Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


Rekomendowane odpowiedzi

Tang Band 5” + LaVoce 15” napędzane malutkim chipampem od Dynavox.
Super dźwięk jak na taki niski budżet
d55cc64140898b7eab7b81b50e38665f.jpg
83625acaf24354dcdf1dd784e8143b9f.jpg

Projekt był publikowany w Klang&Ton

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

2 godziny temu, zbuj napisał:

Koledzy możecie się przestać naparzać? Nie szkoda klawiatury? Koń jaki jest każdy widzi, a kopanie się z nim po raz kolejny to strata czasu. 

Kolego zbuj, zabawy nie psuj 😛

Godzinę temu, Ape napisał:

Mam kilka fullrange które mogę wykorzystać do takich testów

Do tego powinienes wykorzystac glosnik kopulkowy, a nie fullrange, z uwagi na promieniowanie offaxis. Z racji realnej glebokosci rowkow, ktora nie wyniesie wiecej niz 1-2 cm, wplyw takiego panelu rozpraszajacego (bo tak to nalezy rozpatrywac) bedzie wylaczenie w obrebie najwyzszych czestotliwosci. Dla czestotliwosci 3000 Hz fala ma dlugosc okolo 11cm, biorac chociaz jej cwiartke czyli okolo 2.8cm takie rowki o glebokosci 1cm moga byc niewystarczajace.

Naszym przypadku kolumn dipolowych, problem z dyfrakcja jest znacznie znacznie nizej, dlatego to rozwiazanie jest bezuzyteczne.

Gdzie moze byc skuteczne? Przy wysokich czestotliwosciach oraz przy stosowaniu glosnikow kopulkowych, ktore promieniuja w polsferze nawet do kilku khz, przez co widoczny dla fali front obudowy "dyfrakcyjnej" moze pomoc w rozpraszaniu. Glosnik szerokopasmowy z uwagi na swoja konstrukcje dziala poniekad jak waveguide, co automatycznie zaweza promieniowanie offaxis, dzieki czemu wplyw dyfrakcji jest mniejszy. Dlatego przy stosowaniu glosnikow z waveguide czy hornow mozna stosowac bardziej kanciaste obudowy, a przy glosnikach o szerokim promieniowaniu  (glosniki kopulkowe) konieczne sa odpowiednie sciecia i/lub zaokraglenia.

Wszystko to jest jasne i jestem tego świadomy, ze największe działanie przyniesie dla wyższych częstotliwości , jednak w reklamach tych Sony piszą ze to działa tez na tony średnie. Dlatego chetnie to przetestuje, a ze do tego nie wyglada to głupio wiec można dzień na czy dwa na zabawę poświecić .

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Takie coś ma pochłaniać ? na chłopski rozum to dla fali promieniującej po froncie, każdy rowek to dodatkowe odbicie i zniekształcenie na charakterystyce.

@Ape w tym klang&ton - tam siedzi lavoce LBASS15?

36 minutes ago, meloV8 said:

Działa na średnicę jak witamina C na raka i Covid.

no jak nie działa na raka jak jeden milionerem został... czyżby kol. asure zainspirował? ;]

1 godzinę temu, Ape napisał:

jednak w reklamach tych Sony piszą ze to działa tez na tony średnie

Moze w reklamie lepiej wyglada napisac ze dziala na srednice niz napisac ze dziala tylko na najwyzsze zakresy srednicy?

1 godzinę temu, meloV8 napisał:

Naszym przypadku kolumn dipolowych, problem z dyfrakcja jest znacznie znacznie nizej, dlatego to rozwiazanie jest bezuzyteczne.

U siebie widze "cos" w okolicy 600Hz

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
1 godzinę temu, glejdis napisał:

Takie coś ma pochłaniać ? na chłopski rozum to dla fali promieniującej po froncie, każdy rowek to dodatkowe odbicie i zniekształcenie na charakterystyce

Oj patrzysz i nie widzisz i nie obrażaj chłopów

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

2 godziny temu, meloV8 napisał:

przy stosowaniu glosnikow z waveguide

Sam robisz/zamawiasz waveguide czy wykorzystujesz te gotowe od Jantzena?

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
15 minut temu, rafa napisał:

Sam robisz/zamawiasz waveguide czy wykorzystujesz te gotowe od Jantzena?

Na etapie projektu dobieram taki tweeter, do ktorego albo sa juz zaprojektowane WG, albo sa WG uniwersalne, ktore akurat dobrze pracuja z konkretnym glosnikiem. Ewentualnie decyduje sie na zakup glosnika z fabrycznym WG.

1 godzinę temu, ASURA napisał:

Oj patrzysz i nie widzisz i nie obrażaj chłopów

No tak, przecież roweczki w drewnie magicznie pochłaniają, dlaczego sony nie zrobiło większego frontu, przecież to rewelacja! Masz chyba z nimi kontakt to sugeruje napisać wniosek!.

Już na biologii w szkołach uczą, że słuch ludzki jest najbardziej ułomnym organem, jednak użytkownik ASURA ma słuch pomiarowy! Miałem kupować system CLIO, olać, będę do Asury jeździć na pomiary, dam mu w łapę i będzie perfecto !

@meloV8zwijaj biznes, konkurencja rośnie!

5 minut temu, glejdis napisał:

@meloV8zwijaj biznes, konkurencja rośnie!

Eeee, na spokojnie. Wszyscy się zmieszczą, a im większy wybór na rynku, tym lepiej dla wszystkich. 🙂

Ps. Skoro patent z frezowanym frontem jest taki genialny, to dlaczego później go nie stosowano? Może po prostu Japończycy wyciągnęli wnioski, nauczyli się tego i owego, by w latach 90 ich topowe kolumny już wyglądały inaczej, z rozwiązaniami, które dzisiaj uważane są za najlepsze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 hour ago, meloV8 said:

to dlaczego później go nie stosowano?

Bo oczy kupują.. kol. asura tego nie rozumie, myśli że w tym biznesie chodzi o dźwięk. Kiedyś za studenta byłem w procesie przygotowywania oferty wielkiego systemu dla arabów, byłem w szoku że głównie upiększają chłopaki UI który wtedy był super toporny (czasy Java 1.1), to sie dowiedziałem ze wybór wygląda tak że szejk idzie po targach i tam gdzie będzie ładnie na ogół jest szansa - wliczając w to prezenterki. Do dziś żałuję że nie udało mi Iranu zwiedzić.

Ale pierdoły piszecie.

Przecież każden jeden ałdiofil stosuje piegi Harmonixa 

 

Podważacie doświadczenia elity tego Forum?!

Mi jeden z użytkowników kazał powpuszczać śruby na froncie ZG (osiem łbów fi=10, l=6) bo słyszał dyfrakcje... 

 

 

 

😉

To i wyfrezowane linie na froncie da się usłyszeć...

3 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

Ale pierdoły piszecie.

To i wyfrezowane linie na froncie da się usłyszeć...

no widzisz kolego, naśmiewasz  się zupełnie niepotrzebnie. Są firmy na świecie, które wprowadziły takie ulepszenia w swoich  zestawach głośnikowych i chwalą się swoim osiągnięciem. Co więcej, prowadzili testy wpływu różnych kształtów podfrezowań

spacer.png

spacer.png

spacer.png

mowa o SoundKaos Wave40, gdzie nawet system mocowania głośnika jest wykonany zupełnie inaczej niż zwykle.

3 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

Mi jeden z użytkowników kazał powpuszczać śruby na froncie ZG (osiem łbów fi=10, l=6) bo słyszał dyfrakcje... 

 

Swego czasu popularne Seat-y DXT wykazywały w pomiarach właśnie takie dyfrakcje i "zaklejanie" otworów ze śrubami niwelowały ten problem.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

54 minuty temu, Ape napisał:

Co więcej, prowadzili testy wpływu różnych kształtów podfrezowań

I gdzie można zobaczyć pomiary z tych testów? 

4 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

Mi jeden z użytkowników kazał powpuszczać śruby na froncie ZG (osiem łbów fi=10, l=6) bo słyszał dyfrakcje... 

Kilka miesięcy temu pokusiłem się o zakup tanich falowodów z aliexpress w celu wykorzystania ich do tytanowego Daytona NHP25TI-4. 
Owe falowody miały w otwory montażowe co sprawiało, że nieregularny kształt falowodu wprowadzał dość spore kilkunastodecybelowe "zapadlisko" na charakterystyce, które zapisałem na testowych pomiarach. Teoretycznie niegroźne, bo w wąskim zakresie ale czemu tego nie naprawić?
Zaklejenie otworów taśmą już niwelowało problem ale musiało to jakoś wyglądać i koniec końców falowody zostały zmodyfikowane tanim kosztem - szpachla na otwory i nałożenie struktury drobnoziarnistej : 
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

received_578787467736877.jpeg

received_175908368517158.jpeg

received_1650856228716857.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tyle, że te śruby w ZG to było mocowanie dechy przedniej do stelaża oddalone od przetwornika...

I tak a propos tych charakterystyk, różne widziałem... jak sam nie zmierzę, choćby siermiężnie ale zachowując zasady to nie muszę wierzyć... 

I gdzie można zobaczyć pomiary z tych testów? 

Firma istnieje, napisz do nich, może Ci udostępnią.

Z drugiej strony śmiem twierdzić ze kolega zbyt mocno wyolbrzymia role wykresów pomiarów itp,
Czy ciężkie standy a lekkie standy będziesz widział w pomiarach? W odsłuchu jest różnica,
czy obudowa z płyty wiórowej a ze sklejki będzie widoczna w pomiarach Rew? Bo w odsłuchu będzie różnica
Jest wiele takich niuansów, o których pomiary Tobie niczego nie pokażą, nie powiedzą a różnice słyszalne istnieją.

Takie tylko wyliczanki i poddawanie w wątpliwość wszystkiego co ktoś napisze argumentując, „pokaz pomiary” jest bez sensu i niczego dobrego nie wnosi.

Są miejsca w projektowaniu gdzie bez pomiarów wiele nie zdziałasz, ale są też inne założenia. Np uziemienie koszy głośników, oklejanie filcem magnesów i wiele wiele innych rzeczy. Różnice zgoła pomijalne w wykresach, jednak po dłuższym obcowaniu z tak „ dopieszczonym systemem” po zniwelowaniu tego wszystkiego brak jest, będzie słyszalny. Ale czy mierzalny? Zapewne tak, ale czy wywnioskujesz z tego, że coś było
lepsze lub pogorszyło, skoro różnica będzie na poziomie błędu pomiarowego?

Uważam, ze zamiast krytycznego podejścia do wszystkiego co piszą pozostali użytkownicy , lepiej wykazać więcej pokory dla innych.
A argumentacja „Pokaz pomiary” dla mnie jest już zbyt oklepana.

Ja chodzę na odsłuchy, po salonach, po użytkownikach. Dziele się swoimi opiniami, może nie są to kwieciste opowieści rodem z kolorowych czasopism, ale zobacz;
pokazałem zdjęcia nowych Thorensóo Soundwall, które naprawdę dźwiękowa zwalają z nóg i łamią wszelkie mity ze np małe głośniki 13 cm w odgrodzie nie dadzą basu, a było go pod dostatkiem. Jedyne co było w komentarzach, że to bez sensu, że można lepiej
Zawsze można , ale to jest gotowa konstrukcja taka a nie inna nawiązująca do swojego protoplasty sprzed 40 lat i broni się dźwiękiem, tylko kto miał okazje tego słuchać poza mną? Zapewne nikt, ale komentarze oczywiscie zawistne być musza,

Swoją droga te Thorensy ponownie projektował nie nikt inny jak Joachim Gerhard. Są szerokie, zapewne posiadają dyfrakcję i wiele innych niedociągnięć, a ja uważam ze warto takie dla siebie zbudować i postawić w swoim pokoju.

Czekam na projekty kolegów, na fotorelacje z odsłuchów, bo wpisy w stylu „klepania się wzajeme” po ramieniu samych tylko użytkowników branża mnie zupełnie nie satysfakcjonuje.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Pewnie, że są niuanse.

Pomiary nie służą do niuansowania tylko do konstruowania ZG zgodnego z założeniami oraz zasadami konstruktorskimi. Jak już to mniej więcej jest sklepane i zlutowane to można sobie niuansować. A to np. słychać grającą obudowę, a to blaszany kosz,... A to obkleimy front filcem i wydaje się, że jest lepiej... 

Nie wszystko pokazują pomiary bo wynikają one z podstawowych potrzeb konstruktorskich i ktoś je tak a nie inaczej obrobił programowo aby dawały określone parametry. Te parametry służą do weryfikacji konstrukcji pod kątem spełnienia przyjętych wymagań.

Pomiary mogą być różne jak ktoś ma fantazję albo ciekawość.

Ja np. mierzyłem kiedyś drgania obudowy w różnych miejscach ZG czujnikami drgań. Do tego odpowiednie wymuszenie na przetwornik/i i obserwacja odpowiedzi. Pozostaje interpretacja należąca do konstruktora. Tu nie ma przyjętych kanonów (zasad). Po prostu wprowadzałem zmiany konstruktorskie aby zminimalizować niechcianą odpowiedź. Tak np. wyszło, że aby w OB stelaż metalowy trzymający dechy spełnił zadanie, to musi być solidnie spawany i w warunkach amatorskich mało realny do zbudowania; bo jest po prostu ohydny (spawy). O wniesieniu na piętro już nie wspomnę. O delikatnych konstrukcjach można zapomnieć. Do odpowiednich profili też nie ma się dostępu...

A to, że wiadomo, iż pewne zjawiska nie grają wynika nie z pomiarów przedmiotów, tylko z pomiarów słuchaczy. Nazywa się to np. ślepy test. Wiem, wiem; nie zawsze słyszymy pod presją c3eremonii ślepego testu... Jest wówczas inaczej niż w zaciszu domowy. Znam to zjawisko. Dlatego nie bredzę o swoich wrażeniach jak u kogoś słucham. To moje wrażenia a nie obiektywna ocena. 

Co zaś do tych super wynalazków w zakresie basu z małych pierdziawek; to fizyka. Powierzchnia (wynikająca z średnicy)  razy skok i mamy, że 15 cm kilkanaście razy przetłoczy mniej powietrza. I tyle... Ale nie czepiam się słuchaczy odnośnie ich upodobań w zakresie dźwięku. Są tacy (znam), którzy w 20m2 grają na basie z dwóch 18 na stronę i pędzą to z DSP podbijając solidnie dół. Przetworniki zaś wychylają się o centymetr w każdą stronę. Takiego Kolegę chciałbym prosić o ocenę basu z 15cm przetwornika... 🙂

 

Edytowane przez Grzegorz7
12 godzin temu, Ape napisał:

Firma istnieje, napisz do nich, może Ci udostępnią.

Dzieki, ale mam lepsze rzeczy do roboty, niz prosic firme o pomiary. Zapytalem pomiary Ciebie, bo uznalem, ze skoro cos pokazujesz, to masz cos wiecej niz sam tekst i zapewnienia o super wlasciwosciach jakiegos rozwiazania.

 

12 godzin temu, Ape napisał:

Z drugiej strony śmiem twierdzić ze kolega zbyt mocno wyolbrzymia role wykresów pomiarów itp,

Co to znaczy, zbyt mocno? Po prostu staram sie analizowac mozliwie kazdy aspekt dzwieku, ktory jest mierzalny, ktory mozna w przedstawic w obiektywny sposob, a nie subiektywny. Mnie subiektywna ocena jednej osoby tak naprawde niewiele interesuje. Wazniejsze sa dla mnie testy odsluchowe na okreslonej grupie, gdzie mozna wyciagnac jakas srednia do porownania.

12 godzin temu, Ape napisał:

Czy ciężkie standy a lekkie standy będziesz widział w pomiarach? W odsłuchu jest różnica,

Przeciez nawet na YT masz sporo filmow z nagraniem kolumn na roznych standach oraz ich pomiary, na ktorych widac wplyw konkretnego rozwiazania na dzwiek.

12 godzin temu, Ape napisał:

czy obudowa z płyty wiórowej a ze sklejki będzie widoczna w pomiarach Rew?

Chyba co rok w takich gazetach jak Klang Ton, czy Hobby Hifi sa testy materialow na obudowy i nawet stosujac amatorskie metody pomiaru mozna wykazac roznice w zastosowaniu konkretnej obudowy. Wiec tak, mozna te roznice zmierzyc w REW, nie mowiac o pomiarach akcelerometrem, ktory rowniez moze sobie kupic kazdy amator.

12 godzin temu, Ape napisał:

Jest wiele takich niuansów, o których pomiary Tobie niczego nie pokażą, nie powiedzą a różnice słyszalne istnieją.

Jesli ktos nie wie, jak zrobic pomiary i jak je czytac, to faktycznie niewiele mu one powiedza o roznicach slyszalnych golym uchem.

12 godzin temu, Ape napisał:

Takie tylko wyliczanki i poddawanie w wątpliwość wszystkiego co ktoś napisze argumentując, „pokaz pomiary” jest bez sensu i niczego dobrego nie wnosi.

Wnosi ogromnie wiele, poniewaz daje nam fundament obiektywnej informacji, a subiektywne bajanie, to nie informacja obiektywna, ani zadne dane pomiarowe.

12 godzin temu, Ape napisał:

ą miejsca w projektowaniu gdzie bez pomiarów wiele nie zdziałasz, ale są też inne założenia. Np uziemienie koszy głośników, oklejanie filcem magnesów i wiele wiele innych rzeczy. Różnice zgoła pomijalne w wykresach, jednak po dłuższym obcowaniu z tak „ dopieszczonym systemem” po zniwelowaniu tego wszystkiego brak jest, będzie słyszalny. Ale czy mierzalny? Zapewne tak, ale czy wywnioskujesz z tego, że coś było
lepsze lub pogorszyło, skoro różnica będzie na poziomie błędu pomiarowego?

Sa ludzie, ktorzy wykazuja w pomiarach wplyw zastosowanych metod przykrecania glosnikow, np z oringiem lub bez. Czy to slychac, to inne pytanie, ale czy jest mierzalne? Jak najbardziej.

12 godzin temu, Ape napisał:

Uważam, ze zamiast krytycznego podejścia do wszystkiego co piszą pozostali użytkownicy , lepiej wykazać więcej pokory dla innych.
A argumentacja „Pokaz pomiary” dla mnie jest już zbyt oklepana.

Argumentacja "pokaz pomiary" ma w szczegolnosci zachecic do glebszej analizy jakiegos zjawiska, a nie bajania i lania wody, co tam niby slyszalem, a czego nie. Jeżeli dla Ciebie prośba o rzeczowe i inżynierskie podejście do konstruowania jest zbyt oklepana, to ja nie wiem, co dalej napisać...

12 godzin temu, Ape napisał:

Ja chodzę na odsłuchy, po salonach, po użytkownikach. Dziele się swoimi opiniami, może nie są to kwieciste opowieści rodem z kolorowych czasopism, ale zobacz;
pokazałem zdjęcia nowych Thorensóo Soundwall, które naprawdę dźwiękowa zwalają z nóg i łamią wszelkie mity ze np małe głośniki 13 cm w odgrodzie nie dadzą basu, a było go pod dostatkiem. Jedyne co było w komentarzach, że to bez sensu, że można lepiej
Zawsze można , ale to jest gotowa konstrukcja taka a nie inna nawiązująca do swojego protoplasty sprzed 40 lat i broni się dźwiękiem, tylko kto miał okazje tego słuchać poza mną? Zapewne nikt, ale komentarze oczywiscie zawistne być musza,

Skoro Ci sie podobaly takie glosniki, to nic nie stoi na przeszkodzie aby sobie cos podobnego zbudowac. Lecz zanim zaczniesz zbudowac skorzystaj z dostepnych ogolnie metod obliczeniowych, ktore Ci wskaza jakie wady i zalety bedzie mialo to rozwiazanie. Ja absolutnie nie jestem przeciwko takim eksperymentom, tylko jesli ktos chcialby zbudowac dobry dzwiek inwestujac w miare mozliwosci optymalna ilosc pieniedzy i czasu, a oczekuje dobrego efektu koncowego, to uwazam, ze nie jest to optymalny wybor. Nie widzialem rowniez zawistnych komentarzy, nawet wskazalem konkretne rozwiazania, jakie mozna uzyc w takim projekcie.

12 godzin temu, Ape napisał:

Swoją droga te Thorensy ponownie projektował nie nikt inny jak Joachim Gerhard. Są szerokie, zapewne posiadają dyfrakcję i wiele innych niedociągnięć, a ja uważam ze warto takie dla siebie zbudować i postawić w swoim pokoju.

Konstruktorzy z takim doswiadczeniem jak Gerhard budowali w swoim zyciu naprawde bardzo rozne rzeczy i nadal buduja. Sugerujesz, ze skoro Gerhard zbudowal cos takiego, to musi to byc super rozwiazanie, bo on sie zna, a widziales moze jakie buduje monitory czy kolumny podlogowe? Kolumny, w ktorych zastosowane sa topowe przetworniki Purifi, czy Sba Textreme,  tweetery z waveguide i obudowy ze scieciami dyfrakcyjnymi. Zbudowal tez ogromne, kanciaste monitory w stylu lat 70 i co? Ktora droga jest najlepsza? Moze ta, z której ma większa kasę? Jesli tak, to fajnie.

 

13 godzin temu, Ape napisał:

Czekam na projekty kolegów, na fotorelacje z odsłuchów, bo wpisy w stylu „klepania się wzajeme” po ramieniu samych tylko użytkowników branża mnie zupełnie nie satysfakcjonuje.

Jesli Lutek nie ma nic przeciwko, to moge w temacie pokazac pare ciekawostek z procesu projektowania jego odgrod. Lutek to przyklad prawdziwego, życzliwego milosnika muzyki i zapewne z wielka checia zaprosi Cie na odsluch jego dipoli.  bedziesz mial okazje sam sie przekonac, czy dzwiek jest faktycznie dobry, czy tylko wszyscy z kola iluminantow wzajemnej adoracji klepia sie po ramieniu.

2 godziny temu, meloV8 napisał:

Sa ludzie, ktorzy wykazuja w pomiarach wplyw zastosowanych metod przykrecania glosnikow, np z oringiem lub bez. Czy to slychac, to inne pytanie, ale czy jest mierzalne? Jak najbardziej.

ciekawy jestem tych pomiarów, pisze absolutnie bez złośliwości, a z ciekawości jak rozróżnić na takim pomiarze jakość odbieranej muzyki.

Czy masz może gdzieś coś takiego zapisane ze wskazaniem właśnie tych niuansów?

ja np kiedy wstawiłem korektor fazy (stożek) do Visatona to zrobiłem pomiary przed i po, różnice oczywiście na wykresie Frequency response były widoczne, ale czy na podstawie samego tylko pomiaru byłbym w stanie wskazać który zabrzmi lepiej?

2 godziny temu, meloV8 napisał:

Konstruktorzy z takim doswiadczeniem jak Gerhard budowali w swoim zyciu naprawde bardzo rozne rzeczy i nadal buduja. Sugerujesz, ze skoro Gerhard zbudowal cos takiego, to musi to byc super rozwiazanie, bo on sie zna, a widziales moze jakie buduje monitory czy kolumny podlogowe? Kolumny, w ktorych zastosowane sa topowe przetworniki Purifi, czy Sba Textreme,  tweetery z waveguide i obudowy ze scieciami dyfrakcyjnymi. Zbudowal tez ogromne, kanciaste monitory w stylu lat 70 i co? Ktora droga jest najlepsza? Moze ta, z której ma większa kasę? Jesli tak, to fajnie.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Napisałem, że za projektem tych Thorensów akurat stoi Joachim Gerhard, tylko dlatego, że zupełnie przypadkiem wcześniej wspominałem o jego odgrodach. Niczego nie sugeruje, jednak facet nie jest związany z marką Thorens, a jago wiedza i doświadczenie została wykorzystana do projektu, który ma swoją 40-letnią tradycję. Na pewno stoją za tym ogromne pieniądze, ale w swojej naiwności uważam, że Pan Gerhard nie musi już niczego robić dla pieniędzy. Zapewne dostał określony budżet, priorytetem zapewne także było zbliżenie się maksymalnie do pierwowzoru z wykorzystaniem nowoczesnych przetworników.

Co do użytych przetworników, fakt, że nie są to topowe Scany, Purify czy Textreme niczego nie dowodzi. W jego pracowni stoją odgrody na Visatonie B200i  wstędze Mundorfa, ... to z kolei już coś sugeruje.

Podobnie np niejaki Darko Audio, mając dostęp do dowolnych głośników, bo jest światowym recenzentem, prywatnie u siebie słucha ZU-Audio, gdzie główne skrzypce gra modyfikowany głośnik Eminnence, z dołożonym supertweeterem z najprostrzym możliwym filtrem. Zapewne te Zu Audio ma cholernie skaszaniony wykres frequency response, a jednak gra w praywatnym mieszkaniu recenzenta, a inne głośniki odsyła lub odsprzedaje.

podobnych przykładów na pewno jest o wiele więcej, także na naszym rynku audio są recenzenci, którzy nie mają u siebie Avolonów a Blumenchofery...

Ja absolutnie nie mam nic przeciw topowym przetwornikom,  które kosztują połowę nowego auta, cieszę się, że takie powstają, bo wcześniej czy później rozwiązania z nich przechodzą do sprzętu budżetowego, a następnie czas oraz ich ilość na rynku  weryfikuje ich zasadność. Cieszę się, kiedy za ułamek kwoty topowych przetworników mogę u siebie cieszyć sprawiającym frajdę mi dźwiękiem. Przy okazji, czy są jakiekolwiek topowe monitory studyjne, które wykorzystują wspomniane przetworniki w swoich konstrukcjach? Kii audio, Genelec, sam nie wiem jakie jeszcze marki wymienić?

Tak samo nie mam nic do pomiarów, one są, jak wcześniej wspomniałem  niezbędne, ale nie są żadną wyrocznią jeżeli chodzi o przyjemność w obcowaniu z muzyką.

 

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

15 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Nazywa się to np. ślepy test. Wiem, wiem; nie zawsze słyszymy pod presją c3eremonii ślepego testu... Jest wówczas inaczej niż w zaciszu domowy.

Uwazam, ze jesli roznica w brzmieniu jakis dwoch konstrukcji jest minimalna, to nie jest to taka prosta sprawa, aby wychwycic ja bezblednie w slepych testach, gdyz mozg ludzki nie "zapamietuje" drobnych aspektow brzmienia, jesli minie troche czasu i nawet dlugosc przerwy potrzebnej na przepiecie kabelkow, to juz jest zbyt dlugo. Dlatego tez zbudowalem sobie przelacznik do natychmiastowego przelaczania (niemal natychmist, bez zwloki czasowej) np. dwoch wzmacniaczy, czy tez dwoch par kolumn i wowczas nawet niewielkie zmiany w jakims aspekcie dzwieku wychwycimy, bo w takim wypadku jest to dla naszego mozgu jak gdyby uderzenie roznicy w brzmieniu, gdyz porownanie nastepuje natychmiastowo. Uwazam tez, iz czy to bedzie w zaciszu domowym, czy tez nie, to nie ma to raczej wiekszego znaczenia - w slepych testach jest bardzo trudno przy bardzo niewielkich roznicach.

3 godziny temu, meloV8 napisał:

Jesli Lutek nie ma nic przeciwko, to moge w temacie pokazac pare ciekawostek z procesu projektowania jego odgrod. Lutek to przyklad prawdziwego, życzliwego milosnika muzyki i zapewne z wielka checia zaprosi Cie na odsluch jego dipoli.  bedziesz mial okazje sam sie przekonac, czy dzwiek jest faktycznie dobry, czy tylko wszyscy z kola iluminantow wzajemnej adoracji klepia sie po ramieniu.

zawsze jestem ciekawy, bo lubie "dłubać", więc przyłączam się do prośby

3 minuty temu, Lutek napisał:

Uwazam, ze jesli roznica w brzmieniu jakis dwoch konstrukcji jest minimalna, to nie jest to taka prosta sprawa, aby wychwycic ja bezblednie w slepych testach, gdyz mozg ludzki nie "zapamietuje" drobnych aspektow brzmienia, jesli minie troche czasu i nawet dlugosc przerwy potrzebnej na przepiecie kabelkow, to juz jest zbyt dlugo. Dlatego tez zbudowalem sobie przelacznik do natychmiastowego przelaczania (niemal natychmist, bez zwloki czasowej) np. dwoch wzmacniaczy, czy tez dwoch par kolumn i wowczas nawet niewielkie zmiany w jakims aspekcie dzwieku wychwycimy, bo w takim wypadku jest to dla naszego mozgu jak gdyby uderzenie roznicy w brzmieniu, gdyz porownanie nastepuje natychmiastowo. Uwazam tez, iz czy to bedzie w zaciszu domowym, czy tez nie, to nie ma to raczej wiekszego znaczenia - w slepych testach jest bardzo trudno przy bardzo niewielkich roznicach.

u mnie jest inaczej. Ja przykładowo, kiedy coś zmieniam, czyli np oklejenie magnesu filcem, uziemienia kosza głośnika, zastosowanie filtra wycinającego 0,5 czy 1dB górke;  najczęściej nie słyszę żadnej różnicy. Dopiero kiedy wszystko tak pogra u mnie miesiąc lub dłużej, przyzwyczaję się do "tych ulepszeń" wtedy je odłączam, i wtedy dopiero doznaje się uczucia braku "tego czegoś" w dźwięku. 

Oczywiście czasami też okazuje się zupełnie odwrotnie 🙂, że nowy "poprawiony" filtr czy inny "ulepszacz", coś zabrał dobrego,  i trzeba wrócić do początku.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

3 godziny temu, meloV8 napisał:

Jesli Lutek nie ma nic przeciwko, to moge w temacie pokazac pare ciekawostek z procesu projektowania jego odgrod. Lutek to przyklad prawdziwego, życzliwego milosnika muzyki i zapewne z wielka checia zaprosi Cie na odsluch jego dipoli.  bedziesz mial okazje sam sie przekonac, czy dzwiek jest faktycznie dobry, czy tylko wszyscy z kola iluminantow wzajemnej adoracji klepia sie po ramieniu.

Oczywiscie, ze nie mam nic przeciwko i mozesz pokazac wszystko co chcesz, jesli chodzi o moje odgrody. A co do zapraszania na posluchanie, to juz wczesniej pisalem, ze kazdy, kto ma taka ochote moze smialo wpasc. Zreszta wielu kolegow forumowych juz wczesniej zapowiadalo, ze jak odgrody beda gotowe, to chca posluchac, a teraz, jak od jakiegos czasu juz sa, to chetnych nie ma. Np. slawek.xm nie raz, a kilka - w roznych miejscach - zapowiadal, ze bedzie chcial posluchac tego projektu meloV8, a jak przypomnialem, ze juz moze, to poinformowal, ze raczej nie przyjedzie. Nie wiem jaka jest faktyczna przyczyna, ale wiem tyle, ze u niego - podobnie zreszta jak u mnie - nie bardzo ze zdrowiem ok., mam wiec nadzieje, ze dojdzie na tyle do siebie i jednak wpadnie. Niezaleznie kto wpadnie, to ja bardzo chetnie widzialbym zwracanie uwagi na jakies bledy, "niedorobki", wady dzwieku, jakie wystepuja wg sluchacza, gdyz bardzo chcialbym sie przekonac, czy jak sie skupie, to rowniez je bede slyszal - tym bardziej, ze juz stary jestem i od urodzenia (bylo zapalenie ucha) na lewe ucho slysze bardziej z gluchym nalotem, np. kiepska zrozumialosc niektorych slow z telewizora itp. 😞

P.s. Tylko nie gniewaj sie Slawku, ze akurat Ciebie wymienilem, jako jednego z chetnych na posluchanie i ocene jakosci grania i wykonania tych odgrod, ale akurat uwazam, ze w tym temacie posiadasz duza wiedze i fachowo ocenisz wszystkie aspekty.

Edytowane przez Lutek

Ja pewnie kiedyś zawitam do Ciebie, niestety mieszkamy od siebie dosyć daleko,  Być może nadarzy się kiedyś  jakaś okazja,, najchętniej wtedy wybrałbym się z "czymś" do porównania....tyle że ja "lubujję się" w budżetowych rozwiązaniach, 

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

44 minuty temu, Ape napisał:

ja "lubujję się" w budżetowych rozwiązaniach, 

Konstrukcja oparta o budzetowe elementy moze bardzo dobrze grac. 

47 minut temu, Ape napisał:

Ja pewnie kiedyś zawitam do Ciebie, niestety mieszkamy od siebie dosyć daleko

Ale miszkasz w Polsce, czy poza ?

3 godziny temu, Lutek napisał:

Uwazam, ze jesli roznica w brzmieniu jakis dwoch konstrukcji jest minimalna, to nie jest to taka prosta sprawa, aby wychwycic ja bezblednie w slepych testach, gdyz mozg ludzki nie "zapamietuje" drobnych aspektow brzmienia, jesli minie troche czasu i nawet dlugosc przerwy potrzebnej na przepiecie kabelkow, to juz jest zbyt dlugo.

W metodyce ślepego testu nie jest zabronione natychmiastowe przepięcie obwodów. Wręcz jest to wskazane ułatwiając zachowania "ślepości" ...

Jak pamiętasz u Ciebie używaliśmy mojego przełącznika. 

 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.