Skocz do zawartości
IGNORED

15 calowy driver basowy, możliwie najlepszy.


sly30

Rekomendowane odpowiedzi

A jakim cudem Magico Q-Sub 15 w małej obudowie OZ schodzi do 16hz?

Ja bym z tym Magico był ostrożny. Widziałem pomiary którychś z ich kolumn i nie schodziły tak nisko jak producent napisał w specyfikacji.

. To wygląda na ofertę estradowych

To są estradowe głośniki .

 

mają dobre subiszcza 18" oraz 24"

wyglądają na typowe pompki samochodowe ;)

A jakim cudem Magico Q-Sub 15 w małej obudowie OZ schodzi do 16hz?

Nie podają przy jakim spadku więc równie dobrze mogą podać, że schodzi do 1Hz ;)

 

Można się tak bawić i wymieniać długo .

Ogólnie po wstępnej selekcji trzeba by kupić kilka faworytów i spr. w praktyce jak to gra .

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Ale odradzasz drivery z sektora Car Audio? One są wszystkie na jedno kopyto czy niekoniecznie. Może 18' Aurasound?

 

Ten wydaje się nie być samochodową pompą:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W car audio wszystko powyżej 12 cali służy raczej do robienia ciśnienia i hałasu, na forum jest user CASKP i jeśli dobrze kojarzę Nakamichi, to dwie osoby z bardzo dużym doświadczeniem w car audio, napisz do nich, na pewno coś podpowiedzą

No tak tylko na ile doświadczenie w car audio przełoży się na home audio. Musiałby ktoś robić eksperymenty w domowym audio z driverami z rynku car audio.

Tam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

można zamówić głośniki na miarę.

Trzeba tylko wiedzieć, czego się chce, a to może być podstawową trudnością.

 

M.in. bas z Extrem był tez stamtąd.

 

Tu z kolei masz basy z elektromagnesami, tak jak w Twoich utopiach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można sobie dostrajać parametry w przykładając różne napięcia do elektromagnesu.

Firma podoba mi się ideowo i teoretycznie, jednak nie słyszałem o jakichś spektakularnych zastosowaniach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Gość

(Konto usunięte)

Jak widać nie należy za bardzo przejmować się wyższym Fc czy niskim Qtc (ważne żeby nie schodzić mocno poniżej 0.5), bo niskie Mms to wysoka efektywność. Właściwie to wzrost SPL w wyższych zakresach można interpretować jako bonus - EQ odciąży głośnik od dużych mocy w zakresie w którym instrumenty potrafią wytworzyć konkretne SPL - w końcu instrumenty mają podobne problemy jak głośniki z wygenerowaniem SPL na niskim basie za sprawą ograniczeń w wychyleniu objętościowym.

 

a jak ci sie podoba SB34nrx-75-6

przy dwóch głosnikach w ok 200l i 10dB korekcji pasma mozna zejśc liniowo do ok 20hz a F6 jest na 15hz

C-subcontra jest do osiągniecia i dla muzyki jest to raczej ważniejsze niz poruszanie ścian:)

oczywiście uzyskane cisnienie nie będzie wysokie ale 4 takie głosniki na te 60m2 powinny wystarczyc do normalnego słuchania, poza tym wydaje mi sie ,że na wyższy bas wystarczył by wtedy jeden SB29-nrx-75-6

jakośc basu na pewno byłaby zadowalajaca i jedorodnośc brzmienia byłaby zachowana , podział pasma tez mozna zrobic w szerokim zakresie

 

moze to byłoby lepsze niz niepewne sonicznie car audio

Też wolałbym uniknąć car audio. Wcale nie chcę by trzęsły się ściany. Ale chciałbym żeby bas schodził nisko i zdecydowanie uderzał, krótko, w kontrolowany sposób.

 

A jak Sławek w Twoich symulacjach wychodzi AE TD-15S ?

Gość

(Konto usunięte)

podobnie do sb42 jak przedstawił misiomor na symulacji , spora róznica do kompensacji by uzyskac tak niskie zejście tylko ,że w 350l:)

zreszta tak jak pisał raven bez prób odłuchowych , pewnie sie nie obejdzie:)

Gość

(Konto usunięte)

przy SB42 w 350l CL masz przy 10dB korekcji liniowe zejście do 23Hz i tez możesz osiągnąc 16hz

jakbym miał wybierac ze wszstkich przedstawionych głosników w tak duzej obudowie to wziąłbym wlasnie ten:):)

 

Ale misiomor pisał o TD-15H który ma niską dobroć, a ja pytam o TD-15S który ma parametry bardziej pasujące do OZ.

Tak Sylwek 2 głosniki TD-15S w 350l zejda tak samo jak 2x SB42FHCL75-6 w 200l

o to mi chodziło:):)

 

a jesli nie zalezy Ci na wielkości obudowy to 2x SB42 w 600l QTC0,5 idealny impuls i zejście F6 15hz przy korekcji 10dB

 

aby uzyskac qtc obudowy 0,5 dla dwóch głosników TD-15S należałoby je umiescic w obudowie 1000l:):)

wtedy zejście byłoby takie jak2x SB42 w 600L

 

 

dlatego tez sb34nrx jest fajny bo 2 w obudowie np 300l bija zejściem obydwa opisane wyzej:)

przy SB42 w 350l CL masz przy 10dB korekcji liniowe zejście do 23Hz i tez możesz osiągnąc 16hz

jakbym miał wybierac ze wszstkich przedstawionych głosników w tak duzej obudowie to wziąłbym wlasnie ten:):)

Wadą SB42 w porównaniu z innymi rozważanymi subwooferami jest dość niskie Xmax ("tylko" 11.5mm), a co za tym idzie również wychylenie objętościowe minimalnie poniżej 1dm3 one way. W objętości 350 litrów da się spokojnie uruchomić głośniki o wychyleniu znacznie większym.

 

Główną zaletą SB42 jest niesamowita, sztywna membrana i właśnie brak przesady z wychyleniem (górne zawieszenie może być węższe, o mniejszej powierzchni), przez co ten woofer ma szanse sięgnąć nawet i 350Hz w konstrukcji a'la B&W 801.

 

Ale misiomor pisał o TD-15H który ma niską dobroć, a ja pytam o TD-15S który ma parametry bardziej pasujące do OZ.

TD-15S będzie gorszy przy 16Hz niż TD-15H za sprawą jeszcze niższego (jak na ten kaliber głośnika) Mms. W 120 litrach jego rezonans Fc jest powyżej 50Hz. Jego wyższa dobroć pomaga mu w porównaniu z TD-15H, ale głównie w okolicach 40 - 70Hz.

Gość

(Konto usunięte)

Wadą SB42 w porównaniu z innymi rozważanymi subwooferami jest dość niskie Xmax ("tylko" 11.5mm), a co za tym idzie również wychylenie objętościowe minimalnie poniżej 1dm3 one way

w dwie strony 23mm :) i juz inaczej to wyglada:)

 

przedstawiam rózne propozycje bo to nie jest prosty temat:)

Jeżeli SB42 ma 23mm, to AE Speakers mają 28mm, a subwoofery jeszcze znacznie więcej, chodzi o porównanie ile litrów Vd mamy na litr objętości czynnej.

 

Owszem, temat nie jest prosty, a wiele obiegowych mądrości (np. liczenie zejścia z Fc i Qtc) się tu załamuje.

Ale te 350L to dla obu 15S czy musi być 2x350L, bo jeśli tak to odpada. Zważywszy na grubość ścianek 50mm i system wręg w środku oznaczałoby to pod 500L na każdy moduł. Na to nie mam miejsca. Wtedy pozostaje plan B, a ten zakłada zamiast 2 modułów subbas wstawienie po jednym Magico Q-Sub15 na stronę do obsługi zakresu 16-80hz i nad nim postawienie modułów midbas i MTM. Kolumny i tak muszą być modułowe, więc poza wysoką ceną nic nie stoi na przeszkodzie by moduły subbas zastapił ten Magico. Będzie zero wibracji i wyczynowy subbas. A powyżej 80hz będzie muzykalnie z klasycznych rozwiązań. Być może to jest rozwiazanie. Drogo ale sprawdzone opcje, bez ryzyka i ciągłych dylematów.

Ale odradzasz drivery z sektora Car Audio? One są wszystkie na jedno kopyto czy niekoniecznie. Może 18' Aurasound?

W car audio też są fajne głośniki .

Ale ja jestem w tej dziedzinie audio ignorantem :)

Nic z car audio nie znam .

Drogo ale sprawdzone opcje, bez ryzyka i ciągłych dylematów.

Nie jest to zły pomysł żeby najpierw zrobić w miarę zgrabne fronty a subbasy dołożyć (fabryczne czy też robione ) później jak by się okazało, że mało . Nie samym zejście się żyje a utworów schodzących jakoś super nisko - no ja nie słucham np. Nie wiem czego od tych głośników oczekujesz i czy warto walczyć o te Hz i "subkontry" na papierze .

Np. na 10calowych CELL-ach Accutona . 4 sztuki na stronę wyjdą w miarę zgrabne kolumny .

Ja bym dalej z tym już pewnie nie walczył nawet.

Definicją, szybkością , dynamiką, swobodą basu myślę, że ciężko będzie je pobić .

Ale może mało słyszałem.

Jeden ma 382cm^2 SD , 4 to już ponad 1500cm^2 o jakieś 170cm^2 tylko mniej niż dwa 15 calowe głośniki .

Przy liniowym wychyleniu jak dobrze pamiętam 16mm i lepszym zejściu w podobnej objętości niż TD15H w zamkniętej może starczy :)

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Np. na 10calowych CELL-ach Accutona . 4 sztuki na stronę wyjdą w miarę zgrabne kolumny .

Ja bym dalej z tym już pewnie nie walczył nawet.

Definicją, szybkością , dynamiką, swobodą basu myślę, że ciężko będzie je pobić .

Ale może mało słyszałem.

Jeden ma 382cm^2 SD , 4 to już ponad 1500cm^2 o jakieś 170cm^2 tylko mniej niż dwa 15 calowe głośniki .

Przy liniowym wychyleniu jak dobrze pamiętam 16mm i lepszym zejściu w podobnej objętości niż TD15H w zamkniętej może starczy :)

Mała średnica to ileś problemów nie do obejścia - nieoptymalna geometria a więc większy łączny obwód zawieszeń w stosunku do porządnej, sztywnej powierzchni promieniującej (gdyby dać 4 małe zamiast jednego dużego), do tego jeszcze mniej miejsca na zawieszenie dolne i nieuniknione kompromisy w dziedzinie jego liniowości. Nawet w karcie katalogowej 10" CELL-a druga harmoniczna rośnie dość dramatycznie poniżej 50Hz. Są tacy co mówią że to nieszkodliwe, ale są pewne rysy na tej teorii - głównie to enharmoniczność struny fortepianu, wymuszająca nawet korekty stroju tego instrumentu.

Czym tu się przejmować, aktywna filtracja pozwala dostosować się w miarę poprawnie do prawie każdego taniego głośnika. Jedynie na amerykańskich forach doczytać które głośniki są dobre jakościowo i się nie psują, możliwie duża obudowa i resztę pieniędzy zainwestować w elektronikę. Dlaczego tamte subwoofery Magico mają metalowe obudowy po 150kg? Istnieje jakieś teoretyczne uzasadnienie marnowania takiej ilości materiału?

Jak się spojrzy na uzasadnienie graficzne w postaci zdjęcia symulującego max. przemieszczeń ścianek obudowy, to się można zasugerować.

Jednak jak człowiek spojrzy na skalę po prawej stronie i zobaczy jak ekstremalnie w jakimś punkcie to jest analizowane, tzn. jaki zakres przemieszczeń uwzględnia ta wizualizacja, to widać że jest to szukanie kartofla o idealnie gładkiej skórce, pomimo iż zostanie obrana i wyrzucona do śmietnika. Nanometry przemieszczeń tylko z powodu że obudowa stoi na ziemi, a nie jest przyczepiona do sufitu. Kpina w żywe oczy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

druga harmoniczna rośnie dość dramatycznie poniżej 50Hz.

Zdaje sobie spr. z pewnych ograniczeń małego , duży zwykle może więcej.

W tym wypadku stawiał bym jednak na remis :)

Druga rośnie ale trzecia jest stała a wyższych praktycznie nie ma (mierzyłem ) co akurat jest cechą dość unikalną .

 

 

Skoro już mowa o pomiarach to przypomniało mi się o tej stronie :

TD15X w wersji Apollo (z większą ilością miedzi w napędzie )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

15calowy SBA :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

stary 11calowy accuton :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Może się przyda .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Może tutaj coś znajdziesz -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dlaczego tamte subwoofery Magico mają metalowe obudowy po 150kg? Istnieje jakieś teoretyczne uzasadnienie marnowania takiej ilości materiału?

Aluminium ma gęstość 2.72 g/cm3, w odróżnieniu od 1g/cm3 albo mniej dla drewnopochodnych, więc można "upchać" więcej masy (która daje ściankom bezwładność - jak Mms w głośniku, przy czym zależy nam na jak najniższej "efektywności" dla drgań ścianek) zabierając jednocześnie mniej z objętości brutto. Do tego jest metalem, więc i wszelkie wychylenia w nim są bardziej sprężyste i liniowe. Plus jeszcze jest sztywniejsze od materiałów drewnopochodnych, a z drugiej strony nie pęka jak kamień i podobne. No i odprowadzanie ciepła - aluminium przewodzi ciepło a nie jest izolatorem jak drewno. Wysoka sztywność mogłaby teoretycznie przesuwać mody własne ścianek obudowy wyżej, ale tu mamy nisko cięty subwoofer, dlatego zresztą złożyli go z łatwych technologicznie płaskich ścianek, a nie kombinowali z łukowymi wygięciami jak w kolumnach pełnopasmowych Magico.

 

PS. W materiałach reklamowych tego subwoofera jednak trochę podkoloryzowali sprawę, nikt poważny nie robi drewnianych obudów bez odpowiednich wzmocnień kratownicą w środku.

 

Do tego suba Magico można mieć tylko dwa zastrzeżenia - objętość brutto poniżej 190 litrów dla dwóch głośników 15", netto jeszcze mniej, oraz wzmacniacz w klasie D, który zawsze zasieje smogiem wysokiej częstotliwości po systemie, przez masę sygnałową chociażby.

 

Zdaje sobie spr. z pewnych ograniczeń małego , duży zwykle może więcej.

W tym wypadku stawiał bym jednak na remis :)

A ja zdecydowanie nie. Te głośniki to "łabędzi śpiew" dzisiejszej mody na wąskie kolumny o wysokim WAF. Duże membrany nieśmiało, ale wracają do hi-endu, ludzie mają już dosyć "pudełkowego" dźwięku bez swobody.

 

Poza tym one łączą w sobie wady małych membran - mało miejsca na zawieszenie dolne, oraz dużych - przekombinowana geometria membrany daje break-up przy 1.2kHz, SB42FHCL75-6 ma go wyżej nie wspominając o metalowych membranach 15" a nawet 18".

 

Druga rośnie ale trzecia jest stała a wyższych praktycznie nie ma (mierzyłem ) co akurat jest cechą dość unikalną .

Nieszkodliwość drugiej harmonicznej to obiegowy mem, pytanie na ile prawdziwy. W kontekście enharmoniczności fortepianu może być słabo - naturalna alikwota będzie się zdudniać z harmoniczną generowaną przez głośnik.

Panowie misiomor, Sławek i Raven.....ten 18 calowy driver Aurasound. Jaką on potrzebuje pojemność?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

180 litrów powinno być dobre jeżeli katalog nie kłamie za bardzo. Rezonans Fc poniżej 34Hz, dobroć około 0.75 - nawet bez korekcji nie powinno być wielkiego wstydu.

A czy zwiększenie np do 250L daje jakąś korzyść? Czy to już może nawet zaszkodzić? Pamiętam jak pisał Pan w pewnym wątku o tzw "siodle" jeśli dobrze pamiętam, gdy litraż skrzyni jest za duży. I pytanie kolejne czy ten driver liniowo zagra od 20hz z użyciem DSP? A od 16hz w ogóle zagra? Z jakim spadkiem?

Ja bym nie dawał więcej, zyski są niewielkie, bo i tak coraz większy wpływ ma Cms (Vas) głośnika. W 250 litrach Fc obniża się symbolicznie, o jakieś 3Hz, więc i zysk przy 16Hz będzie niewielki, zwłaszcza że i Qtc się przy okazji obniży.

 

Co do "siodła" to ono się robi głównie w bassreflex'ie czy obudowie z membraną bierną. W OZ z korekcją jest proste przełożenie - ma być dźwięk, musi być wychylenie membrany głośnika (oczywiście tym większe im niższa częstotliwość, 4x na oktawę przy stałym SPL chyba że pomieszczenie pomoże). I teraz pytanie jakie jest faktyczne Xmax tego wynalazku, bo to jest główny czynnik ograniczający osiągi w OZ z korekcją. Ten woofer 16Hz jakoś zagra, pytanie z jakim SPL jeszcze bez dokuczliwych zniekształceń.

Czyli najlepsza pojemność dla tego drivera to 180L tak? Nie mniej i nie więcej? A jak jest z szybkością? Większa pojemność spowolni go? A nieco mniejsza przyspieszy? Bas będzie bardziej konturowy w mniejszej pojemności?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.