Skocz do zawartości
Kolumny

Chario Delphinus MKII

Utarło się w audio przeświadczenie, o występowaniu szkół brzmienia związanych z pewnymi narodami. I tak mamy amerykańską szkołę grania z potężnymi kolumnami i dziesiątkami błyszczących końcówek mocy Mcintosha, szkołę angielską z małymi i niepozornymi urządzeniami typu Naim czy Cambridge Audio, japońska szkoła perfekcyjnie wykonanych urządzeń Accuphase z czarującym i wciągającym dźwiękiem i jest też szkoła włoska.

_DSC1796.thumb.jpg.da167a63f05bd1d9837361cdf4d2203e.jpg_DSC1801.thumb.jpg.689fae3ae9e133bb8d488c5c9a89ad34.jpg_DSC1803.thumb.jpg.f0477f499cdce12a50c9d1f085afea35.jpg

Ją chyba poznać najłatwiej i najłatwiej zdefiniować: sam wygląd urządzenia nie daje nam nawet chwili wątpliwości. Chario to stuprocentowo przedstawiciel włoskiej szkoły – piękne wykonanie obudowy, boczki z naturalnego drewna idealne proporcje i ciekawy kształt. Chyba nie ma włoskiego produktu, który niezależnie od swojej funkcji miałby zaniedbaną kwestię estetyki – praktycznie każde urządzenie produkcji włoskiej zbudowane jest z dbałością o tą kwestię i tak też jest w Chario Delphinus.

_DSC1730.thumb.jpg.0045facddd1afd151952bcd962ae6634.jpg_DSC1731.thumb.jpg.ffc7aa9e8517cca3b6b3e572d4ff4b0e.jpg_DSC1732.thumb.jpg.99c9fbe7bf66284f60df0494c2971d8f.jpg

Z pozoru klasyczna konstrukcja dwudrożna, ma kilka charakterystycznych cech, rzadko spotykanych u konkurencji. Pierwsze co rzuca się w oczy to drewniane boczki, rozpropagowane i kojarzone ze starszymi modelami Sonus Faber, z czasów Franco Serblina. Design tych kolumn, wygląda wręcz zadziwiająco podobnie i biorąc pod uwagę fakt, że pochodzą z tego samego kraju, trudno nie nabrać podejrzeń, że jedni na drugich się patrzyli. Warto zaznaczyć, że firma Chario jest starsza niż Sonus Faber i początki działalności sięgają 1975 roku.

 

Podobnie jak we wspomnianych Sonus Faberach, tak i w Chario takie rozwiązanie konstrukcyjne obudowy, prócz niekwestionowanych walorów estetycznych, ma również pozytywne właściwości soniczne. Drewno poprzez swoją nieregularną strukturę łagodzi piki rezonansów. Właściwa konstrukcja obudowy wykonana jest z HDFu, czyli bardzo mocno sprasowanego drewna, który dobrze nadaje się do obróbki, jest wytrzymały. Polakierowane jest to grubą warstwą matowego lakieru o chropowatej strukturze. Efekt wizualny jest bardzo dobry i ładnie komponuje się to z drewnianym wykończeniem. Maskownice wyprofilowane są na kształt frontu obudowy i mocowane są na klasycznych kołkach.

Dosyć rzadko spotykanym rozwiązaniem jest tunel bass-refleks zamontowany od spodu obudowy. Ja osobiście jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, które ma wiele zalet: nie ogranicza konstruktora w doborze długości rury (tak więc nie trzeba zmniejszać jej średnicy), nie komplikuje ustawienia kolumny, nie słychać szumów z otworu jak to ma czasami miejsce, gdy otwór jest z przodu. Implikuje to użycie dedykowanych standów od producenta, które idealnie komponują się z kolumną i mają w pełni uwzględniony kształt pod wylot bass-refleks znajdujący się pod spodem. Chociaż, tak na prawdę nic strasznego się nie stanie, nawet gdy ustawimy te kolumny na innym standzie czy płaskiej powierzchni blatu. Monitory te, fabrycznie wyposażono w nóżki antywibracyjne, podnoszące kolumnę o kilka centymetrów.

_DSC1814.thumb.jpg.b741b9a9e9fd16ef74e2001d95a24838.jpg_DSC1808.thumb.jpg.b862e90080fff67338f66ab33356db2e.jpg

Przetworniki jakie zastosowało Chario, to ich własne produkty, zarówno 38mm kopułka wysokotonowa jak i 16 cm głośnik nisko-średnio tonowy, o odlewanym metalowym koszu.

 

Dźwięk Chario Delphinus MKII koresponduje z ich wyglądem i jest dostojny, spokojny i chyba najlepszym słowem jakie mógłbym użyć, to jakbym napisał, że jest piękny. Piękny, wciągający, muzykalny.

_DSC1803.thumb.jpg.f0477f499cdce12a50c9d1f085afea35.jpg_DSC1805.thumb.jpg.2c61e578a6e1877e31b7603a0cb76078.jpg

Od pierwszych taktów zdajemy sobie sprawę, że konstruktorzy tej kolumny mieli jasno zdefiniowany pomysł na dźwięk. Najważniejsze dla Nich była przyjemność z odbioru tworzonych przez Delphinusa dźwięków, głębię i nasycenie tychże.

To od samego początku pozytywnie zaskakuje, każdy dźwięk jest niezwykle głęboki, soczysty, mieni się wybrzmieniami. Wokale robią niezwykłe wrażenie i mocno skupiają na sobie uwagę. Raczej niemożliwością jest uzyskać syczenie, suchość czy ostre sybilanty w tym zakresie, nawet w niezbyt dobrze dobranym systemie.

 

Wysokie tony są otwarte, lekkie, wyraźnie oddają aurę nagrania oraz efekty przestrzenne. Pięknie uzupełniają resztę pasm, nie narzucając się za bardzo, nie odwracają uwagi słuchacza od głównego nurtu muzycznego.

 

Zakres basowy najwyraźniej daje odczuć rękę konstruktora i sposób w jaki został wymodelowany dźwięk tej kolumny. Mamy tu do czynienia z monitorem i jak każdy monitor bas jest sumą wypadową pewnych kompromisów. Zwykle sprowadza się to do wyważenia kwestii ilości basu versus jego kontrola. W Chario temat rozwiązali w bardzo ciekawy sposób, bas jest punktowy i bardzo dobrze kontrolowany. Natomiast, czuć wyraźnie, że najniższe rejestry basu są okrojone ilościowo, lecz rekompensowane jest to zwiększoną ilością wyższego basu. I tym zabiegiem uzyskano wrażenie pełnego, głębokiego basu z dużym wypełnieniem jaki daje nieco podbity wyższy bas, przy jednoczesnym, wyraźnym konturze najniższych zakresów. Jest to sztuczka psycho-akustyczna, która pozwala nam odczuć potęgę i sporą ilość basu, a nie wiążę się z przebasowieniem i buczeniem tego zakresu.

_DSC1813.thumb.jpg.7ad2069d2c2317d0c597b80202b94222.jpg
 

Nie brzmi to jak opis najbardziej neutralnego brzmienia i takie nie jest, ale przyjąć to trzeba jako zaletę. W monitorze z basem zawsze coś trzeba wyczarować by nie czuć było niedoboru i tutaj zrobione to zostało znakomicie. Moim zdaniem jest to jeden z najciekawszych i najprzyjemniejszych dolnych zakresów, jakie dane było mi słychać z monitorów.

 

Ciekawa rzecz ma się z dynamiką, bo o ile bas przy swej obszerności jest spokojny, średnica głęboka i nasycona to narzucać by się mogło od razu skojarzenie, że dynamika będzie utemperowana w takim towarzystwie. Natomiast jest dokładnie odwrotnie. Dynamika jest fantastyczna i dodaje iskier nagraniom, fantastycznie zgrywa się z wybrzmieniami jakie dają wysokie tony i głębią wokali. Tak jakby udało się twórcom tej kolumny wyciągnąć wszystkie najważniejsze elementy dźwięku i z tej esencji stworzyć ekstrakt samej przyjemności jaką daje słuchanie muzyki. Moim zdaniem to największa zaleta tej kolumny i cecha, która odróżnia ją od konkurencji. Gdyby chcieć rozbić dźwięk tej kolumny na pojedyncze zakresy, pewnie udałoby się znaleźć lepszego konkurenta, ale żaden ze znanych mi kolumn tej klasy, nie potrafi tego wszystkiego tak dobrze połączyć.

 

Widać wyraźnie, że piszę o tej kolumnie w superlatywie i tak jest, bo spodobała mi się bardzo. Podoba mi się jej wygląd, który idealnie trafia w moje gusta, podoba mi się jej wykonanie, które zaskakuje wysokim kunsztem rzemieślniczym. Podoba mi się jej dźwięk, który w całości nastawiony jest na to, co w całej zabawie w audio jest (a przynajmniej powinno być) najważniejsze – czyli przyjemność ze słuchania muzyki. Nie powiem, że jest to najlepsza kolumna głośnikowa w tej kategorii, bo to zależne jest od indywidualnych oczekiwań odbiorcy. Ale dla osoby takiej jak ja, która muzykalność zawsze przekłada nad jakość poszczególnych dźwięków, a jakość wykonania i dokładność stawia wyżej, niż awangardowy design, to jest to kolumna idealna i najlepsza znana mi w tej klasie.

_DSC1801.thumb.jpg.689fae3ae9e133bb8d488c5c9a89ad34.jpg_DSC1808.thumb.jpg.b862e90080fff67338f66ab33356db2e.jpg

Gorąco mogę ją polecić do bardzo szerokiego wachlarza systemów. Bardzo przyzwoicie zagrała (i pokazała swoje największe plusy) nawet z tanim wzmacniaczem Dynavoice, dając sporo frajdy z muzyki. Jeśli chcemy operować w łagodnym budżecie, to kompania brytyjskich sprzętów spod znaku Cambridge Audio, Arcam czy węgiersko-brytyjski Heed bez zrujnowania portfela pozwoli wyciągnąć nam znacznie więcej z muzyki. Jeśli zapragnęlibyśmy lampę, to przy 90 dB skuteczności mamy otwartą drogę całej gamy wzmacniaczy lampowych, w tym również do SETów. Przy takiej wysokiej skuteczności i z tej klasy głośnikiem wysokotonowym kolumna pokaże pełnie swoich możliwości. Jednym zdaniem, świetna kolumna dla każdego melomana.

 

 

Rafał Czuk

 

 

Dane techniczne:

 

Typ: kolumna podstawkowa

Skuteczność: 90 dB

Moc: 70 W

Impedancja: 4 Ω

Pasmo przenoszenia: 55 Hz- 20 kHz

Budowa: 2-drożna

Przetworniki: 1 × Tweeter 38 mm; 1 × Woofer 160 mm

Wymiary: 410 × 230 × 330 mm

Waga: 12 kg/szt.

Cena: 6490 zł/para

 

Do testów dostarczył: www.nautilius.net.pl

 

 

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Świetne kolumny. Byłem długoletnim właścicielem wersji mk1. Wymieniłem dopiero na inny, wyższy model Chario. Jeżeli zainwestujemy w dużo droższy od nich samych wzmacniacz (polecam lampowy) i poświęcimy trochę czasu na dopasowanie poszczególnych elementów toru można na takiej podstawie stworzyć system na długie, długie lata.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, szpakowski napisał:

Świetne kolumny. Byłem długoletnim właścicielem wersji mk1. Wymieniłem dopiero na inny, wyższy model Chario. Jeżeli zainwestujemy w dużo droższy od nich samych wzmacniacz (polecam lampowy) i poświęcimy trochę czasu na dopasowanie poszczególnych elementów toru można na takiej podstawie stworzyć system na długie, długie lata.

Potwierdzam. Usłyszałem je kiedyś u kogoś i już nic nie smakowało tak samo długi czas.. jak będę mieć więcej kasy, to chyba też się szarpnę na wyższy model Chario, choć na pewno nie z serii Constellation, bo Pegasus ma trudny do opanowania bas, Cygnus jest z kolei skopany, przynajmniej tak grał w pokoju odsłuchowym, a Delphinus to "tylko" monitor.. który jednak jest mega.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, admor napisał:

Pegasus ma trudny do opanowania bas

Praktycznie do wszystkich Chario potrzeba wzmacniacz z dobrą kontrolą basu, nie musi być mocny ale bas musi umieć utrzymać w ryzach ... wtedy Chario się odwdzięczą pięknym naturalnym w odbiorze dźwiękiem. 

Po sprzedaży Delphinusów długo nie mogłem znaleźć nic sensownego co by je zastąpiło i zagrało lepiej ... o wyglądzie nie wspomnę ... dopiero inny model Chario sprostał moim oczekiwaniom ale to zupełnie inne pieniądze. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, szpakowski napisał:

Praktycznie do wszystkich Chario potrzeba wzmacniacz z dobrą kontrolą basu, nie musi być mocny ale bas musi umieć utrzymać w ryzach ... wtedy Chario się odwdzięczą pięknym naturalnym w odbiorze dźwiękiem. 

Po sprzedaży Delphinusów długo nie mogłem znaleźć nic sensownego co by je zastąpiło i zagrało lepiej ... o wyglądzie nie wspomnę ... dopiero inny model Chario sprostał moim oczekiwaniom ale to zupełnie inne pieniądze. 

Tu się zgodzić muszę u mnie aviator ghibli mają do dyspozycji prawie 1kw mocy przy wysterowaniu obu kanałów. Teraz dopiero one pięknie grają, ale to zasługa nie tylko wzmacniacza ale i samych chario. Seria aviator gra zdecydowanie lepiej od consteletion.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, kaaapa napisał:

Seria aviator gra zdecydowanie lepiej od consteletion.

Nie ma się co dziwić ... jest również droższa. Odpowiednik Delphinusów za 6.490 to wydatek 9.990 za Nobile. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości kiedyś wpiąłem je w swój system. Niestety nie wypadło dobrze mimo, że wzmacniacz, który posiadam radzi sobie dobrze nawet z trudniejszymi kolumnami. Opisywany tu bas wypadł bułowato. Piszę to aby raczej nie łączyć Chario z Octave. Dystrybutor Lectora rekomendował swoje wzmacniacze, ponoć świetnie się zgrywają z Chario.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chario są z natury raczej po cieplej stronie z miękkim i lekko zaokrąglonym basem, 

dobrze zgrywają się z lampa , ale raczej PP, taka o raczej przejrzystym , dynamicznym charakterze - taki jest Audio Research, ( sprawdzone połączenie z VS55 ) Unison Research to trochę inne granie ( z chario bym nie łączył )

z monoblokami SE Mingda na 805 było już zbyt miękko 

Edytowane przez morawka

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja opinia tymczasem jest taka , ze o ile dół faktycznie potrafi zachwycić to górą byłem od początku rozczarowany, - zdecydowanie jej było za mało szczególnie przy cichym słuchaniu, momentami aż sie doszukiwałem uszami zeby coś w tym pasmie wyraźnie dosłyszeć. Nie wiem być może mój słuch coś już nie ten tego ale z drugiej strony użytkowane kolumny przed Delphinusami jak i kolejne po nich nie miały tego problemu.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, mcemsi napisał:

górą byłem od początku rozczarowany, - zdecydowanie jej było za mało szczególnie przy cichym słuchaniu

Mam zupełnie odmienne zdanie. Ale to może za sprawą przebudowanej zwrotnicy bo fabryczne elementy to porażka.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obaj macie rację. Delphinusy mają celowo mocno zamuloną górę, mimo użycia wysokotonowych własnej produkcji (świetnej jakości). Myślę, że celowo dali śmieciową zwrotnicę, żeby przy Aviatorze nagle było dużo lepiej, mimo użycia tego samego głośnika, o ile się nie mylę

Co do synergii, to takiemu miłemu gościowi sprzedałem do nich Nelson Pass'a F5 - i jest to świetny do nich wybór. Walczył z Abrahamsen'em oraz lampowcem z projektu Reduktora Szumu.. no i zagrał chyba najlepiej z nich wszystkich.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja proponuję autorowi bardziej przyłożyć się do tego, aby felietony były pisane poprawną polszczyzną. Już na początku tekstu błędy - przymiotniki ( włoski, angielski, japoński) pisane raz małą (poprawnie), raz wielką literą (błędnie) - brak wiedzy i brak konsekwencji. Dalej nie czytałem - po takim wstępie nie mogłem 😞 .

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Franz-007 napisał:

A ja proponuję autorowi bardziej przyłożyć się do tego, aby felietony były pisane poprawną polszczyzną. Już na początku tekstu błędy - przymiotniki ( włoski, angielski, japoński) pisane raz małą (poprawnie), raz wielką literą (błędnie) - brak wiedzy i brak konsekwencji. Dalej nie czytałem - po takim wstępie nie mogłem 😞 .

Ok dziękuję za uwagę, poprawiam. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem. Został jeszcze jeden przymiotnik z błędem:

 Chyba nie ma włoskiego produktu, który niezależnie od swojej funkcji miałby zaniedbaną kwestię estetyki – każde urządzenie produkcji Włoskiej bardzo poważnie podchodzi do tej kwestii i tak też jest w Chario Delphinus.

W tym zdaniu jest także błąd stylistyczny: urządzenie nie może podchodzić bardzo poważnie do własnej produkcji. To człowiek podchodzi bardzo poważnie do tego co produkuje.

Poza tym HDF to:

1. płyta ze sprasowanych włókien drzewnych a nie sprasowanego drewna;

2. płyt HDF używa się do produkcji tylnych ścianek w meblach, ze względu na grubość tychże płyt wynoszącą 3mm - więc raczej trudno byłoby z 3mm płyty wykonać elementy konstrukcyjne - do konstrukcji m.in. zestawów  głośnikowych używa się płyt MDF.

 

Co samych Chario - bardzo zacne kolumienki, gdy kupowałem monitory brałem je pod uwagę, lecz kupiłem Xaviany, których słuchałem kilka lat temu przy jakiejś okazji, i tak zapadły mi w pamięć, że to je wybrałem.

Edytowane przez Franz-007

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.06.2021 o 13:49, Franz-007 napisał:

2. płyt HDF używa się do produkcji tylnych ścianek w meblach, ze względu na grubość tychże płyt wynoszącą 3mm - więc raczej trudno byłoby z 3mm płyty wykonać elementy konstrukcyjne - do konstrukcji m.in. zestawów  głośnikowych używa się płyt MDF

Pouczając innych, warto wiedzieć o czym się mówi. Różnica między HDF a MDF, polega na innej gęstości materiału. Co zresztą wyraża pełna nazwa high-density fibreboard, czyli wysoka gęstość. Medium-density fibreboard, średnia gęstość. Obie płyty występują w różnych grubościach i mogą być różne jakościowo.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, Jack Sparow napisał:

Pouczając innych, warto wiedzieć o czym się mówi. 

Właśnie.

Nie spotkałem grubszej płyty HDF niż 4mm, a z tego ciężko jest zrobić skrzynkę do kolumny.

Może jakiś link na poparcie swojej tezy?

Edytowane przez Franz-007

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Franz-007 napisał:

Nie spotkałem grubszej płyty HDF niż 4mm...

Może jakiś link na poparcie swojej tezy?

Kosztuje swoje, więc nie jest zbyt popularna. W większości przypadków MDF jest wystarczający. Sam się zdziwiłem, że nawet w wyszukiwarce trudno znaleźć grubsze płyty. Ale tu proszę link do jednej oferty:

https://drewno.fordaq.com/fordaq/srvAuctionView.html?AucTIid=18167023

 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę ciężko znaleźć ofertę grubego HDFu w internecie. Aż zwątpiłem. Ale przed rokiem frezowałem w 25 mm HDF barwionym w masie. I byłem pewien, że takie rzeczy po prostu się kupuje w pierwszym lepszym składzie stolarskim. Zleceniodawca powiedział mi, że to drogi materiał. Mam gdzieś jeszcze odpady, jak nie zapomne to jutro zrobię zdjęcie. Teraz zaczynam się zastanawiać z skąd go wziął?

Tutaj jeszcze link z ofertą jakiegoś Chińskiego dostawcy. W ofercie surowy HDF ma do grubości 35mm.

https://chopralam.com/plain-hdf/

Edytowane przez Jack Sparow

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.