Skocz do zawartości
IGNORED

Jak słyszymy? Pomiary sprzętu i wrażenia percepcyjne.


Rekomendowane odpowiedzi

"Odgrywska" to nie wiem.
Warto je uwolnić.
O ile są 
(=20hz)
 
W praktyce odbiorczej ćwierć długości fali wystarcza.
O ile ktoś jest na nie wyczulony.
Podejrzewam, że nikt na słuch nie rozróżni tych tzw. hertzów.
PS.
Jakoś trzeba wstawić to, co wytwarza te"20". dlatego żeby łatwiej przedstawić wymiar tej dwudziestki podałem długość, kiedy gra.
PPS.
Kiedy jest możliwość gry (pomieszczeniem)

W praktyce odbiorczej jest to bez sensu i nie ogrywa zadnej roli. Patrz sluchawki
8 godzin temu, szymon1977 napisał:

Żadną. Próba powiązania długości fali z długością pomieszczenia, to świadectwo kompletnego braku zrozumienia tematu - wygrałem coś?

Nic. 

Długość fali akustycznej w pomieszczeniu jest skorelowana z jego wymiarami w kontekście rezonansów i propagacji dźwięku. Zależność ta wynika z podstawowego wzoru na długość fali:

długość fali (m) = [343 m/s] / częstotliwość dźwięku (Hz).

Fale akustyczne ulegają odbiciom i tworzą fale stojące, gdy długość fali lub jej wielokrotność pasuje do wymiarów pomieszczenia. Dla podstawowego trybu rezonansowego:

długość pomieszczenia = [ f x numer harmoniczny ( n = 1, 2, 3, …)] / 2

Oznacza to, że w pomieszczeniu długość fali odpowiada dwukrotności długości pomieszczenia dla podstawowej częstotliwości rezonansowej (n=1), a dla wyższych harmonicznych jest to wielokrotność. 

Jeśli długość fali jest większa niż wymiary pomieszczenia, fala akustyczna nie propaguje się swobodnie – dominuje efekt fal stojących, a fale niższych częstotliwości są bardziej podatne na rezonans.

Efekt dudnień i basów w małych pomieszczeniach --->  jeśli długość fali niskich częstotliwości jest porównywalna lub większa niż długość pomieszczenia, pojawiają się problemy z równomiernością rozkładu dźwięku np. podbicie lub wygaszanie basów w niektórych miejscach.

Podsumowując. Jeśli długość fali jest bliska lub większa niż długość pomieszczenia, występują zjawiska fal stojących, które wpływają na jakość dźwięku. 

Jak widać dlugość fali i dlugość pomieszczenia są mocno ze sobą skorelowane 😉

Jest jeszcze sprawa o której warto wspomnieć. SBIR. Dłuższe pomieszczenie pozwala na takie odsunięcie kolumn od ściany by wyrzucić pierwszy basowy dip poza pasmo przenoszenia kolumny unikając ubytków w tym niskim zakresie czestotlowości 😉

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MariuszZ.

@MariuszZ. Z tymi "dipami" "wygaszaniem fal" to jest sprawa bardziej złożona, niż "wystarczy odsunąć". Można powiedzieć, ze w pewnym zakresie lepiej przysunąć na ścianę, a w innym zakresie odsunąć:

monitorplacement_cancellation.jpg?w=930

 

monitorplacement_wall-distance.jpg?w=930

monitorplacement_subwooferbackwall.jpg?w

źródło:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
54 minuty temu, MariuszZ. napisał:

Nic. 

Długość fali akustycznej w pomieszczeniu jest skorelowana z jego wymiarami w kontekście rezonansów i propagacji dźwięku. Zależność ta wynika z podstawowego wzoru na długość fali:

długość fali (m) = [343 m/s] / częstotliwość dźwięku (Hz).

Fale akustyczne ulegają odbiciom i tworzą fale stojące, gdy długość fali lub jej wielokrotność pasuje do wymiarów pomieszczenia. Dla podstawowego trybu rezonansowego:

długość pomieszczenia = [ f x numer harmoniczny ( n = 1, 2, 3, …)] / 2

Oznacza to, że w pomieszczeniu długość fali odpowiada dwukrotności długości pomieszczenia dla podstawowej częstotliwości rezonansowej (n=1), a dla wyższych harmonicznych jest to wielokrotność. 

Jeśli długość fali jest większa niż wymiary pomieszczenia, fala akustyczna nie propaguje się swobodnie – dominuje efekt fal stojących, a fale niższych częstotliwości są bardziej podatne na rezonans.

Efekt dudnień i basów w małych pomieszczeniach --->  jeśli długość fali niskich częstotliwości jest porównywalna lub większa niż długość pomieszczenia, pojawiają się problemy z równomiernością rozkładu dźwięku np. podbicie lub wygaszanie basów w niektórych miejscach.

Podsumowując. Jeśli długość fali jest bliska lub większa niż długość pomieszczenia, występują zjawiska fal stojących, które wpływają na jakość dźwięku. 

Jak widać dlugość fali i dlugość pomieszczenia są mocno ze sobą skorelowane 😉

I co teraz po tym bardzo pouczajacym wywodzie z tymi 20m robimy? powiekszamy pomieszczenie? 🙂

 

...Podsumowując. Jeśli długość fali jest bliska lub większa niż długość pomieszczenia, występują zjawiska fal stojących, które wpływają na jakość dźwięku... 

Nie. Jesli jdlugosc fali bedzie bliska albo wieksza to nie bedzie "stala" 🙂

Edytowane przez xajas
7 minut temu, Kyle napisał:

jest sprawa bardziej złożona, niż "wystarczy odsunąć".

Wszystko zależy od dlugosci pomieszczenia. Genalec --->Unikać powyżej 0.6m bez suba. Tak, bo od 0.6m do 2m wchodzimy w zakres 140 do 40Hz z dipem. Teoretycznie mając tyle miejsca by odsunąć powyżej 2m zejdziemy z dipem poniżej 40Hz. Jeżeli kolumna odtwarza do tej częstotliwości to problem wyrzuciliśmy poza pasmo przenoszenia kolumn. Dobrze kalkuluję? 

7 minut temu, xajas napisał:

Nie. Jesli jej dlugosc bedzie bliska albo wieksza to nie bedzie "stala" 🙂

Tym bardziej nie będzie stała gdy będzie fala krótsza. To kiedy będzie stała? 

Poza tym chodziło o tezę Sajmona wyeksponowaną wytłuszczoną czcionką, ktora jest wg mnie wyssana z palca. 

13 minut temu, MariuszZ. napisał:
Tym bardziej nie będzie stała gdy będzie fala krótsza. To kiedy będzie stała? 

 


Kiedy wielokrotnosc polowy albo cwiartki fali jest DOKLADNIE taka sama jak odleglosc odbijajacych scian

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
W dniu 31.01.2025 o 18:40, MariuszZ. napisał:

Pokaż mi Lechu tą przewagę miażdżącą tranzystorów nad lampami.

Przeanalizuj testy wielotonowe które leżą najbliżej muzyki.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

4 minuty temu, Lech36 napisał:

Przeanalizuj testy wielotonowe które leżą najbliżej muzyki.

Testy wielotonowe? IMD to ważna kwestia bo najmocniej dotyka jakość, ale to oczywistość jest. Uciekasz w IMD, a rozmowa była o THD+N.

Pokaż gdzievta wyższość T nad L wracając do tego co wcześniej pokazałem na wykresach 😉

1 minutę temu, MariuszZ. napisał:

Pokaż gdzievta wyższość T nad L wracając do tego co wcześniej pokazałem na wykresach

Już pokazywałem na wykresach z ASR, ale te podobno są niewiarygodne 😉. Oczywiście lampy też można spokojnie słuchać bo THD w niej też nie przekraczają progów percepcji człowieka w tej dziedzinie, ale nie pisz o braku przewagi.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

49 minut temu, xajas napisał:

I co teraz po tym bardzo pouczajacym wywodzie z tymi 20m robimy?

Nic... tzn nic specjalnego. Fala się mieści czy nie mieści, postępowanie jest takie samo: ustawiamy kolumny we właściwym miejscu, ogarniamy akustykę, korygujemy za pomocą DSP.

42 minuty temu, MariuszZ. napisał:

Poza tym chodziło o tezę Sajmona wyeksponowaną wytłuszczoną czcionką, ktora jest wg mnie wyssana z palca

Oczywiście, że tak. Ale jeśli nawet w teorii masz rację, to w praktyce wszystko co napisałeś można pominąć... chyba, że kompletowanie hifi zaczynamy od zaprojektowania kształtu pomieszczenie.

35 minut temu, miętowy napisał:

Wpadłem z poranną kawą, ale trochę się podbudowałem widząc że jest trochę wiedzy na forum. 

Czytam.

Ktoś musi palnąć głupotę, by inni mogli udzielić mądrej odpowiedzi.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Jeszcze nie słyszałem takiego sabre, żeby mi się chciało go mieć.

Ten chcial bym miec

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, MariuszZ. napisał:

Uciekasz w IMD, a rozmowa była o THD+N.

Powracając do kwestii przewagi (lub nie) tranzystor vs lampa, pod wzgl. samego THD:

Przy tych transjentach, zakładając, że ktoś nie ma kolumn mających dużej skuteczności (duża skuteczność, to tak powiedzmy od okolic 90dB/W w górę), no to przy typowej lampie wejdzie na poziom słyszalnych THD, natomiast na typowym tranzystorze jeszcze te THD będą poniżej progu słyszalności. - mowa o odsłuchu przy powiedzmy 85dB SPL w punkcie odsłuchowym, oddalonym o powiedzmy 2 metry od kolumn.

Typowa lampa:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Typowy tranzystor:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Kyle
59 minut temu, Kyle napisał:

Typowa lampa:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Typowy tranzystor:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przewaga T nad L jest ewidentna w zakresie większych mocy, ale dla takich jak ja słuchających z SPL do 100mW lampa nie odstaje, a wręcz przewyższa wiele trabmnzystorowych wzmakow. Tym razem specjalnie dla @Lech36 pomiary z ASR 😉

Lampowe Dynaco ST70 dla 100mW THD+N = 0.2%. Popularny Lyngdorf TDAI 2,5%

 

Dynaco Dynakit ST-70 Power Amplifier Power Audio Measurements.png

Lngdorf TDAI 3400 DAC Room EQ Audio Processor and Amplifier Power at 4 ohm Measurements.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
9 minut temu, MariuszZ. napisał:

Przewaga T nad L jest ewidentna w zakresie większych mocy, ale dla takich jak ja słuchających z SPL do 100mW lampa nie odstaje, a wręcz przewyższa wiele trabmnzystorowych wzmakow. Tym razem specjalnie dla @Lech36 pomiary z ASR 😉

Lampowe Dynaco ST70 dla 100mW THD+N = 0.2%. Popularny Lyngdorf TDAI 2,5%

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lngdorf TDAI 3400 DAC Room EQ Audio Processor and Amplifier Power at 4 ohm Measurements.png

Wow, jestem pod wrażeniem, pewnie z obrzydzeniem ale zajrzałeś na ASR, szok 😉.

P.S. Lyngdorfów nie rozważam w zakupach 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

7 minut temu, Lech36 napisał:

Wow, jestem pod wrażeniem, pewnie z obrzydzeniem ale zajrzałeś na ASR, szok 😉

Masz swoje projekcje ma mój temat. Rozumiem, ale na ASR jestem częstym gościem od lat 😉

Teraz, MariuszZ. napisał:

Masz swoje projekcje ma mój temat. Rozumiem, ale na ASR jestem częstym gościem od lat 😉

Moje "projekcje" wynikają z ogólnej tendencji panującej na tym forum do testów robionych na ASR. 
A tak na marginesie co możesz powiedzieć o tej intermodulacji w konstrukcjach lampowych, nie przeszkadza Tobie wysoka podatność tych wzmacniaczy na ten rodzaj zniekształceń które są podobno bardziej istotne od THD? 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

16 minut temu, Lech36 napisał:

Wow, jestem pod wrażeniem, pewnie z obrzydzeniem ale zajrzałeś na ASR, szok 😉.

P.S. Lyngdorfów nie rozważam w zakupach 😉.

A ja jednak chyba nie jestem miłośnikiem znieksztalceń bo wyjątkowo niestrawny był dla mnie Lyngdorf. Ale przecież ktos kto lubi lampy musi lubić zniekształcone granie 🙃

8 minut temu, MariuszZ. napisał:

Masz swoje projekcje ma mój temat. Rozumiem, ale na ASR jestem częstym gościem od lat 😉

Też ich czytam. Pomiędzy nawiedzonymi projekcjami jest sporo sensownych informacji.

Edytowane przez marcinmarcin

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

1 minutę temu, marcinmarcin napisał:

A ja jednak chyba nie jestem miłośnikiem znieksztalceń bo wyjątkowo niestrawny był dla mnie Lyngdorf. Granie na poziomie mini wieży.

Dlatego wyżej napisałem że nie rozważałem nigdy zakupu Lyngdorfa. Nie będę słuchał wzmacniacza grającego na poziomie "mini wieży" 😉. A tak na marginesie na jakim poziomie grają gramofony analogowe, które też nie grzeszą niską wartością THD? 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

1 minutę temu, Lech36 napisał:

tak na marginesie na jakim poziomie grają gramofony analogowe, które też nie grzeszą niską wartością THD? 

Na bardzo wysokim... po prostu pomiarowcy sami nie wiedzą które parametry są istotne dla jakości. 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

1 minutę temu, marcinmarcin napisał:

Na bardzo wysokim...

I tak trzymać, każdy ma swoją piaskownicę i argumenty na jej obronę 😉. Moja się sprawdza. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Godzinę temu, xajas napisał:


Jedna wystarczy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jedna to jest mono.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
3 minuty temu, Lech36 napisał:

I tak trzymać, każdy ma swoją piaskownicę i argumenty na jej obronę 😉. Moja się sprawdza. 

Nie chodzi o piaskownice, tylko uczciwe postawienie sprawy. Nie mam gramofonu i wzmacniacza lampowego ,ale nie przeszkadza mi to w stwierdzeniu że można na nich uzyskać bardzo wysoką jakość dźwięku.

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

25 minut temu, Lech36 napisał:

Dlatego wyżej napisałem że nie rozważałem nigdy zakupu Lyngdorfa. Nie będę słuchał wzmacniacza grającego na poziomie "mini wieży" 😉. A tak na marginesie na jakim poziomie grają gramofony analogowe, które też nie grzeszą niską wartością THD? 

Lyngdorf 3400 gra zupełnie jak Arcam SA20 - nie mogłem ich odróżnić na pokazie w sklepie 🤷

Więc takie samo granie można mieć kilka razy taniej 😀

48 minut temu, marcinmarcin napisał:

Nie chodzi o piaskownice, tylko uczciwe postawienie sprawy.

"Piaskownica" to tylko taki symbol zabawy którą uprawiamy, moja jest zawsze uczciwa jeżeli chodzi o stawianie sprawy, nie ma w niej miejsca na audio voodoo.

47 minut temu, Gargan napisał:

Lyngdorf 3400 gra zupełnie jak Arcam SA20 - nie mogłem ich odróżnić na pokazie w sklepie

Mnie to nie dziwi, ale może ZG były niewłaściwe 🙂?

49 minut temu, Gargan napisał:

Więc takie samo granie można mieć kilka razy taniej

W dzisiejszych czasach można tanio i dobrze tylko trzeba kierować się wiedzą a nie emocjami.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 minuty temu, Gargan napisał:

ZG?

Zespoły głośnikowe.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.