Jump to content
IGNORED

Kalibracja kina domowego - konfiguracja


Jaworo
 Share

Recommended Posts

Wiem, że informacje można znaleźć w internecie. Wiem, że zdania i opinie są podzielone, a użytkownicy licznych wypowiedzi odsyłają do zapoznania się z instrukcją itp. Ja wolę zasięgnąć informacji tam gdzie powinienem, stąd moje pytania.

 

Amplituner Onkyo Tx - nr 616

Głośniki 5,0 - Głośniki podłogowe Tannoy revolution DC 6 T SE

Głośnik Centralny Revolution DC 4 LCR

Głośnik podstawkowy Revolution DC 4 S

Subwoofer Velodyne EQ-Max 8

 

1.Kalibracja, procedura pomiarowa.

Zastosować Audyssey 2EQ Start i użyć pomiaru z jednego miejsca?

Zastosować 2EQ Full Calibration i użyć pomiaru z 3 miejsc?

Jaka będzie różnica.

Po przeprowadzonej Kalibracji skorygować odcięcia głośników na 80 hz, czy zostawić tak jak ustawi kalibracja. Kalibracja ustawiła Front 40 hz Centralny 50 hz Satelity 60 hz

 

2. Kalibracja Subwoofera.

 

Przed kalibracją, poziom głośności subwoofera ustawić na połowę, phase na 0, a częstotliwość na max, tak. ( jeżeli kalibracja wycisza na -9, to należy ponownie zrobić kalibrację z tym, że poziom głośności na subwooferze zmniejszyć? By uzyskać poziom zero.) Tak ma to wyglądać, czy zupełnie inaczej.?

Subwoofer podłączony jednym kablem z kanałem LFE

Link to comment
Share on other sites

.....najpierw skalibruj samego velo jego osobistą kalibracją...

 

Rozumiem, że kalibrację Velodyne mam zrobić przed główną kalibracją, tak? Pytanie na jakim programie. Movie, pop- rock, Jazz Classical, Games. Głośność jest bez znaczenia? Velodyne po włączeniu ma stałą głośność - wartość 30 z 80. Mam tak zostawić, czy zwiększyć do 40 - wówczas będzie to połowa głośności.

 

Dlaczego tego zabiegu nie można wykonać po kalibracji kina. Jaka jest to różnica?

Edited by Jaworo
Link to comment
Share on other sites

Rozumiem, że kalibrację Velodyne mam zrobić przed główną kalibracją, tak? Pytanie na jakim programie. Movie, pop- rock, Jazz Classical, Games. Głośność jest bez znaczenia? Producent po włączeniu ma stałą głośność - wartość 30 z 80. Mam tak zostawić, czy zwiększyć do 40 - wówczas będzie to połowa głośności.

 

Dlaczego tego zabiegu nie można wykonać po kalibracji kina. Jaka jest to różnica?

Sub się musi "ułożyć" do akustyki pomieszczenia dlatego jest to pierwsza czynność kalibracyjna.... nic w velo nie ustawiasz wciskasz w pilocie EQ i on sam emituje dźwięki ze swojego całego przedziału, oczywiście po uprzednim ustawieniu mikrofonu w miejscu słuchacza... Edited by Yodas
Link to comment
Share on other sites

Sub się musi "ułożyć" do akustyki pomieszczenia.... nic w velo nie ustawiasz wciskasz w pilocie EQ i on sam emituje dźwięki ze swojego całego przedziału, oczywiście po uprzednim ustawieniu mikrofonu w miejscu słuchacza...

 

Rozumiem. Mikrofon umieścić na statywie w głównym miejscu odsłuchu i na cisnąć na parę sekund EQ. Pytanie tylko, czy zrobić to przed kalibracją onkyo, czy po?. Dlaczego nie mogę zrobić tego po głównej kaliracji

Edited by Jaworo
Link to comment
Share on other sites

Subwoofer skalibrowany, teraz procedura pomiarowa.

 

1 Zastosować Audyssey 2EQ Start i użyć pomiaru z jednego miejsca?

2 Zastosować 2EQ Full Calibration i użyć pomiaru z 3 miejsc?

 

Jaka będzie różnica jeśli zastosujemy punkt 1, lub 2

 

Czy warto skorygować manualnie odcięcia głośników?

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze i najważniejsze zacznij od wyboru właściwego miejsca ustawienia suba, dopiero potem kalibracja wewnętrzna. Unikaj umiejscowienia w narożnikach i osiach symetrii pomieszczenia. W przeciwnym razie może zdarzyć się, że korekcja w subie będzie regulowała nieusuwalne błędy wynikające z modów pomieszczenia, powodując przeciążenie suba. Zła wiadomość jest taka, że Audyssey 2EQ niestety nie koryguje basów, a jedynie cz. podziału, poziomy i opóźnienia. Po kalibracji 2EQ Start sprawdź zmierzony poziom suba, i jeżeli sporo odstaje od LCR, wyreguluj go i skalibruj 2EQ ponownie. Przy jednym subie rozrzut SPL dla różnych miejsc odsłuchowych bywa tak duży, że 3 pomiary (Full) nie wniosą wiele, a mogą znacząco rozjechać pomiar dla głównego miejsca odsłuchowego. Szczególnie, że 2EQ nie optymalizuje przetwarzania basów. Ale dla pewności sprawdź i pełną kalibrację. I nie zmieniaj innych parametrów, jeżeli nie jesteś pewien ich wpływu na końcowy rezultat akustyczny.

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze i najważniejsze zacznij od wyboru właściwego miejsca ustawienia suba, dopiero potem kalibracja wewnętrzna. Unikaj umiejscowienia w narożnikach i osiach symetrii pomieszczenia. W przeciwnym razie może zdarzyć się, że korekcja w subie będzie regulowała nieusuwalne błędy wynikające z modów pomieszczenia, powodując przeciążenie suba. Zła wiadomość jest taka, że Audyssey 2EQ niestety nie koryguje basów, a jedynie cz. podziału, poziomy i opóźnienia. Po kalibracji 2EQ Start sprawdź zmierzony poziom suba, i jeżeli sporo odstaje od LCR, wyreguluj go i skalibruj 2EQ ponownie. Przy jednym subie rozrzut SPL dla różnych miejsc odsłuchowych bywa tak duży, że 3 pomiary (Full) nie wniosą wiele, a mogą znacząco rozjechać pomiar dla głównego miejsca odsłuchowego. Szczególnie, że 2EQ nie optymalizuje przetwarzania basów. Ale dla pewności sprawdź i pełną kalibrację. I nie zmieniaj innych parametrów, jeżeli nie jesteś pewien ich wpływu na końcowy rezultat akustyczny.

 

 

A firma REL zaleca ustawienie suba w samym rogu pomieszczenie za linia kolumn.

Link to comment
Share on other sites

 

 

A firma REL zaleca ustawienie suba w samym rogu pomieszczenie za linia kolumn.

Słuchałem T7.... i na podstawie tego odsłuchu wydaje mi się że rel zaleca stawianie w rogu w celu wzmocnienia niskich tonów. ... w końcu rel to konstrukcje zamknięte i zejście nie jest tak spektakularne jak w dobrym subie w konstrukcji z BR....

Edited by Yodas
Link to comment
Share on other sites

Słuchałem T7.... i na podstawie tego odsłuchu wydaje mi się że rel zaleca stawianie w rogu w celu wzmocnienia niskich tonów. ... w końcu rel to konstrukcje zamknięte i zejście nie jest tak spektakularne jak w dobrym subie w konstrukcji z BR....

 

Zejscie jest wystarczajace i na dodatek swietnie kontrolowane.

 

Kazdy powinien ustawiac tak jak mu najlepiej gra.

Link to comment
Share on other sites

Zejscie jest wystarczajace i na dodatek swietnie kontrolowane.

 

Kazdy powinien ustawiac tak jak mu najlepiej gra.

...pisałem o spektakularnym...

...jest kontrolowane ale dla mnie zejscie jest niewystarczajace.... kwestia preferencji...i sprawa podstawowa to czy sub jest bardziej pod kino dobierany czy pod stereo...

Edited by Yodas
Link to comment
Share on other sites

Producenci sugerują narożnik, aby maksymalizować poziom niskich tonów (teoretycznie +18dB), co spowoduje, że wskutek silnego pobudzenia wszystkich modów pomieszczenia w zasadzie w każdym miejscu będzie "buczało". To najbezpieczniejsze rozwiązanie dla przeciętnego użytkownika, i z pewnością może się spodobać. Niestety, nie ma to wiele wspólnego z jakością. Najczęstszymi opisywanymi później problemami są wolny bas, długie wybrzmiewanie, słyszalne opóźnienie basu, itd. I mało kto zdaje sobie sprawę, że to nie wina suba.

 

W zasadzie wszystko na ten temat, przystępnie i prosto tutaj

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by Magog
Link to comment
Share on other sites

To poniekąd wyjaśniałoby zalecenia Rela, ponieważ wielu użytkowników skarży się na "brak basu" zwłaszcza w zastosowaniach kinowyh. Prosty sposób producenta na niedobory w basie :)

Jeśli więc faktycznie Rel zaleca takie ustawienie to chyba nie do końca jest w porządku wobec klientów.

Link to comment
Share on other sites

Okazuje się, że doświadczalnie można znaleźć miejsce subwoofera i to nie byle jakie! Wystarczy, że suba sadzamy w miejscu odsłuchu, fazę ustawiamy na 0 a częstotliwość odcięcia - crosover - pozycja 80. Ważne! Amplituner gdzie jest kanał LFE Wyłączamy. Następnie chodzimy po pokoju poszukując najlepszego basu. Znalezione miejsce jest tym, gdzie sub powinien stać. Pamiętać należy, ze dobry bas to wcale nie ten najsilniejszy, dudniący, a głęboki, mocny i najbardziej czytelny. Należy posłuchać utworu testowego na słuchawkach, żeby wiedzieć jakiego basu szukać. Po znalezieniu najlepszego miejsca, kalibrujemy wewnętrznie suba. W moim przypadku Velodyne. Następnym krokiem jest przygotowanie subwoofera do kalibracji amplitunera. Pokrętło które wcześniej było na pozycji 80 kierujemy w tym konkretnym przypadku na pozycję Direct. W innym przypadku, pokrętło ustawiamy w najwyższym punkcie. Fazę zostawiamy w punkcie 0. Dopiero teraz przeprowadzamy kalibrację amplitunera. Po kalibracji amplitunera częstotliwość odcięcia dla każdego głośnika ustawiamy manualnie na 80HZ również kanał LFE .

 

Zdecydowałem się opisać krok po kroku nie bez powodu. Wielu z nas, zwyczajnie nie wie jak ma do tego podejść. Myślę, że w/w tekst będzie bardzo przydatny.

 

Szczególnie dziękuję Tobie, użytkowniku - Magog, za cenne wskazówki.

Link to comment
Share on other sites

Z Jaworem wymieniliśmy ze 40 PW na temat kalibracji jego suba. Nie było łatwo, szczególnie, że jego pomieszczenie to akustycznie najwyższy stopień skomplikowania - mniej więcej w kształcie C, i jeszcze z korytarzem na jednym z ramiom. Po wielu próbach w końcu udało się, a CARA w zasadzie potwierdziła poszukiwania Jawora. Tak więc mamy kolejnego zadowolonego kinomaniaka :-))

 

Należy pamiętać, że komentarze techniczne dotyczą ampli Onkyo i suba Velodyne. Dla innych marek nastawy i regulacje mogą nazywać i działać inaczej. Jakkolwiek generalna zasada poszukiwania najlepszego miejsca jest identyczna bez względu na producenta.

Edited by Magog
Link to comment
Share on other sites

Ważne! Amplituner gdzie jest kanał LFE Wyłączamy.

Możesz rozwinąć ? Nie za bardzo rozumiem ten fragment.

 

Czy po znalezieniu najlepszego punktu, w drugiej kolejności nie powinno się ustawić/dopasować fazy z głośnikami głównymi, a dopiero potem autokalibracja z ampli ?

Link to comment
Share on other sites

Kiedy szukamy najlepszego miejsca dla suba, Subwoofer ustawiamy manualnie. Crosover pozycja 80 a jego fazę na 0 ( zero ). Następnym krokiem jest :

Menu amplitunera . ■LPF of LFE

(filtr dolnoprzepustowy kanału basowego)

80Hz, 90Hz, 100Hz, 120Hz OFF - tutaj wybieramy OFF.

Dopiero teraz szukamy najlepszego miejsca.

 

 

 

Nie. Dopieszczenie fazy jest ostatnim krokiem.

 

1. Szukanie miejsca suba

2. wewnętrzna kalibracja suba

3. Przygotowania suba do kalibracji amplitunera - Faza 0 , crosover direct

4. Kalibracja amplitunera

5. Wprowadzenie manualnych zmian w amplitunerze. Częstotliwości każdego głośnika 80 hz ( THX ) Kanał LFE - 80

6. Dopieszczenie fazy

 

Koniec.

Edited by Jaworo
Link to comment
Share on other sites

Menu amplitunera . ■LPF of LFE

(filtr dolnoprzepustowy kanału basowego)

������80Hz, 90Hz, 100Hz, 120Hz OFF - tutaj wybieramy OFF.

Czekaj, bo dalej nie rozumiem, może to wiąże się z innym nazewnictwem funkcji w różnych ampli.

 

Jeśli ja u siebie wyłączę LFE to sub nie gra, grają tylko fronty.

 

Według mnie sub należy w ampli odciąć od góry na jakieś 80-120Hz i wtedy nasłuchiwać.

 

Fronty z kolei na tą samą częstotliwość odcinamy od dołu, czyli zakres basu 0-120Hz gra tylko sub.

Link to comment
Share on other sites

Nigdy nie należy ustawiać suba na częstotliwość 120. Tylko i wyłącznie 80. Nie mniej, nie więcej.

 

Opisuje krok pierwszy. Przygotowanie suba do znalezienia miejsca.

 

Suba nie należy odciąć w amplitunerze, a tylko dlatego, że jeśli to zrobimy, to amplituner ustawia jego częstotliwość. A nie o to nam chodzi, prawda.

Kiedy wyłączymy kanał lfe w amplitunerze subwoofer powinien być ustawiony manualnie - crosower pozycja 80. Wtedy to subwoofer jest odpowiedzialny za jego częstotliwość a nie amplituner.

 

Jaki posiadasz amplituner?

Edited by Jaworo
Link to comment
Share on other sites

Nigdy nie należy ustawiać suba na częstotliwość 120. Tylko i wyłącznie 80. Nie mniej, nie więcej.

 

Tutaj szkoły są dwie co do ostatecznego ustawienia odcięcia. Jedni podają 80Hz, czyli po równo dla wszystkich głośników, inna szkoła mówi o dla suba 120Hz, ponieważ do takiej częstotliwości jest nagrywany kanał LFE. Nie dyskutuję, które jest bardziej prawidłowe, no ale powiedzmy, że 80Hz.

 

Mi jednak chodziło o to, że podczas szukania najlepszego miejsca, niektórzy podają, aby trochę wyżej odciąć sub, np. właśnie 120 Hz ponieważ łatwej wtedy zlokalizować określone miejsca, lepiej się nasłuchuje.

 

Suba nie należy odciąć w amplitunerze, a tylko dlatego, że jeśli to zrobimy, to amplituner ustawia jego częstotliwość. A nie o to nam chodzi, prawda.

Kiedy wyłączymy kanał lfe w amplitunerze subwoofer powinien być ustawiony manualnie - crosower pozycja 80. Wtedy to subwoofer jest odpowiedzialny za jego częstotliwość a nie amplituner.

No właśnie, wytłumacz mi to.

Jaka będzie różnica w operacji poszukiwania basu, czy suba odetniemy pokrętłem na samym subie, na 80Hz,czy ustawimy pokrętło na full (przelotka)i odetniemy amplitunerem na 80Hz ?

 

Mam procesor Emotiva UMC-1

 

Kiedy wyłączymy kanał lfe w amplitunerze subwoofer powinien być ustawiony manualnie - crosower pozycja 80. Wtedy to subwoofer jest odpowiedzialny za jego częstotliwość a nie amplituner.

 

To widocznie u nas inaczej to działa, jeśli wyłączę kanał LFE w procesorze to sub nie gra, a bas z kanału LFE zostaje przekierowany do frontów, po prostu procesor traktuje, że nie ma suba w zestawie.

Link to comment
Share on other sites

Tutaj szkoły są dwie co do ostatecznego ustawienia odcięcia. Jedni podają 80Hz, czyli po równo dla wszystkich głośników, inna szkoła mówi o dla suba 120Hz, ponieważ do takiej częstotliwości jest nagrywany kanał LFE. Nie dyskutuję, które jest bardziej prawidłowe, no ale powiedzmy, że 80Hz.

 

Pozwolę sobie zacytować bo też myślałem podobnie.

Powszechny błąd. Kanał LFE nie jest nośnikiem informacji sensu stricto, to tylko kanał efektowy (Low Freq Effects), istotnie mający teoretyczne pasmo do 120Hz. Jeżeli odetniemy go na 80Hz, nie stracimy żadnej informacji, a jedynie skrawek pasma (40Hz), który może nam przysporzyć szkód, gdy nałożymy go na bas frontów. Głowna informacja niesiona jest w basie 5/7 podstawowych kanałów, która notabene również trafia do suba. W procesie masteringu w kanale LFE i tak wprowadza się ograniczenie energii powyżej 80Hz ze względu na zmniejszenie ryzyka poczucia kierunkowości basu (spora część filmów nie niesie LFE powyżej 50Hz). Poczytaj np. tutaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Mi jednak chodziło o to, że podczas szukania najlepszego miejsca, niektórzy podają, aby trochę wyżej odciąć sub, np. właśnie 120 Hz ponieważ łatwej wtedy zlokalizować określone miejsca, lepiej się nasłuchuje.

 

Przede wszystkim Suba nie należy zlokalizować a czuć. Chyba o to chodzi.

 

 

No właśnie, wytłumacz mi to.

Jaka będzie różnica w operacji poszukiwania basu, czy suba odetniemy pokrętłem na samym subie, na 80Hz,czy ustawimy pokrętło na full (przelotka)i odetniemy amplitunerem na 80Hz ?

 

W zasadzie żadna, jednak u mnie było to istotne.

 

Mam procesor Emotiva UMC-1

 

 

To widocznie u nas inaczej to działa, jeśli wyłączę kanał LFE w procesorze to sub nie gra, a bas z kanału LFE zostaje przekierowany do frontów, po prostu procesor traktuje, że nie ma suba w zestawie.

 

W takim razie nie należy go wyłączać.

 

W takim razie nie należy go wyłączać.

Link to comment
Share on other sites

Jaka będzie różnica w operacji poszukiwania basu, czy suba odetniemy pokrętłem na samym subie, na 80Hz,czy ustawimy pokrętło na full (przelotka)i odetniemy amplitunerem na 80Hz ?

 

Oczywiście, nie będzie żadnej różnicy. Można ustawić w ampli i wypiąć resztę głośników z zacisków. Osobiście nie polecam szukania najlepszego basu na "pełnej" muzyce ponieważ subiektywnie głośniejsza reszta pasma utrudnia właściwą ocenę.

 

niektórzy podają, aby trochę wyżej odciąć sub, np. właśnie 120 Hz ponieważ łatwej wtedy zlokalizować określone miejsca, lepiej się nasłuchuje.

 

W procesie chodzi o znalezienie miejsca wzbudzającego jak najmniejsze problemy z niskimi częstotliwościami, poniżej cz. odcięcia. Do 80Hz zjawisko lokalizacji suba praktycznie nie istnieje, a jeżeli mimo wszystko suba słychać, to raczej wskazuje na problem z doborem do kubatury lub z samą konstrukcją suba (np. furkoczący port BR przy dużych SPL).

Link to comment
Share on other sites

Osobiście nie polecam szukania najlepszego basu na "pełnej" muzyce ponieważ subiektywnie głośniejsza reszta pasma utrudnia właściwą ocenę.

Zgadzam się z tym, ostatnio tak właśnie robiłem, wypiąłem kable z frontów.

 

Jeszcze takie pytanko, jak stawiamy suba w miejscu odsłuchu, to lepiej go postawić wyżej np. na fotelu gdzie siedzimy, czy nie ma to wpływu i efekt będzie taki sam jak będzie stał na podłodze ? Czy jednak wysokość posadowienia suba będzie miała istotny wpływ ?

Obecnego suba nie ma siły dźwigać :)

Edited by omen
Link to comment
Share on other sites

Myślę, że powinieneś skorzystać z tej recepty. Moim zdaniem nazwa amplitunera nie ma znaczenia. Jedynym warunkiem to zastosować się do instrukcji napisanej powyżej.

 

Onkyo wszystkie ustawienia ma w menu.

Speaker setup

Speaker Configuration

Edited by Jaworo
Link to comment
Share on other sites

Czy jednak wysokość posadowienia suba będzie miała istotny wpływ ?

 

Będzie miała wpływ, ale nie sądzę, że istotny. Paradoksalnie wpływ ten może być nawet pożądany, gdyż podnosząc sub na wysokość siedziska sofy, czyli powiedzmy 50cm, zmniejszamy wpływ modów wysokości w pomieszczeniu. Szkoda, że nie można go tam zostawić :-))

 

Obecnego suba nie ma siły dźwigać :)

 

Niestety, nie ma wyjścia. Albo wysiłek umysłowy, albo dźwiganie :-)) Jeżeli masz typowe, prostokątne pomieszczenie, to skorzystaj z linka w poście #14 i wylicz lub sprawdź polecane, optymalne ustawienie suba w swoim pokoju.

Edited by Magog
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.