Skocz do zawartości
IGNORED

NOWE SUBY RP Klipscha – czyli totalny opad szczęki :-)


Rekomendowane odpowiedzi

Wspomnę na wstępie ze jest to pierwsza część dzielenia się moimi odczuciami, w której opisze tylko moje obserwacje na temat ogólnej wydajności i zejścia nowych subow z serii RP, bez walki z wpływem pomieszczania 🙂 W drugiej części która nieco dłużej mi zajmie, pokaże co można z nich wycisnąć w kinie bardziej pod kątem mnie samego, czyli po ustawieniu i dostrojeniu ich do pomieszczenia używając układu Weltiego oraz po kalibracji Dirac Live 🙂 Czyli taki można powiedzieć efekt końcowy, ale to mi nieco zajmie więc podzielę się pewnie za jakieś dwa tygodnie 🙂

Ci którzy śledzą moje posty zapewne pamiętają moje kombinacje i pogoń za na prawdę dobrym basem w kinie, na budżecie 🙂 Udało mi się osiągnąć ten cel i mam obecnie rewelacyjny bas, oparty na układzie Weltiego używając 2 x PB2000PRO od SVS oraz bardzo budżetowych 2 x Onkyo SKW-940 biorących na siebie zadanie niwelowania wpływu pomieszczenia 🙂 W efekcie osiągnąłem zejście do 16Hz i dołki nie większe niż -4dB na całym pasmie, aż do odcięcia przy 90Hz, bez użycia DSP czy korekt 🙂 Suby przy 120dB natężenia dźwięku pobierają z sieci około polowy mocy maksymalnej, tak więc zniekształcenia nie są wysokie i jakość dźwięku nawet przy takich głośnościach jest bardzo dobra 🙂

 

Czemu więc znów kombinuje, skoro jestem zadowolony ? Dwa powody – pierwszy to to ze zatęskniłem bardzo za systemem stereo, ale nie mam gdzie go wstawić więc muszę połączyć kino ze stereo w tym samym pomieszczeniu 🙂 Problem polega na tym ze duże suby w przednich rogach zajmują za dużo miejsca i nie jestem w stanie wstawić tam podłogówek do stereo 🙂 Rozwiązaniem na to jest układ Weltiego z dwoma subami na środku bocznych ścian, ale aby utrzymać ten sam potężny bas który mam teraz, potrzebuje sporo mocniejsze suby 🙂 Oczywistym wyborem byłaby zmiana na dwa PB4000 lub tym bardziej PB16 Ultra, ale na to niestety już budżet nie pozwala 🙂 Stad więc cicha nadzieja ze 2x RP1400SW lub w ostateczności 2 x RP1600SW się u mnie sprawdza 🙂

Po drugie, jako rasowy maniak basu uważam ze bas to 3/4 sukcesu dobrego kina domowego, a im niższe zejście i większy zapas mocy tym lepsze odczucia podczas seansu, bo nic nie zastąpi dobrego wytrzęsienia wnętrzności ! 🙂 Tak więc jak zobaczyłem ze nowa seria subow od Klipscha ma głośniki o wiele większym skoku, sporo mocniejsze wzmacniacze i większe obudowy, czyli wszystko co w subie najważniejsze to mając do nich dostęp maniak basu we mnie nie mógł się oprzeć aby nie spróbować 😄

Większość słyszała o Klipscha znanym i lubianym R115SW / SPL150, który za całkiem ludzkie pieniążki oferował na prawdę niezłe rezultaty, głownie dzięki po prostu większemu głośnikowi niż u konkurencji, jako ze za te pieniążki 15” to jest ogromna rzadkość 🙂 Miałem okazje go testować u siebie i porównać go z SVSowym PB2000PRO. Finalnie został u mnie SVS który zagrał lepiej - bardziej dynamicznie i ze sporo niższym zejściem, właśnie z racji na większy skok głośnika i mocniejszy wzmacniacz, mimo ze miał tylko 12” głośnik 🙂 Teraz Klipsch poszedł właśnie w stronę rozwiązań subow z wyższej polki, więc daje nie tylko duże rozmiary głośników jak 14 czy 16 cali, ale także i większe skok, moc i obudowę, więc jak można było nie posłuchać ? 🙂

 

Widziałem opinie ze Klipsch podniósł ceny w nowej serii i ze to jest bez sensu, zapewne dla tego ze większości piszących myślała ze to są nadal te same suby a tylko nazwy modeli się zmieniły, jak to miało miejsce z R115SW i jego następca SPL150 🙂 Nowa seria RP to zupełnie inne suby niż seria SPL, zbudowana na o wiele potężniejszych głośnikach i mocniejszych wzmacniaczach, co z reszta widać od razu na poniższych wykresach 🙂 Po pierwszych pomiarach i odsłuchach opadła mi szczeka, dosłownie 🙂 Te pierwsze porównania są bardzo proste, można powiedzieć ze takie wstępne, zanim zacznę je ustawiać tak jak maja grac docelowo i zdecydować czy zostają i jeśli tak, to które 🙂

Wszystkie suby były ustawione na maksymalna moc i z wyłączonym lub maksymalnym odcięciem 🙂 Sterowane były amplitunerem Arcam AVR 850 z WYLACZONA kalibracja DIRAC i odcięciem ustawionym na 120Hz. Wszystkie suby dostawały dokładnie ten sam sygnał o tej samej głośności. Celowo grałem dość głośno aby ocenić jak się zachowują przy mocniejszym graniu. Acz ustawienia w amplitunerze na 0dB i głośność na 50 (polowa) wskazywały na to ze wszystkie z nich osiągały taki poziom natężenia dźwięku z dużym zapasem mocy.

Co więc mówią wykresy i pomiary ? Ano mówią ze moje oczekiwania zostały spełnione, a nawet znacznie przekroczyły to co myślałem ze się wydarzy 🙂 Nowe Klipsche rzeczywiście graja potężnie i maja bardzo niskie zejście, tak jak obiecywały parametry na papierze 🙂 O samej jakości basu i o tym jak zachowują się porty opowiem w następnej części jako ze chce je ustawić i skalibrować najlepiej jak mogę i posłuchać chociaż z tydzień aby wiedzieć dokładnie o czym mowie 🙂 Ale pierwsze wrażenia są rewelacyjne 🙂

Wracając do pomiarów – pierwsza tabelka pokazuje pomiary wszystkich modeli ustawionych jak w większości domostw sub stoi, czyli przednia sciana na 1/4 długości ściany 🙂 Niestety w takim ustawieniu oddziaływanie pomieszczenia jest bardzo silne, ale tak czy inaczej widać wyraźnie różnice między subami 🙂

OPISY KTORY KOLOR ODPOWIADA KTOREMU MODELOWI SA W LEGENDACH POD WYKRESAMI.

Co mnie pierwsze zaskoczyło to to ze najmniejszy RP1000SW niewiele ustępuje potężnemu SVS PB2000PRO ! Ma słabsze zejście i gra nieco ciszej na całym pasmie, no ale PB2000PRO to jest potężny sub, więc jest to na prawdę rewelacyjny wynik dla 10” suba 🙂 Natomiast RP1200SW okazał się już basowym potworkiem – schodzi do obiecanych 16,5Hz i oferuje natężenie dźwięku o min. 3dB wyższe niż PB2000PRO, co jest na prawdę kapitalnym wynikiem i widząc to przecierałem już nieco oczy ze zdziwienia ! 🙂 Nawet zmierzyłem raz jeszcze aby się upewnić czy to nie był czasem RP1400SW ale nie 🙂 Kapitalna wydajność i zejście jak na 12” głośnik 🙂 RP1400SW schodzi ciutkę niżej bo do obiecanych 16Hz (-3dB) i jest nieco bardziej wydajny, ale tego już można było oczekiwać 🙂

Drugie pomiary to ustawienie w konfiguracji Weltiego - dwa te same modele ustawione w połowie bocznych ścian i skierowane przodem do siebie. Ustawienie takie jak widać niweluje już nieco wpływy pomieszczenia. Nie jest jeszcze tak dobrze jak przy 4 subach, ale o wiele lepiej niż jeden ino na przedniej ścianie, jak w poprzednich pomiarach. W sumie można powiedzieć ze sytuacja wygląda podobnie – 2xRP1000SW oczywiście są pierwsze od dołu, nieco słabsze niż 2xPB2000PRO. 2xRP1200SW ponownie oferuje najwięcej za pieniążki,a najlepiej wypadają oczywiście 2xRP1400SW, z nieco większa przewaga nad RP1200SW niż w przypadku pojedynczych subow 🙂 W tej konfiguracji z o wiele mniejszym wpływem pomieszczenia, RP1200SW i RP1400SW graja jeszcze mocniej niż reszta, gdzie przy 16-17Hz RP1200SW daje natężenie dźwięku wyższe o 6dB od RP1000SW, czyli tyle co dałyby mniej więcej dwa RP1000SW 🙂 Jestem pod jeszcze większym wrażeniem 🙂

Po pierwszych pomiarach i odsłuchach moje wrażenia są następujące:

Biorąc pod uwagę ze SPL150 wypadał słabiej niż PB2000PRO u mnie, to używając takiego odniesienia sprawdziły się moje przepowiednie ze malutki RP1000SW gra podobnie jak o wiele większy SPL150. Jest to kapitalna wiadomość bo niestety SPL150 był sporych rozmiarów i nie każdy miał gdzie go wstawić, a RP1000W jest małym i zgrabnym subem i zagra praktycznie jak SPL150 🙂

Dla mnie osobiście największym szokiem w tym zestawieniu był RP1200SW który jest na prawdę bardzo mocnym i wydajny subem 🙂 Przegonić PB2000PRO to nie jest małe osiągniecie, jako ze SVS jest rewelacyjny i jest w sumie wzorcowym subem w tym budżecie i rozmiarze i na prawdę kapitalną konstrukcją 🙂 SVS PB2000PRO nadal sprawdzi się moim zdaniem lepiej jako pojedynczy sub czy używany do muzyki i kina razem, z racji na wbudowane DSP które pozwoli lepiej zaadoptować go do pomieszczenia czy używać tryb „sealed” do muzyki 🙂 Ale jeśli chodzi o używanie w 100% do kina czy tym bardziej w konfiguracji 2 czy 4 subow, RP1200SW to jest potęga i za te pieniążki nie do pobicia 🙂

Tak więc Klipsch wypuścił basowe potworki za rozsądne pieniądze i moim subiektywnym odczuciem w tych budżetach zamordują one myślę każde inne w ich przedziałach cenowych 🙂 Jeśli się mylę i jakieś modele umknęły mojej basowej uwadze, proszę mojego wewnętrznego bas maniaka doinformować 🙂

Dziękuje za uwagę i zapraszam na następny odcinek za czas niezadługi ! 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T
16 minut temu, T napisał:

Wszystkie suby były ustawione na maksymalna moc i z wyłączonym lub maksymalnym odcięciem 🙂 Sterowane były amplitunerem Arcam AVR 850 z WYLACZONA kalibracja DIRAC i odcięciem ustawionym na 120Hz. Wszystkie suby dostawały dokładnie ten sam sygnał o tej samej głośności.

Tzn suby były ustawione na max na swoich wzmacniaczach a amplituner i głośność kanału suba ustawione był na tą samą wartość przy wszystkich subwooferach? 

Przyznaję, że nie czytałem wszystkiego bardzo dokładnie, ale wydaje mi się dziwna ta "górka" w okolicach 30 Hz. Z kolei 70-80 Hz prawie nie ma basu, gdzie z kolei u mnie ten zakres jest najbardziej wzmacniany przez pomieszczenie. Jesteś pewny, że pomieszczenie nadmiernie nie wytłumia Ci tych subów?

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

2 minuty temu, qbakos napisał:

Przyznaję, że nie czytałem wszystkiego bardzo dokładnie, ale wydaje mi się dziwna ta "górka" w okolicach 30 Hz. Z kolei 70-80 Hz prawie nie ma basu, gdzie z kolei u mnie ten zakres jest najbardziej wzmacniany przez pomieszczenie. Jesteś pewny, że pomieszczenie nadmiernie nie wytłumia Ci tych subów?

Tak sie dzieje od pewnego czasu, bo niestety rozmawiajac z kumplem bedac w moim kinie, wspomnialem ze bylem w lepszym kinie gdzie dzwiek mi sie bardziej podobal 🙂 Od tego czasu moje kino robi mi na zlosc i nadmiernie wytlumia mi niektore czestotliwosci 🙂 Po prostu czekam az mu przejdzie ten foch 🙂

21 minut temu, don111 napisał:

Tzn suby były ustawione na max na swoich wzmacniaczach a amplituner i głośność kanału suba ustawione był na tą samą wartość przy wszystkich subwooferach? 

Si, to wlasnie staralem sie ujac w mym opisie 🙂

36 minut temu, STELVIO napisał:

Brawo, brawo. Widzę, że nudy nie ma.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Technikarium chyba je ostatnio prezentowało. U klienta swojego.

Nie no nudy nigdy nie ma, sie najezdzilem tymi subami dla siebie to pomyslalem ze sie podziele spostrzezeniami 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, T napisał:
Godzinę temu, don111 napisał:

Tzn suby były ustawione na max na swoich wzmacniaczach a amplituner i głośność kanału suba ustawione był na tą samą wartość przy wszystkich subwooferach? 

Si, to wlasnie staralem sie ujac w mym opisie 🙂

Test dobrze się czyta i fajnie że się dzielisz na forum takimi porównaniami. Tylko teraz zastanów się co dokładnie powyższą metodą udowodniłeś i w jakim założeniu tkwi błąd - tj dlaczego nie był to test na max. SPL danego subwoofera (co było od razu do przewidzenia patrząc na te zbyt optymistyczne wykresy względem droższego SVS).  Fajne nowe suby są u Klipscha, to fakt, ale tam żadnego cudu mocowego względem serii SPL nie ma, poza mniej szumiącym portem, już robili pomiary porównawcze SPL-a vs nowe.      

21 minut temu, don111 napisał:

Test dobrze się czyta i fajnie że się dzielisz na forum takimi porównaniami. Tylko teraz zastanów się co dokładnie powyższą metodą udowodniłeś i w jakim założeniu tkwi błąd - tj dlaczego nie był to test na max. SPL danego subwoofera (co było od razu do przewidzenia patrząc na te zbyt optymistyczne wykresy względem droższego SVS).  Fajne nowe suby są u Klipscha, to fakt, ale tam żadnego cudu mocowego względem serii SPL nie ma, poza mniej szumiącym portem, już robili pomiary porównawcze SPL-a vs nowe.      

Kurde, a jam naiwnie myslal ze jak SPL120 schodzil do 24Hz a tych samych rozmiarow RP1200SW schodzi do 16,5Hz to lepiej, choc jak sie czlek zastanowi to 24 to wiecej niz 16,5, wiec chyba zle to jakos liczylem 🙂 I swoja droga jak robiles porownanie nowych i starych, to nie mogles wrzucic pomiarow i jakiegos info, bym sie nie meczyl niepotrzebnie ? 🙂

Ten wykres pokazuje zejście, jak najbardziej, przebieg częstotliwości, ale nie maksymalne SPL. Zmierzyłeś coś a'la.. skutrczność ;) Chyba nietrudno zgadnąć że wzmacniacz Klipscha ma większą czułość na wejściu, to że SVS i Klipsch były oba odkręcone na max nie znaczy że oba grały na max swoich możliwości, w amplitunerze nie brakło skali a i głośność samego kanału LFE była pewnie grubo poniżej maksymalnej i był spory zapas. Zwiększając głośność - SVS by najpewniej dogonił lub przegonił przynajmniej te 2 suby (10"/12") Klipscha, które by szybciej złapały swój maksymalny poziom (do momentu kompresji lub zniekształceń). 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
8 minut temu, don111 napisał:

Ten wykres pokazuje zejście, jak najbardziej, przebieg częstotliwości, ale nie maksymalne SPL. Zmierzyłeś coś a'la.. skutrczność 😉 Chyba nietrudno zgadnąć że wzmacniacz Klipscha ma większą czułość na wejściu, to że SVS i Klipsch były oba odkręcone na max nie znaczy że oba grały na max swoich możliwości, w amplitunerze nie brakło skali a i głośność samego kanału LFE była pewnie grubo poniżej maksymalnej i był spory zapas. Zwiększając głośność - SVS by najpewniej dogonił lub przegonił przynajmniej te 2 suby (10"/12") Klipscha, które by szybciej złapały swój maksymalny poziom (do momentu kompresji lub zniekształceń). 

A jaka ma czulosc Klipsch na wejsciu, a jaka SVS ? 🙂 I jak zmierzyc to maksymalne SPL w praktyce ? 🙂 I na czym opierasz wiedze ze cos by sie wydarzylo "najpewniej" ? 🙂

Edytowane przez T

Drogą dedukcji, ale mi to rybka co kto uważa. Jak chcesz to zostawmy wszystkich z tą super nowiną, że 10“ tańszy Klipsch gra mniej więcej jak 12" SVS, który wcześniej miał osiągi jak 15" Klipsch. Do czasu aż ktoś kolejny Ci wytknie, że maksymalna głośność subwoofera nie zależy tylko od ustawienia potencjometru na jego wzmacniaczu. 

24 minuty temu, T napisał:

 🙂 I jak zmierzyc to maksymalne SPL w praktyce ? 🙂 i🙂

Mierzysz przebieg i zwiększasz poziom o pare dB, nakładasz przebiegi na siebie. I tak do momenth aż się krzywa wypłaszcza i nie jest proporcjonalnie większy  poziom spl, to znaczy że następuje kompresja wzmacniacza (limiter). 

Najwyższy poziom bez widocznej kompresji i bez zniekształceń przyjmuje się że obrazuje max spl subwoofera. 

Edytowane przez don111
9 minut temu, don111 napisał:

Drogą dedukcji, ale mi to rybka co kto uważa. Jak chcesz to zostawmy wszystkich z tą super nowiną, że 10“ tańszy Klipsch gra mniej więcej jak 12" SVS, który wcześniej miał osiągi jak 15" Klipsch. Do czasu aż ktoś kolejny Ci wytknie, że maksymalna głośność subwoofera nie zależy tylko od ustawienia potencjometru na jego wzmacniaczu. 

W sensie wydedukowales jaka czulosc wejscia ma Klipsch i jaka SVS i na podstawie owej dedukcji wiesz ze Klipsch ma wieksza ? Powiem Ci ze ciekawe masz zdolnosci, ciekawe 🙂

Pomijajac juz ze to byl taki wstepny test zeby sprawdzic zejscie i wydajnosc, jak juz w opisie napisalem, prawdziwy test bedzie dopiero jak je zgram i skalibruje 🙂 Ale nawet wtedy nie bede w stanie przeskoczyc tego ze REW mierzy do 120dB i nie mam jak zmierzyc poziomu znieksztalcen 🙂 Wiec bede ocenial na ucho i nadal mierzyl zejscie REWem, choc wtedy rzeczywiscie beda grac wszystkie pod 120dB 🙂

Edytowane przez T
On 5/24/2023 at 10:25 PM, T said:

A jaka ma czulosc Klipsch na wejsciu, a jaka SVS ? 🙂 I jak zmierzyc to maksymalne SPL w praktyce ?

Widziałem filmy na yt gdzie facet robił serię pomiarów tego samego suba, przy róznych poziomach głosnosci. Otrzymywał w ten sposób kilka prawie identycznych wykresów, przesuniętych jedynie w osi pionowej (spl).

Po kazdym pomiarze "przesuwał" wykresy tak aby się pokrywały i wykonywał kolejny z większym poziomem głosnosci. Zabawa polegała na tym aby znalezc poziom głosnosci, ktory sprawi, ze wykres się zmieni np w jakims miejscu "spłaszczy", czyli wzmacniacz suba albo sam głosnik osiągnie kres swoich mozliwosci i pojawią się jakies zniekształcenia lub kompresja dynamiki. Wtedy wracał do poprzedniego poziomu głosnosci uznając go za maksymalny. Nikt przeciez nie chce zniekształconego basu, a tym bardziej basowy maniak 😉 

Edytowane przez brewka87

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Znalazłem film w którym jest pokazana ta metoda. Obejrzyj od 7 minuty

 

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

30 minut temu, brewka87 napisał:

Widziałem filmy na yt gdzie facet robił serię pomiarów tego samego suba, przy róznych poziomach głosnosci. Otrzymywał w ten sposób kilka prawie identycznych wykresów, przesuniętych jedynie w osi pionowej (spl).

Po kazdym pomiarze "przesuwał" wykresy tak aby się pokrywały i wykonywał kolejny z większym poziomem głosnosci. Zabawa polegała na tym aby znalezc poziom głosnosci, ktory sprawi, ze wykres się zmieni np w jakims miejscu "spłaszczy", czyli wzmacniacz suba albo sam głosnik osiągnie kres swoich mozliwosci i pojawią się jakies zniekształcenia lub kompresja dynamiki. Wtedy wracał do poprzedniego poziomu głosnosci uznając go za maksymalny. Nikt przeciez nie chce zniekształconego basu, a tym bardziej basowy maniak 😉 

To jest nic innego jak gdybanie 🙂 Chcesz zmierzyc znieksztalcenia, kupujesz sprzet za kilkadziesiat tysi i mozesz je mierzyc 🙂 Inaczej w domysle moze to znieksztalcenia, a moze wplyw pomieszczenia, a moze jeszcze co innego 🙂Wiec ja uzywam starodawnej metody mierzenia znieksztalcen bez odpowiedniego sprzetu, czyli jak nie slysze problemow to znaczy ze ich nie ma 🙂 Pomiary takie na serio bede robil dopiero jak wszystkie je ustawie tak jak maja byc ustawione, zgrane i skalibrowane, czyli 4 po rogach 🙂 Wtedy bede mial jakies porownanie realne jak ktore graja, bo wtedy dzieki tylnym subom bedzie slychac cale pasmo 🙂 REW mierzy do 120dB, w ukladzie Weltiego kiedy jest zniwelowany wplyw pomieszczenia 120dB mysle kazdy zestaw osiagnie bez zadnej zadyszki 🙂 Czas pokaze, na razie to co napisalem to pierwsze wrazenia i wstepne ekscytacje, w drugiej czesci bedzie na powaznie 🙂

 

13 minutes ago, T said:

To jest nic innego jak gdybanie 🙂 Chcesz zmierzyc znieksztalcenia, kupujesz sprzet za kilkadziesiat tysi i mozesz je mierzyc 🙂 Inaczej w domysle moze to znieksztalcenia, a moze wplyw pomieszczenia

A gdzie ja napisałem, ze tą metodą zmierzysz zniekształcenia??? Tu chodzi o znalezienie najwyzszej mocy przy której wykres nadal jest identyczny jak przy cichym odsłuchu. Nie podoba Ci się taka metoda, ok ale nie pisz ze to gdybanie.  Wpływ pomieszczenia przeciez nie zalezy od głosnosci. Jesli pomieszczenie podbija jakąś częstotliwosc (a wiadomo, ze tak jest) to będzie ona podbijana proporcjonalnie wraz ze wzrostem głosnosci subwoofera. 

 

17 minutes ago, T said:

czyli jak nie slysze problemow to znaczy ze ich nie ma

No wydaje mi się, ze jednak wykresy są bardziej obiektywne, a Ty sobie gdybasz...

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

On 5/24/2023 at 9:18 PM, don111 said:

Tylko teraz zastanów się co dokładnie powyższą metodą udowodniłeś i w jakim założeniu tkwi błąd - tj dlaczego nie był to test na max. SPL danego subwoofera

Don111 słusznie zauwazył, ze popełniłes błąd zakładając, ze wszystkie suby mają identyczną czułosc na wejsciu. Takie porównanie jakie wykonałes nie pokazuje tego co chciałes pokazac. Juz prędzej mozna na tej podstawie porównac czułosc wejsciową poszczególnych modeli.

Gdybyś wszystkie suby ustawił tak jak gość na filmie, to wtedy mógłbys porównac max spl. Uwierz mi, facet z filmu nie jest amatorem i miał stycznosc z wieloma konstrukcjami. Metodę ustawiania max spl widziałem na wielu filmach i wydaje mi się, ze gdyby była niewłasciwa, to ktos by to zauwazył i wytknął autorowi takich pomiarów.

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

27 minut temu, brewka87 napisał:

Don111 słusznie zauwazył, ze popełniłes błąd zakładając, ze wszystkie suby mają identyczną czułosc na wejsciu. Takie porównanie jakie wykonałes nie pokazuje tego co chciałes pokazac. Juz prędzej mozna na tej podstawie porównac czułosc wejsciową poszczególnych modeli.

Gdybyś wszystkie suby ustawił tak jak gość na filmie, to wtedy mógłbys porównac max spl. Uwierz mi, facet z filmu nie jest amatorem i miał stycznosc z wieloma konstrukcjami. Metodę ustawiania max spl widziałem na wielu filmach i wydaje mi się, ze gdyby była niewłasciwa, to ktos by to zauwazył i wytknął autorowi takich pomiarów.

Powiem Ci tak, ktos madry kiedys powiedzial, nie pamietam kto: "krytykowac kazdy idiota potrafi, a nawet wiekszosc to robi" 🙂 Bez urazy Panowie, pomijajac juz ze napisalem wyraznie ze to takie wstepne cos tam na szybko aby podzielic sie pierwszymi wrazeniami, to jak zawsze zleci sie paru zeby i ponarzekac i zablysnac 🙂 Ja tego nie wkleilem aby dyskutowac, robie cos dla siebie wiec co mi szkodzi sie podzielic ? 🙂 Chce ktos skorzystac to skorzysta, nie chce to nie skorzysta 🙂 Rozumiem ze wielu chce od razu wytknac kazdy blad aby pokazac ze sa fachurami i w ogole, ale skoro wiedza jest, to czemu po prostu nie zrobicie takowego porownania tak jak uwazacie ze sie powinno zrobic i sie podzielicie ? 🙂 Ja ze swiej strony obiecuje ze nie bede polaczkowal, wytykajac co tylko mi przyjdzie do glowy 🙂

Tak wiec wybaczcie mi ze nie bede tracil czasu na te przekomarzanki, nie sa one mi do niczego potrzebne i szkoda mi tracic czas, wole sie zajac druga "powazna" czescia tego porownania, bo musze zdecydowac co dalej mam zrobic 🙂

Edytowane przez T

Tutaj też podobny "test" tą samą prostą metodologią tj głośność ta sama na ampli, wzmacniacz suba na max i wow, nagle RP1600 gra co najmniej jak SVS PB16 :)  Zostali zjechani odpowiednio w komentarzach.  

W dniu 24.05.2023 o 22:52, T napisał:

W sensie wydedukowales jaka czulosc wejscia ma Klipsch i jaka SVS i na podstawie owej dedukcji wiesz ze Klipsch ma wieksza ? Powiem Ci ze ciekawe masz zdolnosci, ciekawe 🙂

Nie tylko ja. To jeden z komentarzy pod powyższym filmikiem.

"You said you set the volume control on each sub to max so okay, but you can't penalize one sub because it's preamp input has lower sensitivity. Ultimately that is compensated for by the RE software in the AVR and has no effect on the max output unless you have a very bad AVR. All across the midrange portion of the sweep your plot shows a consistent offset. This is not because the SVS is inferior in design, it's because you didn't level-match them mid-band before running the sweeps."

32 minuty temu, T napisał:

Wtedy bede mial jakies porownanie realne jak ktore graja, bo wtedy dzieki tylnym subom bedzie slychac cale pasmo 🙂 REW mierzy do 120dB, w ukladzie Weltiego kiedy jest zniwelowany wplyw pomieszczenia 120dB mysle kazdy zestaw osiagnie bez zadnej zadyszki 🙂 Czas pokaze, na razie to co napisalem to pierwsze wrazenia i wstepne ekscytacje, w drugiej czesci bedzie na powaznie 🙂

Zestaw 4 subów może wyciągnie >120dB w pewnym zakresie, poniżej 25hz, może 20hz - jest pewnie spory zapas do 120dB, przynajmniej dla tych mniejszych subów Klipscha i SVS.

 

 

23 minutes ago, T said:

Powiem Ci tak, ktos madry kiedys powiedzial, nie pamietam kto: "krytykowac kazdy idiota potrafi

Ale ty jestes arogancki typ. Wklejasz jakies niby porównania, ktos delikatnie sugeruje ze porównanie jest wykonane błędnie, ktos inny podpowiada jak to wykonac lepiej, a ty mieszasz ludzi z błotem bo osmielili się cos wytknąc. To jest forum dyskusyjne i kazdy ma prawo się wypowiedziec jesli pisze na temat.

Skoro nie masz czasu na dyskutowanie to po co w ogole wklejasz jakies wykresy skoro nie mowią one prawdy na temat tego, co rzekomo twierdzisz. Forum czytają inni userzy i ktos takie wykresy od czapy moze wziąc na serio.. kreujesz się na eksperta od basu to chociaz staraj się robic pomiary prawidłowo i nie krytykuj tego, ze ktoś zwraca uwagę na metodę pomiarową (w tym przypadku błędną).

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

22 minuty temu, T napisał:

Powiem Ci tak, ktos slawny kiedys powiedzial, nie pamietam kto: "krytykowac kazdy idiota potrafi, a nawet wiekszosc to robi" 🙂 Bez urazy Panowie, pomijajac juz ze napisalem wyraznie ze to takie wstepne cos tam na szybko aby podzielic sie pierwszymi wrazeniami, to jak zawsze zleci sie paru zeby i ponarzekac i zablysnac 🙂 Ja tego nie wkleilem aby dyskutowac, robie cos dla siebie wiec co mi szkodzi sie podzielic ? 🙂 Chce ktos skorzystac to skorzysta, nie chce to nie skorzysta 🙂 Rozumiem ze wielu chce od razu wytknac kazdy blad aby pokazac ze sa fachurami i w ogole, ale skoro wiedza jest, to czemu po prostu nie zrobicie takowego porownania tak jak uwazacie ze sie powinno zrobic i sie podzielicie ? 🙂 Ja ze swiej strony obiecuje ze nie bede polaczkowal, wytykajac co tylko mi przyjdzie do glowy 🙂

No właśnie ja też nie bardzo rozumiem dlaczego doszukujesz się jakiegoś złośliwego wytykania czy chęci "zabłyśnięcia". Test był ok żeby określić przebieg częstotliwości, ale nie można było na tej podstawie pokazać max. SPL. Małe przeoczenie i na tej podstawie wyciągnąłeś błędny wniosek. Być może rzeczywiście odpowiednik Klipsch zagra głośniej od odpowiednika SVS, również mierząc max SPL, choć to moim zdaniem mocno wątpliwe. No ale trzeba ten drugi test przeprowadzić już odpowiednią metodą.

On 5/24/2023 at 10:18 PM, don111 said:

Ten wykres pokazuje zejście, jak najbardziej, przebieg częstotliwości, ale nie maksymalne SPL. Zmierzyłeś coś a'la.. skutrczność ;)

Dokładnie tak. Tylko oczywiscie Pan T nie toleruje jakiejkolwiek krytyki i się od razu unosi i porównuje rozmówców do idiotów 😂

Czyli wkleję cos, niech wszyscy lajkują, a jak się nie podoba to wypad 😂

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

12 minut temu, brewka87 napisał:

Ale ty jestes arogancki typ. Wklejasz jakies niby porównania, ktos delikatnie sugeruje ze porównanie jest wykonane błędnie, ktos inny podpowiada jak to wykonac lepiej, a ty mieszasz ludzi z błotem bo osmielili się cos wytknąc. To jest forum dyskusyjne i kazdy ma prawo się wypowiedziec jesli pisze na temat.

No jestem, co poczac 🙂 Napisalem wyraznie ze to jest wstepne podzielenie sie wrazeniami i ze "powazny" test bedzie pozniej jak wszystko ustawie i zgram 🙂 Jesli nie jestes/scie w stanie tego pojac no to juz na to nic nie poradze 🙂Szkoda mi po prostu czasu na przepychanie sie z teoretykami na internetach, jest masa roboty z tym wszystkim 🙂 Chcecie rzeczywiscie pomoc ? Zapraszam do mnie, przyda sie dodatkowa para rak do przepychania tych kolosow 🙂 Tymczasem zmykam, nie obrazcie sie ze nie bede kontynuowal, ale to dla mnie strata czasu 🙂

Edytowane przez T
6 minutes ago, don111 said:

No właśnie ja też nie bardzo rozumiem dlaczego doszukujesz się jakiegoś złośliwego wytykania czy chęci "zabłyśnięcia".

Ja tez tego nie wiem. Nie miałem złych intencji i jeszcze poswięciłem kilka minut swojego zycia aby znalezc film i odszukac w nim odpowiedni moment gdzie jest to wytłumaczone a @T doszukuje się złosliwosci tam gdzie jej nie bylo.

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Znalazłem film w którym jest pokazana ta metoda. Obejrzyj od 7 minuty
 
Ameryki nie odkrył, że powyżej "0" ma zniekształcenia
1 hour ago, RAF77 said:
5 hours ago, brewka87 said:
Znalazłem film w którym jest pokazana ta metoda. Obejrzyj od 7 minuty
 

Ameryki nie odkrył, że powyżej "0" ma zniekształcenia

Niekoniecznie tak musi być. Jak sobie w amplitunerze ustawię podbicie dla suba +3dB to przeciez nie oznacza z automatu, ze na suba wyjdzie przesterowany sygnał. Rownie dobrze mógł ustawic większą głosnosc na subie i wysterowac go np na -6dB z amplitunera. Chodzi tu o znalezienie głosnosci przy ktorej to wzmacniacz suba lub jego głosnik zaczyna miec "zadyszkę". Zakładam, ze z amplitunera wychodził sygnał bez zniekształcen. Mozna tez podac od razu sygnał z karty dzwiękowej.

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Nie mógł ustawić większej głośności, bo dobry sprzęt (procesor), najpierw ustawia głośność suba na 70db i dopiero potem robi kalibrację.
Jak ktoś sobie ustawia więcej, to jego wola, ale później musi robić pomiary żeby dojść do tego, co miałby od ręki, jak by nie kombinował, jak koń pod górę.

1 hour ago, RAF77 said:

Nie mógł ustawić większej głośności, bo dobry sprzęt (procesor), najpierw ustawia głośność suba na 70db i dopiero potem robi kalibrację

No ale przeciez w tych pomiarach nie chodzi o "zgranie" suba z resztą systemu, tylko o pomiar tego co mozna z niego wycisnąc bez zadnych dsp.. kalibracja nie ma tu nic do roboty i zapewne nie byla uzyta. Nie mieszajmy kilku spraw. Chodzi tu tylko o sprawdzenie maksymalnego spl suba, przy ktorym się nie "dusi"..  

@RAF77 z całym szacunkiem ale odnoszę wrazenie, ze podobnie jak @T nie zrozumiałes idei tego co zostało pokazane na filmie. Chodzi tylko i wyłącznie o pomiar maksymalnego spl, przy ktorym sub gra równo dla kazdej częstotliwosci. Korekcje w ampli itp się nie liczą przy takich pomiarach. Wiadomo, ze po korekcji moze byc mniej ale to zalezy przede wszystkim od indywidualnych problemow w danym pomieszczeniu ktore przeciez nie są zalezne od subwoofera. Co więcej, te problemy z akustyką dotkną w takim samym stopniu kazdy subwoofer umieszczony w danym pomieszczeniu. Przeciez chodziło o w miarę obiektywne porownanie subow, a nie o porównanie finalnego efektu po korekcji itp.

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

41 minut temu, brewka87 napisał:

Chodzi tylko i wyłącznie o pomiar maksymalnego spl, przy ktorym sub gra równo dla kazdej częstotliwosci. Korekcje w ampli itp się nie liczą przy takich pomiarach.

No nie do końca się zgodzę. Korekcja liczy się jak najbardziej, bo "zakłóca" taki pomiar. Poza tym suby mogą nie być ustawione idealnie w tym samym miejscu (no chyba , że ktoś tak robi ten test) i wpływ pomieszczenia też będzie trochę inny dla każdego z nich. Powinno się eliminować takie zmienne, więc takie testy najlepiej robić z wyłączoną korekcją i we w miarę dobrze przystosowanym pomieszczeniu.

Edytowane przez qbakos

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

2 hours ago, qbakos said:

No nie do końca się zgodzę. Korekcja liczy się jak najbardziej, bo "zakłóca" taki pomiar

Pisząc, ze się "nie liczą" miałem własnie na mysli to, ze nie powinno jej byc. Chodzilo mi o to, ze w tych testach nie mierzymy tego jak to gra czyli z załozenia dąząc do idealnie płaskiej charakterystyki, tylko mierzymy w ktorym miejscu na skali głosnosci sub zacznie "przysiadac". Zakładam, ze suby stoją w miarę mozliwosci idealnie, co z resztą zostało podkreslone w filmie na yt.

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.