Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  446 członków

Audiostereo Caffe
IGNORED

Kult głośników szerokopasmowych


Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanowne grono.

Jest wśród Nas kilku, kilkunastu, a mam nadzieję że i sporo więcej "słuchających inaczej"

Wszelkie szerokopasmowce, w obudowach BR, OZ, stratnych, HORN oczywiście mile widziane.

 

Na początek pozwolę sobie przedstawić swój obecny system Full-Range

Philips AD7062/M8 w obudowie na wzór Jericho wspomagany na górze Fostex-em FT17H

Swoje obudowy "stroiłem" ponad 2 miesiące, tłumiłem, zmieniałem, w końcu to gra.

Jest jeszcze mała górka w ok 10kHz, ale prac nie koniec, więc myślę że i temu uda mi się zaradzić.

 

W swoim dorobku miałem także kilka innych full-range, były to między innymi:

 

1. Wharfedale Super 8

2. Fostex FE108EZ Sigma

3. TangBand W3-517SB

3. Philips AD7061/M4

 

Zapraszam

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

przejrzałem wszystkie strony w dziale "kluby" i takiego klubo-tematu nie znalazłem,

co aż mnie zdziwiło, że przez tyle lat istnienia forum nikt takiego nie założył.

No ale fakt, że słuchacze full-range to zdecydowana mniejszość,

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

MIkson Twój wątek znam, jednak trudno Voigh Pipe dla 20cm Fullrange który ma wzrost średnio 240cm (nawet złożony w połowie to sporo ponad 100cm) nazwać monitorem :-), to samo tyczy obudów typu Back Loaded Horn, które dla 50Hz muszą już mieć słuszny rozmiar, a to są właśnie "domki" w których szerokopasmowce czują się najlepiej.

 

Oczywiście jest też obecna większość nowo projektowanych głośników fullrange, która zbliża się do typowych midwooferów, ze swoimi SPL 86dB a często nawet mniej, i parametrami TS głównie do obudów BR.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Nigdy wcześniej tu nie zaglądałem i trafiłem nieco przypadkiem, a temat interesujący.

Ape rzeknij coś o tym zestawie. AD7062 to głośnik pięciocalowy? W jakiej to masz obudowie i jak z basem?

No i strasznie bym chciał jakieś fotki zobaczyć.

  • 2 tygodnie później...

Nigdy wcześniej tu nie zaglądałem i trafiłem nieco przypadkiem, a temat interesujący.

Ape rzeknij coś o tym zestawie. AD7062 to głośnik pięciocalowy? W jakiej to masz obudowie i jak z basem?

No i strasznie bym chciał jakieś fotki zobaczyć.

 

AD7062/M8 to typowy przedstawiciel Philipsów "ztamtej epoki"

średnica 16cm (membrana efektywnie ma 14,1cm)

realna skuteczność 90dB

Fs 52Hz

Re 7,2

pasmo sięga do 14.500Hz

 

wyróżnia je stosunkowo duży "whizerr" jak na szerokopasmowca, sporo większy niż AD7061 (które też mam) i pewnie dlatego pasmo nie sięga tak wysoko.

Wyróżnia je górne zawieszenie gumowe, ale ta guma jest bardzo delikatna, miękka.

 

Zdjęć na razie nie robiłem, bo obudowa jest jeszcze w formie "testowej", ale zrobię i wkleję.

Na razie zapraszam do "chwalenia się" i przede wszystkim wymiany poglądów, doświadczeń.

Mnie kręcą wszelkie nietypowe konstrukcje, Backloaded Horn, Voigt Pipes, Open Baffle, Trasmission Line i pochodne, oraz Resonance Box

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

No ja właśnie do swoich OB wstawiłem Philipsa AD8061 - wyróżnia ten głośnik faktycznie też bardzo miękkie gumowe zawieszenia i spore wychylenie.

Moje zainteresowanie tymi szerokopasmowymi głośnikami, no i OB wzięło się stąd, ze słuchałem czegoś, czego nigdy w życiu mieć nie będę. Nie zapewniają tego żadne inne dostępne kolumny, nawet naprawdę drogie. Najbliżej ideału będzie kombinacja związane z open baffle i dodatkowym basem. Ta obecna już jest niezła, ale to jeszcze nie jest mój króliczek. ;)

Tutaj http://www.spectrumaudio.de/breit/vintage.html

jest baza niektórych danych starszych szerokopasmowców, może być pomocna

 

a tu podstawowe dane Twoich AD8061

http://www.hupse.eu/radio/speakers/AD8061.htm

 

dla AD 3701, później zastąpionych przez AD7061 jest polecana obudowa Akoestische_BOX_nrA9

załączam też pomiar AD7061/M4

bez odgrody, bez obudowy, wykonany na dywanie, dlatego poniżej 1kHz nie ma nic :-)

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

post-19955-0-48682700-1318004593_thumb.jpg

post-19955-0-07719000-1318004624_thumb.jpg

post-19955-0-37854400-1317682911_thumb.gif

post-19955-0-76523500-1317682581_thumb.jpg

Od dłuższego czasu myślę o zbudowaniu kolumn w oparciu o któryś z zamieszczonych głośników . Nie wiem , który byłby lepszy czy gł. szerokopasmowy czy koaksjalny ?

 

FA22RCZ_AppNote.pdf

kt_3-10_exotic.pdf

Seas.pdf

12KX beyma.pdf

TB W8-1772.pdf

Powyżej parametry i aplikacja dla głośnika Seasa

 

Może byście coś mi doradzili , wszelkie sugestie mile widziane !

Piotr

Dla mnie firma Bodnar Audio jest kultowa!

 

http://www.bodnaraudio.com/bodnar-audio-speakers/

Stereo i Kolorowo - Underground

Mój blog i recenzje różnych urządzeń audio-stereo: stereoikolorowo.blogspot.com

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Faktycznie, te zestawy Bodnar Audio wyglądają świetnie. Wbrew pierwszemu wrażeniu nie są jednak małe i filigranowe. Np. Sandglass (Wysokość 160 cm, Szerokość 37 cm, Głębokość 45 cm). Skoro są zrobione na głośniku 8 cali, to zapewne jest to obudowa TL. No i z boku nie wyglądają już tak ślicznie. ;)

Jednak największym problemem dla większości chętnych zapewne będzie cena, albowiem cennika nie ma w ogóle. Dżentelmeni nie pytają o cenę. ;)

 

23031970 - jest wielu fanów zestawów jedno głośnikowych "with no crossover". Jednak zwykle problemem staje się bas. Najpiękniej pod wieloma względami grają odgrody, ale na głośniki 15 - 20 cm tego basu nie będzie. Dlatego zwykle się robi jakieś kombinacje.

Koaksjalny dobry i dość duży głośnik może być lepszą drogą, ale to czyste spekulacje. Sam mam za mało doświadczenia, by coś twierdzić jednoznacznie.

Edytowane przez StaryM
Gość Arek__45

(Konto usunięte)

jest wielu fanów zestawów jedno głośnikowych "with no crossover". Jednak zwykle problemem staje się bas

 

..nie ma problemu jak się wie jaki wzmacniacz podłaczyc do takich zestawów.....oraz kable.....w tym wypadku głośnik -kabel -wzmacniacz to całkowicie jeden organizm i tylko takie rozwiazanie daje pełną satysfakcje...

Dla mnie firma Bodnar Audio jest kultowa!

 

http://www.bodnaraudio.com/bodnar-audio-speakers/

 

Przy całym szacunku dla Pawla, BodnarAudio jest w pewnym sensie dystrybutorem Sonido w Polsce. Oferowane kolumny robione są w oparciu o projekty dostępne na stronie www.sonido.hu (http://www.sonido.hu/eng/diy.htm) i o przetworniki tegoż producenta (http://www.sonido.hu/eng/products.htm). Jak na kultowość to chyba ciut za mało.

 

Swego czasu na stronie podane były ceny kolumn i np. Optiton kosztował ok. 5.200zł.

Identyczną kolumnę można zrobić śmiało za 1/2 tej ceny - przetworniki z przesyłką z Budapesztu kosztują ok. 1200zł, fornirowane obudowy spokojnie można opędzić za 1000-2000zł, w zależności od tego czy robić samemu czy zlecać i od jakości forniru.

 

Ja sam jakieś pół roku temu uruchomiłem odpowiedniki Optitona (http://www.sonido.hu/adat_pdf/diy-sfr175-backloaded.pdf) na SFR175-A/T co kosztowało mnie w sumie 3100-3200zł (głównym składnikiem ceny obok przetworników był fornir palisandrowy).

Od dłuższego czasu myślę o zbudowaniu kolumn w oparciu o któryś z zamieszczonych głośników . Nie wiem , który byłby lepszy czy gł. szerokopasmowy czy koaksjalny ?

 

Dobra szerokopasmówka, jeżeli ktoś lubi ten dźwięk, jest niezastąpiona w/g mnie

ale tak jak napisałem, ten rodzaj dźwięku trzeba polubić.

Co do wyboru, generalizując oczywiście, dobrej klasy 16 cm da już naprawdę przyzwoity bas, większość <20cm full-range oczywiście też.

Niezaprzeczalną zaletą dla początkujących konstruktorów jest prostota,

Poprawna skrzynka + głośnik = dźwięk - i przy dobrych szerokopasmówkach jest to dźwięk naprawdę wysokiej próby

Przy 20cm i większych ew braki górnych rejestrów można sobie uzupełnić dokładając jakąś tubkę i ciąć ją w zależności 1uF lub 0,5uF

Przy full-range też są dwie i więcej szkół strojenia,

1. ortodoksyjna, czyli zero układów RLC

2. bardziej powszechna, która stosuje jeden lub więcej filtrów RLC do wygładzania charakterystyk

 

Ja osobiście filtrów wygładzających (RLC) nie stosuję, lepiej dobrać odpowiednie materiały do tłumienia, ew użyć preparatów do membran (jeszcze nie stosowałem).

 

 

Dla mnie firma Bodnar Audio jest kultowa!

 

http://www.bodnaraudio.com/bodnar-audio-speakers/

kultowe to mogą być JBL, Alteci, Klang-Filmy z 60-70-tyh lat :-) a nie firma z 2-3 letnim stażem

Poza tym, jakiś czas temu napisałem e-maila do firmy Bodnar, z prośba o pomiary wykresy gotowych kolumn, w końcu producent takie podstawowe rzeczy powinien posiadać, o tym że powinny się one znajdować na stronie nie wspomnę.

Odpowiedzi nie otrzymałem żadnej, więc sorry, ale jakoś do mnie nie trafia tego typu konstruktor gotowych projektów

 

aha, żeby nie było, że jestem nie wiadomo jakim "konstruktorem" kolumn

Kilka zestawów w swoim życiu złożyłem, ale głównie w parciu o "gotowe" projekty

były:

węglowe 18 SS + metalowa Vifa, nie miałem dla nich odpowiedniej elektroniki więc jakoś mnie nie zachwyciły :-)

MTM-my na białych Tonsilach + Seas, fajne, ale jakieś takie kliniczne, suche, bez emocji

kilka różnych "firmowych" kolumn, nigdy nic specjalnego i nigdy specjalnie mi nie grały

kilka projektów bardzo róznych na full-range - zawsze mi się podobały najbardziej, średnica, czyli instrumenty akustyczne, wokale - bajka :-)

więc moje doświadczenie mówi mi, że dla mnie są właśnie tego typu głosniki.

Obecne prace to testowanie typów obudów, obecnie horny, w planach jakiś mini TL (może Needle), Resonance Box i sam nie wiem co jeszcze :-)

to świetna zabawa, szczególnie kiedy parka głośników za "50 zł" gra od kopa jakoś tak raźniej, lepiej niż mierzone i pieczołowicie dopieszczane SS za 2000-3000 zł

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

w tym wypadku głośnik -kabel -wzmacniacz to całkowicie jeden organizm i tylko takie rozwiazanie daje pełną satysfakcje...

Czy dobrze zrozumiałem, że kabel może np. dostarczyć więcej basu niz dany głośnik ma w swej charakterystyce?

Dziękuję Wam bardzo za refleksje , rady ,sugestie !!!!!!!

 

Faktycznie, te zestawy Bodnar Audio wyglądają świetnie. Wbrew pierwszemu wrażeniu nie są jednak małe i filigranowe. Np. Sandglass (Wysokość 160 cm, Szerokość 37 cm, Głębokość 45 cm). Skoro są zrobione na głośniku 8 cali, to zapewne jest to obudowa TL. No i z boku nie wyglądają już tak ślicznie. ;)

Jednak największym problemem dla większości chętnych zapewne będzie cena, albowiem cennika nie ma w ogóle. Dżentelmeni nie pytają o cenę. ;)

 

23031970 - jest wielu fanów zestawów jedno głośnikowych "with no crossover". Jednak zwykle problemem staje się bas. Najpiękniej pod wieloma względami grają odgrody, ale na głośniki 15 - 20 cm tego basu nie będzie. Dlatego zwykle się robi jakieś kombinacje.

Koaksjalny dobry i dość duży głośnik może być lepszą drogą, ale to czyste spekulacje. Sam mam za mało doświadczenia, by coś twierdzić jednoznacznie.

Też nie miałem nigdy okazji posłuchać gł. koaksjalnego . Gwoli doświadczenia kupiłem szerokopasmowy głośnik Alphard-a o średnicy 30 cm. , zrobiłem dla niego prowizoryczną obudowę (zamkniętą) i podłączyłem do systemu . Pierwsze , co mnie zaskoczyło , uderzyło to kapitalna bezpośredniość dźwięku oraz koherencja (lepsza niż w firmowych kolumnach za 8 000 zł.) , na brak basu absolutnie nie można narzekać , jedynie wysokie tony cechowały się naskórkowością i zbytnim wyostrzeniem , co nie przekładało się na dźwięczność i czystość wysokich tonów . Wybór głośnika Alphard był podyktowany chęcią poeksperymentowania z głośnikiem fullrange oraz niską ceną (ok.100 zł) w sytuacji niepowodzenia .Nie ukrywam , że brzmienie w kontekście ceny było więcej jak przyzwoite , co zachęciło mnie do dalszych eksperymentów .

Waham się pomiędzy głośnikiem koaksjalnym Beymy a szerokopasmowym Seas-em , koszt wymienionych głośników jest podobny , tj. ok .450 zł . łącznie z opłatą za przesyłkę .

 

Do Ape

 

Z wyżej wymienionych przeze mnie głośników , chodzi mi po głowie Seas z racji niewygórowanej ceny , tj. 420 zł. , szerokiej charakterystyki przenoszenia od 35 hz do 20 Khz , dużej efektywności oraz faktu , iż ów głośnik wykorzystała w jednym ze swoich modeli (300 B mini) firma Harpia Acoustics , co jest dla mnie dodatkową zachętą i rekomendacją tegoż głośnika .Jedynie moje obawy wiążą się z nieodpowiednim filtrowaniem w/w głośnika , nie mam doświadczenia oraz wystarczającej wiedzy aby poprawnie wymodelować zwrotnicę . Wykonanie obudowy , to dla mnie przysłowiowa pestka .

Myślałem również o koaksjalnej Bejmie , znacznie łatwiejszej w kwestii zrobienia lub kupienia doń zwrotnicy ale nie wiem jak może brzmieć Beyma , gdyż jest to głośnik estradowy ?

Piotr

bierz Seas'a :-)

masz konkretną obudowę, ew filtr wyrównujący RLC, gotowiec, który na pewno zagra!

 

pod 20-tki jest tez wiele popularnych projektów Back Loaded Horn, w tym kultowe ( o i tutaj pasuje to określenie) Jericho

jest także Voigt horn od SP-200X, można w takiej budzie tez zaaplikować tego Seasa.

 

do koaksjalnej Beymy łatwiej zrobić zwrotnicę? Jak to! :-)))

przecież Seas może grać bez zwrotki :-) (zakładając że filtr RL lub RLC nią nie jest)

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość Arek__45

(Konto usunięte)

Czy dobrze zrozumiałem, że kabel może np. dostarczyć więcej basu niz dany głośnik ma w swej charakterystyce?

 

To jak z talentem ...głośnik ma tylko możliwości a to czy je wykorzystamy to zależy od pracy jaką ma wykonać cały zespół...wzmacniacz -kable -kolumna...

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Wyglądają interesująco, ale też ogromniaste - 2 metry wysokości. Konstrukcja to chyba TL, zatem jest szansa na bas, ciekawe jak z wysokimi.

Jednak "wykonane po mistrzowsku: obudowy wykończone pszczelim woskiem" nie baerdzo mi się widzi, goła sklejka. I czy głośnik Tesla to taki hajend?

Myślę , że nieźle brzmią , owe kolumny Acuhorna kosztują prawie 10 000 zł. Według parametrów Seas FR 22 lepiej wypada , jedynie membranę ma nieco cięższą .

Uzbieram trochę kasy , to chyba zdecyduję się na Seasy , są niedrogie , można je kupić w Polsce i do tego są projekty do tych głośników ,które zamieściłem powyżej .

Poza tym mam świetne kolumny na SS a jedynie potrzebuję dodatkowej , tańszej alternatywy do wzmacniacza lampowego . Kiedyś , z 15 lat temu zrobiłem kolumny z betonu do Tonsilowskiego głośnika szerokopasmowego GDS 16/30 / 8 i bas był rewelacyjny jeżeli chodzi o zejście i jakość , bił na głowę Altusy 140 mimo zastosowanych 30 cm głośników niskotonowych , ustępował im jedynie efektywnością . Nie mam na razie 1500 zł . aby zrealizować kolumny na Seasach , niemniej jak odłożę kasę i zrobię , to od razu się z Wami podzielę wrażeniami -obiecuję .

Piotr

  • 3 tygodnie później...

ładne

i jeszcze te, piękne, luksusowe wykończenie

http://lovecraftdesigns.blogspot.com/2011/01/custom-fostex-fe168esigma-horn-speakers.html

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

 

Też nie miałem nigdy okazji posłuchać gł. koaksjalnego .

 

Przeciez masz okazje posluchac.

 

Wysłano 26.03.2012 - 19:47 na PW

" Dziękuję za zaproszenie ale jeśli można prosić , to czy moglibyśmy przesunąć na maj odsłuch pana kolumn ? Oczywiście znacznie wcześniej się umówię i dogadamy szczegóły. "

 

Maj sie konczy :-)

a to moj szerokopasmowy lowther :)

 

po fotce wnioskouję że to PM5 lub 6A (alnico) jeszcze bez Lowtherowego korektora fazy.

Obudowa Acousta :-), sam konstruowałeś?, bo nie wygląda na oryginalną

 

napisz coś więcej, o budowie, o dźwięku.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.