Skocz do zawartości
IGNORED

3-way - inspiracja najlepszymi


Bogdan

Rekomendowane odpowiedzi

Zawsze się zastanawiałem czy to w ogóle potrafi grać niskimi rejestrami i "mięsem"... :)

 

ogólnie konstrukcja interesująca ale musiał bym czegoś podobnego posłuchać wcześniej ....

Tu się zgodzę z guciem. Dla mnie musi być mięcho, potężny bas. Słucham muzyki bardzo trudnej, uwierzcie mi, znaleźć sprzęt do grania metalu i rocka jest ciężko ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja słucham wszystkiego dosłownie ... u mnie sprawdziły się Seasy ER18RNX w obudowie BR, gra to fajnie pod klasą A. nie spodziewałem się z głośnika o takich rozmiarach takiej ilości niskich tonów, mam to nisko cięte (1,65 KHz) i jest ok, ale jednak takie wielkie "krowy" OB chętnie bym zrobił ale muszę gdzieś najpierw posłuchać takiego typu kolumn, nie usłyszę nie uwierzę że głośnik bez budy daje "mięcho"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem dlaczego cofał głośnik wysokotonowy żeby potem połączać głośnik średniotonowy w odwrotnej fazie. Przy płaskiej ściance fazę odwracałby tylko na głośniku niskotonowym. A tak wszystkie głośniki muszą mieć odwróconą fazy. Najpierw Niskie tony pracują w odwrotnej fazie co średnie tony później wysokie tony w odwrotnej fazie niż średnie tony. A teraz podstawowe pytanie. Po jaką cholerę cofnął ten głośnik wysokotonowy?

 

Akustycznego uzasadnienia nie ma to żadnego.

Akustyczne uzasadnienie jest bardzo głębokie. Troels próbował zrobić dwa podziały akustycznie drugiego rzędu, z nadmiarowością fazy tylko 180 stopni każdy, łącznie 360 stopni jak w konwencjonalnym 2-drożniaku. Wbrew pozorom kolumna gdzie sąsiednie głośniki są połączone w odwrotnych polaryzacjach może zniekształcać fazę / impuls / prostokąt mniej niż taka w której owe polaryzacje są zgodne. Nie musi jednak, bo odwrotne polaryzacje mogą oznaczać też podział akustycznie 6-tego rzędu.

 

A czy mu się udało - to by wymagało większego dochodzenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

misiomor czy układ wzorowany na Spendorze SP100R2 z wyskotonowcem SS , średnioniskotonowym np. Vifa M17 i jakimś basowcem 30 cm może zagrać tak przestrzennie jak Dali Grand ? czy ta wybitna przestrzeń jest wynikiem układu głośników w Grandach , i drugie pytanie czy głośnik W.STX.12.2.500.8.FSMC w obudowie bass reflex z wylotem do przodu zagra poteżnym ( grandowym ) basem , ale bez utraty szybkości impulsu, symulacja pokazuje group delay ok. 12 ms ?

Czy gdybym zbudował taką kolumnę , to pomógłbyś w zaprojektowaniu zwrotki ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały witz w kolumnach 3 drożnych polega na tym, że można zastosować w średniotonowym membrany pięciokrotnie lżejsze od stosowanych w 2 drożnych co pozwala na poprawienie przejrzystości dźwięku stosując równie szybkie wysokotonowce a w efekcie końcowym poprawić bas ze względu na możliwość stosowania większych membran. Bas wówczas staje się precyzyjny itd. Dlatego trzeba znaleźć średniotonowca takiego jak MIVOC, Focal, ETON, Isophon, Audax, Visaton, coś w stylu f0=100Hz Vas=5l SLP 90dB i średnicy od 5cm do 13cm.

Np na forum intertechnik.de są takie cuda lecz na super drogich Etonach.

Na forum już nie wiem jakim widziałem temat Kolumny 3-drożne] 3 drogi dla ubogich.

Sądzę że lepiej zrobić za cenę ubogich 3 dróg lepsze 2 drożne. Koszty 3 dróg są zawsze wyższe o średniotonowca (80-200 Euro) plus ok 8 elementów do zwrotnicy(20-2000Euro).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Zawsze się zastanawiałem czy to w ogóle potrafi grać niskimi rejestrami i "mięsem"... :)

ogólnie konstrukcja interesująca ale musiał bym czegoś podobnego posłuchać wcześniej ....

 

Wpadnij do Biela, dam Ci posłuchać. Co do mięsa i basu, powiem tylko tyle: moje dipole "wciągają" 100-watowego Luxmana nosem, zerowa kompresja, kręcisz gałą i po prostu robi się głośniej, aż do przesteru, a nagle... moim ulubionym wykonawcą stał się Daft Punk :-) Zgadnij czemu. Nigdy nie miałem tak genialnego basu u siebie w domu, słyszałem taki tylko kilka razy z ogromnych i drogich kolumn. Też myślałem, że w dipolach chodzi o środek pasma, guzik prawda. Najpiękniejszy jest bas!

 

Tu się zgodzę z guciem. Dla mnie musi być mięcho, potężny bas. Słucham muzyki bardzo trudnej, uwierzcie mi, znaleźć sprzęt do grania metalu i rocka jest ciężko ;)

 

Zapraszam. Co jest Twoim daniem, Kolego Metalu? Bardziej Korpiklaani, czy bardziej Dimmu borgir?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy układ wzorowany na Spendorze SP100R2 z wyskotonowcem SS , średnioniskotonowym np. Vifa M17 i jakimś basowcem 30 cm może zagrać tak przestrzennie jak Dali Grand ?

Nie jestem jasnowidzem. Intuicja mówi że nie. Generalnie przestrzenność najtrudniej poddaje się inżynierskim mądrościom

 

czy ta wybitna przestrzeń jest wynikiem układu głośników w Grandach ,

j.w.

 

i drugie pytanie czy głośnik W.STX.12.2.500.8.FSMC w obudowie bass reflex z wylotem do przodu zagra poteżnym ( grandowym ) basem , ale bez utraty szybkości impulsu, symulacja pokazuje group delay ok. 12 ms ?

Parametry ma zbliżone do Visatona TIW300, a i tak o jakości basu będzie w dużej mierze decydować aplikacja. Osobiście na tym głośniku nic nie robiłem, więc nie powiem dużo o jego własnościach.

 

Symulacja group delay - jak dla mnie takie symulacje są bezwartościowe, a nawet mogą prowadzić na manowce. Jeżeli ktoś przykładowo w pogoni za niską wartością group delay weźmie głośnik o wysokim Fs/Qts i dostroi go wysoko w małej obudowie, dostanie "szybkość basu" ale będzie ona pochodziła od przesterów poniżej Fb, a w razie próby nagłośnienia imprezy będzie zbierał cewki z podłogi jeżeli w materiale pojawi się np. niski syntezatorowy bas.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

misiomor dzięki za szczerość, ale jaki patent miał konstruktor serii Grand , ponieważ uzyskał podobny efekt w bardzo różnych kolmnach, czyli duzych Grandach w Grand Diva i Coupe - czy czasem kluczem do takiej przestrzeni nie jest fenomenalny tweeter ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest ileś rzeczy mogących wpływać na przestrzenność. Żeby wymienić niektóre z nich - charakterystyki kierunkowe, charakterystyki częstotliwościowe (w tym zaburzenia od dyfrakcji i modów własnych), zbieżność międzykanałowa - również w kwestii modów własnych i zniekształceń nieliniowych użytych przetworników. Do tego niedoceniane przez wielu panowanie nad drganiami ścianek obudowy. Dlatego jestem sceptykiem odnośnie przestrzenności z takich altusopodobnych wynalazków. Choć nie twierdzę że to niemożliwe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Trochę nie rozumiem podejścia - Dali Grand, a więc w miarę smukła kolumna wolnostojąca, ma przestrzeń, więc przy zwiększaniu woofera "zwijamy" koncepcję do altuso-podobnego monitora, ktory solidny być nie może, bo trzeba go jakoś na podstawce móc umieścić.

 

Gdybym sam miał robić kolumnę o dobrej przestrzenności na 30cm wooferze, poszedł bym w maksymalnie pancerną i ciężką obudowę wolnostojącą. A wtedy kilkuset-złotowe oszczędności np. na koszu głośnika są bez sensu, bo obudowa kosztuje swoje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grandy są smukłe, bo wysokie, ale mają 28 cm szerokości, czyli niewiele mniej niż potrzeba dla głosnika 30cm , tu musi być jakiś patent, tylko jaki....

 

nie slyszałem dużych ATC , a może ktoś słyszał ATC i Grandy i może porównać ich przestrzeń

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

Father_Pio, a co możesz powiedzieć o konstrukcja typu band-pass ? Ostatnio popełniłem coś ala Tango 150, obudowa identyczna, natomiast głośniki to STX tu linki :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeśli chodzi o tunele to strojenie skończyło się na 12 centymetrach.

Efekt przerósł oczekiwania jeśli chodzi o basior, głęboko szybko i mocno. Aha muszę dodać że nie ma zwrotki, zaaplikowałem kondensatory na wysokim i niby średniotonowym.

Eksperyment się udał, zważywszy że koszt naprawdę jest nie wielki. Myślę że czas na Tango 200.

Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Band-pass - zrobiłem w początkach mojej kariery konstruktora, bazując na metodologii Augris'a i Santens'a przedstawionej w 5-tej edycji The Loudspeaker Design Cookbook. Po początkowych zachwytach dziś jestem zdania że bandpass to ślepa uliczka. Z prostego powodu - port odciąża głośnik od wychyleń w środku jego zakresu przenoszenia, a nie na dolnym skraju - gdzie jest to najbardziej potrzebne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze, nie wiem co napisać.

Mimo wszystko takie małe "coś" na wysokości (podstawka) 0,5 m gra jakby miało przynajmniej 25 cm przetwornik, fakt, jest wiele nie dociągnięć jeśli chodzi o pasmo (brak zwrotnicy). Zapowiada się nie źle. Jeśli ogarnę zwrotnicę i efekt będzie lepszy od tego co już potrafią zrobić z dźwiękiem to już będzie dobrze. Zważywszy że koszt eksperymentu nie jest duży a wiedza i doświadczenie bezcenne...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brak zwrotnicy przy obudowie bandpass też ćwiczyłem. Jest to umiarkowana zaleta - bo nie trzeba kupować cewek i kondów, ale też i poważna wada - głośnik dostaje moc również w swoim pasmie zaporowym, przez co impedancja zupełnie za bezdurno schodzi do 4ohm przy efektywności jak dla 8ohm.

 

Z tych powodów bandpassem bawić się już nie mam najmniejszego zamiaru.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Historia jest pełna takich rewolucyjnych patentów. Jedne się sprawdzają inne nie. Pożyjemy, usłyszymy.

 

Dude, a co jest rewolucyjnego w matematyce i pomiarach?

 

Po wielu bym się tego spodziewał, ale że akurat ty zaprzeczasz oczywistym faktom i to stwierdzonym obiektywnymi metodami pomiarowymi? Do czego to doszło...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W matematyce i pomiarach ważne jest żeby mierzyć czy modelować właściwą rzecz, przy właściwych uproszczeniach, zdaniu sobie sprawy z ograniczeń wykonywanych pomiarów itd. Dlatego jak mi ktoś mówi że ma rewelacyjną technologię pozwalającą sprawić żeby obudowa w stylu Altusa zabrzmiała jak Avalon, zachowuję zdrową dozę sceptycyzmu, choć oczywiście nie wykluczam że może mieć rację.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapraszam. Co jest Twoim daniem, Kolego Metalu? Bardziej Korpiklaani, czy bardziej Dimmu borgir?

Korpiklaani to raczej w sprawach trunków błyszczą ;)

Najczęściej thrash typu Metallica, Machine Head

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

W matematyce i pomiarach ważne jest żeby mierzyć czy modelować właściwą rzecz, przy właściwych uproszczeniach, zdaniu sobie sprawy z ograniczeń wykonywanych pomiarów itd. Dlatego jak mi ktoś mówi że ma rewelacyjną technologię pozwalającą sprawić żeby obudowa w stylu Altusa zabrzmiała jak Avalon, zachowuję zdrową dozę sceptycyzmu, choć oczywiście nie wykluczam że może mieć rację.

 

Próbowałeś kiedyś zaizolować tokarkę albo kocioł ciśnieniowy? Fajna sprawa, polecam. Słyszałeś, żeby ktoś dociążał tokarkę? Ja też nie. EOT.

 

Najczęściej thrash typu Metallica, Machine Head

 

MH ok, Meta ma w większości spieprzone realizacje. Słuchasz Sylosis? Spróbuj, jeśli nie znasz. Dobre brzmienie,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałeś kiedyś zaizolować tokarkę albo kocioł ciśnieniowy? Fajna sprawa, polecam.

Nawet miałem w ręku specjalne silikonowe podkładki do takiego właśnie tłumienia, i - co chyba nie dziwne - przyszła mi do głowy myśl żeby to jakoś wykorzystać w głośnikach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bogdan, a nie zastanawiałeś się nad konstrukcją modułową?

Co prawda nigdy takiej nie robiłem i nie miałem okazji posłuchać, ale z czysto teoretycznego punktu widzenia, taka konstrukcja ma szansę zagrać i bardzo dobrym basem i fajną przestrzenią. Tutaj jeden z ciekawszych projektów tego typu:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Na tej stronie też jest odnośnik do jednej z wielu modyfikacji (wizualnej) tego projektu, ale tutaj w trochę bardziej zrozumiałym języku

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Oczywiście jako przykład, że taka konstrukcja niekoniecznie musi banalnie wyglądać.

 

Zastosowany głośnik wysokotonowy także zwiększa szanse na granie przestrzenne i z dużą ilością powietrza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

CXN, Arcam CD37, Hegel H360, ekta MKII (Troels Gravesen)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważam pewną prawidłowość. Część "topowych" konstrukcji, nawet te, które były przestawiane w tym wątku mają zaaplikowane wokół przetworników a nawet na całym froncie kolumny coś w rodzaju filcu lub neoprenu.

 

Podobnie mam wokół szpilek SS.

 

Czy ktoś może mi to wyłuszczyć, co one teoretycznie mają wnieść do systemu, czy ktoś testował a jeżeli tak to jakie materiały.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie lubie wszystkiego pchac do jenej obudowy bo robi sie duza i wibruje. Lubie miec aktywny sub z korekcja wychylenia membrany i ustawic go tam gdzie powinien byc np metoda czworakowa. Suby z korekcja wymagaja znacznie mniejszej obudowy niz nie korygowane.

 

Glosniki basowe powyzej suba najlepiej dwa 8" 12-16 ohm kazdy obudowie o przekroju trapezu z otworem stratnym (variovent) albo zamkniety. Zalezy jak nisko ma zejsc. Sredniotonowy we wlasnej obudowie, moze byc kulista albo urywajacej sie kropli. Wysokotonowe moga byc planary na szynie a;bo dwoch.

 

Obudowy wielowarstwowe z roznych materialow (sklejka, plyta wiorowa i mdf) plus materialy tlumiace wibracje uzywane w samochodach przynajmniej miedzy dwoma warstwami. Tanie i dostepne.

 

Caly system 8 ohm i oczywiscie aktywny a przynajmniej sub, basy a srednica na wspolnym wzmacniaczu z wysokotonowcami dzielona filtrem pasywnym pierwszego rzedu. A wiec system trzech wzmacniaczy i 4 kanalow.

 

pozdrawiam,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 rok później...

Witam. Chciałbym odświeżyć temat budowy 3-way.

Zastanawiam się nad kilkoma wersjami koncepcji obudowy, pierwsza coś w stylu Spendor sp100, druga to coś wolnostojącego podobnego do Wilson Sophia, a trzecia dwu modułowa ,oddzielnie bas plus nadstawka średnio wysokie.

Z racji że posiadam dwa praktycznie nowe głośniki niskotonowe starej dobrej serii JBL GTI 1200 które chciałbym wykorzystać jako bas, prośba o wszelkie sugestie odnośnie doboru głośników średnio tonowych i wysoko tonowych, zwrotnic itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę tego:) Zwrotnicy Ci nikt nie dobierze, bo trzeba ją zaprojektować do głośników w docelowej obudowie.. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że łatwo nie będzie, ale warto spróbować:). Myślę że z waszą pomocą coś z tego wyjdzie. Co do obudowy jeszcze nie zdecydowałem chodzi mi po głowie jeszcze coś w stylu ATC SCM100.

Co do reszty głośników jakie w waszej opinii miały by tu najlepsze zastosowanie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.