Jump to content

Chario Delphinus MKII

plastik1989

Utarło się w audio przeświadczenie, o występowaniu szkół brzmienia związanych z pewnymi narodami. I tak mamy amerykańską szkołę grania z potężnymi kolumnami i dziesiątkami błyszczących końcówek mocy Mcintosha, szkołę angielską z małymi i niepozornymi urządzeniami typu Naim czy Cambridge Audio, japońska szkoła perfekcyjnie wykonanych urządzeń Accuphase z czarującym i wciągającym dźwiękiem i jest też szkoła włoska.

_DSC1796.thumb.jpg.da167a63f05bd1d9837361cdf4d2203e.jpg_DSC1801.thumb.jpg.689fae3ae9e133bb8d488c5c9a89ad34.jpg_DSC1803.thumb.jpg.f0477f499cdce12a50c9d1f085afea35.jpg

Ją chyba poznać najłatwiej i najłatwiej zdefiniować: sam wygląd urządzenia nie daje nam nawet chwili wątpliwości. Chario to stuprocentowo przedstawiciel włoskiej szkoły – piękne wykonanie obudowy, boczki z naturalnego drewna idealne proporcje i ciekawy kształt. Chyba nie ma włoskiego produktu, który niezależnie od swojej funkcji miałby zaniedbaną kwestię estetyki – praktycznie każde urządzenie produkcji włoskiej zbudowane jest z dbałością o tą kwestię i tak też jest w Chario Delphinus.

_DSC1730.thumb.jpg.0045facddd1afd151952bcd962ae6634.jpg_DSC1731.thumb.jpg.ffc7aa9e8517cca3b6b3e572d4ff4b0e.jpg_DSC1732.thumb.jpg.99c9fbe7bf66284f60df0494c2971d8f.jpg

Z pozoru klasyczna konstrukcja dwudrożna, ma kilka charakterystycznych cech, rzadko spotykanych u konkurencji. Pierwsze co rzuca się w oczy to drewniane boczki, rozpropagowane i kojarzone ze starszymi modelami Sonus Faber, z czasów Franco Serblina. Design tych kolumn, wygląda wręcz zadziwiająco podobnie i biorąc pod uwagę fakt, że pochodzą z tego samego kraju, trudno nie nabrać podejrzeń, że jedni na drugich się patrzyli. Warto zaznaczyć, że firma Chario jest starsza niż Sonus Faber i początki działalności sięgają 1975 roku.

 

Podobnie jak we wspomnianych Sonus Faberach, tak i w Chario takie rozwiązanie konstrukcyjne obudowy, prócz niekwestionowanych walorów estetycznych, ma również pozytywne właściwości soniczne. Drewno poprzez swoją nieregularną strukturę łagodzi piki rezonansów. Właściwa konstrukcja obudowy wykonana jest z HDFu, czyli bardzo mocno sprasowanego drewna, który dobrze nadaje się do obróbki, jest wytrzymały. Polakierowane jest to grubą warstwą matowego lakieru o chropowatej strukturze. Efekt wizualny jest bardzo dobry i ładnie komponuje się to z drewnianym wykończeniem. Maskownice wyprofilowane są na kształt frontu obudowy i mocowane są na klasycznych kołkach.

Dosyć rzadko spotykanym rozwiązaniem jest tunel bass-refleks zamontowany od spodu obudowy. Ja osobiście jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, które ma wiele zalet: nie ogranicza konstruktora w doborze długości rury (tak więc nie trzeba zmniejszać jej średnicy), nie komplikuje ustawienia kolumny, nie słychać szumów z otworu jak to ma czasami miejsce, gdy otwór jest z przodu. Implikuje to użycie dedykowanych standów od producenta, które idealnie komponują się z kolumną i mają w pełni uwzględniony kształt pod wylot bass-refleks znajdujący się pod spodem. Chociaż, tak na prawdę nic strasznego się nie stanie, nawet gdy ustawimy te kolumny na innym standzie czy płaskiej powierzchni blatu. Monitory te, fabrycznie wyposażono w nóżki antywibracyjne, podnoszące kolumnę o kilka centymetrów.

_DSC1814.thumb.jpg.b741b9a9e9fd16ef74e2001d95a24838.jpg_DSC1808.thumb.jpg.b862e90080fff67338f66ab33356db2e.jpg

Przetworniki jakie zastosowało Chario, to ich własne produkty, zarówno 38mm kopułka wysokotonowa jak i 16 cm głośnik nisko-średnio tonowy, o odlewanym metalowym koszu.

 

Dźwięk Chario Delphinus MKII koresponduje z ich wyglądem i jest dostojny, spokojny i chyba najlepszym słowem jakie mógłbym użyć, to jakbym napisał, że jest piękny. Piękny, wciągający, muzykalny.

_DSC1803.thumb.jpg.f0477f499cdce12a50c9d1f085afea35.jpg_DSC1805.thumb.jpg.2c61e578a6e1877e31b7603a0cb76078.jpg

Od pierwszych taktów zdajemy sobie sprawę, że konstruktorzy tej kolumny mieli jasno zdefiniowany pomysł na dźwięk. Najważniejsze dla Nich była przyjemność z odbioru tworzonych przez Delphinusa dźwięków, głębię i nasycenie tychże.

To od samego początku pozytywnie zaskakuje, każdy dźwięk jest niezwykle głęboki, soczysty, mieni się wybrzmieniami. Wokale robią niezwykłe wrażenie i mocno skupiają na sobie uwagę. Raczej niemożliwością jest uzyskać syczenie, suchość czy ostre sybilanty w tym zakresie, nawet w niezbyt dobrze dobranym systemie.

 

Wysokie tony są otwarte, lekkie, wyraźnie oddają aurę nagrania oraz efekty przestrzenne. Pięknie uzupełniają resztę pasm, nie narzucając się za bardzo, nie odwracają uwagi słuchacza od głównego nurtu muzycznego.

 

Zakres basowy najwyraźniej daje odczuć rękę konstruktora i sposób w jaki został wymodelowany dźwięk tej kolumny. Mamy tu do czynienia z monitorem i jak każdy monitor bas jest sumą wypadową pewnych kompromisów. Zwykle sprowadza się to do wyważenia kwestii ilości basu versus jego kontrola. W Chario temat rozwiązali w bardzo ciekawy sposób, bas jest punktowy i bardzo dobrze kontrolowany. Natomiast, czuć wyraźnie, że najniższe rejestry basu są okrojone ilościowo, lecz rekompensowane jest to zwiększoną ilością wyższego basu. I tym zabiegiem uzyskano wrażenie pełnego, głębokiego basu z dużym wypełnieniem jaki daje nieco podbity wyższy bas, przy jednoczesnym, wyraźnym konturze najniższych zakresów. Jest to sztuczka psycho-akustyczna, która pozwala nam odczuć potęgę i sporą ilość basu, a nie wiążę się z przebasowieniem i buczeniem tego zakresu.

_DSC1813.thumb.jpg.7ad2069d2c2317d0c597b80202b94222.jpg
 

Nie brzmi to jak opis najbardziej neutralnego brzmienia i takie nie jest, ale przyjąć to trzeba jako zaletę. W monitorze z basem zawsze coś trzeba wyczarować by nie czuć było niedoboru i tutaj zrobione to zostało znakomicie. Moim zdaniem jest to jeden z najciekawszych i najprzyjemniejszych dolnych zakresów, jakie dane było mi słychać z monitorów.

 

Ciekawa rzecz ma się z dynamiką, bo o ile bas przy swej obszerności jest spokojny, średnica głęboka i nasycona to narzucać by się mogło od razu skojarzenie, że dynamika będzie utemperowana w takim towarzystwie. Natomiast jest dokładnie odwrotnie. Dynamika jest fantastyczna i dodaje iskier nagraniom, fantastycznie zgrywa się z wybrzmieniami jakie dają wysokie tony i głębią wokali. Tak jakby udało się twórcom tej kolumny wyciągnąć wszystkie najważniejsze elementy dźwięku i z tej esencji stworzyć ekstrakt samej przyjemności jaką daje słuchanie muzyki. Moim zdaniem to największa zaleta tej kolumny i cecha, która odróżnia ją od konkurencji. Gdyby chcieć rozbić dźwięk tej kolumny na pojedyncze zakresy, pewnie udałoby się znaleźć lepszego konkurenta, ale żaden ze znanych mi kolumn tej klasy, nie potrafi tego wszystkiego tak dobrze połączyć.

 

Widać wyraźnie, że piszę o tej kolumnie w superlatywie i tak jest, bo spodobała mi się bardzo. Podoba mi się jej wygląd, który idealnie trafia w moje gusta, podoba mi się jej wykonanie, które zaskakuje wysokim kunsztem rzemieślniczym. Podoba mi się jej dźwięk, który w całości nastawiony jest na to, co w całej zabawie w audio jest (a przynajmniej powinno być) najważniejsze – czyli przyjemność ze słuchania muzyki. Nie powiem, że jest to najlepsza kolumna głośnikowa w tej kategorii, bo to zależne jest od indywidualnych oczekiwań odbiorcy. Ale dla osoby takiej jak ja, która muzykalność zawsze przekłada nad jakość poszczególnych dźwięków, a jakość wykonania i dokładność stawia wyżej, niż awangardowy design, to jest to kolumna idealna i najlepsza znana mi w tej klasie.

_DSC1801.thumb.jpg.689fae3ae9e133bb8d488c5c9a89ad34.jpg_DSC1808.thumb.jpg.b862e90080fff67338f66ab33356db2e.jpg

Gorąco mogę ją polecić do bardzo szerokiego wachlarza systemów. Bardzo przyzwoicie zagrała (i pokazała swoje największe plusy) nawet z tanim wzmacniaczem Dynavoice, dając sporo frajdy z muzyki. Jeśli chcemy operować w łagodnym budżecie, to kompania brytyjskich sprzętów spod znaku Cambridge Audio, Arcam czy węgiersko-brytyjski Heed bez zrujnowania portfela pozwoli wyciągnąć nam znacznie więcej z muzyki. Jeśli zapragnęlibyśmy lampę, to przy 90 dB skuteczności mamy otwartą drogę całej gamy wzmacniaczy lampowych, w tym również do SETów. Przy takiej wysokiej skuteczności i z tej klasy głośnikiem wysokotonowym kolumna pokaże pełnie swoich możliwości. Jednym zdaniem, świetna kolumna dla każdego melomana.

 

 

Rafał Czuk

 

 

Dane techniczne:

 

Typ: kolumna podstawkowa

Skuteczność: 90 dB

Moc: 70 W

Impedancja: 4 Ω

Pasmo przenoszenia: 55 Hz- 20 kHz

Budowa: 2-drożna

Przetworniki: 1 × Tweeter 38 mm; 1 × Woofer 160 mm

Wymiary: 410 × 230 × 330 mm

Waga: 12 kg/szt.

Cena: 6490 zł/para

 

Do testów dostarczył: www.nautilius.net.pl

 

 



User Feedback

Recommended Comments

Świetne kolumny. Byłem długoletnim właścicielem wersji mk1. Wymieniłem dopiero na inny, wyższy model Chario. Jeżeli zainwestujemy w dużo droższy od nich samych wzmacniacz (polecam lampowy) i poświęcimy trochę czasu na dopasowanie poszczególnych elementów toru można na takiej podstawie stworzyć system na długie, długie lata.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
19 godzin temu, szpakowski napisał:

Świetne kolumny. Byłem długoletnim właścicielem wersji mk1. Wymieniłem dopiero na inny, wyższy model Chario. Jeżeli zainwestujemy w dużo droższy od nich samych wzmacniacz (polecam lampowy) i poświęcimy trochę czasu na dopasowanie poszczególnych elementów toru można na takiej podstawie stworzyć system na długie, długie lata.

Potwierdzam. Usłyszałem je kiedyś u kogoś i już nic nie smakowało tak samo długi czas.. jak będę mieć więcej kasy, to chyba też się szarpnę na wyższy model Chario, choć na pewno nie z serii Constellation, bo Pegasus ma trudny do opanowania bas, Cygnus jest z kolei skopany, przynajmniej tak grał w pokoju odsłuchowym, a Delphinus to "tylko" monitor.. który jednak jest mega.

  • Like 1

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
1 godzinę temu, admor napisał:

Pegasus ma trudny do opanowania bas

Praktycznie do wszystkich Chario potrzeba wzmacniacz z dobrą kontrolą basu, nie musi być mocny ale bas musi umieć utrzymać w ryzach ... wtedy Chario się odwdzięczą pięknym naturalnym w odbiorze dźwiękiem. 

Po sprzedaży Delphinusów długo nie mogłem znaleźć nic sensownego co by je zastąpiło i zagrało lepiej ... o wyglądzie nie wspomnę ... dopiero inny model Chario sprostał moim oczekiwaniom ale to zupełnie inne pieniądze. 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
2 godziny temu, szpakowski napisał:

Praktycznie do wszystkich Chario potrzeba wzmacniacz z dobrą kontrolą basu, nie musi być mocny ale bas musi umieć utrzymać w ryzach ... wtedy Chario się odwdzięczą pięknym naturalnym w odbiorze dźwiękiem. 

Po sprzedaży Delphinusów długo nie mogłem znaleźć nic sensownego co by je zastąpiło i zagrało lepiej ... o wyglądzie nie wspomnę ... dopiero inny model Chario sprostał moim oczekiwaniom ale to zupełnie inne pieniądze. 

Tu się zgodzić muszę u mnie aviator ghibli mają do dyspozycji prawie 1kw mocy przy wysterowaniu obu kanałów. Teraz dopiero one pięknie grają, ale to zasługa nie tylko wzmacniacza ale i samych chario. Seria aviator gra zdecydowanie lepiej od consteletion.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
20 godzin temu, kaaapa napisał:

Seria aviator gra zdecydowanie lepiej od consteletion.

Nie ma się co dziwić ... jest również droższa. Odpowiednik Delphinusów za 6.490 to wydatek 9.990 za Nobile. 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Z ciekawości kiedyś wpiąłem je w swój system. Niestety nie wypadło dobrze mimo, że wzmacniacz, który posiadam radzi sobie dobrze nawet z trudniejszymi kolumnami. Opisywany tu bas wypadł bułowato. Piszę to aby raczej nie łączyć Chario z Octave. Dystrybutor Lectora rekomendował swoje wzmacniacze, ponoć świetnie się zgrywają z Chario.

  • Like 2

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Mam mk1 z Roksan K3. Mocy i kontroli niskich nie brakuje. Ale jest niedosyt. Obawiam się, że w kwestii wzmacniacza. Lampa? Hmm, tylko co.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
15 godzin temu, morawka napisał:

Audio Research 

Cena powala. Podoba mi się Unison Reserach Preludio; ale tylko z wyglądu bo nie słyszałem.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
morawka

Posted (edited)

Chario są z natury raczej po cieplej stronie z miękkim i lekko zaokrąglonym basem, 

dobrze zgrywają się z lampa , ale raczej PP, taka o raczej przejrzystym , dynamicznym charakterze - taki jest Audio Research, ( sprawdzone połączenie z VS55 ) Unison Research to trochę inne granie ( z chario bym nie łączył )

z monoblokami SE Mingda na 805 było już zbyt miękko 

Edited by morawka

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
3 godziny temu, morawka napisał:

( z chario bym nie łączył )

Dziękuję za sugestie. Z Roksan K3 grają mi na niektórych CD zbyt krzykliwie ale to chyba wina K3 bo CD to Lector na ecc81 Brimar.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Moja opinia tymczasem jest taka , ze o ile dół faktycznie potrafi zachwycić to górą byłem od początku rozczarowany, - zdecydowanie jej było za mało szczególnie przy cichym słuchaniu, momentami aż sie doszukiwałem uszami zeby coś w tym pasmie wyraźnie dosłyszeć. Nie wiem być może mój słuch coś już nie ten tego ale z drugiej strony użytkowane kolumny przed Delphinusami jak i kolejne po nich nie miały tego problemu.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
7 godzin temu, mcemsi napisał:

górą byłem od początku rozczarowany, - zdecydowanie jej było za mało szczególnie przy cichym słuchaniu

Mam zupełnie odmienne zdanie. Ale to może za sprawą przebudowanej zwrotnicy bo fabryczne elementy to porażka.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Obaj macie rację. Delphinusy mają celowo mocno zamuloną górę, mimo użycia wysokotonowych własnej produkcji (świetnej jakości). Myślę, że celowo dali śmieciową zwrotnicę, żeby przy Aviatorze nagle było dużo lepiej, mimo użycia tego samego głośnika, o ile się nie mylę

Co do synergii, to takiemu miłemu gościowi sprzedałem do nich Nelson Pass'a F5 - i jest to świetny do nich wybór. Walczył z Abrahamsen'em oraz lampowcem z projektu Reduktora Szumu.. no i zagrał chyba najlepiej z nich wszystkich.

  • Like 1

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Delphinusy to świetna kolumna, to trzeba przyznać. Ja gdybym nie miał już docelowych kolumn czaiłbym się na Nobile. Niesamowite paczki!

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

delphinusy są wrażliwe na ustawienie, u mnie najlepiej grają dość mocno dogięte do środka, przy innym ustawieniu faktycznie góra troche znika

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

A ja proponuję autorowi bardziej przyłożyć się do tego, aby felietony były pisane poprawną polszczyzną. Już na początku tekstu błędy - przymiotniki ( włoski, angielski, japoński) pisane raz małą (poprawnie), raz wielką literą (błędnie) - brak wiedzy i brak konsekwencji. Dalej nie czytałem - po takim wstępie nie mogłem 😞 .

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
3 godziny temu, Franz-007 napisał:

A ja proponuję autorowi bardziej przyłożyć się do tego, aby felietony były pisane poprawną polszczyzną. Już na początku tekstu błędy - przymiotniki ( włoski, angielski, japoński) pisane raz małą (poprawnie), raz wielką literą (błędnie) - brak wiedzy i brak konsekwencji. Dalej nie czytałem - po takim wstępie nie mogłem 😞 .

Ok dziękuję za uwagę, poprawiam. 

  • Like 2

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
14 godzin temu, plastik1989 napisał:

Ok dziękuję za uwagę, poprawiam. 

Dziękuję, zatem czytam dalej.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Przeczytałem. Został jeszcze jeden przymiotnik z błędem:

 Chyba nie ma włoskiego produktu, który niezależnie od swojej funkcji miałby zaniedbaną kwestię estetyki – każde urządzenie produkcji Włoskiej bardzo poważnie podchodzi do tej kwestii i tak też jest w Chario Delphinus.

W tym zdaniu jest także błąd stylistyczny: urządzenie nie może podchodzić bardzo poważnie do własnej produkcji. To człowiek podchodzi bardzo poważnie do tego co produkuje.

Poza tym HDF to:

1. płyta ze sprasowanych włókien drzewnych a nie sprasowanego drewna;

2. płyt HDF używa się do produkcji tylnych ścianek w meblach, ze względu na grubość tychże płyt wynoszącą 3mm - więc raczej trudno byłoby z 3mm płyty wykonać elementy konstrukcyjne - do konstrukcji m.in. zestawów  głośnikowych używa się płyt MDF.

 

Co samych Chario - bardzo zacne kolumienki, gdy kupowałem monitory brałem je pod uwagę, lecz kupiłem Xaviany, których słuchałem kilka lat temu przy jakiejś okazji, i tak zapadły mi w pamięć, że to je wybrałem.

Edited by Franz-007
  • Thanks 1

Share this comment


Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Canton GLE 30

    Jeśli do tej pory rodzinne firmy kojarzyliście głównie z dwu – trzyosobowymi bytami znanymi co najwyżej w kręgu bliższych i dalszych znajomych najwyższa pora uaktualnić posiadane informacje. Weźmy na ten przykład niemieckiego, działającego od 1972 r. i zatrudniającego obecnie około 150 - osobową załogę Cantona. Marka znana, z tradycjami i co najważniejsze powszechnie dostępna a poza stricte high-endowymi flagowcem (aktywne Smart Reference 5 K za raptem 38 kPLN) nad wyraz łaskawie obchodząca się

    Fr@ntz
    [email protected]
    Kolumny

    Audio Pro P5

    W związku ze zbliżającymi się wielkimi krokami wakacjami zainteresowania szczęśliwców wybierających się na zasłużone urlopy przenoszone są z pełnowymiarowych urządzeń stacjonarnych na ich zdecydowanie bardziej poręczne „substytuty”. Chodzi oczywiście o wszelakiej maści mniej, bądź bardziej personalne generatory dźwięków, czyli słuchawki (vide daleko nie szukając dopiero co  recenzowane House of Marley Positive Vibration XL ANC), jak i coraz bardziej zyskujące na popularności przenośne głośniki B

    Fr@ntz
    [email protected]
    Kolumny

    House of Marley Positive Vibration XL ANC

    Skoro co nieco o założycielach House of Marley, czyli potomkach najsłynniejszego rastafarianina, jaki po tym łez padole stąpał, zdążyłem już wspomnieć przy okazji recenzji przenośnego głośnika  Bag of Riddim 2.0, to tym razem śledzenie ich losów pozwolę sobie odpuścić. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że o ile w początkowej fazie projektu HoM (House of Marley) można było mieć obawy, iż jest to ewidentny skok na kasę, czyli mówiąc zgodnie z obowiązującymi standardami biznesowego  savoir-vivre’

    Fr@ntz
    [email protected]
    Słuchawki

    Stockfish Records Vinyl

    By przyciągnąć do siebie snowych słuchaczy i zaprezentować jakość wydań swojej wytwórni, Stockfish wydał album kompilacyjny, zawierający zbiór najciekawszych utworów z przeciągu ostatnich czterech lat. Wśród wykonawców znaleźli się między innymi: Chris Jones, Christian Willisohn, Steve Strauss i wielu innych.   Prócz walorów artystycznych, album ma pokazać możliwości techniczne stosowanego przez Stockfish technologii Direct Metal Master (DMM).   Album utrzymany w spokojnym, m

    plastik1989
    plastik1989
    Muzyka

    Dynavoice Challenger CA802BT 

    Świat sprzętów audio od lat większych zmian nie miał. W zasadzie rozmowa o sprzęcie Hi-Fi mogłaby się przez wiele dekad ograniczyć do rozmowy o gramofonie, wzmacniaczu i kolumnach. Później doszedłby jeszcze odtwarzacz CD, a całkiem niedawno pliki. Biorąc pod uwagę pół wieku (jak nie dłużej) trwania ery poważnego Hi-Fi, to dosyć małe spektrum urządzeń. Natomiast ostatnie lata wprowadzają pewne zamieszenie do tego, nieco skostniałego układu. Poprzez pojawienie się nowych technologii (a w zasa

    plastik1989
    plastik1989
    Wzmacniacze 3
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.