ. Założenie jest i bylo takie żeby zrobić preamp najwierniej odwzorowany na ile to tylko możliwe dlatego sam podjąłem się projektu PCB wg schematu kóry jest dostępny. Mi osobiście zależy na tym by zrobić preamp zbliżony parametrami do oryginału a co za tym idzie topologia PCB, wartości elementów, a nawet ich marki/producenci powinny być podobne do oryginału.

Płytka powstała w formie prototypu, zasilacz na lampie również. Nie mam w chwili obecnej transformatora i kilku jeszcze elementów aby to przetestować, pomierzyć itd. Ale początkiem stycznia pewnie wszystko się ruszy i temat będzie kontynuowany.

Przypomnę wygląda to na chwile obecną tak:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W chwili obecnej zastanawiam się nad dwoma opcjami co można jeszcze dodać zmienić do projektu.

- napewno lampa - prostownik w zasilaczu będzie zmieniona na taką jak w oryginale tzn 6x4 ogólnie dostępną

- pytanie czy nie wykonać jednej dużej PCB jak w oryginale, i zintegrować PSU z Preampem, wada duże gabaryty płytki - cena wykonania większa - trudność z montażem w odpowiedniej obudowie.

- dołożony na PCB preampa przekaźnik załączania wyjścia - takowy istnieje na PCB w oryginale, pytanie czy nie warto dołożyć opóznionego zał. anodowego ale to już sprawa dyskusyjna

 

Ktoś jak ma jeszcze jakieś pomysły to można dyskutować.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z całym szacunkiem kolego hi_aro można dyskutować próbować proponować, ale twoja opcja jest chyba zbyt przekombinowana. Złóż swoją wersję i zobacz jak jest z uniwersalnością i możliwościami wykorzystania różnych kondensatorów.

Ups i guma pękła. A gdzie ja przekombinowałem z koncepcją.

Z tego co pisałeś wcześniej, chciałeś sprzedawać całe zmontowane i odpalone moduły. Czyli, nie chcę pisać jak kto.

 

Założenie jest i bylo takie żeby zrobić preamp najwierniej odwzorowany na ile to tylko możliwe dlatego sam podjąłem się projektu PCB wg schematu kóry jest dostępny.

Pokaż mi gdzie Twoja wersja jest zbliżona do oryginału. Zasilanie?. Rozmieszczenie elementów i prowadzenie ścieżek? Zastosowane elementy? Schemat jest ogólnie dostępny i raczej nie masz do niego praw.

 

Od samego początku, większość pisała że wyważasz otwarte drzwi. Robisz wizje, nie sprawdzone z Lamm.

Gotowa jedna płytka, ze wszystkim. Może i fajna opcja. Ale 100% chętnych musi być zgodna z Twoimi kolejnymi wizjami. A to jest na 100% nie możliwe. To jest forum DIY, a nie "Pchli targ", a może?.

 

Co do założyciela wątku, to masz rację tylko z tym że jesteś założycielem. Jak na razie nie udzielasz się, tylko wystawiasz zdjęcia prototypów i robisz marketing szeptany. Natomiast wiedzę merytoryczną i rozwiązania czerpiesz z publikacji i doświadczeń wszystkich. Również moich.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.