Jump to content
IGNORED

Kino domowe w domu - od podstaw


kivlov
 Share

Recommended Posts

Witajcie,

Znacie jakies strony z gotowymi projektami, tak aby był rozpisany cały uklad instalacji od okablowania po projektor i kolumny, aby stworzyć taki FAQ do budowy kina w swoim domu od podstaw na bazie projektora. Na jakiej ścianie lepiej krotszej, czy dłuższej ekran jakie odległości od tylnej ściany ma byc kanapa jaki projektor i jaki ekran do niego najlepiej dopasować i jakie tło.

Kolumny: Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: MIT MH 750E PLUS 2x3m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 3x Wireworld stratus 5.2 : MIT MH 750E PLUS 2x3m, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X590 4K::: Amplituner: Marantz SR7013 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Xavian XN360 (front) ,Focal Chora 806 (tył,boki, sufit), CC900 (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Link to comment
Share on other sites

Jak widze ciagle krążyła wokół tematu i nie za bardzo wiesz jak to ma wyglądać.....

 

Bez określenia budżetu, sposobu instalacji (tradycyjny z wolnostoajcymi kolumnami czy montaż w ścianie) to mozna napisać gruba knige. Czy chcesz budować kino na zasadzie zakupu klocków i tyle czy tez bawić sie w adaptacje akustyczna, pomiary itd. Czy ma to byc tylko KD, jeżeli tak to 5.1, 7.1 czy jeszcze wyzej? Czy tez ma byc stereo? Itd., itp., etc.......

 

Co do Twoich pytan: z reguły na krótkiej ścianie akustycznie jest lepiej, chcociaz nie jest to zasada. Jeżeli projektor+ekran to sciany, sufit i generalnie wszystko inne w tym pomieszczeniu powinno dążyć w kierunku matowej czerni.

 

To tak w skrócie :))

 

Link to comment
Share on other sites

Chcialem, aby temat byl bardziej ogolny, a nie spersonalizowany pod moją osobe bo pod to to mam swój watek, ale ok jak chcesz:

kolumny tradycyjne wolnostojące,

zakup gotowych elementow

adaptacja akustyczna także w planie

pomiary, zalezy od budżetu

KD 5.1

Budzet to własnie nie wiadomo, jaki najniższy, aby wyszło cos ciekawego.

instalacja projektora na suficie ma byc w jakiejs specjalnie odleglosci od tylnej ściany czy zwyczajnie jak najdalej od ekranu? Którędy i jak najlpeiej rozprowadzić instalację przewdow.

Kolumny: Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: MIT MH 750E PLUS 2x3m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 3x Wireworld stratus 5.2 : MIT MH 750E PLUS 2x3m, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X590 4K::: Amplituner: Marantz SR7013 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Xavian XN360 (front) ,Focal Chora 806 (tył,boki, sufit), CC900 (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Link to comment
Share on other sites

Bliżej czy dalej (jasność obrazu) to zależy od jasności projektora oraz gain i rozmiaru ekranu. Dasz jasną maszynę za blisko małego białego ekranu, to obraz będzie 2...3 razy za jasny a "czernie" jasno-szare.

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Link to comment
Share on other sites

Ekran dobieramy tak, aby z miejsca odsłuchowego, określonego wcześniej na podstawie danych o pomieszczeniu, kąt patrzenia dla obrazu panoramicznego wynosił do 50o (idealnie 43.4o wg SMPTE) w poziomie i max 15o w pionie.

A skąd te dane, możesz podrzucić link? Wg tego co znalazłem w sieci to SMPTE podaje że jest to 30 st. pola widzenia, a THX podaje bodajże 40 st.

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Polk Reserve R700 + Paradigm Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

Widze, że już ruszyła konkretna dyskusja.

Można prosić o ten link do obliczenia miejsca projektora.

Mam pytanie odnosnie zaislania czy lepiej mieć każde osobne gniazdo do urzadzenia cyz można robic podwójne cyz może jedno i do niego listwa jak to sie u was sprawdza?

Kolumny: Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: MIT MH 750E PLUS 2x3m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 3x Wireworld stratus 5.2 : MIT MH 750E PLUS 2x3m, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X590 4K::: Amplituner: Marantz SR7013 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Xavian XN360 (front) ,Focal Chora 806 (tył,boki, sufit), CC900 (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Link to comment
Share on other sites

A skąd te dane

 

CEDIA CEB-23, Home Theater Recommended Practice: Video Design.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Magog
Link to comment
Share on other sites

CEDIA CEB-23, Home Theater Recommended Practice: Video Design.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... a jak to się ma do moich prymitywnych warunków kinowych, gdzie 110" oglądam z 3,5m... ? ;)

 

... osobiście przyznam ,że wcześniej miałem 100" i było mało... :)... zdaję sobie sprawę ,że jestem troszeczkę skrzywiony w temacie Kino Domowe , ale wiem i widzę ,że większość z Was jest jeszcze bardziej skrzywiona w tym temacie , patrząc co wyprawiacie ( czas, kasa, wiedza) w swoich Private Small Cinema... :) ;)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Yodas
Link to comment
Share on other sites

na żarówę z niedużego białego ekranu ekranu (<= 92") wystarczy dużo mniej niż 1000 lumenów

 

Mylisz się kolego... Tak będzie przy mało kontrastowym ekranie. Przy zastosowaniu ekranu o dużym kontraście własnym, nie masz odczucia zbyt jasnego obrazu poprzez duży kontrast, który niweluje te wszystkie niedogodności. Nasze oko spostrzega obraz kontrastami, a nie jasnościami... Więc lepiej jest zastosować jaśniejszy projektor z ekranem o dużym kontraście, jak projektor o małej jasności z ekranem o małej kontrastowości własnej.

Edited by Markus77
Link to comment
Share on other sites

Więc lepiej jest zastosować jaśniejszy projektor z ekranem o dużym kontraście, jak projektor o małej jasności z ekranem o małej kontrastowości własnej.

Ale co to znaczy kontrastowy ekran - wysoki gain czy niski? Jeśli przez kontrastowy rozumiesz wysoki gain to będzie "żarówka", a nie obraz.

 

Magog dla mnie ten schemat jest mylący, bo podają ekran 2.39:1, a w kinie domowym raczej króluje 16:9. Poza tym nie wiadomo dla jakiej rozdzielczości przyjmują te wyliczenia.

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Polk Reserve R700 + Paradigm Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

Chcialem, aby temat byl bardziej ogolny, a nie spersonalizowany pod moją osobe bo pod to to mam swój watek, ale ok jak chcesz:

kolumny tradycyjne wolnostojące,

zakup gotowych elementow

adaptacja akustyczna także w planie

pomiary, zalezy od budżetu

KD 5.1

Budzet to własnie nie wiadomo, jaki najniższy, aby wyszło cos ciekawego.

instalacja projektora na suficie ma byc w jakiejs specjalnie odleglosci od tylnej ściany czy zwyczajnie jak najdalej od ekranu? Którędy i jak najlpeiej rozprowadzić instalację przewdow.

 

Kivlov, nie da sie ogólnie i FAQ nie ma sensu; no moze odnośnie okablowania tak.

Z tego co pamietam Twoje pomieszczenie ma ograniczona wysokość i chyba jest stosunkowo długie?

Link to comment
Share on other sites

Magog dla mnie ten schemat jest mylący, bo podają ekran 2.39:1, a w kinie domowym raczej króluje 16:9.

 

W kinie domowym bezsprzecznie króluje format 2.35+, ponad 70% filmów to produkcje panoramiczne (wg Panamorph).

 

Poza tym nie wiadomo dla jakiej rozdzielczości przyjmują te wyliczenia.

 

Rekomendacje SMPTE i THX w ogóle nie biorą pod uwagę rozdzielczości, a badania wzroku i zakresu pola widzenia człowieka. O ile dla mniejszych rozdzielczości niż 1080p dla widza pojawia się warunek wyboru: komfortowe pole widzenia czy rozdzielczość, to dla 1080p oba warunki już pokrywają się i widz siedzący w zakresie zalecanych kątów patrzenia korzysta w pełni z rozdzielczości FullHD. A tak naprawdę to akustyka determinuje najlepsze miejsce do oglądania, zatem wielkość ekranu dobieramy wg. odległości oglądania i najbardziej optymalnego kąta patrzenia (oczywiście można go adaptować do własnych preferencji, jakkolwiek trzeba pamiętać o konsekwencjach dla audio).

Link to comment
Share on other sites

Tak mam długie i dość szerokie, ale niskie.

Kolumny: Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: MIT MH 750E PLUS 2x3m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 3x Wireworld stratus 5.2 : MIT MH 750E PLUS 2x3m, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X590 4K::: Amplituner: Marantz SR7013 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Xavian XN360 (front) ,Focal Chora 806 (tył,boki, sufit), CC900 (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Link to comment
Share on other sites

W kinie domowym bezsprzecznie króluje format 2.35+, ponad 70% filmów to produkcje panoramiczne

Ale ja mówiłem o ekranach, a nie o formatach filmowych. Ekranów w formacie 2.39:1 praktycznie nie ma. Są 16:9 i 4:3. A wyznacznikiem jest rozmiar ekranu, a nie to co na nim wyświetlamy, dlatego pisałem, że schemat jest trochę mylący.

Według kątów które kiedyś obliczałem, a brałem pod uwagę zalecenia HVS, wychodzi mi, że dla FullHD te odległości są zdecydowanie za małe. Trzymałbym się bliżej kątów 30-40st. (referencyjny dla FullHD - 31st.)

 

a jak to się ma do moich prymitywnych warunków kinowych, gdzie 110" oglądam z 3,5m... ? ;)

Yodas Wstawiłem Twoje dane i wyszło, że masz kąt 38st., więc jak by nie patrzeć jest optymalnie :)

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Polk Reserve R700 + Paradigm Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

No właśnie o ramowych mówię, bo takie mnie najbardziej interesują i np. Adeo i Suprema nie widzę, żeby mieli 2.39:1

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Polk Reserve R700 + Paradigm Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

...mają 2,35:1.... proszę przejrzyj np. to: (już o te 0,04 nie będziemy się spierać)...

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tak jak pisałem... szanujący się producent ekranów ma zawsze format 21:9 w ofercie...

Edited by Yodas
Link to comment
Share on other sites

Ale ja mówiłem o ekranach, a nie o formatach filmowych.

 

Ale przecież oglądamy filmy, a nie ekrany. A co w przypadku ekranów 4:3 i filmów 21:9, odległość oglądania będzie inna niż dla ekranu 16:9 i tej samej treści ? IMO nie ma logicznej konsekwencji w twoich wyliczeniach. Profesjonaliści trzymają się zasad i wytycznych bazujących na CEDIA, SMPTE, THX itp, więc nie ma większego sensu podważanie ich dorobku, szczególnie, że nawet na "oko" widać, że podane przez ciebie rzekomo referencyjne 31 stopni (bazujące jak się domyślam na rozdzielczości kątowej oka) dla Full HD jest po prostu mocno za małe. Owszem taki obraz da się oglądać, ale nie robi on wrażenia. W dobie 4k THX zaleca nawet 50 stopni w poziomie.

Link to comment
Share on other sites

A co w przypadku ekranów 4:3 i filmów 21:9, odległość oglądania będzie inna niż dla ekranu 16:9 i tej samej treści ?

Szerokość obrazu ma znaczenie. Ekran 21:9 jest szerszy od 16:9 dla tej samej przekątnej, więc jeśli liczyć wg zaleceń HVS to wyniki będą inne. Jest jeszcze druga sprawa: jeśli na ekranie 21:9 puszczasz film 16:9 to po bokach dostaniesz pasy, które zmniejszą szerokość i w tym akurat wypadku wyniki się zmienią. Na ekranie 16:9 ten sam efekt wystąpi z obrazem 4:3, ale ten format jest już wyjątkowo rzadki, więc problem w zasadzie jest pomijalny. Dlatego ekrany 21:9 wypadałoby trochę inaczej liczyć, bo będziemy często oglądać obraz o różnej szerokości... takie jest moje zdanie. Ale oczywiście można to uprościć i nie przejmować się detalami :)

 

Profesjonaliści trzymają się zasad i wytycznych bazujących na CEDIA, SMPTE, THX itp, więc nie ma większego sensu podważanie ich dorobku

Nie chcę niczego podważać, ale sam zobacz, że coś się nie zgadza z tymi wytycznymi... Zobacz rekomendacje SMPTE i THX np. tutaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) albo tutaj

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , a tu jest kalkulator, który też to potwierdza:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Natomiast rekomendacji CEDIA nie znalazłem. Kąty i odległości są takie jak podawałem, a schemat to mocno zaniża - ciekawe skąd to SMPTE reference ustalone na 43.4st., nie mówiąc już o SMPTE closest (to by podchodziło pod referencyjny kąt dla UHD, ale wśród projektorów to jednak jeszcze rzadkość). Więc albo coś się ostatnio pozmieniało i trzeba uaktualniać wiedzę albo twórcę tego schematu poniosła fantazja.

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Polk Reserve R700 + Paradigm Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

Szerokość obrazu ma znaczenie.

 

Ja bym powiedział, że wysokość ma znaczenie. Niestety nie osiągniemy tu kompromisu względem różnych formatów obrazu. Jednak przyjmując, że rozmawiamy o kinie, to CIH wydaje się technicznie i estetycznie najlepszym rozwiązaniem biorąc pod uwagę ilość treści 16:9.Owszem obraz 16:9 będzie węższy, ale lepsze to niż CIW, gdzie łatwo przekroczymy rekomendowane 15 stopni w pionie i całość zrobi się bardzo męcząca do oglądania.

 

ale sam zobacz, że coś się nie zgadza z tymi wytycznymi.

 

Wszystko się zgadza. Mam wrażenie, choć niepodparte matematyką, że mylisz kąty minimalne i to dla 16:9 z projekcją panoramiczną, podobnie z resztą jest w Wikipedii. Kąty i odległości nie są takie jak podawałeś, są zdecydowanie za małe dla miejsca najlepszego odbioru obrazu 21:9. A kalkulator z rzekomą rekomendacją THX 36 stopni jest już zupełnie do niczego, wyjaśnienie w wątkach poniżej. Referencyjne 43.4 stopnie bazują dokładnie na wytycznych SMPTE, autora diagramu nie poniosła fantazja, gość jest uznanym członkiem AVS. Podrzucam kilka wątków do przeczytania (są tam cytaty z wypowiedzi pracowników badawczych THX i odnośniki do innych dyskusji)

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

No i sprawa się mniej więcej wyjaśniła. Wyznaczanie odległości względem wysokości obrazu (czyli CIH) została wprowadzona dla ekranów 21:9. Bo jeśli wyznaczać wg szerokości (CIW) wychodziło, że przy panoramicznym obrazie trzeba się dalej odsuwać od niego w stosunku do 16:9 i ludziom było za daleko. Więc przerzucono się na kąty pionowe. Jest trochę o tym tutaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może to i dobre posunięcie, tylko problem w tym, że te kąty nie ważne jakby je wyznaczać, powinny dawać chociaż zbliżone odległości, a tak nie jest i tego już nie bardzo rozumiem.

 

Mam wrażenie, choć niepodparte matematyką, że mylisz kąty minimalne i to dla 16:9 z projekcją panoramiczną, podobnie z resztą jest w Wikipedii.

Po pierwsze niczego nie mylę i nie są to kąty minimalne, tylko rekomendowane. Pokrywają się mniej więcej z wyliczeniami, na podstawie HVS, a dla mnie jest to najbardziej wiarygodne źródło, a nie to co ktoś tam napisał na forum. Za to te "Twoje" nie pokrywają się z niczym, może poza tym że podchodzą pod UltraHD. Masz ogólnie dostępne wzory, sam możesz sprawdzić jakie wychodzą wyniki. Dlatego wszystkie zalecenia sensownie oscylują wokół 30-40 st. szerokości (dla ekranu 16:9 i rozdz. FullHD). Dla 21:9 tak jak pisałem można te kąty zwiększyć, żeby zrekompensować zbyt dużą szerokość ekranu, ale nie aż tyle!

Zresztą z lektury linków, które wysłałeś wynika, że nie ma żadnej rekomendacji THX, tylko ktoś komuś wysłał maila w którym napisał, że kąt 50st. jest rekomendowany i od tego się zaczęło. Zaczęli sobie na forum dopasowywać teorie, przerzucając się po drodze na kąty pionowe i wyszły takie kwiatki. A chodzi jeszcze o to, że kąt pionowy przy szerszych ekranach maleje, więc trzeba siedzieć bliżej. Natomiast kąt poziomy rośnie (bo szerszy ekran), więc trzeba by siedzieć dalej... nie widzisz tutaj braku logiki? Trzeba by się na coś zdecydować, a nie dopasowywać teorię do własnych upodobań.

Zresztą każdy niech wierzy w co chce. Ja własnego zdania nie zmienię - ten schemat wygląda na naciągany pod UHD, ale jakoś pomija się ten temat, że niby rozdzielczość nie ma znaczenia, co jest bzdurą - przy tych wyliczenia rozdz. zawsze ma znaczenie.

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Polk Reserve R700 + Paradigm Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.