Skocz do zawartości
IGNORED

Z życia gałki aluminiowej


Varrol

Rekomendowane odpowiedzi

Takie tam weekendowe zajęcie, żeby w końcu odpocząć od klepania kodu na kompie :)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - wałek alu (chyba P6) fi 40mm

 

post-11903-0-59623200-1422118195_thumb.jpg - gałka obrobiona wstępnie, nawiercona i ucięta na tokarce

 

post-11903-0-47686900-1422118206_thumb.jpg - szlifowanie "dzióbka" po tokarce

 

post-11903-0-54138700-1422118200_thumb.jpg - teraz na wiertarkę i papier ścierny, na sucho, na morko

 

post-11903-0-50469600-1422118211_thumb.jpg - już lepiej :)

 

post-11903-0-30809800-1422118216_thumb.jpg - teraz pasta polerska

 

post-11903-0-27510000-1422118223_thumb.jpg - no i ostatnia matowa gałka wymieniona na błyszczącą full alu - w porównaniu do oryginalnej zdecydowanie większa waga - przyjemniej się kręci :) - z fornirowaniem było więcej zachodu.

 

Ogólnie strasznie ciężko jest kupić gałki - już pomijam kiedy się chce takie dosyć specyficzne jak ja, ale nawet tych popularnych nie ma dostępnych, a jak są to totalnie brzydkie. Czasem trafiają się ładniejsze, ale zestawu się nie dobierze. W sumie trudno się dziwić - często się tego w sprzęcie nie wymienia a zazwyczaj brakuje jednej - więc i produkować masowo się nie opłaca.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/117646-z-%C5%BCycia-ga%C5%82ki-aluminiowej/
Udostępnij na innych stronach

a czy powierzchnia bez anody czy innego zabezpieczena nie będzie z czasem się niszczyc?

Były na tym forum fajne grupówki na gałki,mi się udało załapać na takie ala Peter Daniel , klasa były:)

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Na zabezpieczenie powierzchni są dwie opcje - właśnie anoda, ale też elektropolerowanie (te małe gałki są elektropolerowane - bo to przerobione gałki meblowe). W razie czego żadne z powyższych nie stanowi problemu - ale za to zwiększa cenę.

 

Kwestia niszczenia zależy pewnie od stopu i warunków w jakich to leży - w sumie ciężko powiedzieć i wyjdzie w praniu.

Właśnie też jestem ciekaw jak taka gałka będzię się sprawować na dłuższą metę tzn. czy nie będą się na niej robić odbarwienia z dłoni.

 

Nie znam się na obróbce ale czy nie można jej po prostu polakierować lakierem bezbarwnym?

W przeciwieństwie do aluminium jego tlenek test trwały i odporny chemicznie i mechanicznie. Nie próbował ktoś w warunkach domowych anodowania aluminium?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jestem Europejczykiem.

 

Gość stary bej

(Konto usunięte)

W warunkach domowych chyba nikt sobie nie pozwoli na takie eksperymenty, zwłaszcza że w każdym przypadku mamy do czynienia z materiałami silnie żrącymi, czyli kwasami.

Podstawowa wiedza i zachowanie warunków bhp to ....wiecie sami ;)

 

z Młodego Technika nr 7 rocznik 1969

Robiłem takie gałki na wysoki połysk, używam na co dzień jedną w słuchawkowcu, bez pilota, a to jak wiadomo wymaga częstego dotykania.

Tak wiec:

- od palców nie robią się wżery,

- od palców i pod wpływem warunków atmosferycznych gałka z czasem matowieje,

- ale trwa to dość długo - przez rok-dwa połysk jest akceptowalny.

Łatwo taką gałkę wypolerować - troszkę np płynu do polerowania biżuterii (sklepy z upominkami, biżuterią srebrna itp), albo pasty polerskiej i po minucie jak nowa. Można też próbować polerować mleczkiem typu Dosia, Cif itp.

 

Ale gałka na błysk-połysk nie do każdego wzmacniacza pasuje, wtedy trzeba obrobić mechanicznie i chemicznie.

Tutaj może koledzy doradzą, były zresztą takie wątki.

Ja anodowałem wszystkie swoje płyty czołowe i tylne. Gałkę też toczyłem i anodowałem. Proces mam opanowany. Dla przykładu fotki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-8766-0-77931500-1422293217_thumb.jpg

post-8766-0-71743800-1422293238_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeździłem na takich gołych felgach. Dało się żyć. Umiarkowanie... Co dwa tygodnie godzina polerowania specjalną pastą. Wrażliwe jedynie na kwasy. Efekt zabija. Śruby były złocone. Środkowe nakrętki aluminiowe też były wypolerowane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-17391-0-50246300-1422302510_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

no i ślicznie, zdradzisz arkana i techniki anodowania??

 

Sam proces anodowania jest szeroko opisany w literaturze. Przepis Sękowskiego podany powyżej jest również dobry. Robiłem tak w około 1980r. Dodam kilka uwag z własnej praktyki. Samo anodowanie to zwykła elektroliza wody gdzie na anodzie wydziela sie tlen a na katodzie wodór. Kwas siarkowy słuzy wyłacznie do zwiekszenia przewodności elektrolitu. Kwas siarkowy mozna zdobyc mozna jako kwas akumulatorowy i rozcieńczyć do odpowiedniego stężenia (10-20%). Mozna również anodowac w roztworzekwasu szczawiowego (nie wypala dziur w ubraniu) - z niego powłoki anodowe wychodzą lekko żółtawe. Aluminium jako metal amfoteryczny łatwo łaczy się z tlenem tworząc warstewk Al2O3 zwaną korundem (tak- to samo co uzywane w materiałach ściernych). Korund ma twardość 9 w skali Mohsa i jest na drugim miejscu po diamencie. Stąd wyjątkowa odpornośc powłok anodowanych na scieranie. Dla ciekawości - korund czerwony to rubin a niebieski to szafir (kolor tworzą dodatki różnych pierwiastków). Czyste aluminium pozostawione na powietrzu również samoistnie tworzy warstewkę ochronnego Al2o3 ale bardzooo wolno. Tak więc naodowanie to: wanna o wielkości odpowiedniej do anodowanego przedmiotu (do wyboru do koloru- polietylen polipropylen- pojemnik na bytu, przoszek etc). Odpowiednia ilość elektrolitu. katoda to blacha ołowiana lub aluminiowa o powierzchni trochę wiekszej niż anodowany przedmiot. Do tego żródło prądu stałego 12-14V. Gęstość prądu 1-2A/dm2. Przy takich parametrach przyrost powłoki to ok 1-2 mikrometrów na minutę. Istnieje również metoda prądem zmiennym w kwasie szczawiowym ale tej nigdy nie próbowałem. Po anodowaniu musi nastapić uszczelnienie powłoki przez gotowanie w czxystej wodzie przez czas porywnywalny z czasem anodowania. Uszczelnienie polega na zamknieciu porów tlenku glinu a chemicznie na uwodnieniu Al2O3 xH2O. Jesli chodzi o temperature roztworu to samo utlenianie to spalanie aluminium- wydziela się dużo ciepła. Jeśli przedmiot jest duży może nastąpić wzrost temperatury i wtedy powłoka może być krucha lub się osypywac. Najtwardsze powłoki (anodowanie typu III)to anodowane w kwasie siarkowym w temp 0 stopni. Raz zrobiłem taką płytę czołową- długo anodowałem w pojemniku z lodem. Powłoka wyszła piekna - lekko szklista ale matowa. Nie mozna jej było zarysować śrubokrętem. Jednak najtrudniejsze jest PRZYGOTOWANIE elementu do anodowania. Najpierw gatunek aluminium- najlepiej do naodowania nadaje się czyste aluminium (bez dodatków stopowych) w gatunku A0 A1. Potem stopówki z magnezem (tlenek magnezu jest biały) w gatunku PA43 (5050A) AlMg1, PA11 (5754) AlMg3 i ostatecznie PA38 (6060) AlMgSi05. W tym ostatnim jest już krzem który daje szary kolor lub plamy. Nie nadaje się Pa4 który oprócz krzemu ma jeszcze mangan który daje czarne plamy. teraz trawienie/odtłuszczanie w wodorotlenku sodu (popularny kret) 10-20% temp pokojowa lub mozna podgrzać w celu zwiekszenia szybkości. Trawimy do uzyskania jednolitej powierchni. Po trawieniu płuczemy i zobojetniamy 5-10% kwasem azotowym (rozpuszcza magnez). Tak przygotowany przedmiot przenosimy do wanny z elektrolitem. Tu pojawia się problem z podłaczeniep pradu do anody. Ideałem jest otwór w elemencie w którym od tyłu wpycham na siłę drut o stożkowym zakończeniu o podbnej średnicy do otwory. Drut nie może uszkodzić otworu na przednie stronie. Ponieważ jest stożkowy "wcina" się od tyłu dając kontakt. Nie radzę dawać jużnego podłaczenia, gdzyż wytwarzana warstewka Al2O3 jest izolatorem Najgorszejednat to przygotowanie "mechaniczne" płyty czołowej. Próbowałem wielu metod- szcotka druciana ręczna, szczotka druciana na wiertarkę, papier ścierny, siatka ścierna, szkiełkowanie mikrokulkami szklanymi i t d). NIGDY nie udało mi się uzyskac efektu jak na plytach czołowych z modushopa które traktuję jako wzór. Jedyne co można amatorsko zrobić to papierścierny (szczotka druciana) i ruchy jednolite wzdłuż przystawionej do krawędzi deski (aby rysy były prostolinijne). Jesli chodzi o szczotkowanie to jest podobny wątek o szczotkowaniu i nie ma nic oprócz jednego kolegi z Bielska-Białej u którego można spróbować. Mam nadzieję, że nie zanudziłem. Ponieważ to wątek o gałce mogę dać zdjęcia mojej gałki.

A to moja własnoręcznie wykonana gałka- toczenie, szkiełkowanie, anoda, polerowanie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

szkiełkowanie,

efekt bardzo dobry

a jak szkiełkujesz?

do tego potrzebny jest jakiś specjalny sprzet typu spężarka, pistolet itp?

i jeszcze pytanko: do anodowania panela 40x10cm porzebujesz źródło prądu 8-16A, czym zasilasz?

efekt bardzo dobry

a jak szkiełkujesz?

do tego potrzebny jest jakiś specjalny sprzet typu spężarka, pistolet itp?

i jeszcze pytanko: do anodowania panela 40x10cm porzebujesz źródło prądu 8-16A, czym zasilasz?

Szkiełkowanie to "normalne piaskowanie" tyle, że przy użyciu mniej ściernego materiału gdyż aluminum jest miękkie. Szkiełkuję zwykłym pistoletem do piaskowania firmy Metabo za ok 60,00, kompresor i mikrokulki szklane dostepne na Al...ro. W zależności od wielkości kulek efekt jest od satyny do lekkiej faktury. Gałka ze zdjęcia jest szkiełkowana mikrokulkami 0,5-0,8 mm. To daje "fakturę" powierzchni. Ciśnienie powietrza na max ok 5-7 atm i regulacja wypływu kulek "na oko" dla uzyskania najlepszego efektu.

Ad2. Panel 40cm na 10cm to 4 dm2 a więc prąd od 4-8A. Zasilacz 5A może być a takie są już "ogólnie" dostępne.

PS. Ta gałka w rzeczywistości wygląda lepiej jak na zdjęciu. Zdjęcie jest w odcieniu leciutko niebieskawym. W realu jest pięknie matowo - biało mleczna (trudno określić)

jednostronnie nie za bardzo da się poanodować; ;) chyba że gęstosć prądu jakoś inaczej się przelicza

 

Powierzchnię anodowania wylicza się z powierzchni naprzeciwko katody. Tak wiec w przypadku płyty czołowej jest to "jednostronne" Z tyłu wytworzy się również warstewka anodowana , ale dużo cieńsza jednakże wystarczająca do ochrony. Żeby anodować " dwustronnie" trzeba użyć 2 katod. Jja tak nigdy nie robiłem bo i po co? Czy ktoś ogląda płytę czołową urządzenia "od tyłu"?

o takie informacje właśnie chodziło, wielkie dzięki :) a skąd jesteś, gdzie ewentualnie można by gałeczkę pomacać??

a próbowałeś anodować z kolorem??

 

Kraków. Co do anodowania na kolor to sa 2 opcje: barwienie nieorganiczne i organiczne. Barwienie nieorganiczne to kąpiel w 2 solach które w wyniku reakcji dają kolor. Tu do wyboru (w zależności od zwiazków chemicznych) są kolory: żółty, brązowy czarny, brunatny, zielonkawobrunatny, szaroczarny, żólty, żóltopomarańczowy,, niebieski, różowy, zielonkawożółty, żóltopomarańczowy, fioletowy, czerwony. Zaletą barwienia nieorganicznego jest całkowita odporność na wyblaknięcie (znany problem np.płyt czołowych Radmora). Wadą- trzeba mieć 2 różne związki chemiczne zależne od koloru i trudna powtarzalność koloru (trzeba zanurzać przez określony czas w jednym a potem drugim odczynniku o odpowiednich stężeniach). Zmiana stężenia lub czasu zmienia nasycenie koloru. Czasami 2 związki chemiczne dają kolor od żółtego do brązowego w zależności od stężenia i czasu. Barwienie organiczne to w najprostszym wydaniu popularne barwniki do tkanin, ale tu może być problem blaknięcia koloru (nie wiem nigdy nie próbowałem). Trzecia raczej niedostępna opcja to profesjonalny barwnik z zakładów chemicznych przeznaczony do barwienia aluminium. Samo barwienie to prosty proces: po prostu po anodowaniu przenosimy poanodowany przedmiot do barwnika ogrzanego do temp ok. 50-60 stopni C na kilka minut. Później normalne uszczelnianie. Dodatkowym problemem może być również zmiana nasycenia koloru podczas uszczelniania (cześć barwnika może przejść do wody). Stąd całość anodowania mimo prostoty może dać różne efekty końcowe

znalazłem kiedyś taką stronę gdzie gościu opisywał wszystkie te techniki, pisał też o pirotechnice.. może ktoś wie o czym mówię, gdzieś posiałem linki?? a może ta strona już nie istnieje...

na tej stronie jest sporo:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 3 tygodnie później...

A to moja własnoręcznie wykonana gałka- toczenie, szkiełkowanie, anoda, polerowanie

 

Piękne - połączenie połysku ze srebrnym matem wygląda rewelacyjnie.

 

A wiesz może jak uzyskać efekt błyszczącej gałki w przypadku anodowania? Wiem, że do tego stosuje się elektropolerowanie (właśnie do gałek meblowych chociażby).

Można. Mam anodowana kierownicę w rowerze, częściowo polerowaną

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Piękne - połączenie połysku ze srebrnym matem wygląda rewelacyjnie.

 

A wiesz może jak uzyskać efekt błyszczącej gałki w przypadku anodowania? Wiem, że do tego stosuje się elektropolerowanie (właśnie do gałek meblowych chociażby).

jeśli chodzi o polerowanie aluminium to jest to proces trudniejszy. W przypadku elektropolerowania parametry kapieli są następujące; kwas siarkowy, bezwodnik chromowy, kwas fosforowy. temperatura 83-100 stopni, natężenie prądu 5-75A na dm2. Nigdy tego nie robiłem a w literaturze tą metodą robiło się lustra reflektorów. Jest jeszcze polerowanie chemiczne ale tam w skład kąpieli oprócz kwasu siarkowego jest jeszcze azotowy (od jakiegoś roku nie można kupić prywatnie- wyłącznie firmy z regonem). W tym wypadku temperatura jeszcze "gorsza" 100-115 stopni C. Tak więc amatorsko proces "trochę" trudny.

 

Można. Mam anodowana kierownicę w rowerze, częściowo polerowaną

Ta kierownica wygląda na wypolerowaną prawdopodobnie mechanicznie a później "normalnie " anodowana. Ten pasek wypolerowany prawdopodobnie był zabezpieczony podczas "głównego" anodowania a później krótko anodowany tylko tak, aby złapał" barwnik. Cała kierownica prawdopodobnie jest "grubo" anodowana twardo" aby uzyskać dużą odporność na ścieranie.Takie jest moje zdanie. Gdyby ktoś chciał się "pobawić" w anodowanie to służę radą.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.