Jump to content
IGNORED

Kasety o najlepszej jakości zapisu


Recommended Posts

  • Redaktorzy

Zakładam taki temat, bo stwierdziłem, że opinie o poszczególnych modelach kaset są rozrzucone po różnych wątkach. Jest trochę na początku wątku "Najpiękniejsze kasety audio", ale potem już tylko zdjęcia kaset i estetyka. A nieźle byłoby mieć w kupie trochę informacji, które kasety dają najlepszy dźwięk, jak z trwałością zapisu, które się dobrze kalibrują itd. To może tutaj.

Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy

Na dobry początek: do dyspozycji w zabawie z kasetami mam decka Aiwa AD-F910, Walkmana WM-D6C od Sony i jeszcze Sony TC-D5. Ostatnio przejrzałem swoje zapasy nośników i na początek sprawdziłem, jak działają TDK MA90, których mam najwięcej. Nagrywając bezpośrednio z cyfrowego źródła, bez redukcji szumów na skalibrowaną kasetę (MA łatwo się kalibrują), osiągnąłem bardzo satysfakcjonujący wynik i w zasadzie nie bardzo daje się odróżnić od oryginalnego zapisu.

Jeszcze sobie nagram kilka płyt, ale na razie mogę powiedzieć, ze MA wydają się być bardzo solidnym nośnikiem, może dlatego, ze moje sztuki pochodzą z połowy lat 90, kiedy kasety robiono jeszcze porządnie. W następnej kolejności mam w planie Sony UX-Pro.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, jozwa maryn napisał:

Jeszcze sobie nagram kilka płyt

I będziesz potem tego SŁUCHAŁ? Z tych kaset? Na Walkmanie? Ale hipsteriada!

A TDK MA90 rzeczywiście były super. Jeszcze Maxell robił fajne, ze srebrną czy złotą nalepką... i był Stilon i czerwona AGFA. Nie wiem, co gorsze.

Bo mnie kaseta z bidą się kojarzy. Nie stać nas było za komuny na fajne płyty, to się nagrywało, jak Kaczkowski albo Weber coś w radio puścili. Nie znajduję żadnego powodu, żeby wracać do tego szumiącego grania, zawsze wolałem płytę, nawet z wkładką Mf-100. 

Ale kaseciaka (Sherwood z 1990) dalej mam, ołówek też 🙂

Pozdrawiam szanownego Redaktora!

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy

Dlaczego na Walkmanie? To znaczy mógłbym na upartego, na WM-D6C, tylko że to taki sobie walkman tylko teoretycznie. W istocie to jeden z lepszych kaseciaków Sony w ogóle, a jako przenośny jest dosyć ciężki. Stosowano go jako mały magnetofon reporterski tam, gdzie potrzebna byłą przyzwoita jakość zapisu, a ja go używałem przy badaniach bioakustycznych, kiedy jeszcze nie był dostępny dobry cyfrowy zapis. Ale normalnie to słucham kaset w stacjonarnym systemie, gdzie jest wpięta Aiwa 910.

Ale w sumie pomysł z walkmanem jest ciekawy, taki oldschool na maksa. W pociągu czy w czymś takim, naród katuje się z telefonów, a ja jak panisko wyciągam Soniaka w skórzanym pokrowcu, na uszy jakieś Beyerdynamiki, kaseta do środka i jazda. Coś takiego mógłby zrobić Jacek Dehnel 🙂

 

Edited by jozwa maryn
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy

Właśnie przegrywam płytę CD z albumu FIM (zdigitalizowane nagranie analogowe z 1976 roku). Płyta idzie przez przetwornik Tent Labs, bezpośrednio na magnetofon, kaseta TDK MA-X (jedna z trzech, jakie mam), po kalibracji, redukcja szumów wyłączona. Ciekaw jestem, jak wyjdzie porównanie z cyfrowym "oryginałem".

Link to post
Share on other sites
  • Moderatorzy
4 godziny temu, przmor napisał:

Z tego co pamiętam do taśm metalowych odpowiednia głowica była wymagana.

Nie inna głowica, tylko prąd podkładu. 
Wcześniej w posobny sposób powstał bzdurny mit jakoby taśmy chromowe niszczyły głowice magnetofonów. 

  • Like 1

Kontakt na maila w moim profilu.

 

Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy
20 minut temu, McGyver napisał:

Nie inna głowica, tylko prąd podkładu. 
Wcześniej w posobny sposób powstał bzdurny mit jakoby taśmy chromowe niszczyły głowice magnetofonów. 

No a potem ta sama legenda przeszła na taśmy metalowe.

Edited by jozwa maryn
Link to post
Share on other sites

"Metal capable" decks had to be equipped with new heads built around sendust or permalloy cores, or the new generation of glass ferrite heads with specially treated gap materials.

Ktoś wyjaśni o co chodzi?

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Tak samo...

Robiłem takie eksperymenty i nikt nie był w stanie odróżnić źródeł... w czasach jak jeszcze coś tam słyszeliśmy 😉

Kwestia decka i właściwej regulacji.

Najlepsze kopie wychodzą wtedy, kiedy źródło (m.in. odtwarzacz CD) podłączy się bezpośrednio do wejścia w decku pomijając pośrednią elektronikę.

Link to post
Share on other sites
28 minut temu, przmor napisał:

Ktoś wyjaśni o co chodzi?

Taśmy metalowe mają wyższe parametry magnesowania. Wymaga to jak wspominał @McGyver wyższych prądów podkładu ale również wyższego strumienia magnetycznego w głowicy (prąd podkładu również jest dodawany do głowicy zapisującej). 

W tekście mowa o stosowaniu nowych materiałów na głowice. Nie jakiś gruby permaloy tylko rdzenie proszkowe (nie mylić z ferrytowymi) jako mające mniejsze straty przy wyższych indukcjach i mające zdecydowanie lepsze parametry. Do tego odpowiednia baza wiążąca odporna na ścieranie. Same drobiny są materiałem "miękkim" magnetycznie i również mechanicznie. Stąd wysokie wymagania na materiał wiążący i odpowiednią technologię...

Technologia wcale nie jest prosta stąd ceny takich głowic. 

Natomiast potrzeba stosowania nowych materiałów nie wynikała z twardości powłok "metalowych" na taśmie. W końcu elastyczność jest zbliżona do taśm pozostałych typów. Poślizg zbliżony...

No i zapomniałem, że zakres częstotliwości sięgał ponad 24kHz (sic) a to wymaga odpowiedniej obróbki węższej szczeliny w głowicach...

Swoją drogą pasmo 24 kHz... 🙂

 

Edited by Grzegorz7
Link to post
Share on other sites
W dniu 16.05.2021 o 20:39, jozwa maryn napisał:

Zapadła straszna cisza. Chyba spadło zainteresowanie zapisem na kasetach 🙂

TDK MA-R. Mam taką jedna w swoich zbiorach kupioną w Niemczech w latach 80-ych za taczkę pieniędzy.

Mam także dużo TDK MA, metalowych Maxelli MX, SONY Metal XR, Fuji FR ale nic nie dorasta do tej MA-R.

 

7586859928_ac2819b4f7_b.jpg

32ae4922409695b7ab1b230112dc

 

Twierdzi się, że TDK MA-XG jest lepsza. Nie wiem, nigdy nie miałem.

Nie znam innej kasety tak dobrze wykonanej mechanicznie jak MA-R.

Edited by pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system, sprzedam - przetworniki DAC: dCS Debussy, Audio Note DAC4, Weiss Engineering DAC2/Minerva pod marką WLM Gamma Reference DAC; dużo kabli Transparent i MIT (RCA, XLR, głośnikowe).

Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy

To tak, te MA-R pojawiają się nawet czasem, po jakieś 400-500 pln (jeśli w folii). Czasem widać też bezpośredni odpowiednik, czyli wczesne MA-XG jeszcze z tą samą metalową konstrukcją. Późniejsze MA-XG mają już zupełnie zmienione obudowy. Tak wysoki model jeszcze mi się nie trafił, dotąd nie wyskoczyłem ponad MA-X. Natomiast jak ostatnio grzebałem w skrzyniach z kasetami, ku swemu zaskoczeniu trafiłem na jedną kasetę typ IV od Denona.

Link to post
Share on other sites

Nie łudźmy się. Choć rezultaty osiągane na taśmach metalowych są spektakularne, to jednak nie są w stanie dorównać nagraniu dwuśladowemu z prędkością 38 i nawet mniejszą, na taśmie żelazowej. 
Były kiedyś kaseciaki, na których była dostępna prędkość  9,53 cm/s. Przepaść. Także sentyment sentymentem, a fizyka, fizyką  🙂

Trzeba znać ograniczenia .

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, teddypardo napisał:


Były kiedyś kaseciaki, na których była dostępna prędkość  9,53 cm/s. P

 

Tascam 122.

c1246cb44919b408316fd2868653

 

Owszem ...trzeba znać ograniczenia i cieszyć się nagraniami zrobionymi z tasmy matki 15ips na kasecie metalowej  z 4,76 cm/sek bez żadnego Dolby na dobrym decku Nakamichi.

Oj zdziwiłbyś sie jak to potrafi zagrać w porównaniu do CD.

Edited by pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system, sprzedam - przetworniki DAC: dCS Debussy, Audio Note DAC4, Weiss Engineering DAC2/Minerva pod marką WLM Gamma Reference DAC; dużo kabli Transparent i MIT (RCA, XLR, głośnikowe).

Link to post
Share on other sites

Marantz SD4000:

c28582af-cc1b-4131-830b-9636f74fb76c.jpg

 

SD 9000:

marantz_sd_9000-2.jpg

 

i inne z serii SD.

 

Edited by pmcomp
  • Like 1

Muszę przewietrzyć mój system, sprzedam - przetworniki DAC: dCS Debussy, Audio Note DAC4, Weiss Engineering DAC2/Minerva pod marką WLM Gamma Reference DAC; dużo kabli Transparent i MIT (RCA, XLR, głośnikowe).

Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy

Taki był dumny początek... A koniec magnetofonów kasetowych "domowych" wyglądał następująco: "eee, zróbmy teraz zaokrąglone okienko kasety i przyciski w fajnych kształtach, to ludzie będą jeszcze kupować". Zubożone magnetofony niegdyś świetnych firm, które kończyły się w latach 90., z frontpanelami z plastiku formowanego na wtryskarce, to smutny widok. Aiwa po przejęciu przez Sony, Akai, albo Kenwood późnych serii czy inne Hitachi... To samo dotyczyło kaset: "dodajmy trochę przetłoczeń i okienko w kształcie uśmieszku, na folii dajmy napis "CD" i zastosujmy w nazwie młodzieżowe motywy, to ludzie się nie zorientują, że to kaseta CC i jeszcze trochę kupią". Tak np. wyglądały schyłkowe wersje robione przez TDK. Oczami duszy widzę te trusty mózgów, które kombinowały np. trendy kształty naklejek.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.