Skocz do zawartości
IGNORED

W poszukiwaniu optymalnego ustawienia 2 subwooferow


xajas
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W ramach mojego akualnego DIY projektu BESTA2, wpadlem na pomysl wyprobowania dosc „nietypowego“ ustawienia przednich subwooferow.
Moj dotychczasowy setup przewidywal ustawienie tych subwooferow jak najblizej przedniej sciany, gdyz takie ustawienie gwarantuje optymalna wspolprace przednich subwooferow z tylnymi w systemie DBA.
 
Ale…
Pomyslalem sobie, ze moze uda mi sie znalezc takie ustawienie, ktore wyeliminuje koniecznosc uzycia tylnych subwooferow jako DBA dla przednich subwooferow i wtedy moge je uzyc do kompensacji modow przetwornikow niskotonowych w glownych glosnikach (OB).
 
Tak wygladal poczatkowy setup -> 2 subwoofery blisko przedniej sciany, glowne zestawy (OB) ponad metr od tej sciany, tylne subwoofer bezposrednio przy tylnej scianie.
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A tak wyglada pomiar dla tego ustawienia. Dla tego eksperymentu celowo podnioslem czestotliwosc graniczna do 250Hz i wylaczylem tylne DBA

SC_Ecke.thumb.jpg.937bdb9fb982e42473a81a6807566f7a.jpg

Widoczny jest mocny peak przy 29Hz i szeroki dip miedzy 40-65Hz, ktory jest najwiekszym problemem.
Nastepnym miejscem, ktore wyprobowalem, bylo ustawienie subwooferow przy bocznej scianie na wysokosci glownych zestawow OB

IMG_8303.thumb.jpg.bd0200259fec8ca0427638e424bafd7b.jpg

Tak wyglada pomiar tego ustawienia

SC_Fiertel.thumb.jpg.52f268d7148dae7fe0783fb9762243cf.jpg

Peak sie pomniejszyl, dip pozostal
Nastepne, najbardziej „odwazne“ i nietypowe ustawienie: subwoofery przy bocznej scianie W POLOWIE DLUGOSCI SCIANY!!!

IMG_8299.thumb.jpg.4dbca710a92d813c9ced7be2787e5ab4.jpgWynik jest zaskakujacy!

Peak i dip zniknely!

SC_Mitte_1.thumb.jpg.f8156bd5c86d38330e96ca400b547a2d.jpg

Wyprobowalem tez ta sama pozycje z przetwornikiem skierowanym w kierunku pomieszczenia

IMG_8300.thumb.jpg.af39db5f582bd01a664b03456bca35de.jpg

Niestety wynik byl gorszy

Ostatecznie zdecydowalem sie na kompromis

SC_Mitte_2.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wyglada ten kompromis

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) A tak wstepne pomiary tego ustawienia
SC_Final.thumb.jpg.8a55f3848b56eba4e45195843fb89a53.jpg

Po dopasowaniu poziomu glosnosci subwooferow do glownych zestawow, doboru optymalnej czestotliwosci podzialu (60-80Hz) i zgrania czasowego z glownymi zestawami, powinna to byc lepsza konfiguracja niz ta wyjsciowa z ustawieniem pod przednia sciana

Long speech short

Kazdemu, kto ma 2 subwoofery, wystarczajaco duzo miejsca na takie eksperymenty i mikrofon pomiarowy, polecam wyprobowanie roznych setupow. Powyzsze pomiary pokazuja, ze poprzez proste przesuwanie skrzynek mozna osiagnac diametralnie rozne efekty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisalem tutaj o tym juz dziesiatki razy (szukaj Double Bass Array albo DBA) albo popatrz do wiki

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jakie moga byc rezultaty?

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie prosciej, bo to nie eliminuje zrodla problemu > czyli odbic
Poza tym, kolumny pracuja w innym zakresie niz subwoofery, wiec przesuniecie fazy kolumn nic nie zmieni (poza zlym zgraniem miedzy subwooferami a kolumnami)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatecznie przesunąłeś suba z metr do przodu tak jakbyś dodał opóźnienia...w sumie też tak robię jak nie mam dsp.

A jeszcze mam pytanie gdzie na tym wykresie są odbicia, a gdzie zgranie suba z kolumną? Z tych wykresów nie mogą się zorientować dokąd sub pracuje, a niby kończy się przy 80.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, to nie jest to samo.

Tutaj przyklad (dla uproszczenia pokazje tylko mod podluzny).

To co slyszysz to (w uproszczeniu) suma fali bezposredniej + fali odbitej z przodu + fali odbitej z tylu. A kazda z nich dociera do ciebie w innej fazie.

Jesli teraz przesune subwoofer np. o 1m zmieniaja sie wszystkie trzy odleglosci i przez to faza wszystkich trzech fal w punkcie odsluchu. A ich kombinacja decyduje o tym, czy te fale sie beda sie sumowaly (peak) czy kasowaly (dip)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli znalazlem pozycje, przy ktore sumowanie tych fal jest brzmieniowo najbardziej neutralne.

Dodanie opoznienia nie zmienilo by tych relacji, wszystkie trzy fale byly by opoznione o ten sam czas

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, J.Jerry napisał:

Ostatecznie przesunąłeś suba z metr do przodu tak jakbyś dodał opóźnienia...w sumie też tak robię jak nie mam dsp.

A jeszcze mam pytanie gdzie na tym wykresie są odbicia, a gdzie zgranie suba z kolumną? Z tych wykresów nie mogą się zorientować dokąd sub pracuje, a niby kończy się przy 80.

Fajny pomysł - zamiast przesuwać zestawy głośnikowe w pokoju wystarczy dodać opóźnienie! Eeeee... Tylko opóźnienie względem czego? 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opoznienie jest wazne dla zgrania z glownymi glosnikami. Ale o tym napisze pozniej, teraz mam wazniejszy temat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, xajas napisał:

Czyli znalazlem pozycje, przy ktore sumowanie tych fal jest brzmieniowo najbardziej neutralne.

Dodanie opoznienia nie zmienilo by tych relacji, wszystkie trzy fale byly by opoznione o ten sam czas

Rozumiem te suwanie suba na chybił-trafił, robienie pomiarów i że w końcu wykres jest ok.

Pytałem, czy pomiar pokazuje co należy zrobić z subem...coś wiecej niż, że stoi nie w tym miejscu.

Z rysunku wynika, że nie możesz sobie rozebrać kolumny i szukać po pokoju miejsca na poszczególne głośników.

A te opóźnienie to w ogóle jakieś jest...bo robisz jakbyś chciał mnie przekonać, że lepiej opóźnienia nie używać?

23 minuty temu, przemak napisał:

Fajny pomysł - zamiast przesuwać zestawy głośnikowe w pokoju wystarczy dodać opóźnienie! Eeeee... Tylko opóźnienie względem czego? 😉

Czegoś nie rozumiesz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spójność w kolumnach to jedno,

a suby są dla akustyki pomieszczenia i mają zadanie za pomocą przeciw fazy zbicie nadmiernych modów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez .:Gerard:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, J.Jerry napisał:

Czegoś nie rozumiesz

Nie, to ty nie zrozumiałeś. Opóźnienie subów w tym układzie jest oczywistością i nie o tym jest rozmowa, natomiast zmiany lokalizacji subów nie da się zastąpić ich opóżnieniem, jak proponowałeś:

4 godziny temu, J.Jerry napisał:

A nie prościej dać opóźnienie dla kolumn i fazę przesunąć?

 

Generalnie jak czytam takie wątki to się cieszę, że nie lubię subów 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, przemak napisał:

natomiast zmiany lokalizacji subów nie da się zastąpić ich opóżnieniem, jak proponowałeś

I gdzie w tym cytacie używam słów "zastąpić ich opóźnieniem"?

Na razie jest mi wiadomo, że przesuwając suba, robiąc pomiary i tak do skutku można uzyskać ładniejszy wykres.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, J.Jerry napisał:

Ostatecznie przesunąłeś suba z metr do przodu tak jakbyś dodał opóźnienia

 

5 minut temu, J.Jerry napisał:

I gdzie w tym cytacie używam słów "zastąpić ich opóźnieniem"?

Ale spoko, każdy się myli.

5 minut temu, J.Jerry napisał:

Na razie jest mi wiadomo, że przesuwając suba, robiąc pomiary i tak do skutku można uzyskać ładniejszy wykres.

To na pewno, ale podejrzewam też, że i lepszy ten dół w miejscu odsłuchu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
49 minut temu, .:Gerard:. napisał:

a suby są dla akustyki pomieszczenia i mają zadanie za pomocą przeciw fazy zbicie nadmiernych modów

No dobrze...gdzie więc te suby na mody należy ustawić? Czy to jest do obliczenia, czy koniecznie trzeba umieścić suba na próbę w każdym możliwym miejscu, a i tak nie będzie wiadomo czy takie miejsce istnieje?

5 minut temu, przemak napisał:

To na pewno, ale podejrzewam też, że i lepszy ten dół w miejscu odsłuchu.

Chciałbym zrozumieć w jaki sposób można tak precyzyjnie odpalić z suba dźwięk, że zniweluje mody i odbicia. Jeszcze mogę sobie wyobrazić na jedną kolumnę i jeden mod potrzeba jednego suba i że to słabo działa...to by wyjaśniało dlaczego ciągle warto robić pasywną adaptacje za pomocą wełny i skrzynek z otworami.

13 minut temu, przemak napisał:

Ale spoko, każdy się myli.

Mylę się widząc związek opóźnienia z odległością?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
29 minut temu, J.Jerry napisał:

Mylę się widząc związek opóźnienia z odległością?

Tak, bo chodzi o lokalizację źródła w pomieszczeniu i wpływ lokalizacji na charakterystykę amplitudową a nie o zgranie fazowo-czasowe dwóch źródeł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, J.Jerry napisał:

No dobrze...gdzie więc te suby na mody należy ustawić? Czy to jest do obliczenia, czy koniecznie trzeba umieścić suba na próbę w każdym możliwym miejscu, a i tak nie będzie wiadomo czy takie miejsce istnieje?

 

Najlepiej za słuchaczem skierowane naprzeciw fal z kolumn,
bardzo efektywne to użyć systemu aktywnej korekcji, mikrofon za słuchaczem i w locie dopasowuje się do przeciw-fazy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez .:Gerard:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedzonko ugotowane, zjedzone (smakowalo), wiec mozemy powrocic do tematu.

Najpierw cofne sie do wspomnianego systemu DBA, czyli uzycia subwoofera do poprawy akustyki poprzez eliminowanie/redukowanie modow.

Juz to kiedys opisywalem, ale zapomnialem gdzie, wiec na szybko powtorka z rozrywki.

Na chlopski rozum.

Problem modow (czyli tzw. „dudnienie“ albo dipy i peaki albo gorki i dolki, albo…) wynika z prostego efektu nakladania sie fali akustycznej bezposredniej (zielona) na fale odbite od scian (czerwona).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W zaleznosci od tego gdzie stoi zestaw glosnikowy i gdzie siedzisz te fale pokonuja rozna droge i poprzez to docieraja do ucha z roznym opoznieniem, czyli w roznej „fazie“ i sie „nakladaja“. Jesli dotra z przeciwna faza, to sie kasuja (brak basu), a jak ze zgodna to sie sumuja (dudnienie). Czyli aby rozwiazac ten problem, nalezy wyeliminowac fale odbita. Nie ma fali odbitej -> nie ma nakladania -> nie ma modow.
A jak jak wyeliminowac? Przez pochlaniecie fali docierajacej do sciany, zanim sie odbije.

A jak ja pochlonac?

1. „piankami“ / welna

IMG_7165.thumb.png.007c90a8efbd5d029d74f0ee6e91cb14.png

2. absorberami Helmholtza, plytowymi

IMG_7166.thumb.png.96600b0970db9d9a535f11080dfdb8e0.png

3. SUBWOOFERAMI

Wyobraz sobie ze z tylu stoi Subwoofer, ktory „czeka“ na to, az dotrze do niego ta fala wypromieniowana przez przedni subwoofer, i w momenciu jej dotarcia, jego membrana wychyla sie do tylu, zamiast do przodu. Poprzez to wchlania ta fale, uniemozliwiajac jej odbicie

IMG_7168.thumb.png.6efe16851ab7782ac9198b4182cb6cb4.png


Nie ma odbicia -> nie ma modow
That simple

Ale tylko teoretycznie. Praktycznie jest kilka aspektow komplikujacych ta zasade.
Jednym sa rozne mody podluzne, poprzeczne, pionowe, innym jest ilosc uzytych subwooferow, innym ich rozmieszczenie (array), innym forma pomieszczenia…

Ale w tym watku nie bede wnikal w detale

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz spowrotem do problemu opoznienia i zgrania czasowego.
Tym razem nie chodzi o zgranie przedniego i tylnego subwoofera (DBA), tylko o zgranie glownego zestawu glosnikowego z subwooferem (niektorzy nazywaja to „zszyciem“ ). Pomine dopasowanie poziomu glosnosci i rozpatrze tylko zgodnosc fazowa.
Rozpatrzmy jako przyklad moj aktualny setup (jak powyzej)
Czestotliwosc podzialu wynosi 80Hz, a roznica odleglosci zestawu glosnikowego i subwoofera od sluchacza to 0,55m.



To znaczy ze jesli nie skorygujemy ich zgrania czasowego, te fale/czestotliwosc, ktore w okolicach czestotliwosci podzialu (80Hz) sa odtwarzane zarowno przez zestaw glosnikowy jak i przez subwoofer, dotra do sluchacza po roznym czasie. W moim konkretnym przypadku te 0,55m powoduja opoznienie o 1,62ms. A to opoznienie powoduje niezgodnosc fazowa tych dwoch sygnalow, ktora odbieramy jako. „zle zszycie“. Aby temu zapobiec, musimy odpowiednio opoznic sygnal subwoofera, tak by sygnaly z zestawu glosnikowego i subwoofera dotarly do sluchacza rownoczesnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli teoretycznie najprosciej bylo by wsadzic do DSP odpowiednie opoznienie (powyzsze 1,62ms) kanalu subwoofera, wyznaczone w oparciu o roznice odleglosci.
I to jest de facto to, co robia Amplitunery kina domowego.

Niestety w praktyce nie jest to takie proste, bo na to calkowite opoznienie wplywa nie tylko roznica odleglosci, ale takze uzyte filtry, zachowanie uzytych przetwornikow itd.

Czyli jedyna wierzytelna metoda wyznaczenia tego rzeczywistego opoznienia jest POMIAR.

Jest wiele metod mierzenia/wyznaczania tego opoznienia, od bardzo prymitywnych (pomiar poziomu glosnosci sumarycznego sygnalu w miejscu podzialu) az po superduper skomplikowane. Ja uzywam wielu, ale opisze tylko ta prosta w oparciu o moj powyzszy przyklad/eksperyment.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja tylko wrzucę, o co mi chodziło, że miejsce i opóźnienie to nie to samo. Ale to wszyscy wiedzą 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, xajas napisał:

Twoje filmiki sa super, kiedys musze sie w koncu nauczyc, jak to robic

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gify najlepiej tym:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak ktoś jest milionerem (jak powyższy), to robi dobre oprogramowanie, bo nie musi a lubi 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
A teraz spowrotem do problemu opoznienia i zgrania czasowego.
Tym razem nie chodzi o zgranie przedniego

….


Jest wiele metod mierzenia/wyznaczania tego opoznienia, od bardzo prymitywnych (pomiar poziomu glosnosci sumarycznego sygnalu w miejscu podzialu) az po superduper skomplikowane. Ja uzywam wielu, ale opisze tylko ta prosta w oparciu o moj powyzszy przyklad/eksperyment.


Tak wyglada ta prymitywna metoda
.

Ta metoda opiera sie na nastepujacej hipotezie:
Dowodem optymalnego zgrania/dopasowania czasowego dwoch zrodel dzwieku (w tym wypadku glownego zestawu glosnikowego i subwoofera) jest maksymalny poziom SPL mierzony w zakresie czestotliwosci granicznej

Aby to stwierdzic wystarczy wyprobowac kilka roznych wartosci opoznien jednego z tych zrodel i kontrolowac ich efekt poprzez pomiar przebiegu charakterystyki w zakresie czestotliwosci granicznej.

W moim konkretnym przypadku czestotliwosc graniczna to 80Hz. Aby zlokalizowac optymalne opoznienia subwoofera (poniewaz stoi blizej niz zestaw glosnikowy) przygotowalem sobie 6 cyfrowych zwrotnic przesunietych fazowo o 60° pokrywajacych jeden caly cykl (6x60°=360°).
Poniewaz jeden caly cykl dla 80Hz trwa 1/80s, czyli 12,5ms, wiec te poszczegolne zwrotnice maja opoznienia o 12,5:6=2,08ms. Moj system nie pracuje/liczy opoznieni w ms tylko w „samplach“ (od Sample Rate 1s = 48.000 samples), odpowiednikiem tych przesuniec o 2,08ms jest 100 samples

I tak wygladaja te cyfrowe zwrotnice z roznymi opoznieniami co 100 samples

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Nastepnie dokonalem 6 pomiarow przy uzyciu tych 6 zwrotnic, by stwierdzic, ktora z nich oferuje najlepszy przebieg charakterystyki.

Na zalaczonych pomiarach wyswietlilem dla orientacji te dwie zwrotnice dla subwoofera (czerwona) i dla glownego zestawu glosnikowego, z czestotliwoscia podzialu 80Hz, i 4 przykladowe pomiary z opoznieniami 100, 200, 300 i 400 samples. Jak widac zgodnie z powyzsza hipoteza, najwyzszy sumaryczny poziom SPL oferuje opoznienie 400 samples (czyli okolo 8,3ms albo w przeliczeniu 240° dla 80Hz).

Weichen2.thumb.jpg.ece9f77fa93ae15907a570600477accf.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie, te 6 pomiarow to tylko przyblizenie. Po tym jak rozpoznalem, ze optimum lezy w okolicach 400 samples, powtorzylem kilka dalszych pomiarow w poblizu 400 samples i ostatecznie wybralem opoznienie 420 samples

PS.

Nie jest to doskonala metoda i ci bardziej „doswiadczeni“ i rozeznani w materii zauwaza, ze dzieki temu osiagamy zgodnosc „fazowa“ ale nie koniecznie „czasowa“, ale to juz inna historia

I dlatego uzywam jeszcze inne, bardziej doskonale metody, ale to by wybiegalo poza ten watek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To bylo „naukowo“.

A teraz na chlopski rozum

Calosc mozna stosunkowo prosto wykonac, jesli sie ma subwoofer z plynna tegulacja fazy i appke na smartfonie do pomiaru RTA albo SPL. Po prostu puszczamy jako sygnal pomiarowy sinus z czestotliwoscia podzialu (np. powyzsze 80Hz), krecimy powoli ptencjometrem plynnej regulacji fazy, i mierzymy appka w MIEJSCU ODSLUCHU poziom SPL (czyli ptrzebujemy pomocnika stojacego przy subwooferze). Zachowujemy to polozenie pokretla fazy, przy ktorym appka pokazuje najwyzszy poziom SPL

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to widzę trochę bardziej skomplikowane.

Pomieszczenie ma między równoległymi ścianami mody, czyli jak podamy z głośnika sygnał o zbliżonej częstotliwości do moda, to powstanie fala stojąca ze wzmocnieniem i wygaszeniem. Jak by tego było mało będą wielokrotności tego moda podstawowego. A co będzie w pomieszczeniach umeblowanych...jeszcze więcej równoległych płaszczyzn.

Potem mamy jeszcze odbicia, czyli nakładanie się fal między kolumną, a ścianą lub inną powierzchnią skąd powraca odbita fala i nakłada się powodując wzmocnienie lub osłabienie.

Do słuchacza trafia wypadkowa tego mieszania fal. A tych fal najwięcej jest na środku, a jak kolumny odsuniemy od ściany, to jeszcze więcej odbić. Tak niby wygląda teoria nie licząc jeszcze innych rodzajów modów.

Jak temu zapobiec, to wiadomo - metr gąbki, wełny, pułapki na każdego moda albo przynajmniej tyle adaptacji co się uda.

W praktyce to zrobiłem sobie sweep do 300Hz i mam problem przy 80 i 160 - obniżenie poziomu, 40 cm w bok i już tego nie ma, więc pewnie jest inny problem. Sprzęt i odsłuch przy ścianie, ale jak usiądę przy kolumnach to już i tych problemów nie mam za to słyszę suba (harmoniczne lub rezonuje z szafą). Jakoś te fale zamiast dać góry i doły dały tylko nierówności. Po tych niby pomiarach posłuchałem parę godzin r&b, to bas się wyrabiał, mody jakby współpracowały, a czasem jak trafiały to robiło się nieco dziwnie. Dźwięk jest różny w zakresie basu - bardziej równy blisko głośników, a spektakularny jak siedzę przy ścianie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.10.2021 o 20:53, xajas napisał:

3. SUBWOOFERAMI

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wyobraz sobie ze z tylu stoi Subwoofer, ktory „czeka“ na to, az dotrze do niego ta fala wypromieniowana przez przedni subwoofer, i w momenciu jej dotarcia, jego membrana wychyla sie do tylu, zamiast do przodu. Poprzez to wchlania ta fale, uniemozliwiajac jej odbicie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W dniu 22.10.2021 o 20:53, xajas napisał:

Ale w tym watku nie bede wnikal w detale

A nie możemy wniknąć właśnie w detale? Powiedzmy, że z przodu mamy ścianę subów, 4-16szt 18-calowych głośników, że działają jak 100 metrów gąbki, czarna dziura po prostu. Co robimy z innymi ścianami, czy od tej pory dźwięki nie docierają do ściany, przestają się odbijać? Jak sobie wyobrazić rurę gdzie na jednym końcu jest głośnik z sygnałem zgodnym z modem, a na drugim końcu sub wysyłający to samo z przeciwnym zwrotem, to nic nie będzie słychać w miejscu gdzie fale się zniosą...działa prawidłowo. Takie miejsce może być przy ścianie, więc zadziała, jak by tam było dobre tłumienie. A co, kiedy tych fal jest dużo w normalnym pomieszczeniu, to trzeba się dopasować do wypadkowej tych fal, czy trafiając czasem i amplitudą w jedną falę trafia się we wszystkie inne? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
A nie możemy wniknąć właśnie w detale? Powiedzmy, że z przodu mamy ścianę subów, 4-16szt 18-calowych głośników, że działają jak 100 metrów gąbki, czarna dziura po prostu. Co robimy z innymi ścianami, czy od tej pory dźwięki nie docierają do ściany, przestają się odbijać? Jak sobie wyobrazić rurę gdzie na jednym końcu jest głośnik z sygnałem zgodnym z modem, a na drugim końcu sub wysyłający to samo z przeciwnym zwrotem, to nic nie będzie słychać w miejscu gdzie fale się zniosą...działa prawidłowo. Takie miejsce może być przy ścianie, więc zadziała, jak by tam było dobre tłumienie. A co, kiedy tych fal jest dużo w normalnym pomieszczeniu, to trzeba się dopasować do wypadkowej tych fal, czy trafiając czasem i amplitudą w jedną falę trafia się we wszystkie inne? 

Namieszales

Przyklad z rura, tam sie nic nie znosi bo nie ma fali odbitej, zostala pochlonieta

Subwoofer DBA trafia nie tylko jedna czestotliwosc tylko wszystkie/te same ktore odtwarza przedni subwoofer, bo jest zasilamy tym samym sygnalem.

Spejalna matryca rozmieszczenia pruednich i tylnych subwooferow (regula 1/4 od krawedzi) optymalizuje redukcje modow podluznych, poprzecznych i pionowych

Nie koncentracji fal w srodu pomieszczenia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie przypomniala mi sie ciekawa rozprawa na ten temat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

„… Four subwoofer at the wall midpoints (configuration 11) was the best practical configuration in terms of MSV. Two subwoofers at opposing wall mid- points (configuration 6) was nearly as good and also of- fered stronger low-frequency support. Configurations with more than four subwoofers were not found to be advan- tageous, especially when cost is factored in…“

IMG_8354.thumb.png.f7ba991a3c77402a3cd3db8b7a04ed4f.png
IMG_8355.thumb.png.abbe3cba62a2913ff2086e0107e30bfd.png
Ta konfiguracja nr. 6 to de facto to, co u mnie takze wyszlo jako optimum (srodek sciany)
Nadeszla pora wyprobowac konfiguracje nr. 11

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.