Jump to content
IGNORED

zwrotnice w TANNOY mercury m4


marcelis74

Recommended Posts

Proszę o podpowiedź w temacie głośników TANNOY mercury m4. chodzi o kiepski odsłuch góry. Z tego co już wiem to winne są kiepskiej jakości firmowe zwrotnice. Z wymianą sobie jakoś poradzę potrzebuję jedynie podpowiedzi na jakie zwrotnice wymienić aby był dobry efekt. Niestety na elektronice nie do końca się znam więc wchodzi w rachubę jedynie wymiana całych zwrotnic (nie jestem w stanie dłubać w nich z akceptowalnym sukcesem). Podobno te głośniki nie są takie złe niestety ja nie jetsem do końca z nich zadowolony. Słyszałem też teorię, że z biegiem czasu grają coraz słabiej.

będę wdzięczny za podpowiedź

Link to comment
Share on other sites

Czy jest tłumik i jaki jest szeregowy kondensator na kopułce ?

Nowe zwrotnice to zupełnie inna bajka i koszty razem z pomiarami

są zupełnie absurdalne wobec ich wartości; chyba, że znajdziesz

hobbystę, który to zrobi gratis; po kosztach własnych.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Sorry za ciszę ale nie zawsze mam dostęp do neta.

Sprawa przedstawia się następująco. Na samej kopułce nie ma kondensatora ale w zwrotnicy jest i to trzy. Dla lepszego rozeznania wklejam zdjęcie zwrotnicy

małą legenda:

1- kondensator ELYTONE 10mikroF +- 10% 63V NP

2- kondensator ELYTONE 4,7mikroF +- 10% 63V NP

3- cewka

4- 5W 6,8 ohm JB

5- kondensator ELYTONE 6,8mikroF +- 10% 63V nP

6- ??

7- ??

8- cewka

moim zdaniem najbliżej kopułki jest kond. 1

jeśli coś możesz pomóc to będę bardzo wdzięczny

pozdrawiam

 

trochę uzupełnię

do kopółki idzie przewód żółty a dwa pozostałe do dwóch basowych, zasilanie jest od dołu przy cewce 8. przeanalizuję jeszcze trochę i spróbuję odtworzyć schemat

pozdrawiam

 

jest i schemat

mam nadzieję, że nic nie pomieszałem

niestety ale nie wiem co to jest 6- i 7 oznaczone wcześniej

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-62411-0-51383000-1457288634_thumb.jpg

post-62411-0-80263700-1457291991_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Jest tak: dla góry pasma, sądząc ze schematu jest w szeregu 4,7 uF, potem mniejsza

cewka do "-" i znów 10 uF połączone z zaciskiem kopułki - czyli 18 dB/oct.

Kondensatory "1" i "2" wymień na mkt np. z tej listy żółtych PET'ów / 100V :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

jeśli się okaże, że jest za dużo góry, to np. zamiast bezpiecznika z pozycji "7" można

wlutować 5 W opornik, ale zmierzyć przedtem wartość tego bezpiecznika i dać nieco

większy. Gdyby się okazało, że ten opornik różni się o więcej, niż 1,5 Ohm od tego

bezpiecznika, to lepiej byłoby zbudować tzw. L - pada z dwóch rezystorów,

żeby nie trzeba było przerabiać zwrotnicy. Sprawdź jeszcze raz schemat i zrób

tę "dobrą zmianę" - najlepiej w nocy ;-)))

 

Aha. jak już napisałem, to znalazłem na naszym forum ten temat rozwinięty parę lat

temu, łącznie z nową zwrotką, ale koszt samych elementów już wtedy sięgał

trzech stówek. Poczytaj i zdecyduj; wykleić matą też nie zawadzi:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może więc wystarczy to, co napisałem, ewentualnie dojdzie

kilka zł na oporniki, które mogą się okazać zbyteczne.

Powodzenia R.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Zależy od poszukiwanego, docelowego dźwięku.

Elementy na napięcia np. 600V łagodzą krawędzie w porównaniu do tych na 100V.

Możesz dla lepszego samopoczucia zamówić te Jantzeny, cena podobna,

a i tak tak różnica wobec bipolarów będzie znaczna, więc warto.

Poza tym, żeby usłyszeć różnice, trzeba mieć naprawdę przejrzysty cały tor.

Ja szukałem wszystkiego, co dała fabryka i dlatego stosowałem elementy

na jak najniższe napięcia plus solid miedziany 24 AWG, ale nie każdy ma te same

upodobania czy repertuar, więc margines tego, co się uważa za "dobre" jest

naprawdę ogromny...Robisz nową - od McGyvera, czy modernizację ?

Powodzenia. R.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Na początek spróbuję zmodernizować to co mam. Po ocenie efektów podejmę decyzję co dalej. W zapasach kumpla znalazłem kondensatory MKT firmy MANT. nie wiesz co to za firma - jaka jakość i czy można połączyć je z kondensatorami innej firmy. Nie wiem czy je wykorzystać i nie połączyć np. z tym Jantzen. Mam pytanie jeszcze o ten kondek w torze basu (który pracuje pewnie jako średniotonowy) "5" na schemacie. czy jego też wymienić na MKT czy może jakiś bipolar - czytałem na forum, że czasami MKT w tych pasmach się nie sprawdza. (co ciekawe u mnie dwa basowe głośniki mają takie same oznaczenia a jeden pracuje pracuje przez cewkę a drugi z kondensatorem.

 

Mam też problem z pomiarem (dokładnym) "żarówki" czy też "bezpiecznika" muszę załatwić jakiś mostek bo miernikiem tego nie ogarnę.

Link to comment
Share on other sites

To jest układ 2,5 drogi, czyli z dwóch takich samych głośników jeden jest

obciążany tylko basem, a drugi ma kondensatorem wycięte najniższe częstotliwości.

W średnich MKT nie zawsze się sprawdza; trzeba eksperymentować.

Czasem wystarcza zbocznikowanie małą pojemnością ( 0,22 do 0,47 uF )

takiego elektrolitu i jest lepiej, bo z samym MKT jest nienaturalnie.

Mant może też być, tym bardziej, że jest pewnie na małe ( 100 V ? ) napięcie.

Tak, jak pisałem - co kto lubi; jak się spodoba - można zostawić.

Jak nie, szukać dalej, a możliwości zakupu nawet powyżej 50 zł/szt istnieją też ;-)))

Ta żarówka to kilka Ohm; fakt, że nie mierzyłem takich wynalazków, ale zwykłym

miernikiem powinien chyba się dać zmierzyć.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

MANT jest na 180V, z pomiarów wychodzi z niego równe 10mikroF więc może nie będzie źle. Opornik trza wylutować i spróbować pomierzyć, jak się nie da to znajdę jakiegoś pomagiera z mostkiem. zamówiłem też przewody PROCAB LS25. nie wiem czy nie za grube szczególnie do kopułki.

Link to comment
Share on other sites

Ja mam 24 AWG, a po naszemu to zwykła miedź solid z kabla instalacyjnego

takiego 2 x 0,5 mm po ok. 1 zł / m. Ale nie każdemu to pasuje, więc może być

na początek pewnie i ten 2,5. Jak będzie zbyt mało analitycznie i szczegółowo, można

spróbować z innymi kablami - do uzyskania jakiegoś dźwiękowego optimum.

Jak można zmierzyć uF, to nie można oporności ?

Dziwna sprawa, ale są rzeczy o których się "fizjologom" nie śniło.. ;-))

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Nie dłub tych głośników bo ich szkoda.

Jeśli szukasz innego dźwięku zmień kolumny.

Odpuść modyfikacje bo tylko zmarnujesz sprzęt, który być może komu innemu się spodoba taki jaki jest, bez modów.

Po modyfikacji możesz mieć problem z odsprzedażą.

Ja miałem modyfikowane przez tutejszego guru Tannoy'e F4 i to był dźwiękowy dramat.

Pudełkowaty bas, zlane pasma, przytłumiona, sucha góra.

Zastosowane zostało wytłumienie matami bitumicznymi, przebudowana zwrotnica (2 rząd) z kondensatorami Jantzen, dużymi cewkami powietrznymi i wewnętrznym okablowaniem Procab LS15 i LS25 - a więc audiofilsko jak nie wiem co.

Tyle, że nie chciało grać bo z g...na bata nie ukręcisz.

Odetchnąłem dopiero jak je sprzedałem.

Link to comment
Share on other sites

Nie jesteś pierwszym, który doszedł do takich wniosków.

Podobnie jest z modyfikacją CD'ków. Zależy, czego się oczekuje.

Wstawienie BB OPA 627 zamiast shitowego seryjnego op'ampa dla wielu będzie

pogorszeniem dźwięku.

Z kolumnami jest podobnie. Zamiast shitowych cienkich kabelków instalujemy

porządne 4 mm2 i kondensatory na 800 V plus dobre cewki, bo to jest jak

pacierz dla modyfikacji. A później okazuje się, że nigdy nie zagrały nawet

tak, jak było w oryginale, niestety.

Bo zapomniano o przestrojeniu BR, albo związaniu ścianek kolumny,

a konstruktor jednak czasem dobrze wie, jakie cechy ukryć, a jakie uwydatnić.

Co do zwrotek i okablowania polecam

każdemu jako lekturę obowiązkową coś takiego:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a szczególnie trzecią stronę recenzji ;-)))

I tych rozwiązań trzeba się przeważnie trzymać, jak się chce mieć dobry,

bezpośredni, barwny i analityczny dźwięk.

Im większy przekrój i napięcia znamionowe elementów, tym gorzej dla tej idei.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dobrze pisze. Łatwiej i za wyższą cenę sprzeda w stanie oryginalnym niż dłubane.

Ja też podchodzę z dużą ostrożnością do dłubanych sprzętów, bo nigdy nie wiadomo czy przez mastera czy hochsztaplera.

Aż człowiek nie czuje jak mu się rymuje ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.