Skocz do zawartości
IGNORED

4k czy jest nam potrzebne?


Gummo

Rekomendowane odpowiedzi

Gość BlueMax

(Konto usunięte)

A co to jest "fabryczna kalibracja" bo pierwsze słyszę o czymś takim w domowym sprzęcie. Predefinowane tryby obrazu nie są indywidualnie kalibrowane w fabryce, nawet w topowych modelach typu ZT60. Matryce w pojedynczych egzemplarzach potrafią się znacznie różnić a ustawienia fabryczne sprzętu takie same i tu jest właśnie pole do popisu dla kalibracji.

 

Tak samo żeby skorzystać z mnogości / możliwości konfiguracji należy zrobić profesjonalną kalibrację bo jak się zacznie samemu, bez sprzętu i umiejętności, ustawiać na oko to rzeczywiście lepiej zostać przy predefiniowanych fabrycznie trybach.

 

Bzdurą jest, że "duża różnica generalnie na bulbach" - o ile dobrze zrozumiałem co to są te "bulby" bo w sumie to też pierwsze słyszę o czymś takim.

no tak może w kwestii TV jest inaczej, ja mam styczność tyko z dobrymi monitorami, tutaj się ostro dopłaca do takich "wodotrysków". Oczywiście to co dała fabryka jest zaledwie dobre, więc kalibracja w 24'' kosztujących 10k pln jest wymagana, problem tylko w tym że dobrej klasy kalibrator to też kupa kasy.

 

Kalibracja na oko nigdy nie będzie w 100% poprawna ale jak masz wzornik i te same materiały to jesteś w stanie ustawić tak by miało to ręce i nogi.

 

Buble czyli tanie TV często mają rozjechane prawie wszystkie parametry, lepsze znacznie mniej przez co różnica jest analogicznie większa / mniejsza.

Gość BlueMax

(Konto usunięte)

Buble czyli tanie TV często mają rozjechane prawie wszystkie parametry, lepsze znacznie mniej przez co różnica jest analogicznie większa / mniejsza.

 

Niby tak, ale w domowym sprzęcie "buble" najczęściej mają bardzo ograniczone możliwości zaawansowanych ustawień obrazu więc nawet jeśli by im się kalibracja przydała to najczęściej i tak nie da się jej porządnie zrobić ze względu na brak dostępu do ustawień. Więc to co piszesz to tylko teoria, która nijak się ma do praktyki. Z kolei do topowych modeli również wymagania klienta są dużo większe bo raczej przypadkowe osoby ich nie kupują tylko takie, które potrafią docenić te parę czy paręnaście dodatkowych procent jakości obrazu, które potrafi wyciągnąć kalibracja. Zresztą to czy kalibracja poprawi w nich dużo czy mało zależy przede wszystkim nie od faktycznych możliwości ich matryc i elektroniki tylko od poprawności predefiniowanych fabrycznie trybów obrazu a z tym naprawdę bywa bardzo różnie, nawet w drogich modelach. Sprzęt pro i home to dwie różne rzeczywistości. Dlatego nie jest prawdą to, że "duża różnica generalnie na bulbach" czy też bublach ;)

Co to jest fabryczna kalibracja? Na przykład telewizory LG mają z zasady bardzo dobrze ustawione tryby fabryczne i na dobrą sprawę nie ma się do czego tam przyczepić. Patrz testy w Audio Video.

Co to jest fabryczna kalibracja? Na przykład telewizory LG mają z zasady bardzo dobrze ustawione tryby fabryczne i na dobrą sprawę nie ma się do czego tam przyczepić. Patrz testy w Audio Video.

 

nie do końca, mój dopiero po klibracji w trybie expert dal przyzwoity obraz wcześniej w pozostałych trybach nie dalo się ogladac a w trybie expert było sztucznie, beznamiętnie i za bardzo zielono/zolto, ale w sumie Samsung jeszcze gorzej na fabrycznych wygladal przy porównaniu a po kalibracji tez słabiej, nie dalo się ustawić dobrze kontrastu ciemnego koloru i tracil szczegoly na ciemnych barwac, tak jakby je w ogole omijal,

niedawno widziałem taki test sony vs Samsung i było tam pokazane ze Samsung przy małych zmianach barw daje jedna barwe i jeszcze ja podbija - mysle ze to jest to co zauwazylem w Samsungu, lg zdecydowanie lepiej w tym względzie ale plynnosc już gorsza

chwilowy brak działalności w audio.

Niby tak, ale w domowym sprzęcie "buble" najczęściej mają bardzo ograniczone możliwości zaawansowanych ustawień obrazu więc nawet jeśli by im się kalibracja przydała to najczęściej i tak nie da się jej porządnie zrobić ze względu na brak dostępu do ustawień.

 

Energy Saving: Off

Picture Mode: Expert [1 or 2]

Backlight: 37

Contrast: 90

Brightness: 55

H Sharpness: 50

V Sharpness: 50

Color: 50

Tint: 0

TruMotion: Off

LED Local Dimming: High

 

--Expert control menu

Dynamic contrast: Off

Noise reduction: Off

Digital Noise Reduction: Off

Black level: Low

Real Cinema: On

Color Gamut: Standard

Edge Enhancer: Off

xvYCC: Auto [grayed out]

Expert Pattern: Off [grayed out]

Color Filter: Off

 

Color Temperature: Warm

Gamma: 2.2

 

Method: [set both, see below]

Pattern: Outer

 

-- Method: 2-points

Red Contrast: 3

Green Contrast: 0

Blue Contrast: -7

Red Brightness: 1

Green Brightness: 0

Blue Brightness: 1

 

-- Method: 10 point IRE

Luminance: [130 @ 100, otherwise grayed out]

IRE: [Red, Green, Blue respectively for each IRE point]

100 [-7, 0, -1]

90 [-6, 0, 4]

80 [-3, 0, -2]

70 [-3, -2, -2]

60 [-3, -3, -2]

50 [-1, -2, 0]

40 [-2, -1, -1]

30 [0, 0, 0]

20 [-1, 0, -1]

10 [-2, 0, -4]

 

jak na jeden z najtańszych ale markowych TV chyba nie jest najgorzej, do kalibracji wystarczy.

 

 

Więc to co piszesz to tylko teoria, która nijak się ma do praktyki.

opisałem tylko praktykę i własne doświadczenia, w teorii Adobe proRGB powinno mieć 99% a w praktyce ma np 89%, przy czym to już i tak zaj... dobry monitor.

 

Z kolei do topowych modeli również wymagania klienta są dużo większe bo raczej przypadkowe osoby ich nie kupują tylko takie, które potrafią docenić te parę czy paręnaście dodatkowych procent jakości obrazu,

gdyby topowe czytać drogie TV były dedykowane tylko dla koneserów a nie dla niewidomych z kasą to każdy z nich byłby super a tak nie jest. Po za tym liczy się wielkość... i nic więcej (dla 90% ludzi).

 

Zresztą to czy kalibracja poprawi w nich dużo czy mało zależy przede wszystkim nie od faktycznych możliwości ich matryc i elektroniki tylko od poprawności predefiniowanych fabrycznie trybów obrazu a z tym naprawdę bywa bardzo różnie, nawet w drogich modelach.

raczej od warunków pracy i dostosowania otoczenia względem ustawień producenta. Zauważ że wiele testowych profili w domu wygląda fatalnie i nie jest to wina ustawień czy TV.

W moim fabryczne są tak dobre, że nie musiałem nic robić. Możliwe, że jakieś niuansiki dałoby się jeszcze wycyzelować, ale wątpię czy byłyby to zmiany zauważalne "gołym okiem".

Gość BlueMax

(Konto usunięte)

To jaki jest sens stosowania w domu 4K skoro oglądając film na ogromnym ekranie w kinie chyba nikt nie ma wrażenia, że 2K to za mało?

 

Nawet siedząc w pierwszym rzędzie :)

To jaki jest sens stosowania w domu 4K skoro oglądając film na ogromnym ekranie w kinie chyba nikt nie ma wrażenia, że 2K to za mało?

 

Nawet siedząc w pierwszym rzędzie :)

Między innymi dlatego przestałem chodzić do kina.

Color Filter: Off

 

Color Temperature: Warm

Gamma: 2.2

 

Method: [set both, see below]

Pattern: Outer

 

-- Method: 2-points

Red Contrast: 3

Green Contrast: 0

Gamma lepiej na 2.4

Przepraszam, bo wrzuciłem zupełnie nie ten dokument który chciałem,

 

Tutaj zdecydowanie bardziej prawidłowe dane

 

Takimi prawidłościami od THX dobierałem też wielkość ekranu do projektora w domowym kinie czyli ekran 92 cale i odległość projektora i widza od ekranu 3,20m

 

4thxdiagramathxrecomendrq6.jpg

distancechartsh9.jpg

Zdecydowanie 4k to chwyt marketingu, choć różnice w obrazie 4K VS 1080p niby widać dość dokładnie ale fizjologicznie komfortu oglądania to nie poprawia

Tak samo chyba jest z DACami 32bitowymi o częstotliwości próbowania 384kHz np, gdzie tak naprawdę 24/96 załatwia sprawę, powyżej to audiovoo i marketing dla naiwnych

Gość BlueMax

(Konto usunięte)

@Rambo -> zgadzam się z Twoimi obserwacjami, z jedną uwagą. W audio już 44.1/16 załatwia sprawę. Piszę to jako posiadacz DAC-a 384/32 ale że nie ma różnicy to zorientowałem się dopiero po jego zakupie :)

 

@Krzysiek -> chcesz mi powiedzieć, że cierpisz w kinie z powodu zbyt niskiej rozdzielczości? Ciekawy przypadek, o takim jeszcze nie słyszałem... Jak długo masz te objawy? Czy już jako dziecko cierpiałeś w kinie jak rodzice Cię na siłę ciągnęli?

 

Czy próbowałeś zasiadać w ostatnich rzędach i jaka była reakcja organizmu?

W audio już 44.1/16 załatwia sprawę

Powiedzmy że w 95%.

Jako posiadacz tych samych nagrań w 16/44 i 24/96 słyszę te drugie jako wierniejsze muzyce.

Jednocześnie mam projektor 720p i też wiem mniej więcej co trace..

Gość BlueMax

(Konto usunięte)

Na tej zasadzie to i 24/96 nie załatwia sprawy w 100 tylko powiedzmy 99%. Pytanie czy to słychać? Ja szczerze mówiąc nie cierpię nawet słuchając mp3 320 kbps, podobnie jak i oglądając w kinie 2K. A system mam całkiem całkiem, uszy i wzrok chyba też.

 

Wiem, że takie twierdzenia są niepopularne na tym forum ale cóż począć?

 

Ale mam inne pytanie: czy obraz może być zbyt szczegółowy i przez to męczący dla wzroku i pogarszający komfort oglądania czy też nie jest to możliwe i możemy z rozdzielczością szaleć do woli a w najgorszym wypadku jedynie nie zauważymy poprawy?

Oglądam wykres wstawiony przez @Rambo54 i oczy przecieram ze zdumienia. Nie tak dawno tonem nie znoszącym sprzeciwu padały na Forum stwierdzania, że:

 

(1) Moje ulubione 42" należy oglądać z 1.5 m, max z 2 m.

(2) Na 4 - 5 m to już najlepiej 65".

(3) 8K nie będzie miało sensu w mieszkaniach, bo to musi być co najmniej 150".

 

A cóż my tam widzimy na wykresie?

(a) 42" najlepiej oglądać z 17 - 31 ft (5.1 - 9 m)

(b) 8K na 42" gdyby taki był to 4 - 8 ft (1.2 - 2.5 m).

 

I co Panowie teoretycy - gawędziarze?

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Wow. Mamy tu już ludzi dla którym jakiś śmieszny telewizor jest lepszym medium niż kino ;-) żałosne

Mamy tutaj na forum ludzi, którzy mają pokoje kinowe zrobione tylko w tym celu.

I głównie dźwięk mają lepszy niż w kinie.

Do tego, komfortowe fotele, żadnych przeszkadzających widzów, coś dobrego na talerzu zamiast popcornu i pełne szkło z zacnym trunkiem zamiast coli.

No ale dla Ciebie musi to być żałosne.

Widze że jak zwykle wypowiadają się ludzie którzy pewnie nie widzieli obrazu 4k. Oglądanie filmu w 4k ma sens tylko na projektorze. Oglądanie tego na TV mija się z celem, tak samo jak oglądanie filmów 3D na TV.

 

Na ostatniej wystawie w Berlinie był pokazywany nowy projektor Sony 4k. Obraz robił niesamowite wrażenie. Jestem pewien że żaden telewizor nie mógł by się z nim równać pod względem jakości obrazu.

Mamy tutaj na forum ludzi, którzy mają pokoje kinowe zrobione tylko w tym celu.

I głównie dźwięk mają lepszy niż w kinie.

Do tego, komfortowe fotele, żadnych przeszkadzających widzów, coś dobrego na talerzu zamiast popcornu i pełne szkło z zacnym trunkiem zamiast coli.

No ale dla Ciebie musi to być żałosne.

 

I tym razem mogę się pod tym oburącz podpisać.

Jeszcze raz przepraszam, pierwszy wykres jest nieprawidłowy. post 340

Zanim się zorientowałem, nie mogłem już edytować posta.

 

Na dziś dzień, nie wyobrażam oglądać filmów z 3.2 metra na 40" telewizorze.

Tak na prawdę to na żadnym telewizorze, nawet jakby był w 16k :)

Jeszcze raz przepraszam, pierwszy wykres jest nieprawidłowy. post 340

 

Za co przepraszasz? Nie Ty jesteś jego autorem. Ktoś go opracował, Ty gdzieś znalazłeś i wkleiłeś. Dlaczego nieprawidłowy? Bo nie potwierdza obowiązującego u nas konwenansu autostwa domorosłych teoretyków-gawędziarzy?

 

Osobiście zawsze stałem i stoję na stanowisku, że każdy ogląda taką wielkość jak chce i w takiej odległości jak chce.

Ten wykres to bzdura. Mozna takie głupoty w programie graficznym w 10 minut splodzic i publikowac.

W nastepnym poscie są prawidlowe wykresybod Thx.

Naturalnie że kazdy ogląda w jakiej rozdzielczości, wielkości ekrany i odleglosci od niego. Ale przedstawione parametry przy ich zachowaniu przybliżają nas do obcowania z oglądanym filmem. Daja poczucie bycia czescia akcji filmu. Oczywisciw kolumny głośnikowe tez mozna rozstawic o metr od siebie, postawić podstawkowce na podłodze zamiast standow. Wrzucic mp3 i słuchać z kuchni. Nikt nikomu przeciez nie zabroni.

Bobcat,

 

Tam nie jest napisane że twoje ulubione 42" należy oglądać z podanego zakresu odległości.

Przeczytaj jeszcze raz opis wykresu. ;)

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Zapominacie o dramatycznym aspekcie spasowania systemu AUDIO z 4K TV.

Jak rozstawić głośniki gdy siedzi się 2,5 m od ekranu ?

Pewnie, że się da ale kosztem odczuwania przestrzeni akustycznej.

Głośniki tez na 2.5m od siebie. Tylko wtedy dźwięk z filmu wypelni nam całą przestrzeń przed nami a obraz z tv dalej jak ogladanie świata przez lufcik ;)

Bobcat,

Tam nie jest napisane że twoje ulubione 42" należy oglądać z podanego zakresu odległości.

Przeczytaj jeszcze raz opis wykresu. ;)

 

Przestudiuj więc raz jeszcze wykres. Następnie przelicz stopy na metry. Wujek Google pomoże.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.