Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Moderatorzy

Współczynnik COP też zależy od temperatury wody wychodzącej z pompy ciepła. Im niższa tym jest on wyższy dlatego do pomp ciepła zalecane są duże powierzchnie grzewcze w pomieszczeniach.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

3 minuty temu, Seyv napisał:

Oczywiście współczynniki COP są wykreślane laboratoryjnie i w rzeczywistości są zazwyczaj niższe.

Są różne normy, to po pierwsze, producent powinien w karcie technicznej podać wg jakiej normy policzył COP.

Jedne w ogóle nie biorą pod uwagę zasilania pomp obiegowych, żadne nie uwzględniają pomp obiegowych dołożonych w instalacji poza pompą.  Kolejna kwestia to zaobserwowanie po ustaleniu krzywych grzewczych jakie są temperatury w cyklu, na podstawie tego można sobie rzeczywisty COP oszacować, no i potem porównać z rachunkami za prąd, polecam instalację podlicznika, chyba że pompa sama go posiada.

4 minuty temu, Seyv napisał:

Współczynnik COP też zależy od temperatury wody wychodzącej z pompy ciepła. Im niższa tym jest on wyższy dlatego do pomp ciepła zalecane są duże powierzchnie grzewcze w pomieszczeniach.

To jest zasadnicza kwestia, bo na temperaturę dolnego źródła wpływ mamy raczej niewielki...

Godzinę temu, Zbig napisał:

COP im wyższy tym lepszy.  3,2 to po prostu sprawność 320% czyli z 1 kWh zużytej energii elektrycznej masz 3,2 kWh energii cieplnej

Ale przy niskich 18-25 stopniach Celsjusza bo na co nam wysoki COP przy +25 stopniach jak już trzeba chłodzić a nie grzać. Siemens tak z tym COP-em pamiętam ściemniał w swoich broszurkach

Nikt nie podaje że te gorsze pompy przy niższych temperaturach wymagają podgrzewania przez grzałki elektryczne ot haków na przeciętnego Kowalskiego jest sporo co by źle wybrał

Godzinę temu, Seyv napisał:

Współczynnik COP też zależy od temperatury wody wychodzącej z pompy ciepła. Im niższa tym jest on wyższy dlatego do pomp ciepła zalecane są duże powierzchnie grzewcze w pomieszczeniach.

No nie róbmy pomieszczeń pod pompy tylko pamiętajmy że pompa cieplna z niskotemperaturowym ogrzewaniem podłogi ma wyższą sprawność niż z wysokotemperaturowym ogrzewaniem za pomocą kaloryferów 

1 godzinę temu, Zbig napisał:

To jest zasadnicza kwestia, bo na temperaturę dolnego źródła wpływ mamy raczej niewielki..

Czytaj powyżej

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Moderatorzy
26 minut temu, ASURA napisał:

Nikt nie podaje że te gorsze pompy przy niższych temperaturach wymagają podgrzewania przez grzałki

Te "lepsze" też mają grzałki i je wykorzystują. Tylko, jeśli pompa pracuje z temperaturą wyjścia 30-35 stopni to osiągnie ją bez wspomagania się grzałka ale jeśli ma pracować z temperaturą 45-50 to każda pompa na czynniku R420 czy R32 będzie ją wykorzystywać. Wyjątkiem są pompy na R290 te mogą pracować z wyższymi temperaturami co oczywiście nie oznacza, że współczynnik COP będzie wysoki.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

8 minut temu, Seyv napisał:

Te "lepsze" też mają grzałki i je wykorzystują. Tylko, jeśli pompa pracuje z temperaturą wyjścia 30-35 stopni to osiągnie ją bez wspomagania się grzałka ale jeśli ma pracować z temperaturą 45-50 to każda pompa na czynniku R420 czy R32 będzie ją wykorzystywać. Wyjątkiem są pompy na R290 te mogą pracować z wyższymi temperaturami co oczywiście nie oznacza, że współczynnik COP będzie wysoki.

Jak byś się nie odwrócił to wiatr w twarz

 

Po przymiarkach i analizach wyszło mi że na paroletni dom powinna styknąć 12KW pompa od Mitsubishi ale mi się ekipa poddała za dużo systemów na raz a w sumie i ja bo chcieli kasę z góry a koszt całej modernizacji doszedł do stówy. No szukaj później takich w polu

 

Z rachunku wyszło mi że po 20 latach to ja podobnie wydam tą kasę bez żadnej modernizacji, podkreślam dom jest nowy i solidnie ocieplony okna 7 warstwowe full wypas z szlachetnym gazem,ciepły montaż

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

3 godziny temu, Seyv napisał:

Wskaźnik COP mówi ile energii cieplnej uzyskasz z 1kw energii elektrycznej w danych warunkach.

Co to napisales jest zrozumiale. To dlaczego COP nazwano  wskaźnikiem efektywności lub wskaźnikiem zużycia energii ? Wskaznik efektywnosci, to zgoda, gdyz im wyzszy, tym wiecej energii cieplnej, wiec nie mozna ten wskaznik nazwac jednoczesnie wskaznikiem zuzycia energii, bo wyzszy wskaznik, to nie wieksze zuzycie, lecz odwrotnie - wiecej pompa jej oddaje i to mi sie ze soba kloci.

  • Moderatorzy
2 godziny temu, ASURA napisał:

podkreślam dom jest nowy i solidnie ocieplony okna 7 warstwowe full wypas z szlachetnym gazem,ciepły montaż

Więc powinien mieć zapotrzebowanie na ciepło na poziomie grubo poniżej 50 Wat na metr kwadratowy (dla temperatury zewnętrznej 0 stopni i wewnętrznej 22). Dla nowych domów o powierzchni 130-150 metrów w zupełności wystarcza pompa 6 kW.

41 minut temu, Lutek napisał:

wiecej pompa jej oddaje i to mi sie ze soba kloci.

Jeśli odwrócisz efektywność to będziesz miał wskaźnik zużycia. Jeśli wiesz jakie jest zapotrzebowanie domu na ciepło i znasz współczynniki COP będziesz wiedział ile energii elektrycznej potrzebujesz. Tak dobierać się wielkość instalacji fotowoltaicznej.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

3 minuty temu, Seyv napisał:

Więc powinien mieć zapotrzebowanie na ciepło na poziomie grubo poniżej 50 Wat na metr kwadratowy (dla temperatury zewnętrznej 0 stopni i wewnętrznej 22). Dla nowych domów o powierzchni 130-150 metrów w zupełności wystarcza pompa 6 kW

 

 

Dom trochę większy

Peryferia miasta i całoroczna średnia badana przez UJ  5,5 stopnia mniejsza za tym zapotrzebowanie na pewno od tych 6KW wyższe. Poza tym zależało mi żeby pompa przy niskich temperaturach tak nie hałasowała stąd taka nadmiarowość

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

7 godzin temu, Seyv napisał:

Gdy będzie zimno to z pewnością będzie się skraplać woda w kanałach a więc zaraz będzie grzyb. Osobiście bym w to nie wchodził. Ja zdecydowałem się na multisplita, dodatkowo jednostki wewnętrzne mają filtry i jonizację powietrza - w tym roku będę testował jak to działa.

Chyba jednak zaryzykuję. Plus jest taki, że instalacja nie będzie w wylewce.

5 godzin temu, Seyv napisał:

Powoduje to, że w dni ciepłe pompa może często się włączać czy wyłączać co określa się mianem taktowania. Powoduje to szybsze zużycie sprężarki bo większość producentów określa ja na około 50 tysięcy załączeń.

To bardzo niedobrze..., bo wlasnie juz od jakiegos czasu, w miare cieplejszych dni pompa coraz czesciej sie wylacza i ma  przerwy w pracy, a z tego wniosek, ze to "taktowanie" bedzie coraz czestsze. Poniewaz pompa stoi prostopadle do okna kuchennego, skad ja widac, to nad wetylatorem przykleilem ok. 15-to centymetrowa waska wstazecze, dzieki czemu doskonale widac, kiedy pompa pracuje, a kiedy nie.  Widze, ze te cykle powtarzaja sie na tyle czesto, iz podejrzewam, zw w ciagu doby moze byc ich przynajmniej 50 - jesli nie wiecej, co daje srednio jeden cykl co 29 minut. A poniewaz mniej-wiecej od marca do konca kwietnia temperatura srednia wzrasta, to oznaczaloby, ze w ciagu tylko tych dwoch miesiecy sorezarka bedzie sie wylaczac i wlaczac ok. 3000 razy. A jeszcze dochodzi wczesna jesien.          Z takich wyliczen zatem wynika, ze max po dwoch sezonach mamy po sprezarce :-((( 

Edytowane przez Lutek
  • Moderatorzy
32 minuty temu, ASURA napisał:

Poza tym zależało mi żeby pompa przy niskich temperaturach tak nie hałasowała stąd taka nadmiarowość

Jeśli hałasuje to sprężarka. U mnie stoi za oknem sypialni i przy maksymalnej pracy jest ledwo słyszalna. Bardziej przeszkadza mi zawór termostatyczny gdy się przymknie i woda syczy .

Przewymiarowujac wpędzasz się w problem taktowania o którym wspomniał @Lutek 

6 minut temu, Lutek napisał:

Z takich wyliczen zatem wynika, ze max po dwoch sezonach mamy po sprezarce :-((( 

Dlatego pompa powinna być trochę mniejsza niż maksymalne zapotrzebowanie - resztę dogonisz grzałka elektryczną, która zużyje nie więcej niż kilkaset Wat gdy trafi się mroźna zima o którą ostatnio ciężko.

Aby zmniejszyc taktowanie powinien być odpowiednio duży zład wody a więc duży bufor. Jeśli masz grzejniki to minimum 300 litrów a im więcej tym lepiej. Spróbuj też zmniejszyć krzywą grzewczą. Jak masz rozwiązane sterowanie? Gdzie jest czujnik temperatury sterujący pompą ciepła?

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

2 minuty temu, Seyv napisał:

Dlatego pompa powinna być trochę mniejsza niż maksymalne zapotrzebowanie

Hm..., gdzies powyzej czytalem, ze lepiej jak jest z wiekszym zapasem mocy.                                                                          Z tego, co widze, to najlepiej jak zaprosze Ciebie, lub ktoregos z kolegow (znajacych sie na pompach i ich ustawieniach) na posluchanie muzyczki z nowych odgrod - jak juz one bede - i przy okazji poprosze o zerkniecie i ewentualnie dokonanie jakis przestawien na sterowniku.

 

7 minut temu, Seyv napisał:

Jak masz rozwiązane sterowanie? Gdzie jest czujnik temperatury sterujący pompą ciepła?

W kuchni, na scianie malenki sterownik - MiPro, natomiast czujnik temperatury jest na polnocnej scianie (zewnetrzna sciana garazu)

55 minut temu, Lutek napisał:

w ciagu tylko tych dwoch miesiecy sprezarka bedzie sie wylaczac i wlaczac ok. 3000 razy. A jeszcze dochodzi wczesna jesien.          Z takich wyliczen zatem wynika, ze max po dwoch sezonach mamy po sprezarce :-((( 

Moja pomylka, gdyz pisales chyba, ze sprezarka powinna wytrzymac 50000 cylki, a nie 5000, a to oznacza, ze tych sezonow troche wytrzyma.  Gorzej, jesli te moje teoretyczne wyliczenia "psu na bude" sie zdaja i to taktowanie teraz wynosi nie 50, a okolo 100. Nie da sie tego w miare dokladnie sprawdzic, gdyz mosialbym od switu do zmierzchu na okraglo siedziec w oknie i obserwowac te tasemke, a cala noc, to juz musialbym bezposrednio siedziec przy pompie :-)

45 minut temu, Seyv napisał:

powinien być odpowiednio duży zład wody a więc duży bufor

Spojrzalem wlasnie na taka ulotke energetyczna bufora i wynika z niej, ze ma on 86 litrow i 61 W.

Edytowane przez Lutek
1 godzinę temu, Lutek napisał:

To bardzo niedobrze..., bo wlasnie juz od jakiegos czasu, w miare cieplejszych dni pompa coraz czesciej sie wylacza i ma  przerwy w pracy, a z tego wniosek, ze to "taktowanie" bedzie coraz czestsze.

To że mniej pracuje jak jest ciepło to jest ok.  Natomiast nie powinno to wpływać na długość cyklu.  Potrzebujesz wejść w ustawienia instalacyjne i sprawdzić wartości histerezy dla c.o. i c.w.u.  Jak są za małe to właśnie jest taki efekt.  Pompa jest sterowana pogodówką czy czujnikiem wewnętrznym?

  • Moderatorzy
13 minut temu, Adi777 napisał:

Jaki wybrać zbiornik do C.W.U.? Jak duży?

150L styknie?

Taki który ma co najmniej 4 metry kwadratowe grzałki. Tak duża grzałka zmieści się w zbiornik nie mniejszy jak 300 litrów. W grę wchodzi Kospel SWPC-300 lub podobny innej marki ale musi mieć dużą grzałkę.  Ja posiadam Kospel SWPC-300 i pompa ciepła ogrzewa zbiornik od 26 stopni do 37 w 40-50 minut w mrozy w godzinę.

49 minut temu, Lutek napisał:

bufora i wynika z niej, ze ma on 86 litrow

Jeśli to bufor CO a Ty ogrzewasz grzejnikami to jest stanowczo za mały powinien mieć minimum 350 litrów a jeszcze lepiej 500 )jeśli masz pompę 9kW). U mnie mam 320 litrów plus 70 litrów wody w instalacji. Pompa pilnuje tylko temperatury w buforze a sterownik w domu steruje pompą obiegową plus oczywiście termostaty pokojowe. Pompa ciepła włącza się 3-4 razy na dobę wliczając CWU.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

20 minut temu, Adi777 napisał:

Jaki wybrać zbiornik do C.W.U.? Jak duży?

150L styknie?

To zależy  ile osób i jak często się myją 🙂

150 l to starczy na dwa szybkie prysznice.  Jaką moc ma ta pompa?

4 minuty temu, Seyv napisał:

Jeśli to bufor CO a Ty ogrzewasz grzejnikami to jest stanowczo za mały powinien mieć minimum 350 litrów

Czyli z tego wniosek, ze niezle pokombinowal fachowiec instalator. Jakis malenki - najtanszy - bufor, a ode mie pewnie pieniadze takie same jak z duzym, wlasciwym buforem.

10 minut temu, Seyv napisał:

Pompa ciepła włącza się 3-4 razy na dobę wliczając CWU.

No to masz super, jesli teraz, w cieplejszych okresach wlacza sie tylko tak rzadko.

5 minut temu, Adi777 napisał:

Nie mam jeszcze, ale pewnie stanie na Nibe 8kW.

No to podgrzanie 60 litrów wody z 10 do 40 st. C zajmie jej 16 minut.  Zwykle się przyjmuje 150-200 l na dwóch domowników i potem 50 l na każdego kolejnego.  Dla domu z 4-5 osobami raczej pompa bez zasobnika i osobno zasobnik c.w.u. 300 l.

1 godzinę temu, Seyv napisał:

Jeśli hałasuje to sprężarka. U mnie stoi za oknem sypialni i przy maksymalnej pracy jest ledwo słyszalna. Bardziej przeszkadza mi zawór termostatyczny gdy się przymknie i woda syczy .

Przewymiarowujac wpędzasz się w problem taktowania o którym wspomniał @Lutek 

Dlatego pompa powinna być trochę mniejsza niż maksymalne zapotrzebowanie - resztę dogonisz grzałka elektryczną, która zużyje nie więcej niż kilkaset Wat gdy trafi się mroźna zima o którą ostatnio ciężko.

Aby zmniejszyc taktowanie powinien być odpowiednio duży zład wody a więc duży bufor. Jeśli masz grzejniki to minimum 300 litrów a im więcej tym lepiej. Spróbuj też zmniejszyć krzywą grzewczą. Jak masz rozwiązane sterowanie? Gdzie jest czujnik temperatury sterujący pompą ciepła?

Zbiornik miał mieć 1000litrów co by latem nie występowały problemy z przegrzewającymi się solarami a zimą taktowanie z racji dużej pojemności i bezwładności cieplnej było rzadsze

Przypomnę solary 4x mniejsze od fotowoltaniki przy podobnej mocy a latem wtedy bardzo mało prądu potrzeba na grzanie i zajęta połać dachu jest mniejsza

 

Tak sobie ubzdurałem co by na dachu mieć najmniej szpetoty bo dom bardzo ładny jest a wtedy z straszydłami na dachu stracił by przez tą szpetotę na wartości

Edytowane przez ASURA

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Moderatorzy
2 minuty temu, Lutek napisał:

Czyli z tego wniosek, ze niezle pokombinowal fachowiec instalator. Jakis malenki - najtanszy - bufor, a ode mie pewnie pieniadze takie same jak z duzym, wlasciwym buforem.

To niestety częsty przypadek. Instalatorzy nie chcą dawać dużych buforów bo są ciężkie, drogie a klient jak się nie przyjrzy na pracę pompy to nie zauważy. Niestety częste włączanie pompy powoduje też większe zużycie energii elektrycznej. 

 

10 minut temu, Zbig napisał:

To zależy  ile osób i jak często się myją 🙂

Pompa ciepła to źródło niskotemperatorowe dlatego wężownica w zbiorniku musi mieć dużą powierzchnię. Zbiorniki dedykowane takie jak Buderus czy Saunier Duval mają ją tak zbudowaną by zapewnić dużą powierzchnię w mniejszym zbiorniku ale zbiorniki innych producentów mają zwykłe rurowe więc musi być on duży. Jeśli powierzchnia będzie za mała pompa będzie pracować nie ekonomicznie i tak naprawdę dogrzewać wodę grzałką. Przy dużym zbiorniku można też ustawić niższą temperaturę i nie korzystać z podmieszania z zimną. Przy małym zbiorniku wody będzie za mało na tego typu korzytanie.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

2 minuty temu, Zbig napisał:

To inwerterowa ma być?

Słabe opinie co do trwałości o tej firmie Nibe doczytałem na forach, taki squadak

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

11 minut temu, Zbig napisał:

150 l to starczy na dwa szybkie prysznice.

No nie zartuj... Chyba, ze ze sluchawki woda leje sie sporym strumieniem przez caly czas prysznicowania. Przeciez jak sie namydlam i muje cialo gabka, to po co wowczas ma sie lac..., co najwyzej wystarczy kilku milimetrowy strumyczek, aby co jakis czas namoczyc sobie gabke, jesli jest zbyt sucha. A samo zuzycie wody, to nie wszystko, bo jeszcze musi zostac zuzyta energia elektryczna do jej podgrzania. Ciezkie czasy - trzeba oszczedzac :-)

1 minutę temu, Seyv napisał:

Pompa ciepła to źródło niskotemperatorowe dlatego wężownica w zbiorniku musi mieć dużą powierzchnię

Stąd też u mnie 1000litrowy zbiornik co by się wężownica duża zmieściła i dobrze oddawała ciepło przy małej różnicy temperatur

 

Nagłówkować się trzeba nieźle co by w tarapaty nie wpaść. 

 

Przykładowo na poddaszu miały być 4x większe przekroje rur instalacji nawiewnej i wywiewnej zakończone tłumikami hałasu. Zmniejszenie prędkości 4x przy zachowaniu tej samej objętości wydatku powietrza powinno faktycznie spowodować zupełną niesłyszalność pracy instalacji. To co pokazuje praktyka takie oszczędności kończą się nocnym szumem instalacji i niemożliwością zaśnięcia w cichym do tej pory pomieszczeniu

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

29 minut temu, Zbig napisał:

Dla domu z 4-5 osobami raczej pompa bez zasobnika i osobno zasobnik c.w.u. 300 l.

Alez skad az 300 l c.w.u. przy 4-5-ciu osobach. Zapewniam, ze po moim przeszkoleniu takich osob w temacie oszczedzania, pompa bez dodatkowego zasobnika wystarczylaby bez problemu. :-) Trzeba pamietac, ze biorac prysznic, nie zuzywamy tylko tej nagrzanej wody, ale mieszana jest ona z zimna bezposrednio idaca z sieci i jej udzial jest nie taki maly - ilosc jej zuzycia zalezy oczywiscie od temperatury tej podgrzanej.

14 minut temu, ASURA napisał:

u mnie 1000litrowy zbiornik

Mowisz o tak wielkim zasobniku c.w.u., czy buforze, w ktorym zapewne rowniez jest wezownica ?

Edytowane przez Lutek
16 minut temu, Seyv napisał:

Pompa ciepła to źródło niskotemperatorowe dlatego wężownica w zbiorniku musi mieć dużą powierzchnię.

W mojej jest zasobnik dwupłaszczowy.  Wężownica do pompy ciepła to raczej taki sobie pomysł...

8 minut temu, Lutek napisał:

Trzeba pamietac, ze biorac prysznic, nie zuzywamy tylko tej nagrzanej wody, ale mieszana jest ona z zimna bezposrednio idaca z sieci i jej udzial jest spory. 

Przecież to nie ma znaczenia czy podgrzewasz wodę do 50 st. i mieszasz z zimną czy lejesz samą ciepłą o temperaturze optymalnej dla komfortu cieplnego - energii do podgrzania wydatkujesz tyle samo.  Nie ma sensu grzać cwu za wysoko bo im wyższa temperatura tym niższy COP.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.