Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  190 członków

BMN Klub Kolumn
IGNORED

Klub kolumn BMN


rafal735r
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

7 godzin temu, Marko Polo napisał:

ze sprzętem!

Niestety ale ja nie mam swojego Umika, korzysta z uprzejmości kolegi i od czasu do czasu pożyczam 😉

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 16.05.2023 o 19:57, MariuszZ. napisał:

Zakładam, że wykorzystasz pomiar REW. Można mierzyć z wykorzystaniem Acourate ale to dodatkowy wysiłek organizacyjny

Udalo sie znalesc chwilke czasu i taki wynik z Acourate. Wydaje sie dosc dobry, chyba niczego nie skaszanilem. Dziekuje za podporke

Patrzac z kolei na twoj wykres wydaje sie ze masz dosc krotki poglos. Nie za bardzo?

 

Acourate Reverbation Time DIN 18041 MUSIC.png

Edytowane przez Mikelas76

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratki. Wygląda całkiem ładnie u Ciebie pogłos. Masz spore pomieszczenie więc zrozumiałe jest, że może być RT60 większy niż u mnie.

 Jeżeli chodzi o pogłos to dochodziłem do tego etapami. Na początku była adaptacja tylko ściany za kolumnami. Było przeciętnie. Dołożyłem na ścianę za plecami i jest dobrze. Może gdybym słuchał więcej muzyki klasycznej, filharmonicznej czy rockowej to byłoby zbyt "martwo" ale ja słucham więcej jazzu, bluesa, akustyczno - wokalnych aranżacji unplugged więc niższy pogłos pomaga kreować muzyczny obraz mniejszych salek koncertowych, zadymionych knajpek. Taki klimat mi pasuje. Bliżej mi do studio nagrań niż wielkich sal koncertowych i moje pomieszczenie z dośc niskim RT60 pomaga kreować taki przekaz.

Mimo to jak słucham np. Live at Carnegie Hall Joe Bonamassy (https://tidal.com/browse/album/72834089) to mam wszystko tak jak trzeba zaprezentowane. Nie odczuwam różnicy między tym co słyszę np. w słuchawkach poza lepszym obrazowaniem w przestrzeni oczywiście grając na kolumnach. Niski pogłos jest niezbędny żeby nie maskował na przykład pogłosu z nagrania. Tzw. przetłumienie wg mnie jest mitem. W słuchawkach nie ma pogłosu pomieszczenia odsłuchowego. Czy przez to gorzej słychać nagrania?  

 

Edytowane przez MariuszZ.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
42 minuty temu, MariuszZ. napisał:

Niski pogłos jest niezbędny żeby nie maskował na przykład pogłosu z nagrania

Kiedyś rozmawiałem z kolegami z AS na ten właśnie temat. Zastanawialiśmy się jak bardzo  warunki akustyczne naszych pomieszczeń wpływają na odbiór poglosu w utworze nagranym w studio nagraniowym.

Edytowane przez Mikelas76

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia gustu. Ale ja mam bardzo "żywe" pomieszczenie, znajomy ma mocno przetlumione. Posłuchaliśmy u mnie, potem u niego. Efekt taki ze stwierdziliśmy zgodnie że coś pośrodku byłoby idealne. Ja dokładam, on ściąga 😉

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, marcinmarcin napisał:

Kwestia gustu. Ale ja mam bardzo "żywe" pomieszczenie, znajomy ma mocno przetlumione. Posłuchaliśmy u mnie, potem u niego. Efekt taki ze stwierdziliśmy zgodnie że coś pośrodku byłoby idealne. Ja dokładam, on ściąga 😉

To działaj kolego. Czasami wystarczy rozsuwana gęsta zasłona w odpowiednim miejscu i masz temat częściowo załatwiony. 

Ja to już jestem chyba tak docelowo z tym pogłosem. Jeden z kolegow ma/miał żywiej niż ja, drugi z kolei ma chyba za bardzo przetlumione pomieszczenie (akustyk zadziałał). W sumie każde z tych pomieszczeń gralo fajnie, z tym że ja mam poglos "uniwersalny". Taki złoty środek 😉

Jeszcze tylko muszę sprawdzić czy takie mobilne dyfuzory na bazie styroduru vicoustic coś dodadza od siebie. I koniec z akustyka pomieszczenia 😁

 

57 minut temu, MariuszZ. napisał:

Jeżeli chodzi o pogłos to dochodziłem do tego etapami. Na początku była adaptacja tylko ściany za kolumnami. Było przeciętnie. Dołożyłem na ścianę za plecami i jest dobrze

Ja w pierwszej kolejnosci wstawiłem także welne w pasach szer 110cm od podlogi do sufitu właśnie za kolumnami od samych narożników pokoju. Dla zbalansowania wpadl ten wielki dyfuzor, około 220cm za moimi plecami. Jednocześnie przestrzen dokoła dyfuzora zabudowałem welna 5cm i przykryłem płyta gk. Następnie wpadły 3 geste ciężkie zaslony, z czego jedna wyleciała bo już poglos spadał za bardzo. No a na końcu, w narożnik sciany frontowej wjechały 2 panele diy z wełny gr 15cm, szer 40cm i łącznej wysokości 220cm. I to razem działa tak jak powinno.

W sumie dwa lata zabawy. Fajnej zabawy, budowy ustrojów, testow i pomiarów. Przy odrobinie samozaparcia koszt usługi akustyka = 0.

A dzwiek sprzed adaptacji był tragiczny. 

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.05.2023 o 11:29, MariuszZ. napisał:

Rozwaliłeś system. Wg mnie "na ucho" to można gitarę stroić ale co ja tam wiem. Nawet na gitarze nie gram 😉 Pozdrawiam wszystkich zadowolonych użytkowników BMN 👍

Czyli całą muzyka oparta o gitary jest do dupy. Wszystkie na świecie rozstrojone. 

W dniu 23.05.2023 o 00:07, MariuszZ. napisał:

Na pewno ma znaczenie co napędza kolumny ale ich charakter jest raczej nadrzędny w stosunku do wzmacniacza czy źródła. Bardziej istotna jest akustyka pomieszczenia i jest również wg mnie nadrzędna w stosunku do tych wspomnianych elementów. 

Moja opinia o graniu tych kolumn jest nieco inna i uważam, że są stworzone do spokojniejszej muzyki. Przynajmniej S2. 

To daj im porządne wzmocnienie, a nie przypadkowe. Ja przerobiłem trochę piecow. Mogą zagrać jak zamulone i mogą być bardzo szybkie. 

W dniu 23.05.2023 o 09:22, MariuszZ. napisał:

Konstruktora nie pytam po tym jak zobaczyłem, że z elementów RLC swoich zwrotnic pozdzierał papierem ściernym wartości żeby dociekliwi nie dowiedzieli się ile uF, mH czy R potrzeba do skonstruowania zwrotnicy pierwszego rzędu. 

😉

 

nowa vs stara (Large).jpg

Jak widać opłacilo się. Chyba że lubisz od kogoś ściągać i rżnąć. 

?👈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

Szukałem osoby która zrobi cud z moim starszym zestawem estradowym Tonsila. Osobno bas na 15 i osobno góra średni i wysokotonowy gwizdek.

I co, powiem krótko POZAMIATANE.

Pan Bogdan podjął się wyzwania ogarnięcia moich kolumn, zmienił wtyki, okablowanie, bebechy i najważniejsze to poustawiał zwrotnice w taki sposób że brzmi to jak normalne hi-fi a nie estrada. Owszem wymieniliśmy głośniki średnio-tonowe na normalnie brzmiące a nie krzyczące. Pan Bogdan ustawił wysokie i średnie tony w taki sposób iż słychać pięknie wokale i instrumenty perkusyjne. W kolumnach basowych zostały wstawione dodatkowe wytłumienia i poprawione bas refleksy, oraz oczywiście wszystko zostało zestrojone zgodnie z uchem Pana Bogdana i teraz najważniejsze, jestem, muzykiem, akustykiem w branży od ponad 30 lat, zawsze przywiązywałem wagę do tego jak co gra i brzmi. Sam swój odsłuchowy zestaw uważałem iż jest już nieźle dopóki nie zakupiłem w jakimś momencie słuchawek Bayerdynamic T1 i wiedziałem iż niektóre pasma nie są słyszalne zbyt dobrze, dlaczego o tym piszę, ponieważ jak wchodzę do sklepu hi-fi i słucham czasem tam sprzętu za grube złotówki to jest czasem ostro, to natarczywo, rzadko kiedy jest po prostu dobrze.

Pan Bogdan poprosił mnie jak przywiozłem kolumny swoje do liftingu, abym posłuchał jego kolumn, nie wiedząc iż ma do czynienia z lekkim maniakiem muzycznym który spędził pół swego życia na muzyce i przy różnym sprzęcie... I co nie widział tego że szczęka mi opadła jak usłyszałem jego kolumny. Nigdy nie spotkałem się w żadnym sklepie z tak grającymi monitorami i tyle, nie chodzi o reklamę, chodzi o to iż człowiek naprawdę zbudował pięknie grające kolumny. Ogólnie jak ktoś szuka monitorów to powinien obowiązkowo przyjechać i posłuchać. Zawierzyłem w ciemno iż moje kolumny będą grały dobrze i nie zawiodłem się.

Dalej brnę w swoim projekcie reinkarnacji starszego sprzętu.

Odnowiłem kultowe lampy Disco Techa

Jeszcze parę drobiazgów i moje dzieciaki będą miały DISCO w piwnicy.

 

Pozdrawiam i polecam.

Zapraszam do zadawania pytań odnośnie sprzętu i akustyki, chętnie jak tylko będę mógł to pomogę.

Ps. Sprzęt mam przeróżny, powiem raczej tak, klocki które zostały ponieważ się okazały trudne do przebicia w swoich klasach to:

wzmacniacz- Primare i30, Koncówki Musical Fidelity i Rotel, te starsze na trafach wszystko, CD- NADs500, kompakt jak analog, preamp Kenwood l1000c - Klasa sama w sobie polecam... Miałem różne droższe i tańsze sprzęty ale te się wyróżniają. Jeszcze gramofon - Pioneer PLX 1000 plus Ortofon Black, Dac PS Audio DL III.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, karfied napisał:

A głosy krytyki też są

Mi się nie podobają skrzynki 🤣🤣🤣  tyle że nie wpływa to na dzwiek. Marzy mi się mój zestaw głośników w wyższym i szczuplejszym od frontu wydaniu 😁

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, MariuszZ. napisał:

Wpływa szerokość ścianki i jej powierzchnia, litraż, rozmieszczenie przetworników, wykończenie rantów, licowanie pierścieni do powierzchni

Masz racje ale nie jest to jakiś wielki wplyw. Mi chodzi bardziej o odchudzanie 2-3cm z szerokości. 

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Marko Polo napisał:

Tylko wówczas powinna być głębsza obudowa, no i 5 cm wyższa, czy źle myślę?

To chyba litraż trzeba by przeliczyć. Sama kolumna mogłaby być wyższa. Optycznie stałaby się smuklejsza. Można by tez ją zwezic spokojnie o 2-3cm, ale konstruktor tego nie chce robić z uwagi na zmiany w dźwięku. Ja nie mam takiej wiedzy czy to rzeczywiście tak wpływa na dzwiek. Poza tym przydałoby się odświeżenie wyglądu. No ale to tylko moje zdanie.

Edytowane przez Mikelas76

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, MariuszZ. napisał:

 

Przeceniasz rolę wzmacniaczy wg mnie. Z tego co pamiętam po kilku zostałeś z Teac`iem na module Icepower. Ja mam ncore hypexa i wzmacniacze lampowe PP i SET. Uważam, że nawet 3 watowa lampa daje radę. Kwestię szybkości kolumn zależy bardziej od konstrukcji przetwornika. Nie ma szans żeby duża papierowa membrana 22 Seasa była szybsza od mniejszej membrany na bazie jakiegoś węgla czy aluminium. Im bardziej wymagający przetwornik tym piec powinien być mocniejszy ale nie sądzę, że w tym konkretnym przypadku. No chyba, że ktoś słucha z bardzo wysokim SPL. 

 

Jak można przeceniać rolę wzmacniacza? Moim zdaniem ma bardzo wysoki wpływ na kształt brzmienia. Z accuphase BMN były były bulowate. Z lampa Primaluny nie dało się tego słuchać, bo bas zalewał wszystko jak ze starego Altusa. Naim był szybki, tylko że dźwięk z niego to było prostactwo. Klarowność tam nie istniała. Atoll był również bardzo szybki ale czysty, świetnie grał rock i trzymał tempo. Burmester grał najbardziej uniwersalnie. Do dziś forumowicz cieszy się jego brzmieniem. A Teac nie jest na Icepower. Nie jest też jakiś mega szybki, ale muzyka rockową brzmi przyzwoicie. Jak trzeba to jest tempo. 

Źródło też jest ważne. Ty natomiast tylko piszesz o kolumnach i pomieszczeniu. 

?👈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
50 minut temu, rafal735r napisał:

Ty natomiast tylko piszesz o kolumnach i pomieszczeniu

Kto przerobił akustyke u siebie w pomieszczeniu wie, że to oprócz kolumn jest najistotniejszy element. Następny w kolei to wzmacniacz i DAC, pozniej CD czy też streamer. Zasilanie i kabelki na samiutkim koncu. Choć może zasilanie być trochę ważniejsze bo mimo wszystko zasila każdy element toru. 

Tak jest, czy chce się wierzyć, czy też nie. 

Przyznaje ze Primare był tragiczny także u mnie. Allinone Atolla wypadal za to za ciepło. 

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 20.05.2023 o 20:22, MariuszZ. napisał:

Możliwe, że te wyższych serii są lepsze i deklasują te moje. To bardzo możliwe jest. Niestety nie słuchałem i tylko gdybam. Mam nadzieję, że tak jest.

Tak właśnie jest. 

A jak będziesz gdzieś między Poznaniem a Bydgoszcza to możesz wpasc na odsluch. 

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, rafal735r napisał:

A Teac nie jest na Icepower

Wersje Teac`a AI są na modułach icepower. Wersje AX na ncore hypexa. Niewiele się różnią. Oba to klasa D. Ogólnie jestem sceptycznie nastawiony do twierdzeń, że wzmacniacze mocno różnicują brzmienie. Mogą te wrażenia wynikać z faktu różnic ich "czułości", impedancji wejściowej oraz wzmocnienia co oczywiście przekłada się na różny poziom wysterowania. Te z większym wzmocnieniem będą grały lepszą dynamiką, innym poziomem zniekształceń przy tym samym sygnale z źródła. Żeby porównywać należałoby wyrównać poziom dynamiki i głośności co rzadko kto robi w testach porównawczych, w domu. 

Dla przykładu na screenie dwa wzmacniacze lampowe. Jeden PP o mocy wyjściowej ok 12W i 3W SET. Podajemy na wejście taki sam sygnał o amplitudzie 100mV. Na wyjściu otrzymujemy odpowiednio 9 W (24Vpp)  i 20mW (1Vpp) dla obciążenia 8R. To oczywiście przejaskrawiony przypadek ale ogólnie tak to działa. Nie wyrównasz poziomu SPL na wyjściu z głośników przy porównaniu, na przykład używając mikrofonu to uzyskasz wrażenie innego grania. Prawie na pewno będzie inny poziom wzmocnienia, zniekształceń i ogólnie dynamiki przy testowaniu różnych wzmacniaczy. 

16 godzin temu, Mikelas76 napisał:

Tak właśnie jest. 

Nie słyszałeś moich zmodyfikowanych kolumn więc nie wiesz na 100% 😉 

 

czułość (Large).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, rafal735r napisał:

I doszliśmy do wniosku że wszystko gra tak samo

Raczej nie 😉

Nie sądzę żeby jakiekolwiek strojenie podniosło walory dźwiękowe tak bardzo. 

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem że twój komentarz dotyczy tej ostatniej wypowiedzi

8 godzin temu, MariuszZ. napisał:

Nie słyszałeś moich zmodyfikowanych kolumn więc nie wiesz na 100% 😉

 

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, rafal735r napisał:

I doszliśmy do wniosku że wszystko gra tak samo 👍 

Nie to miałem na myśli. Odniosłem się do oceniania i wrażeń słuchowych wielu użytkowników. Potrzeba trochę wysiłku, żeby poprawnie ocenić wyrównując poziomy.

Oczywiście, że wzmacniacze wpływają na brzmienie. Sprawa jest dość zagmatwana ale jak ktoś ma zacięcie do analiz technicznych to zachęcam z zapoznaniem się z wyjaśnieniami Joe D`Appolito. W rozdziale "odpowiedź fazowa" możemy się dowiedzieć co następuje:

"Istnieją pewne dowody na to, że duże błędy fazowe przy niskich częstotliwościach zmiękczają uderzenia bębna basowego. Głośniki wytwarzają duże przesunięcia fazowe w pobliżu i poniżej swoich niskich częstotliwości odcięcia. To z kolei powoduje opóźnienia grupowe rzędu od 5 do 15 ms w tym zakresie częstotliwości. Podstawy bębna basowego są wówczas opóźnione o tę wartość w stosunku do składowych wyższych harmonicznych, co może wyjaśniać to zjawisko. Przeciwdziałanie temu efektowi wymagałoby wyrównania amplitudy basu i charakterystyki fazowej do poziomu poniżej 10 Hz lub niższego."

Następnie w rozdziale "impedancja" wspomina co następuje:

"Bardzo niskie wartości wielkości impedancji w połączeniu z dużymi kątami fazowymi powodują duże zapotrzebowanie na prąd, które może przekraczać możliwości wzmacniacza".

Takie ekstremalne przypadki nie dotyczą oczywiście wszystkich kolumn tylko jakiejś określonej grupy. Kluczem jest reaktancyjny charakter obciążenia. Jeżeli będą duże kąty fazowe to dla niektórych częstotliwości tam gdzie występuje bardzo mała impedancja prąd poza tym, że będzie "duży" to dodatkowo opóźniony w stosunku do napięcia na zaciskach kolumny.

Upraszczając jeżeli w ścieżce będzie atak basowego dźwięku i pojawi się napięcie sterujące na zaciskach to opóźniony prąd nie pozwoli na szybki skok membrany dla tych częstotliwości o dużych kątach fazowych. Atak będzie słaby mimo, że wzmacniacz prądowo mocno obciążony. Usłyszymy tzw. bułę na basie. 

Takie przypadki nie dotyczą moich BMN. Tu z basem nie powinno być najmniejszych problemów bo zwrotnica była I-go rzędu, a teraz mimo że II-go to kąty fazowe są "łagodne". EPDR czyli rezystancja uwzględniająca kąty fazowe spada tylko do 3,4 oma w okolicach 3kHz i nie schodzi poniżej 4-ech omów dla niskich częstotliwości. Idealne obciążenie nawet dla słabszych wzmacniaczy. Wiele kolumn ma EPDR w granicach jednego oma. Zatem dlaczego jest takie różnicowanie po podłączeniu różnych wzmacniaczy do BMN?

Prawdopodobnie odpowiada za to słabe zestrojenie kolumn na niskich częstotliwościach. Rezonans obudowy to ok. 50Hz przy tak zestrojonym BR. Prawidłowo dla tego konkretnego przetwornika powinien BR być strojony na 27Hz. Poniżej tej częstotliwości charakterystyka amplitudowa kolumn zaczyna się rolować 24dB/oktawę. Kolumna, która nie może odtworzyć pasma poniżej rezonansu nie współpracuje z wzmacniaczem, który pompuje w nią moc od najniższych częstotliwości bez efektu. Nie ma synergii i jest słyszalny konflikt.

Dla tego przetwornika tj. CA22RNX kolumna wentylowana powinna mieć ok.60 litrów, a częstotliwość BR wynosić ok. 27Hz żeby wzmacniacz dobrze z nią współpracował. 

Ponieważ jest inaczej to wychodzi, że wzmacniacze o różnych parametrach różnie kooperują z niezbyt poprawnie zaprojektowaną kolumną. Nie zawsze poprawnie jak słyszę. Mimo to są takie wzmaki, które dają radę, tylko że powinny wszystkie dawać radę bo obciążenie jest "łatwe". 

Nie mam innego wytłumaczenia. 

 

 

BMN nowe (Large).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że uczepiłeś się tego basu, bo wspomniałem o nim. To teraz wyjaśnij jak tak na wszystko masz odpowiedź, dlaczego brzmienie jest zróżnicowane w innych zakresach pasma? Głębi, sceny, szczegółach itd. Może to przez te luty albo gniazda. 

?👈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, rafal735r napisał:

Może to przez te luty albo gniazda. 

Nie przez luty i gniazda. Gniazda za 30 zł były do wymiany. Mógł konstruktor zaoszczędzić mi czasu i zamontować od razu lepszej jakości. Dopłaciłbym z nawiązką za to nie marudząc. Kolumny brałem z allegro więc nie było okazji porozmawiać o tym z producentem. Moje uwagi do których ciągle wracasz dotyczyły strony czysto estetycznej i użytkowej. 

Na zdjęciu po prawej montowane w BMN S2II. Obok moje wykorzystane do podmiany. Z tych oryginalnych gniazd wtyki bananowe wypadają. Styk w tunelu gniazda jest "krótki", podłączenie marnej jakości poprzez przykręcaną mosiężną blaszkę do której przylutowano wiszący pomiędzy tweeterem, a blaszką montażową gniazda dość ciężki element zwrotnicy składający się z kondensatora i rezystora. Ten element CR wisiał nie przymocowany do obudowy pomiędzy terminalem przyłączeniowym tweetera, a blaszką gniazda. Niezbyt przemyślane rozwiązanie szczególnie gdy kolumny czasami transportujemy. Przez wzgląd na wizerunek firmy nie wkleję zdjęć obrazujących co opisałem.

Uwagi miały na celu pobudzić sumienie producenta, który wg mnie ma wpływ na to co można prawie beznakładowo poprawić w konstrukcjach. Koszt niewielki, a klient nawet by się nie zorientował gdyby miał na przykład zamiast 6 tysięcy zapłacić 6200. 

3 godziny temu, rafal735r napisał:

wyjaśnij jak tak na wszystko masz odpowiedź, dlaczego brzmienie jest zróżnicowane w innych zakresach pasma?

Nie da się ogólnie opisać. Każdy przypadek to może być inna historia i mocno zależy jaki wzmacniacz z jakim obciążeniem połączymy. Ostatnio sporo się dyskutuje na ASR o wpływie obciążeń reaktancyjnych na prace wzmacniaczy pracujących w kl.D. Upraszczając można napisać, że filtr na wyjściu takich wzmacniaczy połączony z obciążeniem pojemnościowym powoduje rezonans. Co prawda na częstotliwościach ponadakustycznych ale poprzez intermodulacje, harmoniczne przenosi się to również w obszar słyszalnego pasma. Dźwięk może być zmieniony w górnym zakresie. Zmieni się zatem również obrazowanie przestrzenne. 

Tu jest ciekawa dyskusja o podobno rewelacyjnych ncore hypexa, a tu o dużo tańszym wynalazku na kości TPA 3255, który lepiej sobie radzi z obciążeniem reaktancyjnym. 

Wzmacniacze wypadają podobnie w testach jak popatrzy się na dane techniczne wynikające ze standardowych pomiarów na obciążeniu czystym rezystorem ale wykazują zupełnie inne reakcje gdy podłączymy do nich "prawdziwe" obciążenie o charakterze reaktancyjnym. Tu należy szukać przyczyn innego brzmienia w zakresie częstotliwości o które pytałeś. 

gniazda (Medium).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazda jak gniazda. To są gniazda Jantzena. Trzeba było dopłacic 500zl do ETI. Każdy ma wybór. Ale jak się kupuje używane... 

4 godziny temu, MariuszZ. napisał:

 

Tu jest ciekawa dyskusja o podobno rewelacyjnych ncore hypexa, a tu o dużo tańszym wynalazku na kości TPA 3255, który lepiej sobie radzi z obciążeniem reaktancyjnym. 

 

No pewnie ten twój na Ncore gra tam samo jak Teac i trzeba pewnie na głowę upaść żeby płacić za wzmacniacze na Ncore skoro można sam moduł za parę stów kupić i mamy to samo. 

?👈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt tu nie usuwa jak widzisz żadnej krytyki. Zostały usunięte zdjęcia wnętrza kolumn czego nie życzy sobie producent do czego ma prawo. Jak widać Pan Mariuszek też nie został tutaj zablokowany.

5 godzin temu, MariuszZ. napisał:

 

Tu jest ciekawa dyskusja o podobno rewelacyjnych ncore hypexa, a tu o dużo tańszym wynalazku na kości TPA 3255, który lepiej sobie radzi z obciążeniem reaktancyjnym. 

 

Mam nadzieję że teraz napiszesz do wszystkich producentów wzmacniaczy, którzy stosują Ncore że to slaby moduł i TPA3255 jest lepszy. Trzeba być konsekwentnym w "uzdrawianiu" świata. Mariusz wszystko wie lepiej, bo przeczytał parę książek i wykonał 5 pomiarów. Szkoda ze twoja wiedza nie idzie w parze z praktyką. Bo jakbys posłuchał kilku dobrych wzmacniaczy czy kolumn u siebie w domu złapał byś może trochę dystansu i stwierdził że miernik to nie wszystko. Ale do tego trzeba trochę chęci. 

?👈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
57 minut temu, J4Z napisał:

wasza reakcja na brak powtarzalności była zabawna

A ty myślisz że powtarzalność innych konstruktorów jest taka idealna? Slyszalem i nie ma czegoś takiego. Powtarzalność to tylko z FABRYKI renomowanej marki gdzie na taśmie leci 1000szt.

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, J4Z napisał:

Nie, nie myślę

To o co Tobie chodzi?

Moze nie czytałeś moich poprzednich wpisów, ale chcąc zmienić kolumny sluchalem kilka innych rozwiązań od innych konstruktorow i wiem jak wygląda ta "powtarzalność". Większość jest robiona "pod klienta" lub tak jest tłumaczone ich brzmienie. 

4 godziny temu, J4Z napisał:

Sprawdzić u siebie, przez dłuższy czas, to inna para kaloszy. Nie zamierzałem tego robić już po wymianie maili z Bogdanem, a teraz tylko się w tym utwierdziłem

No i może to był błąd. Bogdan nie jest marketingowcem, może nie ma dobrego pomieszczenia, może nie potrafi się sprzedać. A wystarczyło wziasc te kolumny na 14 i odesłać jakby nie podeszły. Ja tak zrobiłem kilka lat temu i nadal jestem klientem tej marki. 

Wykresy niestety nie grają, i nie zapewniają takich emocjonalnych odczuc. Strojone pod linijkę są poprawne w sensie technicznym, to fakt. Ale co z tego skoro mogą brzmiec troche nijako? 

Przykład z życia wziety

Kolega ma paczki od konkurencji, które powinny miec liniową charakterystykę. Niestety w jego pokoju tej liniowosci nie ma, bo odpowiedź pomieszczenia jest jaka jest. A wystarczyło troche pozmieniać ustawienia, dodać dyfuzory, absorbery i pułapki basowe i zaczęło to grać zajebiscie. Wróciła liniowość w pewnym zakresie, z naciskiem na Pewnym. Poglos za to dało się świetnie ogarnąć ustrojami. 

Bylem, widziałem, pomagalem, robilem pomiary, widziałem wykresy i odsluchiwalem w tym pokoju nie raz.

Grunt to popracować nad pomieszczeniem, bo nawet jak w tym podanym powyżej przypadku można się negatywnie zdziwić na "dzień dobry" że to nie gra jak powinno. 

Tak samo jest z wyszydzanymi przez was BMN-ami, należy im zapewnić odpowiednie warunki i zadać sobie troche trudu.

A mając wiedze jak one obecnie graja, u mnie, w moim pomieszczeniu, mogę w pełni obiektywnie stwierdzić że absolutnie nie są w niczym gorsze od drogiej konkurencji. I nie mam obecnie żadnej potrzeby żeby je teraz zmieniać na coś innego.

Aha, oświadczam że nie jestem w żaden sposób powiązany finansowo ani też przez związki rodzinne z marka BMN. Nie mam żadnych udziałów w tej firmie, ani też nie czerpie korzyści materialnych czy też finansowych.

Edytowane przez Mikelas76

transport streaming -................... ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, J4Z napisał:

Nie, nie myślę. 

Można kupić w cenie BMN jakieś Kef czy Heco. Będziesz mógł być dumny z powtarzalności. 

Ogólnie to syf tu się zrobil. Jeden zachęca drugiego do rozrzucania gnoju. Mi to już się znudziło paplać o tym samym,także tego, bawcie się. 

4 minuty temu, Mikelas76 napisał:

 

Kolega ma paczki od konkurencji, które powinny miec liniową charakterystykę. Niestety w jego pokoju tej liniowosci nie ma, bo odpowiedź pomieszczenia jest jaka jest. 

Pisałem o tym nie raz, tylko co z tego jak ludzie myśla ze jak przeczytali parę książek to już wszystko wiedzą. Ja już miałem Kef czy inne Wharfedale, które pewnie na wykresie były lepsze od BMN. I co z tego? Widać. 

Edytowane przez rafal735r

?👈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.