Skocz do zawartości
IGNORED

Subwoofer o jakiej mocy idealny do pokoju 17m^2 ?


rayzor

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie troszkę z innej beczki.. Mianowicie jeśli centralny tniemy na 80hz i filmach są jakieś dialogi bardzo nisko schodzące, a są np byłem na pięknej i besti i tam głos, tudzież ryk besti schodzi niżej napewno niż 80hz to ograniczamy przekaz z centralnego..??? Daje przykład

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Jak palnąlem jakąś głupotę to proszę mnie poprawić.. Wlaśnie centralny mi nie leży w tym całym cięciu, a mój schodzi do 40hz i gdy go odcinam to czuję jakby czegoś brakowało..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli odetniesz centrala na 80 to bas z niego wali na suba więc nie rozumiem jak może Ci czegoś brakować. Sub da brakujące częstotliwości w centralnym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak palnąlem jakąś głupotę to proszę mnie poprawić.. Wlaśnie centralny mi nie leży w tym całym cięciu, a mój schodzi do 40hz i gdy go odcinam to czuję jakby czegoś brakowało.

Czasem dostrojenie suba z niektórymi kolumnami mija się fazowo pomimo prawidłowego zgrania z pozostałymi, tzn. niektóre kolumny mogą mieć inną konstrukcje zwrotnicy, mogą być inaczej ustawione i już mamy znoszenie się częstotliwości. Żeby to sprawdzić trzeba mieć kilka próbek o różnych częstotliwościach i zrobić sobie taki test jak ten poniżej. Bas winien być jednakowy w miejscu odsłuchu z każdej kolumny, bas powinien być lokalizowany z kolumny, która odgrywa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny teścik malikali :) i racja, bas słychać przy każdej kolumnie więc tak jak pisałem wcześniej dla Kolegi darulok, nic nie brakuje gdy odetnie centrala wyżej. Widać coś u Ciebie (Kol. darulok) jest nie tak poustawiane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie troszkę z innej beczki.. Mianowicie jeśli centralny tniemy na 80hz i filmach są jakieś dialogi bardzo nisko schodzące, a są np byłem na pięknej i besti i tam głos, tudzież ryk besti schodzi niżej napewno niż 80hz to ograniczamy przekaz z centralnego..??? Daje przykład

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Jak palnąlem jakąś głupotę to proszę mnie poprawić.. Wlaśnie centralny mi nie leży w tym całym cięciu, a mój schodzi do 40hz i gdy go odcinam to czuję jakby czegoś brakowało..

 

Jak masz ustawioną zwrotnicę na subwooferze ? Jeżeli filtrowanie przeprowadzasz w amplitunerze to powinna być w subwooferze wyłączona lub na najwyższej wartości. Spróbuj dodatkowo przestawić przednie kolumny na small lub/i ustawić częstotliwość odcięcia również na 80Hz. Powinno wpłynąć to pozytywnie na efekty niskotonowe pod warunkiem, że masz wystarczająco mocny subwoofer do pomieszczenia. (i we właściwej lokalizacji) Oczywiście każdy przypadek jest indywidualny i tu z pomocą przychodzą pomiary akustyczne na Twoim sprzęcie w Twoim pomieszczeniu.

 

Przykład poniżej to system oparty na Denonie 4520, Audiophysic Tempo na frontach i subwooferze SVS SB13.

Po kalibracji Audyssey wykres czerwony - fronty jako large i częstotliwość odcięcia na 40Hz

Wykres zielony to zmiana na small, częstotliwość na 80Hz oraz parę innych modyfikacji.

post-2491-0-44754300-1492899972_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jak masz ustawioną zwrotnicę na subwooferze ? Jeżeli filtrowanie przeprowadzasz w amplitunerze to powinna być w subwooferze wyłączona lub na najwyższej wartości. Spróbuj dodatkowo przestawić przednie kolumny na small lub/i ustawić częstotliwość odcięcia również na 80Hz. Powinno wpłynąć to pozytywnie na efekty niskotonowe pod warunkiem, że masz wystarczająco mocny subwoofer do pomieszczenia. (i we właściwej lokalizacji) Oczywiście każdy przypadek jest indywidualny i tu z pomocą przychodzą pomiary akustyczne na Twoim sprzęcie w Twoim pomieszczeniu.

 

Przykład poniżej to system oparty na Denonie 4520, Audiophysic Tempo na frontach i subwooferze SVS SB13.

Po kalibracji Audyssey wykres czerwony - fronty jako large i częstotliwość odcięcia na 40Hz

Wykres zielony to zmiana na small, częstotliwość na 80Hz oraz parę innych modyfikacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie rozumiem tego wykresu zbytnio.

 

Te niskie czestotliwosci - czerowny wykres.

Dlaczego ich nie ma ponizej 40Hz? Tzn sa gorsze?

Sub ci sie wogole nie wlaczyl?

 

Znowuz te przy 60hz mozna by wytlumaczyc ze podlogowki nie dawaly rade a na zielonym sub pomogl.

 

Ale podejzewam ze tu najwiekszy wplyw maja te "drobne" zmiany, pewnie wlaczyles jakies korekty mdax lub inne i dlatego wykres zielony sie poprawil. A nie przdz ustawianie Small na Large.

 

Przydalby sie taki wykres dla kolumn Large z trybem Main+Lfe oraz dla kolumn w trybie Small i Lfe na 80Hz i juz by cos wiecej bylo wiadomo.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę też wyłączyć Extra Bass przy frontach na Large wtedy wiadomo grają one pełnym pasmem jakie obsługują bez suba.

 

czy ten extra bass działa w kd czy tylko w stereo jaki daję efekt u mnie w manualu działa jak piszę przy ustawieniu kolumn na małe,duży i nie zależnie czy ma się suba tylko nie ma napisane w jakim systemie to działa 2.0 czy 5.1 i jaki daję efekt?

testowałeś to jaki daje efekt czy czuć sztuczność podbicia basu bo mi kalibracja wyłączyła to i nawet nie włączałem tego polepszacza czy ulepszacza nawet nie wiadomo jak to nazwać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jest jedna ważna rzecz przy odcięciu głośników na 80Hz, mianowicie korekcja basu w amplitunerze dla kanału subwoofera jest kilkakrotnie dokładniejsza niż dla pozostałych głośników.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki panowie za wyjaśnienia..Po testach full vs 80hz ,zdecydowanie wygrywa ta druga opcja bez dwóch zdań.Jak znajdę czas to wezmę od brata marantza sr7010 i zobaczę jak wpłynie kalibracja na każdego suba z osobna względem mojego sr6008 który to nie posiada takowej .Chociaż wydaje mi się że jesli suby stoją symetrycznie to ma to mniejsze znaczenie .Jesli natomiast w pokoju stoją w rożnych odległościach czy miejscach, wtedy taka osobna kalibracja ma sens i wniesie o wiele więcej.A jeszcze jak sub ma wlasna kalibracje to już chyba musi być bardzo dobrze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jest jedna ważna rzecz przy odcięciu głośników na 80Hz, mianowicie korekcja basu w amplitunerze dla kanału subwoofera jest kilkakrotnie dokładniejsza niż dla pozostałych głośników.

 

Jeszcze jest jedna ważna rzecz przy odcięciu głośników na 80Hz, mianowicie korekcja basu w amplitunerze dla kanału subwoofera jest kilkakrotnie dokładniejsza niż dla pozostałych głośników.

 

Omen, w Audyssey MultiEq XT32 dla każdego kanału jest dokładnie taka sama dokładność. Dla niższych wersji audyssey masz rację.

 

Te niskie czestotliwosci - czerowny wykres.

Dlaczego ich nie ma ponizej 40Hz? Tzn sa gorsze?

Sub ci sie wogole nie wlaczyl?

 

Lolo, pamiętaj, że średni poziom jest na 75dB. W związku z tym nawet na czerwonym wykresie spadek o 6dB względem średniego poziomu jest poniżej 15Hz. Taki wygląda wykres prosto po kalibracji Audyssey MultiEq XT32.

 

 

Znowuz te przy 60hz mozna by wytlumaczyc ze podlogowki nie dawaly rade a na zielonym sub pomogl.

Podłogówki spokojnie dają radę do 25Hz. Dołek na 60Hz wynika najprawdopodobniej od odbicia od ściany za kolumnami i wygaszeniem się fali w tym obszarze częstotliwości. Na zielonym wykresie podłogówki od 80Hz są filtrowane i w tym obszarze pomaga subwoofer, który jest w innej odległości od ściany niż kolumny.

 

Ale podejzewam ze tu najwiekszy wplyw maja te "drobne" zmiany, pewnie wlaczyles jakies korekty mdax lub inne i dlatego wykres zielony sie poprawil. A nie przdz ustawianie Small na Large.

Przydalby sie taki wykres dla kolumn Large z trybem Main+Lfe oraz dla kolumn w trybie Small i Lfe na 80Hz i juz by cos wiecej bylo wiadomo.

Z mojego doświadczenia Main+Lfe daje zdecydowanie więcej basu ponieważ zarówno kolumny jak i subwoofer pracują wspólnie na basie.

Jednak jest kilka wad takiego rozwiązania: (z Audyssey Pro, Anthem ARC, Dirac Live z część poniższych można rozwiązać)

- Problem z uniknięciem podbicia w obszarze najefektywniejszego promieniowania basu z kolumn.

- Zmiany fazy przy częstotliwości dostrojenia bas reflexu powoduje często znoszenie się fal z subwoofera i kolumn - dziura w paśmie

- Kłopot z uzyskanie właściwego "House Curve" - wznoszenia się charakterystyki od 80Hz w dół pasma tak, żeby 20Hz było ok 10dB powyżej średniego poziomu. (poniżej efektywnego promieniowania basu z kolumn wtedy charakterystyka raczej opada niż wzrasta).

 

Poniżej system oparty na kolumnach Dali Fazon F5 + subie Paradigm Ultracube 10.

Kolumny też na small, częstotliwość podziału 80Hz.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chociaż wydaje mi się że jesli suby stoją symetrycznie to ma to mniejsze znaczenie .Jesli natomiast w pokoju stoją w rożnych odległościach czy miejscach, wtedy taka osobna kalibracja ma sens i wniesie o wiele więcej.

 

Poniżej przykład suba umieszczonego symetrycznie raz przy lewej drugi raz przy prawej kolumnie. Komentarz do wykresu chyba zbędny.

Jeżeli suby są różne i na dodatek mają bass reflex to sprawa bardzo się komplikuje i nawet z układem pomiarowym jest czasem ciężko je zgrać by uzyskać piękne równe pasmo.

post-2491-0-43396500-1492981273_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Omen, w Audyssey MultiEq XT32 dla każdego kanału jest dokładnie taka sama dokładność. Dla niższych wersji audyssey masz rację.

Być może tak jest, właśnie na stronie Audysseya o tym czytałem. System kalibracji MultiEq XT32 chyba ma zdecydowana mniejszość osób, bo on z tego co widziałem występuje w amplitunerach z tej wyższej półki cenowej.

U mnie też tak jest, mam inny system kalibracji, on ma chyba 11 punktów w ktorych dokonuje korekcji, jednak w przypadku kolumn to się rozkłada na cały zakres, natomiast w przypadku suba na pasmo do 200Hz, więc siłą rzeczy bas z suba jest dokładniej kalibrowany niż z kolumn.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2118-0-52240300-1493021992_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie też tak jest, mam inny system kalibracji, on ma chyba 11 punktów w ktorych dokonuje korekcji, jednak w przypadku kolumn to się rozkłada na cały zakres, natomiast w przypadku suba na pasmo do 200Hz, więc siłą rzeczy bas z suba jest dokładniej kalibrowany niż z kolumn.

 

Moc obliczeniowa konieczna do korekcji niskich częstotliwości jest większa niż do wyższych. Opisane jest to gdzieś na stronie audyssey'a.

W związku z tym powyższe niekoniecznie jest prawą mimo iż na logikę wydawało by się, że masz rację.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
Moc obliczeniowa konieczna do korekcji niskich częstotliwości jest większa niż do wyższych.

 

Wydawało mi się, że dla danej cz. próbkowania to szerokość pasma determinuje "moc obliczeniową" potrzebną do obróbki cyfrowej sygnału. Będę zobowiązany za dokładniejsze wyjaśnienie tej tezy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak najlepiej mieć korekcje w samym subie. Ale to dopiero w droższych modelach.

Uważasz, że kalibracja w subie jest lepsza niż w amplitunerze ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
I tak najlepiej mieć korekcje w samym subie.
Uważasz, że kalibracja w subie jest lepsza niż w amplitunerze ?

 

Tak naprawdę nie ma to znaczenia, ponieważ nie można w ten sposób oceniać i porównywać. Autokalibracja w subie służy do innego celu niż w amplitunerze. To jakbyś zapytał, który wkrętak jest lepszy krzyżowy czy płaski. Jedno jest pewne, aby kalibracja miała jakikolwiek sens musi być wykonana dla kilku ustawień mikrofonu tj. obejmować przestrzeń, a nie tylko jedno miejsce. Jedyna firma, jaką znam, oferująca taką opcję to Velodyne (SMS1) i ma to swoją cenę, niestety. Moim zdaniem wynajęty technik akustyk wykona to zadanie lepiej i wielokrotnie taniej na prostym DSP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tak naprawdę nie ma to znaczenia, ponieważ nie można w ten sposób oceniać i porównywać. Autokalibracja w subie służy do innego celu niż w amplitunerze. To jakbyś zapytał, który wkrętak jest lepszy krzyżowy czy płaski. Jedno jest pewne, aby kalibracja miała jakikolwiek sens musi być wykonana dla kilku ustawień mikrofonu tj. obejmować przestrzeń, a nie tylko jedno miejsce. Jedyna firma, jaką znam, oferująca taką opcję to Velodyne (SMS1) i ma to swoją cenę, niestety. Moim zdaniem wynajęty technik akustyk wykona to zadanie lepiej i wielokrotnie taniej na prostym DSP

Technicznie. Jakie ma znaczenie że pomiar jest kilku punktowy?

Załóżmy że ktoś siedzi w tym jednym konkretnym fotelu - cały czas.

Kalibracja i tak jest nastawiona na konkretne pasmo, pojedyncze uderzenia.

Zmienna czestotliwosci, mocy w konkretnym filmie i tak nie zostanie wylapana.

Czy coś pomijam?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
Jakie ma znaczenie że pomiar jest kilku punktowy?

 

Propagacja niskich częstotliwości w małych pomieszczeniach jest obarczona tak dużymi różnicami SPL w przestrzeni, że z perspektywy kalibracji, pomiar w jednym miejscu jest kompletnie niemiarodajny. Nawet niewielkie różnice odległości mogą kompletnie zaburzyć oczekiwaną krzywą SPL i to o kilkanaście dB. Druga sprawa, to że teoria akustyczna kina domowego z założenia nie jest skierowana na jednego i nieruchomego widza. Skuteczną kalibrację wykonuje się metodą uśredniania przestrzennego. O metodyce możesz trochę poczytać tu.

 

Czy coś pomijam?

 

Kalibracja i uderzenia, wyłapywanie zmiennej mocy w filmie? O czym ty piszesz? Wybacz, ale mam wrażenie, że nie znasz podstaw procesu, a mimo to brniesz w dyletanckie teorie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w subie Paradigma też jest taka kalibracja. Pomiar trzeba wykonać w minimum 5 miejscach, maksymalnie w 10.

Ale to realnie uśredniony pomiar daje? Pytam, bo niektóre amp mają też funkcje pomiaru w różnych miejscach, ale ta funkcja działa tam tak, że potem się wybiera miejsce gdzie się siedzi fotel, kanapa...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to realnie uśredniony pomiar daje? Pytam, bo niektóre amp mają też funkcje pomiaru w różnych miejscach, ale ta funkcja działa tam tak, że potem się wybiera miejsce gdzie się siedzi fotel, kanapa...

 

Dla odbioru niskich tonów gdzie fala jest długa i siedzisz w dokładnie jednym i tym samym miejscu nie ma to aż takiego znaczenia. (pod warunkiem, że nie jest to miejsce całkowitego wygaszenia fali i dotyczy kalibracji dla jednego słuchacza)

Pomiar wielopunktowy jest istotny dla wyższych częstotliwości. Np. 20kHz ma długość fali 1,7cm. Przesunięcie mikrofonu o połowę długości fali daje wtedy kompletnie inną amplitudę. (uwzględniając odbicia). Zobacz jakie dołki ma załączona charakterystyka częstotliwościowa miejsca osłuchowego. Przesuwając mikrofon o parę centymetrów każdy dołek też się przesuwa. Jeżeli chciałbyś dokonać korekcji na podstawie jednego pomiaru to nie uzyskałbyś dobrego rezultatu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe.

 

Przyjmijmy ze suba badany przy 40hz - czyli pelna amplituda w ciagu sekundy wystapi 40 razy. Po chlopsku bedziemy mieli 40 fali w ciagu sekundy.

 

 

Predkosc dzwieku usredbiajac to 300m/s

 

Czyli 300m/s dzielone na 40fal na sekunde to daje nam 7.5metra.

 

7,5 metra wynosi jedna fala dzwieku wydobywajaca sie od suba. To co daje pomiar w kilku punktach skoro ten mikrofon przesowamy o pol metra?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jedynie moze jakies odbicia.

 

Co ma dac pomiar suba w kilku miejscach?

 

 

Jestem wogole ciekaw co daje korekcja? Skoro marantz kaze robic pomiar w 8 punktach. I co on wlasciwie mierzy?

Czas opoznienia? Ale usrednia dla calego obszaru z 8 pomiarow?

 

W jaki sposob zrobi korekte?

 

Oraz rowna glosnosc? Usredniona dla 8 miejsc?

 

I ta korekte robi dla kilku czestotliwosci? Czy jak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydawało mi się, że dla danej cz. próbkowania to szerokość pasma determinuje "moc obliczeniową" potrzebną do obróbki cyfrowej sygnału. Będę zobowiązany za dokładniejsze wyjaśnienie tej tezy.

Przeczytałem tę informację na stronach Audyssey - nie była wytłumaczona przyczyna tego zjawiska.

 

Wydaje mi się, że wynika to z tego że robiąc np. korekcję z użyciem splotu (convolution) rozmiar maski potrzebnej do skorygowania jest wprost proporcjonalny do długości fali. Zakładając, że częstotliwość próbkowania jest stała to ilość próbek opisujących krótką, a długą falę różni się diametralnie.

np. Częstotliwość próbkowania wynosi 10Hz - czyli czas trwania 1 próbki to 1/10s

Maksymalna częstotliwość dla próbkowania 10Hz wynosi 5Hz

5Hz trwa 1/5s czyli 2 próbki

1Hz trwa 1s czyli 10 próbek

 

Jest to dla Ciebie akceptowalne wytłumaczenie ?

 

Ciekawe.

 

 

7,5 metra wynosi jedna fala dzwieku wydobywajaca sie od suba. To co daje pomiar w kilku punktach skoro ten mikrofon przesowamy o pol metra?

 

Co ma dac pomiar suba w kilku miejscach?

 

 

Jestem wogole ciekaw co daje korekcja? Skoro marantz kaze robic pomiar w 8 punktach. I co on wlasciwie mierzy?

Czas opoznienia? Ale usrednia dla calego obszaru z 8 pomiarow?

 

W jaki sposob zrobi korekte?

 

Oraz rowna glosnosc? Usredniona dla 8 miejsc?

 

I ta korekte robi dla kilku czestotliwosci? Czy jak?

 

Dla 40Hz zakładając 100% odbicie od ściany to w odległości = 1/4 długości fali będziesz miał pełne wygaszenie. (czyli 7,5/4 = 1,85m)

Przesuwając mikrofon o 0.5m wpływasz zdecydowanie na wynik pomiaru.

Zakładając, że subwoofer przenosi do 120Hz to z 1,85 robi się 70cm i wtedy przesunięcie o tą odległość może być równoznaczne kompletnemu wygaszeniu dźwięku lub dwukrotnemu podbiciu w stosunku do fali bezpośredniej.

 

Odnośnie pozostałych pytań to najprawdopodobniej: pierwszy pomiar determinuje opóźnienia kanałów (nie jestem tego pewien na 100%). pozostałe uśredniają głośność i korekcję częstotliwościową.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
Pomiar wielopunktowy jest istotny dla wyższych częstotliwości. Np. 20kHz ma długość fali 1,7cm.

 

Dla tych częstotliwości nie przeprowadza się manualnej kalibracji, dokładnie z powodów, o których napisałeś. Podobnie sprawa ma się z autokalibracją, wystarczy porównać ilość zastosowanych filtrów dla poszczególnych pasm. Inna sprawa, to że te grzebieniowe szpilki w górnej oktawie są praktycznie zupełnie niesłyszalne.

 

To co daje pomiar w kilku punktach skoro ten mikrofon przesowamy o pol metra?

 

Najwyraźniej zupełnie pomijasz wpływ pomieszczenia na rozkład pola akustycznego w tym zakresie częstotliwości.

 

Jest to dla Ciebie akceptowalne wytłumaczenie ?

 

Ma to sens. Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to realnie uśredniony pomiar daje? Pytam, bo niektóre amp mają też funkcje pomiaru w różnych miejscach, ale ta funkcja działa tam tak, że potem się wybiera miejsce gdzie się siedzi fotel, kanapa...

 

Robi się 5 do 10 pomiarów i on to wszystko później przelicza i tworzy jeden plik, który wgrywa się do suba. Co dokładnie robi ten algorytm to trudno mi powiedzieć, ciężko znaleźć takie informacje.

 

Co ma dac pomiar suba w kilku miejscach?

 

Z tego co czytałem to natężenie basu w dwóch miejscach pokoju oddalonych od siebie o kilkadziesiąt centymetrów może się różnic się o kilka, a nawet kilkanaście decybeli. Filmy ogląda często więcej niż jedna osoba i pewnie między innymi stąd wielopunktowy pomiar. Chodzi o to, żeby zbadać określoną przestrzeń, a nie jeden punkt. Jak to później przeliczają i co robią dalej algorytmy to trudno powiedzieć.

 

Jak już piszecie o tej mocy obliczeniowej. W instrukcji Paradigma jest napisane, że w procesie kalibracji jest potrzebny zewnętrzny komputer ze względu na wymaganą dużą moc obliczeniową. Myślałem, że to jakiś chwyt marketingowy, że tam są niby jakieś super algorytmy, ale z tego co teraz piszecie to faktycznie może tak być.

Zamiast instalować w każdym subie mocny procesor i podrażać koszty produkcji wykorzystuje się zewnętrzny komputer, który i tak każdy w domu posiada.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam o to samo.

Zakładamy że miejscem odsluchowy jest dany fotel zawsze ten sam. Mierzymy kilka punktów "na wypadek" zmiany siedziska. Tylko dlatego?

O czym pisze?

Czy długość fali nie zmienia się że względu na częstotliwość?

Czy kalibracja nie uwzględnia tylko jednej konkretnej częstotliwości?

 

W wolnej chwili zagladne do przesłanego linku - magog

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam o to samo.

Zakładamy że miejscem odsluchowy jest dany fotel zawsze ten sam. Mierzymy kilka punktów "na wypadek" zmiany siedziska. Tylko dlatego?

O czym pisze?

 

 

Czy długość fali nie zmienia się że względu na częstotliwość?

 

Zmienia sie wraz z czestotliwoscia. Dla 40hz masz okolo 7,5metra !!!!

 

"Dla fal akustycznych w powietrzu, przy prędkości dźwięku v w m/s, obowiązuje wzór

{\displaystyle \lambda ={\frac {v}{f}}} {\displaystyle \lambda ={\frac {v}{f}}}

Nie można przyjąć stałej wartości prędkości dźwięku, ponieważ zależy ona od temperatury."

 

Zrodlo wikipedia.

 

Czy kalibracja nie uwzględnia tylko jednej konkretnej częstotliwości?

 

No tu wlasnie ciekawe, bo marantz pyszcza jeden dzwiek ale jest najpierw wysoki potem niski. Czyli rozna czestotliwosc

 

 

W wolnej chwili zagladne do przesłanego linku - magog

 

 

 

Tylko co w sytuacji gdy jest pewna czestotliwosc ktora odbita od sciany nalozy sie z nastepna wydana przez glosnik.

1. Albo naloza sie na siebie i bedzie glosniej

2. Albo naloza sie na siebie w przeciw fazie i sie wycisza (samochody lexusa maja taki system wyciszenia halasu od siknuka)

 

I jak niby to naprawic? Skorygowac? Wyciac te "wrazliwe" czestotliwosci? Przesuniemy o 50cm mikrofon w inne miejsce i inne czestotliwosci musielibysmy wyciac.

 

 

 

Mam ciche podejzenie ze te jedno punktowe kalibracje czy wielko punktowe sa tyle samo siebie warte i to wszystko polega tylko iwylacznie na wyrownaniu glosnosci wto i czasu opuznienia. Nic wiecej. Ot kupic zwykly decybelomirz i ustawic kazdy glosnik na te sama glosnasc. A czas reakcji no to juz avr musi zmierzyc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robi się 5 do 10 pomiarów i on to wszystko później przelicza i tworzy jeden plik, który wgrywa się do suba. Co dokładnie robi ten algorytm to trudno mi powiedzieć, ciężko znaleźć takie informacje.

Miałem na testach Paradigm Studio Sub 12 i nawet nie wiedziałem, że ma takie możliwości :) Ale chyba tak to działa jak napisałeś uśrednia pomiar dla większej liczby osób.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak niby to naprawic? Skorygowac? Wyciac te "wrazliwe" czestotliwosci? Przesuniemy o 50cm mikrofon w inne miejsce i inne czestotliwosci musielibysmy wyciac.

 

 

 

Mam ciche podejzenie ze te jedno punktowe kalibracje czy wielko punktowe sa tyle samo siebie warte i to wszystko polega tylko iwylacznie na wyrownaniu glosnosci wto i czasu opuznienia. Nic wiecej. Ot kupic zwykly decybelomirz i ustawic kazdy glosnik na te sama glosnasc. A czas reakcji no to juz avr musi zmierzyc.

 

Polecam przeczytać:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powyżej Fs nie powinno się dokonywać korekcji wąsko-pasmowej. (nie wiem tylko jak dokładnie automatyczne algorytmy są wstanie wyłapać Fs, albo zakładają na sztywno np. 200Hz)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na testach Paradigm Studio Sub 12 i nawet nie wiedziałem, że ma takie możliwości :) Ale chyba tak to działa jak napisałeś uśrednia pomiar dla większej liczby osób.

Mogłeś nie wiedzieć bo zestaw pomiarowy tj. mikrofon, statyw, kable i płytkę z oprogramowaniem trzeba niestety kupić osobno, koszt około 500zł.

 

 

Mam ciche podejzenie ze te jedno punktowe kalibracje czy wielko punktowe sa tyle samo siebie warte i to wszystko polega tylko iwylacznie na wyrownaniu glosnosci wto i czasu opuznienia. Nic wiecej. Ot kupic zwykly decybelomirz i ustawic kazdy glosnik na te sama glosnasc. A czas reakcji no to juz avr musi zmierzyc.

Mylisz się.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.