Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  350 członków

Grundig Klub
IGNORED

Klub Miłośników Starych Grundigów


Rekomendowane odpowiedzi

murza - w jednym modelu ja220 zastosowałem MJE15033/15032 i był to jeden z najlepszych moich modeli w tym systemie co testowałem (g7750+box650prof). Jeśli chodzi o mechanikę - zobacz jak w V7000 precyzyjnie połączona jest płyta czołowa z pozostałą budą. Zapewniam, że jest to świadoma robota inżynierów, podobnie jak zastosowane materiały. Ten stopień precyzji ma też przełożenie na to, że nie jest to konstrukcja specjalnie odporna - tam wszystko ma znaczenie. Na co to wpływa - ano na zachowanie prądów wcz. V1700 nie ma metalowej płyty czołowej i stąd możliwość odmiennej konstrukcji - dość podobnie jak w x55, chociaż nie tak samo. Jeśli chodzi o elektrolity - wymiana ich to najgłupsza rzecz ... chyba że robi się to świadomie. Elektrolity w zasilaczu mają bezpośredni wpływ na ilość generowanych śmieci przez zasilacz. Im niższy ESR - tym trudniej sobie z nimi poradzić.

Edytowane przez Rambo

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Wg. mnie w takich próbach trzeba zachować ostrożność, bo zyskać w stosunku do oryginału nie można zbyt wiele, a stracić sporo kierując się tylko subiektywnym własnym odsłuchem, bez kontrolowania mierzalnych parametrów. Bez wyrobionego słuchu, doświadczenia i odpowiednich warunków taka zabawa może dać sporo emocji, ale rezultaty będą iluzoryczne.

 

Tak trzeba być bardzo ostrożnym i trudno dobrać takie elementy żeby poprawiły a nie psuły tej wspaniałej barwy i naturalności ..Z kablami tez jest taki sam problem. Mam większość oryginalnych systemów i zawsze je porównuje wielokrotnie ,czy oby nie jeden krok za daleko jest w GAT . Trzymam je jako odnośnik do sprawdzenia barwy i naturalności. Moja praca idzie w kierunku jak największej redukcji wymian a pozostania w tej samej jakości Jestem wstanie zaakceptować poziom oryginalnego Grundiga.ale mój system który opracowałem na innych komponentach przed poznaniem grundiga był lepszy Miał identyczną barwę nawet ciut lepszą i lepszą przejrzystość , bas, scenę ,emocje..Manipulowałem od lat wszystkim oryginalnymi wzmacniaczami ,cd i kablami w różnych roszadach stąd tak duża kolekcja .Myślałem że trafię na idealną konfigurację Były bardzo fajne i takie sobie ale nadal nie na poziomie który już miałem. Stad pewne zmiany które przez lata idą w kierunku jak najmniejszych ingerencji w elektronikę .,ale również okazało się że przy zastosowaniu innych komponentów niż Grundig można uzyskać taką sama jakość lub pojedynczych przypadkach lepszą . Jak dotąd udało się odszukać model grundig cd7500 który nie wymaga żadnych zmian i jeden wzmacniacz Sanyo w oryginale .Grają jak GAT lub odwrotnie moje gat gra jak te najlepsze wersje tych urządzeń. . Porównując je do typowej modeli które występują słychać od razu że one nie wymagają żadnych zmian i ich nie dotykałem . Myślę że nikt nie miał tylu egzemplarzy jednego modelu i gruntownie je przesłuchiwał i sprawdzał skąd te różnice i jakie zmiany w elektronice.je tworzą. . Fabryka raczej nie porównuje swoich produktów z początkowej fazy i końcowej zwyczajnie je robi i coś zmienia w trakcie produkcji. Przeanalizowanie tego daje pewną wiedzę o genezie produktu jego wzlotach i upadkach . Przy odrobinie szczęścia jak trafi się dobry układ systemowy to będzie zadowolony . bo nic na rynku za takie pieniądze a nawet sporo większe nie zbliża się to tej naturalności i barwy .. Dlatego odszukałem kilka innych urządzeń innych firm które spokojnie dorównują tym udanym Grundigom i świetnie współdziałają z kolumnami Grundiga . myślę o wzmacniaczach bo cd sporo przeanalizowałem i pisałem. . Specyfikacje podałem 3030,i3020 wymagają korekt na razie pod zalecane 650prof i cd7550 w którym też udało się zminimalizować korekty . Czyli czym mniej trzeba zmienić w elektronice tym lepiej dobrany system i w tym kierunku zmierzam .

Edytowane przez gregaudio

Wszystko ze wszystkim można zestroić w system tylko kwestia nakładu czasu i kosztów . Zdrowym podejściem jest od razu określić co można zrobić w prosty sposób przy ograniczonej ingerencji w urządzenia i uzyskaniu maksymalnego efektu poprawy . Z moich wieloletnich doświadczeń jedne urządzenia lepiej współdziałają od innych w pewnych zestawieniach systemowych . Takie ogólne pogrupowanie korzystniejszych konfiguracji do strojenia poniżej

 

1. v1700 box650prof - Box850aprof- box450-box550-box350 box1500aprof

2. v7000-box1500aprof box2500aprof- box850aprof -box 400, box500, box300,

3. 3020 -650prof ---- inne jeszcze nie testowane

4. 3030 -650prof ----inne jeszcze nie testowane

5. 140gat -650prof--box850aprof -box1500aprof -box2500aprof

6. 30GAT -650prof inne w trakcie testów

7. v20,v30,v35 są konstrukcyjnie podobne do v7000 i podobne zestawienie głośników . Ja skoncentrowałem się na najlepszym z tej serii po długich testach porównawczych na różnych zestawach głośnikowych .i plus dodatkowy że ma pełny wymiar obudowy nie ma elektronicznych przełączników i brak suwaka mocy który mnie irytuje w v30, v35..

To nie koniec konfigurowania systemu .

Do każdej z tych grup są przypisane odtwarzacze cd które zostały słuchowo wybrane z list wcześniej podanych . Ich dobór był pod kontem czym bardziej transparentny tym lepiej W ramach jednej grupy cd może ulegać zmianie . Wszystko zależy od kolumn jakie są podpięte pod wzmacniacz . Okablowanie jest dobierane po konfiguracje zależy od całości a następnie robione niezbędne korekty elektroniki . Odsłuch konieczny na każdym etapie. Porównanie do najkorzystniejszej opcji fabrycznej daje pewność czy nie zgubiło się barwy i cech za które ceni się te systemy.. Potem dwa tygodnie słuchania i wygrzewania na zmianę. Oryginał i system poprawiony żeby ocenić czy nie ma iluzji poprawy . Jeżeli jest to najdłużej po pięciu dniach już ją słuchać i trzeba dalej robić korekty i odnowa słuchać . W trakcie czasami trzeba sobie zrobić z tydzień przerwy żeby nabrać dystansu . Czym lepiej dobierzemy system i kable tym mniej grzebania w elektronice i ograniczanie wymiany elementów i zmian konstrukcji .. Niestety nie wiąże się to z oszczędnością czasu i kasy . Żeby dobrać system trzeba mieć fizycznie wszystkie urządzenia które należy ze sobą posłuchać i wybrać optymalne do danej konfiguracji . Mały kawałek wiedzy podałem żeby ułatwić dobór wzmacniacza do kolumn .

Witam wszystkich.

Mam takie pytanie: czy jak ma sie zestrojony system GAT JA220 i CD 7550 z kolumnami 850aprof, a teraz kupiłem 650prof to trzeba od nowa stroić czy będzie dobrze grać również z 650prof.

Pozdrawiam

Różnice są pomiędzy kolumnami ale te dwie są najlepsze ze wszystkich . BOX 650 prof są bardziej przejrzyste i regał lub stand z blatem wymagany . Jeżeli dźwięk będzie tak samo dobry lub lepszy to nie trzeba robić korekt . Jeżeli gra gorzej to znaczy że nie jest idealnie . Myślę że powinno grać w miarę tak samo dobrze aczkolwiek może być trochę inaczej na średnicy . Wokale na 650 mogą mieć więcej emocji.

  • 2 tygodnie później...

murza - w jednym modelu ja220 zastosowałem MJE15033/15032 i był to jeden z najlepszych moich modeli w tym systemie co testowałem (g7750+box650prof). Jeśli chodzi o mechanikę - zobacz jak w V7000 precyzyjnie połączona jest płyta czołowa z pozostałą budą. Zapewniam, że jest to świadoma robota inżynierów, podobnie jak zastosowane materiały.

Dzięki Rambo za podpowiedź. Niestety nie udało mi się dobrać par typów oryginalnych i pobawię się z 2SA1941/2SC5198, które w międzyczasie zdobyłem. Właściwie skoro układowo V1700 jest mało wyszukany, to może warto się pobawić nim i troszkę poeksperymentować, a potem ewentualnie wrócić do oryginalnej postaci. Aż się prosi o poprawienie stopnia wejściowego końcówki (obciążenie lustrem prądowym, oporniki w wemiterach wzm różnicowego itd.), oczywiście bez zmiany prowadzenia mas i zasilania. Radiatorek V1700 ma jakby w zaniku, malutki, ale przy tak niewielkiej mocy wyjściowej jak jego znamionowa wystarcza widocznie (szczególnie, że pracuje w tak płytkiej klasie AB, że praktycznie w klasie B, a wpychanie go na siłę w AB musiałoby się wiązać ze zwiększeniem/poczernieniem radiatora). Nawiasem mówiąc, stąd że V1700 jest przeznaczony w zasadzie do obciążenia 8ohm, można wyciągnąć wniosek, że miał być to sprzęt współpracujący z nowymi (wówczas) głośnikami, a nie wcześniejszymi 4-ohmowymi box-ami Grundiga, które tak wszyscy cenimy. To mi pasuje do teorii, że V1700 jest jednak ciałem obcym w Grundigu, wskakującym w buty Sanyo. Nie miałem możliwości analizowania i porównywania PCB V1700 i JA-220, ale jeśli PCB są identyczne, to mówienie o V1700 jako ukoronowaniu grundigowskiej myśli technicznej (rozwiązań nazywanych przez naszego ulubionego Włocha Massimo - "CCI") straciłoby chyba sens.

Piękny! Sam posiadam kilka ampli z tej serii i każdego "kocham".

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Witam serdecznie, mam mały problem. Niedawno zakupiłem Aktiv-boxy 20 i przedwzmacniacz SXV6000. Kolumny już mam, natomiast na przedwzmacniacz muszę poczekać jeszcze ok. miesiąca. Stąd pytanie do Was: czy jest możliwość podpięcia kolumn tymczasowo do np. laptopa, czy czegoś z minijackiem? Czy jednak do pracy jest wymagany przedwzmacniacz?

 

Pozdrawiam

kujon6

 

Ostatecznie można podpiąć, ale trzeba ciągle pamiętać, że "gołe" kolumny aktywne to sama końcówka mocy z głośnikami, czyli tak, jakbyś miał stale podłączony do laptopa odkręcony na full wzmacniacz. Czyli włączasz laptopa, sprawdzasz czy suwaczek systemowy dźwięku jest na dole i dopiero włączasz kolumny. Wyłączając całość trzeba odwrotnie - suwaczek w dół, wyłączyć kolumny i dopiero wyłączyć laptopa.(jeżeli się tego nie zrobi to w kolumnach będą nieprzyjemne dupnięcia i trzaski a może się nawet coś uszkodzić). Inna sprawa to jakość dźwięku - będzie raczej słabsza niż z odpowiednim pre.

RAMBO - Przejrzałem parametry proponowanych przez Ciebie tranzystorów MJE15033/15032. To rzeczywiście super tranzystory! Bliskie 2SA1941/2SC5198, różnią się mocą i max napięciem (wszystkie mają jednak duże zapasy w tych parametrach), ale jeśli chodzi o tak istotną sprawę jak stałość wzmocnienia przy zmianach prądu kolektora, to dokładnie to samo. Zdaje się, że jest to wynik tej samej technologii (trzykrotna dyfuzja). No i zaletą MJE15033/15032 jest w przypadku V1700 obudowa, bo pasuje dokładnie do radiatora i płytki.

 

GREGAUDIO - Robię symulację V1700 i efekty nie są specjalnie zachwycające w oryginalnej konfiguracji z ukł. barwy dźwięku w obwodzie sprz. zwrotnego. W związku z tym mam pytanie, czy ulepszone przez Ciebie V1700 mają pozostawioną taką regulację barwy bez zmian?

Edytowane przez murza

Regulacja jest bez zmian jej progi działania są bardzo dobrze ustalone . Nie ma wpływu na przesunięcia fazy. Scena jest stabilna i dowolnie możemy z nich korzystać . Nie wiem co masz na myśli symulowanie v1700 . Można je usunąć ale .zrobiłem to w onkyo 9211 który ma podobny projekt ale źle zaprojektowaną barwę . W grundigu czasami się przydają do mniejszych kolumn. Nie widzę potrzeby jej usuwania .

Edytowane przez gregaudio

Regulacja jest bez zmian jej progi działania są bardzo dobrze ustalone . Nie ma wpływu na przesunięcia fazy. Scena jest stabilna i dowolnie możemy z nich korzystać . Nie wiem co masz na myśli symulowanie v1700 . Można je usunąć ale .zrobiłem to w onkyo 9211 który ma podobny projekt ale źle zaprojektowaną barwę . W grundigu czasami się przydają do mniejszych kolumn. Nie widzę potrzeby jej usuwania .

Dzięki za odpowiedź! Wpisałem V1700 w program symulacyjny i oglądam sobie charakterystyki dla różnych warunków pracy np. zniekształcenia dla różnych obciążeń i prądów spoczynkowych ostatniego stopnia. Nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc, że ta regulacja nie ma wpływu na przesunięcia fazy. Jeśli się zmienia się kształt ch-ki przenoszenia, to zmienia się też ch-kę fazową, nie ma cudów. W odsłuchu to chyba jakoś bardzo nie boli, jeśli kanały są symetryczne, może o to Ci chodziło? Ta regulacja barwy budzi moje opory. Trudno tam ustawić całkowicie płaskie przenoszenie, bo nigdy nie wiesz czy potencjometr jest idealnie na połowie, dotego tolerancja stałych elementów RC tego obwodu... A z symulacji widać że nawet nieduże odchyłki zafalowują ch-kę. Podłączy się na wejście sygnał z CD-ka, który ma równomierność lepszą od 0,1dB, a tu się łatwo, bez walki, straci na równomierności wypadkowej powiedzmy 0,3dB, to tak jakoś jest trochę po frajersku... Druga sprawa, o której trzeba pamiętać to zmiana głębokości sprzężenia zwrotnego. Dla ustawionej "płaskiej" ch-ki wzmocnienie wynosi w całym pasmie coś ok. 40dB, czyli sprzężenie jest dość płytkie (ale tak musi być skoro czułość wejść jest 150mV/47kohm (standard DIN), i gdy między gniazdem wejściowym a wejściem końcówki nie ma przedwzmacniacza). I teraz ustawiasz podbicie sopranów o kilka dB (max. ok. 8dB), czyli głębokość sprzężenia na wysokich częstotliwościach o tyle samo maleje i odbije się to momentalnie na zniekształceniach góry pasma. A zniekształcenia na górze pasma i tak są wyższe niż środka, bo tam z definicji głębokość sprzężenia jest mniejsza. Takie są wady umieszczenia regulacji barwy w obwodzie ujemnego sprzężenia zwrotnego, a istotnych zalet szczerze mówiąc nie widzę.

Widzisz murza, to jest właśnie paradoks V1700 - niby wszystko do d.... a podłączone do np. g7550 i BOX650prof gra aż dech zapiera. Mówiąc inaczej, nawet pochrzaniona regulacja barwy dźwięku nie jest w stanie tego skopać. Co gorsze, piękna zastosowanych w nim koncepcji nie da rady zobaczyć na programie symulacyjnym.

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Mam pytania odnośnie Amplitunera Grundig R35 - Tunera.

 

1. Wskaźnik "tuning" jest wyznacznikiem poziomu sygnału odbieranej stacji radiowej a nie jak w innych tunerach jest to dostrojenie (Role dostrojenia w Grundigu pełnią 3 diody)?

2. Jak wygląda łapanie stereo przez ten tuner (bo nie ma przełącznika mono stereo)?

3. Czy jest jakiś określony poziom na skali "tuningu"(siły) od którego automatycznie przełącza się na stereo?

4. Jak wygląda czułość tunera szczególnie jeśli chodzi o stereo?

Przyszedł SXV6000, w związku z tym mam standardowe pytanie: jakimi kablami podłączyć go do Aktiv box 20? Dobrze myślę, że potrzebuję trochę przejściówek din -cinch? A może istnieją kable DIN - 2DIN? :D

nawet pochrzaniona regulacja barwy dźwięku nie jest w stanie tego skopać

 

Wcale nie jest pochrzaniona, wręcz przeciwnie - aż dziw że niewielu producentów to rozwiązanie naśladowało... Mamy zarówno regulację, jak i brak potrzeby jakiegokolwiek przycisku "direct" - bo zwyczajnie nie ma czego tam omijać.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

Widzisz murza, to jest właśnie paradoks V1700 - niby wszystko do d.... a podłączone do np. g7550 i BOX650prof gra aż dech zapiera. Mówiąc inaczej, nawet pochrzaniona regulacja barwy dźwięku nie jest w stanie tego skopać. Co gorsze, piękna zastosowanych w nim koncepcji nie da rady zobaczyć na programie symulacyjnym.

Ja na to patrzę trochę inaczej. Jeśli V1700 jest rzeczywiście taki dobry, mimo ewidentnych niedoróbek, to znaczy że przyczyny tego muszą być gdzie indziej. Gdzie? Może jednak to legendarne CCI Massima? Zakładając, że tak, to wniosek jest następujący: ten wzmacniacz ma duży potencjał do wykorzystania. Niestety, mało kto jest wstanie skorzystać z tych rezerw.

 

Jeśli chodzi o symulację ukł. elektronicznych, to oczywiście nie można ich traktować jako źródła wiedzy absolutnej. Jasne że nie jest w stanie wychwycić wszystkich subtelności, (np. tych ukrytych w sposobie montażu i topologii ścieżek, niektórych mikrooscylacji itp.), często dających efekt wyczuwalnych w odsłuchu. Natomiast ta metoda wystarczy do pokazania słabych punktów, które można próbować usprawniać. Dlatego warto z tego narzędzia korzystać.

 

Wcale nie jest pochrzaniona, wręcz przeciwnie - aż dziw że niewielu producentów to rozwiązanie naśladowało... Mamy zarówno regulację, jak i brak potrzeby jakiegokolwiek przycisku "direct" - bo zwyczajnie nie ma czego tam omijać.

Twoja wypowiedź zabrzmiało troszeczkę hasłowo. Bo to, że nie ma czego omijać, to mało.

Może masz jakieś inne argumenty?

 

To rozwiązanie było przećwiczone w latach 70-tych i na początku 80-tych, pewną popularność zyskało głównie w konstrukcjach amatorskich, ale tych słabszych.

 

Przyszedł SXV6000, w związku z tym mam standardowe pytanie: jakimi kablami podłączyć go do Aktiv box 20? Dobrze myślę, że potrzebuję trochę przejściówek din -cinch? A może istnieją kable DIN - 2DIN? :D

Standardowo Aktiv-boxy miały 2 kable DIN-DIN i takie są Ci potrzebne do połączenia z SXV6000. Jeden z nich łączy przedwzmacniacz (ausganang 2 czyli 1V/500ohm) z kolumną, a drugi kolumny ze sobą. Ustawienie przełączników (umieszczonych w pobliżu gniazd wejściowych kolumn) decyduje, sygnał którego kanału jest wzmacniany w danym Aktivie.

Edytowane przez murza

Jakby symulacje komputerowe miały jakikolwiek znaczenie wiedzy o sztuce i ocenie to na konkursach muzycznych zamiast ludzi wystarczyłby komputer który idealnie wyłapie błędy w sztuce. Sztuka i muzyka niestety wymyka się ocenom numerycznym Stare instrumenty brzmią dobrze a niektóre firmy za pomącą elektroniki i skanerów widma chcą ściągnąć i namierzyć w czym jest tajemnica że tak dobrze brzmią . Przecież starzy lutnicy tylko mieli słuch i tylko tyle co wystarczyło żeby zrobić genialne brzmiący instrument. Komputer to tylko taka proteza w dzisiejszych czasach uzupełniająca słuch przetworzenia na cyfry i na powtarzalność żeby produkować masowo. Jeżeli ktoś szuka w pomiarówce zobrazowania tego co słyszy to trudne . Cała technika i tak nie daje rady . Poszczególne egzemplarze tego samego urządzenia brzmią zawsze inaczej tak jak skrzypce Stradivarius . Pomiar tego nie wykaże w czym problem . Są lepsze i gorsze. Ten sam układ na innym laminacie gra inaczej. Ten sam układ z innymi ścieżkami gra inaczej. Ten sam układ z innymi elementami gra inaczej. Ten sam układ w innej obudowie gra inaczej. To sprawdziłem osobiście wiedząc ze tak będzie i nie myliłem się . Testowałem to na różnych firmach i zawsze jest efekt ten sam wystarczy tylko jedna zmiana pojedynczego aspektu w produkcji i gra inaczej , a schematycznie to samo . Dlatego są takie rozbieżności w brzmieniu i opiniach ludzi tego samego modelu. Symulacja według schematu jest bez użyteczna. Mechanika i cechy fizyczne oraz cechy charakterystyczne elementów potrafią zmienić brzmienie ,które żaden program nie jest wstanie przewidzieć. Program nie przewiduje całego systemu kolumn cd i kabli oraz cech inwidualnych elementów zastosowanych w wzmacniaczu. Sam wzmacniacz nie gra, ani jego obciążenie rezystorem jest bezużyteczne .To czyste cyfry i symulacje jak nuty które są graficznym zapisem muzyki . Dajmy nuty nauczycielowi muzyki w podstawówce i popłynie muzyka z zapisu wszystko zgodnie idealnie , według zapisu czasowego i nut tak zwana perfekcja komputerowa, ale dajmy te same nuty mistrzowi i ten sam zapis nawet z gorszego instrumentu popłynie jak poezja przez duże P . To samo , ale jaka różnica ehhh.

Edytowane przez gregaudio

Przepraszam, ze się powtarzam ale zależy mi na odpowiedzi odnośnie tunera w Grundig R35:

 

3. Czy jest jakiś określony poziom na skali "tuningu"(siły sygnału) od którego automatycznie przełącza się na stereo?

4. Jak wygląda czułość tunera szczególnie jeśli chodzi o stereo?

Przepraszam, ze się powtarzam ale zależy mi na odpowiedzi odnośnie tunera w Grundig R35:

 

3. Czy jest jakiś określony poziom na skali "tuningu"(siły sygnału) od którego automatycznie przełącza się na stereo?

4. Jak wygląda czułość tunera szczególnie jeśli chodzi o stereo?

 

Tunery grundiga są czułe i na kawałku kabla odbierają stereo . Jeżeli odbiera czysto to powinno być stereo . nawet jeżeli wskaźnik jest na 1/3.

To już nie wiem czy do końca jest ok, bo u mnie łapie stereo od 4 w skali 10 stopniowej(Siły sygnału).

Do 4 na skali mam mono.

 

Czyli wszystko ok 4 to dobry wynik

Twoja wypowiedź zabrzmiało troszeczkę hasłowo. Bo to, że nie ma czego omijać, to mało.

Może masz jakieś inne argumenty?

 

gregaudio wyżej oddał sedno sprawy. Mogę jedynie przypomnieć słynne stwierdzenie Daniela von Recklinghausena:

 

"If it measures good and sounds bad, -- it is bad. If it sounds good and measures bad, -- you've measured the wrong thing."

 

Czyli jeśli Twój model obliczeniowy wskazał przesunięcia te fazowe, a wzmacniacz mimo to gra świetnie - może tylko oznaczać że te przesunięcia mają znikomy wpływ na jakość dźwięku. A i może też w rzeczywistym urządzeniu są mniejsze niż wynikałoby to z symulacji.

 

Kiedyś konstruktorzy poświęcali dużo więcej czasu na odsłuchy i pomiary - trwało to długo, ale powstawały dobre urządzenia. Dzisiaj inżynier wrzuca schemat do symulatora, stukając w klawisze i klikając myszką szuka jak najlepszego rozwiązania. Tak się nie da - jak sam napisałeś, symulacja nie uwzględnia topologii płytki, rodzaju zastosowanych elementów. Każdy kondensator ma tak naprawdę wiele parametrów - gdy spojrzysz na układ zastępczy, łatwo się zorientować że podstawowe parametry podawane przez producenta to czubek góry lodowej. Z innymi elementami jest podobnie. Ułożenie elementów na płytce też ma znaczenie. I wiele innych, wymienionych wyżej przez grega, aspektów.

 

Czy któryś z producentów poda współczynnik mikrofonowania? Nie, bo pomimo że zjawisko istnieje, jego wpływ na końcowy rezultat będzie zależał od miejsca w układzie i mechanicznej konstrukcji urządzenia. Ba, a nawet całego systemu.

Czy któryś z producentów poda wielkość wypromieniowywanego pola elektromagnetycznego? Nie, bo jego rzeczywisty niepożądany wpływ jest znowu zależny od konstrukcji całości. I tak dalej...

Edytowane przez mlb

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

Dwie ostatnie sprawy, to dokładnie samo sedno konstrukcji starego Grundiga.

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Sam nie wiem jak to możliwe, ale dopiero niedawno zorientowałem się, że Aktiv Boxy należy ze sobą połączyć... Wiem, że to dziwne, zwłaszcza po 5 latach od zakupu pierwszej pary, ale lepiej późno niż jeszcze później :)

A teraz pytanie dla zorientowanych (a w tym wątku takich chyba mnóstwo) - czy połączenie tych kolumn ze sobą wpływa w jakimkolwiek stopniu na brzmienie? Czy może jest inny powód takiej konstrukcji? Sam sprawdzę to dopiero za parę dni, ale ciekawość już mnie zżera.. no bo czy mogą grać jeszcze lepiej?

Pozdrawiam.

Pozdrawiam kolegów, którzy zdruzgotali na tym forum metody symulacji układów elektronicznych, technikę pomiarową i wygłaszali apoteozę odsłuchów jako jedyną drogę poznania. Ja jednak pozwolę sobie zwrócić delikatnie uwagę, że wszystkie te trzy elementy są przydatne. Opieranie się tylko na jednym z nich nie wystarczy, szczególnie, że jest on bardzo subiektywny. Naprawdę wyobrażacie sobie, że konstruktorzy sprzętu hi-end pracują jak alchemicy w średniowieczu? Robią coś co im wpadnie do głowy, potem sami posłuchają i już wiedzą, że jest dobrze albo źle? I że nikt nie wie skąd się bierze taki wynik?

To jest technika, nie magia. Nie uczą tego na Hogwarcie.

Wszystko ma realne podstawy, tylko trzeba znać zjawiska i mieć odpowiednie narzędzia. A jak się coś opracuje, to owszem, na samym końcu sadza się grupę przeszkolonych muzycznie, i co też ważne, przebadanych audiologicznie ludzi żeby oceniali. Potem się ich oceny uśrednia. Zwracam uwagę na słowo "grupę", nie jednego czy dwóch amatorów muzyki, którzy zdecydują co jest dobre a co złe.

 

Oczywiście, w warunkach wolnego rynku i tak o sukcesie produktu decyduje większość nabywców, kierująca się się swoim gustem, wyglądem, modą, brakiem odporności na reklamę itd. Dlatego też produkuje się np. b. drogie lampowe wzmacniacze w klasie A kosztujące u nas po kilkanaście tysięcy zł. , a nie mające tak wiele wspólnego z WIERNOŚCIĄ ODTWARZANIA jakby się mogło wydawać.

 

Wracając jednak do konstrukcji i pomiarów, to od czasów odkryć pana Matti Otali z lat 70-tych sporo ze zjawisk występujących w układach elektronicznych się wyjaśniło i powstało dużo nowych sposobów pomiaru. Czas nie stał w miejscu, choć dodam, że osobiście odczuwam sporą przyjemność, gdy w jakimś porządnym współczesnym sprzęcie z górnej półki znajduję rozwiązania ze starych dobrych (i obecnie już całkiem niedrogich) grundigów.

 

A jako przykłady współczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i pomiarowych podam choćby wzmacniacze klasy XD i testy intermodulacji Belchera. Takich rzeczy nie da się ignorować. Powtarzam, jeśli jakiś sprzęt jest bardzo dobry, to są tego rzeczywiste przyczyny. A skoro są rzeczywiste, to są też możliwe do zbadania i zmierzenia.

 

Przy okazji mam pytanie. Czy ktoś na tym forum ma może dane katalogowe V1700? Ciekawe, że nie można ich nigdzie namierzyć, w każdym razie mnie się nie udało. Mam tylko te z instrukcji serwisowej, nadzwyczaj skąpe (tylko moc max., pasmo, czułości gniazd i zakres regulacji barwy; nic o zniekształceniach nieliniowych i intermodulacyjnych), w porównaniu z serwisówkami innych wzmacniaczy Grundiga. Może było więcej w instrukcji obsługi? Z góry dziękuję!

Edytowane przez murza
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.