Skocz do zawartości
IGNORED

Korekcja sluchawkowych systemow audio przy pomocy DSP / Equalizer APO


xajas
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi


W słuchawkach jak coś jest spanoramowane tylko w jednym kanale, jest ciche i pomniejszone, bo w ogóle nie dociera z drugiego ucha/kanału. Dźwięk jest jakby rozrzedzony, pocięty - w takim przypadku. "Przesączenie" cząstki takiego dźwięku źródłowego do drugiego ucha zagęszcza scenę, powoduje naturalniejsze wrażenia, zapewnia ciągłość sceny stereo. Problemem chyba jest uniknięcie "przesączania", czyli wzmacniania dźwięków od początku spozycjonowanych w środku sceny. Bo wówczas mamy w prostej linii głośniejszy odbiór ich właśnie.

Z teoretycznego punktu widzenia (biorąc pod uwagę, że algorytm jest tak sprytny, że uwzględnia różnicę czasową w dotarciu dźwięku z kolumn do prawego i lewego ucha, przekładając to na słuchawki) oraz potrzeb zawodowej pracy - koncepcja jest ciekawa i może potrzebna.
Mam możliwość sprawdzić właśnie działanie tych układów w konstrukcji firmy SPL. Nie sądzę, bym potrafił opisać to wystarczająco precyzyjnie, więc nie zapowiadam rozwlekłego opisu. Czy to bez sensu, a może wręcz odwrotnie - sprawdzenie tego jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Mam nadzieję wyjść z tej próby testowej bez uszczerbku... 
 



Z tym przesyceniem dobrze rozpoznane. Dlatego wlasnie mamy to pokretelko, ktore pozwala nam dopasowac (obnizyc) poziom tych przesyconych zakresow



A uzywajac np. APO masz duze mozliwosci skompensowania tego efektu w zaleznosci od zakresu czestotliwosci, ktory przesylasz do przeciwnego kanalu i opoznienia dobranego dla tego przesylanego sygnalu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wierzę, że wszelką obróbkę robi się w studiu. Przecież obecność tam, to godziny bardzo drogiego czasu. Zakładam, że bierze się robotę do domu, czyli dzisiaj laptopa pod pachę i dłubie w domu nad ścieżkami. A tam czasem trzeba dzielić miejsce z domownikami i słuchawki okazują się jak znalazł. A jeszcze lepiej, jeśli zapewniają porównywalną prezentację z monitorami bliskiego pola.
Są firmy, które produkują monitory bliskiego pola i słuchawki - chwaląc się, że stroili słuchawki tak, by możliwie 1 : 1 odwzorowywały liniowość i charakter linii monitorów. Dla kogoś jednak to produkują...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U podstawy pomysłu korygowania odpowiedzi częstotliwościowej słuchawek leży tzw. "krzywa Harmana".

Do poczytania, m.in., tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co oczywiście nie znaczy, że takie brzmienie "należy" lubić. Jeden lubi więcej dołu, inny więcej góry.

De gustibus non est disputandum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Nie wierzę, że wszelką obróbkę robi się w studiu.
Dla kogoś jednak to produkują...


Ano wlasnie. Czy sluchawki sa tylko do studia?
Czy jako zwykly „smiertelnik“ nie moge posluchac dobrze brzmiacych sluchawek?
Zupełnie nie rozumiem po co się tak męczyć. Czy nie lepiej kupić słuchawki, które już po wyjęciu z pudełka grają tak jak lubimy?

Ktore brzmia dobrze „z pudelka“ ?
Tak to wyglada u kumpli, fanatykow sluchawek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jest jakiś zgrabny tutorial jak załadować HRTF do Apo equalizera?

Bo załadowanie do convolution filter przykładowych na bazie wybranego kształtu głowy to chyba za mało? 

Szukałem sobie wczoraj i poległem, trafiłem na jakieś dziwne równania wyglądające jak jakiś C+ 🤣

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, alex50pl napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale wspaniały zbieg okoliczności. Właśnie nadarzyła się okazja posłuchania modelu, który jest na zdjęciu w linku i firmuje ten artykuł: AKG K371. Powiem najkrócej: nigdy więcej czegoś takiego!

Po przeczytania tekstu wcale mnie to nie dziwi. Z jednej strony powoływanie się na "poparty naukowo punkt wyjścia" (w celu zestrojenia słuchawek), a z drugiej wprost wypowiedziane, że strojenie opiera się na sprawdzeniu upodobań słuchaczy idącym za pytaniem: "co lubi większość ludzi". Krzywa Harmana jest tylko krzywą prezentującą wypaczony gust dzisiejszego konsumenta.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, Wuelem napisał:

Krzywa Harmana jest tylko krzywą prezentującą wypaczony gust dzisiejszego konsumenta.

Co za bzdury!

Kto decyduje o tym co jest "wypaczone" a co "niewypaczone"?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, xajas napisał:

Co za bzdury!

Zgadzam się. Też nie popieram tez z artykułu.

23 minuty temu, xajas napisał:

Kto decyduje o tym co jest "wypaczone" a co "niewypaczone"?

Przeczytaj artykuł - cały jest właśnie o tym.

59 minut temu, Ajothe napisał:

Słuchanie cicho przy nie zanikającym basie to jest wypaczony gust ?! 

Nie ma w tym artykule ani słowa o tym, jak głośne były próbki testowe. Może bardzo głośne... Może.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, Wuelem napisał:

Zgadzam się. Też nie popieram tez z artykułu.

Przeczytaj artykuł - cały jest właśnie o tym.

Nie ma w tym artykule ani słowa o tym, jak głośne były próbki testowe. Może bardzo głośne... Może.

Mnie sie ten artykul podoba. I nie ten artykul nazwalem bzdura. A o "wypaczeniu" nie ma tam zadnej mowy.

Bzdura nazwalem twoje okreslanie opisanych preferencji  krzywej Harman "wypaczeniem".  To jest twoja negatywna interpretacja tego artykulu.

Opis metod i probkowania / testow nie jest celem tego artykulu.  Zamiast zgadywac i domniemac zajrzyjcie do materialow / wynikow badanian Sean Olive i Floyd Toole (Harman Industries)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, xajas napisał:

okreslanie opisanych preferencji  krzywej Harman "wypaczeniem".

Tak samo nadawcy radiowi dobierają dziś muzykę - każdy wie co tam "rządzi".

Tutaj ta sama metodologia: człowiek słucha różnych i mówi, co mu się wpisało w upodobania.

Skądinąd wiem (na podstawie własnych badań 🙂 ), że jak człowiekowi da się do ręki narzędzie do zwiększania basu, to poleci z nadmiarem bez opamiętania. Nie dziwne, że z kilku próbek ludzie opowiadają się za wznoszącą się krzywą.

Powoływanie się na efekt pokoju zwiększającego ciśnienie basu jest nadużyciem. Nie byli w moim pokoju i nie byli w pokoju żadnego z tutejszych forumowiczów. Wymyślili sobie pokój i ustawienie w nim kolumn, aby zaproponować swoje "przełomowe" rozwiązanie. A jak grają słuchawki JBL, to chyba każdy miał okazję się przekonać. Ale... ludziom się podoba, sprzedaż świetna, kasa się zgadza. Tylko czy to propozycja dla audiofila? Ja sprawdziłem AKG K371 i odpowiadam jednoznacznie. Wycofany wokal to nie sposób na dotarcie do audiofila, szczególnie jak w Polsce, wychowanego na tzw. angielskim brzmieniu preferującym środek pasma. A jeśli do rozważań dodamy taki termin jak neutralność, to już tylko machinacje rynkowe bronią taki produkt. Tak to wygląda dla mnie. Ale też nie zabraniam komuś kupić, tylko zdajmy sobie sprawę, że gdyby producent np. wzmacniacz zrobił z fabryczną taką krzywą, to żadne dobre słuchawki by z nim nie zagrały. Ale "popsute" słuchawki już są dobre. Tiaaa...

Znam słuchawki nie żałujące basu, które nie są wykrzaczone. Widocznie te ktoś posłuchał zanim zaproponował rynkowi, a nie tylko zmierzył ciśnienie, czy idzie według linii wykresu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Tutoriala nie ma, ale opisze to troche pozniej
Czy masz juz jakies przykladowe filtry HRTF jako plik WAV?

Tak to wyglada.

Najpierw male wprowadzenie

Sluchajac muzyki przez glosniki:

z lewego glosnika (pod katem 30°) dociera
- do lewego ucha L_TO_L (left to left)
- do prawego ucha L_TO_R (left to right)

z prawego glosnika (pod katem 330°) dociera
- do lewego ucha R_TO_L (right to left)
- do prawego ucha R_TO_R (right to right)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


A teraz jakie pliki potrzebujesz

W katalogu c:\Program\EqualizerAPO\config\ potrzebujesz nastepujace pliki

1. filtr HRTF WAV dla lewego glosnika (np. HRTF_030.WAV) (zawiera dwa pomiary dla Lewego i Prawego ucha)

2. filtr HRTF WAV dla prawego glosnika (np. HRTF_330.WAV) (zawiera dwa pomiary dla Lewego i Prawego ucha)

3. plik tekstowy (np. HRTF.txt) z nastepujaca zawaeroscia:

# copy the two stereo channels to some virtual channels
Copy: L_TO_L=L L_TO_R=L R_TO_L=R R_TO_R=R
# convolution for the left source channel
Channel: L_TO_L L_TO_R
Convolution: HRTF_030.wav
# convolution for the right source channel
Channel: R_TO_L R_TO_R
Convolution: HRTF_330.wav
# mix left/right components together
Copy: L=L_TO_L+R_TO_L R=L_TO_R+R_TO_R


Na zakonczenie musisz w APO uaktywnic (include) ten nowy plik HRTF.txt

Gotowe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje, brakowało mi 3. punktu teraz wszystko działa i efekt jest ciekawy, ale muszę jeszcze posiedzieć nad wyborem cudzej głowy, bo na podstawie samego testu ciężko mi 🤣

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sciagnalem sobie wiele roznych gotowych pomiarow, by je porownac i zrozumiec zaleznosci.
Co mi sie w oryginalnych niepodobalo, to ich wplyw na sumaryczny przebieg charakterystyki czestotliwosciowej.

Dlatego zabralem sie za „poprawki“ i stworzylem wlasny, „syntetyczny“ profil
1. usrednilem wiele pomiarow cudzych glow
2. wyrownalem lewy i prawy kanal
3. ograniczylem zakres dzialania do 400-16.000Hz (ponizej i powyzej przebieg filtrow jest „liniowy“
4. skorygowalem koncowy/sumaryczny przebieg charakterystyki

Efekt koncowy jest taki, ze tonalnie sygnal zostaje niemalze niezmieniony, ale efekt „przestrzenny“ zostaje zachowany

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Nie dziwne, że z kilku próbek ludzie opowiadają się za wznoszącą się krzywą.

Powoływanie się na efekt pokoju zwiększającego ciśnienie basu jest nadużyciem. Nie byli w moim pokoju i nie byli w pokoju żadnego z tutejszych forumowiczów. Wymyślili sobie pokój i ustawienie w nim kolumn, aby zaproponować swoje "przełomowe" rozwiązanie.

Tylko czy to propozycja dla audiofila? Ja sprawdziłem AKG K371 i odpowiadam jednoznacznie. Wycofany wokal to nie sposób na dotarcie do audiofila, szczególnie jak w Polsce, wychowanego na tzw. angielskim brzmieniu preferującym środek pasma.

A jeśli do rozważań dodamy taki termin jak neutralność,
….

tylko zdajmy sobie sprawę, że gdyby producent np. wzmacniacz zrobił z fabryczną taką krzywą, to żadne dobre słuchawki by z nim nie zagrały. Ale "popsute" słuchawki już są dobre. Tiaaa...



Tiaaa, wypisujesz same bzdury, bez skladu i ladu, wyssane z palca.

Te krzywe to wyniki badan setek/tysiecy osob, a nie kilku probek, jak insynuujesz

Nie kapujesz efektu in room measurements.

Nie proponuja zadnego rozwiazania. Mowa jest o unormowanym standardzie, takim samym jak +/-3dB 20-20.000Hz przy zestawach glosnikowych.

Nie traktuj siebie za wyrocznie odnosnie tego, kto jest audiofilem, i jakie powinien miec upodobania. Ja tez jestem audiofilem, a mimo to lubie bas i nie lubie natarczywej srednicy

Nie ty decydujesz co znaczy „neutralnosc“

Tia….

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, xajas napisał:

Te krzywe to wyniki badan setek/tysiecy osob

Tysięcy osób? Ale poniosła kolegę fantazja 🙂 Tysiące osób zaangażowane w pomiary słuchawek i w preferencje odsłuchu - to nawet margaryna vs masło nie robi badań na tysiącach osób 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@xajasrównież sobie ściągnąłem 50 próbek do sprawdzenia....zaskakujace są spore różnice 😁

 

Z tymi modyfikacjami to jesteś kozak, ja nie mam po pracy motywacji do takiego działania 😑

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powroce jeszcze raz do tematu Crossfeed i pokaze, jak mozna go zrealizowac za pomoca DSP i dlaczego pisalem powyzej ze w zasadzie mozna go lepiej „zmajstrowac“, niz w topowych dedykowanych wzmacniaczach sluchawkowych..


Zaczne jeszcze raz od powyzszego schematu.

Zalozmy ze te kanaly L_TO_L i R_TO_R to kaly „bezposrednie“ a te L_TO_R i R_TT_L to kanaly „przeciwlegle“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czym sie roznia w odbiorze te kanaly „przeciwlegle“ od „bezposrednich“?

1. filtrowana harakterystyka czestotliwosciowa i nizszym poziomem glosnosci w przeciwleglych uszach poprzez poprzez zaslaniajaca glowe i malzowiny
2. opoznieniem (przeciwlegle ucho jest bardziej oddalone od glosnika)

I dokladnie te elementy mozna po czesci korygogawac crossfeedem Tak to wyglada w topowych wzmacniaczach sluchawkowych

IMG_3572.thumb.jpg.5923822e394811a184952bb6a6a5137b.jpg

Pokretlem 1 dozujemy glosnosc kanalow „przeciwleglych“ dodawanych do „bezposrednich“

Czyli przykladowo do lewego ucha dociera „bezposredni“ lewy kanal i przyciszony „przeciwlegly“ prawy kanal

Pokretlem 2 definiujemy opoznienie tego „przeciwleglego“ kanalu. Przy ustawieniu glosnikow w trojkacie rownobocznym (odchylenie o 30 stopni) i typowej wielkosci glowy, to opoznienie wynosi okolo 0,25ms

Pokretlem 3 korygujemy nadmiar „srednicy“ bedacym wynikiem dodawania tych dodatkowych „przeciwleglych“ kanalow



A teraz popatrzmy, jak mozna to zrealizowac przy uzyciu korekcji DSP

Posluze sie zrzutami z programu/DSP, ktory uzywam na Mac-u

Pierwszy krok to rozdzielenie sygnalu na „bezposrednie“ (na dole) i „przeciwlegle“ (u gory).

Drugi krok to zamiana stron L/R w kanalach „przeciwleglych“ (funkcja Channels Swap)

Trzeci krok to dopasowanie poziomu glosnosci kanalow „przeciwleglych“ to jest odpowiednik pokretla 1 (ja wybralem 30% dla kanalow „przeciwleglych“ i 70% dla „bezposrednich“ pasownie do moich preferencji

IMG_3573.thumb.jpg.b552700a869006be842a40fab8b63251.jpg

Czwarty krok to opoznienie kanalow przeciwleglych bedacy odpowiednikiem pokretla 2
Tutaj tez moge dowolnie dobrac opoznienie, pasownie do wlasnych preferencji

IMG_3574.thumb.jpg.007044deb9724cf165c67114483c7a77.jpg

Piaty krok to dopasowanie poziomu glosnosci srednicy bedacy odpowiednikiem pokretla 3

IMG_3575.thumb.jpg.a56eb93204354afcc3f106f48fd48938.jpg

A teraz dodatkowe funkcje, ktorych nie znajdziecie w gotowych wzmacniczach -> mozliwosc dopasowania zakresu czestotliwosci kanalow przeciwleglych. Z analizy pomiarow HRTF wynika, ze decydujace sa czestotliwosci powyzej 400Hz, wiec uzylem filtra HiGhPass 400 Hz

IMG_3576.thumb.jpg.c7c373a55415e77fb594071c53a5a396.jpg


Gotowe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Tysięcy osób? Ale poniosła kolegę fantazja  Tysiące osób zaangażowane w pomiary słuchawek i w preferencje odsłuchu - to nawet margaryna vs masło nie robi badań na tysiącach osób  

Najpierw czytamy, a potem domniemamy.

Wszystko inne to dyskusja z slepym o kolorach
[mention=1239]xajas[/mention]również sobie ściągnąłem 50 próbek do sprawdzenia....zaskakujace są spore różnice
 
Z tymi modyfikacjami to jesteś kozak, ja nie mam po pracy motywacji do takiego działania

No to chyba korzystalismy z tego samego zrodla


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na „brainjogging“ mam zawsze motywacje

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Si, to samo 😁

Mnie demorywuje trochę sytuacja, że muszę iść do PC żeby posłuchać na słuchawkach. PC mam dość po całym dniu pracy..🤔

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podałeś źródła tych setek i tysięcy testowanych osób. Wymyślasz coś i podajesz jako fakty...?

Krzyżowe dodawanie do siebie fal dźwiękowych ma ten feler, że występuje (jak zawsze...) filtrowanie grzebieniowe. Przeszkadza też monofonizacja części pasma. W efekcie zamiast lepszej lokalizacji występuje rozmywanie się źródeł pozornych. Ale podjęto walkę, by korzyści stały się wyraźniej dostrzegalne. Tu jest o tym i jest jeszcze parę miejsc w sieci w kontekście tej firmy ze szczegółową analizą zjawisk, z którymi crossfeed się zmaga lub którym przeciwdziała:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muzyka o zwartej strukturze, jak gęsty rock czy heavy nieco inaczej reaguje na korektę niż np. nagrania jazzu na 3-4 instrumenty albo dla przykładu jeszcze inaczej jest z muzyką prawie wyłącznie wokalną.

Przedstaw swoje wrażenia z odsłuchu konkretnych nagrań. Poleć coś, co każdy może wyszukać. Zwróć uwagę na konkretne elementy. Coś jak analiza dotycząca płyty Watersa w QSound. Rozłożone nagrania co do sekundy: gdzie, co i jak słychać. Wszak chodzi o końcowy efekt, a nie piękne manipulacje na sygnale - coś jak nasza kadra na mundialu: liczy się wynik, rezultat, a nie droga dojścia. W rewanżu mogę oczywiście przedstawić swoje wnioski po zapoznaniu się z Phonitorem xe. Nakreśl skalę zmian na przykładowym materiale muzycznym. Materiale z kręgu zwykłej muzyki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, problem efektu filtra grzebieniowego jest dobrze widoczny na wykresie sygnalu wyjsciowego, ale nie jest on specyficzny dla uzycia efektu crosfeedu. Wystepuje on tak samo „w naturze“ przy odsluchu przez glosniki.
Problem „monofonizacji“ o ktorej piszesz, nie jest moim zdanie problemem. Wrecz przeciwnie. Przeciez swiadomie stosujemy ten efekt, by zredukowac to przerysowane, ekstremalne superstereo. Czyli sztuka jest dobrac wlasciwa doze sygnalu crossfeed, o ktorej pisalem powyzej (pokretlo 1 / moje 30%).

Ciekawy jest tez ten przytoczony link. Dobrze opisuje zasade dzialania, ale nie zgodzil bym sie z podanymi tam zakresami czestotliwosc (koncentruja sie na sygnale ponizej 1kHz a ja powyzej 400Hz) i ZMIENNYMI czasami opoznien, zaleznymi od czestotliwosci. W naturze roznica odleglosci uszu od zrodla sie nie zmienia wraz z czestotliwoscia. Mysle ze ich podane wartosci wynikaja ze starej analogowej techniki, ktora nie byla w stanie zapewnic stalych opoznien w dowolnym zakresie czestotliwosci. Ja uzywam innych (nizszych i stalych) opoznien

Odnosnie wplywu typu muzyki na efektywnosc tego efektu.
Tak, roznice w efektywnosci w zaleznosci od sluchanej muzyki sa znacznie slyszalne. Mysle ze to jest powod, dla ktorego reakcje/opinie o Crossfeed sa podzielone. Jak narazie nie zglebilem 100%-towo, ktore gatunki muzyki (a raczej jakie spektrum sygnalu/muzyki) sa „odporne“ na crosfeed, ale najpierw probuje znalezc optymalny algorytm na generowanie isumowanie sygnalu crossfeed. Mozliwosci sa nieograniczone. Aktualnie najwiekszym wyzwaniem jest znalezc taki algorytm, ktory moge zaaplikowac na wszystkich platformach (MacOS, Windows i iOS)

A jak zakoncze ten projekt , zajme sie dobrymi przykladami demonstrujacymi ten efekt

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo podoba mi się ten powyższy wpis, serio. Dlatego jako coś w rodzaju nagrody, nawiązanie do już wcześniej zaproponowanej zabawy w znajdź 10 różniących szczegółów. Tym razem nie zaliczamy do tej dziesiątki maleńkiej różnicy w wyglądzie pokrętła obsługującego CROSSFEED : -)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Relacja ceny: 4 000 zł vs 800 zł. Szkoda, że to duże pokrętło nie służy wejściom słuchawkowym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby jeszcze zobrazowac, co mam na mysli piszac o roznych algorytmach tutaj przyklady.

W podanym powyzej linku, crosffed jest dodawany ponizej 2000Hz do niezmienionego sygnalu oryginalnego kanalu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_3580.thumb.png.a78697d6b90d273a241ab4dff3dd487d.png


Czyli sumuja sygnaly w zakresie niskich czestotliwosci, ktore z natury juz sa bardziej mono niz te wyzsze. Po co?

Ja chce sumowac tylko gorne powyzej 400Hz. Dlatego dziele pasma zwrotnica i sumuje tylko ten wyzszy zakres, a dolny zostaje niekorygowany

IMG_3579.thumb.png.f1ac5f307039703a4dc4444c4dec4668.png

U mnie suma sygnalu nie zmienia amplitudy w calym zakresie czestotliwosci

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd decyzja, że właśnie 400hz? 

Czy to nie jest za wysoka wartość jeśli chodzi o lokalizację źródła dźwięku? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Relacja ceny: 4 000 zł vs 800 zł.


Relacja cenowa mojego rozwiazania jest nie do pobicia -> 0 zł.
APO jest zadarmo
A jedynym ograniczeniem jest twoje pojecie o materii, umiejetnosc obchodzenia sie takim programem jak APO i gotowosc podjecia takiego wyzwania.
A skąd decyzja, że właśnie 400hz? 
Czy to nie jest za wysoka wartość jeśli chodzi o lokalizację źródła dźwięku? 

Przeanalizowalem wiele pomiarow HRTF by zrozumiec roznice miedzy sygnalem docierajacym do lewego i prawego ucha.

Tak to wyglada przed usrednieniem. Te gorne to bezposrednie ucho, te dolne to te zasloniete


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Po usrednieniu

IMG_3587.thumb.jpg.0369d42f0ac150972f1b09e870f616a3.jpg

Glowne roznice wystepuja powyzej 400Hz

Po co dodawac ponizej 400Hz do lewego kanalu prawy,, jesli sa niemalze identyczne.

Ale moze sie myle, wiec napewno wyprobuje tez odwrotne warianty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, w sumie logiczne. Trochę myślałem o pasmach instrumentów i np gitara elektryczna zaczyna się od około 120hz, więc do 400hz trochę tego jest....więc dlaczego by nie brać tego przedziału pod uwagę..

Nie wiem może głupio myślę 😁

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie chodzi o to czy okreslony instrument gra w okreslonym zakresie czestotliwosci, tylko o to czy jest on przez lewe i prawe ucho inaczej odbierane, jesli nie jest umiejscowiony dokladnie po srodku. I okazuje sie ze do 400 Hz te roznice w amplitudzie sa bardzo male.

Ale sa tez roznice w opoznieniu/fazie. Te tez sobie obejrze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.