Skocz do zawartości
IGNORED

"Używasz DSP?" - NIE - "A czemu nie?" - czyli moje podejście do DSP w poszukiwaniu dobrego basu :-)


Rekomendowane odpowiedzi

„Czy używasz DSP ?” - NIE - „A czemu NIE ?”

Takich pytań dostałem już ze 30, czy pod moimi postami dotyczącymi moich poszukiwań basu na budżecie, czy w prywatnych wiadomościach 🙂 Jako ze właśnie znów jeżdżę subami po kinie i mierze, pomyślałem ze odpowiem na te pytanie zbiorowo nowym postem, używając obecnych pomiarów jako przykładu 🙂


ZAZNACZE WIELKIMI LITERAMI, ze moja opinia o używaniu DSP tyczy się TYLKO I WYLACZNIE KINA, i TYLKO I WYLACZNIE CZESTOTLIWOSCI PONIZEJ 80-90Hz, przy których u mnie suby są odcięte 🙂

Tak więc ogólnie uważam DSP oczywiście za użyteczne, szczególnie w radzeniu sobie z problemami ze średnimi i wysokimi tonami, czy ze zgrywaniem kolumn i subow razem w systemach STEREO, gdzie sam takowego używam (MiniDSP SHD) 🙂 ALE jeśli chodzi o KINO i częstotliwości poniżej 80Hz (czy mówimy o jednym subie czy o większej ilości) DSP może narobić więcej problemów niż pomoc 🙂

A czemu ? Z tego co widzę z postów na forach, panuje błędne przekonanie ze DSP to lek na cale zło, jeśli chodzi o problemu z basem w pomieszczeniach, a tak absolutnie nie jest 🙂 Co więcej, takie myślenie jest nie tylko szkodliwe samo w sobie, ale także może być fizycznie szkodliwe dla naszego sprzętu i można sobie narobić problemów 🙂

Część zapewne słyszała o terminie „mody własne pomieszczenia” część pewnie nie, więc zacznę od bardzo pobieżnego wytłumaczenia na czym tak na prawdę polegają problemy z niskimi tonami 🙂 Tak więc praktycznie każdy w miarę dobry subwoofer grający na wolnym powietrzu (bez wpływu pomieszczenia) ma bardzo wyrównane pasmo od częstotliwości do której schodzi najniżej (zależne od modelu) aż do naszego odcięcia przy 80Hz i wyżej 🙂 W momencie jak wstawimy go do pomieszczenia, wpływ owych wspomnianych „modów własnych pomieszczania” powoduje ze grający idealnie sub nagle przestaje już grac idealnie, lub wręcz zaczyna być bardzo daleki od ideału 🙂

W telegraficznym skrócie, wpływ pomieszczenia objawia się dwoma głównymi problemami, które pokazuje na załączanym zdjęciu nr. 1 (Klipsch RP1400SW):

1. pojawia się duże podbicie części pasma (zależnej od wymiarów konkretnego pomieszczenia) zwane po ENG „room gain” (nie znam polskiego określenia), co objawia się dla uszu często wspominanym przez użytkowników „szklanki dzwonią w szafkach” czy „mury drżą od basu” 🙂 Jest to tak na prawdę niepożądany efekt, jako ze reszta pasma jest o wiele cichsza i bez skorygowania tego, słyszymy potężny bas tylko jak pojawia się ta podbita częstotliwość w ścieżce dźwiękowej, a pozostała część pasma jest sporo słabiej słyszalna 🙂 Definitywnie nie jest to „dobry bas”, mimo ze często tak to jest odbierane 🙂 Jest to na szczęście dość prosty problem do skorygowania, czy używając DSP, czy jeśli nasz amplituner ma w miarę dobry system kalibracji 🙂

2. drugim o wiele większym problemem jest to ze część pasma, czasem bardzo spora, zamienia się w tzw. „fale stojące” na skutek oddziaływania (modów własnych) pomieszczenia na niskie tony 🙂 Które dokładnie częstotliwości zamienia się w „fale stojące” zależy od wymiarów (długości ścian) pomieszczenia, ale KAZDE małe i średnie pomieszczenie tak oddziałuje na niskie tony. A znaczy to nic innego niż to ze częstotliwości które pomieszczenie zamienia w fale stojące, docierają o wiele słabiej lub prawie wcale do słuchacza 🙂 Zazwyczaj są to bardzo duże „dziury” w pasmie, sięgające -20 czy nawet i -30dB i skutkują tym ze części tego co sub produkuje prawie nie słyszymy 🙂 I tu właśnie zaczyna się zabawa, bo jest to bardzo ciężko wypełnić/skorygować, i tu właśnie DSP często zrobi więcej złego niż dobrego, z tym największym problemem z basem 🙂
Naturalnym i logicznym myśleniem które często zaobserwowałem na forach, jest to że problem dziur w pasmie można wyleczyć bez problemu używając DSP 🙂 Bo skoro mamy dziurę powiedzmy -20dB przy 50Hz, to wystarczy w DSP podbić ta częstotliwość o +20dB i po problemie, prawda ? 😄 Jest to bardzo logiczne i intuicyjne, w końcu tak działa przecież equalizer 🙂 I tak jak w średnich czy wysokich tonach tak to mniej więcej zadziała, tak niskie tony niestety rządzą się własnymi prawami i akustyka basu jest mocno inna niż akustyka średnich i wysokich tonów 🙂

Co tak na prawdę się wydarzy to to ze każemy subowi wytwarzać o te 20dB więcej natężenia dźwięku przy tych wspomnianych 50Hz, a dziura przeważnie w większości pozostanie, ponieważ wpływ pomieszczenia spowoduje ze większość tej dodatkowej energii, jak nie cala, nadal zamieni się z fale stojące 🙂 Jedyne co się zmieni to to ze sub przy tych 50Hz będzie wysyłał około 100 razy więcej mocy na głośnik, co spowoduje wyższe zniekształcenia i przy głośnym graniu może uszkodzić i głośnik i wzmacniacz, szczególnie na dłuższa metę 🙂 I paradoksalnie niewiele się zmieni w miejscu odsłuchu 🙂

Aby Wam pokazać czarno na białym jak to wygląda w rzeczywistości, na zdjęciu nr 2 pokazuje krzywa mojego suba przed korekcja NA CZERWONO i po, używając Dirac Live – pomiar na ZIELONO. Jak widać mam dziurę dochodzącą do -20dB pomiędzy 18-25Hz (w REW), więc aby wyrównać pasmo, każe Dirac wysłać mocniejszy sygnał na suba ustawiając krzywą bez dołka, w problematycznych częstotliwościach 🙂 Czy Dirac wysyła dokładnie +15dB (wedle wykresu w Dirac) czy nieco mniej nie wiem, nie mam jak tego zmierzyć 🙂 Ale ile by nie podbijał sygnału, jak widzicie nic się prawie nie zmieniło jeśli chodzi o dołki, nadal te częstotliwości są o wiele słabiej słyszalne w miejscu odsłuchu 🙂 Używając analogii samochodowej, bo każdy facet rozumie samochodowe analogie, to jest tak jakbyśmy się zakopali w zaspie śnieżniej i miast działać w zgodzie z prawami fizyki i zapewnić większość przyczepność oponom, to miast tego po prostu dodajemy gazu do dechy i liczymy ze auto ruszy 🙂 Jak wiecie tak to nie działa, i w przypadku prób korekcji dołków używając DSP jest to także próba siłowego wymuszenia na prawach fizyki aby działały tak jak my tego sobie życzymy 🙂 A kluczem do dobrego basu nie jest „kupie DSP i podbije te częstotliwości” a współpraca z pomieszczeniem, czy tym bardziej wykorzystanie praw fizyki i tego co się dzieje u nas w pomieszczeniu 🙂 Robimy to czy używając pasywnych pułapek basowych (acz nie tych z gąbki które nie za wiele dają poniżej 80Hz), czy tez aktywnego typu, czy dokładając więcej odpowiednio ustawionych i skonfigurowanych subow 🙂 Ale o tym już w następnym wpisie, jak opisze co mi się udało wywalczyć dwoma subami na budżecie 🙂

Natomiast jeśli chodzi o problemy z podbiciem przez „room gain”, czyli te mniej kłopotliwe, to Dirac bardzo ładnie je wyrównał, coś z czym DSP tez nie miało by problemu jako ze ściszanie sygnału w jakimś pasmie nie jest problematyczne i nie niesie za sobą żadnych konsekwencji, wręcz odwrotnie, subowi się lżej pracuje na skutek tego 🙂 Dla czego więc nie używam DSP ? Nie używam go ponieważ nie pomoże mi w rozwiązaniu głównego problemu z basem, czyli „fal stojących”, a mniejszy problem czyli podbicie na skutek „room gain” bez problemu rozwiąże każda nieco lepsza kalibracja w amplitunerze 🙂 A jest to dodatkowe komplikowanie systemu, plus oczywiście dodatkowy wydatek 🙂

Pozostaje jeszcze kwestia zabawy z opóźnieniami które można realizować za pomocą DSP, ale to już się tyczy głownie bardziej skomplikowanych systemów basu, więc przy jednym czy dwóch subach ma to mniejszy wpływ na rezultat końcowy 🙂

Oczywiście jak ktoś dokupi DSP to nic się złego tez nie stanie, jak długo rozumiemy co można zrobić używając go, a w czym nam nie pomoże i ze magicznie nie pozbędziemy się nagle problemów z wpływem pomieszczenia na bas, dzięki DSP 🙂

PS. Pomyślałem ze dorzucę zdjęcie nr.3 na którym pokazuje jak dołożenie odpowiednio ustawionego i skonfigurowanego suba (SB2000PRO) „wyleczyło” wspomniane problematyczne dołki 🙂 I o to właśnie w tym chodzi, w uzyskaniu dobrego basu nie walcząc z prawami fizyki tylko współdziałając z nimi, albo tym bardziej jeszcze wykorzystując je na plus 🙂 Jak najbardziej działa, jak widzicie 🙂 Na CZARNO pokazałem finalnie dwa suby grające razem + kalibracja DIRAC ta sama krzywa Harmana co w poprzedniej kalibracji 🙂 Wynik można uznać za myślę całkiem niezły 🙂

WESOŁYCH ! 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.jpg

3.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

Pomyłkę w temacie widzę. Powinno być "używasz DSP - tak". Albo przynajmniej nie pisz o diracu i kalibracji 😉

nagrywamy.com

4 minuty temu, przemak napisał:

Pomyłkę w temacie widzę. Powinno być "używasz DSP - tak". Albo przynajmniej nie pisz o diracu i kalibracji 😉

W sensie nie zrozumiales przekazu ? 🙂

Edytowane przez T

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

50 minutes ago, przemak said:

Pomyłkę w temacie widzę. Powinno być "używasz DSP - tak". Albo przynajmniej nie pisz o diracu i kalibracji 😉

Ja tytuł tematu odebrałem tak, ze pytanie "uzywasz dsp" zadawane jest uzytkownikowi @T przez innych userów.

Moim zdaniem jest ok ☺

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

50 minut temu, T napisał:

W sensie nie zrozumiales przekazu ? 🙂

W sensie wprost dirac to DSP, także ten. 

Kalibracja też. 

nagrywamy.com

1 minutę temu, brewka87 napisał:

Ja tytuł tematu odebrałem tak, ze pytanie "uzywasz dsp" zadawane jest uzytkownikowi @T przez innych userów.

Moim zdaniem jest ok ☺

Dobrze odebrales 🙂 Moje watki o basie wrzucam na roznych forach i pod kazdym mam pytania o DSP, dla czego nie uzywam, plus sporo wiadomosci prywatnych 🙂

Teraz, przemak napisał:

W sensie wprost dirac to DSP, także ten. 

Kalibracja też. 

Czyli nie zrozumiales 🙂 Albo zrozumiales ale masz silna potrzebe pokazania publicznie ze sie znasz 🙂 Tak czy siak, nie ma problemu 🙂 Wesolych ! 🙂

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

No dirac to tez dsp ale chodzilo o to, ze najwazniejszych problemow z basem on nie zlikwiduje ot tak.

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

18 minut temu, brewka87 napisał:

No dirac to tez dsp ale chodzilo o to, ze najwazniejszych problemow z basem on nie zlikwiduje ot tak.

Nie ukrywam ze nieco licze na inteligencje czytajacych 🙂 W sensie skoro uzywam DIRACA zeby pokazac ze DSP nie zadziala, to znaczy wedle logiki ze Dirac to tez DSP (przynajmniej w czesci o ktorej pisze) 🙂 Chodzi wiec oczywiscie o OSOBNE DSP ktore czesto ludzie dokupuja aby "naprawic" bas 🙂

Edytowane przez T

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

2 minutes ago, T said:

Nie ukrywam ze nieco licze na inteligencje czytajacych 🙂 W sensie skoro uzywam DIRACA zeby pokazac ze DSP nie zadziala, to znaczy wedle logiki ze Dirac to tez DSP (przynajmniej w czesci o ktorej pisze) 🙂 Chodzi wiec oczywiscie o OSOBNE DSP ktore czesto ludzie dokupuja aby "naprawic" bas 🙂

Ja moje słowa kierowałem do @przemak

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Teraz, brewka87 napisał:

Ja moje słowa kierowałem do @przemak

Wiem wiem, w tym kontekscie sie odnosilem 🙂

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

8 godzin temu, T napisał:

„Czy używasz DSP ?” - NIE - „A czemu NIE ?”

Takich pytań dostałem już ze 30, czy pod moimi postami dotyczącymi moich poszukiwań basu na budżecie, czy w prywatnych wiadomościach 🙂 Jako ze właśnie znów jeżdżę subami po kinie i mierze, pomyślałem ze odpowiem na te pytanie zbiorowo nowym postem, używając obecnych pomiarów jako przykładu 🙂


ZAZNACZE WIELKIMI LITERAMI, ze moja opinia o używaniu DSP tyczy się TYLKO I WYLACZNIE KINA, i TYLKO I WYLACZNIE CZESTOTLIWOSCI PONIZEJ 80-90Hz, przy których u mnie suby są odcięte 🙂

Tak więc ogólnie uważam DSP oczywiście za użyteczne, szczególnie w radzeniu sobie z problemami ze średnimi i wysokimi tonami, czy ze zgrywaniem kolumn i subow razem w systemach STEREO, gdzie sam takowego używam (MiniDSP SHD) 🙂 ALE jeśli chodzi o KINO i częstotliwości poniżej 80Hz (czy mówimy o jednym subie czy o większej ilości) DSP może narobić więcej problemów niż pomoc 🙂

A czemu ? Z tego co widzę z postów na forach, panuje błędne przekonanie ze DSP to lek na cale zło, jeśli chodzi o problemu z basem w pomieszczeniach, a tak absolutnie nie jest 🙂 Co więcej, takie myślenie jest nie tylko szkodliwe samo w sobie, ale także może być fizycznie szkodliwe dla naszego sprzętu i można sobie narobić problemów 🙂

Część zapewne słyszała o terminie „mody własne pomieszczenia” część pewnie nie, więc zacznę od bardzo pobieżnego wytłumaczenia na czym tak na prawdę polegają problemy z niskimi tonami 🙂 Tak więc praktycznie każdy w miarę dobry subwoofer grający na wolnym powietrzu (bez wpływu pomieszczenia) ma bardzo wyrównane pasmo od częstotliwości do której schodzi najniżej (zależne od modelu) aż do naszego odcięcia przy 80Hz i wyżej 🙂 W momencie jak wstawimy go do pomieszczenia, wpływ owych wspomnianych „modów własnych pomieszczania” powoduje ze grający idealnie sub nagle przestaje już grac idealnie, lub wręcz zaczyna być bardzo daleki od ideału 🙂

W telegraficznym skrócie, wpływ pomieszczenia objawia się dwoma głównymi problemami, które pokazuje na załączanym zdjęciu nr. 1 (Klipsch RP1400SW):

1. pojawia się duże podbicie części pasma (zależnej od wymiarów konkretnego pomieszczenia) zwane po ENG „room gain” (nie znam polskiego określenia), co objawia się dla uszu często wspominanym przez użytkowników „szklanki dzwonią w szafkach” czy „mury drżą od basu” 🙂 Jest to tak na prawdę niepożądany efekt, jako ze reszta pasma jest o wiele cichsza i bez skorygowania tego, słyszymy potężny bas tylko jak pojawia się ta podbita częstotliwość w ścieżce dźwiękowej, a pozostała część pasma jest sporo słabiej słyszalna 🙂 Definitywnie nie jest to „dobry bas”, mimo ze często tak to jest odbierane 🙂 Jest to na szczęście dość prosty problem do skorygowania, czy używając DSP, czy jeśli nasz amplituner ma w miarę dobry system kalibracji 🙂

2. drugim o wiele większym problemem jest to ze część pasma, czasem bardzo spora, zamienia się w tzw. „fale stojące” na skutek oddziaływania (modów własnych) pomieszczenia na niskie tony 🙂 Które dokładnie częstotliwości zamienia się w „fale stojące” zależy od wymiarów (długości ścian) pomieszczenia, ale KAZDE małe i średnie pomieszczenie tak oddziałuje na niskie tony. A znaczy to nic innego niż to ze częstotliwości które pomieszczenie zamienia w fale stojące, docierają o wiele słabiej lub prawie wcale do słuchacza 🙂 Zazwyczaj są to bardzo duże „dziury” w pasmie, sięgające -20 czy nawet i -30dB i skutkują tym ze części tego co sub produkuje prawie nie słyszymy 🙂 I tu właśnie zaczyna się zabawa, bo jest to bardzo ciężko wypełnić/skorygować, i tu właśnie DSP często zrobi więcej złego niż dobrego, z tym największym problemem z basem 🙂
Naturalnym i logicznym myśleniem które często zaobserwowałem na forach, jest to że problem dziur w pasmie można wyleczyć bez problemu używając DSP 🙂 Bo skoro mamy dziurę powiedzmy -20dB przy 50Hz, to wystarczy w DSP podbić ta częstotliwość o +20dB i po problemie, prawda ? 😄 Jest to bardzo logiczne i intuicyjne, w końcu tak działa przecież equalizer 🙂 I tak jak w średnich czy wysokich tonach tak to mniej więcej zadziała, tak niskie tony niestety rządzą się własnymi prawami i akustyka basu jest mocno inna niż akustyka średnich i wysokich tonów 🙂

Co tak na prawdę się wydarzy to to ze każemy subowi wytwarzać o te 20dB więcej natężenia dźwięku przy tych wspomnianych 50Hz, a dziura przeważnie w większości pozostanie, ponieważ wpływ pomieszczenia spowoduje ze większość tej dodatkowej energii, jak nie cala, nadal zamieni się z fale stojące 🙂 Jedyne co się zmieni to to ze sub przy tych 50Hz będzie wysyłał około 100 razy więcej mocy na głośnik, co spowoduje wyższe zniekształcenia i przy głośnym graniu może uszkodzić i głośnik i wzmacniacz, szczególnie na dłuższa metę 🙂 I paradoksalnie niewiele się zmieni w miejscu odsłuchu 🙂

Aby Wam pokazać czarno na białym jak to wygląda w rzeczywistości, na zdjęciu nr 2 pokazuje krzywa mojego suba przed korekcja NA CZERWONO i po, używając Dirac Live – pomiar na ZIELONO. Jak widać mam dziurę dochodzącą do -20dB pomiędzy 18-25Hz (w REW), więc aby wyrównać pasmo, każe Dirac wysłać mocniejszy sygnał na suba ustawiając krzywą bez dołka, w problematycznych częstotliwościach 🙂 Czy Dirac wysyła dokładnie +15dB (wedle wykresu w Dirac) czy nieco mniej nie wiem, nie mam jak tego zmierzyć 🙂 Ale ile by nie podbijał sygnału, jak widzicie nic się prawie nie zmieniło jeśli chodzi o dołki, nadal te częstotliwości są o wiele słabiej słyszalne w miejscu odsłuchu 🙂 Używając analogii samochodowej, bo każdy facet rozumie samochodowe analogie, to jest tak jakbyśmy się zakopali w zaspie śnieżniej i miast działać w zgodzie z prawami fizyki i zapewnić większość przyczepność oponom, to miast tego po prostu dodajemy gazu do dechy i liczymy ze auto ruszy 🙂 Jak wiecie tak to nie działa, i w przypadku prób korekcji dołków używając DSP jest to także próba siłowego wymuszenia na prawach fizyki aby działały tak jak my tego sobie życzymy 🙂 A kluczem do dobrego basu nie jest „kupie DSP i podbije te częstotliwości” a współpraca z pomieszczeniem, czy tym bardziej wykorzystanie praw fizyki i tego co się dzieje u nas w pomieszczeniu 🙂 Robimy to czy używając pasywnych pułapek basowych (acz nie tych z gąbki które nie za wiele dają poniżej 80Hz), czy tez aktywnego typu, czy dokładając więcej odpowiednio ustawionych i skonfigurowanych subow 🙂 Ale o tym już w następnym wpisie, jak opisze co mi się udało wywalczyć dwoma subami na budżecie 🙂

Natomiast jeśli chodzi o problemy z podbiciem przez „room gain”, czyli te mniej kłopotliwe, to Dirac bardzo ładnie je wyrównał, coś z czym DSP tez nie miało by problemu jako ze ściszanie sygnału w jakimś pasmie nie jest problematyczne i nie niesie za sobą żadnych konsekwencji, wręcz odwrotnie, subowi się lżej pracuje na skutek tego 🙂 Dla czego więc nie używam DSP ? Nie używam go ponieważ nie pomoże mi w rozwiązaniu głównego problemu z basem, czyli „fal stojących”, a mniejszy problem czyli podbicie na skutek „room gain” bez problemu rozwiąże każda nieco lepsza kalibracja w amplitunerze 🙂 A jest to dodatkowe komplikowanie systemu, plus oczywiście dodatkowy wydatek 🙂

Pozostaje jeszcze kwestia zabawy z opóźnieniami które można realizować za pomocą DSP, ale to już się tyczy głownie bardziej skomplikowanych systemów basu, więc przy jednym czy dwóch subach ma to mniejszy wpływ na rezultat końcowy 🙂

Oczywiście jak ktoś dokupi DSP to nic się złego tez nie stanie, jak długo rozumiemy co można zrobić używając go, a w czym nam nie pomoże i ze magicznie nie pozbędziemy się nagle problemów z wpływem pomieszczenia na bas, dzięki DSP 🙂

PS. Pomyślałem ze dorzucę zdjęcie nr.3 na którym pokazuje jak dołożenie odpowiednio ustawionego i skonfigurowanego suba (SB2000PRO) „wyleczyło” wspomniane problematyczne dołki 🙂 I o to właśnie w tym chodzi, w uzyskaniu dobrego basu nie walcząc z prawami fizyki tylko współdziałając z nimi, albo tym bardziej jeszcze wykorzystując je na plus 🙂 Jak najbardziej działa, jak widzicie 🙂 Na CZARNO pokazałem finalnie dwa suby grające razem + kalibracja DIRAC ta sama krzywa Harmana co w poprzedniej kalibracji 🙂 Wynik można uznać za myślę całkiem niezły 🙂

WESOŁYCH ! 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.jpg

3.jpg

Witam Tom Widlak

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

Ja używam miniDSP 2x4HD.

I jest to moja wiadomość dla tych, którzy sie zastanawiają.

Po wielu godzinach testów doszedłem do tego co kiedys sam pisałem tu na forum . A mianowicie to nie wykres ma  grać a Twoje ucho słyszeć a ciało czuć.

Dzieje sie tak choćby  dlatego , że najlepszy pomiar daje gorszy efekt w osłuchu niż gorszy pomiar.

Wszytko co daję nam satysfakcje to zawsze było to co czujemy i jak przeżywamy projekcje lub odsłuch. Basta!

Do tej pory używałem 2 subwoofery na 1/4 czyli miedzy kolumnami dla dobrej sceny muzyki.

Bas był potężny bo 2 xSVS Sb 3000 mimo konstrukcji zamkniętej w 20m2 robiły mega  mega robotę.

Wystarczyło . Nawet dla użytkowników otwartych subów. Byli pod mega wrażeniem.

Jako , że budowałem sale kinową zawsze miałem z tyłu głowy , że powinno to być 4x sub.

Brak środków zatrzymał mnie na 2.

Jak juz sie znalazły zakupiłem kolejne 2 .

4x sub grały jak grały. Ci co wiedzą o co chodzi i mi to też wytłumaczyli  wiedzą , że cudów nie może być.

I ich też nie było

2 dodatkowe stały na przeciw przednich czyli 1/4 ściany

Żadnych zmian w ich położeniu

Dokupiłem minidsp plus2 x4hd mikrofon umik1

MI

Ja używam miniDSP 2x4HD.

I jest to moja wiadomość dla tych, którzy sie zastanawiają.

Po wielu godzinach testów doszedłem do tego co kiedys sam pisałem tu na forum . A mianowicie to nie wykres ma  grać a Twoje ucho słyszeć a ciało czuć.

Dzieje sie tak choćby  dlatego , że najlepszy pomiar daje gorszy efekt w osłuchu niż gorszy pomiar.

Wszytko co daję nam satysfakcje to zawsze było to co czujemy i jak przeżywamy projekcje lub odsłuch. Basta!

Do tej pory używałem 2 subwoofery na 1/4 czyli miedzy kolumnami dla dobrej sceny muzyki.

Bas był potężny bo 2 xSVS Sb 3000 mimo konstrukcji zamkniętej w 20m2 robiły mega  mega robotę.

Wystarczyło . Nawet dla użytkowników otwartych subów. Byli pod mega wrażeniem.

Jako , że budowałem sale kinową zawsze miałem z tyłu głowy , że powinno to być 4x sub.

Brak środków zatrzymał mnie na 2.

Jak juz sie znalazły zakupiłem kolejne 2 .

4x sub grały jak grały. Ci co wiedzą o co chodzi i mi to też wytłumaczyli  wiedzą , że cudów nie może być.

I ich też nie było

2 dodatkowe stały na przeciw przednich czyli 1/4 ściany

Żadnych zmian w ich położeniu

Dokupiłem minidsp plus2 x4hd mikrofon umik1

MINI DSP ZMIENIŁ WSZYSTKO W OBIORZE BASU.

WSZYSTKO.

Teraz to jest takie jebnięcie , że poezja dla uszu. Jak raz nie usłyszysz nigdy nie uwierzysz.

To zupełnie inny poziom.

Wystrzał z armaty czy uderzenie  w ziemie to jest jebniecie i  strzal w klate szybko mega mocno i zajebiscie.

Gdy King Kong ryczy to czujesz jakbyś siedział w jego paszczy i słyszysz w CAŁYM  pokoju, góra doł boki mega miły bas jego migdałow jak sie ruszają.

Obłęd!!!!

Nowy bardzo wysoki level.

Pilot daje możliwości przełączania w trakcie 4 trybów które ustawisz.  Np. kino , muza, stereo, itp.

W ogóle nie ruszasz subów. NIc. Dosłownie. Raz ustawisz i gotowe. DSP nimi steruje.

Bezcenne. I dużo szybsze i wygodniejsze od app SVS.

Możliwości samego dsp nieograniczone.

Polecam bo tylko Co sie wydaje ze mają super bas.:):):)

.... przy dsp. nic nie ruszasz. wszystko z fotela.

W USA to UMIK REW I DSP to swieta trójca. Kazdy co ma kino Ci to powie.

Mamy święta. Leci KEVIN. w tym filmie z 90 roku mieli indukcje, zmywarkę, płacili kartą i mili transfer na lotnisko z domu.

Teraz to rozumiemy. Ale za pierwszym razem nie widzieliśmy na co patrzymy przez długi czas.

Dokładnie tyle nas dzieli co ten film ma lat  do ich poczynań jesli chodzi o kino domowe.

Chcesz miec bas jak nikt inny zrób multi sub z minidsp.

Bezcenne.

7 godzin temu, przmor napisał:

Ja z kolei używam Dayton Audio DSP-LF do subwoofera(ów).

Dzieki ze nie walnales tyrady na dwa wpisy, najwyrazniej pod wplywem alko, jak te powyzej 😄

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

Bo ja tylko jedną, problematyczną częstotliwość koryguję ze względu na to, że siedzę w strzałce moda więc nie mam za bardzo o czym pisać :)

Ja mam jakies dsp w subie Velodyne.
Używam tylko stereo

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

22 godziny temu, T napisał:

Dzieki ze nie walnales tyrady na dwa wpisy, najwyrazniej pod wplywem alko, jak te powyzej

Zasadniczo nie pije gdy pracuje. Wiec opis mych odczuć jest jak najbardziej prawdziwy i wrażenia byly przy odbiorze na trzeźwo.

Jedni szukają krzywej x czy y inni subiektywnych odczuć. Jednych cieszy to drugich co tamto.

Ja zaliczam sie do tych drugich gdzie emocje są najważniejsze. 

Cala reszta to fakt.

A święta mialem udane. Dziękuję.

Powodzenia w testach.

Pozdro

@Procz

Jak się podłącza tego  minidsp plus2 x4hd ? oczywiście z tym mikro co masz.

 

Mam SVS SB 1000 pro + KEF Q100 + NAD 326 BEE

Sub podłączony pod wyjście subwoofer we wzmacniaczu, wzmacniacz kablem 2x2 RCA do karty dźwiękowej w kompie. 90% do słuchania muzyki.

Mam okrutny room gain w okolicy 33-37 hz i to tego "czegoś brak"

 

Stoi to w 11m2 i bez dps i mikrofonu to chyba lepiej nie będzie, i tak tylko w jednym ustawieniu to gra.

Edytowane przez bassfreak93

Na kompie to apo 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiary i korekty robisz w rew

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  Przenosisz je później do apo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lenovo, Adi-2 lps, UR Unico Gold Lion, Telefunken TL 710

 

SVS Pro ma przecież wbudowany DSP. Nie można korektorem wyciąć kłopotliwej częstotliwości? Ja to robię zewnętrznym DSP-LF

8 minut temu, przmor napisał:

SVS Pro ma przecież wbudowany DSP. Nie można korektorem wyciąć kłopotliwej częstotliwości? Ja to robię zewnętrznym DSP-LF

Tak ma ale zastanawiam się czy zakup mini DSP z umik jakoś odczuwalnie poprawi brzmienie?

Kup sam mikrofon, żebyś wiedział gdzie masz problem i mógł sprawdzić jak możesz to poprawić. 

Pytanie pewnie retoryczne ale czy rozwiązaniem na room gain jest obcięcie częstotliwości w EQ które są podbite? u mnie to wspomniane +/- 38 do 34/33 hz.

 

Pomieszczenie 4.3m długości x 2.6 szer na 2.5 wys. (blok wielka płyta)

Edytowane przez bassfreak93

To pytanie wcale nie jest takie retoryczne i takie glupie

Da dwa rozwiazania

1) Jesli masz mozliwosc zaaplikowac stromy filtr gornoprzepustowy (subsonic), to wszystko zadziala. Oczywiscie trzeba zaakceptowac obciecie sygnalu w najnizszej oktawie, ale mysle, ze doa typowych gatunkpw muzyki jest to niemalze niezauwazalne.

Tak to wygladalo u mnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2) Mozesz tez uzyc fitr/EQ typu peaking dla tej specyficznej podbitej czestotliwosci z wysoka wartoscia dobroci Q

Ktore rozwiazanie jest lepsze?

Trzeba widziec pomiar, sprawdzic co potrafi twoj DSP i posluchac/porownac

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Aż dziwne, że mając wersję PRO suba SVS z wbudowanym DSP i nawet gotowym filtrem room gain, który wystarczy aktywować do tej pory tego nie zrobiłeś.

2 minuty temu, przmor napisał:

Aż dziwne, że mając wersję PRO suba SVS z wbudowanym DSP i nawet gotowym filtrem room gain, który wystarczy aktywować do tej pory tego nie zrobiłeś.

Room gain compresation za bardzo ucina bas że tak powiem "po całości"

Lepiej na ucho wychodzi parametric EQ do foobara jako wtyczka VST lub ten w apce.

 

Pewnie zlikwidowanie lub zminimalizowanie room gain poprzez adaptacje akustyczną jest bardzo kosztowne 😄 w tysiącach xD

Edytowane przez bassfreak93
Room gain compresation za bardzo ucina bas że tak powiem "po całości"
Lepiej na ucho wychodzi parametric EQ do foobara jako wtyczka VST lub ten w apce.
 
Pewnie zlikwidowanie lub zminimalizowanie room gain poprzez adaptacje akustyczną jest bardzo kosztowne  w tysiącach xD

To nie jest drogie, ale ze wzgledu na rozmiary nierealistyczne


Ktory SVS Pro?
4 minuty temu, xajas napisał:


To nie jest drogie, ale ze wzgledu na rozmiary nierealistyczne


Ktory SVS Pro?

Pewnie zajmie pół pokoju czy coś 😄

 

SB 1000 pro

I tak bawię się w to chwilo bo muszę go sprzedać (finanse) ale na pewno kiedyś kupię ponownie może nawet 2000.

Edytowane przez bassfreak93
16 minut temu, xajas napisał:


To nie jest drogie, ale ze wzgledu na rozmiary nierealistyczne


Ktory SVS Pro?

Jest drogie, nie wprowadzaj ludzi w blad 🙂 Zeby to zrobic z sensem i wizualnie i rozmiarowo trzeba zrobic to na strojonych pulapkach rezonansowych 🙂 Moj kolega to wlasnie zrobil, bardzo ladnie wyglada, bardzo dobrze dziala, jesli pamiec nie myli za 8 pulapek z pomiarami i montazem zaplacil okolo 15 000zl 🙂 No chyba ze dla kogos 15k to niedrogo, wtedy ok 🙂 I blagam, nie pisz ze sobie sam zrobiles za 2 tysie, zeby potem ino napisac ze nie potrzebujesz nic nikomu udowadniac jak bede chcial zobaczyc i sie osobiscie przekonac 🙂

Arcam AVR850 + AVR600 / Klipsch THX 8000L x3 + THX 8000S x4 / SVS PB3000 x2 / NVidia Shield / Panasonic PT-AT6000E / Adeo Plano Reference 120"

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.