Skocz do zawartości
IGNORED

Modyfikacje źródeł TDA1541, lampowe analogówki.


Rekomendowane odpowiedzi

14 minut temu, rysiu126 napisał:

Jak jest z zasilania żarzenia to tam może być potencjał podniesiony względem gnd i spalimy co nie co. 

W zasilaczach Premium tak. W Lite nie. 

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

W dniu 21.11.2023 o 20:19, eMCZe napisał:

W zasilaczach Premium tak. W Lite nie. 

Zasadniczo tylko w małym Lite nie ma elewacji. W pozostałych 3 modelach jest. 😉

W dniu 21.04.2022 o 22:05, eMCZe napisał:

Przy okazji, w MF DIGILOG'u hybryda 6N16B/6N2P za dobrą radą od Konrada dostała inne, różne dla każdej lampy rezystory katodowe aby wyrównać  na nich napięcia i zwiększyłem dodatkowo napięcie na zasilaczu do 250V... jakiej to dostało dynamiki !!

Odświeżę trochę kotleta.

Zrobiłem przytoczony układ na malym zasilaczu Konrada premium. Kwestia pierwsza: napięcie między anodami i katodami w 6n2p 100V (RK 620R), 6n16b 135V(RK 3.9KR). Które napięcia mają być wyrównane przy takich wartościach RK? Kwestia druga: na zasilaczu nie mogę ustawić więcej niż 245V na podłączonym trafie Ogonowskiego pre 180V....przelaczyć na pre 270V? 

1 godzinę temu, dominikurbanski napisał:

na zasilaczu nie mogę ustawić więcej niż 245V na podłączonym trafie Ogonowskiego pre 180V....przelaczyć na pre 270V? 

Przełączyłem i jest 250V. Pozostaje kwestia pierwsza. Przy takiej hybrydzie jakie prądy powinny być na każdej połówce danej triody? 

Godzinę temu, dominikurbanski napisał:

Przełączyłem i jest 250V. Pozostaje kwestia pierwsza. Przy takiej hybrydzie jakie prądy powinny być na każdej połówce danej triody? 

Zostaw poprzednie ustawienie na 180V z trafa i zmniejsz napięcie o kolejne 5V, wystarczy skorygować delikatnie rezystory w układzie. Przy napięciu z trafa na poziomie 270V będziesz miał ogromne straty mocy i tranzystor stabilizujący będzie się strasznie grzał.

55 minut temu, Ricambi napisał:

Zostaw poprzednie ustawienie na 180V z trafa i zmniejsz napięcie o kolejne 5V, wystarczy skorygować delikatnie rezystory w układzie.

Ok. 240V na anodowym układu dla bezpieczeństwa zasilacza, przy 180V pre na trafie. Rozumiem, że tym samym muszę tak dobrać rezy katodowe, żeby na każdej z połówek 6n2p i współpracujących z nimi odpowiednio połówkami 6n16b było (w idealnym świecie) po ok. 120V między anoda i katodą. 

22 godziny temu, dominikurbanski napisał:

Ok. 240V na anodowym układu dla bezpieczeństwa zasilacza, przy 180V pre na trafie. Rozumiem, że tym samym muszę tak dobrać rezy katodowe, żeby na każdej z połówek 6n2p i współpracujących z nimi odpowiednio połówkami 6n16b było (w idealnym świecie) po ok. 120V między anoda i katodą. 

Tak, choć moim skromnym zdaniem spadek napięć o 4% nie wymaga korekcji. Możesz się pobawić różnymi wartościami w przedziale +/- 5% napięć lub nawet więcej, może trafisz na swoje brzmienie.

24 minuty temu, Ricambi napisał:

Możesz się pobawić różnymi wartościami w przedziale +/- 5% napięć lub nawet więcej, może trafisz na swoje brzmienie.

Na zasilaczu 230V. Przy 240 pojawiał się brum w kolumnach. Napięcia na 6n2p (na rezie katodowym -0.9V) i 6n16b (-4.3V na rezie katodowym) równo po 113V na każdej triodzie. Dźwięk..... jakiś taki płaski i techniczny, brak głębi. Nie wiedziałem że różnice napięć na każdej lampie mogą formować brzmienie. Ale czy to nie zwiększa też zniekształceń? 

2 minuty temu, dominikurbanski napisał:

Na zasilaczu 230V. Przy 240 pojawiał się brum w kolumnach. Napięcia na 6n2p (na rezie katodowym -0.9V) i 6n16b (-4.3V na rezie katodowym) równo po 113V na każdej triodzie. Dźwięk..... jakiś taki płaski i techniczny, brak głębi. Nie wiedziałem że różnice napięć na każdej lampie mogą formować brzmienie. Ale czy to nie zwiększa też zniekształceń? 

Musisz sobie przejrzeć noty katalogowe zastosowanych lamp i ustalić w jakich warunkach pracowały w pierwotnym układzie i w jakich pracują obecnie. Oczywiście, że zmiana punktu pracy wpływa na zniekształcenia, jednak rzadko kiedy punkt pracy z minimalnymi zniekształceniami jest postrzegany jako optymalny subiektywnie odsłuchowo. Dla triod małej mocy można bez problemu zaprojektować układ, w którym będą generować zniekształcenia rzędu tysięcznych procenta.

Czy któryś z kolegów orientuje się może co to mogą być za lampki? Obie na oktalu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_20231203_174346844.thumb.jpg.86333b5a8d5f50c5a2d2d33d1e69e255.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
3 godziny temu, dominikurbanski napisał:

co to mogą być za lampki

Ruskie 😉

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

Pewnie jakie 6NxS

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

6 minut temu, eMCZe napisał:

Pewnie jakie 6NxS

Tylko która to, czerwona czy metal base? 

Metal base wygląda mi na melz 6n9s, a z czerwonym cokołem to nic nie mogę znaleźć. 

obie 

6N8S 6N9S

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

Czerwona a raczej nie bo żarzenie ma na 3 pinach. I to jakieś dziwne bo startuje od strzała 6.3v jak jakaś żarówka. Hmmm. 

  • 2 miesiące później...
W dniu 29.03.2023 o 20:36, elektron18 napisał:

Delirium77 lubię dla odmiany od czasu do czasu posłuchać na różnych DAC. Przetworniki które przygarnełem to PCM63 z upsamplingiem na DF1704, NOS TDA1543 na dwóch układach równolegle z konwersją na rezystorze, PCM1704 z upsamplingiem na DF1706, PCM56 jest w budowie też z upsamplingiem, SMSL MK2 na ES9038PRO, teraz w trakcie budowy NOS DAC na TDA1541.

Każdy ma zalety i wady w moim odczuciu. PCM63 ma chyba najdokładniejszy bas, dźwięk lekko słodki z dobra lokalizacja szczegółów na scenie, lecz ma analog od karty katalogowej PCM1704, może spróbuję lampizacji, bo dla TDA1541 to się fajnie zgrywa.

PCM1704 najbardziej zrównoważony DAC, z nisko schodzącym basem.

ES9038PRO w SMSL w moim odczuciu ma dźwięk szczegółowy  bez podbarwień, lecz słabiej kreuje emocje w nagraniach.

TDA 1543 dobrze kreuje scenę, ma dobrze wybrzmiewające instrumenty.

TDA1541 NOS z lampizacją na 6N8S wnosi do nagrań chyba najwięcej emocji, tak jakbym siedział w fotelu na środku sceny a przede mną była kapela. Wokale nie do pobicia.

Ja bym wyrzucił wszelkie filtry DF i spróbował NOS ale z upsamplowaniem u źródła. Taki PCM63 czy TDA1541 grają jak bajka na 96 (TDA1541) lub 192kHz (PCM63). Ja jako źródło używam PC z Audirvana i TIDAL. Upsampling realizowany w Audirvana. Zobaczysz jak psuje dźwięk jakikolwiek filtr sprzętowy.

Robiłem 3 dni temu doświadczenie. wrzuciłem do TDA1541 filtr SM5841 i ustawiłem tryb równoległy wejść i wziąłem garść TDA1541 i:

Puszczając bezpośrednio 196/24 bit z XMOSa. W połowie przypadków selektor pokazywał brak sygnału na wejściu. Za to druga połowa grała z opisem "unknown signal". W zależności od kości były różne zniekształcenia w tym jedna kostka z 86 roku ( staroć kompletny jeszcze ze starą czcionką nadruku bez oznaczeń Philips'a ) grała na granicy niesłyszalnych zniekształceń i szumów. 

Jak to możliwe 🙂 

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

1 hour ago, Delirium77 said:

Ja bym wyrzucił wszelkie filtry DF i spróbował NOS ale z upsamplowaniem u źródła. Taki PCM63 czy TDA1541 grają jak bajka na 96 (TDA1541) lub 192kHz (PCM63). Ja jako źródło używam PC z Audirvana i TIDAL. Upsampling realizowany w Audirvana. Zobaczysz jak psuje dźwięk jakikolwiek filtr sprzętowy.

to spróbuj kiedyś tda1541 na 352khz - od tego dopiero zaczyna się zabawa ;]

3 minuty temu, Daniel_68412 napisał:

to spróbuj kiedyś tda1541 na 352khz - od tego dopiero zaczyna się zabawa ;]

Taki mam zamiar, na razie puszczałem 192kHz. Powiedz mi, czy szumy i brak sygnału na niektórych TDA to efekt gorszego - lepszego sortu ??

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

14 minutes ago, eMCZe said:

Taki mam zamiar, na razie puszczałem 192kHz. Powiedz mi, czy szumy i brak sygnału na niektórych TDA to efekt gorszego - lepszego sortu ??

Nie mam jak odp bo póki co ćwiczę 1 sztukę - w sumie  mam z 4 więc jak kiedyś będę zmieniał dam Ci znac. Ta póki co z I2SoverUSB zachowuje się poprawnie.

ooo, sprawdzę po i2s. Może będzie lepiej.

Martin Logan CLS, Ayon Triton 8 x KT150, DAC STAX (2xPCM63K na 6414/ECC81), Rotel RCD (TDA1541 na 6N9S) ,Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (Shibata na boronie) z pre na 6N9S/6S2S, Volumio pod R Pi.

Godzinę temu, eMCZe napisał:

Robiłem 3 dni temu doświadczenie. wrzuciłem do TDA1541 filtr SM5841 i ustawiłem tryb równoległy wejść i wziąłem garść TDA1541 i:

Puszczając bezpośrednio 196/24 bit z XMOSa. W połowie przypadków selektor pokazywał brak sygnału na wejściu. Za to druga połowa grała z opisem "unknown signal". W zależności od kości były różne zniekształcenia w tym jedna kostka z 86 roku ( staroć kompletny jeszcze ze starą czcionką nadruku bez oznaczeń Philips'a ) grała na granicy niesłyszalnych zniekształceń i szumów. 

Jak to możliwe 🙂 

Wszystko powyżej 96khz potrzebuje ramkę fs32, inaczej nie zagra.

54 minuty temu, Daniel_68412 napisał:

to spróbuj kiedyś tda1541 na 352khz - od tego dopiero zaczyna się zabawa ;]

Mam taki zamiar. Mam póki co 4xTDA1541 9743 i gra to nawet lepiej niż 4xPCM63Y (tak, ta najwyższa gradacja ze sprzętów Yamahy). 4xTDA1541 robią przy 96khz 109db SNR i 102db dynamik. Separacja kanałów 100db. Niestety tutaj nie uruchomię trybu równoległego dla każdego z 2 TDA na kanał. 

Probowalem swojego czasu 352khz na słabym filtrze i grało to przeciętnie. Mam trochę kostek TDA1541, mam też I2SoverUSB i zamówiłem już gołą płytkę od chinola, która ma tylko wejście I2S i nawet tryb równoległy. Zobaczę z ciekowci jak to zagra ale mysle, że 4xTDA1541 nie przebije.

24 minutes ago, Delirium77 said:

Zobaczę z ciekowci jak to zagra ale mysle, że 4xTDA1541 nie przebije.

wystarczy porównać przebiegi na 20khz z obciążeniem 20kR żeby zrozumieć sedno różnicy ;]

wystarczy obojętnie jaki oscyloskop...

opinii o gamechanger (352) na diyaudio.com są dziesiątki w tym długim wątku

więc pomiary tutaj idą w parze z wrażeniami organoleptycznymi

7 minut temu, Daniel_68412 napisał:

wystarczy porównać przebiegi na 20khz z obciążeniem 20kR żeby zrozumieć sedno różnicy ;]

wystarczy obojętnie jaki oscyloskop...

opinii o gamechanger (352) na diyaudio.com są dziesiątki w tym długim wątku

więc pomiary tutaj idą w parze z wrażeniami organoleptycznymi

Przy pomiarach można nieźle się zdziwić jak niby coś gra a jednak słabo. Miałem tak z jedną kości TDA1540, które grały ale SNR i dynamika była na poziomie 70db. Tak samo było z innym dakiem na AD1862 gdzie niby grał a coś było skaszanione i pomiary SNR75 dynamika 75db. 
Tak samo wychodziło mi z DEM reclock dla TDA1541. Okazuje si, że przy SAA7220 lepiej taktowanie ustawić na 1/4 bo inaczej SNR leci na łeb na szyję. Ostatecznie zrezygnowałem z pomysłu i taktowanie działa na standardowym rozwiązaniu.

Ogolnie słychać, że im większa częstotliwość, tym dźwięk staje się gładszy. Słychać to już na pcm63 gdzie porównuje 96/192 kHz. Czasami jednak wole wrócić sobie do NOS 44khz i tak słuchać. W zależności od nastroju. 😀

7 minutes ago, Delirium77 said:

Przy pomiarach można nieźle się zdziwić

Dokładnie tak, warto obadać. Na 96 nos po prostu wysokich nie ma.

34 minuty temu, Daniel_68412 napisał:

Dokładnie tak, warto obadać. Na 96 nos po prostu wysokich nie ma.

Spadek jakiego rzędu to jest na 20khz? U mnie na pomiarach wychodzi niecałe 0.8db. Dla 10khz spadek 0.17db. Za to z filtrami wychodzi sztucznie i jakaś dziwna scena. Coś za coś. Porównywałem NOS i OS z filtrami sprzętowymi. Za każdym razem filtry w chipach powprowadzał sztuczność. Czy to w brzmieniu czy to w scenie. Dla PCM63 próbowałem 5847 i PMD100, i kiszka. Taki DF1704/1706 technicznie ale on coś jak każdy filtr miesza w scenie. SAA7220 wypada w miarę ok. Ale jednak zawsze najlepiej brzmi NOS z upsamplingiem w Audirvana.

Edytowane przez Delirium77
4 minutes ago, Delirium77 said:

Spadek jakiego rzędu to jest na 20khz? U mnie na pomiarach wychodzi niecałe 0.8db. Dla 10khz spadek 0.17db. Za to z filtrami wychodzi sztucznie i jakaś dziwna scena. Coś za coś.

Nie chodzi o spadek a o zniekształcenia. Wystarczy się zastanowić ile masz punktów na przebieg przy 44 czy 88khz. 

Będę miał to kiedyś pod ręką to wrzucę porównanie.

29 minut temu, Daniel_68412 napisał:

Nie chodzi o spadek a o zniekształcenia. Wystarczy się zastanowić ile masz punktów na przebieg przy 44 czy 88khz. 

Będę miał to kiedyś pod ręką to wrzucę porównanie.

Poproszę. Nie upieram się, chciałbym coś się nauczyć od osób z większą wiedzą.

Przy okazji czy porównywalnoście stopnie z wyjściami na lampach, dyskretne typu HDAM chiński, który jest dostępny na AliExpress, ze standardowymi WO? Miałem okazję porównać taka namiastkę dyskretnego HDAM i jednak dobre WO grają lepiej. Próbowałem u siebie kombinacje z różnymi WO typu dyskretne Staccato, OPA1611/1612, LME49990, OPA825, OPA828, OPA604, OPA627 (zakładamy, że niby oryginalne) i MUSES03. Wyszlo, że na I/V najlepiej sprawdzają się MUSES03 (z Mouser), później OPA627. Na LPF to już mniejsze znaczenie. Bufor najlepiej Staccato. Dyskretne Stacatto na I/V żadna rewelacja. Trochę inaczej ale nie wiem czy gorzej od OPA627. Ponoć dyskretne najlepiej w roli bufora.

Edytowane przez Delirium77

To ja od siebie dodam krótką obserwację nt.lampowych analogówek - odpaliłem na szybko nieco zapomniany na forach WK-WA na ECC88 Tesli. Wiem, te Tesle to może żadna rewelacja, ale powiem, że całość bardzo fajnie, nieco inaczej zabrzmiała. Porównując SRPP na 6N2P, ECC85, hybrydowy MU na ECC81, to ten WK-WA ma bardziej mocniejszy i sprężysty bas, a szerokość sceny jest też nieco większa, instrumenty nie gniotą się ze sobą 🙂  

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.