Jump to content
userHD

Wzmacniacz lampowy "Reduktor Szumu"

Recommended Posts

26 minut temu, Jurek_OL napisał:

C113 i C114 zmień na 4,7 nF a C115 i C116 na 22 nF.  I wywal te wielkie kondensatory przy Rk EL84 i wróć na zgodne ze schematem !!! 

 

Sorki uciekł mi ten post, będzie trzeba sprawdzić.

Ale te 113 i 114 oryginalnie przyszły jako 22nF

 

Edited by Mufcore

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Mufcore napisał:

Sorki uciekł mi ten post, będzie trzeba sprawdzić

 

Bez względu na wartości kondensatorów w basowej części Jamesa zmiany ona jakieś wprowadzać musi, więc to powyżej nie jest powodem niedziałania. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Części dobierają wg. schematu w sklepie. A na schemacie wkradł się po prostu "czeski" błąd i tyle.

A gdzie Ty tu widzisz tradycyjnego Jamesa ???

Edited by Jurek_OL

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
18 godzin temu, Roman_66094 napisał:

To są transformatory Ogonowskiego, na blachach wyżarzanych, znacznie lepsze niż w oryginalnym kicie. 

Schemat tego wzmacniacza pochodzi z radia Karioka. PCB jest fajnie zrobiona i to już jest projekt autora, szkoda że autor nie pomyślał o przełączniku, który omijałby regulator tonów. Moim zdanie regulatory barwy są zbędne w dobrze zaprojektowanym wzmacniaczu. Jednak w tym projekcie, niedomagania transformatorów Indela, wymuszają regulacje barwy w celu zamaskowania słabego pasma. Dobre transformatory do SE na EL84 to co najmniej LO-SE15 Ogonowskiego albo Toroidy  TTG-EL84SE ewentualnie coś robione na zamówienie na większych rdzeniach wyżarzanych EI84/42  

Zakładam, że regulację barwy w ostateczności można pominąć i to bez większych problemów, natomiast aby to zrobić to faktycznie należało by się przygotować z trafami.

Aktualnie w budce siedzą trafa TG 5/4897 Transformator głośnikowy SE (EL84) Sizei i pytanie po pierwsze czy warto (to raczej na pewno) ale na co warto. Czy duży może być przeskok zamieniając te obecne na te wspomniane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, Jurek_OL napisał:

A gdzie Ty tu widzisz tradycyjnego Jamesa ???

Tam gdzie on jest, z uwzględnieniem poniższego:  

18 godzin temu, przemak napisał:

Kucha tam na schemacie jest, brakuje w Jamesie opornika oddzielającego sekcje - dokładnie jak taka sama kucha w radioodbiorniku Karioka 😉 Ale działać jakoś powinno.

 

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw uruchom wzmacniacz aby wszystko pracowało jak należy. Czyli wróć z wartościami elementów jak w oryginale. Znalazłem pierwszy schemat, który kiedyś zeskanowałem. Wzmacniacza już dawno nie mam, poszedł w dobre ręce. Nie zmieniaj wartości elementów na wariata. Np. zmiana kondensatora C101 na wyższą wartość nic dobrego nie wnosi a wręcz przeciwnie. C101 wraz z rezystorem R121 tworzy filtr. I dobrze przeliczony mówiąc prosto nie wpuszcza śmieci. itp., itd. Transformatory od Pana Leszka O. mają niezaprzeczalnie lepsze parametry lecz i wyższą cenę.

Pozdrawiam.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

23 minuty temu, przemak napisał:

Tam gdzie on jest, z uwzględnieniem poniższego:  

 

A od czego jest rezystor R103 na schemacie RS ?

Edited by Jurek_OL

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, Jurek_OL napisał:

A od czego jest rezystor R103 na schemacie RS ?

Od prawidłowego działania. Mostek Jamesa wygląda tak, jak pokazywałem:

bax-schem.gif

R103 to w powyższym jest R1, natomiast Reduktor nie ma R2. Wartości bywają różne, ale tradycyjnie górny opornik to 10% wartości potencjometru, a dolny 1%, tak samo dolne kondensatory są 10x większe od górnych. W układzie Reduktora zawężony jest zakres wzmocnienia/osłabienia, ale bez R2 to niezbyt.

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Albo jeszcze inaczej, przelicz mostek James'a z tym rezystorem i bez niego biorąc oczywiście pod uwagę to co jest przed mostkiem i za nim. Obejrzyj wówczas wykreślone charakterystyki, wówczas zobaczysz dlaczego RS go tu nie uwzględnił.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, Jurek_OL napisał:

Najpierw uruchom wzmacniacz aby wszystko pracowało jak należy. Czyli wróć z wartościami elementów jak w oryginale. Znalazłem pierwszy schemat, który kiedyś zeskanowałem. Wzmacniacza już dawno nie mam, poszedł w dobre ręce. Nie zmieniaj wartości elementów na wariata. Np. zmiana kondensatora C101 na wyższą wartość nic dobrego nie wnosi a wręcz przeciwnie. C101 wraz z rezystorem R121 tworzy filtr. I dobrze przeliczony mówiąc prosto nie wpuszcza śmieci. itp., itd. Transformatory od Pana Leszka O. mają niezaprzeczalnie lepsze parametry lecz i wyższą cenę.

Pozdrawiam.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A od czego jest rezystor R103 na schemacie RS ?

No ok, przyznaję że C101 i C103 mam zmienione na 100nF, to też w takim razie wrócę do pierwotnych wartości, chociaż wydawało się że to akurat może przynieść korzyść.

Co do wartości C113 i C114 to u mnie na schemacie już są jako 22nF (widać jakaś aktualizacja) zresztą kilka innych wartości też uległa zmianie.

Co do Traf to zdaję sobie sprawę że trzeba dopłacić ale jak warto to i cena jeszcze nie jest aż tak przerażająca.

Ja ze zmian jeszcze tylko jedną wprowadziłem a mianowicie ten C13 w zasilaczu zmieniłem na 1uF bo podczas załączania przekaźnika na długim czasie kilkukrotnie strzelał zanim zaskoczył, musiałem mieć skręcony czas na PR na minimum żeby się zasilanie anodowe dołączało normalnie. Zakładam że ta zmiana pomoże chociaż jeszcze nie sprawdzałem.

Więcej nic nie zmieniane.

IMG_1113(1).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, Jurek_OL napisał:

Albo jeszcze inaczej, przelicz mostek James'a z tym rezystorem i bez niego biorąc oczywiście pod uwagę to co jest przed mostkiem i za nim. Obejrzyj wówczas wykreślone charakterystyki, wówczas zobaczysz dlaczego RS go tu nie uwzględnił.

Proszę bardzo. Chodziło o pięciodecybelową bułę na najgorszej częstotliwości ze wszystkich, na 200Hz, oraz obniżenie zakresu działania korektora góry? To się udało 😉

james.gif

Zero jest, ale wyżej:

james2.thumb.jpg.e8b697ebc54af48b952f05cbbcae08c5.jpg

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

A dla wartości C1 = 22nF jak to wygląda, Reduktor taką zmianę wstawił w nowej wersji

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Mufcore napisał:

A dla wartości C1 = 22nF jak to wygląda, Reduktor taką zmianę wstawił w nowej wersji

Według schematu z symulatora? To w ogóle dziwnie. Ale jak ktoś lubi muł, to czemu nie.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brawo. A jak wyliczyłeś impedancję stopnia przed mostkiem, myślę, że zapewne C103 też wziąłeś pod uwagę ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Jurek_OL napisał:

Brawo. A jak wyliczyłeś impedancję stopnia przed mostkiem, myślę, że zapewne C103 też wziąłeś pod uwagę ?

Na oko, powinno być mniej, ale wtedy jest jeszcze gorzej, z kolei jest kondensator, więc więcej w dole. Kondensator olałem bo nie ma go w symulatorze, obetnie dół jeszcze bardziej. To nie są dobre wartości, ale absolutnie mi to nie przeszkadza 😉

Oczywiście można sobie zasymulować w ltspice, nikt nie zabrania 😉 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy myśle ze nie ma się co kłócić.

Układ jest jaki jest i śledząc ten wątek myślałem ze modyfikacje pomogą ale jak widać się pomyliłem i tyle. Wracam do zaleceń pierwotnych i będę kombinował z trafami.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, przemak napisał:

Na oko, powinno być mniej, ale wtedy jest jeszcze gorzej, z kolei jest kondensator, więc więcej w dole. Kondensator olałem bo nie ma go w symulatorze, obetnie dół jeszcze bardziej. To nie są dobre wartości, ale absolutnie mi to nie przeszkadza 😉

Oczywiście można sobie zasymulować w ltspice, nikt nie zabrania 😉 

Dzięki za szczerą odpowiedź! Też często wiele rzeczy robię z lenistwa starą indiańską metodą czyli na macajewa 😁

Lecz dobrze jest jednak korzystać z ołówka i kalkulatora bo te dwa przyrządy nie ogłupiają człowieka. A najlepiej jak można później wszystko zmierzyć w rzeczywistym układzie. 

Ale jednak się ze mną zgadzasz, że nie jest to mostek James'a tylko "autorskie" rozwiązanie ?  😉

Jak by nie było w rzeczywistym wzmacniaczu regulacja barwy dla niskich jak i wysokich działa dobrze i w dość szerokim zakresie.

A tej buły z symulatora nie ma i jej nie słychać.

A wracając do symulatora, popatrz na fotki. Na jednej jest symulacja mojego regulatora barwy a na drugiej rzeczywisty jego pomiar. Przebieg żółty to sygnał przed mostkiem a fioletowy za. Jak przeliczysz dane z oscylogramu i porównasz z symulacją dla 1 kHz to wychodzi, iż rzeczywista zmierzona wartość tłumienia jest prawie zgodna z tym co pokazuje symulator. Tylko trzeba mu podać dane jak najbardziej zbliżone do rzeczywistych i nie można nic olewać, ponieważ później banialuki wychodzą.

Pozdrawiam.

Reg Sym.JPG

Regulator barwy wzmocnienie.jpg

34 minuty temu, Mufcore napisał:

Koledzy myśle ze nie ma się co kłócić.

Układ jest jaki jest i śledząc ten wątek myślałem ze modyfikacje pomogą ale jak widać się pomyliłem i tyle. Wracam do zaleceń pierwotnych i będę kombinował z trafami.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Każda kłótnia jeżeli jest utrzymana na odpowiednim (kulturalnym) poziomie nic złego nie wnosi a wręcz przeciwnie.

A co do wzmacniacza, poskładaj go z powrotem według schematu, regulacja barwy przy poprawnym montażu pracuje całkiem zadowalająco a cały wzmacniacz choć tyłka nie urywa to gra jak najbardziej poprawnie. I jako pierwszy lampowiec jest w sam raz. 

Edited by Jurek_OL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając jeszcze do symulatorów, kalkulatorów. Zerknij ponownie na dwie poniższe fotki. Na pierwszej jest zasymulowany zasilacz, który aktualnie pracuje w moim wzmacniaczu. W czerwonym prostokącie jest wyliczona przez kalkulator wartość tętnień. Natomiast na drugiej fotce (oscylogramie) jest zmierzona wartość tętnień w rzeczywistym układzie. O czym to wszystko świadczy ? Otóż warto korzystać z różnych narzędzi aby ułatwiać sobie życie, lecz zawsze starać się to robić z głową.

Fota 1 Zas EL84.png

Fota 2 Za R3 wyjście.png

Edited by Jurek_OL

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, Jurek_OL napisał:

dobrze jest jednak korzystać z ołówka i kalkulatora bo te dwa przyrządy nie ogłupiają człowieka.

Nie uważam. Kiedyś owszem, ale dzisiaj? W dobie spice, mnóstwa różnych innych symulatorów czy choćby electrodroida? Są przykłady na forum takiego liczenia na piechotę z wynikami różniącymi się już na oko o rząd wielkości... 

44 minuty temu, Jurek_OL napisał:

najlepiej jak można później wszystko zmierzyć w rzeczywistym układzie

Tak, tylko z sensem zmierzyć na sensownym układzie, po odrzuceniu tego, co ma mniejszy sens. 

46 minut temu, Jurek_OL napisał:

jednak się ze mną zgadzasz, że nie jest to mostek James'a tylko "autorskie" rozwiązanie ?  

Dwie kwestie - pominięcie jednego opornika można traktować jako autorskie rozwiązanie, aczkolwiek jednak bym polemizował. Druga rzecz - kto jest autorem tego rozwiązania? Ktoś z Kasprzaka sprzed prawie sześćdziesięciu lat? Bo jakoś wszystko się zgadza - typy lamp, polaryzacja prądem siatki, duży kondensator na wejściu mostka, nietypowy antyparazyt w siatce el... Tylko potencjometry inne, bo skąd dzisiaj potencjometry 2M 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

51 minut temu, Jurek_OL napisał:

tej buły z symulatora

Zależy od ustawień potencjometrów. To można nawet z lampą łatwo zasymulować i sprawdzić. Możesz też pokazać pomiary 😉

53 minuty temu, Jurek_OL napisał:

wracając do symulatora, popatrz na fotki. Na jednej jest symulacja mojego regulatora barwy a na drugiej rzeczywisty jego pomiar. Przebieg żółty to sygnał przed mostkiem a fioletowy za. Jak przeliczysz dane z oscylogramu i porównasz z symulacją dla 1 kHz to wychodzi, iż rzeczywista zmierzona wartość tłumienia jest prawie zgodna z tym co pokazuje symulator. Tylko trzeba mu podać dane jak najbardziej zbliżone do rzeczywistych i nie można nic olewać, ponieważ później banialuki wychodzą.

Czyli twój mostek jest zasilany bez kondensatora? Rozumiem 😉

9 minut temu, Jurek_OL napisał:

O czym to wszystko świadczy ?

Że symulator może więcej i szybciej niż kalkulator i ołówek? 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, przemak napisał:

Czyli twój mostek jest zasilany bez kondensatora? Rozumiem 😉

 

Podczas pomiaru - Tak !!!   Sygnał był podany bezpośrednio z generatora  😋

OK, miłego dnia.

 

Edited by Jurek_OL

Share this post


Link to post
Share on other sites

I teraz po powrocie do wartości pierwotnych wszystko jest ok. Wszystko działa i ma się dobrze.

I muszę powiedzieć ze gra to całkiem zacnie.

Tak czy siak pierwsze koty za płoty, teraz trafa podmienić ale wcześniej muszę lepsze kolumny dorwać. W sensie z lepsza wydajnością.

Dzięki Wam koledzy za pomoc


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, Jurek_OL napisał:

Podczas pomiaru - Tak !!!   Sygnał był podany bezpośrednio z generatora  😋

OK, miłego dnia.

 

Ja przepraszam, ale sam wspominałeś - na triodzie to jesteś Ty? 

"Polecam poczytać o prostych pracy i wyznaczaniu punktu pracy z charakterystyk w analogowy sposób z pomocą linijki i ołówka...

No właśnie, gdzie można o tym poczytać ? Tylko poproszę o taką wersję dla mocno opornych

Bo to post sprzed niecałego miesiaca... Ja rozumiem, że ludzie szybko się uczą, to budujące, ale od razu pouczać nie muszą, jeszcze jeden dzień, niech minie ten pełny miesiąc chociaż 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miesiąc ?!?  No co Ty?  W niecałe dwa tygodnie te trzy cegłówki w mój analogowy czerep wtłukłem. Najbardziej wartościowa jeżeli chodzi o technikę lampową jest ta najstarsza z prawej. Tak za nią goniłem, że teraz mam dwa egzemplarze. Więc mogę Ci jedną odstąpić. Tylko, że to książka jest, wiesz taka do czytania nie na baterie 😂

Choć publikację Alka też się rewelacyjnie wchłania.

A zobacz my tu gadu-gadu a Koledze wzmacniacz zaczął działać, ale jaja co nie ?

 

Książki.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie jaja, działa i to całkiem przyjemnie.

teraz pytanie czy da się z niego coś więcej wyciągnąć, czy lepiej już się przymierzyć do jakiegoś powazniejszego projektu.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

No właśnie jaja, działa i to całkiem przyjemnie.

teraz pytanie czy da się z niego coś więcej wyciągnąć, czy lepiej już się przymierzyć do jakiegoś powazniejszego projektu.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Mufcore napisał:

Aktualnie w budce siedzą trafa TG 5/4897 Transformator głośnikowy SE (EL84) Sizei i pytanie po pierwsze czy warto (to raczej na pewno) ale na co warto. Czy duży może być przeskok zamieniając te obecne na te wspomniane.

Nie wiem jak Sizei ale indele są dość słabe, rdzeń szybko się nasyca, zwykła blacha prądnicowa, są to trafa podobnej klasy, więc dużych różnic raczej nie będzie, między nimi.  Góra pasma prawdopodobnie różnicy nie zauważysz, dół jak najbardziej. Transformatory które maja niska indukcyjność w dolnym zakresie, obciążają też niepotrzebnie lampę, Ra w tym zakresie nie wynosi już 5,2k ale jest znacznie mniejsze. Dlatego też w katodach lamp stosuje się niezbyt duże pojemności a także kondensatory sprzęgające niezbyt duże, żeby obciąć pasmo od dołu bo trafo i tak nie przeniesie a lampa cierpi. Transformatory na rdzeniach EI66/33 Ogonowskiego czy z Toroidy.pl są sporo lepsze.  Możesz trafa zamówić, nawijane na zamówienie, na większych rdzeniach wyżarzanych w dole pasma blachy mają kluczowe znaczenie. Jak będziesz zainteresowany to pisz na p.w. to coś ci może doradzę z transformatorami. 

 

5 minut temu, Mufcore napisał:

teraz pytanie czy da się z niego coś więcej wyciągnąć, czy lepiej już się przymierzyć do jakiegoś powazniejszego projektu.

Jak dla mnie dobrze zrobiony wzmacniacz na dobrych trafach SE na EL84/6P14P  gra na tyle dobrze, że spokojnie możesz go zostawić na dłużej. Zalety mały pobór prądu, nie drogie lampy a w sypialni czy nie dużym pokoju, moc wystarczająca a brzmienie dobre. Jeżeli moc ma znaczenie to coś na większych pentodach EL34 czy KT88.  Żeby odczuć wyraźny przeskok w jakości brzmienia do już jakiegoś SETa na triodach, jak masz ambicje możesz zbudować, ale to już też są inne fundusze.      

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Mufcore napisał:

czy da się z niego coś więcej wyciągnąć

Najlepiej wywalić barwę tonu i sygnał podawać na drugą triodę od razu. Jeżeli barwa ma zostać, to dać jej dobre wartości i dodać ten opornik, wtedy pierwszy stopień zrobić z normalną polaryzacją. Ja bym się pokusił o aktywny mostek, ale to może przesada. Do polaryzacji prądem siatki 2M to za mało, zwykle jest to 10M i w oryginale zresztą też, więc ostatecznie jak ma zostać to dać siatkowy 10M. Regulację głośności przenieść za mostek, jeżeli pierwszy stopień się nie będzie przesterowywał, jeżeli będzie, to tłumik na wejściu (bez sensu) albo wracamy do punktu 1 - normalna polaryzacja i bez kondensatora katodowego. Kolega @Jurek_OL już umie to wyliczyć to pomoże 😉 Obciążanie pierwszej triody pojemnością 500p tworzy z rezystorem anodowym filtr o podejrzanie niskiej częstotliwości, w radiu z 1965 roku ok, ale we wzmacniaczu hifi? 

Na koniec w końcówce przełącznik trioda-pentoda, dla jaj choćby. 

A potem transformatory albo nowy wzmacniacz 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Mufcore napisał:

Dzięki Wam koledzy za pomoc

Nie ma za co, cała przyjemność po naszej stronie.

4 godziny temu, Mufcore napisał:

I teraz po powrocie do wartości pierwotnych wszystko jest ok. Wszystko działa i ma się dobrze.

I muszę powiedzieć ze gra to całkiem zacnie.

Przede wszystkim doświadczenie jakie zdobyłeś podczas uruchamiania tego wzmacniacza jest bezcenne oraz mam nadzieję, że dzięki temu już lekko skorygowałeś swoje poglądy na sprawy techniczne związane z "audio..."

Ciężko zarobione pieniążki, które wydasz na modyfikację tej konstrukcji nie będą współmierne do uzyskanych efektów. Więc tak sobie myślę, iż zostaw ten wzmacniacz tak jak jest. Tym bardziej, że Ci się podoba jak brzmi o czym sam piszesz. A za pewien czas pomyśl o innej konstrukcji, bardziej zaawansowanej, może tym razem PP w układzie ultraliniowym...

Decyzja należy do Ciebie.

Powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie stąd było moje pytanie czy warto dalej inwestować w ten wzmacniacz, nie mówię jakieś duże zmiany bo jedynie zastanawiałem się właśnie tylko nad zmianą traf i ewentualnym odpięciu tych regulacji ale skoro bardziej doświadczeni koledzy twierdzą że nie warto to zapewne tak jest.

Zapewne pierwsze to muszę rozeznać temat kolumn o większej wydajności gdyż na pewno lampa już ze mną zostanie.

Wiedza chociaż jeszcze niesamowicie uboga i tak już się powiększyła za co bardzo dziękuję 🙂

Dzisiaj tak przeglądając znany chiński portal znalazłem ciekawe PCB do projektu wzorowanego na Audio Note PP.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Mufcore napisał:

nie mówię jakieś duże zmiany bo jedynie zastanawiałem się właśnie tylko nad zmianą traf i ewentualnym odpięciu tych regulacji ale skoro bardziej doświadczeni koledzy twierdzą że nie warto to zapewne tak jest.

Zmierz napięcia na anodzie pierwszej triody 😉

Odpięcie regulacji (zwłaszcza takiej) zawsze na propsie. Przeniesienie regulatora głośności po mostku pozwoli na proste przełączanie wejść i łatwą ocenę różnic.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, przemak napisał:

Zmierz napięcia na anodzie pierwszej triody 😉

Odpięcie regulacji (zwłaszcza takiej) zawsze na propsie. Przeniesienie regulatora głośności po mostku pozwoli na proste przełączanie wejść i łatwą ocenę różnic.

No ale nabijać się musisz 🙂

Wiem że mało wiem 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, Mufcore napisał:

No ale nabijać się musisz 🙂

Wiem że mało wiem 🙂 

Ale wcale się nie nabijam, wręcz przeciwnie. Chodzi o to, że układ jest daleki od optymalnego w zastosowaniu jako wzmacniacz audio, zwłaszcza z dzisiejszymi poziomami sygnału. Większość problemów wymieniłem w poście #85, one są i nie znikają. Jeżeli jest potrzebna barwa tonu, to można zrobić ją jak należy, a nie jak w radiu z '65. Wystarczy dobrać odpowiednie wartości elementów. Polaryzacja pierwszego stopnia prądem siatki jest OK przy sygnale z detektora albo z głowicy magnetofonowej ale nie z CD - i nawet wtedy opornik miał 10M a nie 2,2M. I tak, to dużo, bez sensu i dlatego się teraz tego nie robi. Na początek wystarczy, że suwak potencjometru przepniesz na siatkę drugiej triody i sprawdzisz, jak to działa bez niestandardowego stopnia wejściowego i problematycznej barwy. A propozycja pomiaru napięcia na anodzie jest po to, żebyś uświadomił sobie headroom tego stopnia. Sam jestem ciekaw, ile tam jest, w Karioce sensownie, ale w Karioce jest 10M 😉

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.