Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny DIY na szerokopasmowcu Audio Nirvana 10 Clasic.


Kris_54701
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Trochę nieprawdziwych informacji padło tu pod moim adresem, więc także moim obowiązkiem jest je wyprostować.

Temat szerokopasmówek jest przeze mnie poruszany w tym wątku i jako propozycja wysokoskutecznych kolumn w dziale HI-END. 

W ww. wątku całkiem teoretycznie przedstawiłem parę uwag/wad zestawów wielodrożnych i jednocześnie przytoczyłem kilka zalet szerokopasmówki. Często tam pojawia się słowo "kompromis" i takim niestety kompromisem obarczonego są zarówno zestawy wielodrożne jak i głośniki szerokopasmowe. Który z tych kompromisów wybierze przyszły meloman, to już zależy od indywidualnych preferencji. Dla jednego może bezwarunkową koniecznością być bas od 16 Hz, a dla drugiego naturalność brzmienia. Moja propozycja była we wspomnianym wątku jest przedstawiona bardzo racjonalnie, z wieloma technicznymi/naukowymi uzasadnieniami zalet szerokopasmowego głośnika. Oczywiście na każde te dowody była reakcja wielu użytkowników w komentarzach "bzdura, bełkot" itd. Z drugiej strony przedstawiłem też kilka niezaprzeczalnych faktów odnoszących się do zestawów wielodrożnych, faktów opartych o naukę oczywiście, które to wywołały szereg personalnych docinek w moją stronę. 

Między czasie wpadły głośniki AN i temat przeniósł się do bieżącego wątku, a za nim podążyli hejterzy już nie tylko moich teoretycznych spostrzeżeń o technologii audio, ale i też mojej osoby, podkreślając wielokrotnie nawet w tym wątku jako śmieszną i będącą obiektem robienia "jaj" cytuję kolegę @przemak

Rozumiem, że dla kogoś ten wątek czy nawet całe to forum i świat audio może być śmieszny, ale jeśli piszę się to wprost do kogoś na tym forum, to wydaje się to być próbą wyprowadzenia z równowagi mnie w tym przypadku. 

Apeluję więc do wszystkich, o skupienie się na temacie audio i wszystkiego co z nim związane, w tym też na subiektywnych wrażeniach z odsłuchu sprzętu, bo wszelkie inne opinie na tym forum są zbędne. Jeśli ktoś coś chce powiedzieć na temat mojej osoby, czekam na prywatne wiadomości. Ten wątek poświęcony jest kolumnom na głośnikach Audio Nirvana i niech tak pozostanie.

Kolego @przemak , jeśli taki jesteś dobry w teorii, bo jak czytam, tylko na niej opierasz wiedzę o brzmieniu systemów audio, to wyjaśnij proszę mnie, jak i wszystkim hobbystom w Polsce i na świecie, jakie parametry decydują o różnicach brzmienia pomiędzy różnymi kondensatorami i rezystorami. Możesz w tym wątku lub we własnym wydzielonym przez siebie, bo jak sądzę będzie to dosyć długa rozprawka. Czekamy. Cały świat czeka. 

Po co na wątek "kondensatory - opinie" jeśli kolega przemak w jednym wpisie podpowie czym się kierować przy wyborze odpowiedniego kondensatora. Może nawet zróbmy nowy test kondensatorów oparty na teoretycznych spekulacjach, a nie jak dotąd na odsłuchach. 

Trochę offtop, ale mam nadzieję dużo dobrego wniesienie do techniki audio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, Kris_54701 napisał:

podkreślając wielokrotnie nawet w tym wątku jako śmieszną

Sam zdecydowałeś. To nie jest tak, że ja chcę z ciebie się nabijać. Piszesz głupoty i to takie piramidalne, bezrefleksyjnie, nie reagujesz na uwagi. Wróć do wczorajszego wątku, gdzie twierdzisz, że 70% z 80dB to 55dB albo do wątku, gdzie tłumaczyłeś jak działa filtr (likwidując oscyloskop BTW). Zobacz, co piszesz w tym wątku o "pomiarze głośników utworem". Reakcji na merytoryczne uwagi brak. To co robić? Pozostają jaja ?

52 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Apeluję więc do wszystkich, o skupienie się na temacie audio i wszystkiego co z nim związane

I o nie pisanie bzdur. Ponieważ nie reagujesz i nie chcesz przyjąć do wiadomości podstaw, trzeba użyć innych metod. 

58 minut temu, Kris_54701 napisał:

Kolego @przemak , jeśli taki jesteś dobry w teorii, bo jak czytam, tylko na niej opierasz wiedzę o brzmieniu systemów audio, to wyjaśnij proszę mnie, jak i wszystkim hobbystom w Polsce i na świecie, jakie parametry decydują o różnicach brzmienia pomiędzy różnymi kondensatorami i rezystorami. Możesz w tym wątku lub we własnym wydzielonym przez siebie, bo jak sądzę będzie to dosyć długa rozprawka. Czekamy. Cały świat czeka. 

Po co na wątek "kondensatory - opinie" jeśli kolega przemak w jednym wpisie podpowie czym się kierować przy wyborze odpowiedniego kondensatora. Może nawet zróbmy nowy test kondensatorów oparty na teoretycznych spekulacjach, a nie jak dotąd na odsłuchach. 

Nie mam zamiaru. Nie wchodzę w takie dyskusje i wątki w ogóle. Chcesz się oszukiwać, spoko, mnie do tego nie mieszaj. Równie dobrze mógłbym zachęcić ciebie do przeprowadzenia krótkiego wykładu o działaniu filtrów pierwszego rzędu ?

Wiedzy o brzmieniu można opierać tylko na teorii, co od początku piszę. A to właśnie w tym wątku ludzie to robią, uważając, że jeżeli komuś się podoba, to mi i innym też się będzie podobać, bo tak. 

Można zostać konstruktorem bez podstaw teoretycznych, ale zamykanie się na oczywiste fakty, jak ty to robisz, to błąd. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Kris_54701 napisał:

to wyjaśnij proszę mnie, jak i wszystkim hobbystom w Polsce i na świecie, jakie parametry decydują o różnicach brzmienia pomiędzy różnymi kondensatorami i rezystorami.

Spróbuj zrobić dla kondensatorów i rezystorów test różnicowy taki jak Ethan Winer zrobił dla kabli (test różnicowy). Dowiesz się wszystkiego o przyczynach różnego brzmienia w/w elementów elektronicznych ;-). Oczywiście o ile coś usłyszysz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, front247 napisał:

Ale zabolało mnie troche.....?

Ciebie rykoszetem mogło, przepraszam. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęt do pomiaru mam jaki mam, czyli nie mam żadnego. Pozostaje jedynie oceniać nasłuch. Ciekawą kwestią jest też nieidealne równa charakterystyka bardzo dobrze brzmiących i drogich zestawów, także wielodrożnych. Trzeba też pamiętać psychoakustyce, czyli sposobie postrzegania dźwięków przez mózg. W wielu przypadkach może gust noże być podobny, ale nie każdy musi mieć pasmo od 16 Hz czy tam maksymalne wychylenia liniowości charakterystyki -/+3dB. Są ważniejsze sprawy o których zapomniano w konstrukcjach wielodrożnych i to te właśnie burzą Twoje dotychczasowe wyobrażenia idealnych kolumn.

Zarówno w tym jak i w równoległym wątku przytaczam różne aspekty jednej nie drugiej technologi, na które reagujesz jak wyżej, ale sam nie wniosłeś żadnej merytorycznej informacji do tego wątku. Na prośbę o wykazanie się przewagą teorii nad odsłuchem reagujesz podobnie. Gotów jestem nazwać Ciebie pospolitym hejterem i lewakiem, ale wciąż mam nadzieję, że wniesiesz coś pozytywnego do tematu głośników.

10 minut temu, Lech36 napisał:

Spróbuj zrobić dla kondensatorów i rezystorów test różnicowy taki jak Ethan Winer zrobił dla kabli (test różnicowy). Dowiesz się wszystkiego o przyczynach różnego brzmienia w/w elementów elektronicznych ;-). Oczywiście o ile coś usłyszysz.

Mógłbyś podesłać jakiegoś linka, namiar na taką literaturę?

I nie chcę się tu nazywać konstruktorem, a jedynie stolarzem słuchającym gotowych produktów. Cały ich czar zawdzięczam Davidowi Dicks'owi i koledze z naszego forum AudioAddicted.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Kris_54701 napisał:

Mógłbyś podesłać jakiegoś linka, namiar na taką literaturę?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, Kris_54701 napisał:

Są ważniejsze sprawy o których zapomniano w konstrukcjach wielodrożnych i to te właśnie burzą Twoje dotychczasowe wyobrażenia idealnych kolumn.

Jak sam zauważyłeś w końcu, ani słowem nie wspominam tu o brzmieniu takich czy innych zestawów. Skąd wiesz, jakie są moje dotychczasowe wyobrażenia? 

 

37 minut temu, Kris_54701 napisał:

sam nie wniosłeś żadnej merytorycznej informacji do tego wątku.

Próby merytorycznej dyskusji z tobą z góry są skazane na niepowodzenie. Podać przykłady? ?

 

38 minut temu, Kris_54701 napisał:

Gotów jestem nazwać Ciebie pospolitym hejterem i lewakiem

Nazwij. Zwłaszcza lewakiem. Będzie merytorycznie i w temacie ?

49 minut temu, Lech36 napisał:

Spróbuj zrobić dla kondensatorów i rezystorów test różnicowy taki jak Ethan Winer zrobił dla kabli (test różnicowy). Dowiesz się wszystkiego o przyczynach różnego brzmienia w/w elementów elektronicznych ;-). Oczywiście o ile coś usłyszysz.

Z kondensatorami będzie trudno, ale z rezystorami się uda, nawet nie muszą być tej samej wartości. Tylko co wtedy z wątkiem o brzmieniu rezystorów? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lechu, ten widać że ten Pan zastosował filtr grzebieniowy na głowie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, przemak napisał:

Z kondensatorami będzie trudno,

Dlaczego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, daris666 napisał:

Lechu, ten widać że ten Pan zastosował filtr grzebieniowy na głowie ?

Możliwe, ale nie o filtr grzebieniowy tutaj chodzi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

Możliwe, ale nie o filtr grzebieniowy tutaj chodzi.

Wiem, wiem ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, daris666 napisał:

Lechu, ten widać że ten Pan zastosował filtr grzebieniowy na głowie ?

I to o bardzo gesty, o małym opóźnieniu ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, przemak napisał:

Bo by musiały mieć identyczną pojemność. 

To chyba oczywiste. Hobbysta konstruktor chyba zna tą zasadę. Porównywane rezystory też muszą mieć taką samą rezystancję ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

To chyba oczywiste. Hobbysta konstruktor chyba zna tą zasadę. Porównywane rezystory też muszą mieć taką samą rezystancję ;-).

Rezystory niekoniecznie, jest balans w odbiorniku. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównywałem rezystory o tej samej rezystancji. Różnice w dźwięku są duże. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, przemak napisał:

Rezystory niekoniecznie, jest balans w odbiorniku. 

No tak rzeczywiście.

1 minutę temu, daris666 napisał:

Porównywałem rezystory o tej samej rezystancji. Różnice w dźwięku są duże. 

To dla pełności doświadczalnej zrób jeszcze test różnicowy.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

To dla pełności doświadczalnej zrób jeszcze test różnicowy.  

Mogę robić takie testy nie wyłączając sprzętu siedząc stale w miejscu odsłuchowym ? Zresztą nie trzeba mieć wybitnego słuchu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, daris666 napisał:

Mogę robić takie testy nie wyłączając sprzętu siedząc stale w miejscu odsłuchowym ? Zresztą nie trzeba mieć wybitnego słuchu.

Myślałem że jesteś ciekawy dlaczego słyszysz różnice? Ten test zaspokoiłby ciekawość hobbysty, ale wiem że niektórych hobbystów to nie interesuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

Myślałem że jesteś ciekawy dlaczego słyszysz różnice? Ten test zaspokoiłby ciekawość hobbysty, ale wiem że niektórych hobbystów to nie interesuje.

Dlaczego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, daris666 napisał:

Dlaczego?

Bo wielu woli "testy" tak przygotowane żeby zawsze coś "usłyszeć", nawet wtedy jak nie ma na to uzasadnienia w technice sprzętu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrzucając różnice w brzmieniu rezystorów i kondensatów na ich wartość, jest próbą uniknięcia stwierdzenia, że jest jeszcze coś więcej poza standardowymi parametrami tych elementów. Teoretykiem nie jestem, przyznaję, nie znam  tych zależności, ale różnice w brzmieniu można usłyszeć nawet na miernym systemie.

Poruszając ten temat chciałem tylko zobrazować, że nie sama charakterystyka SPL kolumny ma znaczenie w odsłuchu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

Bo wielu woli "testy" tak przygotowane żeby zawsze coś "usłyszeć", nawet wtedy jak nie ma na to uzasadnienia w technice sprzętu.

Jak przygotowane? Czasami się zastanawiam czy jak już przejdę  temat filtru grzebieniowego i test różnicowy to nie wymyślisz czegoś całkiem nowego. Baaa , jestem pewien że coś znajdziesz i mnie zadziwisz ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Kris_54701 napisał:

Teoretykiem nie jestem, przyznaję, nie znam  tych zależności, ale różnice w brzmieniu można usłyszeć nawet na miernym systemie.

No to taki test różnicowy na 100% pokaże te różnice i będzie można usłyszeć też tą różnicę. Na sygnale muzycznym. Przecież nikt nie podważa tego że różnice mogą istnieć. Podważa się tylko powagę testów w tym zakresie robionych przez wielu hobbystów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca zgodzę się z testem AB jako jedynym słusznym. Nie od pierwszej sekundy słyszy się różnice, a trzeba czasem godzin, czasem dni, a nawet miesięcy, by stwierdzić czy coś gra lepiej, gorzej, czy inaczej. Tą odmienność też można różnie interpretować. Czasem potrzeba odpowiedniego materiału muzycznego, podkreślającego pewne aspekty brzmienia. Osobiście uważam, że najlepszy sprzęt to taki, którego żal wyłączać rano, kiedy trzeba iść do pracy na przykład. Ale to tylko moje subiektywne gusta.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Zrzucając różnice w brzmieniu rezystorów i kondensatów na ich wartość, jest próbą uniknięcia stwierdzenia, że jest jeszcze coś więcej poza standardowymi parametrami tych elementów. Teoretykiem nie jestem, przyznaję, nie znam  tych zależności, ale różnice w brzmieniu można usłyszeć nawet na miernym systemie.

Poruszając ten temat chciałem tylko zobrazować, że nie sama charakterystyka SPL kolumny ma znaczenie w odsłuchu.

Jeżeli chcesz porównać coś metodą Carvera to kondensatory muszą być identycznej wartości, inaczej porównujesz ich pojemność, a to jest mostek Wheatsone"a ? Rezystory też oczywiście, ale poniewaz one tworzą jakiś filtr w dużo mniejszym stopniu jeżeli w ogóle, to w pierwszym podejściu można to zaniedbać. 

Jeżeli zgodzimy się, że test różnicowy pokazuje wszystkie różnice, to możemy dywagować dalej. Jezeli ktoś stoi n a stanowisku, że w identycznych sygnałach są nadal różnice, to w tym kierunku koniec drogi. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę to będzie zależne od metody pomiaru. Bo jeśli dany element, w tym na przykładzie omawiany głośnik, ma bardzo wąskie piki, bądź dołki to standardowy pomiar przeleci nad nimi, pozostawiając równy wykres. W odsłuchu może to już być słyszalne. 

Kolejną sprawą są harmoniczne na przykładzie lamp, których teoretycznie nie zobaczysz na charakterystyce spl, a jednak one występują jako zabarwienie tonu podstawowego. 

Robiąc pomiar sinusem mierzymy z kolei tylko jedną częstotliwość plus jej harmoniczne, ale bez uwzględnienia wpływu pozostałych dźwięków na pracę całego systemu i finalnie tego powszechnego sinusa 1khz

Może o czymś nie wiem, ale nie wymyślono chyba jeszcze takiej aparatury, która byłaby na takim poziomie różnic je wychwycić.

Zagłębiając się jeszcze w elementy bierne. Czym różni się cewka taśmowa od takiej samej z woskiem pszczelim. Czym różni się jeden kondensator od drugiego tych samych wymiarów i z tych samych materiałów. Możnaby wymieniać bez końca.  Czym różni się bezindukcyjny rezystor metalizowany za 3 złote od tego za 30 w tej samej technologii i wartości podstawowej. Wiele pytań, zero odpowiedzi. Zapewne wszytko da się w naukowy sposób uzasadnić i przełożyć na liczby, ale to zdaje się ponad siły użytkowników tego forum. Pozostaje nam jedynie słuchać.

Na samym już końcu wspomnę o kablach sieciowych, z których każdy spełnia podstawowe wymagania dla danego urządzenia, a ponoć każdy z nich brzmi inaczej. Sam tego nie doświadczyłem, ale jeśli nie słyszycie różnicy, to postarajcie się przekonać tych wszystkich udzielających się w wątku o kablach. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba jasno powiedzieć o samym narządzie słuchu, który to jest w stanie sam z automatu dostosowywać się do panującego środowiska, w tym przypadku dźwięków. W którą stronę słuch musi się zmienić i czy ta zmiana jest przyjemna dla słuchacza określonego dźwięku to już pewnie od upodobań melomana zależy.

Duże prawdopodobieństwo jest i raczej nieformalnie stwierdzone, że skupiamy uwagę w dźwięku na tym, co chcemy usłyszeć i to wykorzystują z powodzeniem kolorowe, branżowe gazetki. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
53 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Nie do końca zgodzę się z testem AB jako jedynym słusznym.

Test różnicowy nie jest testem AB. W tym teście słuchasz różnicy jaka pozostaje po zsumowaniu w przeciwnej fazie dwóch porównywanych sygnałów muzycznych. Możesz też obejrzeć różnice na ekranie analizatora widma.

56 minut temu, Kris_54701 napisał:

Nie od pierwszej sekundy słyszy się różnice, a trzeba czasem godzin, czasem dni, a nawet miesięcy, by stwierdzić czy coś gra lepiej, gorzej, czy inaczej.

Ja natomiast mam tak że np. w pierwszej chwili wydaje mi się że słyszę różnicę a potem to mija. To efekt psychologiczny związany z oczekiwaniem zmiany w dźwięku na oczywiście lepsze. Po jakimś czasie ten efekt psychologiczny ustępuje i wszystko wraca do normy takiej jak pokazuje test różnicowy. To wynika oczywiście z infantylnej procedury porównawczej stosowanej najczęściej przez hobbystów których nie interesuje prawidłowo wykonany eksperyment tylko zabawa. 

49 minut temu, Kris_54701 napisał:

Trochę to będzie zależne od metody pomiaru. Bo jeśli dany element, w tym na przykładzie omawiany głośnik, ma bardzo wąskie piki, bądź dołki to standardowy pomiar przeleci nad nimi, pozostawiając równy wykres. W odsłuchu może to już być słyszalne. 

Test różnicowy to nie jest pomiar.

50 minut temu, Kris_54701 napisał:

Na samym już końcu wspomnę o kablach sieciowych, z których każdy spełnia podstawowe wymagania dla danego urządzenia, a ponoć każdy z nich brzmi inaczej.

Dobrze że dodałeś słowo "ponoć". Brzmieniem kabla sieciowego powinien się zająć inny niż techniczny dział nauki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, Kris_54701 napisał:

Trochę to będzie zależne od metody pomiaru

Nie. Umawiamy się na punkt pomiaru w którym mają wystąpić różnice i mierzymy te różnice. Wszystkie. Tak jak Carver. Możemy tych różnic słuchać, możemy je analizować ogólnie uznanymi metodami, co kto chce. Relatywizowanie i rozmywanie bez konkretów nie prowadzi do żadnych wniosków poza tym, że ktoś twierdzi że słyszy a ktoś nie, a to żadne wnioski. 

Oczywiście wymaga to przyjęcia pewnych założeń i zgody co do ich sensowności, a z tym jest duży kłopot - czy na przykład urządzenie używane do pomiaru srebrnych kabli musi mieć też kable ze srebra itp ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.