Skocz do zawartości
IGNORED

Projektowanie zwrotnic głośnikowych.


prawatyw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie wszystkich użytkowników. Zdaję sobie sprawę z faktu, że na forum jest sporo podobnych tematów ale chciałbym aby jeden z nich był moim własnym.

 

Zacznę od pytania, które mnie intryguje od kilku minut - chodzi o konieczność kalibracji mikrofonu pomiarowego.

 

Zdecydowałem się na EMC8000 ale nie jest to ostateczna decyzja i mogę ją zmienić jeśli tak zalecicie.

 

Czy jeżeli mikrofon będzie używany głównie do zaprojektowania zwrotnicy a częstotliwości podziału wyniosą około 150/1500 i dodatkowo biorąc pod uwagę, że znaczne

rozbieżności charakterystyk omawianego mikrofonu występują właściwie wyłącznie poza zakresami, które mam na myśli to mimo wszystko wymagana jest kalibracja ?

 

Wiem, że jest to mikrofon pojemnościowy wymagający zasilania Phantom więc zapytam także czy Behringer MIC 100 to dobry wybór do tego celu ?

Dzięki za link ale z tego posta właśnie dowiedziałem się o wspomnianej rozbieżności. Czy proponujesz mi kupno EMM-6 ?

 

Miałem nadzieje, że uda się kupić wszystko w naszym kraju ale skoro warto to chyba się zadecyduję.

 

A odnośnie MIC 100 ?

Po pierwsze - jeśli to ma być do celów amatorskich (a po twojej wypowiedzi przypuszczam, że tak jest) to nie musisz mieć super sprzętu. Wystarczy z wkładki panasonic wm61 i rurki zrobić mikrofon i bedzie działać.

 

Wydaje mi się też, że źle się do tego zabierasz - tu ważniejsze są umiejętności, niż sam sprzęt. To nie jest tak, że im droższy mikrofon tym lepsze zwrotnice będziesz projektował. Ktoś zielony w temaice nawet na najlepszym mikrofonie i używając clio zrobi gorszą zwrotnicę niż osoba mająca pojęcie o co chodzi.

 

I tak w ogołe to nie jets ważne, czy mikrofon ma charke rowna jak stol czy jakies gorki i dolki, jesli wiesz o co chodzi w pomiarach to bedziesz zdawał sobie sprawe, że liczy sie i tak wzgledny stosunek charakterystyk. Dużo ważniejsze jest pomiesczenie (powinno by jak najmniej odbic od scian)

 

 

I tak przy okazji co to za bezsensowne podziały 500/1500?

El sueño de la razón produce monstruos.

Charakterystyka mikrofonu na samej górze to jest ważna jeżeli chcemy się bawić np. w waveguides i odpowiednio korygować charakterystyki. Poza tym - mikrofon na samej górze można "skalibrować" mierząc jakiś popularny gwizdek typu Seas 27TBFC/G albo 27TDFC i porównać wynik z kartą katalogową czy pomiarami hobbystów w rodzaju Marka K bądź Zaph'a. Szansa że dostaniemy walnięty egzemplarz z pokręconą górą jest mała, zwłaszcza że tweetery kupuje się zwykle parami.

 

Poza tym - podpisuję się pod powyższą wypowiedzią kol. Tomq88.

Hej. Dzięki za odp. Oczywiście, że najpierw muszę nauczyć się chodzić zanim zacznę latać ;) ale trochę chyba przesadzacie z tym super sprzętem.

 

Mikrofon wyniesie mnie jakieś 250zł + 150zł na MIC 100 + statyw i kabel - czy widzicie sens abym teraz kupował nazwijmy to gorszy sprzęt żeby za miesiąc czy dwa połowę zmieniać ?

 

Wysyłacie sprzeczne fluidy - mam kupić wkładkę za 15 zł i kalibrować ją głośnikami po dwie stówy ?

 

Wyczytałem, że wystarczy odpowiednio ustawić bramki i można mierzyć bo niskie F mnie nie interesują a podziały to 150/1500.

Dobry konstruktor więcej zrobi wkładką za 15zł niż kiepski najlepiej skalibrowanym systemem. Co do kalibracji taniego mikrofonu głośnikami za 200 PLN sztuka - głośniki i tak trzeba kupić jak się chce budować kolumnę. Zwłaszcza jeżeli górny podział ma być przy 1500Hz, warto zainwestować w przyzwoity tweeter.

 

PS. Dolny podział przy 150Hz - zdarowia żełaju. Na takich podziałach "wykładają się" profesjonaliści.

O dzięki Cadam. Znasz może adres jakiegoś tutka dla raczkujących w temacie ? Lub od czego zacząć czytanie dzieła pana Yoshi_80, pewnie od początku...

 

 

Pewnie masz dużo racji misiomor bo otworzyłem SPKWorkshow i przyznaję bez bicia, że jest to dla mnie chwilowo czarna magia ale wolę wydać trochę więcej zł niż potrzeba i mieć pewność, że mierzę czymś co się nadaje do mierzenia. Zwłaszcza jak mam sam skalibrować mikrofon kiedy nie wiem nawet jak ściągnąć charakterystykę z głośnika.

 

Te podziały to tak wstępnie sobie wymyśliłem. Wiem, że od 1500hz startują tylko przyzwoite tweetery i akurat miałem zamiar kupić 27TDFC :) ale coraz bardziej skłania się ku SS Disco R2604-833000

Elegancko Cadam, dzięki.

 

Misiomor potrafisz w kilku słowach wyjaśnić dlaczego ten RR nie zda egzaminu przy takim podziale ?

 

Ani parametry ani charakterystyka wg mnie nie zapowiadają żadnych problemów, oczywiście mogę się mylić.

 

BTW waveguide czyni głośnik bardziej kierunkowym czy bardziej dookolnych ? A może wpływa na coś zupełnie innego ?

Misiomor potrafisz w kilku słowach wyjaśnić dlaczego ten RR nie zda egzaminu przy takim podziale ?

 

Ani parametry ani charakterystyka wg mnie nie zapowiadają żadnych problemów, oczywiście mogę się mylić.

Jest sporo niezależnych pomiarów w których Vifa XT i jej pochodne zawsze ma problem z dużą ilością zwłaszcza drugiej harmonicznej w okolicach 2.5kHz i poniżej. W sumie nie dziwne skoro ten głośnik to właściwie same zawieszenia.

 

BTW waveguide czyni głośnik bardziej kierunkowym czy bardziej dookolnych ? A może wpływa na coś zupełnie innego ?

Skomplikowany temat. Dobry WG ma właściwie same zalety - podbija SPL w okolicach przełomu środka i góry (gdzie gwizdek jest najbardziej obciążony) a do tego pomaga na kierunkowość w najwyższej oktawie. Jest sporo pomiarów dostępnych w necie. Jedyna wada to konieczność kompensacji spadku SPL w kierunku wyższych tonów. Do tego ring-radiator'y mają w WG mniejsze problemy z nierównomiernościami SPL na osi w najwyższej oktawie w porównaniu z bardziej konwencjonalnymi kopułkami.

Dzięki. Wygląda na to, że z waszą pomocą coś fajnego z tych moich kolumn jednak wyjdzie.

 

Jak już je poskładam to w ramach podziękowania mogę zrobić tutka nt modelowania i wizualizacji kolumn w 3Ds Max.

 

Tutaj są SS Disco. Wiadomo, że nie wyglądają identycznie bo zrobiłem je w 20 min (wcześniej były tam Seas-y)

 

ale chyba taka dokładność wystarczy w celach poglądowych.

 

 

q1w2e3r4.gif

Nie daj sie wkrecic na profesjonalny mikrofon. Juz jednego na sasiednim temacie naciagneli na taki za 2xx zlotych albo i wiecej nawet. Tak jak wczesniej napisano, panasonic + rurka + kabel. Za kilkadziesiat zlotych mozna to nawet kupic(piku albo audiomega na allegro to sprzedawali) Jest do tego plik kalibrujacy takze nie trzeba sie samemu bawic. Sam uzywam takiego zestawienia i sie doskonale spisuje w amatorskich pomiarach. Charakterystyki w bliskim pomiarze pokrywaja sie z tymi od producenta takze nie ma co sie martwic.

Jak sie nauczysz robic pomiary i stwierdzisz, ze chcesz miec cos bardziej profesjonalnego, to sobie kupisz cos "drozszego"

 

Jak chcesz dobry glosnik do niskich podzialow to: RS28AN albo D2608-913000 badz tanszy 27TBFC/G DXT

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Nie daj sie wkrecic na profesjonalny mikrofon. Juz jednego na sasiednim temacie naciagneli na taki za 2xx zlotych albo i wiecej nawet.

 

Drogi mikrofon ma co najmniej jedno zero więcej w cenie.

 

Jest do tego plik kalibrujacy takze nie trzeba sie samemu bawic. Sam uzywam takiego zestawienia i sie doskonale spisuje w amatorskich pomiarach. Charakterystyki w bliskim pomiarze pokrywaja sie z tymi od producenta takze nie ma co sie martwic.

 

Mikrofony jakiś rozrzut charakterystyki mają.

 

http://www.audioamateur.com/media/danavaras2861.pdf

 

 

Dzięki pharoh. Kupię WM-61, zobaczę jak wygląda ta kalibracja, pomierzę to co mam w domu, może jakąś zwrotkę sklecę i jak mniej więcej będę wiedział o co chodzi to wtedy

kupię EMM-6.

 

Czy do WM-61 będę potrzebował przedwzmacniacza ? Jeżeli tak to czy Behringer mic100 się nada ? Miałbym już go na przyszłość.

Dzięki pharoh. Kupię WM-61, zobaczę jak wygląda ta kalibracja, pomierzę to co mam w domu, może jakąś zwrotkę sklecę i jak mniej więcej będę wiedział o co chodzi to wtedy

kupię EMM-6.

 

Czy do WM-61 będę potrzebował przedwzmacniacza ? Jeżeli tak to czy Behringer mic100 się nada ? Miałbym już go na przyszłość.

Ja WM-61 podłączam bezpośrednio pod kartę dźwiękową. Mam Creativa. Możesz w swoim komputerze sprawdzić jaką charakterystykę ma wejście mikrofonowe. Zapętlasz po prostu kablem z wyjścia na wejście mikrofonowe i mierzysz programem do pomiaru głośników.

Zrobiłem wzmacniacz mikrofonowy ale po pierwszym pomiarze zobaczyłem że jest zbyteczny.

  • 2 tygodnie później...

Kupiłem ekranowany przewód i kilka jacków mono i stereo i mam kilka pytań.

 

Przewód do kalibracji karty ten jack-jack ma być mono czy stereo ? I na jakich jackach ?

 

Przewód do połączenia mikrofonu z kartą ma być pewnie mono ale na jakim jacku ? I pod który kanał ?

 

Na który terminal ma wchodzić żyła sygnałowa na mikrofon ? Na ten obok którego jest fioletowa plamka ?

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Używaj tylko wtyczek jack stereo, bo mono zwiera jeden kanał do masy.

 

Przewód do kalibracji karty ten jack-jack ma być mono czy stereo ? I na jakich jackach ?

 

Jack stereo, łączysz lewy kanał wyjścia z lewym kanałem wejścia, prawy kanał wyjścia z prawym kanałem wejścia.

 

Przewód do połączenia mikrofonu z kartą ma być pewnie mono ale na jakim jacku ? I pod który kanał ?

 

Przewód może być mono, ale lepszy stereo.

 

 

Gość Cadam

(Konto usunięte)

ja używam behringera 8000 i przedwzmacniacza Marshall MXL Mic Mate PRO USB. Np. w programie TrueRTA jest już charakterystyka tego mikrofonu, moża ją sobie włączyć.

 

Jak się spisuje ten przedwzmacniacz?

Prawatyw:

Podział dolny (150Hz) OK ale dla układu aktywnego.

Podział górny zły! Wypada w zakresie najlepszego słyszenia i do tego wokali.

 

Kupuj co chcesz i działaj.

Charakterystykami się nie przejmuj.

To co otrzymasz z pomiarów będzie dziesiątki razy bardziej "przypadkowe" i powyginane...

 

W warunkach amatorskich właściwe wnioski wynikają z doświadczenia wielu pomiarów i eksperymentów z głośnikami i obudowami.

Nie zaś z charakterystyk mikrofonów.

150hz raczej na zwykłych cewkach nie zrobi wyjdą cudeńka. Dla głośników 20-25cm podział w 3 drogach nawet trudno jest zrobić przed częstotliwością utraty sztywności membrany.

I tak moim zdaniem wcale nie trzeba do tego dążyć za wszelka cenę bo układ 3 drożny ma i tak przewagi nad 2 drożnym. Wiec z czystym sumieniem można ustalać podział w okolicach 800 i 4000 hz, przy których sprawdzi się większość głośników.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.