Skocz do zawartości
IGNORED

Chińska końcówka mocy mosfet - ustawienie prądu spoczynkowego


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. 

Mam taką końcówkę mocy z AliExpress. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak ustawić prąd spoczynkowy i na jaką wartość? 

W szereg między zasilanie a + końcówki miernik? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak ustawiać prąd spoczynkowy?  Ostrożnie.

Na początek - można poczynić domniemanie, że z fabryki przyszło z konserwatywnie nastawioną wartością tego biasu. Ale to nie reguła, więc warto być czujnym.

Warto wiedzieć, w którą stronę kręcić aby zwiększać, a w którą stronę, aby zmniejszać.

Przeanalizuj obwód generatora bias i upewnij się, że potek jest po stronie baza-emiter.
Jeśli tak, to startuj od nastawy z możliwie najwyższą wartością rezystancji potka.

Prąd spoczynkowy bym ustawił na nie więcej jak 50 stopni Celciusza na obudowie tranzystora po rozgrzewce.  Za każdym razem nie zmieniaj o więcej jak +5% przyrostu na punktach pomiarowych(*). 

Za każdym razem poczekaj 10 minut, aby warunki temperatyurowe się ustaliły. 
Dotykasz obudowy tranzystora od góry palcem i trzymasz mocno.  Liczysz do dwudziestu. Jeśli do tego czasu nie krzyknąłeś "Ałłłaaaa, Parzyyyy", to znaczy że jest OK.
To znaczy że masz 50 C lub mniej. 

Prąd ten ustawiasz oczywiście dopiero PO przykręceniu, na solidnym podkładkach izolacyjnych i na dobrej termopaście, do stosownej wielkości, docelowego radiatora. 

Pamiętaj też, że po założeniu pokrywy wierzchniej na tym wzmacniaczu - temperatura obudowy tranzystorów jeszcze może wzrosnąć. 

 

(*) punkty pomiarowe to oczywiście skrajne zewnętrzne końcówki rezystorów ceramicznych. 
Nazwijmy je umownie "Z+" oraz "Z-".   Między tymi punktami masz 0,44 ohma (0,22+0,22) czyli 440 miliohmów. 

Załóżmy, że chcesz każde takie żelazko ustawić z temperaturą na rozsądnie ciepłą klasę AB. 
Powiedzmy, że Twój radiator jest odpowiednio duży i że solidnie masz to wszystko na dobrej paście i na izolacyjnych podkładkach poskręcane.  Na początek - raczej bym nie szalał i przyjął konserwatywnie założenie, że w chmurę każdy kanał będzie kotłował nie więcej jak 10 Watów mocy tym radiatorem.  Załóżmy, że zasilasz z +/-45V czyli międzyszynowe masz 90V. 
P = U * I czyli I = P / U = 10W / 90V = 111 mA prądu spoczynkowego w gałęzi tranzystorów mocy. 

W takim razie POMIĘDZY punktami pomiarowymi Z+, Z- , dla powyższej sytuacji, powinienieś stwierdzić, iż masz napięcie pomiarowe U = I * R czyli 111mA * 0,44 = 49 mV. 

Widzisz, że jest bezpośrednia relacja między napięciem pomiarowym pomiędzy Z+ a Z- a mocą cieplną traconą na radiatorze. Proste wzorki. Wstaw swoje napięcie zasilające i poprzeliczaj stosownie do potrzeb. 

Generalnie te 50 mV między Z+ a Z- wydaje się rozsądną wartością. Docelową.  Ale dochodź do tego napięcia / temperatury małymi krokami. 

Jeśli uznasz, po osiągnięciu 50mV, że radiator daje radę i obudowa tranów nie parzy, gdy liczysz z paluchem do dwudziestu, to możesz małymi kroczkami (+5%) próbować pojechać jeszcze wyżej. 

Bacznie patrz i pilnuj, czy układ nie wpada w ucieczkę termiczną, którą rozpoznasz po pełzającą (bez zahamowania, bez końca) wartość tych mV w kierunku wartości coraz to wyższych i wyższych. 

Nie zostawiaj urządzenia bez nadzoru podczas całej tej regulacji. Ten chińczyk to wygląda na to, że ma bardzo prymitywną kompensację temperaturową, więc może trochę pełzać w kierunku samozniszczenia. 

Edytowane przez zjj_wwa

w opisie jest wzmacniacz klasy A czyli prąd spoczynkowy rzędu 1,5 A na tranzystor mierzony na rezystorze emiterowym, po przykręceniu do radiatorów docelowych ( czyli dużych ) i spełnieniu warunków termicznych opisanych przez zjj-wawa.

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Gość

(Konto usunięte)

1,5A na tran to dużo

przy takim biasie należy sprawdzać temperaturę radiatora co 20 min przynajmniej 3 razy po założeniu obudowy

u mnie przy 2A/ tran przy napięciu 27v w lato rozlutowały się rezystory żródłowe przy mosfetach

60st na radiatorach to maks

Edytowane przez slawek.xm

potencjometr adjustment current należy ustawić na max omów omomierzem (bez zasilania) pomiędzy nóżką środkową a prawą (patrząc z góry)

patrząc na całą płytkę i elementy oraz ścieżki radziłbym zasilić napięciem +/- 35 Volt nie więcej.

prąd spoczynkowy ustawiamy na max 12,5mV na rezystorze ten wysoki ceramiczny biały (obojętnie który).

potencjometr jest w obwodzie baza-emiter wraz z jeszcze jednym rezystorem - sprawdziłem.

Edytowane przez witek_z

jeżeli chińczyk kłamie to mój post proszę uznać za niebyły.Ja taki łatwowierny jestem.

Zawsze myślałem ,że klasa zależy od możliwości i ustawień , a nie od schematu ale przy zasilaniu +- 45V na klasę A nie ma co liczyć.Przepraszam, że wcześniej tego nie zobaczyłem i wprowadziłem w błąd

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

38 minut temu, artw napisał:

jeżeli chińczyk kłamie to mój post proszę uznać za niebyły.Ja taki łatwowierny jestem.

Zawsze myślałem ,że klasa zależy od możliwości i ustawień , a nie od schematu ale przy zasilaniu +- 45V na klasę A nie ma co liczyć.Przepraszam, że wcześniej tego nie zobaczyłem i wprowadziłem w błąd

to nie ma żadnego znaczenia jakie jest napięcie

41 minut temu, Panjarek napisał:

Chciałem na mosfetach i wyglądało mi to na solidną konstrukcje. Myliłem się? 

na mosfetach jest co prawda ale z solidnością to nie ma nic wspólnego

ustaw tak jak napisałem to będziesz miał klasę AB, z jednej pary tranzystorów końcowych i talich wąskich ściezkach nie da rady uzyskać klasę A

oczywiście zasilacz do tej końcówki masz?

Mam transformator Unitra zatra ts120/13 i zasilacz na 2 kondensatorach 10000uF.

Prąd z jednego zasilacza rozdzielić na dwie końcówki czy lepiej prąd z transformatora rozdzielić na dwa zasilacze? 

2 godziny temu, Panjarek napisał:

Mam transformator Unitra zatra ts120/13 i zasilacz na 2 kondensatorach 10000uF.

Prąd z jednego zasilacza rozdzielić na dwie końcówki czy lepiej prąd z transformatora rozdzielić na dwa zasilacze? 

Trochę mały (mocowo) ten transformator.   Ale jeśli nie będziesz szalał z prądem spoczynkowy, to dla "zimnej klasy AB" powinien wystarczyć.   Nie podkręcaj zbyt mocno prądu spoczynkowego, bo transformator usmażysz.   Piszą o "100W na 4 Ohm" na kanał.  Zakładam, że NIE będziesz podłączał kolumn 4 ohm lecz raczej 8 ohm.  W takim układzie, w wersji na "chudo" - lub przynajmniej na próbne odsłuchy - trafko powinno dać radę. Przy niskim prądzie spoczynkowym i przy cichym słuchaniu muzyki.   

To, co zgadywałem wcześniej, że "10W" puszczane w chmurę, na każdy kanał, by się nawet trzymało kupy.  Czyli powiedzmy 10W+10W = 20W puścisz w chmurę, a reszta mocy, czyli 40W + 40W na słuchanie muzyki.   Reszta, czyli 20W - to rezerwa, niewykorzystana, na nieefektywność zasilacza. 

Elektrolitów - raczej dorzuciłbym więcej. 

Masz dwa komplety uzwojeń, na różne napięcia, czyli de facto wykorzystasz jedną parę z nich, celem stworzenia symetrycznego zasilacza. Proponuję rozwidlić się w miarę wcześnie, czyli: 

Mostek prostowniczy kanału wspólny dla kanału prawego / lewego, a tuż za nim:  

Osobny filtr typu CRC kanału prawego; Osobny lewego;   Dla każdej z szyn (+,-) oczywiście, czyli de facto cztery takie filtry CRC potrzebujesz. 

Każdy filtr CRC to jest 10mF => 0R22/5W => 10mF. 

Czyli łącznie potrzebujesz 8 sztuk elektrolitów 10mF oraz cztery sztuki 0R22/5W. 

BARDZO STARANNIE wykonaj połączenie uwspólnionych odczepów środkowych z masą.  

Z racji na małą moc trafa, będzie to typowa konstrukcja typu "miękkie trafo, twardy filtr". 
Czyli ułomność zbyt słabego trafa będziesz niejako nadrabiać większym zapasem energii przechowywanej w nieco większym filtrze. 

Z głównych wtórnych uzwojeń (2x 25,6VAC, 2,2A) powinieneś po wyprostowaniu uzyskać jakieś +/- 35V DC.  Czyli dolny próg rekomendowanych dla tego wzmacniacza napięć zasilających. 
Ale do dobrze.  Niższe napięcie pozwala ustawić ciut większy prąd spoczynkowy.
Dzięki temu będziesz mógł mieć ciut więcej klasy A w ramach pasma środkowego klasy AB.  A przecież do chyba do użytku domowego?  (Sali gimnastycznej tym chyba nagłaśniać nie będziesz?). 

Z pozostałych uzwojeń - możesz zasilić jakiś dodatkowy układ zabezpieczenia głośników.
Np. takie coś: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Jeśli obudowa jest "problemem" w zakresie dyspozycyjnego budżetu, to możesz pójść w takiego brzydala.  Jego dwie potencjalnie ciekawe zalety to jest a). względnie niska cena, oraz b). dość dużo miejsca w środku.  Jej wadą jest oczywiście c). dość rustykalny wygląd.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Alternatywą jest coś kombinować samemu lub zakupić (za wiele większe pieniądze) jakąś stosowną obudowę z Dalekiego Wschodu (ali). 

Jeśli opjca pierwsza (obudowa T444), to można rozważać radiatory (na bazie profilu A6023),
z cięciem na wymiar i w miarę w sensownych cenach, u kolegi  www.piekarz.pl

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Srebrzankę fi = 1,5 mm, do pogrubienia ścieżek wysokoprądowych, po stronie laminatu, znajdziesz oczywiście za niewielkie pieniądze na polskim znanym portalu aukcyjnym.  Cyna z dodatkiem srebra - też by Ci się przydała do tego projektu. 

 

 

11 godzin temu, witek_z napisał:

z jednej pary tranzystorów końcowych i talich wąskich ściezkach nie da rady uzyskać klasę A

Moc zadecyduje czy te ścieżki i ilość tranzystorów wydolą a nie klasa pracy wzmacniacza.

 

11 godzin temu, witek_z napisał:

to nie ma żadnego znaczenia jakie jest napięcie

suma konstrukcji i napięcia zasilania pokazuje ,że to nie może być klasa A.Więc napięcie ma w tym przypadku decydujące znaczenie.Ale to akademicka dyskusja i nie ma sensu dalej tego ciągnąć

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Moc zadecyduje czy te ścieżki i ilość tranzystorów wydolą a nie klasa pracy wzmacniacza.

 

:D

Godzinę temu, artw napisał:

suma konstrukcji i napięcia zasilania pokazuje ,że to nie może być klasa A.Więc napięcie ma w tym przypadku decydujące znaczenie.Ale to akademicka dyskusja i nie ma sensu dalej tego ciągnąć

wzmacniacz w klasie A może być na różne napięcia, można zrobić na +/- 15V jak również na +/-60V i więcej

7 godzin temu, Panjarek napisał:

Mam transformator Unitra zatra ts120/13 i zasilacz na 2 kondensatorach 10000uF.

Prąd z jednego zasilacza rozdzielić na dwie końcówki czy lepiej prąd z transformatora rozdzielić na dwa zasilacze? 

faktyczne trafo trochę słabe ( powinno mieć minimum 200VA)

Zastosuj jeden mostek a po nim w szeregu rezystor 0,1 oma 5 wat (w + i -)  i dopiero kondensator 10000uF do masy za nim znów w szeregu rezystor 0,1 oma i następny kondensator tak jak pisze zjj_wwa, minimum 30000uF w plusie i 30000uF w minusie wystarczy.

jeden zasilacz na dwa kanały

fi 0.8 mm srebrzanką możesz pogrubić

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez witek_z

W środku końcówka mocy HEXFET Giestbertsa i schemat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

631553_1.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez witek_z
Teraz, McGyver napisał:

Co to za obudowa?

wykonana własnoręcznie z blach alu 3 mm, w rogach (pionowo) prety kwadratowe z alu ( 2 cm bok) i wszystko do nich przykręcone

12 minut temu, McGyver napisał:

A radiatory skąd ściągałeś?

radiator to A6023 (nie pamiętam skąd, to już 15 lat temu), wszystko było w naturalnym kolorze, później dopiero czernione.

5 godzin temu, zjj_wwa napisał:

radiatory (na bazie profilu A6023),
z cięciem na wymiar i w miarę w sensownych cenach, u kolegi  www.piekarz.pl

Jak oni to tną? Równo jakoś, czy uchechłane brzeszczotem byle się długość zgadzała?

1 minutę temu, McGyver napisał:

Jak oni to tną? Równo jakoś, czy uchechłane brzeszczotem byle się długość zgadzała?

tak robię w hurtowniach

ja później frezuje to

Jak się ma czym to można frezować. Ja wolałbym kupić ładnie docięte na wymiar, nie musi być cud, byle równo i bez zadziorów. A nie jak od wiejskiego kowala urżnięte w szopie byle czym.

2 godziny temu, McGyver napisał:

Jak oni to tną? Równo jakoś, czy uchechłane brzeszczotem byle się długość zgadzała?

Jak się mailowo pomarudzi, ponarzeka i poprosi, to równo utną. Mi równo ucięli. 
A jak się nie pomarudzi, nie ponarzeka, ... to różnie może być. 

2 godziny temu, McGyver napisał:

Jak się ma czym to można frezować. Ja wolałbym kupić ładnie docięte na wymiar, nie musi być cud, byle równo i bez zadziorów. A nie jak od wiejskiego kowala urżnięte w szopie byle czym.

nie mam czym frezować korzystam z usług.

w hurtowniach najczęściej kładą profil na płask i przy przykręceniu w imadle robią "łódkę" z profilem

1 minutę temu, witek_z napisał:

w hurtowniach najczęściej kładą profil na płask i przy przykręceniu w imadle robią "łódkę" z profilem

I właśnie takich szopek chcę uniknąć.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.