Skocz do zawartości
IGNORED

Klon SOHA II - zamawiamy płytki


Robertinus

Rekomendowane odpowiedzi

Kontynuując monolog:

jak zmniejszyć wzmocnienie układu, a dokładniej, który rezystor jest w pętli NFB? Cel: zmniejszenie szumu wzmacniacza.

Jeśli chcesz zmniejszyć wzmocnienie układu zmień rezystory R7 w NFB z 620R na np. 1k.

Z 620R wzmak faktycznie może szumieć, ale ten szum jest słyszany tylko na słuchawkach dokanałowych o dużej skuteczności i oporności nie większej niż 30R.

Polecam obciążenie nie mniejsze niż 32R.

Jakich słuchawek używasz?

Czy na poziom szumu bez doprowadzonego na wejście sygnału ma wpływ pozycja potencjometru głośności?

Czy szum jest ustalony, czy zmienia się, świerszczy, trzeszczy?

Czy szum jest w obu kanałach i czy jest identyczny?

Jakich lamp używasz? - producent

W pętli sprzężenia jest dzielnik R8/R7. Możesz spróbować zmniejszyć R8 ale nie jeśli chodzi o szumy nie oczekuj zbyt wiele.

Masz w zasadzie dwie opcje:

-podjąć próbę wygrzania lamp (niektóre NOS-y znacznie poprawiają parametry po takim zabiegu)

-wymienić lampy na inne, mniej szumiące np. Electro Harmonix 6922EW (uważane za jedne z lepszych pod tym względem)

 

Jakich lamp szukać? Trochę wskazówek znajdziesz np na TubeWorld:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

albo ogólnie w Google pod hasłem "recommended dual triode"

 

Wygrzewanie często pomaga starym lampom. Ustaw napięcie anodowe najwyżej jak się da, odłącz słuchawki (szkoda ich do takiego zastosowania) daj na wejście jakiś sygnał (np z playerka mp3) ustaw głośność na 3/4 i całość zostaw na 2..3 dni. W moim przypadku, wygrzewanie E80CC Nationala przez 48h obniżyło szumy do poziomu na granicy słyszalności (chociaż do EH6922 Gold i tak nie ma co porównywać pod względem szumów - za to przestrzeń mają o wiele lepszą).

Możesz również kupić na Allegro 10x6N1P za 40zł i wybrać dwie najlepsze :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wydaje się, że dzielnik R8/R7 jest w pętli dla składowej stałej.

 

6n1p ciężko będzie liniowo wysterować w tym układzie.

Jaki max prąd katodowy można ustawić w SOHA 2 bez ryzyka uszkodzenia tranzystorów?

 

Jeśli chcesz zmniejszyć wzmocnienie układu zmień rezystory R7 w NFB z 620R na np. 1k. Z 620R wzmak faktycznie może szumieć, ale ten szum jest słyszany tylko na słuchawkach dokanałowych o dużej skuteczności i oporności nie większej niż 30R. Polecam obciążenie nie mniejsze niż 32R. Jakich słuchawek używasz? Czy na poziom szumu bez doprowadzonego na wejście sygnału ma wpływ pozycja potencjometru głośności? Czy szum jest ustalony, czy zmienia się, świerszczy, trzeszczy? Czy szum jest w obu kanałach i czy jest identyczny? Jakich lamp używasz? - producent

 

1. słuchawki Beyerdynamic DT990 Pro 250 ohm, na AKG 32 ohm wyraźnie słyszalny.

2. Szum nieznacznie się zwiększa po odkręceniu potencjometru.

3. szum jest jednorodny, identyczny w obu kanałach.

4. e88cc tesla goldpin - podejrzewam, że one odpowiadają za tą niedogodność.

5. raczej mało prawdopodobne, aby "słyszalnie" szumiały rezystory, tranzystory i zasilacz.

----------------

4. e88cc tesla goldpin - podejrzewam, że one odpowiadają za tą niedogodność.

 

W moim egz. też mam Teslę i u mnie szumów brak.

 

2. Szum nieznacznie się zwiększa po odkręceniu potencjometru.

Wymontuj potka, podłącz do karty dzwiękowej<pamiętając o min. głoś.> i posłuchaj.

Też mam Tesle e88cc goldpin w jednym egzemplarzu, który robiłem dla znajomego i na słuchawkach dokanałowych o impedancji 32ohm szumów nie stwierdziłem. Sprawdź interkonekt, którym wzmacniacz jest podłączony do źródła. Może przez kiepski ekran jakieś zakłócenia się ładują. U mnie w Ugodzie miałem podobny problem. Po złożeniu, wyregulowaniu zacząłem słuchać i stwierdziłem, że coś mi za bardzo szumi. Po zwarciu wejścia do masy w głośnikach była absolutna cisza. Pomogła wymiana interkonektu na lepiej ekranowany. Teraz mam leciuteńki szum słyszalny po przyłożeniu ucha do głośnika wysokotonowego.

Potka raczej nie będę wymontowywał - z przyczyn obiektywnych.

Jeśli chodzi o IC, to sprawdzę, bo jest badziewny i prowizoryczny.

 

Jeśli mogę coś doradzić...

Metalowy korpus potka powinien być na masie obudowy, natomiast masę "ogólną" PCB należało by podłączyć przez rezystor ok 20R do odbudowy.

Od pewnego czasu stosuję wewnętrzny IC w postaci pojedynczych drutów 0.2mm ze srebra (999,9) w koszulce teflonowej. Przewody są dość luźno skręcone se sobą. Staram się zrobić możliwie krótkie połączenie, ale i tak długość takiego IC to jakieś 20cm, mimo tego nie pojawia się żaden przydźwięk czy zakłócenia, w porównaniu do ekranowanej wersji IC. Natomiast dźwięk zyskuje w wielu aspektach.

Stosując wcześniej "ruskie" lampy długo składowane w szufladzie też na początku ich stosowania obserwowałem przedziwne "efekty specjalne", tak ze prawie natychmiast lądowały z powrotem w szufladzie - dopiero po pewnym czasie i wymianie kondensatorów C6P i C7P na znacznie większej pojemności (2200 - 4700uF) niż w pierwowzorze, bańki te a zwłaszcza 6N23P-EW pokazały co naprawdę potrafią. Jednak mój typ to obecnie inne lampy, ze względu na trudności w doborze 6N..P i konieczności posiadania ich w większej ilości.

Jeśli chodzi o zmniejszenie szumów pochodzących ze stopnie wejściowego to zwiększenie wartości rezystora R7L/R (jak już wcześniej wspomniano) do ok 1-1,5k powinno poprawić sytuację (szczególnie przy stosowaniu lamp 12AX7 lub 6N2P). Każdorazowo powinno się skorygować wartość prądu katody, opierając się na charakterystyce stosowanej lampy i napięciu siatki. Nie ma uniwersalnego ustawienia, dobieranie na słuch też niewiele daje. Źle dobrany prąd będzie skutkował mniejszymi lub większymi zniekształceniami, choć jak zauważyłem ustawienie pr.kat. na poziomie 4-6mA dla większości zalecanych lamp jest wystarczające.

..Na koniec, radzę sprawdzić (najlepiej obejrzeć pod lupą) wszystkie luty;)

-pozdrawiam.

Witaj,

dziękuję za podpowiedzi. W zasadzie już w 99,9% pozbyłem się niechcianych artefaktów. Na 250 ohmowych słuchawkach nie słychać ich w ogóle. Jedynie na 32 ohm AKG słychać delikatny szum i minimalny przydźwięk na 99% odkręconym potku. Natomiast muszę jeszcze zmniejszyć wzmocnienie, bo przy potku na 11 godzinie jest bardzo głośno przy 250 słuchwkach, na 32 omowych bardzo trudno ustawić przyjemny dźwięk.

 

P.S. Trochę dziwią mnie Wasze opisy różnic w brzmieniu lamp. Nie uważam się za głuchego :), ale ja nie słyszę różnicy. W tym wzmacniaczu używam jedynie e88cc, bo jest to jedna z niewielu lamp, które w tym wzmacniaczu może pracować w jako tako optymalnych warunkach. Różnice w odsłuchach wg mnie są spowodowane złym ustawieniem punktu pracy lampy (niestety SOHA nie daje dużych możliwości). Większość lamp prawidłowo (liniowo) pracuje przy Ua >150V i prądzie katodowym >10 mA. Jeśli bawimy się w nielinowym zakresie, to różnice w dźwieku, powodowane zniekształceniami, mogą i pewnie są, wyraźnie słyszalne. Co kto lubi.

Obecnie słucham na Teslach e88cc low-end pin :) i jest bardzo OK.

 

Robił ktoś z Was pomiary tego wzmacniacza? Jeśli nie, to postaram się wrzucić na mój egzemplarz jakieś prostokąty i zobaczyć je na oscyloskopie.

 

Pozdrawiam

----------------

I jeszcze prośba: mogę prosić o schemat układu antystukowego przy wyłączaniu i miejsce jego aplikacji?

Zeżarło we wcześniejszych postach.

.. postaram się niebawem zamieścić ten układ.

Za wyciszenie stuku podczas wyłączania wzmaka odpowiada ten fragment układy Epsilon - zaimplementowany na stałe w ver. MKIII.

 

kondensator C5E już wcześniej był częścią układu epsilon, ale dobrze jet wylutować go i razem z pozostałymi elementami układu zmontować na osobnej płytce, którą później można wlutować w miejsce tego kondensatora.

Zasilanie -12V pobieramy wprost ze ścieżki zasilającej żarzenie lamp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Za wyciszenie stuku podczas wyłączania wzmaka odpowiada ten fragment układy Epsilon - zaimplementowany na stałe w ver. MKIII.

 

kondensator C5E już wcześniej był częścią układu epsilon, ale dobrze jet wylutować go i razem z pozostałymi elementami układu zmontować na osobnej płytce, którą później można wlutować w miejsce tego kondensatora.

Zasilanie -12V pobieramy wprost ze ścieżki zasilającej żarzenie lamp.

Widzę, że na powyższym schemacie wkradł się błąd, dioda D4E musi być włączona odwrotnie, tj. katodą do C6E i R7E a anoda do masy. Dodatkowo zalecam tu zastosować coś prądowo mocniejszego niż 1N4148, u siebie stosowałem 1N4007. Wynika to stąd, że wersja Soha II nie ma układu powolnego startu napięcia żarzenia, więc i uderzenie prądowe po tej diodzie jest większe niż w Soha III, w której napięcie żarzenia narasta powoli.

Widzę, że na powyższym schemacie wkradł się błąd, dioda D4E musi być włączona odwrotnie, tj. katodą do C6E i R7E a anoda do masy. Dodatkowo zalecam tu zastosować coś prądowo mocniejszego niż 1N4148, u siebie stosowałem 1N4007. Wynika to stąd, że wersja Soha II nie ma układu powolnego startu napięcia żarzenia, więc i uderzenie prądowe po tej diodzie jest większe niż w Soha III, w której napięcie żarzenia narasta powoli.

 

..No tak, Rob, masz rację - mój błąd ale wynika stąd, że wziąłem kawałek schematu z wersji "rozwojowej" która nie trafiła do realizacji... w MKIII w miejscu diody jest rezystor 1K, co nie zmienia faktu, że jeśli miała by to być dioda to musi być odwrotnie;)

Witam

Jestem Świeżym posiadaczem tego wzmacniacza. Poprzedni użytkownik używał tego sprzętu i zasugerował mi żeby przy nowych lampach ecc82 rft zmienić bias. Ktoś mógłby mi wytłumaczyć lopatologicznir jak to zrobić? Czym, gdzie, jak I na jakie wartosci. Wspomnę tylko ze jestem kompletnym laikiem elektronicznym. Z góry dziękuje za wszystkie pomocne odpowiedzi.

Ja również byłbym chętny na 1 albo nawet dwie (kwestia ceny). Microdis ma ceny dla przemysłu, nie amatorów - niestety.

Chyba, że udałoby się znaleźć jakiś sklep w necie z ofertą Fischera (byle nie Elfę ;) )

Mam ceny na obudowę :-)

 

Zwracam uwagę na to, że oferta dotyczy czarnych profili o długości 234mm (zastosowanych w wersji Mk3, ale do wzmaka z tego wątku też powinny pasować). Jeżeli będą chętni, to zapytam o cennik srebrnej wersji i o cenę krótszych profili (chyba 220mm?).

Profile nie mają wyciętych żadnych otworów. Jeszcze nie wiem, czy śrubki będą w zestawie. Czas dostawy - 2 tygodnie. Do cen należy doliczyć 23% VAT, orientacyjny kurs Euro na dziś to 4,09zł.

I jeszcze przesyłka, 20zł+VAT

 

KOHL-0-234SA 9.80 EUR

KOHL-10-234SA 14.95 EUR

DKOHL00KOHL10SA 8.10 EUR (przód i tył, potrzeba 2 szt.)

 

Cała obudowa w tej wersji kosztowałaby ok. 206zł brutto + transport.

Hmmm... myslałem, że mówimy o obudowie do SOHA II: srebrnej, o głębokości 220mm. Cena jest dosyć zaporowa, niestety, ale na jedną (do DACa) bym się skusił - byłby ładny komplecik DAC+SOHA, w sam raz na półkę nad komputerem.

A ponieważ mam wersję II (w srebrnej) to dla mnie tylko taka wchodzi w grę.

No to mamy ten sam pomysł na zestaw segmentowy SOHA + DAC :-)

 

Zapytam o cenę srebrnej obudowy 220mm, powinno być wyraźnie taniej.

Ceny rzeczywiście niemałe, zaczynają spadać od 10szt, i to nieznacznie ;-(

Mam komplet cen na wszystkie wersje obudowy (ME - srebrna, SA - czarna).

Ceny netto, w Euro (dziś 4,05zł), do tego przesyłka ok. 25zł.

Śrubki są w zestawie.

 

KOHL-0-220-ME 7.80 EUR

KOHL-10-220-ME 11.40 EUR

KOHL-0-234-ME 7.50 EUR

KOHL-10-234-ME 12.10 EUR

DKOHL00KOHL10-ME 7.30 EUR

KOHL-0-220-SA 9.30 EUR

KOHL-10-220-SA 14.20 EUR

KOHL-0-234-SA 9.80 EUR

KOHL-10-234-SA 14.95 EUR

DKOHL00KOHL10-SA 8.10 EUR

 

Jeżeli ktoś chce kupić bezpośrednio (i ma firmę), to podam kontakt do handlowca z Microdisu.

Mogę też ja sam zamówić dla paru osób - proszę się zgłaszać na PW do niedzieli wieczorem.

  • 5 miesięcy później...

Jakiś czas temu zawracałem głowę jak zwykle niestrudzonemu w odpisywaniu Robertinusowi, to pasuje pokazać co wymodziłem.

Główne zadanie było zrobić obudowę komponującą się z DACiem, więc kupiłem druga taką samą i ją trochę przerobiłem.

Gałka jeszcze nie siedzi do końca, bo czekam na nową. Trochę nisko było, więc musiałem lekko dogiąć lampiszony.

Zapraszam do oglądania:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 rok później...

Witam

Stałem się szczęśliwym posiadaczem SOHA 2

Mam z nią problem ponieważ na zimno buczy w obu kanałach a po nagrzaniu przestaje.

Jeśli dmuchnę w płytkę (pomiędzy lampy) zaczyna buczeć.

Jak robiłem pomiary miernikiem dotknąłem nogę kolektora Q4L i przestało buczeć. W drugim kanale reaguje tak samo. Myślałem, że to może któryś z tranzystorów, schładzałem ich a po chwili "czapki" podgrzewałem lutownicą ale każdy reagował tak samo, że na zimno buczało a po podgrzaniu buczenie zanikało.

Cała płytka jest bardzo ładnie polutowana, nie widać niekontaktów.

Proszę o pomoc doświadczonych kolegów.

Witam

Stałem się szczęśliwym posiadaczem SOHA 2

Mam z nią problem ponieważ na zimno buczy w obu kanałach a po nagrzaniu przestaje.

Jeśli dmuchnę w płytkę (pomiędzy lampy) zaczyna buczeć.

Jak robiłem pomiary miernikiem dotknąłem nogę kolektora Q4L i przestało buczeć. W drugim kanale reaguje tak samo. Myślałem, że to może któryś z tranzystorów, schładzałem ich a po chwili "czapki" podgrzewałem lutownicą ale każdy reagował tak samo, że na zimno buczało a po podgrzaniu buczenie zanikało.

Cała płytka jest bardzo ładnie polutowana, nie widać niekontaktów.

Proszę o pomoc doświadczonych kolegów.

 

Na początek proponuje wymianę tranzystorów Q4 i Q3.

podobne objawy miałem po zwarciu rez, R6 do masy.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.