Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumna dwudrożna 15" + ES-600 od Joseph Crowe z DSP


Rekomendowane odpowiedzi

Chcę zrobić parę kolumn tubowych do instalacji w rogach pokoju. Inspirowałem się projektami Joseph Crowe, w tym

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

Untitled_Project_12_630302a0-a455-49fa-9

W odniesieniu do tamtego projektu planuję następne zmiany:

1. Zamiast głośnika basowego SB Audience, stosuję głośnik Faital 15FH500. Ten profesjonalny głośnik Faital ma parametry, pasujące do użytku domowego. Nie traci detali przy cichym graniu  (sprawdzone na projekcie przyjaciela z 18FH500). Brak najniższego basu zrekompensuję w DSP i ewentualnie dodatkowym subwooferem. Według VituixCAD głośnik basowy w tej obudowie powinien osiągać 90dB przy 20Hz przy wychyleniu membrany ok 4mm (t.j. ~45% Xmax). Jeszcze parę dB dorzuci room-gain. Głośniej muzyki nie słucham.

2. Dokładam rozpórki do obudowy basowej, których brak w oryginalnym projekcie.

3. Stosuję tubę

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  z driverem Faital HF1440 zamiast tuby od SB Audience. Ten Faital ma ogromną cewkę i jest w stanie czysto grać nawet 450Hz w odpowiedniej tubie. Rezonans powyżej 10KHz słychać, ale po prostej korekcji w domenie cyfrowej tego rezonansu już nie słyszę. Delikatny rezonans jest to, co odróżnia driver z membraną z tworzywa od membrany z tytanu. Rozkręcony driver wygląda tak:

IMG_1794-2.thumb.JPG.4409b3e9fe83ceefea85ed3457c85545.JPG

4. Wykończenie fornirem z machoniu, pół-mat.

5. Napędzają to wszystko płytki Hypex FusionAMP FA123.

 

 

Ja znalazłem stolarnię pod Krakowem, która podjęła się tej pracy. Cenowo powinno wyjść ok. 5 tyś za dwie skrzynki basowe + cena tuby.

Na razie postępy wyglądają tak:

20230506_154804.thumb.jpg.c8b327a185b4e0a968d656dc8450399c.jpg

20230506_150536.thumb.jpg.43f6d0484cb507b978f4457e4c8688ef.jpg

20230506_174947.thumb.jpg.26be5fcc3766ba6f7d0a0ea41355a17e.jpg

20230506_154829.thumb.jpg.37c38dcc18b284c33efaf8b87c4bd953.jpg

20230506_185820.thumb.jpg.855dbfee3a6f7c3636904cd1d926eb32.jpg

20230506_185555.thumb.jpg.3cdd686e6a21f9f2b59da1cd47a52989.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
  • Ivan Nikitin zmienił(a) tytuł na Kolumna dwudrożna 15" + ES-600 od Joseph Crowe z DSP

Wykonanie wyglada bardzo interesujaco
Dlaczego wybrales instalacje w katach pokoju?
Fa123 ma trzy kanaly. Zostaje jeden wolny na supertweeter czy subwoofer?

51 minut temu, xajas napisał:

Wykonanie wyglada bardzo interesujaco

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Dlaczego wybrales instalacje w katach pokoju?
Fa123 ma trzy kanaly. Zostaje jeden wolny na supertweeter czy subwoofer?

1. Sam jestem ciekaw co z tego wyjdzie:) Główne ryzyko, które widzę: mikro-wibracje szerokiej obudowy będą przyciągać obrazy muzyków do siebie. To spowoduje "dziurę" po środku: kraje stereo-panoramy będą "gęstsze", niż środek. 

Zrobić obudowę kolumny, która jest kompletnie pozbawiona wibracji jest bardzo trudno. Przeciwko wibracjom są skuteczne dociążenie obudowy, grube ścianki i wzmocnienia. Mam nadzieję, że ta obudowa będzie "nieruchomością". 

2. Chce postawić kolumny w kąty dla zwiększenia swobodnej przestrzeni w pokoju. Była opcja zrobić bardzo płaskie kolumny, albo kolumny do kątów pokoju. Ze względu na to, że podoba mi się  granie hornów, wybrałem tą drugą opcję. 

Oczywiście, kolumny można wysunąć z kątów. W tym przypadku szeroka obudowa pomoże zmniejszyć ilość odbić od przedniej ściany pokoju. 

3. Dwa FA123 po prostu już  mam. Sprzedaż FA123 i kupno FA122 nie ma finansowego sensu. Stąd taki wybór. HF1440 też już mam. Gdyby jeszcze nie miałem głośnika wysokotonowego, można by było spróbować B&C DCX50 i horn Yuichi A-290 albo ES-290. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin

To z tym dowolnym wystawianiem z katow chyba nie bedzie funkcjonowac, bo chyba beda inaczej strojone, jesli uwzglednisz wplyw wszystkich trzech plaszczyzn w kacie.

OK, w Hypexach mozesz stworzyc kilka setupow (w kacie + wolnostojace) i przelanczac w zaleznosci od ustawienia.
Subwoofery chyba juz masz (dwa)?

Na pewno wyprobowal bym supertweeter.

Czy naprawde chcesz dzielic ten 1440 przy 450Hz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_5605.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
8 godzin temu, xajas napisał:

Czy naprawde chcesz dzielic ten 1440 przy 450Hz?

Teraz mam taki setup. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

HF1440 przy 450Hz ma niższe zniekształcenia harmonijne, niż 12" Beyma. To jest naprawdę potężny głośnik wysokotony. 

RCF ND950 i ND940 też mogą grać tak nisko. 

Podział przy 450 brzmi o wiele bardziej spójnie, niż przy ok 800. Polecam. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin

Największa robotę zrobi tu nawet nie grubość ścianek kolumny, a ta kratownica.

Piękna robota. Sam to wszystko projektujesz, wycinasz i składasz , czy gdzieś zlecaleś?

Teraz mam taki setup. 
….
HF1440 przy 450Hz ma niższe zniekształcenia harmonijne, niż 12" Beyma. To jest naprawdę potężny głośnik wysokotony. 

Pamietam Twoje sutupy
Ale ta spojnosc to tez kwestja tego Midwoofera
Sam Faital poleca minimum 700Hz, a w nowych zestawach nie uzywasz Beymy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale jesli twierdzisz ze to funkcjonuje, to zobaczymy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
38 minut temu, sebasbox napisał:

Sam to wszystko projektujesz, wycinasz i składasz , czy gdzieś zlecaleś?

Jestem raczej pomysłodawcą. Wiem co chcę zrobić, wymiary i staram się to wytłumaczyć. Robię modele 3D, ale tylko dla ilustracji tego co chcę wykonać. Znalazłem stolarnię, która podjęła się wykonać ten projekt. Oni robią projekt do CNC i składają. Dobór głośników, filtry i pomiary są po mojej stronie.

21 minut temu, xajas napisał:

Sam Faital poleca minimum 700Hz,

Faital zakładają filtru 12db/oktawa. W tubie RCF HF950 pasmo opada ok 24dB/oktawę:

filtr akustyczny.png

T.j. przy 200Hz mamy nawet niższy poziom sygnału, niż z filtrem 12dB przy 700Hz. Pod względem zniekształceń Beyma jest wyraźnie gorsza na górnym midbasie niż ten Faital:

distortion-umik-1.png

 

Niestety nie mam pojęcia jak będzie przebiegało pasmo przenoszenia z tubą ES-600 😞 Prawdopodobnie, odcięcie będzie wyżej.

nawet w niszy proaudio stosowana jest zasada, że o f podziału decyduje odległość międy środkami przetworników. dla głośnika 15 cali podział 450 hz jest pomysłem nie idealnym ale rozsądnym, i polecałbym. jest tylko problem z driverem, bo moim zdaniem jego cewka powinna mieć średnice 3 cali a wybrany model pozwalać na tak niski podział w połączeniu z odpowiednim ornem, np me 75 B&C. na jednej z fotek widze horn wzorowany na starociu celestion-a, który żartobliwie w niszy proaudio nazywamy //usta mariana//.

 kwasi faze niemiłosiernie, i dziś nawet nisza proaudio go nie stosuje, a co mówić o niszy homeaudio. moim zdaniem te projekty bardziej cieszą oczy niż uszy, ale są tacy co słyszą ...oczami..

 

48 minut temu, silver_sound napisał:

nawet w niszy proaudio stosowana jest zasada, że o f podziału decyduje odległość międy środkami przetworników

Możesz dać przykład? Z tego co widzę , w niszy pro-audio o częstotliwości podziału decyduje moc długoterminowa. Np JBL C221 (współczesna seria Cinema):

c221-spec-sheet

Częstotliwość podziału 1700Hz. 

48 minut temu, silver_sound napisał:

na jednej z fotek widze horn wzorowany na starociu celestion-a, który żartobliwie w niszy proaudio nazywamy //usta mariana//

Który model Celestiona masz na myśli? Ilu was jest, kto nazywa tą tubę "ustami Mariana"?

Edytowane przez Ivan Nikitin

nie ma już firmy jbl.... jest tylko logo.-nalepka

a obecny właściciel tej nalepki produkuje dużo niskobudżetowych konstrukci , przykład serie 2,5 drogi, gdzie ze względu na bezpieczeństwo głośnika wysokotonowego, mimo że kiepsko gra stosują tak wysoki podział. kierują się zasadą że ci ludzie którzy słuchają oczami to kupią bo jest nalepka jbl, a skoro jbl, tttooo musi dobrze grać.

Edytowane przez silver_sound
18 minut temu, silver_sound napisał:

nie ma już firmy jbl.... jest tylko logo.-nalepk

Przecież mówiłeś, że

Godzinę temu, silver_sound napisał:

nawet w niszy proaudio stosowana jest zasada, że o f podziału decyduje odległość międy środkami przetworników

Daj przykład. 

co zaś tego projektu, tu przedstawionego, popieram zastosowanie nowocześnie zaprojektowanych hornów rcf, czy b&c, nie popieram zastosowania taniochy blaszaków mid-bas, ale sama koncepcja jest godna uwagi.

8 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Daj przykład.

o przykład fizyczny dziś trudno, bo praktycznie żaden producent nie ma  ofercie takich konstrukcji, ale zasady konstrukcji są opisane teoretycznie i praktycznie w dobrej literaturze już tylko celulozowej, bo ta z wikipedii jest tyle samo warta co zeszłoroczny śnieg. dlatego aby dostosować się do tej zasady, a raczej ją ominąć wymyślono głośniki koaxialne, lub konstrukcje semikoaxialne..

głośniki koaxialne i konstrukcje semikoaxialne stanowią równoważnik źródla punktowego, a klasyczne rozwiązania, niestety są źródłami wielopunktowymi różnych pasm emisji.

46 minut temu, silver_sound napisał:

zasady konstrukcji są opisane teoretycznie i praktycznie w dobrej literaturze już tylko celulozowej

Dasz nazwę i autora?

32 minuty temu, Ivan Nikitin napisał:

Dasz nazwę i autora?

najpopularniejsza literatura to głośniki i zespoły głośnikowe pan Aleksandra Witorta, bylo tego chyba 2, albo nawet 3 wznowienia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to jest 1 wydanie, takie mam osobiście. facet udzielał się na wielu periodykach z okresu prl-u

 

i inna na alllegro taniej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

polecam każdemu początkującemu konstruktorowi, 30 dyszki to tanio za tą wiedze która tam jest..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, silver_sound napisał:

nawet w niszy proaudio stosowana jest zasada, że o f podziału decyduje odległość międy środkami przetworników. dla głośnika 15 cali podział 450 hz jest pomysłem nie idealnym ale rozsądnym, i polecałbym. jest tylko problem z driverem, bo moim zdaniem jego cewka powinna mieć średnice 3 cali a wybrany model pozwalać na tak niski podział w połączeniu z odpowiednim ornem, np me 75 B&C. na jednej z fotek widze horn wzorowany na starociu celestion-a, który żartobliwie w niszy proaudio nazywamy //usta mariana//.

 kwasi faze niemiłosiernie, i dziś nawet nisza proaudio go nie stosuje, a co mówić o niszy homeaudio. moim zdaniem te projekty bardziej cieszą oczy niż uszy, ale są tacy co słyszą ...oczami..

 

Warunki pracy systemów PA znacznie się różnią od przeciętnego domowego pokoju, przez co nie jest rozsądnym stosowanie tych samych zaleceń co do cz. podziału, która sugeruje odleglosc głośników w osi pionowej. 

ta zasada jest uniwersalna dla przyzwoitej konstrukcji obu niszy, a moim zdaniem choćby ze względu na odtwarzanie transjentów, bardziej wymagalna dla niszy homeaudio, bo toż chyba o jakość i wierność dźwięku tu idzie.

3 godziny temu, silver_sound napisał:

nawet w niszy proaudio stosowana jest zasada, że o f podziału decyduje odległość międy środkami przetworników

Można prosić o przybliżenie tej zasady tak w skrócie i na chłopski rozum bez zagłębiania się w "rachunek różniczkowy" 🙂 ?

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

proponuje zakup tej książki, bo zagadnienie jest dość złożone, nie do opisania jednym czy dwoma postami na forum.

w ultrawielkim uproszczeniu

przy konstrukcjach 2-drożnych, im większa średnica midbasu tym niższy podział

dlatego aby oszczędzić na utradrogim wysokotonowym w niszy proaudio z cewką 4 cale, skonstruowano 3 drogi. driver z cewką 4 cale ma górne pasmo do ok 8-10 khz, w niszy pro ujdzie, ale do domu totalnie odpada.

dlatego układ di-appolito, aby te odległości były małe i jedna, niż w układzi dwa w pionie midbasy i u góry wysokotonowy.

ale di-appolito najlepij lokować w poziomie, mniej słychać jego wady.

1 godzinę temu, frobek napisał:

zasady tak w skrócie

Odległość pomiędzy centrami głośników powinna być mniej, niż 1/4 długości fali na częstotliwości podziału. Pozwala to uniknąć szkodliwej interferencji pomiędzy głośnikami. 

Prawie żaden zestaw głośników nie spełnia tego warunku.  Moje kolumny też nie spełniają. 😉

1 godzinę temu, silver_sound napisał:

dlatego układ di-appolito, aby te odległości były małe

Układ d'appolito nie zmniejsza odległości pomiędzy źródłami dźwięku. 

Edytowane przez Ivan Nikitin
58 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Układ d'appolito nie zmniejsza odległości pomiędzy źródłami dźwięku. 

a gdzie ja napisałem że zmniejsza. taki układ pozwala poprzez mniejsze średnice midbasów uzyskując wyższy podział i wyższy spl, czyli w sumie pośrednio zmniejsza. proponuje nie zacietrzewiać sie i przed napisaniem czegoś dobrze przeanalizować o co idzie.

58 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Prawie żaden zestaw głośników nie spełnia tego warunku.  Moje kolumny też nie spełniają.

Twój nie, ale konstrukcje semikoaxialne, i na głośnikach koaxialnych już tak, ba nawet z nawiązką. najnowocześniejsze konstrukcje neodymowe, np 12/15hcx76  B&C mają tak małe odległości między cewkami ,że nie ma konieczności stosowania opóźnień w czasie midbasu. problemem w zastosowaniu tych głośników do konstrukcji full-range do celów homeaudio jest to że ich konstrukcja ma małe Xmax, i nie schodzą zbyt nisko bo przeznaczone są do konstrukcji niszy proaudio grających od80-90hz w góre, np odsłuchy sceniczne,

Edytowane przez silver_sound
W dniu 7.05.2023 o 17:02, silver_sound napisał:

...

Twój nie, ale konstrukcje semikoaxialne, i na głośnikach koaxialnych już tak, ba nawet z nawiązką. najnowocześniejsze konstrukcje neodymowe, np 12/15hcx76  B&C mają tak małe odległości między cewkami ,że nie ma konieczności stosowania opóźnień w czasie midbasu. problemem w zastosowaniu tych głośników do konstrukcji full-range do celów homeaudio jest to że ich konstrukcja ma małe Xmax, i nie schodzą zbyt nisko bo przeznaczone są do konstrukcji niszy proaudio grających od80-90hz w góre, np odsłuchy sceniczne,

Nowa seria Celestion FTX też jest zaprojektowana z uwzględnieniem wyrównania czasowego - aż mine dziw bierze, że jeszcze nikt nie wziął tych głośników na tapetę (a stare i dużo gorsze konstrukcyjnie coaxiale Eminence grały całkiem całkiem zdaniem wielu).

Wuwuzela jest prawie gotowa. Mam wrażenie, że stolarz już żałuje, że podjął się wezwania 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
  • 3 tygodnie później...
  • 1 miesiąc później...
W dniu 1.06.2023 o 12:49, frobek napisał:

Udało Ci się już uruchomić zestaw?

Przepraszam, że zniknąłem.

Produkcja się wydłużyła, a w międzyczasie straciłem chęć składania nowego zestawu. Musiałem więc zebrać się z siłami. Ciekawe, że zwykle moja motywacja do działania/kupowania czegoś pojawia się w marcu, z pierwszymi słonecznymi dniami, a potem stopniowo znika.

Mimo to odebrałem i złożyłem kolumny. Jestem bardzo zadowolony z usług stolarskich firmy Mitex Meble z Krakowa: mieli uczciwe i staranne podejście.

Na moje życzenie chłopaki wykonali frezowanie, aby umocować magnes głośnika i stworzyć w ten sposób połączenie między przednią a tylną ścianką. Otwór głośnika osłabia sztywność przedniej ścianki, więc warto wykorzystać głośnik jako dodatkowe wzmocnienie obudowy. Głośnik Faital 15FH500 posiada otwór wentylacyjny w magnezie po stronie pająka, co umożliwia bezpośrednie mocowanie. Przykleiłem cienki filc do otworu, aby zapewnić pełne przyleganie magnezu do obudowy.

Wnętrze wypełniłem 5 cm materiałem Caruso Iso Bond od Don Audio. Wypełniłem przestrzeń jak najwięcej, aby zmniejszyć przejście fali tylnej przez membranę głośnika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wzmacniacz wstał prawie idealnie:

IMG_2271-EDIT.thumb.jpg.e958bfd80ac7ea2c0e5719da97c8e5b9.jpg

Kabel do połączenia tuby puściłem przez otwór w górnej ściance obudowy.

 

Cały zestaw prezentuje się w taki sposób. Subwoofery na razie jeszcze nie są podłączone.

IMG_2276-EDIT.thumb.jpg.fc2b406a076e7ac7aa957a9cdef33e1f.jpg

Ustawienie kolumn przy ścianie przedniej nie jest zgodne ze sztuką, ale robiłem kolumny właśnie pod takie ustawienie.

 

Kolumna jest spora:

IMG_2278.thumb.JPG.b0361209b7e14aa9226c1bd7a2367817.JPG

 

O zwrotnice, tubie i graniu w następnym poście żeby nie skasować przypadkiem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin

O tubie Joseph Crowe ES-600:

Wygląda na "bogato". W domowych warunkach jest trudno ją zmierzyć. Wydaje się, że poniżej 1500 Hz traci kontrolę nad kierunkiem promieniowania dźwięku. Tuba RCF HF950, którą używałem wcześniej, jest o wiele prostsza przy złożeniu kolumn w warunkach domowych: zachowa kierunkowość przynajmniej oktawę niżej.

Domowy pomiar na osi, 10° i 45° z mocnym uśrednieniem i krótkim oknem, ale inaczej nie da się zmierzyć tej tuby w pokoju.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ciekawie, że na pomiarze nie widać rezonansu membrany driver'a. Nawet bez okna i uśrednienia.

Zwrotnica

Ze względu na trudności z pomiarem punktowym, robiłem zwrotnicę na podstawie pomiarów MMM (Moving microphone measurement. Ustawienia REW jak jest opisane tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ). Dla głośnika niskotonowego użyłem dolnoprzepustowy filtr LR24 przy 500Hz. Dla głośnika wysokotonowego górnoprzepustowy filtr LR24 przy 200Hz żeby nie wysyłać do wysokotonowca częstotliwości niskokotonowych. Można spróbować podział wyżej, ale jeszcze nie miałem czasu: dopiero wczoraj uruchomiłem po raz pierwszy.

Z kanapy pomiar całego zestawu techniką MMM wygląda tak (z var smoothing). 

pomiar.thumb.png.f937f63e68d71dd045c55df7c48cc248.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ivan Nikitin
Gość

(Konto usunięte)
16 minut temu, Ivan Nikitin napisał:

Domowy pomiar na osi, 10° i 45° z mocnym uśrednieniem i krótkim oknem

image.thumb.png.7e75daba59c8069b6765418f8042f0ff.png

na pewno z pomiaru wynika , że w zakresie 2khz-5 khz jest sporo za dużo "dobroci"

a ,że garb pokazuje się zarówno on axis jak i pod kątem to znaczy , że warto się nim zająć na poważnie bo brzmienie jest jasne i może być zbyt intensywne

możesz poczytać metodę na taką sytuację u Troelsa

ale kwestia czy chcesz się tym zająć to już Twój wybór

dla przykładu

image.thumb.png.bbc8909a7311c01da6ef24ab6197925d.png

http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm#MEASUREMENTS

1 minutę temu, slawek.xm napisał:

na pewno z pomiaru wynika , że w zakresie 2khz-5 khz jest sporo za dużo "dobroci"

Oczywiście, garb trzeba gasić i to zrobiłem. Patrz wykres całego zestawu wyżej.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.