Skocz do zawartości
IGNORED

Po XLR'ach glosniej


BlueDot

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Wzmacniacz i cd Primare.

Wczoraj wieczorem z racji wolnego czasu postanowilem podlaczyc cd z wzmacniaczem kablami XLR.

Zauwazylem, ze jest znaczna roznica w poziomie glosnosci. Normalnie slucham na 35 czasami na 40, jednak po spieciu klockow XLR'ami zauwazylem, ze musze sciszyc do okolo 30 zeby sprzet gral z ta sama glosnoscia z ktora gra przy podlaczeniu RCA.

Czy to jest normalne? Czy moze mam cos uszkodzone na in/out RCA?

Nie wiem za bardzo co robic. Postanowilem zapytac tutaj, zanim bede kontaktowal sie z serwisem.

XLR to Audioquest Red River.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/129700-po-xlrach-glosniej/
Udostępnij na innych stronach

To jest normalne.

XLR tory i takie połączenia przywędrowały do domowego audio z segmentu Pro i estrady.

Tam są wymagane o wiele dłuższe (kablowe) połączenia i są bardziej narażone na zakłócenia -> stąd i sygnał w takim torze musi być mocniejszy, wyższe napięcie ---> głośniej...

Moda w domowym audio zaistniała, bo głośniej = (dla wielu zauroczonych) lepiej.

To jest normalne.

XLR tory i takie połączenia przywędrowały do domowego audio z segmentu Pro i estrady.

Tam są wymagane o wiele dłuższe (kablowe) połączenia i są bardziej narażone na zakłócenia -> stąd i sygnał w takim torze musi być mocniejszy, wyższe napięcie ---> głośniej...

Moda w domowym audio zaistniała, bo głośniej = (dla wielu zauroczonych) lepiej.

+1

Aha. To dobrze bo juz sie martwilem.

Tak czy siak nie oznacza to chyba, ze jest to gorsze polaczenie?

Czytalem o tym XLR troche przed chwila i wychodzi na to, ze tylko niektore urzadzenia sa naprawde zbalansowane.

Jak mam sprawdzic, czy moje sa naprawde zbalansowane, czy to tylko taka sciema?

 

Primare I30 i cd32 i drugi zestaw A30.1 i dvd30.

 

To sa urzadzenia zbalansowane, czy tylko tak wygladaja?

bez fachowego wglądu do wnętrza nie dowiesz się czy cały układ jest zbalansowany czy tylko na wyjściach / wejściach jest symetryzacja .

I jest jeszcze jeden argument za kupowaniem audio-systemów: w przypadku ewentualnego rozwodu rzadko się go traci na rzecz partnera: jacht przepadnie, dom przepadnie, dzieło sztuki przepadnie, prawa rodzicielskie przepadną - ale sprzęt na pewno będzie ci towarzyszył na nowej drodze życia. Nawet lichwiarz powinien to docenić.

Aha. To dobrze bo juz sie martwilem.

Tak czy siak nie oznacza to chyba, ze jest to gorsze polaczenie?

Czytalem o tym XLR troche przed chwila i wychodzi na to, ze tylko niektore urzadzenia sa naprawde zbalansowane.

Jak mam sprawdzic, czy moje sa naprawde zbalansowane, czy to tylko taka sciema?

 

Primare I30 i cd32 i drugi zestaw A30.1 i dvd30.

 

To sa urzadzenia zbalansowane, czy tylko tak wygladaja?

 

Nawet gdy tor nie jest zbalansowany , to transmisja sygnału jest nim objęta .

Wybierz połączenie które dla Ciebie brzmi lepiej , a stronę techniczną możesz pominąć przy zastosowaniu HA.

XLR tory i takie połączenia przywędrowały do domowego audio z segmentu Pro i estrady. Tam są wymagane o wiele dłuższe (kablowe) połączenia i są bardziej narażone na zakłócenia -> stąd i sygnał w takim torze musi być mocniejszy, wyższe napięcie ---> głośniej...

 

Po symetryzacji w XLR na jednej żyle jest sygnał oryginalny a na drugiej odwrócony w fazie. Idea jest taka że zakłócenia które nałożą się na kabel, nałożą się z tą samą amplitudą i fazą na obie żyły sygnałowe, po desymetryzacji czyli odwróceniu jednej fazy i zsumowaniu sygnału, sygnał podstawowy się zwiększy dwukrotnie a zakłócenia (będące wówczas w przeciwfazie) odejmą/zniosą. Ewentualna różnica w głośności nie wynika zatem z potrzeb a jest jedynie efektem ubocznym.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Różnice w poziomie są skutkiem std sygnałów , XLR przejęty ze sprzętów zawodowych ( profi ) ma std poziom sygnału na poziomie plus 6 dB . Samą operację sumowania-odejmowania sygnałów można dokonać na dowolnym poziomie . W przypadku transformatorów może to być ustalane przekładnią.

Napisałem przecież "sygnał podstawowy się zwiększy dwukrotnie" a to jest 6dB właśnie

Z sygnałem i wartością wzmocnienia po desymetryzacji można robić co się chce, tylko że zwykle nikt z tym nic nie robi bo i niby po co.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

To ja napisze tak , nie jest ważne czego skutkiem jest dany poziom , std dla sprzętów domowych audio jest/ było 0 dB , a dla sprzętów profi plus 6 dB . Stąd zwiększony poziom dla wyjścia XLR .

U mnie słychać różnice po XLR i nie chodzi tylko o głośność. Po wyrownaniu też ladbie to słychać. Ale zależy to też od źródła. Na DACu Hegla różnica była znikoma, natomiast przy Stello sporo słyszalna.

 

To ja napisze tak , nie jest ważne czego skutkiem jest dany poziom , std dla sprzętów domowych audio jest/ było 0 dB , a dla sprzętów profi plus 6 dB . Stąd zwiększony poziom dla wyjścia XLR .

Producenci i tak wyrownuja zazwyczaj poziom między RCA i XLR w swoich źródłach.

?👈

Producenci i tak wyrownuja zazwyczaj poziom między RCA i XLR w swoich źródłach.

 

Tu bliżej mi do opinii Opterona , moim zdaniem zazwyczaj nie wyrównują tego poziomu .

W moim Krellu nikt się nie zniżył do takich działań ;-))

Tu bliżej mi do opinii Opterona , moim zdaniem zazwyczaj nie wyrównują tego poziomu .

W moim Krellu nikt się nie zniżył do takich działań ;-))

W DACach Hegla jest równo, w obecnym Stello sporo głośniej, aż mi wzmak przester czasem łapie. W przyszłym tyg sprawdzę jeszcze dwa urządzenia.

?👈

Wychodzi na to, ze przy polaczeniu XLR jakosc kabla ma mniejsze znaczenie niz przy RCA, poniewaz bez wzgledu na to czy zaklocenia beda czy nie, to w przypadku XLR i tak zostana wyeliminowane. Teoretycznie jakosc dzwieku tez powinna byc lepsza, bo wiadomo ze dzwiek bez zaklocen, to lepszy dzwiek. Oczywiscie jakosc wtykow powinna byc jak najlepsza.

U mnie powinno zdac to egzamin, poniewaz za stolikiem ze sprzetem mam wielki gaszcz kabli, wlacznie z antenowymi.

Jednak sluchajac do tej pory na RCA nie slyszalem zadnych zaklocen.

Poslucham na XLR troche uwazniej ulubionych plyt i postaram sie wychwycic jakas roznice.

Padają słowa: Poziom 0 dB?

A jakie to ma znaczenie?

Poziomy są umowne, czasami 0,775, czasami 1V, ... na jakiejś rezystancji...

Nie ma to znaczenia. W poziomach względnych ważne jest, że w systemach symetrycznych zbalansowanych (czy jak to tam zwą) sygnał ze względów o których napisał Opteron jest o 6dB większy (2 razy "napięciowo").

 

Podstawową cechą "chcianą" jest odporność na zakłócenia. W układach o symetrycznych (zbalansowanych) stopniach zakłócenia teoretycznie znoszą się.

 

XLR zawsze zagra lepiej jeżeli dotyczy urządzeń o topologii symetrycznej (zbalansowanej).

Nie musi to być prawdą jeżeli z "topologii" asymetrycznej wyprowadza się w "sztuczny" sposób usymetryzowany sygnał na wyjście XLR, albo z wejścia XLR robi się sygnał niesymetryczny w sposób bierny.

Padają słowa: Poziom 0 dB?

A jakie to ma znaczenie?

Poziomy są umowne, czasami 0,775, czasami 1V, ... na jakiejś rezystancji...

Nie ma to znaczenia. W poziomach względnych ważne jest, że w systemach symetrycznych zbalansowanych (czy jak to tam zwą) sygnał ze względów o których napisał Opteron jest o 6dB większy (2 razy "napięciowo").

 

Podstawową cechą "chcianą" jest odporność na zakłócenia. W układach o symetrycznych (zbalansowanych) stopniach zakłócenia teoretycznie znoszą się.

 

XLR zawsze zagra lepiej jeżeli dotyczy urządzeń o topologii symetrycznej (zbalansowanej).

Nie musi to być prawdą jeżeli z "topologii" asymetrycznej wyprowadza się w "sztuczny" sposób usymetryzowany sygnał na wyjście XLR, albo z wejścia XLR robi się sygnał niesymetryczny w sposób bierny.

 

Ok.

Wiec jak mam sie dowiedziec, czy moje urzadzenia sa w pelni zbalansowane, czy producent nabija mnie w butelke?

Napisales ze podstawowa cecha chciana jest odpornosc na zaklocenia. To chyba dobrze? Bo przeciez im mniej zaklocen, tym jakosc dzwieku jest lepsza.

Dobra, do sedna.

Jakie sa minusy tego typu polaczen? Mam rozumiec, ze jest cos za cos? Jak zawsze?

 

W sumie jest glosniej, jest mniej zaklocen, to juz jest lepiej.

Nie ma minusów.

Kable, przecież wielokrotnie bardziej złożone, kupisz po 30 zł w pierwszym lepszym sklepie muzycznym z instrumentami i urządzeniami nagłośnieniowymi...

 

Jak poznać w pełni zbalansowane?

Przeczytać na opakowaniu, w instrukcji, zaufać producentowi...?

 

Można podłączyć kolejne klocki i szukać czy ten sygnał jest dwukrotnie większy.

 

Ja bym zerknął w schemat i bym miał pewność...

 

PS: łączenie w domu XLR`ami nie będzie miało przewagi. Ani tu zakłóceń ani ten wyższy sygnał nie jest potrzebny (mamy zapas mocy).

Chyba, że mamy jakieś audiofilskie (przecież "audiofile" słyszą kable) pętle mas i takie tam inne... to XLR zbalansowany pomoże.

 

Jak poznać w pełni zbalansowane?

 

 

Ale co?

Kable czy urzadzenia?

 

To prawda, ze jest pelno tych kabli i sa tanie, ale ze wzgledu na cel ich zastosowania maja one spora dlugosc.

5, 10, 15m.

Po co mi tyle kabla za stolikiem.

Natomiast te do sprzetu audio, ktore maja 0.5m lub 1m takie tanie juz nie sa.

Dziwne to troche, ze 20m kabla kosztuje mniej niz 1m.

Mam kilkanaście metrów Proela kupionych w latach 90-tych, może nabiorą wartości ;-)

"Skąpski idzie na ambasadora, wysiada, rozumiesz? A jak on poleci, to poleci Korszul, poleci też Broński i zgadnij kto po nich poleci? Po nich polecę ja! To znaczy ja bym poleciał, gdyby nie Kazik i to dozorostwo."

Niektóre np wzmacniacze dla ściemy mają wejścia xlr z podłączoną jedną żyłą, które równie dobrze mogłyby być wejściami na rca. Od tyłu złącza to widać. Jeśli transmisja sygnału odbywa się symetrycznie, na pierwszy rzut oka tego nie widać i trzeba obejrzeć schemat. Czasem tak jest, choć za desymetryzacją na wejściu dalej już sygnał jest obrabiany jako niesymetryczny, niemniej, jest to rozwiązanie bardziej "fachowe" i zachowuje wszystkie zalety "estradowe" w kwestii odporności transmisji na zakłócenia i większego odstępu od szumu.

Już było o tym który ma prawdziwe XLR, a który udawane.

 

 

 

Ale co?

Kable czy urzadzenia?

 

To prawda, ze jest pelno tych kabli i sa tanie, ale ze wzgledu na cel ich zastosowania maja one spora dlugosc.

5, 10, 15m.

Po co mi tyle kabla za stolikiem.

Natomiast te do sprzetu audio, ktore maja 0.5m lub 1m takie tanie juz nie sa.

Dziwne to troche, ze 20m kabla kosztuje mniej niz 1m.

A RCA to tanie są?

?👈

Jak ktoś chce poczytać o symetrycznych kablach w technice nagrywania dźwięku to tutaj jest to w miarę wytłumaczone.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Skąpski idzie na ambasadora, wysiada, rozumiesz? A jak on poleci, to poleci Korszul, poleci też Broński i zgadnij kto po nich poleci? Po nich polecę ja! To znaczy ja bym poleciał, gdyby nie Kazik i to dozorostwo."

W poziomach względnych ważne jest, że w systemach symetrycznych zbalansowanych (czy jak to tam zwą) sygnał ze względów o których napisał Opteron jest o 6dB większy (2 razy "napięciowo").

I para poszła w gwizdek .

Nie ma potrzeby udowadniać , jaka jest suma dwóch identycznych co do wartości sygnałów w XLR .

Sedno tego o czym pisze jest gdzie indziej .

W nowoczesnych przetwornikach z wyjściem symetrycznym masz dla każdego z kanałów dwa wyjścia , przykładowo L + i L - . Te po odfiltrowaniu podajesz bezpośrednio( blokowo ) do określonych wyjść złącza XLR . czyli mamy tam 1 wartość L + i jedną wartość L - .

Ale na potrzeby złącza RCA poprawnie jest zsumować różnicowo ten sygnał , jeżeli dokonamy tego w stosunku 1do 1 to co otrzymamy dla wyjścia RCA ? Wychodzi coś innego niż 2 ?

Zatem nie jest tak oczywistym ze na wysciu XLR sygnał musi byc podwojony w stosunku do RCA , a wynika to z konstrukcji samego urządzenia . Nikt przy zdrowych zmysłach natomiast nie będzie negował równej wartości połówek sygnału w transmisji zbalansowanej .

Aż się zarejestrowałem, bo nie wytrzymałem, a ponieważ są stąd wejścia na mojego bloga, to widzę ;)

Po pierwsze - dB to nie jest jednostka, więc sygnał nie może mieć poziomu 0dB albo +6dB. Jednostka to dBV, dBm, dBu i parę innych, ale nie sam dB.

Po drugie - coś z systemem i poziomami jest nie tak, jeżeli przy połączeniu xlr-xlr jest głośniej. Nie ma znaczenia, jaki poziom jest na wyjściach i wejściach XLR czy cinch i czy tam jest symetria czy nie, jeżeli poziom na wejściach i wyjściach jest taki sam, to różnicy w głośności nie ma. Tu widać, że poziom wejściowy jest niższy, niż wyjściowy, więc coś jest nie tak. Chyba, że mamy do czynienia z połączeniem kablem XLR-cinch, to wtedy oczywiście sytuacja taka jest normalna, bo zwyczajowo poziom na wyjściu XLR jest około 12dB wyższy niż na cinchu (różnica +4dBu i -10dBV) i jeżeli weżmiemy tylko jedną "nogę" sygnału symetrycznego, to mamy o 6dB, czyli dwukrotnie, wyższy poziom na wejściu cinch wzmacniacza.

nagrywamy.com

Aż się zarejestrowałem, bo nie wytrzymałem, a ponieważ są stąd wejścia na mojego bloga, to widzę ;)

Po pierwsze - dB to nie jest jednostka, więc sygnał nie może mieć poziomu 0dB albo +6dB. Jednostka to dBV, dBm, dBu i parę innych, ale nie sam dB.

Po drugie - coś z systemem i poziomami jest nie tak, jeżeli przy połączeniu xlr-xlr jest głośniej. Nie ma znaczenia, jaki poziom jest na wyjściach i wejściach XLR czy cinch i czy tam jest symetria czy nie, jeżeli poziom na wejściach i wyjściach jest taki sam, to różnicy w głośności nie ma. Tu widać, że poziom wejściowy jest niższy, niż wyjściowy, więc coś jest nie tak. Chyba, że mamy do czynienia z połączeniem kablem XLR-cinch, to wtedy oczywiście sytuacja taka jest normalna, bo zwyczajowo poziom na wyjściu XLR jest około 12dB wyższy niż na cinchu (różnica +4dBu i -10dBV) i jeżeli weżmiemy tylko jedną "nogę" sygnału symetrycznego, to mamy o 6dB, czyli dwukrotnie, wyższy poziom na wejściu cinch wzmacniacza.

 

Uwazasz, ze u wiekszosci chlopakow jest cos nie tak? Istnieje takie prawdopodobienstwo, ze tyle sprzetu jest skopane?

Uwazasz, ze u wiekszosci chlopakow jest cos nie tak? Istnieje takie prawdopodobienstwo, ze tyle sprzetu jest skopane?

 

Nie wiem. Za mało danych. Jeżeli podłączyłeś kablem XLR-RCA, to mniej więcej się zgadza i objawy są prawidłowe. Jeżeli podłączyłeś kablem XLR-XLR i jest głośniej, niż to samo połączenie RCA-RCA, to po prostu poziomy nie są porządnie dobrane. Powinno być to samo, ale może rzeczywiście we wzmacniaczu za dziesięćkoło wayorzystują prostą zależność głośniej = lepiej ;)

nagrywamy.com

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.