Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego vinyl brzmi lepiej/inaczej niz CD?


Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, Lech36 napisał:

Nie, nie wiem. A co to ma do rzeczy?

uparcie sugerujesz wyższość zapisu cyfrowego na podstawie cyfrowej jakości obrazu, cyfrowa jakość dźwięku wymaga dużo więcej informacji niż obrazu, cd audio to zdecydowanie ubogi standard

Edytowane przez purple2
11 minut temu, iro III napisał:

Tu nie chodzi o "staż". Kiedy słuchałeś ostatnio nowej, świetnie wytłoczonej i brzmiącej płyty winylowej? Bo ja dzisiaj.

Rzadko mi się to ostatnio zdarza choć czasem Swiss Radio Jazz prezentuje nagrania z LP co słychać po trzaskach.

9 minut temu, purple2 napisał:

uparcie sugerujesz wyższość zapisu cyfrowego na podstawie cyfrowej jakości obrazu, cyfrowa jakość dźwięku wymaga dużo więcej informacji niż obrazu, cd audio to zdecydowanie ubogi standard

W CD wystarczy, ale trzeba być pewnym że nie przekroczy się dopuszczalnych parametrów dla zapisu 16/44,1 a to przy rejestracjach żywych artystów może być trudne/kłopotliwe dla standardu 16/44,1. Standard 24/96 w studio zapewnia dużo większą swobodę działania, głównie chodzi o rozdzielczość bitową która przy 24 bitach pozwala na bezpieczny headroom przy nagrywaniu. Potem można to sprowadzić do 16 bitów co daje 96 dB zakresu dynamiki czyli wyraźnie lepiej niż na taśmie analogowej czy płycie LP i to w najlepszych fragmentach pasma tych nośników analogowych. W innych fragmentach pasma jest jeszcze większa przepaść. Oczywiście analogu można słuchać bez dyskomfortu o ile płyta nie "smaży" się czyli jak jest nowa, ale zawsze trzeba pamiętać że mimo że słuchamy z LP to też słuchamy z cyfry bo czysty analog już raczej jest spotykany bardzo sporadycznie.   

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

26 minut temu, iro III napisał:

Jak dobrze wiesz, pamięć tego typu jest zawodna

Opisałem kiedyś porównanie materiału z LP z dokładnie tym samym materiałem z CD (nagrane i wydane przez tą samą firmę). LP to była kompletna porażka, ale pewnie ze względu na artefakty wynikające z częstego używania.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

36 minut temu, Lech36 napisał:

która przy 24 bitach

Lechu 24 bity to chwyt marketingowy producentów sprzętu studyjnego nie ma nic wspólnego z headroomem, wg mnie wystarczy 8 bitów co daje 48db dynamiki i odpowiada poziomowi szumów mikrofonów, owszem próbkowanie 96khz to dobry kierunek dla poprawy headroomu co z tego kiedy mikrofony wielkomembranowe i nieliniowa faza i przepis na wirtualną komorę bezechową gotowy

Edytowane przez purple2
49 minut temu, purple2 napisał:

Lechu 24 bity to chwyt marketingowy producentów sprzętu studyjnego nie ma nic wspólnego z headroomem

Jesteś tego pewny? Wyjęcie dynamicznego zakresu 96 dB (16 bitów) z ca. 120 dB (24 bity) nie stanowi problemu, ale 96 z 96 to już może być problem. 120 dB w domu nikomu nie jest potrzebne dlatego tak dobrze się ma DR ca. 75 dB płyty czarnej. Oczywiście pewnie można więcej dla czarnej płyty ale zniekształcenia mogą już nie być akceptowalne.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

3 godziny temu, purple2 napisał:

człowiek słyszy stereofonicznie a nie wielokanałowo

Ja nie. Ja rozrozniam również dźwięki powstające za mną, nade mną i pode mną. 

 

 

2 godziny temu, Lech36 napisał:

A słyszysz powszechnie znane wady charakterystyczne dla zapisu na LP? Twój sposób porównania obu nośników jest bardzo wybiórczy a obserwacje bardzo nie trafione.

Czyli wygrywa nośnik najsłabszy technicznie, to bardzo ciekawe. Czy producenci TV już wiedzą że powinni wrócić do analogu? Materiał wideo i telewizory.

Sory nie chciałem żeby z mojej wypowiedzi wynikało iż cyfra jest do niczego. Ciągle kupuję płyty SACD, a także gęste pliki, które dostaję gratis podczas zakupu płyt winylowych, podobnie jak płyty CD dodawane gratis do czarnych albumów.

Mało tego na wielu czarnych płytach widnieja informacje że podczas prac studyjnych wykorzystywano technologię np. DSD.

Cyfra jest praktycznie niedościgniona przy koncertach 4K. Jakoś nie widzę oczami wyobraźni koszmarnego analogowego zapisu video VHS. Dopiero kiedy wyłączę obraz i puszczę sobie sam dźwięk z koncertu to może być to winyl, natomiast zdecydowanie przy 60" 4K pasuje tylko i wyłącznie 24/192. Nawet 16 bitową ścieżkę natychmiast można wyłapać- brzmi koszmarnie, a przecież po wyłączeniu obrazu ten sam koncert na zwykłym CD jakoś się broni. Ucho ludzkie szybko sie przyzwyczaja.

Ja osobiście staram się słuchać winyli z epoki (oczywiście wydanie może być nowe, chodzi o muzykę). Jakoś nie pasuke mi Made in Japan z cyfry. Natomiast najnowsze Rush czy Dream Theater lepiej brzmi z płyt BluRay.

2 minuty temu, Therion napisał:

Ja nie. Ja rozrozniam również dźwięki powstające za mną, nade mną i pode mną. 

 

 

Moje uszy działają w Dolby Atmos- wiem bo sprawdzałem, kiedy była transmisja w Trójce.

Słuchałem też prawdziwego 3D w terenie, kiedy jednocześnie słyszałem w oddali samochód, nade mną leciał samolot a z tyłu zona cos krzyczała. To samo słyszałem w salonie na jakimś 10.1- było jak w realu.

Gdybym słyszał tylko stereofonicznie to byłbym uboższy chyba...

2 godziny temu, Lech36 napisał:

Czyli wygrywa nośnik najsłabszy technicznie, to bardzo ciekawe. Czy producenci TV już wiedzą że powinni wrócić do analogu? Materiał wideo i telewizory.

 Nietrafione. Z analogiem jest jak z lampą. Po prostu brzmi lepiej. To słychać i już. 

Może gdybyśmy byli cyborgami, wolelibyśmy cyfrowe formaty i dźwięk z syntezatora. Dopóki jesteśmy ludźmi, zachwycamy sie analogowymi instrumentami i przekazem. 

8 minut temu, Audroc napisał:

lepiej brzmi z płyt BluRay.

A jaki masz odtwarzacz? 

7 minut temu, Therion napisał:

To słychać i już. 

Jak słychać to O.K. nie ma problemu. Ja słyszę co innego, ale oczywiście nie na każdym zarejestrowanym materiale.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

27 minut temu, Lech36 napisał:

ca. 120 dB (24 bity)

24 bity to dokładnie 144db dynamiki wynika to ze wzoru 20log(2 do 24 potęgi) długość słowa odpowiada wyłącznie za dynamikę czyli rozdzielczość amplitudową sygnału

8 minut temu, Therion napisał:

 Nietrafione. Z analogiem jest jak z lampą. Po prostu brzmi lepiej. To słychać i już. 

Może gdybyśmy byli cyborgami, wolelibyśmy cyfrowe formaty i dźwięk z syntezatora. Dopóki jesteśmy ludźmi, zachwycamy sie analogowymi instrumentami i przekazem. 

A jaki masz odtwarzacz? 

Tu nie chodzi o odtwarzacz, gdyż żaden odtwarzacz CD nie odtworzy ścieżki Dolby Atmos. W przypadku "Video" nie ma ograniczeń przktycznie żadnych, za rok na kazdej płycie będziesz miał natywna ścieżkę 32/768. Ja na tą chwilę mogę sobie sztucznie podbić swoją płytę CD do 24/384 i tyle. 

Oczywiście zakładamy cały czas że reszta urządzeń w tym DAC, wzmacniacz czy kolumny  są takie same. Nie chcę słuchać kolejny raz że ktoś z odtwarzacza CD za 200kzł otrzymał lepszy dźwięk niż ktoś inny z odtwarzacza BluRay za 200zł podłączonego do jamnika.

25 minut temu, Therion napisał:

Ja nie. Ja rozrozniam również dźwięki powstające za mną, nade mną i pode mną.

wydaje Ci się, sugerujesz się wzrokiem, człowiek słyszy dwuwymiarowo dlatego niewidomi muszą sobie pomagać pozasłuchowymi metodami

Teraz, purple2 napisał:

24 bity to dokładnie 144db dynamiki wynika to ze wzoru 20log(2 do 24 potęgi) długość słowa odpowiada wyłącznie za dynamikę czyli rozdzielczość amplitudową sygnału

Tak tylko że tu nie chodzi o matematykę, tylko o nasze uszy. Mnie nie interesuje ilość bitów, kupuje pasjami piekne wydania płyt CD w kartonikach, chociaż to tylko 16 bitów i większość forumowiczów bedzie się smiała że to starocie.

Z drugiej strony, jak pisałem koncerty lepiej mi brzmią w pełnej wersji 4K z maksymalną jakością dźwięku.

7 minut temu, Audroc napisał:

tak tylko że tu nie chodzi o matematykę, tylko o nasze uszy

dlatego wystarczy 8 bitów, wszystko powyżej to zbyteczna matematyka

Edytowane przez purple2
9 minut temu, purple2 napisał:

dlatego wystarczy 8 bitów, wszystko powyżej to zbyteczna matematyka

 

9 minut temu, purple2 napisał:

dlatego wystarczy 8 bitów, wszystko powyżej to zbyteczna matematyka

No tak to bym nie powiedział, najmniej to 32 bity, lub DSD512 (dotąd słuchałem tylko DSD128), tyle że producenci sprzętu nie potrafia jeszcze seryjnie i za niewielką kasę produkować takiego sprzętu, chociaż jest juz blisko. 

wiekszym problemem jest to, o czym chyba już ze 2 lata temu pisała HiFi i muzyka- SONY czy Warner nie chcą udostepnić swoich zasobów nagrań studyjnych w DSD128 (to standard nagrań w studiach nagraniowych, choc nie we wszystkich oczywiście. Ponoć jest tego tyle że mogliby zalać świat, tylko dlaczego skazani jesteśmy ciągle na PCM 24/96 ?

23 minuty temu, Audroc napisał:

najmniej to 32 bity, lub DSD512

mylisz rozdzielczość amplitudową z rozdzielczością próbkowania, 32 bity w pcm mają się nijak do częstotliwości próbkowania w dsd512, dynamika jest drugoplanowym parametrem statycznym podobnie jak thd a liczą się parametry liniowe a te zależą od próbkowania

27 minut temu, Audroc napisał:

dlaczego skazani jesteśmy ciągle na PCM 24/96 ?

dlaczego jesteśmy skazani na mikrofony wielkomembranowe i nieliniową fazę? pcm 24/96 w zupełności wystarczy

Edytowane przez purple2
Godzinę temu, purple2 napisał:

24 bity to dokładnie 144db dynamiki wynika to ze wzoru 20log(2 do 24 potęgi) długość słowa odpowiada wyłącznie za dynamikę czyli rozdzielczość amplitudową sygnału

Możliwe, przetworniki które stoją w mojej zwrotnicy AKM-y mają zadeklarowaną przez producenta praktyczną wartość DR maks 120 dB. Stąd podałem taką wartość. 144 dB to dopiero maks możliwości 32 bitowego Sabre (np. ES9018)

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

10 minut temu, Lech36 napisał:

144 dB to dopiero maks możliwości 32 bitowego Sabre

32 bitowy przetwornik implikuje rozdzielczość czyli dynamikę 192db, możliwe że są ograniczenia analogowe, każdy dodatkowy bit podnosi dynamikę o 6db

Teraz, purple2 napisał:

32 bitowy przetwornik implikuje rozdzielczość czyli dynamikę 192db, możliwe że są ograniczenia analogowe, każdy dodatkowy bit podnosi dynamikę o 6db

O.K, ja pisałem o praktycznych wynikach deklarowanych w kartach katalogowych danego przetwornika. Teoretycznie możliwe że jest inaczej.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

10 godzin temu, iro III napisał:

 nowej winylowej?

(Kate Bush - The Dreaming). 

Nowej ?

(Wydana: 1982, nagrywana: 1980- 1982)

8 godzin temu, Therion napisał:

 

Może gdybyśmy byli cyborgami, wolelibyśmy cyfrowe formaty i dźwięk z syntezatora. Dopóki jesteśmy ludźmi, zachwycamy sie analogowymi instrumentami.

To, że piszesz grupowo nie znaczy, że prawdziwie .

(Chyba że wmawiasz manipulację komuś.)

Czy elektryki elektroniki używasz po szkołach muzycznych n-tego stopnia? 

Sprzęt to nie "instrumenty".

 

Jeden instrument jest nieciekawy muzycznie . Interakcja - tak.

Edytowane przez xetras
Ograniczenie ilości akapitów to cytowanej kwestii.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

15 godzin temu, Lech36 napisał:

Teoretycznie możliwe że jest inaczej.

Lechu jesteś pewny, że Sabre ma dr 144db ? na stronie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czytam cyt. wysoki stosunek sygnału do szumu (SNR), wynoszący 124 dB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
48 minut temu, purple2 napisał:

Lechu jesteś pewny, że Sabre ma dr 144db ? na stronie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czytam cyt. wysoki stosunek sygnału do szumu (SNR), wynoszący 124 dB

To był pomiar gotowego urządzenia. Nie pamiętam dokładnej wartości, ale na pewno dotyczył pomiaru przetwornika w gotowym wyrobie w którym jedna kość (8 przetworników) obsługiwała jeden kanał urządzenia. Niestety to było dawno i cyferek/szczegółów mogę dokładnie nie pamiętać. Zresztą dla mnie wszystko co poniżej -110 dB nie ma najmniejszego znaczenia, ale jak jakaś firma podaje dla sportu niższe wartości to się tym interesuje, ale nie ekscytuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

19 minut temu, Lech36 napisał:

dla mnie wszystko co poniżej -110 dB nie ma najmniejszego znaczenia

nie przesadzasz trochę? mój 2-śladowy teac x-1000m ma s/n coś koło 50db w latach 80's był rejestratorem mastera na vinyle, które biją na głowę przestrzenią stereofoniczną dzisiejszą studyjną cyfrę, nie tędy droga

Edytowane przez purple2
15 godzin temu, xetras napisał:

Nowej ?

(Wydana: 1982, nagrywana: 1980- 1982)

Nowej w znaczeniu - nowa, kupiona teraz (zafoliowana).

Nowa w znaczeniu - nowe wydanie , nowy remaster (genialny!) z 2018 roku.

(bez oporów przyjmę jakiś medal, wyróżnienie, dyplom chociaż lub pochwałę np. "za cierpliwość")

found it homer simpson GIF

W dniu 22.12.2019 o 16:54, purple2 napisał:

obrazu

wszystko jasne

Edytowane przez bolo_senor
3 godziny temu, iro III napisał:

nowy remaster (genialny!) z 2018 roku.

Dzięki - czyli bywają również obecnie remastery niespaprane - to cieszy. Bo zwykle te nowoczesne wypadają słabiej niż klasyczne. Wtedy było również muzycznie ciekawiej.

Poza tym staranniej na taśmę nagrywane.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

9 godzin temu, bolo_senor napisał:

wszystko jasne

życzę Ci dużo liniowej fazy w nadchodzącym 2020 roku, jak wypatrzyłeś mój skromny post w tym potoku złotych myśli? i to jedno magiczne słowo wyrwane z kontekstu?

Edytowane przez purple2

Panie i Panowie, czy ta dyskusja naprawdę ma sens?

Zrozumiałbym, gdyby to była rozmowa przy kawie kilku intelektualistów teoretyków, których jest to sposób na życie. Jednak w życiu codziennym ta dyskusja jest na poziomie facetów rozmawiających jaki rodzaj piersi (kształt) lubią i uważają za najlepszy, a każdy inny jest bee.

Powiem ze swojego punktu widzenia. Z winylem mam doświadczenie od 2lat. Niestety, tak późno poznałem ten nośnik. Mój tato też zawsze był/jest fanem dobrego brzmienia i jako chyba pierwszy w dzielnicy miał kompakt philipsa z pewexu. Jako dziecko jeszcze pamiętam jakie były jaja, kiedy płyta się skończyła a goście podchodzili i obracali płytę CD na drugą stronę ?. Czasu analogu niestety nie pamiętam, bo tata się tak zachwycił CD, że wszystkiego na winylu się pozbył, czego żałuje do dziś.

Mając obecnie dobry sprzęt klasy HiFi, w tym odtwarzacz cyfrowy i gramofon na tym samym poziomie cenowym , stwierdzam ja, rodzina oraz znajomi, JEDNOGŁOŚNIE, że winyl jest zdecydowanie bardziej przyjemny w odbiorze zarówno słuchowym, jak i optycznym. Pobudza więcej zmysłów, sprawia że słuchanie muzyki staje się rytuałem, celebracją. Z winyla mogę słuchać głośno muzyki całe dni i jest to przyjemność. Natomiast formatu cyfrowego używam, do muzyki tła, radia, czy jak dzieci latają jak szalone (aby nie uszkodziły igły), czy też jak słucham jakiejś płyty czy jest dobra na tyle by kupić winyl (w sensie czy się podoba jej treść). Oczywiście słucham też z cyfry utworów, których artysta się słabo postarał i z całej płyty nadaję się 1-2 utwory.

Swego czasu nawet robiłem porównania (ślepe testy) puszczając to samo z CD i z winyla, przeskakując płynnie. Co mnie tylko utwierdzało w opinii powyżej.

Może, gdybym miał gorzej wygłuszony salom, albo jakieś inne warunki odsłuchowe, takie jak są teraz modne szpital design, gdzie w pokoju jak na sali operacyjnej, to cyfrowy dźwięk by do tego pasował i może bym był zadowolony.

Bardzo, ale to bardzo żałuję, że dopiero po trzydziestce poznałem analog. A może tak miało być, bo jednak aby w pełni cieszyć się analogiem, to trzeba wydać więcej $. Cyfra + tidal wychodzi zdecydowanie taniej, za jakiś już przyzwoity efekt.

Podsumowując, nie marnujcie czasu na dyskuje o tym jaki nośnik lepszy, tylko co nowego słuchać, co kto nowego nagrał, czy zrobił to dobrze itd.

Dla fanów cyfry polecam np. zapoznać się z nowym albumem Yann Tiersen, odsłuchać płytę z CD/czy winyl, a następnie jego poprzednie płyty, które były nagrywane cyfrowo... To otwiera rozum.

Wesołych Świąt!

Edytowane przez misiekzdzisiek
22 godziny temu, purple2 napisał:

mój 2-śladowy teac x-1000m ma s/n coś koło 50db

50-55 dB to odstęp sygnału 0 dBVU od szumu taśmy, DR to jakieś 62-65 dB bo określa się to dla zniekształceń ca. 3% o ile pamięć mnie nie zawodzi. To daje ca. 6-10 dB wyższy poziom od 0 dBVU. Możliwe że to były zniekształcenia 5% ale niestety nie pamiętam. Dawno przestałem się interesować nośnikami analogowymi. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

8 minut temu, Lech36 napisał:

50-55 dB to odstęp sygnału 0 dBVU od szumu taśmy,

a coś o charakterystyce fazowej? to ważniejsze

13 minut temu, Lech36 napisał:

Dawno przestałem się interesować nośnikami analogowymi. 

a zniekształceniami liniowymi ?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.