Skocz do zawartości
IGNORED

Laser nie ma wpływu na brzmienie ?


dragon66

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałem kupić od gościa z allegro dla rodziców cdeka Marantza 53 MK 2 ,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Sprzęt ma wymieniony laser Philipsa z CDM 12,1 na VAM , pudełko na zdjęciu świadczy że jest to podróbka chińska za ok 55 zł którą można nabyć w każdym prawie sklepie i na warszawskim VOLUMENIE , miałem oryginały i tą chińszczyznę i trochę modeli z tej serii cdeków , po wsadzeniu chińczyków w miejsce oryginałów jakość odtwarzanej muzy spadła diametralnie jak cholera !

Poza tym seria Vam 1201, 1202 zwanymi dalej zamiennikami gra zdecydowanie inaczej niż CDM12,1 ...lub inne z tej serii !

 

Oto co mi odpisał gość na maila?!!

 

Treść wiadomości:

To kiepsa oferta. Cena nie podlega juz najmniejszej dyskusji 300zł to minimum. Laser wraz z montazem kosztował mnie 150zł Powiedziano ze jest to japońska wersja Na pudelku pisze oryginal parts.

 

 

pan napisał 55zł to prosze jeszcze doliczyć przesyłke i montaż.

 

ps. laser nie ma zadnego wpływu na jakosc dzwieku a tym bardziej nz brzmienie !!.

 

pozdrawiam

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

I to jest fachowiec

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/33867-laser-nie-ma-wp%C5%82ywu-na-brzmienie/
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie, ze laser nie ma wplywu na brzmienie.

Rodzi sie kolejny mit jakoby oczko emitujace swiatlo mialo wplyw na jakosc muzyki.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Chylę głowe przed mądrym Panem z Allegro , widać muszę iść z uszami do laryngologa !

Czyli wg was laser jednak nie ma wpływu na brzmienie , czyli wystarczy wstawić byle jaki byle by pasował?!

>dragon66

 

>Poza tym seria Vam 1201, 1202 zwanymi dalej zamiennikami gra zdecydowanie inaczej niż CDM12,1 ...lub inne >z tej serii !

 

 

Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

W moim CD63 KIS po wymianie z CDM12.3 na VAM 2101 jakość się zdecydowanie poprawiła. Ale nie była to chińska podróbka, tylko oryginał Philipsa.

VAM oryginał.. fakt jest dobry i ma lepszą dynamikę i kontrolę od CDM ale jednak nie gra tak samo jak CDM ....co nie znaczy że żle( inaczej) , ale juz chińczyki to porazka , sprzedawałem kiedyś więc trochę sie orientuję!

Poza tym seria CDM i VAM to troche inne komponenty elektroniczne i rozplanowanie !

Nie mówiąc juz o tanich SKOśNOOKICH !

Laserow jest cala masa.

Oczywiscie ze nie mozna wstawic laseru typu X do maszyny jaka wymaga zastosowania laseru typu Y - to logiczne.

Jednak jesli laser zamiennik (nie oryginalny) spelnia wymagana specyfikacje techniczna i ma mozliwosc zamontowania w miejsce oryginalu to nie moze byc mowy o pogorszeniu sie brzmienia.

Laser nie ma wplywu na brzmienie! Laser moze byc zle skalibrowany, nie trzymac sie sciezek, nie ogniskowac - jednak te objawy nie przekladaja sie na brzmienie. Wynikiem tych objawow bedzie czkanie, cykanie, nie odnajdywanie sciezek, zle przewijanie, nie czytanie plyty.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

yayacek,

 

generalnie to co napisałeś to prawda, ale w ramach ciekawostki opiszę jedno doświadczenie, które kiedyś wykonałem. Postanowiłem sprawdzić co się stanie gdy będę kręcił potencjometrami do regulacji parametrów lasera. Zaznaczyłem punkty, w których były nastawione, aby móc do nich wrócić i kręciłem. Jedne powodowały mniejsze inne większe problemy z czytaniem. Generalnie każdy z nich odpowiednio obrócony potrafił całkowicie wyłożyć odczyt, zerwać czytanie lub spowodować częste przeskoki. Przy wyciszonej muzyce wyraźnie było słychać też pracę samej soczewki, która przy pewnych położeniach potencjometrów pracowała miękko i prawie bezgłośnie innym razem wyraźnie się "męczyła". I zauważyłem ciekawą rzecz. Gdy ustawiłem jeden z potencjometrów w położeniu "o krok" od takiego, które powodowało przeskoki dało się zauważyć wyraźną nieprzyjemną zmianę brzmienia muzyki. Nie było przeskoków, a muzyka brzmiała ostro i bardzo nieprzyjemnie. Nie dopatruję się tu żadnych cudów, sądzę, że trafiłem przypadkowo na takie ustawienie, że ilość błędów (prawdopodobnie nadających się jeszcze do interpolacji) była bardzo duża. Było to słychać wyraźnie. Tak więc może czasami przy wymianie lasera bez precyzyjnego jego dostrojenia można trafić na takie zjawisko. Trudno osądzić.

 

W każdym, jeśli dwa lasery są sprawne, dobrze ustawione to nie ma prawa być żadnych różnic w muzyce.

Edward ciekawy wpis i pouczający, czyli z tego wniosek że jeżeli kupuję laser (napęd) nieoryginalny (np.Chińczyk), jest szansa że może nie być prawidłowo skalibrowany !

Ale zauważcie że układ modułu elektroniki może różnić się elementami tam zastosowanymi , kondy ,kostki inny projekt , czy to nie ma wpływu !

Nie mówimy tu o samym oczku ale powtarzam o współpracujących elementach elektronicznych , CDM od VAM różni sie zastosowanymi komponentami (kondy , układy) , czy to nie gra roli ?

dragon66,

 

po wymianie lasera wszystko może ruszyć idealnie lub może wymagać regulacji. Z tego co wiem reguluje się moc lasera i jakieś parametry śledzenia ścieżek (nie znam tematu zbyt dokładnie). Tak czy inaczej dobra regulacja przekłada się na dokładniejszy odczyt czyli odczyt z mniejszą ilością błędów. I o to walczymy. Popytaj o te regulacje ludzi, którzy dłubią się w CDkach, mogą Ci sporo pomóc.

 

W domowych warunkach bez właściwego sprzętu pomiarowego i odpowiedniej wiedzy oszacowanie ilości błędów odczytu tym czy innym laserem jest niemożliwe.

Caly czas pokutuje analogowe przyzwyczajenie.

Glowica lasera to nie glowica magnetofonowa, ktora w zaleznosci od ustawienia skosu czy typu producenta dawala inny dzwiek - raz mnie basu, raz wiecej sopranu itp.

Laser musi bys skalibrowany by dzialal poprawnie - inaczej zajda zjawiska opiasane przez Edwarda. Wiekszosc laserow jest kalibrowana fabrycznie i nie nalezy w nich grzebac - o ile sa nowe. Sa tez lasery prosto z fabryki przeznaczone do kalibracji po zamontowaniu w odtwarzaczu - i tego raczej domowym sposobem krecenia potencjometrami raczej poprawnie zrobic sie nie da

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

yayacek,

 

a pamiętasz jak lata temu ludzie się ekscytowali stabilnymi obrotami płyty CD i masą talerza? :-) Kto wie, czy odwrócony talerzyk nie był ukłonem ku maniakom LP. Dobrze, że nikt nie wpadł na pomysł, aby audiofilskie płyty CD nagrywać z zewnątrz ku środkowi. No i aby utrzymać stałą prędkość obrotową CD :-)

"...Dobrze, że nikt nie wpadł na pomysł, aby audiofilskie płyty CD nagrywać z zewnątrz ku środkowi...

 

==========

 

haha, ale mnie ubawiles :)

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

"a pamiętasz jak lata temu ludzie się ekscytowali stabilnymi obrotami płyty CD i masą talerza? :-)"

Naim nadal się tym ekscytuje. Czego efekty oczywiście słychać w wyższych modelach.

ha, a jaka jest stabilnosc obrotow w komputerowym CD-ROMie? Przeciez tam plyta nierzadko wiruje z predkosciami ponad x1. Podczas normalnego odczytu plyta CD obraca sie z predkoscia cos kolo x4. Przy zrzucaniu CD na dysk predkosc jest nawet wieksza. I co? Stabilnosc zapewne marna, plyta drga ale odczyt jest stuprocentowo zgodny, nic nie jest pomijane, wszystkie informacje co do ramki sa poprawnie odczytywane.

Ciekawe, ze taki audiofilski odtwarzacz za tysiace zl z hiper stabilnym systemem obrotowym, ciezki jak stado sloni, z zaawansowanym sledzeniem sciezki i cholera wie z czym jeszcze czesto ma problemy z odczytaniem danych zawartych na CD-R a czasem nawet na tloczonej plycie.

Znow zaszlosc analogowa pokutuje - w dawnych czasach rownomiernosc przesuwu tasmy, odporny na drgania mechanizm, system trzymania tasmy w ryzach, odpowiednie regulatory naprezenia tasmy itp. mialy oczywiscie uzasadnione istnienie.

Cyfra to inny swiat - ciagle ciezko to niektorym zrozumiec.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Na pewno masa talerza. Napęd Naim'a dostosowuje się do ciężaru płyty CD automatycznie.

CEC natomiast ma paskowy napęd i gra inaczej w stosunku do innych CD. Może to stabilność obrotów?

Na pewno też laser jest tak samo czuły na wibracje jak wkładka phono.

yayacek,

 

właśnie mi się przypomniało, że miałem Cię kiedyś o coś zapytać. Może to nienajlepszy wątek, ale trudno. Wspominałeś kiedyś o tym, że strumień DSD bywa konwetowany na format DXD, na którym to już można prowadzić obróbkę, mixy itp. Mam takie pytania:

 

1. czy konwersja DSD -> DXD -> DSD przywróci pierwotny strumień zgodny co do bita? Oczywiście przy założeniu, że z plikiem w formatcie DXD nikt nic nie robił.

 

2. czy istnieje możliwość konwersji DSD -> PCM -> DSD tak, aby także odzyskać identyczny strumień?

 

3. Jeśli to co w pkt. 2 da się zrobić to jakie parametry będzie miał wtedy format PCM (rozdzielczość, częstotliwość samplowania)?

 

4. Czy to prawda, że strumień DSD jest kodowany i dopiero procedury zagrzebane w kości DACa odkodowują go? A więc nawet przejęcie tego strumienia gdzieś w urządzeniu jest bezwartościowe, bo nie wiadomo jak go odkodować. Gdzieś mi się taka informacja obiła o uszy, ale nie mogę nic na ten temat znaleźć.

> Napęd Naim'a dostosowuje się do ciężaru płyty CD automatycznie.

 

Arek, uparte budowanie analogii odtwarzacza winyli do odtwarzacza CD bez zrozumienia zasady działania tego ostatniego prowadzi właśnie do pisania takich bzdur.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

All main control functions are handled by a microprocessor running Naim-written software. Every aspect of the SAA 7376 servo controller/decoder functionality is under software control: Naim-written codes allow maximised performance in all areas. For example, the transport parameters are optimised for each disc as it is loaded.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"...wspominałeś kiedyś o tym, że strumień DSD bywa konwetowany na format DXD, na którym to już można prowadzić obróbkę, mixy itp. Mam takie pytania..."

 

Tak bylo to przy temacie "Czy ktoś nas robi w balona?"

Lecz albo zaszlo nieporozumienie, albo malo precyzyjnie sie wypowiedzialem. Nie konwertuje sie DSD na DXD - choc jakby sie kto uparl to moze by sie i dalo :) Postepuje sie odwrotnie - rejestruje sie na DXD by w tym standardzie przeprowadzac obrobke a potem konwertuje sie w dol, do DSD

 

>1. czy konwersja DSD -> DXD -> DSD przywróci pierwotny strumień zgodny co do bita? Oczywiście przy

>założeniu, że z plikiem w formatcie DXD nikt nic nie robił.

 

Sie zastanawiam, a zastanawiam sie bo takich cudow raczej sie nie robi. Jako, ze DXD jest formatem jakosciowo wyzszym wiec konwertowanie ze standardu nizszego do wyzszego nic nie da. Nie mozna bowiem zapisac informacji jakie nie istnieja w formacie zrodlowym. Moze to bedzie lekko zly przyklad ale sprobujmy: konwertowanie z 16bit do 24bit nie poprawia w zadnym wypadku jakosci. Dalej bedzie to 16bit z dopisanymi 8bitami zawierajacymi zerowa informacje.

Wlasciwie nie widze sensu opisanej konwersji. Lepiej przeciez nagrac sygnal od razu w DXD.

 

>2. czy istnieje możliwość konwersji DSD -> PCM -> DSD tak, aby także odzyskać identyczny strumień?

 

Mozliwa jest konwersja DSD na PCM = tak powstaje gro plyt SACD*

Konwersja DSD -> PCM (Xbit/Xczestotliwosc probkowania) -> DSD jest mozliwa oczywiscie.

Raczej nie moze byc mowy o odzyskaniu identycznego strumienia. mamy do czynienia bowiem z zupelnie odmiennymi systemami cyfrowego zapisu i jego realizacji. Owszem, mozna sie zblizyc do strumienia poczatkowego ale na ile, hmm ciezko powiedziec. Trzebaby robic porownanie chyba na sluch :)

 

>3. Jeśli to co w pkt. 2 da się zrobić to jakie parametry będzie miał wtedy format PCM

>(rozdzielczość, częstotliwość samplowania)?

 

W praktyce kiedy konwertuje sie DSD na PCM to parametry PCM wynosza 24bit/192kHz

 

>4. Czy to prawda, że strumień DSD jest kodowany i dopiero procedury zagrzebane w kości DACa

>odkodowują go? A więc nawet przejęcie tego strumienia gdzieś w urządzeniu jest bezwartościowe, bo

>nie wiadomo jak go odkodować. Gdzieś mi się taka informacja obiła o uszy, ale nie mogę nic na ten

>temat znaleźć.

 

Niestety nie wiem. Nie orientuje sie. Wlasciwie to watpie by takie kodowanie mialo miejsce - bo niby po co? :) Zreszta takie pytanie lepiej zadac inzynierom z Sony badz Philipsa - ja nie mam zielonego pojecia

 

-----------

* Plyty SACD jakie zawieraja sygnal zapisany w DSD produkuje sie na kilka sposobow

 

1) - nagrywamy dzwiek przez przetwornik analogowo/DSD. Sygnal DSD wchodzi na rejestrator i potem...

a) cala obrobka sygnalu powstaje w domenie DSD. Master robi sie takze w technice DSD. Ze studia masteringowego koncowy efekt w postaci obrazu plyty w DSD wchodzi do tloczni celem wytloczenia plyty SACD

b) nastepuje konwersja. Przez przetwornik DSD/PCM sygnal wchodzi do systemu obrabiajacego (np. komputer). Nastepuje obrobka sygnalu w PCM 24bit/192kHz. W takim formacie material trafia do studia masteringowego. Czlowiek od masteringu dopieszcza material dalej w formacie PCM. Po zakonczonym procesie masteringu nastepuje w studiu konwersja do DSD (finalny material przechodzi przez konwerter PCM/DSD). Obraz plyty w DSD wchodzi do tloczni celem wytloczenia plyty SACD

 

2) - nagrywamy dzwiek przez przetwornik analogowo/DXD. Sygnal DXD wchodzi na rejestrator. Potem mozemy robic z zarejestrowanym sygnalem wszystko na co mamy ochote. Standard DXD jest w pelni edytowalny. Po masterze w DXD sygnal jest konwertowany do DSD. Obraz plyty w DSD wysylany jest do tloczni celem wytloczenia plyty SACD

 

3) - nagrywamy dzwiek standardowo czyli przez przetwornik analogowo/PCM (Xbit/Yprobkowanie). Sygnal trafia na rejestrator. Robimy z sygnalem wszystko na co mamy ochote. Material trafia do studia masteringowego. Po finalnej obrobce material przechodzi przez konwerter PCM/DSD. Powstaje sygnal w domenie DSD. Obraz plyty w DSD trafia do tloczni

 

4) - archiwalne nagrania zapisane na tasmie analogowej (moze to byc tasma master 2 i pol cala) przechodza przez:

a) przetwornik analogowo/DSD i dalej jak w pkt. 1 a) lub b)

b) przetwornik analogowo/DXD i dalej jak w pkt. 2

c) przetwornik analogowo/PCM i dalej jak w pkt. 3

d) pelny system analogowy. Obrobka jest w analogu, mastering robiony takze w analogu. Finalny produkt przechodzi przez konwerter analog/DSD. Obraz plyty w DSD wysylany jest do tloczni celem wytloczenia plyty SACD

 

=======

Stosuje sie konwersje w tą i z powrotem z DSD na inne formaty, poniewaz zapis strumieniowy (DSD) mimo iz swietny i bliski analogowemu jest obarczony wada. Zapisu DSD nie da sie edytowac. Nie mozna poddac materialu jakiejkolwiek obrobce, nie ma mowy o korekcji, stosowaniu kompresorow, enhancerow. Nie ma mowy o stosowaniu calej masy innych studyjnych sztuczek.

Systemy studyjne (masteringowe) pozwalajace na pelna edycje w DSD sa cholernie drogie i dosc skomplikowane - np Pyramix. Poza tym, ta ewentualna obrobka strumienia DSD jest cholernie skomplikowana. W efekcie obrabiania moga pojawic sie okropnie duze znieksztalcenia dzwieku. Poza tym praca w samym DSD stwarza klopoty natury nikompatybilnosci z procesorami analogowymi. O ile dzwiek w PCM mozna niemal do woli wysylac z cyfry na np. analogowy poglos i z powrotem zamieniac efekt na cyfre, to w przypadku DSD podczas konwersji DSD/analog/DSD wytwarza sie spora ilosc szumu ultradzwiekowego co oczywiscie przeszkadza.

 

Dlatego tez wzorcowe wytworzenie plyty SACD powinno przebiegac tak, jak opsalem w pkt. 1a badz 2-gim. Dopiero wowczas mozna mowic o wykorzystaniu technologi zapisu (czy obrobki) wysokiej jakosci. Nie musze chyba dodawac, ze produkcji takich jest dosc malo. Jest malo bo to zabawa dla bogatych producentow.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

@ yayacek

 

Nareszcie ktoś myśli logicznie na tym forum. Oczywiście, że współczesne napędy są o niebo lepsze od tych sprzed 15-tu lat. Dlatego nie potrzeba już tonażu by stabilizować transport płyty, ale jeśli komuś to ma poprawić samopoczucie, to niektórzy producenci nawet obecnie, proponują pancerne napędy, choć z technicznego punktu wiedznia, do dobrej jakości dźwięku to nie jest potrzebne, wystarczy zwykły napęd cd-rom.

 

Ale marketing robi swoje. KLIENT SŁYSZY OCZAMI. Ciężkie, wielkie - dobrze gra. Co za brednia!

się dziwnie zkłada, że często najdroższe odtwarzacze mają najgorsze czytniki...

meridiany mają np podłe DVD romy teaca:) i co? chodzi... liczy się zegar, soft itd... dioda nie ma nic do rzeczy jeśli jest dobrze ustawiona. Oczywiście porządny laser i mechanizm daje pewną przewagę - zmniejsza wibracje, niweluje je, poprawia komfort pracy zegara itd... ale dioda to dioda...

kolejna prowokacja.

arek67, 30 Maj 2007, 21:06

 

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>All main control functions are handled by a microprocessor running Naim-written software. Every

>aspect of the SAA 7376 servo controller/decoder functionality is under software control:

>Naim-written codes allow maximised performance in all areas. For example, the transport parameters

>are optimised for each disc as it is loaded.

 

W wolnym tłumaczeniu tu jest napisane jedynie że parametry napędu są optymalizowane dla każdego włożonego dysku. Typowy bełkot marketingowy z którego kompletnie nic nie wynika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kris

Star trekkin' across the universe; Boldly goin' forward, still can't find reverse...

Panowie, gubicie wątek - kwestia dotyczy tylko części mechanizmu a nie mechanizmu - cały mechanizm może mieć wpływ - choćby poprzez czułość, korekcję błędów, drgania... mówimy o laserze który jest CZĘŚCIĄ napędu.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.