Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  189 członków

BMN Klub Kolumn
IGNORED

Klub kolumn BMN


Rekomendowane odpowiedzi

Po prostu chciałem zobaczyć pomiary w miejscu odsłuchu przed i po twojej modyfikacji zwrotnicy. Myślę że pytanie było dość proste. 

Ponieważ twoja wypowiedź w 90% dotyczyla zmian na zwrotnicy. 

?👈

Niestety "kryzys wieku średniego" budzi wielkie nostalgie, faceta w wieku 30 - 40 lat bardzo ciągnie do wspomnień z dzieciństwa i chętnie by je poczuł choćby przez kupienie zabawek, sprzętu audio, roweru, motoru, auta i innych rzeczy z lat młodości. Dlatego rzeczy wyprodukowane w latach 90 - 00 są teraz tak drogie. Kilka lat temu był bum na rzeczy z lat PRL.

Dlaczego 30 - 40? Bo dalej dopiero się dowiem jak to jest 🙂

26 minut temu, rafal735r napisał:

Po prostu chciałem zobaczyć pomiary w miejscu odsłuchu przed i po twojej modyfikacji zwrotnicy

Na screenie pomiar nowa vs stara zwrotka pomierzona w miejscu odsłuchu. Zakres dotyczący modyfikacji zwrotnicy zaznaczyłem w niebieskiej obwódce. Bez zatykania BRów oczywiście. 

 

nowa vs stara.jpg

OK. Tego wykresu chyba wcześniej nie było? Chyba że nie uważnie czytałem. 

Dzięki. Widać że jest równiej w tym zakresie. 

A jak z tym dolkiem przy 260-270?

48 minut temu, J4Z napisał:

Ja oglądam stare filmy.

Zapraszam z Markiem. Mam na BD wszystkie Terminatory, Predator, Powrót do przyszłości i sporo koncertów. Od roku zacząłem sobie zbierać takie "śmieci". Daleko chyba nie macie. 

?👈

12 minut temu, rafal735r napisał:

A jak z tym dolkiem przy 260-270?

To efekt wpływu pomieszczenia. W tym akurat w zakresie 200- 400 Hz mam dziurę, a wlaściwie kilka dziur i kilka pików. Nie da się tego ani modyfikacją zwrotnicy, ani zatkaniem BRów zniwelować., Moje pomieszczenie powoduje takie rezonanse i bez DSP nic nie poradzę. Z DSP mogę nieco poprawić ale to kompromisy są i nie chcę ich.

Patrząc na dB SPL bez wygładzania wygląda to tak jak na obrazku. Generalnie tych deep`ów nie słychać w muzyce. Widać tendencję jak się wygładzi wykres. Psychoakustycznie to wykres przekłada się na słuch nieco inaczej. Trzeba słuchać i analizować ale to chyba oczywiste. Najważniejsze są wrażenia i to co słyszymy. Nie ma co się nakręcać wykresami 😉 

 

 

dołek.jpg

1 godzinę temu, J4Z napisał:

No to pierwszy screen.

Pierwszy screen był zrobiony z pomiaru quasibezechowo czyli pomiar (impuls pomiarowy) był "bramkowany". Nie widać wpływu pomieszczenia bo jest z 1 metra i wycięte pomieszczenie czyli poniżej ok. 250Hz.

Godzinę temu, rafal735r napisał:

Zapraszam z Markiem. Mam na BD wszystkie Terminatory, Predator, Powrót do przyszłości i sporo koncertów. Od roku zacząłem sobie zbierać takie "śmieci". Daleko chyba nie macie. 

Dzięki, a dokąd?

11 minut temu, MariuszZ. napisał:

Pierwszy screen był zrobiony z pomiaru quasibezechowo czyli pomiar (impuls pomiarowy) był "bramkowany". Nie widać wpływu pomieszczenia bo jest z 1 metra i wycięte pomieszczenie czyli poniżej ok. 250Hz.

A no tak, z miejsca odsłuchu niewiele powinno się zmienić... lub nic.

.

4 minuty temu, J4Z napisał:

A no tak, z miejsca odsłuchu niewiele powinno się zmienić... lub nic.

A no niewiele chyba kumasz z tego. Po to się robi z metra i bramkuje żeby wyeliminować wpływ pomieszczenia na zobrazowanie dB SPL. Chętnie wytłumaczę jakby były jakieś konkretne zapytania 😉 

Co Ty taki agresywny poza FA? Z miejsca odsłuchu mierzymy wpływ pomieszczenia, dlatego nie powinno być różnic. Rafał pytał o pomiar z miejsca odsłuchu, a Ty wkleiłeś pomiar kolumny. "Kumasz"? xD

Edytowane przez J4Z

.

1 minutę temu, MariuszZ. napisał:

Kumam. Agresywny? Nie. Żeby zobrazować wpływ zwrotnicy lepiej oglądać wpływ zwrotnicy, a nie pomieszczenia. Nie każdy rozumie ale ja też to rozumiem 😉

A to już Rafała pytaj, dlaczego chciał zobaczyć taki, a nie inny wykres. 

.

1 godzinę temu, MariuszZ. napisał:

To efekt wpływu pomieszczenia. W tym akurat w zakresie 200- 400 Hz mam dziurę, a wlaściwie kilka dziur i kilka pików. Nie da się tego ani modyfikacją zwrotnicy, ani zatkaniem BRów zniwelować., Moje pomieszczenie powoduje takie rezonanse i bez DSP nic nie poradzę

Pomysl czy czasem nie jest to kwestia glosnika. Moj glosnik seasa ma w okolicach 350hz troche poszarpana charakterystyke i nie bardzo dalo sie cos z tym zrobic. Taka uroda tego glosnika. Na splu to tez widac. 

Nie dalem sie zwariowac bo wszystko gra zaje... scie

transport streaming -Auralic Aries S1 ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz, Srebrny diy usb; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Auralic PSU S1, Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

3 minuty temu, Mikelas76 napisał:

Pomysl czy czasem nie jest to kwestia glosnika.

Pokaż na pomiarze NF woofera. Ja nie widzę w tym zakresie żadnych anomalii o których gadamy. 

Pomieszczenie ma największy wpływ na to co słyszymy. Zarówno na basie bo rezonanse pomieszczenia, jak i powyżej bo pogłos i filtrowanie grzebieniowe. 

6 godzin temu, MariuszZ. napisał:

Pomieszczenie ma największy wpływ na to co słyszymy. Zarówno na basie bo rezonanse pomieszczenia, jak i powyżej bo pogłos i filtrowanie grzebieniowe. 

Dlatego ja na pomiary patrzę sceptycznie, a w zasadzie nie zwracam na nie uwagi. Tak jak podobnie przy zakupie wzmacniacza czy innego DACa. Ludzie nie zwracają uwagi na parametry techniczne przy zakupie (przynajmniej ci z jakimś doświadczeniem), ale jakoś przy kolumnach to nie działa. Domyślam się że wielu ludzi ekscytuje się z samego faktu posiadania kolumn, które mają jakąś tam w miarę równa charakterystyke, a że po wstawieniu w swoje pomieszczenie są już same góry i doliny to już ich to nie obchodzi. 

?👈

Bo większość całkowicie się nie skupia na pomieszczeniu, uważa że coraz większe $$$ wydane na sprzęt rozwiążą ich bolączki, a Grecy i Rzymianie nie mieli przewodów z pełnym oplotem a w ich amfiteatrach dźwięk harfy roznosił się lepiej niż w niejednym pokoju ze sprzętem za grube tysiące.

 Kiedyś robiłem test, małe monitory boston acoustics a26 ( które na marginesie przywiózł mi kolega ze Szwecji za niecałe 200) wraz z małym wzmocnieniem, przestawiałem między pomieszczeniami w domu, salon, sypialnia, pokoje dzieci, strych a nawet łazienka. Różnica kolosalna. W salonie zagrały pięknie, w biurze gdzie niema nic co pochłania dźwięk i małe pomieszczenie 12m2, było słabo, na meczyl strasznie prawie jak łazienka, sypialnia i pokój syna gdzie są panele akustyczne, też bardzo dobrze. Na stychu gdzie sam k-g tragedia. 
no i teraz taki Kowalski ma akustykę jak u mnie w biurze czy na strychu, wymienia ciągle klocki bo coś mu nie gra, wydaje coraz więcej, efekt mizerny, a wystarczy włożyć trochę w pomieszczenie i nie trzeba szukać nowych klocków, albo nie co pół roku tylko co parę lat.

Bo większość całkowicie się nie skupia na pomieszczeniu, uważa że coraz większe $$$ wydane na sprzęt rozwiążą ich bolączki, a Grecy i Rzymianie nie mieli przewodów z pełnym oplotem a w ich amfiteatrach dźwięk harfy roznosił się lepiej niż w niejednym pokoju ze sprzętem za grube tysiące.

 Kiedyś robiłem test, małe monitory boston acoustics a26 ( które na marginesie przywiózł mi kolega ze Szwecji za niecałe 200) wraz z małym wzmocnieniem, przestawiałem między pomieszczeniami w domu, salon, sypialnia, pokoje dzieci, strych a nawet łazienka. Różnica kolosalna. W salonie zagrały pięknie, w biurze gdzie niema nic co pochłania dźwięk i małe pomieszczenie 12m2, było słabo, na meczyl strasznie prawie jak łazienka, sypialnia i pokój syna gdzie są panele akustyczne, też bardzo dobrze. Na stychu gdzie sam k-g tragedia. 
no i teraz taki Kowalski ma akustykę jak u mnie w biurze czy na strychu, wymienia ciągle klocki bo coś mu nie gra, wydaje coraz więcej, efekt mizerny, a wystarczy włożyć trochę w pomieszczenie i nie trzeba szukać nowych klocków, albo nie co pół roku tylko co parę lat.

I tak i nie. Przez 10 lat miałem trochę sprzetu różnych marek na tych samych głośnikach (Jamo 7.6) w tym samym pomieszczeniu:

-wzmacniacz onkyo a-5vl dual mono brzmiał jak zwykły tanie głośniki komputerowe. Bas pusty, zero zejścia, stereo zwykle bez przestrzeni, sceny itd. Po prostu grało 

- amplituner Cambridge Audio azur 351 Bas był bardziej pełny od poprzednika, ale tak słaby, że jakby go nie było. Grało fajnie, jakaś tam scenę budowało już, ale dźwięk przy głośnikach, słaba przestrzeń, mało szczegółów a kiedy się przełączyło na 5.0 to porażka, choć na tylnych surround dziek był bez zmian  jak w lepszych późniejszych amplitunerach. W kinie było słabo, nic nie było zrozumiałe, dźwięk przy głośnikach i tak dalej

- amplituner Marantz sr6006 i tu kolumny rozwinęły skrzydła. Dopiero na tym amplitunerze pierdyklo pełnym mocnym i nisko schodzącym basem, aż trzęsło podłoga z płytek, w końcu muzyka nabrała stereo, przestrzeni, dźwięk odrywał się od głośników, kino też scena dookoła, coś pięknego w porównaniu do poprzednich, były szczegóły, grało to jak średni wzmacniacz

- dopiero po zakupie Arcam avr360 usłyszałem w stereo wyrazista górę, budował przestrzeń i stereo bez granic, daleko wychodzące za ściany, czy to w boki, czy w przód i tył. Tylko w kinie jakby dźwięk z tylnych głośników brzmiał jakby z innego sprzętu zupełnie. Bas też potężny i pełny jak w Marantz, tylko góra z wyższa średnica na wyższym poziomie, o kilka klas wyzej. 

Myślę, że jakość sprzętu ma bardzo dużo do powiedzenia. Kiedy się przeprowadziłem to po zmianie pomieszczenia od słuchowego z 13m2 na 20m2 jedyna zmianę jaka odczułem na obecnym sprzęcie to brak basu, reszta bez zmian. 

Trzeba pamiętać, że łatwiej kupić lepszy sprzęt niż nowy dom w tych czasach. 

Używanego domu nie kupi się za połowę ceny nowego jak w przypadku audio 🙂

Jedyny problem przez akustyka to mam, że lewa kolumna stojąca 50 cm od bocznej ściany ma więcej wysokich niż prawa stojąca na środku salonu, ale u to rozwiązałem ustawiając w lewym głośniku wysokie -4 dB i jest piękne stereo. 

Po drodze mialem na chwilę różne wzmacniacze między innymi naim, technics to brzmiały na poziomie zbliżonym do Marantz z podłączeniem Bi-amp to zostałem przy amplitunerze. Niektóre gorzej wypadły, Naim chyba ciut lepiej brzmiał, ale kosztował więcej to bez sensu było 

Wydaje mi się, że dobry sprzęt powinien zagrać dobrze w każdym pomieszczeniu o podobnej powierzchni. Nie mówię o pustych ścianach, ale o takim typowym użytkowanym na co dzień. Tłumaczenie drogiego zaawansowanego sprzętu słabą akustyka to trochę jak to, że Ferrari przegrało z golfem gti przez słabej klasy paliwo lub nawierzchnie lub pogodę 🙂

Edytowane przez raiwan

Jest takie powiedzenie.

"Zapomniał wół jak cielęciem buł" 

W ramach przypomnienia że kiedyś też to olewali 🤗

Większość dojrzeje do decyzji o akustyce , albo się pogodzi , jak nie mam możliwości albo zadziała coś w pokoju . 

Pzdr 

 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Czyli trzeba zbudować sobie specjalnie pomieszczenie, żeby "super" kolumny brzmiały super? To nie absurd? Czyli jest jednak gdzieś granica między Hi-edn a Hi-Fi gdzie się kończą możliwości kolumn bo akustyka im na to i tak nie pozwoli, żeby dobrze zagrały? Po co są w takim robione super kolumny skoro nawet 1% potencjalnych nabywców nie posiada specjalnego pomieszczenia do odsłuchów, gdzie te głośniki zagrają choć w większym stopniu jak powinny? 

Super elektronika powinna dobrze brzmieć w przeciętnym pomieszczeniu a nie na odwrót. Po to się nabywa drogie sprzęty, żeby dobrze zagrały w naszym pomieszczeniu a nie tylko u producenta. Najwidoczniej producent nie potrafi zbudować dobrych kolumn, tylko robi takie specjalnej troski. 

Moje XTZ są też takie, ale dodatkowo producent zaprojektował je tak, że każdy może dopasować ich brzmienie do swoich upodobań brzmieniowych. Mogą grać jako obudowy zamknięte, BR, z większą lub mniejszą ilością basu i wysokich. Nie narzuca nic klientowi. Mają grać dobrze w każdym pomieszczeniu i już. Mało tego. Też ma opcję upgrade tych kolumn do Hi-End z gotowym zestawem na głośnikach berylowych Seas Excel i też z późniejszą opcją dopasowania kolumn pod pomieszczenie. Ja dzięki takim opcjom mam prawidłowe stereo mimo najgorszego pomieszczenia do odsłuchów, inaczej bym musiał zrezygnować bo mi ciągle lewa kolumna grała głośniej od prawej cokolwiek bym nie zrobił z ustawieniem kolumn oraz basu było za dużo lub za mało i jedna kolumna ma zamknięty BR a druga otwarty port

Edytowane przez raiwan

Oczywiście trzeba dobrać kolumny odpowiednie do pomieszczenia, czyli ani za duże, ani za małe bo z drugiej strony też trzeba wziąć pod uwagę akustykę. 

Edytowane przez raiwan
3 godziny temu, rafal735r napisał:

Domyślam się że wielu ludzi ekscytuje się z samego faktu posiadania kolumn, które mają jakąś tam w miarę równa charakterystyke, a że po wstawieniu w swoje pomieszczenie są już same góry i doliny to już ich to nie obchodzi. 

Zle podchodzisz do tematu Rafal. 

Sam napewno wiesz ze kolumny liniowe maja taki sens ze odzwierciedlaja prawidlowo nagrany w studio sygnal. Tak jak chcial realizator nagrania. 

Ale co wazniejsze to taka liniowo strojona kolumna, likwiduje tobie jeden z problemow. Wyobraz sobie kolumny, ktore maja podbicie na 60hz. I takie kolumny trafiaja do pomieszczenia gdzie wystepuje mod na 60hz. Mamy podbicie tej czestotliwosci z dwoch zrodel. Od kolumny i od pomieszczenia.

Albo sytuacja wrecz odwrotna.

Do pomieszczenia z kasujacymi sie modami trafia kolumna ktora ma dolek na tej samej czestotliwosci. Efekt taki ze nie masz basu, albo jest go za malo. 

Pozostaje w takim przypadku tylko przesuwanie kolumn i miejsca odsluchu, tak zeby znalesc taki punkt w ktorym da sie "troche zasypac dziurę". 

Kolumny liniowo strojone sa uniwersalne i w miare pasuja do kazdego pomieszczenia. Masz jeden problem z glowy. Zostaje tylko i AŻ problem z pomieszczeniem. A kazde pomieszczenie stanowi problem.

Ja taki wlasnie problem mialem z BMNami. Dziura na basie + mody pomieszczenia. Powodowalo to spora dziure pomiedzy 60-160hz. 

Przed pomiarami musialem dosc glosno sluchac zeby "miec wiecej basu". Przy okazji wybijala sie wkurw..... srednica. Po setkach pomiarow i miesiacach ustawien udalo sie to w miare poprawic przez ustawienie kolumn doslownie z miarka w reku. 

Przy obecnych liniowo strojonych kolumnach nie mam tego problemu. Z ciekawostek kolumny stoja dokladnie w tych samych miejscach gdzie staly bmny po pomiarach. Akustyka to wg. mnie 60-70% dobrego grania.

transport streaming -Auralic Aries S1 ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz, Srebrny diy usb; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Auralic PSU S1, Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Godzinę temu, raiwan napisał:

Czyli trzeba zbudować sobie specjalnie pomieszczenie, żeby "super" kolumny brzmiały super?

Tak. W slabym pomieszczeniu zagraja slabiej. No fizyki nie oszukasz.

1 godzinę temu, raiwan napisał:

Po co są w takim robione super kolumny skoro nawet 1% potencjalnych nabywców nie posiada specjalnego pomieszczenia do odsłuchów, gdzie te głośniki zagrają choć w większym stopniu jak powinny?

Dla bogatych snobow? 

Malo jest pieknych, golych, szklanych salonow ze sprzetem za setki tysiecy? 

My, zwykli ludzie tez nie mozemy i nie chcemy sobie pozwolic na kompletna adaptacje z roznych powodów, czy to sa finanse czy ograniczenie powierzchni, pani zona lub partnerka, czy tez estetyka. Od wyboru do koloru. 

Najlepszym rozwiazaniem jest wlasna jaskinia gdzie nikt oprocz nas nie bedzie niczego ograniczal. Ale ilu z nas ma taka sytuacje?

1 godzinę temu, raiwan napisał:

Super elektronika powinna dobrze brzmieć w przeciętnym pomieszczeniu

I tak brzmi. Ale za to w bardzo dobrym pomieszczeniu srednia elektronika zabrzmi jeszcze lepiej.

1 godzinę temu, raiwan napisał:

Po to się nabywa drogie sprzęty, żeby dobrze zagrały w naszym pomieszczeniu a nie tylko u producenta. Najwidoczniej producent nie potrafi zbudować dobrych kolumn, tylko robi takie specjalnej troski. 

A czy Audi R8 pojedzie tak samo komfortowo po A2 jak po dowolnej drodze gminnej? 

Twoje zalozenia sa abstrakcyjne i niezrozumiale.

1 godzinę temu, raiwan napisał:

Ja dzięki takim opcjom mam prawidłowe stereo mimo najgorszego pomieszczenia do odsłuchów, inaczej bym musiał zrezygnować bo mi ciągle lewa kolumna grała głośniej od prawej cokolwiek bym nie zrobił z ustawieniem kolumn oraz basu było za dużo lub za mało i jedna kolumna ma zamknięty BR a druga otwarty port

Mysle ze kombinowales i przekombinowales. Moze warto sprawdzic inne ustawienie w pomieszczeniu? Np diagonalne, pomoze w kwadratowym pomieszczeniu i nie tylko. 

transport streaming -Auralic Aries S1 ; transport cd - Pioneer PD 30AE mod; dac - Denafrips Pontus 2; wzmacniacz - Shanling A3.2 mk2; kolumny - YB Nord S25; listwa - Lector Edison 230; interkonekty cyfrowe - Chord Clearway i2s, QED Reference Digital Audio 40, QED Reference Optical Quartz, Srebrny diy usb; interkonekt analogowy - PAD Neptune XLR; kable zasilajace - Oyaide tunami, Oyaide black mamba, Furutech alpha 3, Yarbo 1100, Neotech Nep 3002, Belden; zasilacze - Auralic PSU S1, Nostromo, PD Creative, Ifi ipowerX.

Nie, wcześniej Jamo też grały jedna głośniej od drugiej. Wtedy kombinowałem. Przestawiałem miejscami kolumny, odsuwałem od ścian, stawiałem w różnych miejscach. Bliżej, dalej od ściany, skręcone na maksa do środka, na zewnątrz. Samo to nie wystarczało. Nawet ustawienia w amplitunerze basu i wysokich, balance itd nie pomagały bo przesuwały w bok całe stereo. Dopiero na kolumnach możliwość korekcji najwyższych i najniższych dała prawidłowy efekt. Stereo, scena, szczegóły i bas zupełnie na innym poziomie. W sumie przypisuje rację, że akustyka też jest bardzo ważna 🙂

Głównie chodzi mi o to, że każda kolumna powinna mieć możliwość takich ustawień

Edytowane przez raiwan

Z liniowych kolumn się wyleczyłem, a charakter zestawów słychać mimo wpływu pomieszczenia. A że wszystko się musi zgrać - ile razy można powtarzać ;]

Edytowane przez J4Z

.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.