Skocz do zawartości
IGNORED

Subwoofery i sekcje basowe w nagłośnieniu najwyższej klasy.


sly30

Rekomendowane odpowiedzi

kolumny podłogowe z łatwością schodzą do 30Hz przy spadku -3dB

 

A czy te 3 dB nie oznacza połowę ciszej niż średnia dla pasma przenoszenia?

 

W audiofilizmie podobno walczy się o każdy procent, a tutaj bezkarnie 50% ubywa.

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

W zasadzie do dowolnej częstotliwości bliskiej zeru;-) Ale nie oceniałbym basu w kontekście brzmienia syntezatorów, a odwołałbym się do brzmienia kontrabasu i organów.

 

A czy te 3 dB nie oznacza połowę ciszej niż średnia dla pasma przenoszenia?

 

Oznacza, przy czym to ograniczenie wynika z konstrukcji głośników dynamicznych. Zawsze wraz z zejściem w coraz niższy rejestr następuje spadek efektywności. Pomysł dołożenia osobnej sekcji subbasowej faktycznie ten problem rozwiązuje, problemem natomiast jest odpowiednie zszycie obu zakresów basu.

Czyli im głośniej gramy, tym nierównowaga pomiędzy pełną głośnością w paśmie wysokotonowym i w intensywności najniższego basu - pogłębia się. Można stwierdzić, że to jednak bas robi różnicę.

A do ilu Hz potrafią zejść syntezatory i co, jak ktoś przeważnie słucha muzyki elektronicznej?

A po co mają schodzić niżej niż inne instrumenty, jesli większość systemów nagłasniających i tak tego nie odworzy? ;)

Tam jest jedynie wyższy poziom normalnego basu a nie jakiś subsoniczny.

Ale nie oceniałbym basu w kontekście brzmienia syntezatorów,

 

No i tu się nie do końca z Tobą Tomku zgodzę. O ile sprawa "klasycznych" instrumentów jest, można powiedzieć ogólnie znana i do porównania z naturą, to brzmienie analogowych syntezatorów i wielości ich faktur w wielu nagraniach potrafi czasem mocno zaskoczyć. ;)

" Ludzie bardziej dbają o swoją dumę niż o to, co jest prawdą." - T. Pratchett/S. Baxter

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Czyli im głośniej gramy, tym nierównowaga pomiędzy pełną głośnością w paśmie wysokotonowym i w intensywności najniższego basu - pogłębia się

 

Z teoretycznego punktu widzenia nic się nie pogłębia, wynosi stale tyle samo, np deklarowane 3dB. W praktyce będzie różnie, im głośniej grasz tym więcej wzbudzeń pojawia się na dole pasma, w efekcie jest go więcej. Bez dokładnych pomiarów w konkretnym pomieszczeniu nie wiadomo jaki jest wpływ odkręcania volume na liniowość przenoszenia.

Nie mozna zakładać, ze jakość basu zalezy jedynie od mozliwości przeniesienie jak najniższej częstotliwości.

Poza tym, proszę najpierw zdefinbiować o jakie to częstotliwowości chodzi. Bo jak poniżej 30 Hz, to takich w materiałach muzycznych prawie nie ma.

Nie mozna zakładać, ze jakość basu zalezy jedynie od mozliwości przeniesienie jak najniższej częstotliwości.

Poza tym, proszę najpierw zdefinbiować o jakie to częstotliwowości chodzi. Bo jak poniżej 30 Hz, to takich w materiałach muzycznych prawie nie ma.

Prawie robi wielka roznice,jak mawiano kiedys w znanej reklamie.A poza tym to niby nie ma a membranka od suba sobie chodzi i chodzi,choc jej nie slychac wydawaloby sie a jednak calosc przekazu sie wyraznie poprawia...

A czy te 3 dB nie oznacza połowę ciszej niż średnia dla pasma przenoszenia?

Tylko w jednym przypadku - gdy średnia dla pasma przenoszenia wynosi 6 dB.

 

Właściwie też nie, bo skala jest logarytmiczna. Nie wiem. co znaczy połowę ciszej. Na pewno nie 3 dB mniej.

Przy 3 dB mniej jest dwa razy mniejsza moc oddawana przez wzmacniacz, ale nie głośność

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Bo jak poniżej 30 Hz, to takich w materiałach muzycznych prawie nie ma.

Fortepian po coś ma klawisz A sub-kontra, strojony zwykle w okolicach 27Hz. Gdyby pozbawić ów instrument kilku najniższych klawiszy, na pewno byłby tańszy w produkcji.

 

W tej zakładce to chyba każdy jest świadomy ze nie rozmawiamy o rozjechanym zamulaczu tylko o kontrolowanym najlepiej z DSP basie

Głównym problemem systemów subwooferowych jest fakt że kolumny z ich BR przesterowują się na niskim basie, więc najlepsze DSP w subie to kwiatek do kożucha. No chyba że DSP modyfikowałby też sygnał dla kolumn, ale wtedy do zgrania systemu potrzebny jest konstruktor a nie algorytm w subie, poza tym bardzo skomplikowałaby się ścieżka sygnałowa głośników głównych.

Głównym problemem systemów subwooferowych jest fakt że kolumny z ich BR przesterowują się na niskim basie, więc najlepsze DSP w subie to kwiatek do kożucha. No chyba że DSP modyfikowałby też sygnał dla kolumn, ale wtedy do zgrania systemu potrzebny jest konstruktor a nie algorytm w subie, poza tym bardzo skomplikowałaby się ścieżka sygnałowa głośników głównych.

Mam takie techniczne pytanie do Ciebie.

Czy używając DSP na basie nie lepiej już na starcie zrezygnować z BR na rzecz obudowy zamkniętej ?

No właśnie. A co się dzieje gdy sub nie ma BR i jest w obudowie zamkniętej?

 

No cóż ma cięższą pracę i nie schodzi tak nisko liniowo, czyli dodatkowa korekcja po DSP i urwanie pewnie zawieszenia lub spalenie cewek po takiej mocnej korekcji a po drodze zalety przekuwamy w wady bo przy takim uśmiechu U robionym elektronicznie przez DSP rośnie mocno thd z tak mordowanego głośnika.

 

Ogólnie BR zaczynają świetnie grać po zwiększeniu pojemności obudowy przynajmniej na te 200 litrów, Topowe konstrukcje schodzące liniowo na 16Hz miały 760 litrów pojemności. Dźwięk robi się wtedy tak naturalny jak z odgród przy mniejszej konieczności korekcji przez DSP, tak że w sumie moim zdaniem jest to jakieś optimum. Żebyś w swoim pomieszczeniu uzyskał liniowo na odgrodach te 20Hz to musiał byś mieć cztery 15" z czego dwa z nich doładowywały by pozostałe pracując tylko w paśmie 20-30Hz żeby uzyskać odpowiednią efektywność. I jest to jakieś minimum nie wiem czy na 20-30Hz nie trzeba by było aż 4x15". Gdzie by to wstawił? :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Głównym problemem systemów subwooferowych jest fakt że kolumny z ich BR przesterowują się na niskim basie, więc najlepsze DSP w subie to kwiatek do kożucha. No chyba że DSP modyfikowałby też sygnał dla kolumn, ale wtedy do zgrania systemu potrzebny jest konstruktor a nie algorytm w subie, poza tym bardzo skomplikowałaby się ścieżka sygnałowa głośników głównych.

 

To samo można powiedzieć o każdej kolumnie z BR, takie SUB-y jak np. Martin Logan Dynamo 1500X czy Paradigm to się zgodzę, one maja namiastkę pełnego DSP i w większości barwę "buła"

 

ale przez coś takiego jak procesor

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) można mieć wpływ nawet na barwę, w domowych warunkach "profesjonalne" dostrojenie systemu, pełne odseparowanie sekcji basowej i w domowych warunkach stworzyć orkiestrę, ... marzenia ;-)

 

Jeżeli ktoś nie ma profesjonalnie stworzonej adaptacji akustycznej albo nie chce zmieniac wystroju to taki PRE z DSP jak Trinnov Amethyst jest idealnym rozwiązaniem

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam takie techniczne pytanie do Ciebie.

Czy używając DSP na basie nie lepiej już na starcie zrezygnować z BR na rzecz obudowy zamkniętej ?

Kolumny można przestroić na OZ, jednak to nadal nie zawsze w 100% rozwiązuje problem przesterów tych głośników, a przy odpowiedniej filtracji highpass bassreflex może nawet pomóc co ciekawe.

 

W każdym razie ja nie do końca wierzę w magiczne hasło DSP które od razu dobrze połączy suba z kolumnami. Za dużo rzeczy trzeba ze sobą pogodzić.

 

No właśnie. A co się dzieje gdy sub nie ma BR i jest w obudowie zamkniętej?

Chodziło mi o obudowę kolumn a nie suba. Sub może sobie mieć obudowę jaką chce, bo konstruktor jego modułu napędowego wie jaka jest obudowa, i może dopasować do niej odpowiednie filtry.

 

coś takiego jak procesor

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Owszem, schemat blokowy przewiduje filtrację sygnału idącego do kolumn. Pisałem że wtedy można zawalczyć z niekorzystnymi zjawiskami na które zwracałem uwagę.

 

Pytanie jednak czy tor cyfrowy i analogowy tego rozwiązania jest wystarczająco wysokiej jakości - czy chcielibyśmy słuchać na DAC-u tak zrobionym.

 

W schemacie blokowym pod linkiem niepokojąco wygląda też fakt, że najpierw jest źródło, potem preamp (analogowy zapewne) i dopiero potem MiniDSP, więc mamy konwersję D/A, potem znowu A/D i na koniec kolejne D/A. Trochę słabo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W schemacie blokowym pod linkiem niepokojąco wygląda też fakt, że najpierw jest źródło, potem preamp (analogowy zapewne) i dopiero potem MiniDSP, więc mamy konwersję D/A, potem znowu A/D i na koniec kolejne D/A. Trochę słabo.

 

Trinnova możesz wpiąć również w tor cyfrowy tzn. pomiędzy napęd a dac-a.

Gość Diogenes

(Konto usunięte)

 

 

Trinnova możesz wpiąć również w tor cyfrowy tzn. pomiędzy napęd a dac-a.

To chyba najgorsze rozwiązanie , ale może się mylę ...

Może głupi jestem ,ale DSP powinno zastępować bierne zwrotnice w kolumnach ...wtedy ma to sens .

Inaczej jest equalizer a nie DSP.

To chyba najgorsze rozwiązanie , ale może się mylę ...

 

Tego nie wiem , będę miał za kilka dni to się przekonam.

ZTCW Trinnov wpięty w taki właśnie sposób najmniej ingeruje w dźwięk ( ponad to, do czego został stworzony ).

Unikasz dodatkowych konwersji , o których napisał kol. powyżej.

Można go też używać jako czystego pre. ale obawiam się ,że Pass XS jest jednak "trochę" lepszym pod tym względem choć również i w tym miejscu spróbuję .

Niestety ten cholerny Cybant ma rację. Procesor DSP taki jak Trinnov można wpiąć na kilka sposobów. Można tak jak opisał Jarek czyli przed naszego DAC i wtedy mamy automatyczny equalizer cyfrowy z presetami. To i tak sporo. Można wpiąć za preampem przed końcówkami mocy i wtedy jest wada taka że mamy dodatkową konwersje A/D->D/A ale mamy też zalety tzn dodatkowo korekcje fazy i Time Align. Jest trzecia opcja gdzie mamy Trinnova np model Amethyst i wtedy mamy preamp, DAC i DSP w jednym, nie ma dodatkowej konwersji A/D->D/A i mamy wszystkie plusy jak korekcje fazy i TA, ale używany tylko DAC w Trinnovie który jest ok ale czy to ok wystarczy?

Gość Diogenes

(Konto usunięte)

 

 

Tego nie wiem , będę miał za kilka dni to się przekonam.

ZTCW Trinnov wpięty w taki właśnie sposób najmniej ingeruje w dźwięk ( ponad to, do czego został stworzony ).

Unikasz dodatkowych konwersji , o których napisał kol. powyżej.

Można go też używać jako czystego pre. ale obawiam się ,że Pass XS jest jednak "trochę" lepszym pod tym względem choć również i w tym miejscu spróbuję .

 

Klasyczne układy DSP takie jak stosuje Legacy czy Stainway zastępują zwrotnice w głośnikach .

Odpadają wtedy cewki , rezystory i kondensatory w głośnikach .

Problem jest w tym ,że to wszystko trzeba zaprogramować....a tego sam raczej nie zrobisz ...

Nie bardzo rozumiem do czego akurat Ty zastosujesz Trinnova?

Nie kumam ...tego.

 

Już kumam..Trinnov Amethyst:) tak?

Takie coś ma też Accuphase , ale to nie jest prawdziwe DSP .

Gość vittorio

(Konto usunięte)

Może głupi jestem ,ale DSP powinno zastępować bierne zwrotnice w kolumnach ...wtedy ma to sens .

Inaczej jest equalizer a nie DSP.

 

Czy to będziesz nazywał zwrotnicą, czy DSP to i tak będzie to w istocie rzeczy equalizer (czy to analogowy czy cyfrowy) :-(

 

"Może głupi jestem" hmm ... czy ja wiem ;-)

 

Nie kumam ...tego.

 

 

No właśnie !

Gość Diogenes

(Konto usunięte)

 

 

Czy to będziesz nazywał zwrotnicą, czy DSP to i tak będzie to w istocie rzeczy equalizer (czy to analogowy czy cyfrowy) :-(

 

"Może głupi jestem" hmm ... czy ja wiem ;-)

 

 

 

No właśnie !

Ty się nie wymądrzaj ;)) tylko wyjaśnij .

Amethyst jest tylko 2 drożny ...czyli możesz zrobić bi-amping , ale nie możesz zrezygnować całkowicie z biernych zwrotnic ...

" Mondralo" ;)

Takie coś ma też Accuphase , ale to nie jest prawdziwe DSP .

 

Jak zwał tak zwał , ważne czy i jak zadziała.

Pomiary pomieszczenia mam wykonane więc porównam sobie zarówno organoleptycznie jak i wykresowo.

Jednak sądzę ,że jeżeli Trinnov nie będzie za bardzo ingerował w brzmienie to może być to ciekawa sprawa aby nie robić aż takiej rozpierduchy w domu z ustrojami akustycznymi.

Zobaczymy jak będzie.

Gość vittorio

(Konto usunięte)

bassreflex może nawet pomóc co ciekawe

 

Bassreflex jest w rzeczywistości akustycznym obwodem rezonansowym, którego dobroć a więc i odpowiedź impulsowa jest uzależniona od wspólnych (czytaj współzależnych) parametrów głośnik - obudowa - tunel bassreflex - wzmacniacz.

Gość Diogenes

(Konto usunięte)

 

 

Jak zwał tak zwał , ważne czy i jak zadziała.

Pomiary pomieszczenia mam wykonane więc porównam sobie zarówno organoleptycznie jak i wykresowo.

Jednak sądzę ,że jeżeli Trinnov nie będzie za bardzo ingerował w brzmienie to może być to ciekawa sprawa aby nie robić aż takiej rozpierduchy w domu z ustrojami akustycznymi.

Zobaczymy jak będzie.

Jak będzie degradował dźwięk , to sprawdź go na samym basie .

Ciekawe co z tego wyjdzie ?

Bassreflex jest w rzeczywistości akustycznym obwodem rezonansowym, którego dobroć a więc i odpowiedź impulsowa jest uzależniona od wspólnych (czytaj współzależnych) parametrów głośnik - obudowa - tunel bassreflex - wzmacniacz.

 

 

 

Dla tego na końcu daje się fajny filtr akustyczny i jest Git! robiono to już w latach 60 ale pamięć ludzka jest zawodna :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Jak będzie degradował dźwięk , to sprawdź go na samym basie .

Ciekawe co z tego wyjdzie ?

 

Będzie u mnie fachowiec co się na tym wyznaje to będziemy próbować .

Wszystkie chwyty dozwolone ;)

Problem jest w tym ,że potrzebuję drugi kabel cyfrowy , którego nie mam a byle gówna nie chcę podłączać bo będzie kicha.

Gość vittorio

(Konto usunięte)

Dla tego na końcu daje się fajny filtr akustyczny i jest Git! robiono to już w latach 60 ale pamięć ludzka jest zawodna :)

 

Coś mi się wydaje Rafaellu, że słyszałeś kiedyś jakieś dzwony dzwoniące na kościelnej wieży tylko nie dość, że nie wiesz na której wieży to nie wiesz także co dzwoniły ;(

 

A już tak zupełnie na poważnie to idea komór rezonansowych po raz pierwszy została zaaplikowana już w starożytności (starożytna Grecja - teatry na wolnym powietrzu), pisał o tym kilkaset lat później Witruwiusz w pierwszym wieku przed naszą erą - a żadnych wzmacniaczy z całą pewnością wówczas nie było.

Coś mi się wydaje Rafaellu, że słyszałeś kiedyś jakieś dzwony dzwoniące na kościelnej wieży tylko nie dość, że nie wiesz na której wieży to nie wiesz także co dzwoniły ;(

 

No cóż bajeczkę o kruku i serze pewnie też znasz, jak będę sobie dłubał z niskotonowcami to właśnie takie skuteczne rozwiązanie u siebie w kolumnach zaaplikuję.

 

a żadnych wzmacniaczy z całą pewnością wówczas nie było.

 

 

A te duże wazy wstawiane na amfiteatrach to tylko za rezonatory robiły :))))

 

Może popatrz jak są robione mikrofony kierunkowe to coś zatrybisz :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.