Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumna dwudrożna 15" + ES-600 od Joseph Crowe z DSP


Ivan Nikitin
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

1 minutę temu, Ivan Nikitin napisał:

Oczywiście, garb trzeba gasić i to zrobiłem. Patrz wykres całego zestawu wyżej.

nie podoba mi się ten pomiar więc nie odniosę się do niego a tym bardziej nie jest on żadnym wyznacznikiem jakości zgrania głośników 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, slawek.xm napisał:

nie podoba mi się ten pomiar więc nie odniosę się do niego a tym bardziej nie jest on żadnym wyznacznikiem jakości zgrania głośników 

Możesz rozwinąć myśl czym nie podoba ten pomiar?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Ivan Nikitin napisał:

Możesz rozwinąć myśl czym nie podoba ten pomiar?

zawiera charakterystykę kolumn oraz akustykę pomieszczenia w jednym

poza tym gdybym miał oceniać jakość konstrukcji na podstawie tego pomiaru to kolumny należało by zacząć od nowa bo pasmo pod kątem technicznym powinno być bliskie +-3 db

a u Ciebie jest 12db lub więcej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
33 minuty temu, slawek.xm napisał:

zawiera charakterystykę kolumn oraz akustykę pomieszczenia w jednym

To jest rzecz jasna. Nie da się w warunkach domowych zmierzyć kolumn osobno od wpływu pomieszczenia. Zwłaszcza tak dużych: im większa jest kolumna / tuba, tym z większej odległości trzeba ją mierzyć. 

Myśl, że możemy zmierzyć kolumny osobno od wpływu pomieszczenia to iluzja. Nawet doświadczeni dziennikarzy jak Andrzej Kisiel i John Atkinson nie są w stanie otrzymać jednakowy pomiar, mierząc te same kolumny.

Pomiar Kisiela

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiar Atkinsona:

422JBLfig3.thumb.jpg.0bf105ff89311e18d0a2dee1ec482e3b.jpg

 

33 minuty temu, slawek.xm napisał:

nowa bo pasmo pod kątem technicznym powinno być bliskie +-3 db

Z odległości 1m powinno tak być na pomiarze punktowym. I chciałbym żeby tak było, ale nie mam możliwości sprawdzić. Możemy otrzymać wiarygodny wynik pomiaru punktowego tylko w komorze bezechowej albo dla kolumn z bardzo wąskim kątem promieniowania.

Pomiar typu MMM daje powtarzalny wynik, ale mierzymy przy tym uśrednione pasmo przenoszenia na obszarze, nie w punkcie. Takie uśrednione pasmo będzie naturalnie opadało ku częstotliwościam wysokotonowym przez to, że większość kolumn ma ukierunkowane promieniowanie.

 

33 minuty temu, slawek.xm napisał:

a u Ciebie jest 12db lub więcej

Z odległości 3m brzmi to dość naturalnie na mój gust. Mam wrażenie, że najważniejsze jest, żeby pasmo było równe i nie było dziur na częstotliwości podziału. Inaczej albo dudni, albo niektóre dźwięki brzmią nieprzyjemnie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
zawiera charakterystykę kolumn oraz akustykę pomieszczenia w jednym
poza tym gdybym miał oceniać jakość konstrukcji na podstawie tego pomiaru to kolumny należało by zacząć od nowa bo pasmo pod kątem technicznym powinno być bliskie +-3 db
a u Ciebie jest 12db lub więcej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Znowu porownujesz wzorzec dla pomiaru w warunkach bezechowych (pozioma linia bez spadku),z pomiarem w pomieszczeniu w miejscu odsluchu.
To jest bez sensu.

Porownujesz jablka z gruszkami.

Wez jako wzorzec typowy zalecany przebieg charakterystyki dla pomiarow w miejscu odsluchu (in room measurements) i dodaj ten korytarz +/- 3dB

IMG_6530.thumb.jpg.a7244a0f06c4b807663248b3c2dab2ba.jpg 
IMG_0620.thumb.jpg.5b2144b31182911de64e35f58f54a82b.jpg
Chyba nie pojmiesz tej roznicy do konca zycia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, Ivan Nikitin napisał:

. Nie da się w warunkach domowych zmierzyć kolumn osobno od wpływu pomieszczenia

mylisz się

poza tym jeśli tego nie potrafisz to w jaki sposób skonstruowałeś kolumnę

i uzyskałeś zgranie fazy akustycznej głośników?

34 minuty temu, Ivan Nikitin napisał:

Pomiar Kisiela

jest zrobiony tylko on axis jest bramkowany i ważny tylko dla zakresu średnie wysokie

35 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Pomiar Atkinsona:

zawiera trzy pomiary

on axis i dwa nearfield

przy  fakcie , że nearfield możemy uznać za ok do ok 300hz to co powyżej nie musi być odzwierciedleniem rzeczywistości

dlatego nie ma charki wynikowej

38 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Pomiar typu MMM daje powtarzalny wynik, ale mierzymy przy tym uśrednione pasmo przenoszenia na obszarze, nie w punkcie. Takie uśrednione pasmo będzie naturalnie opadało ku częstotliwościam wysokotonowym przez to, że większość kolumn ma ukierunkowane promieniowanie.

podobną opcję daje pomiar szumem tercjowym

ale tak jak pisałem nie podoba mi się pomiar, który zaprezentowałeś

i tyle

może popracuj nad metodologią

41 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Z odległości 3m brzmi to dość naturalnie na mój gust. Mam wrażenie, że najważniejsze jest, żeby pasmo było równe i nie było dziur na częstotliwości podziału. Inaczej albo dudni, albo niektóre dźwięki brzmią nieprzyjemnie. 

o gustach nie dyskutuję i skoro wg Ciebie jest super to nic mi do tego 🙂

ważne byś był zadowolony, reszta nie ma znaczenia 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Z odległości 3m …

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )




Moim zdaniem troche tu namieszales.

1. Ten naturanlny spadek ku czestotliwosciom wysokotonowym nie jest wynikiem ani usrednionych pomiarow ani ukierunkowanej charakterystyki promieniowania i zaobserwujesz go takze przy pojedynczym pomiarze w pomieszczeniu dla roznych typow zestawow glosnikowych (patrz przytoczony powyzejej screenshot)

2. Nie wrzucal bym tych trzech aspektow „dudnienie“ (zakres A+C), „rowne pasmo“ (zakres A+C+E) i „dziur w czestotliwosci podzialu“ (zakres B+D) do jednego garnka. Kazdy z nich wymaga troche innych pomiarow i trodno je ocenic na podstawie jednego pomiaru w miejscu odsluchu.

IMG_6539.thumb.jpg.39937728f1224d43e608097c307d810e.jpg


Aby zachowac kompletny obraz, dodalem „na dole“ twoje subwoofery, ktorych jeszcze nie wystarowales (BTW. dlaczego pomiar od 40Hz? Dla „dudnienia“ zacznij od 15-20Hz).

Wazne jest tez zgranie czasowe sub/sat czyli B

Podzialy przyjalem „pogladowo“ przy 60Hz i 700Hz

Przy rozpatrywaniu „rowne pasmo“ (zakres A+C+E) interesujace jest to ponizsze, i kazdy z tych zakresow mierzyl bym troche inaczej (ale o tym juz pisalismy wczesniej).

IMG_6541.thumb.jpg.a3b73519e056222387d33c6a199429a5.jpg 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
12 godzin temu, Ivan Nikitin napisał:

Faital 15FH500

Też ostatnio myślałem o podobnej konstrukcji i o tym głośniku. Jednak nie za bardzo mam ochotę na dodatkowe moduły basowe i chyba pójdę w jakieś "ostateczne" rozwiązanie typu Altec 416 lub Supravox 380. Musi mnie też AE TD15 gdyż cena poprzednich jest obecnie mocno high endowa. 

Kolumny bardzo ładne Ci wyszły. Komu zlecałeś tubę do wykonania?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xajas napisał:

Ten naturanlny spadek ku czestotliwosciom wysokotonowym nie jest wynikiem ani usrednionych pomiarow ani ukierunkowanej charakterystyki promieniowania i zaobserwujesz go takze przy pojedynczym pomiarze w pomieszczeniu dla roznych typow zestawow glosnikowych (patrz przytoczony powyzejej screenshot)

Źle wytłumaczyłem. Chodziło mi o to, że robiąc pomiar na obszarze (MMM), zachaczam też promieniowanie poza osiowe, które naturalne opada.

Godzinę temu, xajas napisał:

Przy rozpatrywaniu „rowne pasmo“ (zakres A+C+E) interesujace jest to ponizsze, i kazdy z tych zakresow mierzyl bym troche inaczej (ale o tym juz pisalismy wczesniej).

Z poprzednią tubą RCF HF950 byłem w stanie zmierzyć od ok 600Hz wzwyż sweep'em. Z nową tubą nie mogę otrzymać wiarygodniego pomiaru sweepem poniżej 1500Hz. Więc musiałem kombinować z MMM.

Oczywiście użyłem sweep-u żeby ustalić opóźnienie głośnika basowego.

Zgadzam się, że jest jeszcze pole do pracy i eksperymentów.

Godzinę temu, xajas napisał:

Wazne jest tez zgranie czasowe sub/sat czyli B

Na razie nawet nie chcę się brać za suby. 🙂 "Mainy" dopiero co uruchomiłem.

 

 

 

55 minut temu, Seyv napisał:

chyba pójdę w jakieś "ostateczne" rozwiązanie typu Altec 416 lub Supravox 380. Musi mnie też AE TD15 gdyż cena poprzednich jest obecnie mocno high endowa. 

15HF500 jest znacznie tańszy od wspomnianych głośników.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można kupić 4 sztuki i zrobić kolumnę 2,5 drożną rodzaju Everestów. W tych kolumnach średnie częstotliwości gra tylko jedna 15". Bas odtwarzają obie 15". Przepuszczam, że bas z 4x15" będzie lepszy, niż u droższych 2x15".

 

 

 

 

11 godzin temu, slawek.xm napisał:

poza tym jeśli tego nie potrafisz to w jaki sposób skonstruowałeś kolumnę

i uzyskałeś zgranie fazy akustycznej głośników?

Przez wyrównanie pasma przenoszenia głośników. Ze względu na to, że faza głośnika jest powiązana z amplitudą, wyrównanie amplitudy wyrównuje fazę. Pewnie zostają jakieś rozbieżności, spowodowane konstrukcją głośnika, ale mniejsze, niż 90 stopni i nie wpływają w znaczący sposób na działanie aktywnej zwrotnicy.

Opóźnienie głośnika basowego względem driver'a obliczyłem sweep-em 500-1500Hz używają głośnik wysokotonowy jako "acoustic reference" w ustawieniach REW.

Potem sprawdziłem, że step response jest w porządku sweep'em i sprawdziłem, że amplituda jest w porządku używając MMM.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
6 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Można kupić 4 sztuki i zrobić kolumnę 2,5 drożną rodzaju Everestów.

Nie chciałbym aż tak dużych kolumn w sensie szerokich. Choć Altec czy Supravox też wymagają nie małej skrzyni to jednak z jednym głośnikiem jest prościej coś ustawnego zrobić. Inna sprawa, że na Altecu już robiłem konstrukcje i wiem co on potrafi. Pewnie gdyby był dostępny w Europie to bym się za długo nie zastanawiał. Liczę, że może dobra używka się trafi lub być może na coś zbliżonego trafię - choć przejrzałem już chyba wszystko...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Seyv napisał:

Kolumny bardzo ładne Ci wyszły. Komu zlecałeś tubę do wykonania?

Mitex meble z Rudawy

 

2 minuty temu, Seyv napisał:

Liczę, że może dobra używka się trafi

Składając kolumny na starych trudno dostępnych głośnikach, można na długo zostać bez muzyki, gdy jeden z głośników niespodziewanie padnie. Nie boisz się?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy wysokosci mieszkania okolo 250-270cm spokojnie mozna zrobic wiarygodne pomiary bramkowane plus laczenie z near field. Oczywiscie pomiary na stoliku obrotowym.

Przy tego typu systemach niezwykle istotne jest wykonanie poprawnych pomiarow.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mozesz napisac cos wiecej/dokladniej na temat tego jak dalego od siebie byly oddalone poszczegolne punkty pomiaru (ustawienia mikrofonu), ktore potem usredniles.
I ile ich bylo

Ktory pomiar, ktore ustawienie uzyles jako podstawe do wyznaczenia opoznien (przez acoustic timing refererence)?

Jaki czasy opoznienia ci wyszly?

Ze względu na to, że faza głośnika jest powiązana z amplitudą, wyrównanie amplitudy wyrównuje fazę. Pewnie zostają jakieś rozbieżności, spowodowane konstrukcją głośnika, ale mniejsze, niż 90 stopni


Tego nie zrozumialem

A tego ponizej tez nie.

Dlaczego tych nowych tub nie mogles pomierzyc ponizej 1500Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
31 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Mitex meble z Rudawy

A jak przekazałeś im profil tuby?

 

31 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Składając kolumny na starych trudno dostępnych głośnikach, można na długo zostać bez muzyki, gdy jeden z głośników niespodziewanie padnie. Nie boisz się?

Strach trochę jest. Tym bardziej, że poprzednia para którą miałem, pomimo idealnego stanu miała lekkie uszkodzenie, łatwe do naprawy, grają do dziś bez problemu. GPA jeszcze produkuje i naprawia Alteca tyle, że to wszystko w USA...

Jego zaletą jest to, że można go ciąć w okolicy 1 kHz co by mi pasowało ze względu na posiadaną tube i driver. Supravox pasowało by niżej wiec i tube i driver musiałbym zmieniać a to kolejne rozterki pomiędzy rozsądkiem a marzeniami. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, xajas napisał:

Czy mozesz napisac cos wiecej/dokladniej na temat tego jak dalego od siebie byly oddalone poszczegolne punkty pomiaru (ustawienia mikrofonu), ktore potem usredniles.
I ile ich bylo

Pytasz o MMM (Moving microphone measurement) czy czymś innym? Nie ma cytatu i nie jestem pewien, że rozumiem kontekst. Gdy pytałeś o uśrednieniu MMM, to użyłem metody opisanej w tym pliku:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uśrednienie na podstawie tego obszaru ruchu mikrofonem.

Screenshot2023-07-03at18_32_54.thumb.png.08cd729cdf09e3020540e3fdcfcbdb86.png

7 godzin temu, xajas napisał:
8 godzin temu, Ivan Nikitin napisał:
Ze względu na to, że faza głośnika jest powiązana z amplitudą, wyrównanie amplitudy wyrównuje fazę. Pewnie zostają jakieś rozbieżności, spowodowane konstrukcją głośnika, ale mniejsze, niż 90 stopni

Tego nie zrozumialem

 

To co robi się podczas pomiaru Accurate, ale w odwrotną stronę. Dla większości źródeł dźwięku amplituda i faza są powiązane. Dlatego Accurate jest w stanie przekształczyć pomiar amplitudy w fazę i stworzyć plik korygujący, opierając na defektach, widocznych na fazie. Gdy zmieniamy fazę, zmienia się amplituda sygnału i odwrotnie. Wyciszenie nuty powoduje jej opóźnienie. To jest sprawiedliwie tylko dla źródeł "liniowych" i dlatego Accurate po przekształceniu amplitudy na fazę, szuka obszary, gdzie powiązanie fazy i amplitudy jest liniowe (minimum phase).

Głośnik bez wpływu pokoju jest takim urządzeniem liniowym.

7 godzin temu, xajas napisał:

Dlaczego tych nowych tub nie mogles pomierzyc ponizej 1500HzIMG_6546.jpg

Tuba RCF zachowuje kierunkowość < 90 stopni we wszystkich płaszczyznach na obszarze 800-20000Hz.  T.j. jeszcze przy 800Hz większość fal leci do przodu, a nie w kierunku podłogi.

Natomiast tuba Joseph Crowe ES-600 zaczyna promieniować we wszystkich kierunkach w płaszczyźnie pionowej z tą samą mocą już przy 1500Hz. Traci kontrolę nad kierunkiem promieniowania fal. Staje się zwykłym źródłem punktowym w płaszczyźnie pionowej.

W moim przypadku podłoga/sufit to najbliższa ściana. Odbicia od podłogi/sufitu zakłócają pomiary "sweep-em". Zmuszają do skrócenia bramki i pomiar robi się niewiarygodny (niepowtarzalny). Natomiast tuba RCF łatwo mierzy się przez to, że promieniuje większość sygnału do przodu.

 

 

 

7 godzin temu, Seyv napisał:

A jak przekazałeś im profil tuby?

Przekazałem plik STL, który otrzymałem po zakupie u Joseph Crowe.

7 godzin temu, Seyv napisał:

Jego zaletą jest to, że można go ciąć w okolicy 1 kHz co by mi pasowało ze względu na posiadaną tube i driver.

Gdy jest trudno o dobry 15", być może pójść w kierunku 2x10"? Sd będzie tylko 20% mniejsze niż 1x15". Albo 3-drożna obudowę zrobić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
2 godziny temu, Ivan Nikitin napisał:

Gdy jest trudno o dobry 15", być może pójść w kierunku 2x10"?

Już teraz mam 2x12 i nie chciałbym z tego schodzić niżej, chyba że rzeczywiście znalazłbym głośniki, które miały by dobre rozciągnięcie pasma. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Seyv napisał:

Już teraz mam 2x12 i nie chciałbym z tego schodzić niżej, chyba że rzeczywiście znalazłbym głośniki, które miały by dobre rozciągnięcie pasma. 

W audio nie ma idealnego rozwiązania. Same kompromisy 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
1 minutę temu, Ivan Nikitin napisał:

W audio nie ma idealnego rozwiązania. Same kompromisy 😉

Całkowicie się z tym zgadzam. Jednak im dłużej się tym hobby zajmuje mam ochotę na coraz mniejsze kompromisy 🙂.

Szkoda, że wiele mało kompromisowych głośników i rozwiązań jest dostępnych u Europie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.
Pojalem twoj MMM. Kiedys uzywalem to w autach prowadzac powoli mikrofon od ucha do ucha puszczajac Pink Noise

Tego tlumaczenia faza/amplituda nadal nie zrozumialem.
Dlaczego wyciszenie nuty powoduje jej opoznienie?

Gdzie to moge poczytac?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, Seyv napisał:

Całkowicie się z tym zgadzam. Jednak im dłużej się tym hobby zajmuje mam ochotę na coraz mniejsze kompromisy 🙂.

Szkoda, że wiele mało kompromisowych głośników i rozwiązań jest dostępnych u Europie.

W Europie oprócz Supravoxa jest jeszcze 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, xajas napisał:

Tego tlumaczenia faza/amplituda nadal nie zrozumialem.
Dlaczego wyciszenie nuty powoduje jej opoznienie?

Gdzie to moge poczytac?

To jest chyba dobry artykuł, z przykładami: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zobacz jak EQ albo filtry górnoprzepustowe zmieniają fazę poszczególnych częstotliwości. Obrót fazy o 90 stopni oznacza opóźnienie nuty o 1/4 długości jej częstotliwości. Dla nuty C 261Hz obrót fazy o 90 stopni oznacza opóźnienie tej nuty o 0,95 ms.

Gdy my wyrównujemy przebieg pasma głośnika, my wyrównujemy też przebieg jego charakterystyki fazowej. Ale pod warunkiem, ze: 1) w pomiarze nie ma wpływu pokoju i 2) na danym zakresie brak (albo bardzo mało) zniekształceń nieliniowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nisza proaudio , fakt w niej zależy na dalekim zasięgu, komory bezechowe nie oddają faktycznych warunków eksploatacji, zatem czołowe firmy wpadły na pomysł, testowania sprzętu w warunkach pleneru. przeważnie jest to małe lokalne lotnisko, gdzie jest dużo przestrzeni, a ziemia w większości pokryta trawą. beton/asfalt nie absorbują, ale trawa bardzo dobrze, a mimo to przy testach i pomiarach wykonywanych w takich warunkach dodatkowo rozkładane są maty absorbcyjne. Może przy braku komory bezechowej skorzystać z uroków i możliwości otwartej przestrzeni... to moim zdaniem lepsze jest niż pomiar subiektywny w jakimś pomieszczeniu nieprzygotowanym do tego, albo syntetycznie komputerowo zasymulowana tzw... komora bardziej grobowa niż bezechowa..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Ponownie bez pośpiechu wszystko zmierzyłem. Z tubą jest w miarę dobrze: sweep i RTA prawie zgadzają się ze sobą z odległości 1,2m (przy większym wygładzaniu wykresu):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zniekształcenia przy 90dB są niskie:

tuba-znieksztalcenia.thumb.png.7ea28e80192fb35175aec828263a6478.png

Zrobiłem pomiar intermodulacji, ale nie jestem pewien co do wyboru częstotliwości. Wybrałem jedną niską, która powinna generować zakłócenia w odtwarzaniu częstotliwości wysokich. Jednak wykres wygląda na czysty - IMD nie wybijają się powyżej naturalnego szumu pokoju.

0eca5663-cef8-4af5-81bd-84eb69ff79d2.thumb.jpeg.8e487bded74db64514faae344bb765fe.jpeg

 

 

Z wooferem jest trudniej. Zrobiłem pomiar bliskiego pola (przed/po korekcji). Mimo 10dB korekcji przy 30Hz, woofer nie wychyla znacząco nawet przy odtwarzaniu muzyki z głębokim basem (e.g. Lil Jon, SBTRKT, Sabrina Claudio). Na oko wychyla się do 3 mm w szczycie przy głośnym słuchaniu. Ale to na pewno nie są kolumny z niszy proaudio.

bliskiepole.thumb.png.f1822fc062f0690565c9c6a6c59ec578.png

 

Niestety pomiar w bliskim polu nie mówi nam nic o zachowaniu wooferu w połączeniu z obudową i ścianami wokół niej. Zrobiłem pomiar sweep'em z dala od ścian i podniosłem częstotliwość podziału do 1000Hz żeby otrzymać pomiary, które pozwoliłyby na zrobienie zwrotnicy. 

crossover.thumb.png.42146ce1dd9354a8e8c470cb96cb86b5.png

Z filtrem 2. rzędem jest zagadka: ten filtr dobrze się złożył bez obrócenia polaryzacji jednego z głośników (brak dołku na częstotliwości podziału). Chociaż z reguły filtr 2. rzędu wymaga takiego obrócenia polaryzacji. Sprawdziłem  poprawność podłączenia obydwóch głośników - mają nieodwróconą polaryzację. Czemu filtr dobrze się składa, nie wiem. Załączam plik z pomiarem gdyby ktoś chciał sprawdzić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Step response całości wygląda na poprawny dla filtra 2. rzędu (porównywałem do innych głośników z filtrem tego rzędu):

step.thumb.png.06ea406247703734bfae9184102a20b5.png

 

Częstotliwości poniżej 500Hz wyrównałem z miejsca odsłuchu za pomocą RTA, bo nie jestem w stanie zrobić wiarygodny pomiar samych kolumn w pokoju.

rtazmo.thumb.png.3fb2bad308f8bb87be36c6ecfafff8ab.png

Dodałem dwa filtry na każdy kanał, żeby wyprawić rezonansy pokoju. Dołki nie wyprawiałem. Ten przy 200Hz na pewno od przedniej ściany i zmniejsza się gdy odsuwamy kolumny od ściany.

Spadek częstotliwości wysokich można zmieniać obracając tuby w kierunku miejsca odsłuchu. Chociaż ten spadek powyżej 4000Hz jakoś mi nie przeszkadza, chociaż słyszę do 15KHz.

 

W takiej konfiguracji gra na pewno nie gorzej niż poprzednie kolumny, a bas jest na pewno lepszy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poniewaz nie zalanczasz legendy, czasami trodno rozpoznac, ktory kolor jest ktorym pomiarem.
Domyslam sie ze ten “gladszy“ (zielony) to RTA

 
IMG_6677.thumb.jpg.866610f56e950c5fd84da750cee11138.jpg

Czy te zalaczone pomiary to porownanie
A) bliskie pole vs. miejsce odsluchu
B) przed korekcja vs. po korekcji (gdzie)

Jak wyglada to w miejscu odsluchu przed i po korekcji (suma L+P)?

IMG_6678.thumb.jpg.4f2769af2e566928d7adcc8e2a2ce69e.jpg

Na pomiarze polaryzacja i delays zwrotnicy wygladaja poprawnie, ale dla kontroli mozna by zrobic dwa dalsze pomiary

1. sprawdzic, jak wyglada suma po swiadomym przekreceniu kabli w jednym z przetwornikow (czy powstanie dziura)

2. sprawdzic, czy wyznaczone opoznienia sa korzystne, czyli wylaczyc delays, zrobic pomiar sumy i porownac z suma przy aktywnych delays

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego obcinasz zakres pomiaru woofera.
Wtedy nie widac symetrii spadku poszczegolnych kanalow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak wykladaja te dwa pomiary po zaaplikowaniu korekcji (czyli przed i po korekcji)?

Jak wyglada suma przed i po korekcji?

Czy mozesz tez pokazac jakie parametry EQ (czestotliwosc, dobroc, amplituda) uzyles?

Przyklad
Screenshot z Hypexowskiego HFD (moje EQs)


IMG_6682.thumb.jpg.962742ce98e15f14798c3760dad1f999.jpg

IMG_6684.thumb.jpg.9a468099db9bfcc308e92c3ab2f94a7e.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.07.2023 o 06:52, xajas napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy te zalaczone pomiary to porownanie
A) bliskie pole vs. miejsce odsluchu
B) przed korekcja vs. po korekcji (gdzie)

To jest pomiar głośnika basowego z odległości 1cm od membrany przed i po korekcji

 

W dniu 13.07.2023 o 06:52, xajas napisał:

Na pomiarze polaryzacja i delays zwrotnicy wygladaja poprawnie, ale dla kontroli mozna by zrobic dwa dalsze pomiary

Aha. Gdy zmieniam polaryzację jednego z głośników, pojawia się "dołek". W tej tubie faza jest mocno nieliniowa. Prawdopodobnie, to ona jest przyczyną. Eksperymentowałem z podziałem 4. rzędu - tam musiałem opóźnić tubę względem woofera (nie odwrotnie!) żeby w normalnej polaryzacji wszystko złożyło się.

Brak zależności fazy i amplitudy prawdopodobnie mówi, że zachowanie kombo głośnik+tuba nie jest liniowe w tym zakresie częstotliwości. Mimo to THD i IMD wyglądają dobrze. Nie rozumiem tego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.07.2023 o 07:27, xajas napisał:

Jak wykladaja te dwa pomiary po zaaplikowaniu korekcji (czyli przed i po korekcji)?

To są pomiary kolumn po korekcji z miejsca odsłuchu metodą MMM. Do tego zostały dodane 3 filtry we wkładce EQ, które zmniejszyły garby przy 60, 90 i 120 Hz.

 

W dniu 13.07.2023 o 07:27, xajas napisał:

Jak wyglada suma przed i po korekcji?

Sumy "przed korekcją" nie mam, bo najpierw wyrównałem obydwa głośniki osobno. Na sumę są nałożone tylko 3 filtry, zmniejszające "room-mody" (60, 90, 120Hz).

 

W dniu 13.07.2023 o 07:27, xajas napisał:

Czy mozesz tez pokazac jakie parametry EQ (czestotliwosc, dobroc, amplituda) uzyles?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zapisz ten konfig w nowy folder w folderze Documents\FilterData\. Uruchom HFD, wybierz Filter Design - File - Open. Wybierz utworzony folder z listy - załaduje się mój konfig. Wybierz PRESET 3 z menu u góry - ten odpowiada za wykresy co wyżej. Na presety 1-2, proszę, nie zwracaj uwagi - są mniej udane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki.

Skad ta roznica przy 45Hz jesli korygowales tylko 60, 90, 120Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.