Skocz do zawartości
IGNORED

Brzmienie ECC83-Gold Electro-Harmonix


Advocat

Rekomendowane odpowiedzi

Niestety, pomimo nawet zebrania dokładnych danych o punkcie pracy lampy, te techniczne informacje nie powiedzą mi, jaka jest przestrzeń, głębia, dynamika, szczegółowość itd.

Na www.trioda.com tylko forum mogłoby być źródłem wiedzy o brzmieniu lamp. Jednak z zaskoczeniem zauważyłem, że tamtejsi forumowicze wyśmiewają audiofilów, gardzą nimi, negując w ogóle istnienie różnic w brzmieniu elementów toru o takich samych parametrach technicznych.

 

Niekwestionowaną normą są tam natomiast poglądy takie jak ten, cyt.:

 

"Wlasnie kilka dni temu bylem na spotkaniu lokalnych "audiotow" gdzie odbylo sie porownywanie roznych fabrykatow lamp typu 6L6 we wzmacniaczu PP ultralinernym. Zeby nie zawracac glowy dlugim opisem tego cyrku podaje gremialna konkluzje: "Lampy z duza banka brzmia bardziej okraglo niz lampy z mala banka". Moja propozycja zeby wstawic do wzmacniacza dwie rozne banki nie spotkala sie z entuzjazmem... , " koniec cyt.

 

Szczególnie agresywny i fanatycznie nastawiony na wyniszczenie jest Jasiu; polecam wpisanie w wyszukiwarkę jego nicku i zapoznanie się z tą radosną twórczością:).

 

Wniosek jest prosty - o brzmieniu lampy nie dowiem się z tamtejszego forum.

Owszem, mają nieco ambiwalentny stosunek do zjawiska audiofilizmu, ale w bardzo wielu przypadkach dysponują niespotykanym nigdzie doświadczeniem przy konstruowaniu sprzętu lampowego.

 

Mimo wszystko prześledź nieco wątków, by zapoznać się ze zjawiskami zachodzącymi w lampach pozwoli Ci to wypracować sobie własny pogląd na temat istotnych spaw dla techniki lampowej.

 

Omijaj dział „audiofilski” bo stworzyli go tylko po to by mieć miejsce do drwin, ale z jednym muszę im przyznać rację tylko „ślepe” testy są obiektywne

 

Pamiętaj pojęcia „głębia”, „przestrzeń”, „panorama” zawsze będą naznaczone subiektywnymi odczuciami.

 

Pozdrawiam

>zimny,

jestem zobowiązany za Twoje wskazówki.

Niestety, sprawy techniki lampowej za bardzo mnienie interesują. Od tego jest konstruktor wzmacniacza. Ja chcę tylko wiedzieć, czy wskazana lampa cieszy się audiofilskim uznaniem, jaki daje dźwięk w bezpośrednim porównaniu z zamiennikami.

Advocat->

Jak już szaleć to na całego ;-) Mullard ECC83 ,tyle że ceny zabójcze jak dla mnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - tutaj parowane ;-)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) -a tu na sztuki

 

Albo taki Telefunken

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

w.tubedepot.com/pa-ecc803s-tele.html

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ups:-)

Coś się link nie wkleił

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chodzi mi o tzw. ślepe testy wg piszących do forum www.trioda.com. antyaudiofilów. Według nich "ślepego testu" różnice muszą być słyszalne natychmiast, bo inaczej rzekomo nie ma ich wcale. Moim zdaniem natomiast różnice mogą też ujawnić się dopiero po pewnym czasie, mogą być tak subtelne, że trudno je określić słowami. Moja żona często mawia: "o teraz słyszę, że wokalista stoi do mnie przodem, wcześniej stał jakby tyłem do mikrofonu". Technicy powiedzą, że to był np. skutek kwestia złego dobrania punktu pracy rosyjskiej duotriody ECC83EH, a audiofil ma prawo powiedzieć, że w tym konkretnym układzie angielska Brimar 12AX7A jest lepsza.

Pozdrawiam

tt

>Advokat .Miałem kiedyś te monobloki , ok. 2 lat. Solidny sprzęt, troszkę kapryśne czasami ,ale dźwięk solidny.

EHgold jak najbardziej, u mnie grały na Siemens-ach (prezent od producenta) . Jeszcze bardziej istotne są w nich lampy sterujące 6SN7 , na nie bardziej zwróć uwagę.

Świetnie w tych monoblokach grały też Standard Bland ECC83 (tak się chyba nazywały). Zadzwń do producenta ,on testował kilka różnych i został przy ostatnich.

toptwenty zeznal:

 

Moja żona często mawia: "o teraz słyszę, że wokalista stoi do mnie przodem, wcześniej stał jakby tyłem do mikrofonu"

 

Jesli ktos ma tak kolosalne omamy sluchowe to nie watpie, ze i "grajace" kable sieciowe, stozki Totema i wszelkie inne cuda uslyszy. A nastepny etap to ciche, mile sanatorium o "specjalnym" profilu...

 

"Slyszacy", jestescie pewni tych roznic pomiedzy lampami ? Czy potraficie, jak doswiadczony kiper rocznik i chateau, odrozniac wkladane po kolei w podstawki lampy ? Coooo ? Lampka w podstawke, pare sekund muzyki, mlaskamy, ciamkamy chwile i werdykt: ECC82, Telefunken, rocznik 1964, taka i taka anoda, getter z boku...

dudivan

właśnie wymieniełem w swoim wzmacniaczu lampy sterujące i zapewniam cie że teraz wzmacniacz gra inaczej i co tu dużo mówić lepiej. nie trzeba sie wysilać żeby to zauważyć. A czy telefunkeny rzeczywiście sa o tyle lepsze o ile droższe to nie wiem bo nie słyszałem. kiepskie lampy potrafia totaalnie zrypać dźwiek. to są głowne elementy wzmacniajace wiec nie wiem czemu cie tak dziwi ich wpływ na brzmienie.

tamtych lamp słuchałem 3 lata a teraz po prostu czuje zmiane na lepsze. nie przekładam lampek co godzine żeby słyszeć że inaczej grają. moż to też wynikać ze zużycia starych. ale skorobrzmienie zmieniało sie z wiekiem lampy to dlaczego nie miałoby sie różnić miedzy lampami od różnych producentów? A ty porónywałeś kiedyś różne lampy?

dudivan- może to dziwne ,ale zmiana lamp czasami daje wrażenie podłączenia nowego klocka. Tak jest np z lampami 300b. Słuchałem z kolegą 300b Sovtek. Następnie podłączyliśmy 300b Full-Music. To nie były jakieś tam drobne różnice. Po prostu inny wzmak grał, takie było wrażenie . I tyle-wierz w to lub nie , ale różnice są

Tak jak są wyraźnie słyszalne różnice między tanimi 6SN7 a chociażby EH gold. Tak po porostu dudivan jak między tanim i drogim kondensatorem. Czy to dla Ciebie też bez różnicy? Chodzi tu tylko o klasę wykonania lampek i tyle . Wcale nie o to , że mają 20-30 lat i jest to siemens, mullard .... itd.

Oczywiście i ja miałbym wątpliwości (spore!!!) czy usłyszałbym różnicę między parą topowych lamp. Raczej bym nie usłyszał. Chodzi tu tylko o tandetne i solidnie wykonane produkty-kropka

Poddam dwie kwestię pod zastanowienie

 

Pytanie 1

W triodzie (i w każdej innej lampie) wzmocnienie następuje na skutek zmian w przepływu elektronów w próżni, kształtowanych jedynie przez różnicę napięcia siatki ( wielkim uproszczeniu by wszyscy zrozumieli). Dla częstotliwości akustycznych charakterystyka częstotliwościowa takiej zależności jest PŁASKA !!! różnić się może tylko stopień wzmocnienia wynikający z różnej emisji katody (dla tego samego typu lampy, np.: w skutek zużycia). To skąd różnice w brzmieniu ????????

 

Pytanie 2

Skąd różnica w panoramie jeśli mamy doczynienia z monoblokami, w związku z tym separacja między kanałami dąży do nieskończoności ?

 

Jeśli gdzieś popełniłm błąd w rozumowaniu poprawcie mnie

nauka nie jest jeszcze skończona, nie na wszystkie pytania mamy dziś odpowiedzi.

Ale testowaliśmy przez parę lat na tych monoblokach różne lampy, czasami różnice były na poziomie sugestii, ale czasami różnice były tak wyraźne, jakby grał inny sprzęt.

Nie jestem elektronikiem, ale wiem jedno, różne lampy różnie grają, bo sam to słyszałem. Z reguły odsłuchujemy w 3-4osoby i wszyscy mamy podobne wrażenia. tezę o zbiorowej hipnozie odrzucam.

a tak na zdrowy rozsądek- przecież lampy różnią się między sobą jakością surowców użytych do budowy katody, anody, siatki, jakością próżni, grubością siatki, katody. Czy to nie ma wpływu na dźwięk?

Nawet młotki różnych producentów różnią się trwałością czy ergonomią, co ma wpływ na ich funkcjonalność, a co dopiero tak złożony element toru audio jak lampa.

Tak na zdrowy rozsądek to jakością próżni się nie różnią, (właśnie w tym celu napylane są magnezem by się nie różniły) surowce mają wpływ na wielkość emisj katody ale nie na zjawiako przepływu elektronów, budowa katody, anody i siatki jest taka sama w tej samej lampie różnych producentów, Różninią się natomiast charakterystykami statycznymi, a ich dobór będzie decydował o punkcie pracy lampy, a tym samym o współczynniku wzmocnienia i zawartości zniekształceń. W większości przypadków tym będą powodowane różnice w brzmieniu. Proponuję zerknąć w te charakterystyki i okaże się, że dla tej samej lampy, różnych producentów, są różnice w zależności prądu anodowego i napięcia ujemnej polaryzacji siatka-katoda. Stąd wzmacniacz zaprojektowany dla określonego producenta lamp będzie mógł nieco się różnić brzmieniem po zmianie lampy. Podstawowy warunek poprawności testu to ten sam stopień zużycia lamp.

 

Jak zawsze poproszę o korektę jeśli gdzieś popełniam błędy w rozumowaniu

 

Pozdrawiam

"W triodzie (i w każdej innej lampie) wzmocnienie następuje na skutek zmian w przepływu elektronów w próżni, kształtowanych jedynie przez różnicę napięcia siatki ( wielkim uproszczeniu by wszyscy zrozumieli). Dla częstotliwości akustycznych charakterystyka częstotliwościowa takiej zależności jest PŁASKA !!!"

Płaska też wydawała się kiedyś Ziemia, dopiero z daleka coś innego widać, pojęcie płaska jest nieścisłe, ścisłe jes np. +-1dB. Tak w ogóle to płaska ona będzie dla wtórnika katodowego, a gdy dochodzi efekt Millera....???

" "Slyszacy", jestescie pewni tych roznic pomiedzy lampami ? Czy potraficie, jak doswiadczony kiper rocznik i chateau, odrozniac wkladane po kolei w podstawki lampy ? Coooo ? Lampka w podstawke, pare sekund muzyki, mlaskamy, ciamkamy chwile i werdykt: ECC82, Telefunken, rocznik 1964, taka i taka anoda, getter z boku..."

 

Ci pierwsi dali by się bewnie nabrać układem 741 z odpowiednio wmontowaną żarówką, a ci drudzy którąś z punkowych legend w odpowiedniej butelce.

Ciekawi mnie czemu nikt nie pyta o brzmienie lamp mocy różnych producentów :P .... przecież na brzmienie wzmacniacza składa się mutlum czynników, a nie tylko wpływ jednej sygnałowej lampki siedzącej to w stopniu We, czy w inwerterze. Siła sugestii jednak jest spora. Jedno jest pewne, lampy kryjące się pod danym symbolem muszą utrzymać ściśle określone parametry z odpowiednią tolerancją, nie ważne czy to np. ECC83 od RFT, TFK, Brimara, EH lub innych. Lampa ma trzymać parametry i koniec. Twierdzenie, że lampy innych producentów brzmią inaczej "bo brzmią" jest wytworem autosugestii, lub siłą persfazji loga na bańce :P ... nie wspomne tu o wpływie zniekształceń wnoszonych przez transformatory, podbarwień dźwięku w korektorach wszelakiej maści, jakości komponentów użytych do budowy wzmacniacza, stanu technicznego lamp, emisji katody ....... hu hu i tak wymieniać.

zimny napisał: "Różninią się natomiast charakterystykami statycznymi, a ich dobór będzie decydował o punkcie pracy lampy, a tym samym o współczynniku wzmocnienia i zawartości zniekształceń. W większości przypadków tym będą powodowane różnice w brzmieniu"

I właśnie o te różnice w brzmieniu pytam, niezależnie skąd sie one biorą.

 

6C33C-B=> to w końcu uznajesz różnice w brzmieniu lamp różnych producentów ("przecież na brzmienie wzmacniacza składa się mutlum czynników, a nie tylko wpływ jednej sygnałowej lampki") czy negujesz istnienie tego zjawiska i uważasz że wszystkie lampy określonego typu grają tak samo ("Twierdzenie, że lampy innych producentów brzmią inaczej "bo brzmią" jest wytworem autosugestii, lub siłą persfazji loga na bańce")?

>I właśnie o te różnice w brzmieniu pytam, niezależnie skąd sie one biorą.<

 

Wszystko w porządku, tylko te minimalen różnice (o ile wystąpią) będą różne dla różnych wzmacniaczy, nawet tego samego producenta. Tak więc jednoznacznie nie da się powiedzieć jak lampa brzmi (pod warunkiem że różnice występują)

 

a jeśli lampa za 300 zł ma taką samą chrarkterystykę statyczną co lampa za 12 zł (co jest bardzo prawdopodobne) to musi brzmiec tak samo !!!! Nie zmienią tego żadne porcelanowe super podstwaki lub złocone nóżki (mo chyba że magia wchodzi w grę.)

 

Cytuje > i nie bądź pan głąb bo praw fizyki pan nie zmienisz

Porównajcie sobie 6550 sovteka i Svetlany. na oko widać że sie różnią. brzmieniem też bo grałem na obu firmach i różnica jest wyrażna no ale tego to juz panowie nie ocenią. A wogóle to po co panowie z trioda.com bawią sie różnymi lampami i kondensatorami i czym tam jeszcze skoro wszystkie wzmacniacze brzmia według nich tak samo?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.