Skocz do zawartości
IGNORED

Głośnik superwysokotonowy.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

  • Użytkownicy+

emocje... powiadasz. największe emocje budzi zastosowanie zacnych komponentów i powołanie z ich udziałem do życia pokraki. to nawet zabawne bywa.

 

Ja wiem że super tweeter działa, nie twierdze inaczej. Ja pytam , szukam, analizuje i pisze co bym wolał nic nadto. Autor wątku zapytowywuje ja staram się przemysliwać i tak to działa.

Takie Audio Kunta Kinte.

 

Hmm, Przemek, obrażasz tymi stwierdzeniami, wielu forumowiczów. Słyszałeś kolumny Piotra, powinno dać Ci to do myślenia. Ja z moimi kulkami, mogę spokojnie się mierzyć z wieloma kolumnami, w tym z większością podstawkowych.

Jeśli chodzi o głośniki, to zauważ, że wiele ciągnie b.wysoko - do 30-40kHz. Można więc zastosować jeden głośnik standardowy, lub dwa, dokonując dodatkowego podziału (np. na 15kHz), lub 'puścić' je równolegle. W przypadkach z zastosowaniem głośnika superwysokotonowego, trzeba go dobrać do innych, chyba, że byłby wysoko cięty, zdecydowanie powyżej 20kHz. Stąd moje wątpliwości, że sensowniejszym rozwiązaniem wydaje się być użycie przetwornika wysokotonowego, ciągnącego do powiedzmy 30kHz.

Zdziwiło mnie też Twoje zdanie, że w bezkompromisowych kolumnach, trzeba mieć taki "ekstra" glośnik. Wiele uznanych konstrukcji, takowego nie posiada.

 

Sly puść sobie coś dość kameralnego z przestrzennie rozmieszczonymi przeszkadzajkami, dzwoneczkami itd

kilka razy bez supera - popatrz na to gdzie i która didaskalia za czym "stoi", na jakiej wysokości i w jakiej odległości są od siebie / kolumn

 

a potem posłuchaj z superem

 

tylko tak wiesz - analitycznie, porównawczo, bez nastawienia i bez stresu :)

i napisz - będziemy ciekawi jak Pi radzi sobie z niezakłócaniem przestrzeni

 

Popieram kolegę i również zachęcam do przeprowadzenia testu. Ciekaw jestem wyników, to może sporo rzeczy rozwiązać.

Jeśli chodzi o głośniki, to zauważ, że wiele ciągnie b.wysoko - do 30-40kHz. Można więc zastosować jeden głośnik standardowy, lub dwa, dokonując dodatkowego podziału (np. na 15kHz), lub 'puścić' je równolegle. W przypadkach z zastosowaniem głośnika superwysokotonowego, trzeba go dobrać do innych, chyba, że byłby wysoko cięty, zdecydowanie powyżej 20kHz. Stąd moje wątpliwości, że sensowniejszym rozwiązaniem wydaje się być użycie przetwornika wysokotonowego, ciągnącego do powiedzmy 30kHz.

 

Źródło:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Copyright © Audiostereo.pl

supertweter 4Pi znalazłem w dwóch konstrukcjach fabrycznych elaców i w obu nie jest dołozny na pałe czyli na audiofilska modłe , dołozone sa na dwa sposoby jak opisałes powyzej i w obu konstrukcjach ingeruja w budowe , nawet w układzie rownoległym nie jest to zwykłe ustawienie czstotliwosci od ktorj grają i z jaka skutecznoscia bo jest inaczej zbudowana zwrotnica

wyglada ze lepiej jak zawsze miec jeden przetwornik :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szanuj zdrowie należycie, bo jak umrzesz, stracisz życie

  • Użytkownicy+

Oj coś widzę że kolega palton po krakowskich spotkaniach ugodzony strzałą wstęgi :)

 

Hmm, wprawdzie ESS to nie wstega, ale można tak powiedzieć :) Zastanawiam się tylko, jak na to wpadłeś?

Robert.. oczywiście że Twoje kolumny są super. nawet przez moment nie myślałem inaczej. powiem więcej one bardziej przypominają aliena niż wspomniane pokraki. Po prostu rośniesz w siłę konstruktora, zdobywasz doświadczenie, etc... I dobrze.Zakładam że Twoje takie wybitne a nie wspomniana prze z Ciebie większość taka sobie. Nic tylko pozazdrościć. Co w tym obraźliwego?

Hmm, wprawdzie ESS to nie wstega, ale można tak powiedzieć :) Zastanawiam się tylko, jak na to wpadłeś?

 

No cóż stary dobry Heil :) nie marudź tylko kupuj. Chociaż może być problem bo kulka obudowa mogła by być większa niż na niskotonowiec ;)

 

 

bałwanek na głowie?

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

to ja mam pytanie techniczne.

jesli moja kopolka ma gorke przy 10k az do 15k to znaczy ze jest dobrze??.

taka charakterystyke ma ten glosnik i rosnie mu skutecznosc od 10k. jest to tytanowa kopolka.

zaobserwowalem ze blaszki bardzo dobrze na niej wybrzmiewaja i sa mozna powiedziec takie.dopalone. czytajac wasze wpisy dochodze do wniosku ze to co koledzy dokladaja celowo dodatkowo ten glosnik ma oryginalnie. do tej pory martwila mnie taka nierowna charakterystyka i.zastanawialem sie czy moze to powodowac jakies "klucie w uszy" ze to bardzo wysokie tony i w ogole. ale w zadnym wypadku nie zaobserwowalem niczego negatywnego. tyko tyle ze blaszki i trojkacik ladnie wybrzmiewa.

wnioskuje ze moge brac fakt takiej charakterystyki jako plus a nie minus danej konstrukcji?!

 

pozdrawiam.bart

Bartek, dobre jest to, co się podoba. Ja akurat nie mam nic naprzeciw kopułkom metalowym. Heile nie są niezastąpione. Można się nimi nacieszyć, pokombinować z czym innym, i zapomnieć. Możesz spokojnie pominąć pierwszy krok tej procedury. No chyba, że bardzo jesteś ciekawy jak takie coś gra, to pewnie ktoś w Krakowie da posłuchać. Fajnie jest, gdy super-tweeter ma gałę, można sobie wyregulować powietrze w dźwięku.

  • Użytkownicy+

Bartek, dobre jest to, co się podoba. Ja akurat nie mam nic naprzeciw kopułkom metalowym. Heile nie są niezastąpione. Można się nimi nacieszyć, pokombinować z czym innym, i zapomnieć. Możesz spokojnie pominąć pierwszy krok tej procedury. No chyba, że bardzo jesteś ciekawy jak takie coś gra, to pewnie ktoś w Krakowie da posłuchać. Fajnie jest, gdy super-tweeter ma gałę, można sobie wyregulować powietrze w dźwięku.

 

Cześć, ciekawi mnie Twoja opinia na temat Heili, choć to właściwie temat na osobny wątek. Mam nadzieję mieć niedługo paczki Kobala, więc sam się przekonam ... To jest wprawdzie starsza wersja głośnika, teraz jest nowa duża wersja (zdaje się 14kg sztuka)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) przenosząca równo od 800Hz do 20kHz.

Krzysiek ma też inne kolumny (min. na Accutonie) i twierdzi, że z Heili wysokie są najlepsze. Ciekaw jestem, co u Ciebie zagrało lepiej ?

 

Wracając do superwysokich, to zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa, czyli kierunkowość. Czym wyższe pasmo, tym kąt promieniowania mniejszy. Tak więc, nie dość, ze poza pasmem słyszalnym, to jeszcze głośniki musiałyby być skierowane wprost na uszy. Tym bardziej jestem ciekaw testu, który mógłby wykonać sly 30. Wcześniej pisał, że głośnik jest sporo oddalony od osi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cześć, ciekawi mnie Twoja opinia na temat Heili, choć to właściwie temat na osobny wątek. Mam nadzieję mieć niedługo paczki Kobala, więc sam się przekonam ... To jest wprawdzie starsza wersja głośnika, teraz jest nowa duża wersja (zdaje się 14kg sztuka)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) przenosząca równo od 800Hz do 20kHz.

Krzysiek ma też inne kolumny (min. na Accutonie) i twierdzi, że z Heili wysokie są najlepsze. Ciekaw jestem, co u Ciebie zagrało lepiej ?

 

Wracając do superwysokich, to zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa, czyli kierunkowość. Czym wyższe pasmo, tym kąt promieniowania mniejszy. Tak więc, nie dość, ze poza pasmem słyszalnym, to jeszcze głośniki musiałyby być skierowane wprost na uszy. Tym bardziej jestem ciekaw testu, który mógłby wykonać sly 30. Wcześniej pisał, że głośnik jest sporo oddalony od osi.

 

Pisałem że jest wysoko nad głównym tweeterem ale w jego osi.U mnie ten Elac jest na wysokości ok 215cm od podłogi czyli znacznie wyżej niż głowa słuchacza.

Do tego to supertweeter promieniujący dookólnie wiec rozprasza jakby po całym pokoju. Jak pisałem nie wpływa negatywnie na główny tweeter.

Ma działanie pozytywne, podnosi jakby scenę przez większą ilość powietrza w górnej części pokoju, dodaje blasku muzyce i w niczym nie szkodzi.

Ale to nie jest typowy supertweeter właśnie przez to dookólne promieniowanie a poza tym u mnie jest na nietypowej wysokości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cześć, ciekawi mnie Twoja opinia na temat Heili, choć to właściwie temat na osobny wątek. Mam nadzieję mieć niedługo paczki Kobala, więc sam się przekonam ... To jest wprawdzie starsza wersja głośnika, teraz jest nowa duża wersja (zdaje się 14kg sztuka)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) przenosząca równo od 800Hz do 20kHz.

Krzysiek ma też inne kolumny (min. na Accutonie) i twierdzi, że z Heili wysokie są najlepsze. Ciekaw jestem, co u Ciebie zagrało lepiej ?

To nie tak, że coś zagrało lepiej. Temat jest o super-tweeterach, więc w tej kwestii miałem możliwość zapoznać się z działaniem takich osobnych wysokotonowców na wstędze Heila. Robiło to dobrą robotę, dopóki system nie został ogarnięty na tyle, że przestały być potrzebne. Po prostu przestały poprawiać aspekty przestrzenne, które poszły do przodu, a tylko niepotrzebnie dociążały górę w nie całkiem naturalny sposób, choć nieofensywny. Zresztą te same kolumny potrafią zagrać zgoła inaczej tylko po zmianie zwrotnicy, nawet w kwestii samej góry pasma. ESS to zwyczajnie jedna z sensownych opcji, ale żeby zaraz robić z tego jedynie słuszną drogę?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy może ktoś próbował stosować supertweeter'y jako uzupełnienie do głośników Dual Concentric Tannoy'a.

Czy rzeczywiście więcej poprawiają niż psują?

Zastanawiam się ponieważ stosowanie supertweeter'a w pewnym sensie przeczy idei DC.

Czy przypadkiem nie zniszczyło by to stereofonii, która jest największym atutem DC.

Teoretycznie powinno być więcej powietrza, ale czy głębia sceny i lokalizacja instrumentów, muzyków na tym nie ucierpią?

Zastanawiałem się nad próbą z ST100 Tannoy'a , ale widziałem zdjęcia z odsłuchów, na których łaczyli DC z tweeterami Fostexa.

Czy wysoka skuteczność np T900A powodowała by jakieś zachwiania, czy skuteczność powinna być taka sama, lub chociaż podobna?

... przecież Fostex robi tweetery o skuteczności ponad 100 lub nawet wyższej, z kolei Tannoy ma regulację.

 

pzdr joa.

Wracając do superwysokich, to zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa, czyli kierunkowość. Czym wyższe pasmo, tym kąt promieniowania mniejszy.

Kiedyś miałem KEF-y z serii Reference z głośnikiem superwysokotonowym umieszczonym nad współosiowym,na kolumnie i po zasłonięciu go nie słyszałem żadnych zmian....może jestem już niedosłyszący.
  • Użytkownicy+

Kiedyś miałem KEF-y z serii Reference z głośnikiem superwysokotonowym umieszczonym nad współosiowym,na kolumnie i po zasłonięciu go nie słyszałem żadnych zmian....może jestem już niedosłyszący.

 

Hmm, tak sobie myślę, że koledzy dokładając superwysokotonowce z przenoszeniem jeszcze w paśmie słyszalnym, słyszą różnicę związaną właśnie z początkiem pracy tego tweetera, czyli z zakresem 12000, czy 15000Hz - 20000Hz... Trzeba by odciąć ten głośnik na powiedzmy 18000-20000Hz i wtedy posłuchać.

Tradycyjny głośnik wysokotonowy, jeśli ciągnie powyżej tych 20000Hz to ma uzasadnienie, w przenoszeniu rezonansu poza pasmo słyszalne. W wypadku specjalnych głośników przenoszących tak wysokie sygnały, mam pewne wątpliwości. Jeśli jednak są różnice, to jestem w stanie w to uwierzyć. Dlatego moje dociekania, nie jestem pewien jak to jest naprawdę.

Jeśli jednak są różnice, to jestem w stanie w to uwierzyć. Dlatego moje dociekania, nie jestem pewien jak to jest naprawdę.

 

Spytaj niestyranych dźwiękiem 18 latków ;)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Hmm, tak sobie myślę, że koledzy dokładając superwysokotonowce z przenoszeniem jeszcze w paśmie słyszalnym, słyszą różnicę związaną właśnie z początkiem pracy tego tweetera, czyli z zakresem 12000, czy 15000Hz - 20000Hz... Trzeba by odciąć ten głośnik na powiedzmy 18000-20000Hz i wtedy posłuchać.

Jestem tego samego zdania. Tylko pytanie jak odciąć, by w paśmie słyszalnym praktycznie już nie grał (podbicie przy np. 20 kHz poniżej 1 dB). Trzeba by chyba bardzo stromym filtrem (np. 48 dB/oktawę) i powyżej 20 kHz.

Przestawiłem regulator odcięcia częstotliwości od których mają grać te Elac 4Pi z 10khz na 15khz i nadal jest fajnie, ale zmiany nie zauważam miedzy 10 a 15khz. Teraz pracuje od 15khz do chyba 40khz.

Wg danych ze specyfikacji pracuje do 53khz.

  • Użytkownicy+

Przestawiłem regulator odcięcia częstotliwości od których mają grać te Elac 4Pi z 10khz na 15khz i nadal jest fajnie, ale zmiany nie zauważam miedzy 10 a 15khz. Teraz pracuje od 15khz do chyba 40khz.

Wg danych ze specyfikacji pracuje do 53khz.

 

Wprawdzie 15kHz, to nadal pasmo słyszalne, to jednak może warto.

 

Nikt się nie odniesie do pytania yoachima ? Sporo osób ma tannoye, może ktoś się wypowie ?

Czy może ktoś próbował stosować supertweeter'y jako uzupełnienie do głośników Dual Concentric Tannoy'a.

Czy rzeczywiście więcej poprawiają niż psują?

Zastanawiam się ponieważ stosowanie supertweeter'a w pewnym sensie przeczy idei DC.

Czy przypadkiem nie zniszczyło by to stereofonii, która jest największym atutem DC.

Teoretycznie powinno być więcej powietrza, ale czy głębia sceny i lokalizacja instrumentów, muzyków na tym nie ucierpią?

Zastanawiałem się nad próbą z ST100 Tannoy'a , ale widziałem zdjęcia z odsłuchów, na których łaczyli DC z tweeterami Fostexa.

Czy wysoka skuteczność np T900A powodowała by jakieś zachwiania, czy skuteczność powinna być taka sama, lub chociaż podobna?

... przecież Fostex robi tweetery o skuteczności ponad 100 lub nawet wyższej, z kolei Tannoy ma regulację.

 

pzdr joa.

 

Tannoy łączył koncentryki z superwysokotonowym głośnikiem np w studyjnych monitorach Precision:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pasmo przenoszenia (równe) do 50kHz...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Audiophools - goo.gl/NJkF8

Tradycyjny głośnik wysokotonowy, jeśli ciągnie powyżej tych 20000Hz to ma uzasadnienie, w przenoszeniu rezonansu poza pasmo słyszalne. W wypadku specjalnych głośników przenoszących tak wysokie sygnały, mam pewne wątpliwości. Jeśli jednak są różnice, to jestem w stanie w to uwierzyć. Dlatego moje dociekania, nie jestem pewien jak to jest naprawdę

Czy mamy uważać, że Twoje kulki powoli przestają wypełniać postawione im zadanie i szykuje się zmiana? :)

 

Nie tylko rezonanse się liczą i pasmo, jedna z najważniejszych cech głośników: zniekształcenia okryte są zmową milczenia, nie ustanowiono jednolitych norm pomiarowych (ba, nawet dla pomiarów samego pasma przenoszenia nie ma jednolitej normy) pozostawiając ten jeden z najistotniejszych parametrów uszom słuchaczy.

 

Za górne pasmo w moim systemie jest odpowiedzialny R3004/662000, który wg danych fabrycznych przenosi co najmniej do 40kHz. Układ z jednym głośnikiem, oddającym ponad dwa razy więcej niż słyszymy jest moim zdaniem z założeniem dla swobody, lekkości i możliwości odtwarzania (właśnie zniekształcenia) lepszy, niż zastosowania kopułki, której możliwości kończą się na granicy słyszalności i "łatanie dziury" super-tweeterem. Kilkukrotnie w ostatnim czasie słuchałem systemu, który w moim odczuciu był pozbawiony nawet 16kHz, kolumny skierowane do środka trójkąta a miejsce odsłuchu niemal metr po za punktami przecięcia osi głównych głośników. Grało to dźwiękiem wyjałowionym z mikroinformacji, ale z genialnymi źródłami pozornymi, nie można było stwierdzić jakie warunki panowały w czasie sesji nagraniowej (naturalny, sztuczny czy mieszany pogłos) ale doskonale umiejscawiały (i zmniejszały ich rozmiary) instrumenty. Dla właściciela ten sposób prezentacji z pozbawioną górą, ale z innymi zaletami był tym czego oczekiwał od sprzętu. Może te wysokie wcale nie muszą być rzeczą pożądaną?

 

Chcąc tak dogłębnie rozpatrywać zmiany w systemie w dolnym paśmie przetwarzania w zależności od subwoofera, należałoby założyć temat: jak wpłynie zastosowanie woofera przenoszącego 8(!)Hz na spektakl dźwiękowy. Poprzez analogię: zakładając, że przy 16Hz kończą się dźwięki a zaczynają wibracje to połowa tej częstotliwości powinna być jak najbardziej dostępna. Co więcej uważam, że właśnie na dole dzieje się więcej a mimo to, częstotliwości zupełnie "normalne" rzędu 20, 25 czy nawet 30Hz są przez wielu właścicieli sprzętu uważane za nieistniejące i niewarte zawracania sobie nimi głowy.

  • Użytkownicy+

Czy mamy uważać, że Twoje kulki powoli przestają wypełniać postawione im zadanie i szykuje się zmiana? :)

 

Nie tylko rezonanse się liczą i pasmo, jedna z najważniejszych cech głośników: zniekształcenia okryte są zmową milczenia, nie ustanowiono jednolitych norm pomiarowych (ba, nawet dla pomiarów samego pasma przenoszenia nie ma jednolitej normy) pozostawiając ten jeden z najistotniejszych parametrów uszom słuchaczy.

 

Za górne pasmo w moim systemie jest odpowiedzialny R3004/662000, który wg danych fabrycznych przenosi co najmniej do 40kHz. Układ z jednym głośnikiem, oddającym ponad dwa razy więcej niż słyszymy jest moim zdaniem z założeniem dla swobody, lekkości i możliwości odtwarzania (właśnie zniekształcenia) lepszy, niż zastosowania kopułki, której możliwości kończą się na granicy słyszalności i "łatanie dziury" super-tweeterem. Kilkukrotnie w ostatnim czasie słuchałem systemu, który w moim odczuciu był pozbawiony nawet 16kHz, kolumny skierowane do środka trójkąta a miejsce odsłuchu niemal metr po za punktami przecięcia osi głównych głośników. Grało to dźwiękiem wyjałowionym z mikroinformacji, ale z genialnymi źródłami pozornymi, nie można było stwierdzić jakie warunki panowały w czasie sesji nagraniowej (naturalny, sztuczny czy mieszany pogłos) ale doskonale umiejscawiały (i zmniejszały ich rozmiary) instrumenty. Dla właściciela ten sposób prezentacji z pozbawioną górą, ale z innymi zaletami był tym czego oczekiwał od sprzętu. Może te wysokie wcale nie muszą być rzeczą pożądaną?

 

Chcąc tak dogłębnie rozpatrywać zmiany w systemie w dolnym paśmie przetwarzania w zależności od subwoofera, należałoby założyć temat: jak wpłynie zastosowanie woofera przenoszącego 8(!)Hz na spektakl dźwiękowy. Poprzez analogię: zakładając, że przy 16Hz kończą się dźwięki a zaczynają wibracje to połowa tej częstotliwości powinna być jak najbardziej dostępna. Co więcej uważam, że właśnie na dole dzieje się więcej a mimo to, częstotliwości zupełnie "normalne" rzędu 20, 25 czy nawet 30Hz są przez wielu właścicieli sprzętu uważane za nieistniejące i niewarte zawracania sobie nimi głowy.

 

Świetny wpis, dający do myślenia ...

Kulki mają swoje ograniczenia, właśnie głównie w dole pasma. Nadszedł czas na kolejne kolumny, ale najpierw trzeba przemyśleć całość, a w szczególności dobrać odpowiednio przetworniki. Te ostatnie, mają być wybitne, a jednocześnie pasujące do siebie. Niedługo mam zamiar przedstawić założenia nowego projektu, w zakładce diy. Chcę zebrać doświadczenia, które w dużej mierze zyskałem dzięki forum. Co z tego wyjdzie, czas pokaże ...

Chcąc tak dogłębnie rozpatrywać zmiany w systemie w dolnym paśmie przetwarzania w zależności od subwoofera, należałoby założyć temat: jak wpłynie zastosowanie woofera przenoszącego 8(!)Hz na spektakl dźwiękowy. Poprzez analogię: zakładając, że przy 16Hz kończą się dźwięki a zaczynają wibracje to połowa tej częstotliwości powinna być jak najbardziej dostępna. Co więcej uważam, że właśnie na dole dzieje się więcej a mimo to, częstotliwości zupełnie "normalne" rzędu 20, 25 czy nawet 30Hz są przez wielu właścicieli sprzętu uważane za nieistniejące i niewarte zawracania sobie nimi głowy.

No cóż wibracje są nawet do tych 80kHz których nie wiem czy chcieli byśmy słyszeć ale mogły by się przydawać przy przekazywaniu danych na krotką odległość.

 

Nie wiem czy na dole pasma dzieje się więcej ale jest ciekawiej! Żubra w lesie słyszysz już z trzech kilometrów no i masz czas do przemyśleń.

 

Te 40,35,32,28,23,18 no i legendarne 16!Hz zawsze od młodości mnie pociągały pamiętając że swego czasu sprzęt dostępny kończył swoje podrygiwania na 55,w porywach 45Hz. Lata myślałem że zejście z tych 55 na 40Hz jest wybitnym osiągnięciem :D Dziś mając dostępne prawie 27Hz (ach ta oszukańcza norma pomiarowa, dostępne tak ale ze spadkiem 12dB/oktawę) dalej mam ciągoty żeby sobie tak swobodniej z basem powędrować jeszcze niżej. W sumie to dosyć śmieszna sprawa, taki niski bas pojawia się w domowych nagraniach raz na 1,5 a czasem 7 dni! TAK, TAK przykra sprawa ale w studiach nagraniowych jak i w terenie z tym basem jest wielki problem bo przy okazji jego nagrywania mikrofon łapie sporo innych "śmieci" niepożądanych w nagraniu (często np w muzyce organowej nagrywanej po podobno? cichych kościołach?). Aby temu zapobiec, czy nam się podoba czy nie realizatorzy za konsoletą włączają filtr górnoprzepustowy obcinający wszystko co jest poniżej 30-40 Hz. Sprawa poza tym jest banalna i "bezpieczna" Na małych monitorach odsłuchowych rzadko kiedy mamy możliwość skontrolować co się poniżej tych 50Hz dzieje a studia nagraniowe nie maja dobrych warunków akustycznych do nagrywania tak długiej fali! Sprawa później w domowych pieleszach się po prostu wydaje (i znów-jak są na to warunki odsłuchowe, sprzętowe,etc.), nie mamy pięknych wybrzmień kontrabasów czy dużych instrumentów perkusyjnych,GORZEJ! fortepian po prostu podle brzmi-no ale na to trzeba zwrócić uwagę a jak, ano nijak bo po prostu w tych sferach i takich nagraniach poruszamy się na macanego bo mało kto ma z tym pasmem na poważnie do czynienia a na prawdę jest o co walczyć!!!

 

Jak ktoś ma okazje posłuchać przynajmniej na dobrych słuchawkach to będzie miał okazję zrozumieć co traci!

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nagranie bez kompromisów, schodzące bardzo nisko i nagrane w odpowiednim pomieszczeniu dla tych fal.

 

Świetny wpis, dający do myślenia ...

Kulki mają swoje ograniczenia, właśnie głównie w dole pasma. Nadszedł czas na kolejne kolumny, ale najpierw trzeba przemyśleć całość, a w szczególności dobrać odpowiednio przetworniki. Te ostatnie, mają być wybitne, a jednocześnie pasujące do siebie. Niedługo mam zamiar przedstawić założenia nowego projektu, w zakładce diy. Chcę zebrać doświadczenia, które w dużej mierze zyskałem dzięki forum. Co z tego wyjdzie, czas pokaże ...

 

No cóż czas pokaże ze bezkompromisowa kulka powinna mieć 500litrów pojemności i ciężko ją toczyć na pokazy po kolegach :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Użytkownicy+

 

No cóż czas pokaże ze bezkompromisowa kulka powinna mieć 500litrów pojemności i ciężko ją toczyć na pokazy po kolegach :)

 

Kulka jako kształt jest ok, dla wysokich i wyższej średnicy. Dla niższych częstotliwości nie ma znaczenia, bo fala jest dłuższa, od szerokości/wysokości obudowy. Pozostaje przykleić kulkę, do modułu basowego, jak np. robi to cabasse. Problem pojawia się, jeśli chciałbym zastosować heile...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kulka jako kształt jest ok, dla wysokich i wyższej średnicy. Dla niższych częstotliwości nie ma znaczenia, bo fala jest dłuższa, od szerokości/wysokości obudowy. Pozostaje przykleić kulkę, do modułu basowego, jak np. robi to cabasse. Problem pojawia się, jeśli chciałbym zastosować heile...

Głośnik wewnątrz średniotonowca generuje czasem pewne problemy (może dla tego w KEF Q1 jest takie poszarpanie SPL na górze, a Tannoy w modelach studyjnych stosuje superwysokotonowiec od np. 16 Khz). Myślałeś o takim rozwiązaniu jak w Geithain, czyli wysokotonowiec wysunięty do przodu, na "moście"?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

I teraz pisząc "heil", czyli nazwisko konstruktora Air Motion Transformer masz na myśli właśnie ART ? ... w takim razie może by się on zmieścił przed nisko-średniotonowcem tak jak w Geithain?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Użytkownicy+

Głośnik wewnątrz średniotonowca generuje czasem pewne problemy (może dla tego w KEF Q1 jest takie poszarpanie SPL na górze, a Tannoy w modelach studyjnych stosuje superwysokotonowiec od np. 16 Khz). Myślałeś o takim rozwiązaniu jak w Geithain, czyli wysokotonowiec wysunięty do przodu, na "moście"?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

I teraz pisząc "heil", czyli nazwisko konstruktora Air Motion Transformer masz na myśli właśnie ART ? ... w takim razie może by się on zmieścił przed nisko-średniotonowcem tak jak w Geithain?

 

Mówię o ESS

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Głośnik waży 14kg, więc raczej na moście się go nie zastosuje, tym bardziej, że promieniuje w dwie strony.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Rozważania na temat odtwarzania pełnego i naturalnego dzwięku bębnów,fortepianu,kontrabasu i wielu innych instrumentów winny tkwić w kształcie rozprzestrzeniania fal z samego głośnika,nie w rozszerzeniu od 20hz do tego co poniżej,jak również od 20khz i tego co powyżej,to mniej istotna kwestia.

Nawiasem mówiąc,dzwiek na żywo to mieszanina fal o maksymalnych przesunięciach fazowych i czasowych.Nie można fizycznie w pełni odwzorować tych fal stosując głośniki które wysyłają fale dzwiękowe w nierównych proporcjach.Jednym z kluczy jest umiejętność promieniowania 4PI.Palton,być może jesteś osobą która z takiego założenia wychodzi,a być może w przyszłości tylko takie założenie będzie stanowić dla Ciebie priorytet.Czas pokaże...

 

P.S.Reflektory akustyczne poprawiają i rozszerzają strukturę fal zbliżając ją do sferycznej.Bynajmniej odwracają płaszczyznę promieniowania z pionowej na poziomą(w przypadku umieszczenia poziomo głośników nad lub pod reflektorami),co z fizycznego punktu widzenia jest bliższe dzwiękowi słyszanemu w realnych warunkach.

Supertweeter to pomysł raczej kiepski. Zobaczcie sobie jak wyglądają charakterystyki 5 czy 10 stopni poniżej bądź powyżej osi w zwykłych kolumnach dwudrożnych z podziałem 2kHz a zwłaszcza tych wyżej dzielonych, powiedzmy przy 4kHz. A fala 16kHz (powiedzmy że tam zrobimy podział) jest 8 - 4 razy krótsza niż typowa częstotliwość podziału w 2-way. Za to niestety tweetery / supertweetery nie są 8 - 4 razy mniejsze niż średniotonowiec i tweeter (liczy się odległość centrów) - tak więc wszelkie problemy ze współpracą fazową będą dla jeszcze mniejszych kątów.

 

Puszczenie tweetera z supertweeterem razem w szerszym zakresie częstotliwości to tylko więcej okazji do spotkania się tych przetworników w przeciwfazach a wyżej bądź niżej w fazie co też nie jest za dobre bo da 6dB górkę.

 

Dla wysokich częstotliwości w ogóle trudno jest zorganizować fazowo zgodną pracę - kiedy długości fal (17kHz to ok. 2cm) stają się mniejsze niż rozmiar przetwornika, różne części jego membrany zaczynają (pod kątem) pracować niezgodnie w fazie i stąd zawężona kierunkowość. Dwa odsunięte od siebie źródła i podział między nimi to już w ogóle koszmar.

 

Nic tylko poprosić Seasa żeby zrobił berylową wersję 22TAF/G. Byłoby najbliżej głośnika likwidujacego pokusę stosowania supertweetera.

Nawiasem mówiąc,dzwiek na żywo to mieszanina fal o maksymalnych przesunięciach fazowych i czasowych.Nie można fizycznie w pełni odwzorować tych fal stosując głośniki które wysyłają fale dzwiękowe w nierównych proporcjach.Jednym z kluczy jest umiejętność promieniowania 4PI.

 

 

Ależ kolego szanowny wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, proszę mi pokazać gdzie MBL-e mają 4PI do 600Hz? :)

Tak w ogóle to co to są maksymalne przesunięcia fazowe, to jak fala przesunie się względem drugiej fali o 360 stopni a może więcej?

 

 

 

P.S.Reflektory akustyczne poprawiają i rozszerzają strukturę fal zbliżając ją do sferycznej.Bynajmniej odwracają płaszczyznę promieniowania z pionowej na poziomą(w przypadku umieszczenia poziomo głośników nad lub pod reflektorami),co z fizycznego punktu widzenia jest bliższe dzwiękowi słyszanemu w realnych warunkach.

Bardzo ciekawe to dla czego w topowych MBL101 X płaszczyznę promieniowania poziomą (sekcja średnio i wysoko tonowa) "rozprasza" się układem D'Apollito?

Sekcja niskotonowa 4PI ma totalnie w nosie, jest odsuniecie centrów akustycznych od sekcji średniowysokotonowej i na dodatek jest w układzie pionowym.

 

Może umówmy się że każdy zestaw kolumn ma jakąś przestrzeń kreować-nie koniecznie taka samą!

 

To tylko a może aż STEREO

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Użytkownicy+

Nawiasem mówiąc,dzwiek na żywo to mieszanina fal o maksymalnych przesunięciach fazowych i czasowych.Nie można fizycznie w pełni odwzorować tych fal stosując głośniki które wysyłają fale dzwiękowe w nierównych proporcjach.Jednym z kluczy jest umiejętność promieniowania 4PI.Palton,być może jesteś osobą która z takiego założenia wychodzi,a być może w przyszłości tylko takie założenie będzie stanowić dla Ciebie priorytet.Czas pokaże...

Dla minie ideałem w kreowaniu przestrzeni, jest MBL... Niestety, nic nie wiem o tym, żeby można było kupić przetworniki 4Pi. Jeśli się nawet da, to pewnie w koszmarnych pieniądzach. Dlatego zainteresował mnie ten ESS Heil, bo promieniuje w dwie strony, a to już sporo. Do tego ma niezłe charakterystyki i świetne wygaszanie na wodospadzie. Słyszałem mniejszą wersję tego głośnika. Nie chcę używać dużych słów, bo system nie był mi znany, ale zrobiło to wrażenie.

Pytam, szukam, zobaczymy,co się urodzi. Jeśli projekt uda się w podobnym stopniu co kulki, to będzie nieźle...

Rafaell

 

A jakimi przesunięciami charakteryzują się dzwięki instrumentów lub głosów w pomieszczeniach?Według braku wiedzy żadnymi.Rozumiem i nie mam za złe.Ale jednak przesunięć,zmian faz i rozproszeń jest całe mnóstwo,a to składa się na specyfikę właśnie dzwięku naturalnego.

Sytuacja odwrotna powinna mieć miejsce w odtwarzaniu dzwięku przez głośniki.

 

Układ dappolito nie zmienia struktury promieniowania''cebulek'',jeśli chodzi o same przetworniki,nadal pozostaje ona bardzo szeroka i sferyczna.

 

Subwofery XTreme są zródłami dzwięku których częstotliwośći znajdują się poniżej 150hz,czyli są poza zakresem do zlokalizowania.

 

W przypadku odwzorowywania naturalnej i trójwymiarowej przestrzeni dzwiękowej prawidłowymi są i będą tylko przetworniki o sferycznej strukturze radiacji.To co słyszy człowiek,to skomplikowana mieszanina mnóstwa fal dzwiękowych o różnych przesunięciach fazowo-czasowych.Praktycznie to samo rejestruje para mikrofonów(choć zbyt często z uwzględnieniem na fale bezpośrednie,dzięki wartości kąta na jakim są umieszczone wkładki mikrofonowe) Na temat innych aspektów brzmienia można dyskutować,w zależności od gustów i przyzwyczajeń.Choć według purystów audio nawet te kwestie mają być nie zmienne,a jedynym kryterium oceny,to dzwięk naturalny.

 

Jeszcze jedna kwestia...

 

Jak fala przesunie się o 360 stopni,to dotrze z opóznieniem czasowym.Z drugiej strony inna fala może przybyć do słuchacza szybciej o to samo przesunięcie czasowe,itd.Jest to możliwe w pełni dzięki promieniowaniu sferycznemu.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.