Skocz do zawartości
IGNORED

Zegary nie tylko do DAC X


Luiis

Rekomendowane odpowiedzi

Z mojej walki, obecnie plac boju wygląda tak, że jeśli zasilacz nie ma za sobą 0R albo L1 wskazuje 9,5V.

W drodze eliminacji usunąłem najpierw wszystki 10R, co nic nie zmieniło, więc usunąłem wszystkie BC848. Bez skutku. Kolejny krok to wylutowanie ADR. Dalej nic. Wywaliłem jeszcze LEDa, R33 żeby uciąć połączenie z BC848.

W tym momencie za zasilaczem znajdują się R8 i R32, C1, C2, C41 i D4, i w dalszym ciągu po wlutowaniu 0R miernik wskazuje 0,25V a potem spada.

 

Umyłem płytkę i obejrzałem pod lupą kilka razy. Nic nie zwiera. Macie jakieś pomysły?

"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Tak jak Ci pisame

Macie jakieś pomysły?

 

Tak jak Ci pisałem na PW, sprzwdź czy po wlutowaniu R0 w miajsce diody nie masz tego rezystora na masie.

Ja miałem tak ponieważ rezystor typu melf jest nieco za krótki i krawęðż była w pobliżu krawędzi pada (z prawej strony, widząc napisy prawidłowo) i właśnie tam przywarło mi do masy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dlatego pisałem wcześniej o starannym montażu, elementy powinny być równiutko na padach i dajemy mało cyny.

Nie oszczędzamy na RMA7;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trzy godziny z lutownicą w ręku i zegar działa, tylko jeszcze raz muszę umyć płytkę bo wymieniałem kwarc i główny kondensator.

Zastosowałem 2200uF/25V Panasonic FC.

Co do montażu to wszystkie kondensatory ceramiczne montowałem pionowo, są to kondensatory 0805 a powinny być 0603.

Unikniemy przez to przypadkowych zwarć.

Teraz tylko muszę poszukać miernika częstotliwości, nie wiem tylko dlaczego swój sprzedałem.

 

Jutro prawdopodobnie porównawcze odsłuchy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-8095-0-16649000-1368115480_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Polutowałem drugą płytkę bo do tej ze zwarciem straciłem cierpliwość.

Poszło łatwiej. Uruchamiałem stopniowo i ostatecznie mam teraz płytkę podłączoną do prądu.

Tylko jak sprawdzić czy to działa?

Nie wlutowałem jeszcze kwarcu. Jakie powinny być napięcia na wyjściu zegara?

"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Mam na wyjściu 2,76V zasilanie 74LV 4,99V ale z kwarcem

 

Luiis możesz sprawdzić mam kilka wątpliwości na schemacie R32 jest między plusem zas. a R33 i D4 na druku jest zwarty a plus zasilania jest bezpośrednio na diodę D4.

R32 nie jest czasami zwarty ścieżką tj. plusem za L1? Na schemacie jest trochę inaczej.

R34 jest z jednej strony do L1, a z drugiej do R33 i D4 - jest to całkiem poprawnie :)

wymieniałem kwarc i główny kondensator.

Zastosowałem 2200uF/25V Panasonic FC.

Wydaje mi się że do tego zasilacza 2200µF zupełnie wystarczy. Większy kondensator (Panasonic FA 4700µF) wywalił mi wczoraj uzwojenie wtórne w trafie: Indel TSZZ 2,4/004MP (odradzam).

Wydaje mi się że C4P powinien być tantalowy, a C7 elektrolityczny z niskim ESR. U ciebie jest odwrotnie. Może to nie błąd, ale.. W tzw. "oryginale" na C7 jest rekomendowany nawet BGNX.

 

Zrobić pomiar częstotliwości na wyjściu? :)

Może być miernik z dokładnością 3 miejsc po przecinku (lub więcej).

C15 (trymer). C16, C17 służą do dostrojenia generatora, podane wartości są optymalne, zwiększanie pojemności obniża częstotliwość. Można na początek nie lutować 15pF i w miarę potrzeby dolutować 6, 10, lub 12p albo 15p.

Z reguły wystarcza 39p + trymer 4-20p.

R34 jest z jednej strony do L1, a z drugiej do R33 i D4 - jest to całkiem poprawnie :)

Nie R32 jest zwarty na PCB widać to na zdjęciu które zamieściłeś wyżej na schemacie jest ok.

Ja się sugerowałem tym co w schemacie.

 

Może być miernik z dokładnością 3 miejsc po przecinku (lub więcej).

 

Mógłbyś rozwinąć trochę temat?:)

"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Witam! Jestem nowy i nie wiem gdzie się przywitać dlatego zrobię to tu:-)

W i t a m W s z y s t k i c h !!!

Czy może, ktoś wkleić oscylogramy z wyjścia tego zegara ?

Jako ciekawostkę powiem, że mam bezpośredni dostęp do frezarki cnc, na której robię sobie płytki nieraz ale szczerze to się spóźniłem z rejestracją na tym forum bo mógłbym się podpiąć pod Wasze zamówienie i zrobić sobie taki czasomierz na 16.9344.

Z frezarki płytki są bardzo dokładne ale.... po pierwsze primo brak soldermaski i po drugie sekundo problem z ustawieniem na frezarce dla dwóch stron.

Czy może mi ktoś wyjaśnić czy R32 nie jest czasami zwarty ścieżką tj. plusem za L1? Na schemacie jest trochę inaczej.

Tak, to jest jednak niewielki błąd na pcb, chyba po jakichś modyfikacjach layoutu..

No cóż, zdarzyło sie, aleeee, nie ma wielkiego problemu, ponieważ w "normalnej" pracy układu napięcie trafia na diodę wiszącą jednym końcem w powietrzu... i podłączoną do pinu 3 w JP1, który służy do ew. podpięcia STB/Mute. Jeśli z tego nie korzystamy możemy w ogóle się tym nie przejmować, a nawet nie montować elementów wchodzących w skład tego układu czyli D4, R23,33,34, Q4 i R25.

Dla porządku można przeciąć to połączenie wg rysunku który zamieściłem poniżej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

(rysunek przedstawia nieco późniejszą wersję, powstałą po zleceniu PCB do produkcji, na której nie ma już tej ścieżki (sic))

Pozostawienie połączenia skutkowało by prawdopodobnie tym, że układ po podaniu masy na diodę D4 (pin 3 Jp1) normalnie się wyłączy, ale już nie "wstanie" po zaniku masy na tym pinie.

 

Co do wartości kondensatorów C4P i C7 sugerowałem się tym co otrzymałem z grupowego zamówienia.

W przypadku C4P może lepiej zerknij do noty MIC5209, zdaje się że tam piszą jaki jest zalecany kond na wyjściu.

Elektrolit nie jest błędem, byle by był z niskim ESR.

Co do C7 to różnie już tam kondy ćwiczyłem i naprawdę dobrze zegar działał z panasonikami HF i HFQ.

Kiedyś wstawiałem tam jakiegoś zwykłego samsunga i było takie wrażenie jakby z tym zegarem napęd lekko "podzwaniał" ( odsłuchach oczywiście) po wyminie na HFQ - cisza. Mówiąc szczerze nigdy nie próbowałem tam żadnego tantala... Być może będzie dobrze... ;)

 

ale.... po pierwsze primo brak soldermaski

Witam,

Bez soldermaski tego nie widzę, chyba...pod CNC robi się nieco inny projekt..

Pisz do mnie na PW, bo mam jeszcze jedną lub dwie płytki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Moje zegarki poskładane pracują dwa z trzech sztuk , mam tylko problem z ustawieniem częstotliwości.Po uruchomieniu z napięciem 5V z kondensatorami jak ze schematu częstotliwość jest z kwarcem 27mhz powiedzmy 27000250hz i żeby ją zmniejszyć trzeba wlutować w miejsce trymera około 200pf natomiast po wylutowaniu R9 napięcie się obniża a częstotliwość rośnie ponownie o jakieś 200hz.To samo z kwarcem 24,576 choć tu trochę mniejsze rozbieżności ale zawsze wyżej, natomiast z kwarcem 12,288 mam na wyjściu 12289540 na napięciu 3v na 5v jest o wiele lepiej .Pomiar wykonuję miernikiem częstotliwości który powinien teoretycznie mieć dokładność na zakresie 50Mhz kilkunastu herców choć nie mam oscyloskopu na którym mógłbym zweryfikować wynik.Pytanie jak u Was czy już dokonywaliście takich ustawień i co zmienić by dopasować częstotliwość bliżej .

Równolegle do trymera dolutuj kondensator(y) z zakresu 15p do 500p,

najlepiej w miejsce C16 i C17, trymer zostawił bym w spokoju, czymś trzeba dostroić.

Na początek próbował bym bez tych rezystorów, tylko z trymerem 4-20p.

Kolejne pojemności dokładane równolegle obniżają częstotliwość.

Nic dziwnego "gaśnie" generator, należało by zmieniać równocześnie kondensator C13 np z 39 na 20p

Może trzeba zwiększyc wartość C14 z 68p do np 82p.. nie wiem jeszcze nie prówałem tej kobinacji, u mnie nie było większych problemów. Wartości można dobierac doświadczalnie. Generator Colpitsa jest dość wrażliwy na zmiany pojemności, ponadto musimy pamietać że stosowane kondensatory mają czasem ogromny rozrzut wartości. jeśli masz możliwość pomiaru tak małych pojemności to spróbuj coś dobrać doświadczalnie.

Do swoich zegarów staram się stosować NPO 5% np. firmy PDC Co.Ltd. dość trudno dostępne, ale bardzo stabilne.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.