Skocz do zawartości
IGNORED

Dolby Atmos w TVP 1.


Jager

Rekomendowane odpowiedzi

Masz możliwość wyboru w opcjach amplitunera, żeby Dolby Atmos korzystało z kanałów górnych ściennych? Czy jedynie oszukujesz system, iż są to sufitowe?

Tak. Głośniki są skalibrowane jako górne ścienne i atmos takowe obsługuje.

Nie ma potrzeby oszukiwać.

Wiadomo w filmach efekt nie będzie idealnie taki sam jak z głośników w suficie ale, to co ma być u góry, słychać u góry.

Auro3D nie przewiduje ograniczeń w konfiguracji. Ewentualnie można nie instalować głośnika centralnego WOG. Wszystkie inne są wymagane.

 

Zaczynam tu czegoś nie rozumieć. Z przebiegu dotychczasowej rozmowy wynika, że do Auro 3D najlepsza jest (w moich warunkach) konfiguracja taka sama, jak dla Dolby Atmos, czyli 5.2.4, z tą jedynie różnicą że górne w rogach pokoju zamiast nad słuchaczem. Tutaj natomiast dowiaduję się że warto mieć również (w domyśle: aby w pełni wykorzystać możliwości Auro 3D) górny centralny WOG.

 

To w końcu jak jest? 5.2.4 z Dolby Atmos z górą w górnych rogach pokoju czy 5.2.5 (bo dodajemy jeszcze WOG)?

 

Potwierdzam, muzyka brzmi rewelacyjnie i wielka szkoda, że A3D to format niszowy. Podobnie było kiedyś z Ambisonic, dostępnym w Meridianie, idealnym uprzestrzenniaczu 2.0 do 5.1, znacznie lepszym niż ówczesny Dolby Pro Logic. Niestety mam wrażenie, że z przyczyn konfiguracyjnych A3D podzieli los Ambisonic.

 

To by (niestety) potwierdzało co uprzednio napisałem: niekoniecznie najlepsze rozwiązania zwyciężają w rynkowej rywalizacji. O Ambisonic prawie nikt nie słyszał, obecnie całkowicie pogrążył się był w nicości. Identyczny los podzielił Logic 7 (autorstwa Lexicon), również znacznie lepszy od Dolby Pro-Logic II "uprzestrzenniacz" stereo do 5.1 (a nawet 7.1). A Dolby Pro-Logic II cały czas jest, jako powszechny i ogólnoświatowy standard.

 

Obawiam się że możesz mieć rację. W ogóle muzyka przestrzenna przebija się z największym trudem - patrz nieudany eksperyment z kwadrofonią czy obecnie 5.1 będące znikomą, tycią wręcz mikro-mikro niszą. A jeśli się weźmie pod uwagę rynkową siłę przebicia Dolby versus Auro 3D - wynik starcia wydaje się być przesądzony.

 

Obym się mylił. Obym nie miał racji.

Nie zawracaj sobie głowy VOG.

Prawdziwy pożytek z niego jest tylko w filmach z natywnym miksem dla tego kanału.

Tych jest bardzo mało.

 

5.2.4 to uniwersalne ustawienie dla każdego systemu z dźwiękiem "z góry".

Piękne dzięki za informacje. Dla mnie niezwykle cenne. Teraz warto jeszcze znaleźć miejsce, gdzie można będzie na spokojnie posłuchać Auro 3D w akcji.

 

VOG to glosnik mocowany nad glowa widza. Ale glosnik ten podlaczamy pod wyjscie subwoofera. Wiec odtwarza on tylko tony bardzo niskie.

Lolo2, sorry ale jak się nie znasz, to nie mieszaj.

 

 

A gdzie niby podlaczam VOG?

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A gdzie tam jest coś o niskich dźwiękach?

 

Wykorzystuje wyjście preout na drugi subwoofer aby wysłać tam ścieżkę dźwiękową dla VOG.

 

Poszedłeś na grube skróty myślowe z braku informacji, pewne informacje sam sobie wymyśliłeś.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
To w końcu jak jest?

Jest tak, że oba formaty są konfiguracyjnie niekompatybilne. I nie chodzi tu o WOG. Żeby właściwie korzystać z każdego z nich, trzeba mieć osobne głośniki do każdego formatu. W realnej sytuacji trzeba zdecydować się na jeden, w zależności od preferencji kino/muzyka. O ile jeszcze odtwarzanie Dolby Atmos w konfiguracji A3D jest możliwe, z bardzo istotnymi ograniczeniami jakościowymi, to A3D w konfiguracji Atmos w ogóle nie jest możliwe.

 

W ogóle muzyka przestrzenna przebija się z największym trudem

IMO, gdyby stereofile nie byli takimi konserwatystami, jakiś system muzyki wielokanałowej na pewno by się upowszechnił. To zależy wyłącznie od popytu. Prawda jest taka, że większość jak słyszy słowo "muzyka" to jest "zakleszczona" w formacie 2.0. Tymczasem format wielokanalowy przekazuje znacznie więcej informacji o przestrzeni, pogłosie, atmosferze nagrania, a to pozwala intensywniej odbierać muzykę. Technicznie, taki format o wiele lepiej integruje głośniki w pomieszczeniu, minimalizując jego wady. Wystarczy posłuchać 2.1 z prawidłowo zintegorwanym subem, żeby już nigdy nie wrócić do 2.0. Co ciekawe, w pierwszych latach stereo, Bell Labs zaproponował układ stereo 3-kanałowy, z głośnikiem centralnym, niestety pogrzebany przez możliwości ówczesnego zapisu fonograficznego. Już wtedy ten układ był znacznie lepszy od 2 kanałowego. I do dziś nie uległo to zmianie, bez względu na cenę głośników i elektroniki.

 

5.2.4 to uniwersalne ustawienie dla każdego systemu z dźwiękiem "z góry".

Nie ma wersji "uniwersalnej". Zmiennych, zależnych od budżetu, pomieszczenia, ilości widzów jest tak dużo, że nie można mówić o jednej, idealnej, konfiguracji. Wychodząc z takiego założenia, widzowie w dużym pomieszczeniu będą mieli ewidentne "dziury" w przestrzeni, gdy tymczasem singiel w kawalerce zrujnuje się finansowo na drugi subwoofer i 2 głośniki sufitowe. Ilość nie zawsze idzie w parze z jakością.

Uniwersalne dla kolegi Bobkat, przepraszam za zbyt duże uogólnienie.

Ps

Voice of Good, to VOG, nie WOG.

Jak posługujemy się skrótami, to warto wiedzieć co one znaczą.

Szczególnie jak się aspiruje profesjonalnie do branży.

A gdzie tam jest coś o niskich dźwiękach?

 

Wykorzystuje wyjście preout na drugi subwoofer aby wysłać tam ścieżkę dźwiękową dla VOG.

 

Czy dobrze rozumiem, że gdy przestawimy amplituner na Auro 3D - w wyjściu pre-out Subwoofer 2 pojawia się sygnał VOG (zamiast LFE)? Czyli wtedy jest możliwość podłączenia tylko jednego subwoofera?

 

Czy też można ustawić w menu że opcjonalnie będzie tam albo LFE albo VOG?

Dokładnie rezygnujemy z drugiego suba na rzecz posiadania VOG od Auro3d.

Niektórzy ratują się kabelkiem Y z jednego wyjścia i podłączają dwa suby pod to samo wyjście. Tylko kalibracja jest utrudniona bo mikrofon dostaje w jednym momencie dwa sygnały z dwóch różnych miejsc a powinien jeden i może być problem ale nie musi.

Dokładnie rezygnujemy z drugiego suba na rzecz posiadania VOG od Auro 3D.

 

Czy jest to wymuszone, to znaczy że jeśli włączymy Auro 3D jest tam tylko VOG i nic innego w tym wyjściu nie może się pojawić? Czy też mamy w menu amplitunera możliwość ustawienia co chcemy aby tam było: VOG czy (mimo że jest ustawione Auro 3D) drugi subwoofer?

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Tylko kalibracja jest utrudniona bo mikrofon dostaje w jednym momencie dwa sygnały z dwóch różnych miejsc

Subwoofery sterujemy zawsze jednym, tym samym sygnałem LFE. Na tym polega metoda optymalizacji przetwarzania basu.

IMO, gdyby stereofile nie byli takimi konserwatystami, jakiś system muzyki wielokanałowej na pewno by się upowszechnił.

...

Wystarczy posłuchać 2.1 z prawidłowo zintegorwanym subem, żeby już nigdy nie wrócić do 2.0.

 

Pełna zgoda.

 

Subwoofery sterujemy zawsze jednym, tym samym sygnałem LFE. Na tym polega metoda optymalizacji przetwarzania basu.

 

Wspominałeś o 2.1. Otóż spotkałem się z rozwiązaniem (nazwijmy to) "pełne" 2.2. Suby nie zgarniają basów z obydwu kanałów, odtwarzając je jako mono, lecz jeden zasilany jest najniższymi tonami kanału L, drugi - takimi samymi tonami kanału R.

 

Oczywiście w większości przypadków tony najniższe nagrywane są pośrodku, w takim układzie obydwa suby odtwarzają to samo. Ale zdarzają się utwory muzyczne gdzie bas umiejscowiony jest ewidentnie asymetrycznie.

Pytanie do branży.

 

5 najlepszych avr od 3 do 6k z Dolby Atmos , można prosić o jakieś ranking ?

I może najlepiej pasujący zestaw głośników do amplitunera .

Wiemy , że Onkyo i Klipsch.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Ale zdarzają się utwory muzyczne gdzie bas umiejscowiony jest ewidentnie asymetrycznie.

Z pewnością masz na myśli instrument basowy, a nie najniższe częstotliwości. Te nie są lokalizowane przez człowieka, a za efekty lokalizacji odpowiadają wyższe harmoniczne. Dlatego wystarczy tylko (lub minimum) jeden sub do prawidłowego odtwarzania basów.

Z pewnością masz na myśli instrument basowy, a nie najniższe częstotliwości.

 

Fakt. Masz rację.

 

W rozmowie @RAF77 i @Lolo2 poruszony został ciekawy temat: w amplitunerach mających Auro 3D, gdy włączona jest właśnie ta funkcja - na wyjście Subwoofer 2 podany jest nie sygnał LFE lecz sygnał VOG.

 

Czy ktoś potrafi odpowiedzieć na pytanie: czy jest to wymuszone, to znaczy (w opisanej sytuacji) pojawić się tam może tylko i wyłącznie sygnał VOG?

 

Czy też może jest to opcjonalne i w menu amplitunera można ustawić iż (pomimo że mamy włączone Auro 3D) chcemy aby tam był nie sygnał VOG, lecz sygnał LFE na drugi subwoofer?

Jeśli podczas konfiguracji ustawiasz, że posiadasz VOG, to preout na drugi subwoofer zostanie zajęty przez sygnał dla tego głośnika i nie możliwości zmiany. Zostaje jedno wyjście na subwoofer.

Nie psuj sobie tym głowy teraz.

Tak jak napisałeś.

Posłuchaj muzyki 5.1 lub auro3d 9.1 na ustawieniu głośników do auro3d.

Wtedy będziesz wiedział, czy Ci to pasuje.

Jeśli podczas konfiguracji ustawiasz, że posiadasz VOG, to preout na drugi subwoofer zostanie zajęty przez sygnał dla tego głośnika i nie możliwości zmiany. Zostaje jedno wyjście na subwoofer.

 

Czyli jeśli podczas konfiguracji ustawię że nie mam VOG - będę mógł podłączyć dwa subwoofery. Dobrze rozumiem?

 

Posłuchaj muzyki 5.1 lub auro3d 9.1 na ustawieniu głośników do auro3d.

Wtedy będziesz wiedział, czy Ci to pasuje.

 

Dlatego zadanie na nadchodzący czas: poszukać gdzie można to znaleźć. A następne posłuchać.

Dobrze rozumiesz.

 

Dzięki.

 

I jeszcze pozwól kilka drobnych spraw:

 

- Czy głośniki górne w Auro 3D mogą być małe, płaskie (tego samego typu jak dla Dolby Atmos, tylko inaczej umieszczone)?

 

- Czy też muszą być takie same jak ma dole (oczywiście nie podłogówki jeśli ktoś takie ma, ale pełnoprawne monitory)?

 

- W muzyce 5.1 wszystkie głośniki muszą być o charakterystyce promieniowania Direct. Czy w Auro 3D górne mają też być Direct? Czy też tam mają być Bipolar? A może Dipolar?

Z tego co wiem, to direct.

Dlatego dobrze, żeby były na uchwytach pozwalających skierować je w miejsce odsłuchu.

Mogą być i płaskie.

Ja mam akurat takie mniejsze (ale nie najmniejsze) monitory.

Panowie czy uważcie,że głośniki typu monitor audio rxfx będą się nadawały na sufit?? Do kompletu z tyłem?

ponawiam pytanie.. Gdyż jak wiemy to trapez..i soprany po bokach.. Ale myślę, że powinny być ok,tylko trzeba by było je deko chyba nakierowac w miejsce odsłuchu .. Pokój mam tylko do kina, więc można wydziwiać...

Moim zdaniem na sufit te kolumny odpadają. Na suficie montujemy kolumny w których głośniki wysokotonowe powinny być w miarę jak się da nakierowane na miejsce odsluchu. Z sufitu dociera do nas tylko średnica i wysokie tony. Tutaj basu jest jak na lekarstwo bo basem zajmuje się sub.

A co myślicie o tym do Atmosa ? ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moim zdaniem na sufit te kolumny odpadają. Na suficie montujemy kolumny w których głośniki wysokotonowe powinny być w miarę jak się da nakierowane na miejsce odsluchu. Z sufitu dociera do nas tylko średnica i wysokie tony. Tutaj basu jest jak na lekarstwo bo basem zajmuje się sub.

Dziękuję Bipo.. Trochę poczytałem i jednak żadne fx nie są rekomendowane na sufit do Atmosa .. Będę brał chyba Monitor Audio CT265-IDC

Tak jak Bipo mówi, Atmos to tylko efekt i nie ma co dużych głośników montować na suficie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Monitor Audio seria cp-ct jest dosyć fajna bo głośniki już są w obudowach.

 

Wysłane z mojego SM-G928F przy użyciu Tapatalka

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Denon AVR-X6200W / Denon PMA-1510AE / Denon DBT-3313UD

Monitor Audio Silver 10 / Silver Center / Silver 1 / Dali sub E-12F

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.