Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)
5 minut temu, meloV8 napisał:

ale rezonanse fal stojących w obudowie nie

dyfuzory mogą zmieniać kąt odbicia a także ciąc fale , mam takie pod tym kątem projektowane i dotyczy to właśnie basu cięcie bylo projektowane na coś ponad 100hz wzwyż a może na 140hz ...

2 minuty temu, slawek.xm napisał:

dyfuzory mogą zmieniać kąt odbicia a także ciąc fale , mam takie pod tym kątem projektowane i dotyczy to właśnie basu cięcie bylo projektowane na coś ponad 100hz wzwyż a może na 140hz ...

Nie no Sławek, blagam. Dlugosc fali 100hz to okolo 344cm, cwiartka to 86 cm. W jaki sposob chcesz rozbic rezonans o takiej czestotliwosci wystajacym pypciem, ktory ma kilka cm? Te zafalowania sa dla czestotliwosci rezonansowej zwyczajnie "niewidoczne". Taka obudowa nadal bedzie musiala posiadac wytlumienie, ktore bedzie musialo pochlaniac czesc energii fal stojacych.

To absolutnie nie nie daje, tylko ladnie wyglada.

Gość

(Konto usunięte)
Teraz, meloV8 napisał:

Nie no Sławek, blagam. Dlugosc fali 100hz to okolo 344cm, cwiartka to 86 cm. W jaki sposob chcesz rozbic rezonans o takiej czestotliwosci wystajacym pypciem, ktory ma kilka cm? Te zafalowania sa dla czestotliwosci rezonansowej zwyczajnie "niewidoczne". Taka obudowa nadal bedzie musiala posiadac wytlumienie, ktore bedzie musialo pochlaniac czesc energii fal stojacych.

To absolutnie nie nie daje, tylko ladnie wyglada.

pisalem o swoich , ich glębokość jest większa i rozmawiałem na ten temat z projektantem tych dyfuzorów

ale to bylo lata temu i nie potrafię teraz przedstawić Ci dowodu poza informacją , że tak byly projektowane

 

W projekcie zastosowaliśmy nowatorskie rozwiązanie środka modułów. Normalnie to nawet najlepsze firmy idą na łatwiznę i do środka napchają wełny albo jakieś gąbki, czym wytłumiają obudowy od środka. I wszystko fajnie ale to spowalnia pracę driverów. Jest to skuteczne i tanie rozwiązanie ale czy najlepsze? Najlepszy znany nam akustyk nieco podpowiedział i komputery poszły w ruch, by opracować od środka specjalne dyfuzory, dzięki którym mogliśmy uniknąć wełny i gąbek. Tak w skrócie, to każdy plasterek w module ma inne te "brzuszki", tak że w plasterku żaden się nie powtarza, a kolejny plasterek ma zupełnie inny zestaw i w finale w każdym module są setki brzuszków i każdy jest inny, jedyny w swoim rodzaju. Komputer liczył to sporo godzin. Człowiek od CAD/CAM namęczył się z tym ale...było warto.

Tylko co z tego jak nasz projekt musiałem zatrzymać i przestawić wszystko na nowy...Open Baffle. Zacząłem zbierać informacje o takich koncepcjach, gdzie się tylko da. I w USA i w Europie i w Polsce. Uznałem, że mało wiemy, więc musimy się dowiedzieć. W końcu wszystko jest dla ludzi i wszystkiego można się nauczyć. Moja ekipa zaczęła próby w różnymi driverami na bas, bo największe obawy były właśnie o bas. Wszystkie odgrody jakich do tej pory słuchałem, poza Legacy V, grały kiepsko, a na basie bardzo kiepsko. Nawet Legacy się poddało i w modelu V subbas nie jest Open Baffle. Reszta jest ale nie subbas. Bill powiedział mi, że bas typu OB byłby najlepszy ale wtedy kolumny muszą być ogromne, by zwalczyć główny problem OB, czyli tzw.zwarcie akustyczne. Sławek może wyjaśni co to jest. No ale ja nie chciałem iść na żadne kompromisy w tej materii. Chciałem mieć nawet subbas w OB. Plotka głosiła, że to możliwe i że może zagrać tak, że dupę urywa ale z driverami AE, ale nie ma jak i gdzie tego posłuchać. Później dowiedziałem się, że AE ma siedzibę w Milwaukee, czyli 2h jazdy na północ od Chicago i też mogłem tam wjechać ale wtedy jeszcze o tym nie widziałem,a poza tym AE to mała manufaktura i wątpię czy mają pokój demo i kolumny demo.

Nie było wyjścia trzeba było ryzykować. Nowy projekt, nowe drivery, czas czekania na AE...prawie rok,a to było przed pandemią. Ile się czeka teraz, to nawet nie chcę myśleć. Nowe drivery AT na średnicę, a zakupione do wcześniejszego projektu drivery musiałem sprzedać, część było gratyfikacją za konsultacje. Sklejka do wykorzystania, koncepcja dyfuzorów też, tym bardziej, że zastosowanie ich w OB wydłużało czas wylotu tylnych fal dźwiękowych, co powinno nam poprawić kwestię zwarcia akustycznego. Wtedy było to tylko założenie, niemożliwe do zweryfikowania, ale później okazało się, że założenie było słuszne i było warto. Finalnie kolumna choć mega wielka bo 105cm szerokości i 250cm wysokości, to problem zwarcia akustycznego, wbrew obawom...nie występował aż do ok 22-24hz!! Ale o tym mogliśmy się przekonać, gdy kolumny były już gotowe i można je było pomierzyć!

Projekt musiał być zupełnie nowy. Kolumny musiały stanowić rodzaj ściany, bo taka jest idea odgrody. No ale to jakoś trzeba wnieść. Symulacje pokazywały, że każda kolumna będzie ważyć ok 500kg!! To nie ma szans wnieść tego po krętych schodach na 2 piętro. Trochę nad tym podumałem i sięgnąłem do dzieciństwa. Znalazłem rozwiązanie nurtujących mnie problemów. Pamiętałem z przedszkola drewniane klocki, które bardzo lubiłem, a później też Lego, których za dużo nie miałem, bo nie były łatwo dostępne w komunie, ale coś tam miałem. Uznałem, że musimy zrobić projekt na bazie idei klocków Lego i to w 2 aspektach. Pierwszy to budowa modułowa tak, by każdy moduł spokojnie mogły wnieść 2 osoby, a nie 5 osobowa ekipa pakerów, jaka była potrzebna do wniesienia, a później wyniesienia Grande Utopii. Moje nowe OB musiały składać się z klocków i finalnie złożenie ich miało nastąpić już w pokoju odsłuchowym.

Drugi aspekt, to otwarta koncepcja projektu uwzględniająca to, że na pewno wszystkiego nie wiemy, że na pewno zrobimy jakieś błędy i na pewno z czasem pojawią się jakieś nowe rozwiązania, które warto będzie zastosować. Dlatego kolumna powinna być tak zbudowana, żeby w każdej chwili można było ją przerobić, zrobić upgrade, wymienić okablowanie, elementy zwrotnic czy drivery. Krótko mówiąc koncepcja klocków Lego. Kolejna kwestia to kolumny trzeba przecież wypozycjonować względem miejsca odsłuchu ale 500kg kolumny nie da się przestawiać w te i wewte. Nie można jej też postawić na kolcach antywibracyjnych, a z wibracjami należało powalczyć. Potężne 18 calowe subasy i 12 calowe midbasy musiały generować potężne drgania, choć poprzez ilość driverów i powierzchnie łączną membran, prawie do minimum zredukowaliśmy wychyły membran, a przez to i wibracje i zniekształcenia.

Kolumny stanęły na platformie antywibracyjnej będącej sandwichem sklejki, twardej gumy i aluminium, a to wszystko stanęło na platformie jezdnej, specjalnie zaprojektowanej, pod którą było 16 kół Tente Medic, o łącznej nośności dynamicznej 1600kg i statycznej 3200kg dla każdej kolumny. Trzeba było też tak rozłożyć i rozstawić koła, by te wielkie ściany 2.5m i 500kg nie zabiły nas/mnie podczas jeżdżenia nimi po pokoju.

No i jeszcze dla spokojności sumienia, przed wszystkim, zaprosiłem konstruktora budowlanego z uprawnieniami, pokazałem dom, dałem materiały i projekty budowlane i zamówiłem precyzyjne obliczenia, czy strop wytrzyma taki ciężar. Okazało się, że spokojnie, jest nawet zapas ale na 2 takie kolumny. Konstruktor uprzedził grzecznie, że gdybym chciał wstawić takie 4, to może on jednak jeszcze raz by to przeliczył, tak dla pewności,ale wolałby żebym jednak poprzestał na 2... :-)) Miałem już w końcu dyfuzory rurowe o łącznej wadze ok 1000kg i sporo sprzętu o wadze ok 600kg.

 

 

21 minut temu, meloV8 napisał:

Nie no Sławek, blagam. Dlugosc fali 100hz to okolo 344cm, cwiartka to 86 cm. W jaki sposob chcesz rozbic rezonans o takiej czestotliwosci wystajacym pypciem, ktory ma kilka cm? Te zafalowania sa dla czestotliwosci rezonansowej zwyczajnie "niewidoczne". Taka obudowa nadal bedzie musiala posiadac wytlumienie, ktore bedzie musialo pochlaniac czesc energii fal stojacych.

To absolutnie nie nie daje, tylko ladnie wyglada.

Mieliśmy informacje, że takie dyfuzory nie pomogą w 100% na niski bas, ale pomogą na jego wyższe harmoniczne, a poza tym bardzo pomogą na średnicy. Czyli jednak warto było. Zresztą finalnie nie zrealizowaliśmy pierwszego projektu, a w OB te dyfuzory sporo pomogły. Wiadomo, że na niskim basie tylko częściowo, ale całościowo naszym zdaniem miały sens.

Edytowane przez sly30
Gość

(Konto usunięte)
6 minut temu, arczar napisał:

sly30, nie bądź Hitchcock. Wrzuć zdjęcie odgrody, a potem opisz resztę 😉

jest jak u Hitchcocka 🙂  wytrzymaj albo wpadnij za kilka dni 🙂

Gość

(Konto usunięte)
19 minut temu, sly30 napisał:

problem zwarcia akustycznego, wbrew obawom...nie występował aż do ok 22-24hz!!

teraz ja móglbym napisać , że to niemożliwe 🙂

ale jeśli filtr jest ustawiony na Fs glośników AE 18 cali to jest to możliwe tylko trzeba wyrównać poziomy sygnału z resztą pasma

tak zrobil Martin King

1 minutę temu, Ape napisał:

i jak ja teraz wrzucę zdjęcia na driverach po 65-130 zł za sztuke 🙂

Wrzucaj, co się przejmujesz.

Gość

(Konto usunięte)
1 minutę temu, Ape napisał:

i jak ja teraz wrzucę zdjęcia na driverach po 65-130 zł za sztuke 🙂

tak jak wcześniej

nie liczy się kasa tylko pasja

choć faktem jest , że projekt z najwyższej polki kosztuje

I jeszcze taki mój mały patent, by fale, które będą wydostawać się tyłem i lecieć w górę, nie dochodziły do frontu kolumn w tym samym czasie….

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

choć faktem jest , że projekt z najwyższej polki kosztuje

pekny, i opis i zdjęcia, a te produkcyjne to już totalny odlot. podziękowania dla @sly30

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Może coś kogoś kiedyś zainspiruje do czegoś. Fajnie jest, gdy ludzie coś tam tworzą. Nie zawsze wszystko wychodzi tak jakbyśmy chcieli ale warto próbować. 

Gość

(Konto usunięte)
2 minuty temu, sly30 napisał:

Może coś kogoś kiedyś zainspiruje do czegoś. Fajnie jest, gdy ludzie coś tam tworzą. Nie zawsze wszystko wychodzi tak jakbyśmy chcieli ale warto próbować. 

ale front  z wavequide wyszedł naprawdę super  w porównaniu do AT

warto bylo zrobić modyfikację

napisz jeszcze proszę o podziale filtracji

 

tu poprzednia wersja

image.png.4f296598b60b3647a93601c207cfd44e.png

Subbas i midbas jest aktywny i mogę sobie ustawiać dowolnie. Teraz testuję opcje 3.5 way, gdzie midbas jest otwarty od dołu, czyli gra do końca dokąd może, pewnie ok 30-40hz. A subbas mam do 80hz. Ale mam na procesorze 4 różne presety i mogę to przełączać. Układ MTM jest pasywny, od dołu cięty na ok 360hz, a od góry ok 2800hz. 

3 minuty temu, przemak napisał:

Ale one tak koło siebie stoją? To z tym zwarciem zupełnie inaczej jest... 

kolumny obok siebie? Czy pytasz o moduły? Między tweeterami kolumn jest ok 285cm. A miejsce odsłuchu ok 400cm.

Edytowane przez sly30

Sly, pytanie z nieco innej beczki.  Z tego co widze, to chlopaki w swoich kolumnach stosuja na obudowy formatki zacinane pod katem. Frezuja te formatki od razu z tym katem 45 stopni ( lub wiecej przy pochylonych kolumnach ), czy frezuja na CNC poszczegolne formatki, a katy na krawedziach zacinaja na pile?

Gość

(Konto usunięte)
4 minuty temu, przemak napisał:

Ale one tak koło siebie stoją? To z tym zwarciem zupełnie inaczej jest... 

nie ma perspektywy by ocenić wielkość konstrukcji 🙂

 

4 minuty temu, meloV8 napisał:

Sly, pytanie z nieco innej beczki.  Z tego co widze, to chlopaki w swoich kolumnach stosuja na obudowy formatki zacinane pod katem. Frezuja te formatki od razu z tym katem 45 stopni ( lub wiecej przy pochylonych kolumnach ), czy frezuja na CNC poszczegolne formatki, a katy na krawedziach zacinaja na pile?

Nie wiem. Co chwile testują jakieś nowe rozwiązania. Nie znam szczegółów budowy ich kolumn. Zresztą to się zmienia. Teraz robią już inne kolumny niż wtedy gdy budowali moje. 

Edytowane przez sly30

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To juz bylo pare lat temu, ale ladnie to wyglada. Jesli proces sie nie zmienil, to chyba wycinaja na cnc, a pozniej docinaja sciecia na pile, lub frezarce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)

a teraz porównajcie sobie wymiary np modułów średniotonowych czy basowych

u -frame z wycięciami redukującymi rezonanse

ale pod kątem nauk MJK to zupełny odjazd w drugą  stronę

dlatego piszę , że teoria jest ok ale jeśli ma się określone zalożenia projektowe to obudowy trzeba dopasować do wlasnych celow

16 minut temu, sly30 napisał:

kolumny obok siebie? Czy pytasz o moduły? Między tweeterami kolumn jest ok 285cm. A miejsce odsłuchu ok 400cm.

Wiadomo, że moduły. Dół jest w obudowie "ze skrzydełkami" ale jak jest obok przystawiony drugi moduł to jak to jest z tym skrzydełkiem, wydłuża się? 

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
9 minut temu, sly30 napisał:

Nie wiem. 

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twój wklad w ten wątek i dla społeczności diy tego forum

Twoja relacja przerosła moje oczekiwania

Dzięki

Tak, bardzo ciekawa relacja, okraszona wieloma, wartosciowymi zdjeciami.

Edytowane przez meloV8
9 minut temu, przemak napisał:

Wiadomo, że moduły. Dół jest w obudowie "ze skrzydełkami" ale jak jest obok przystawiony drugi moduł to jak to jest z tym skrzydełkiem, wydłuża się? 

Nie wiem czy dobrze rozumiem? O jakich skrzydłach piszesz? W pierwszej wersji były skrzydła wykrzywione w łuk, na zewnątrz kolumn, czyli przykręcone do modułów subbas. Wtedy cała kolumna miała szerokość 140cm. Cel był oczywisty, czyli walka ze zwarciem akustycznym. Ale dalsze próby pokazały na pomiarach, że likwidacja skrzydeł nie zwiększa zwarcia akustycznego, a jedynie spada efektywność całej sekcji basu o dokładnie 3dB. Gdyby sekcja basowa była pasywna, to byłby problem bez bocznych skrzydeł. Ale że sekcja basowa jest aktywna, to w sekundę podniosłem jej efektywność o 3dB i znów mam to samo, ale kolumny nieco zgrabniejsze i lepsze w kwestii holografii 3D. Ale na zdjęciach nie ma już tych bocznych skrzydeł. To skąd to pytanie? No chyba, że pytasz o coś innego?

Na jednym zdjęciu jest zafalowane skrzydło ale ono jest na górze, nie z boku. Te boczne zostały zlikwidowane. A to górne w niczym nie przeszkadza, a pomaga w walce ze zwarciem akustycznym.

Edytowane przez sly30
1 minutę temu, sly30 napisał:

Nie wiem czy dobrze rozumiem? O jakich skrzydłach piszesz? W pierwszej wersji były skrzydła wykrzywione w łuk, na zewnątrz kolumn, czyli przykręcone do modułów subbas. Wtedy cała kolumna miała szerokość 140cm. Cel był oczywisty, czyli walka ze zwarciem akustycznym. Ale dalsze próby pokazały na pomiarach, że likwidacja skrzydeł nie zwiększa zwarcia akustycznego, a jedynie spada efektywność całej sekcji basu o dokładnie 3dB. Gdyby sekcja basowa była pasywna, to byłby problem bez bocznych skrzydeł. Ale że sekcja basowa jest aktywna, to w sekundę podniosłem jej efektywność o 3dB i znów mam to samo, ale kolumny nieco zgrabniejsze i lepsze w kwestii holografii 3D. Ale na zdjęciach nie ma już tych bocznych skrzydeł. To skąd to pytanie? No chyba, że pytasz o coś innego?

Chodzi mi o to, że moduł basowy jest nie symetryczny, z jednej strony jest dodatkowo "osłonięty" drugim modułem a z drugiej nie. 

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
2 minuty temu, przemak napisał:

Chodzi mi o to, że moduł basowy jest nie symetryczny, z jednej strony jest dodatkowo "osłonięty" drugim modułem a z drugiej nie. 

i tak ma być

moduł średnio wysokotonowy powinien być blisko krawędzi , nie powinno być symetrii i nie ma

poza tym dwa średniaki są na rożnych wysokościach dlatego można wyrównać średnicę

podobnie jak w dipolach Kisiela

6 minut temu, przemak napisał:

Chodzi mi o to, że moduł basowy jest nie symetryczny, z jednej strony jest dodatkowo "osłonięty" drugim modułem a z drugiej nie. 

No tak jest. Inaczej, gdyby to rozdzielić, to nie byłaby to odgroda. Przerwa między modułami byłaby zabójcza w kwestii zwarcia akustycznego. Można na to spojrzeć tak, że mam pełno pasmową, węższą kolumnę i do niej przyklejoną, a raczej dokręconą, szerszą sekcję subbasową, co razem tworzy odgrodę typu U-Frame o szerokości 105cm i głębokości 40cm. Ale fale wylatujące z tyłu, nim dotrą do przodu, to mają długą drogę, bo muszą obejść dyfuzory i boczne ścianki modułów oraz górną płetwę. W finale zwarcie akustyczne rozpoczyna się na ok 22-24hz, czyli bardzo nisko. Praktycznie go nie ma. Moduły subas są na zewnątrz, a główne kolumny z MTM od wewnątrz.

Edytowane przez sly30

Jaka jest czestotliwosc podzialu 18 calowych basow i z jakim nachyleniem? I czy to sa modyfikowane woofery, czy ktorys z konkretnych modeli AE?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.