Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, Szkice napisał:

Polska rowerem stoi

Słaby. Bez silnika. 😄

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

9 godzin temu, barmanekm napisał:

Jakiś wielki udział masy rotującej w przyspieszaniu to jest mit. Od strony fiycznej, jest to prosto policzalne. Masa kół, ma niewiele istotniejszy udział niż pozostała masa roweru, która jest za to kilkukrotnie większa. Można to policzyć z energii jaką trzeba włożyć w rozpędzenie roweru. Startując od zera i dla uproszczenia pomijając opory toczenia, nieidalną sztywność itd. to przy innych kołach, to dodatkowy czynnik, który zwiększa taką różnicę dla masy rotującej to zmiana energii tej właśnie masy. Do tego trzeba pamiętać, że przy lżejszych kołach nie cała różnica mas jest na obrzeżach, tylko zwykle duża część tej różnicy jest w piaście (gdzie wpły masy rotującej jest mały). W obręczy tej masy jest stosunkowo niewiele, już więcej w oponie, ale też nie jest to jakaś wielka ilość. Moim zdaniem różnice, które najbardziej czuć zmieniając komplet kół, raczej wynikają z ich sztywności. Oczywiście cały czas piszę o takich życiowych przypadkach, gdy różnica to w skrajnym przypadku kilkaset gram.

Kilogram cięższy rower, z dajmy na to 200 g lżejszymi kołami, raczej nie zrekompensuje tej różnicy (przy takiej samej sztywnośći). Mogę to policzyć jak komuś faktycznie na tym zależy.

Ja temu nie zaprzeczam, bo jakby nie mówić, trzeba wprawić w ruch cały rower (wraz z kolarzem). Nie przeceniam masy rotującej, ale jednak ma ona wpływ na żwawość przy startowaniu. Prawdopodobnie jest tak jak mówisz, ogólna wydajność bierze się nie z trochę mniejszej masy, a z lepszej sztywności, aby nie wytracać energii na odkształceniach owej masy. Bezsprzecznie wolałbym nowej generacji sztywny rower na dobrych sztywnych kołach z karbonu niż 1.5kg lżejszy stary rower (taki jak mój). 
Skoro już przy mitach jesteśmy, przez wiele wiele lat dążono do cienkiego profilu kół, z oponami typu 18 20C, bo niby zmniejsza to tarcie. No tak, ale jednocześnie gorzej wpływa na przyczepność i komfort, który również wlicza się do wyniku. Dziś już jeździ się na szosach min 25C, bardzo często 28C. I to daje wymierne korzyści.

Ja natomiast nie mogę jakoś przestawić myślenia na szosę z tarczami. Wizualnie tak mi to nie leży 😕 Ja wiem, że teraz te "futurystyczne" profile rurek w ramach trochę poprawiają wrażenie kół z tarczami, ale no wie wiem 😛 To chyba to samo co przy zmianie z 26  na 29, z początku te koła wydawały się nienaturalnie duże (i nadal takie się wydają przy małych ramach typu 15-16"). 

.

Kiedyś uważałem tarcze w szosie za jakiś wymysł marketingowy. Teraz uważam, ze to świetny pomysł. A jeżeli ktoś jeździ po górkach i na karbonowych kołach, to sobie nie wyobrażam już innego rozwiązania. 

Godzinę temu, Lumperator napisał:

Skoro już przy mitach jesteśmy, przez wiele wiele lat dążono do cienkiego profilu kół, z oponami typu 18 20C, bo niby zmniejsza to tarcie. No tak, ale jednocześnie gorzej wpływa na przyczepność i komfort, który również wlicza się do wyniku. Dziś już jeździ się na szosach min 25C, bardzo często 28C. I to daje wymierne korzyśc

W tej chwili w pro peletonie standardem jest 28 mm. A np. Paris Roubaix, Strade Bianche itp. gdzie fragmentami są bruki, szutry zakadaja nawet 33 mm. Jeszcze kilka lat temu 28 mm to była rzadkość. Odpowiada za to kilka czynników.

Jedno to tak jak wspomniałeś, że przy nieidealnych asfaltach, lub właśnie brukach zbyt duże ciśnienie sprawia, że więcej energii rozprasza się na podbijanie roweru, niż zyskuje się na braku odkształcenia opony i aerodynamice. Do tego jazda  przy niższym ciśnieniu jest bardziej komfortowa, co przekłada się na długotrwałą wydajność kolarza. Wąską oponę trzeba pompować dużo mocniej, bo zbyt mała ilość pracującego powietrza spowoduje jej dobijanie, i w konsekwencji przebicie.

Drugi czynnik to tubelessy, które już całkowicie wyparły szytki. Mleko dużo lepiej spełnia swoją rolę przy niższym ciśnieniu, a brak dętki obniża opory toczenia (dętka okształcająć się pracuje tak samo jak opona).

Trzeci to hooklessy, które również się pojawiają w pro peletonie (ZIPP np. robi już tylko obręcze typu hookless). Aby takie koła były bezpieczne nie mogą być pompowane powyżej pewnego ciśnienia. Jak kolarz jest ciężki to musi założyć szerszą oponę, aby nie przekroczyć dopuszczalnego ciśnienia.

Edytowane przez barmanekm

System gra dobrze, albo nie....

1 godzinę temu, Allmr napisał:

Dlatego mówimy na to rower.

To rower może być bez silnika? Nie żartuj! 😄

Edytowane przez il Dottore

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

2 godziny temu, il Dottore napisał:

To rower może być bez silnika? Nie żartuj! 😄

Kiedyś były.

A tak na serio, szacunkowa sprzedaż motopedów to już ok. 30%. Kijem Wisły nie zawrócisz, bo i po co.

Jakiś wielki udział masy rotującej w przyspieszaniu to jest mit. Od strony fiycznej, jest to prosto policzalne. Masa kół, ma niewiele istotniejszy udział niż pozostała masa roweru, która jest za to kilkukrotnie większa. Można to policzyć z energii jaką trzeba włożyć w rozpędzenie roweru. Startując od zera i dla uproszczenia pomijając opory toczenia, nieidalną sztywność itd. to przy innych kołach, to dodatkowy czynnik, który zwiększa taką różnicę dla masy rotującej to zmiana energii tej właśnie masy. Do tego trzeba pamiętać, że przy lżejszych kołach nie cała różnica mas jest na obrzeżach, tylko zwykle duża część tej różnicy jest w piaście (gdzie wpły masy rotującej jest mały). W obręczy tej masy jest stosunkowo niewiele, już więcej w oponie, ale też nie jest to jakaś wielka ilość. Moim zdaniem różnice, które najbardziej czuć zmieniając komplet kół, raczej wynikają z ich sztywności. Oczywiście cały czas piszę o takich życiowych przypadkach, gdy różnica to w skrajnym przypadku kilkaset gram.

Kilogram cięższy rower, z dajmy na to 200 g lżejszymi kołami, raczej nie zrekompensuje tej różnicy (przy takiej samej sztywnośći). Mogę to policzyć jak komuś faktycznie na tym zależy.
W Twojej teorii poczyniłeś pewne założenia, które zależne są od rodzaju jazdy jaką się uprawia.

Nie wiem jak jest w szosie, dlatego o niej się nie wypowiadam, ale w mtb, masa rotacyjna koła zależy w dużej mierze od opon jakie zastosujesz. Różnice są dość znaczne, powiedzmy opona do XC 700g a do enduro 1300g. Dodatkowo do opon mtb wkłada się wkładki antyprzebiciowe, waga ~180g.

Wynika z tego, że masa rotacyjna w mtb skupiona jest wtedy na obwodzie koła a nie jak pisałeś w jego środku. Ma to cholerne przełożenie jak szybko i sprawnie startujesz i podjeżdżasz, ale z drugiej strony, jak Twoje opony poradzą sobie z terenem jakim zjeżdżasz.

_______________
Pozdrawiam
Grzegorz

1 godzinę temu, GB napisał:

W Twojej teorii poczyniłeś pewne założenia, które zależne są od rodzaju jazdy jaką się uprawia.

Pisałem o szosie. Wiadomo, że im cięższa opona, tym moment bezwładności koła będzie większy, a co za tym jej energia ruchu obrotowego przy tej samej prędkości obrotowej.

Ale nikt nie będzie zakładał do szosy opony do DH, albo do zjazdówki oponki 28 mm. Nawet by nie pasowały. Do roweru XC też raczej traktora do zjazdów montować nie będziesz. Zwykle opony wybiera się w zależności od typu jazdy, i wtedy te różnice są jakieś rozsądne, ale oczywiście jak są większe to mogą być odczuwalne.

System gra dobrze, albo nie....

Dziś pierwsza rozgrzewka przed sezonem. Jest jakieś 16C ale żona już nie mogła wytrzymać choć trzeba było w kurtkach jechać. W rezultacie mnie boli d*** a ją ręce. 😄Ale sezon oficjalnie rozpoczęty, choć wciąż zimnica.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ro1.jpg

ro3.jpg

ro2.jpg

ro4.jpg

ro5.jpg

ro6.jpg

ro7.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

W końcu jest! Mam nadzieje że moje dupsko odpocznie w końcu po 6 latach tortury.

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Panowie - pedałujmy jak najwięcej. 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
27 minut temu, soundchaser napisał:

Panowie - pedałujmy jak najwięcej. 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pedałowanie necesse est! 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

Godzinę temu, il Dottore napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GM3vdUNWUAAs4Il?format=jpg&name=small

Na szczęście większość przepisów rowerzystów nie dotyczy 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
4 minuty temu, Szkice napisał:

Na szczęście większość przepisów rowerzystów nie dotyczy 

Podobnie jak przymus używania kierunkowskazów nie dotyczy kierowców BMW.

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

34 minuty temu, Szkice napisał:

Na szczęście większość przepisów rowerzystów nie dotyczy 

Z tego powodu w dużych miastach Polski SORy i drogówka w sezonie letnim mają dużą liczbę pacjentów* klientów*. 

* niepotrzebne skreślić.

,,Żyj prawdziwie, kochaj szczerze zanim wszystko śmierć zabierze".

14 minut temu, cortes napisał:

Z tego powodu w dużych miastach Polski SORy i drogówka w sezonie letnim mają dużą liczbę pacjentów* klientów*. 

* niepotrzebne skreślić.

Chodziło mi barzdej o przejeżdzanie z chodnia, na ulice w poprzek  i jazdę chodnikami oczywiśćie nie stwarzając zagrożenie, w sensie nie wpadanie n\z chodnika na jezdnie  pełną samochodów. ALe autem takich manerwów nie zrobisz. Po za tym cza umieć jeździć 

4 minuty temu, GB napisał:

Kurde, tam, gdzie jeżdżę nie widziałem takich znaków i swiateł

_______________
Pozdrawiam
Grzegorz
 

Bo tam gdzie jeździsz jedynie światła dające sygnał to te od sów, które mrugają do was p[rzekrwionymi oczami i krzyczące dajcie nam k**wa spać!

Zajawka z wczoraj. Movie to come.


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

_______________
Pozdrawiam
Grzegorz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pilnujcie swoich rowerów!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.