Skocz do zawartości
IGNORED

Warsztat elektronika


Rekomendowane odpowiedzi

37 minut temu, BB84 napisał:

Ciekawi mnie jakich końcówek używacie do zasilacza i miernika i czy w systemie izolowanym

Multimetry: Przewód pomiarowy staubli 2mm, końcówki izolowane złocone Shutzinger , końcówki pomiarowe Fluke.

Zasilacze: Przewód pomiarowy staubli 2,5mm, końcówki nieizolowane złocone Shutzinger i na razie krokodyle tymczasowe.

Edytowane przez Muzg
15 minut temu, slawek.xm napisał:

ruski , ale to niezłe rezy som 🙂

W końcu ruskie też w kosmos latały, a czy jeszcze latają...?

Te MŁT są tak dobre, że jak Ukraińcy im rozpieprzają te czołgi co to wieżyczka wylatuje w kosmos; Wszystko odparowuje a rezystory MŁT zostają... jak donosi wywiad ukraiński...

Ale na poważnie. Ten rezystor w rozładowywaczu nie odparuje bo decyduje tu energia. 

800 omów i 1W to wydzieli się przy około 30V. Chwilowo (kilka sekund) wytrzyma i 10W. Stała czasowo rozładowania tych 22000uF to jakieś 19s. Spoko rozładuje wszystko co siedzi w przeciętnym audio.

A za przeproszeniem, jak ktoś otworzy jakiegoś mocnego Krella czy innego McIntosh`a to musi mieć głowę na karku... Dawno temu oceniałem straty jakiegoś mocnego tego pierwszego po tym jak to dwóch fachowców coś tam grzebało i jednemu z wrażenia (podobno) okulary spadły. Miały metalowe oprawki. Nie wiem czy widzieliście takie potężne pionowe elektrolity z zaciskami śrubowymi i dosłownie sztabami do nich przykręconymi...  🙂

Wzmacniaczowi nic się nie stało ale po okularach została tylko połowa i jedno szkiełko. Ale takie oprawki to nie ruskie MŁT, dlatego z nich nie róbcie rozładowywacza... 

53 minuty temu, Muzg napisał:

Multimetry: Przewód pomiarowy staubli 2mm, końcówki izolowane złocone Shutzinger , końcówki pomiarowe Fluke.

Zasilacze: Przewód pomiarowy staubli 2,5mm, końcówki nieizolowane złocone Shutzinger i na razie krokodyle tymczasowe.

Stosujesz też jakieś mikrochwytaki/mikrokrokodyle czy zwykłe krokodyle do zasilacza i "igły" do multimetru ?

Odnośnie wydzielanej mocy i czasu rozładowania (stąd zerżnąłem też schemat z diodą), przewińcie do 25:20:

 

Edytowane przez BB84

Co do zapasów.

Nie rób ich tam gdzie nie trzeba.

Tu masz trzy nastawne do uruchamiania rezystory:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Od lewej:

1. Zestaw rezystorów od 1oma do 10komów w sekwencji 1-2-5.

Każdy rezystor 25 watów chłodzony przez blok Al w którym są zamknięte.

2. Dekada jednakowych rezystorów 25W. Od góry będzie zamknięta w ażurowej siatce przełącznikiem obrotowym o obciązalności kilkudziesięciu amperów. To jedna dekada. Zwykle mam takie 4; 10x1om, 10x10omó, 10x100omów, 10x1k. Sa w budowie bo są na tyle ciekawe, że już dwa komplety mi po prostu Koledzy na siłę wynieśli. 

3. Tradycyjne sztuczne obciążenie wzmacniacza 8omów/50W (moc chwilowa (30s) 200W).

W każdej z konstrukcji można w sposób ciągły wydzielać 100W. Chwilowo kilkaset. Sprawdzone w boju.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
15 godzin temu, slawek.xm napisał:

ruski , ale to niezłe rezy som 🙂

MŁT som niezłe. Legenda ruskich teflonów kondów foliaków i olejaków itp. Warto docenić też rezy. Takie 2W, które spokojnie przeniosą i 5W. Nie pamiętam w karierze mojej naprawiacza RTV w PRL żebym musiał takiego 2W kiedykolwiek wymieniać. Mogła sie emalia na takim zjarać co najwyżej odsłaniając błyszczącą metalizacje, a on dalej był dobry.

Wracając do tematu "przewodów laboratoryjnych". Posiadam teraz cztery zasilacze i dwa mierniki, akurat przewody do mierników są ok, ale do zasilaczy musiałbym wykonać przyzwoite cztery pary kabelków (które współpracowałyby również z miernikami), bo dotąd jechałem na prowizorkach typu kabel głośnikowy, a przewody, które przyszły z Koradami rozsypały się przy pierwszym podłączeniu.

Zdecydowałem się na kable typu banan-banan, ponieważ są uniwersalne i ułatwią mi łączenie zasilaczy na wyjściu. Tu zdecydowanie pod względem cena/jakość wygrywają Hirschmanny buela 30 i te zastosuję:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam problem z wyborem przewodów, do wyboru LI2G 1mm2 o średnicy 3,9mm, do robienia kabelków miernikowych podobno idealne:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Olflex SIF 180 o przekroju 1mm2, zdecydowanie tańszy, średnica 2,5mm:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Olflex SIF 180 o przekroju 2,5mm2, cena podobna do LI2G, przekrój sensowny, średnica zewnętrzna 3,4mm:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z jednej strony mamy giętkość przekroju 1mm2, z drugiej większy prąd i mniejsze spadki napięcia dla 2,5mm2. LI2G ma porządną izolację, ale kosztuje koło dychy, Olflex jest cieńszy i o połowę tańszy, a w tej samej cenie co LI2G dostajemy przekrój 2,5mm2. Co byście wybrali ?

Do tego będą krokodylki Amass na 4mm i do sond w miernikach 2mm, podobno przyzwoite.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastanawiam się dodatkowo nad chwytakami typu Hirschmann KLEPS 30 BK

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lub Amass 20.135.1 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )   

Hirschmanny mają wyprowadzenie 4mm, do Amassów trzeba dolutować kawałek kabla i chwytać krokodylkiem. 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak. Na foto 2.5mm2

Tu masz jak ja to zrobiłem (ledwie ściągnąłem tą "gumę" aby to odsłonić):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Śrubkę wywalasz. Przewód wkładasz do końca i podgrzewając trzpień (wymajana odpowiedni grot i moc lutownicy) i przez tę dziórkę dozujesz cynę w odpowiedniej ilości. Oczywiście wcześniej można dać nieco topnika do środka. Lutuje się dobrze. Naciągasz "gumę" i służy Ci latami. 

Rezystancja całości (banan-przewód 1m-banan) to poniżej 10momów (zmierzone).

Tu masz zaś jakieś takie wtyki również zalutowane bez śróbki:

20240712_182528.thumb.jpg.a8aab7a0bc084df2c31cd4a69e59bab3.jpg

Wyglądają na liche. Jak na gorąco zakręci się te kabpurki to jest OK. Tu zastosowałem 1,5mm2 ale przewód silikonowy. Są niezwykle elastyczne. Małe wtyki (bez możliwości wetknięcia innego z boku jak poprzednie). Gdzieś mam wersję złoconą z trzpieniem dzielonym na cztery. Moje ulubione.

Rezystancja  banan-przewód 1m-banan to 20momów. 

Rezystancje mierzę oczywiście mostkiem thomsona. 

Jak znajdę to pokażę takie z wsadzanym innym bananem poosiowo. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bardzo Ci dziękuję. Stosujesz do tego jakiś specjalny przewód silikonowy ? tak sobie myślę, że najtańszy 2,5mm2 po 4PLN będzie lepszy, niż ten LI2G w podwójnej izolacji 1mm2 po 9 PLN, choćby ze względu na to, że kabel trzymany jest w bananie "za miedź", im więcej, tym lepsze/pewniejsze połączenie. Najtańszy znalazłem TKD 2,5mm2 o średnicy 3,4mm: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Te z drugiego zdjęcia mam, są znośne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez BB84

Już nie pamiętam gdzie kupiłem. Teraz nie znajdę. Musisz sam zadecydować. 

Ten z pierwszej foty to zwykły kabel. Ten drugi to silikonowy. Zwróć uwagę, że nawet nie odkształcił się od temperatury...

Mam gdzieś również silikownowy 2,5mm2. Teraz nie znajdę. 

Ten 2,5mm2 jest nieco miększy (drobniejsze druciki w lince) niż takie najtańsze. 

 

Na elektrodzie odradzili mi jednak tych najtańszych "SIFów", wytrzymałościowo są liche. Wezmę sprawdzone LI2G 1mm2, są do 20A, powinny wystarczyć, jedynie warsztatowy ATX daje do 20A. Z tego co wyczytałem sprawdzają się świetnie w roli przewodów pomiarowych do multimetru. 

7 godzin temu, BB84 napisał:

Wracając do tematu "przewodów laboratoryjnych". Posiadam teraz cztery zasilacze i dwa mierniki, akurat przewody do mierników są ok, ale do zasilaczy musiałbym wykonać przyzwoite cztery pary kabelków (które współpracowałyby również z miernikami), bo dotąd jechałem na prowizorkach typu kabel głośnikowy, a przewody, które przyszły z Koradami rozsypały się przy pierwszym podłączeniu.

Zdecydowałem się na kable typu banan-banan, ponieważ są uniwersalne i ułatwią mi łączenie zasilaczy na wyjściu. Tu zdecydowanie pod względem cena/jakość wygrywają Hirschmanny buela 30 i te zastosuję:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam problem z wyborem przewodów, do wyboru LI2G 1mm2 o średnicy 3,9mm, do robienia kabelków miernikowych podobno idealne:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Olflex SIF 180 o przekroju 1mm2, zdecydowanie tańszy, średnica 2,5mm:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Olflex SIF 180 o przekroju 2,5mm2, cena podobna do LI2G, przekrój sensowny, średnica zewnętrzna 3,4mm:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z jednej strony mamy giętkość przekroju 1mm2, z drugiej większy prąd i mniejsze spadki napięcia dla 2,5mm2. LI2G ma porządną izolację, ale kosztuje koło dychy, Olflex jest cieńszy i o połowę tańszy, a w tej samej cenie co LI2G dostajemy przekrój 2,5mm2. Co byście wybrali ?

Do tego będą krokodylki Amass na 4mm i do sond w miernikach 2mm, podobno przyzwoite.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastanawiam się dodatkowo nad chwytakami typu Hirschmann KLEPS 30 BK

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lub Amass 20.135.1 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )   

Hirschmanny mają wyprowadzenie 4mm, do Amassów trzeba dolutować kawałek kabla i chwytać krokodylkiem. 

 

 

Zrobiłem eksport tego, co kupowałem. Ostatnia pozycja to sondy multimetru.

Do zasilacza brałem przewód 2,5mm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Muzg

Znalazłem kamerkę termiczną i zrobiłem kilka fotek. 

Wszystkie kable o podobnej długości 1m. Wszystkie zasilane pradem 12A. Na wskaźniku zasilacza zobaczymy:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

U góry napięcie (zielone); jest to spadek napięcia na wtykach i kablu.

W środku (czerwone) prąd; we wszystkich przypadkach jest to 12A.

Na dole moc wydzielana w obciążeniu (purpura); Im większa tym gorzej.

 

Najpierw podczerwień. W zasadzie wszystko wygląda podobnie dla przeciętnego obserwatora, więc aby nie nudzić 3 fotki:

_Infra1.thumb.jpg.3f6d1e15c6d7a634396587e5308c6712.jpg

Powyżej moje kable. Temperatury na poziomie poniżej 30C.

_Infra2.thumb.jpg.0a81d3560fa21c482ffe1ea1d10f1d0d.jpg

Powyżej kupne markowe kable. Widać, że coś grzeje się lewy wtyk.

_Infra3.thumb.jpg.d4765b9ecb370c296f794360f657ea15.jpg

Powyżej kabel kupny, który omówimy dokładniej. Prawy wtyk ma zdjętą izolację i tam temperatura sięga 90C. 

cdn

Teraz fotki (jakoś przy zmniejszeniu rozdzielczości coś się zmieniły proporcje) wskaźnika z uwidocznieniem wtyków aby wysnuć wnioski co do produktu.

Prosze zwracać uwagę na moc wydzielaną w kablach. Przypominam zawsze przepływa 12A. 

Moje 2.5mm2:

_3.thumb.jpg.558875d665882a462b3a9b7ca49ad78f.jpg

Moje 1,5mm2 (silikonowe przewody) nieco dłuższe (1,2m):

_7.thumb.jpg.95028c856855a447c547a982b5e9a59c.jpg

Kupne 1,5mm2:

_4.thumb.jpg.5dcf7cc6624ba0935b47a24a8a4a1e92.jpg

Kupne markowe 2,5mm2:

_5.thumb.jpg.003cf9743a9e22d86f67ac3f2ffb80e7.jpg

Kupne podróby markowych 2,5mm2 za 1/3 ceny. Widać trzymają lepszy poziom:

_6.thumb.jpg.638ae4220aa455be96d8a8c19ef56119.jpg

 

Tyle ile mocy się wydziela, tyle ciepła.

cdn

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Teraz omówimy ten trefny kabel.

Rozbebłałem ten wtyk, który się grzał. W podczerwieni widać to podobnie jak po rozwaleniu kapturka izolacyjnego. Poniżej pokażę na zbliżeniu jak robione są takie kable:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kabel wchodzi w ten cypel, który jest następnie zaciśnięty. Po pierwsze, nigdy nie wiadomo jak lichy przekrój ma taki kabel. Chińczyki wkładają tu to co mają pod ręką. Po drugie zaciśnięta linka śniedzieje po jakimś czasie. Zresztą od początku większość nie trzyma właściwie. Wszystkie te kable miały taki feler i wszystkie powywalałem. 

To i tak lepsze rozwiązanie bo widziałem w takich kablach za 20 zł jak nie jest to zaciskany trzpień tylko zagięta blaszka (sic). W takich kablach mozna wyciągnąć kabel z wtyczki...

Linka w kabelku jest nieco porwana ale wierzcie mi, że przy amperze kabel ten nagrzewał się a niektóre przy 12A mogły ulec zapłonowi...

Jak uniknąć takiego dziadostwa? Trudna spraw. Na pewno nie kupować nic poniżej 30zł. Wskazane jest samodzielne wykonanie kabli tak jak to pokazałęm kilka postów wyżej. Ten sposób sprawdza sie u mnie od kilku dziesięcioleci. 

Ale jak widać da się kupić poprawnie zarobione kabelki, jak choćby ten nazwany powyżej markowym i jego podróbę za 1/3 ceny. Z czego to wynika? Zwyczajnie, w Chinach robi to kilka manufaktur a inni to tylko brandują. To ten sam kabel od tego samego wytwórcy...

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Grzegorz7

Ach nie pokazałem mocy traconej przez trefny kabel:

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@dekRe

Po co sygnalizacja powyżej/poniżej 30V? 

@Muzg

Twój przewód (z załącznika) ma przekrój 2mm2.

@Grzegorz7

Bardzo dobry materiał. Różnice między 1,5mm2 i 2,5mm2 nie są ogromne, w granicach 1,5W. Myślę, że kable dla amatora, które mają współpracować zarówno z zasilaczem, jak i multimetrem, czyli na ogół w granicach max 10A, można wykonać na tym LI2G 1mm2, jest to dobry kompromis między parametrami kabla, komfortem pracy i jego ceną.

Nawiązując do tematu zasilaczy, ujawniła się zaleta łączenia osobnych zasilaczy równolegle (w przeciwieństwie do połączeń wewnątrz wielokanałowego), łącząc je na końcach, przy urządzeniu/krokodylkach, moc rozkłada się na cztery przewody. 

Godzinę temu, BB84 napisał:

Po co sygnalizacja powyżej/poniżej 30V? 

Tu mamy na obudowie dwie diody sygnalizacyjne - gdzie ta niebieska pokazuje stan na kondensatorze trwający dla napięcia większego niż 30V. Języczkiem uwagi jest natomiast dioda w kolorze czerwonym, gdyż ta jest sygnalizacją już większościowego rozładowania kondensatora. Gdy gaśnie niebieska a nadal świeci czerwona, to wiemy, że zbliżamy się do finału procesu, gdyż ta czerwona zaczyna coraz słabiej świecić.

Jest to proste rozwiązanie, nawet lepsze niż w układzie Brytyjczyka z przekaźnikiem, bo tam proces rozładowania odbywał się na rezystorze 120R, a reszta tej magicznej kostki to zabezpieczenie i uruchomienie cyfrowego woltomierza pracującego w zakresie od 20 do 100V tylko, przy czym minusem rozwiązania było na pewno to, że wskazanie woltomierza przy 20V pokazywało 0V i zbyt szybkie zakończenie procesu rozładowania, pozostawiało poniżej 20V na kondensatorze, co dla kilku mierników mogłoby być szkodliwą wartością.

Za wschodnią granicą, układy rozładowania wykonują stosując najprostszy buzer, sygnalizujący dźwiękiem stopień rozładowania.
Prawdziwy hardcore DIY 😉

 


Starzy serwisanci z ZURITu mieli swój sposób na rozładowanie kondensatorów - pręt lutowalny jako sonda, do niego przylutowany rezystor 10W o wartościach od 100R do 1k5, i żyli bez świadomości, czy już się proces rozładowania udał, czy jeszcze nie.


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Rozwiązanie, kiedy widzę dwie sygnalizujące diody LED stan rozładowania, jest dla mnie lepsze niż nic, lepsze niż dioda LED zapalona przez sekundę, czy woltomierz pokazujący 0V przy 20V na kondensatorze 😉

Oczywiście, układ prezentowany na filmie można znacząco uprościć, układ niebieskiej diody wymaga posiadania, trudnego dzisiaj do zdobycia ORYGINALNEGO tranzystora npn na 1200V 30A, dioda zenera 6V8 1500W też nie jest łatwa do zdobycia, ale tranzystor mają ci co naprawiają płyty indukcyjne, lub mamy taką na rozbiórkę.
Pozostaje zakup chińskiej podróbki na Ali z nadzieją, że nigdy nie wyparuje w czasie pracy.
Przykład wyszukiwań:
Tranzystor na 1600V 30A H30R1602: https://www.aliexpress.com/item/1005006144542872.html
Zenerka 6V8 1500W: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
10 rezystorów np. 150R 5W: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

- na to trzeba wydać około 80 zł, ale zostanie sporo zbędnych części, a resztę poszukać w złomie 😉
Czasem więcej może być zabawy w DIY niż rozładowywania, ale gdy sięgamy do wnętrza zasilaczy, to może się przydać.



 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trochę mnie te kombinacje dziwią, u mnie dioda pokazuje stan naładowania od pełnego do około 2-3V. Dioda gaśnie, trzymam jeszcze chwilę i sprawdzam miernikiem lub rozładowuję nim do końca. 

21 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

 

Gdzieś mam wersję złoconą z trzpieniem dzielonym na cztery. Moje ulubione.

 

Chodzi Ci o taki?

pol_pl_Wtyk-izolowany-4mm-z-otworem-4mm-

Pisałeś, że przy lutowaniu "śrubkę wywalasz". Oryginalny Hirschmann nie posiada śrubki, ma złącze do lutowania.

Specjalnie dla fanów MŁT, 2x22k dla LEDa 😉

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_20240714_211631274.jpg

IMG_20240714_212227686.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
22 minuty temu, BB84 napisał:

te konkretnie wtyki

Żadnych śrubek na korpusie.

A propos warsztatu.

Półki nie dojechały ale coś na próbę kombinuję.

To po lewej pójdzie pod sufit...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Światło pod pierwszą półką regulowane ale jak tak sobie siedzę o zmroku to i pod następnymi trzeba będzie może zrobić o zmniejszonej jasności; tak aby tylko podświetlić napisy na przyrządach.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak, to są kable z Korada, do tego dostałem uniwersalne z małymi chwytakami, gniazdem usb i krokodylkami. Wszystko do śmietnika. Zamówiłem w AVT gniazda buela 30 i przewody 2,5mm2 LI2G w cenie 11,40 PLN oraz 1mm2 do mierników po 7PLN (na Allegro 1mm2 to koszt 9 PLN, a 2,5mm2 15,90 PLN), kabelki mają "trochę" posłużyć. Kable do mierników planuję zakończyć obustronnie bananami izolowanymi z chowaną osłoną, żeby mieć możliwość podłączenia do gniazd bananowych "niebezpiecznych" i podłączać je do akcesoriów typu krokodylki, chwytaki czy szpilki z gniazdem bananowym, ale muszę poszukać porządnych, podobno Amassy są dość przyzwoite i przystępne cenowo.

Myślę, że te buela 30 to dobre minimum, mam gniazda pokazywane przez Grzegorza, które dostały luzu/zaczęły wypadać z gniazd, można zapomnieć o ich rozepchaniu/rozchyleniu, efekt takiej próby dokonanej skalpelem poniżej.

Co do oświetlenia, u mnie jest metrowa belka 60W powyżej przyrządów podłączona do ściemniacza, który odkręcam i tak na max, więc prawdopodobnie wrzucę po prostu przełącznik. Z lampami 2x13W 6500K jest dobrze. 

 

    

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.