Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


Rekomendowane odpowiedzi

Dlatego wole "zwykle głośniki" bo buduje scenę w głąb i o co najmniej 50% powiększa wirtualnie pomieszczenie odsłuchowe


Przeciez to „zwykle glosniki“ graja do przodu, a OB czyli dipole/bipole garaja do przodu i do tylu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
6 minut temu, xajas napisał:


Przeciez to „zwykle glosniki“ graja do przodu, a OB czyli dipole/bipole garaja do przodu i do tylu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_4993.jpg

Rzeczywiscie z tego rysunku tak, ale w realu i warunkach domowych to ciezko uzyskac aby OB zagraly z wycofaniem, pewnie chodzi o odbicia, w duzych pomieszczeniach, gdzie ZG OB stoja oddalone pare metrow od tylnej sciany to jest oddech i rozpraszanie przod/tyl i inaczej budowanie sceny, (50m²+) jest okay, w (30m²-) brak oddechu i panoramy w glab (z mojego doswiadczenia oczywiscie) moze u kogos jest inaczej.
Ja mam bzika na punkcie budowania sceny w 3D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

U mnie jest inaczej. Mimo 30qm.

I tez mam bzika na 3D.

Popatrz sobie na takie zestawy jak wielkie Wilsony, wielkie Burmestery, topowe Sonus Fabery i inne. Dlaczego maja zabudowany Rear Tweeter? Bo dzialaja troche na zasadzie OB i symuluja tylne odbicia wzmacniajace efekt glebi i wielkosci sceny.
Zabuduj sobie taki rear tweeter (kosztuje grosze) to zobaczysz, ja ci sie scena powiekszy i poglebi

Uzywam takie dinksy juz od wielu lat, i to nawet w samochodach

16 minut temu, xajas napisał:

Popatrz sobie na takie zestawy jak wielkie Wilsony, wielkie Burmestery, topowe Sonus Fabery i inne. Dlaczego maja zabudowany Rear Tweeter? Bo dzialaja troche na zasadzie OB i symuluja tylne odbicia wzmacniajace efekt glebi i wielkosci sceny.
Zabuduj sobie taki rear tweeter (kosztuje grosze) to zobaczysz, ja ci sie scena powiekszy i poglebi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nawet małe Burmester tez mają, u kumpla żeśmy testowali parę modeli
Miałem u siebie OB i słuchałem różne konstrukcje w różnych pomieszczeniach,
patent z dodatkowym tweeterem miałem u siebie, w teraźniejszym pomieszczeniu i ustawieniu tylko przeszkadzały.
Z "normalnych głośników" mam scenę za kolumnami i za ścianą z 1m i głębiej, panorama na szerokości 5m, żadnego odczucia odbioru na linii kolumn czy przed

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Juz zawsze wiedzialem, ze Monachium to cos zupelnie innego, specjalnego. Tam wszystko dziala inaczej. Nawet podstawowe zasady akustyki rzadza sie innym wlasnymi prawami

14 minut temu, xajas napisał:

Juz zawsze wiedzialem, ze Monachium to cos zupelnie innego, specjalnego. Tam wszystko dziala inaczej. Nawet podstawowe zasady akustyki rzadza sie innym wlasnymi prawami

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Za to w twoim regionie zastosowanie dodatkowych tweeterow na tyl to szczyt możliwości

Bawiłem sie w dodatkowe tweetery, przesunięcia fazowe + rozpraszacie dla tych tweeterow, mam juz to za sobą, ty jak widać jeszcze nie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
5 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Za to w twoim regionie zastosowanie dodatkowych tweeterow na tyl to szczyt możliwości

Bawiłem sie w dodatkowe tweetery, przesunięcia fazowe + rozpraszacie dla tych tweeterow, mam juz to za sobą, ty jak widać jeszcze nie

Tweeter pracujący do tyłu to swoista proteza możliwości OB w tym względzie pod względem efektu. To "inne powietrze" niż odgroda

Edytowane przez wally
10 minut temu, wally napisał:

Tweeter pracujący do tyłu to swoista proteza możliwości OB w tym względzie pod względem efektu. To "inne powietrze" niż odgroda

Nie ma konstrukcji idealnej, tylko pasujący do pomieszczenia akustyki, chodzi odbicia, które będą lokalizacje centrum prezentowały w głąb (chodzi o przedni plan i przeciw fazie tylny plan)

2 minuty temu, .:Gerard:. napisał:

Nie ma konstrukcji idealnej, tylko pasujący do pomieszczenia akustyki, chodzi odbicia, które będą lokalizacje centrum prezentowały w głąb (chodzi o przedni plan i przeciw fazie tylny plan)

Dobrze zestawiony i ustawiony OB nie gra do tyłu. Tak naprawdę gra ogromną sferą, taką elipsą wewnątrz której są głośniki. I ta elipsa rozwija się także "za ściana" za głośnikami - jakby ich nie było. Po prostu nie ma podziału tył- przód

1 minutę temu, wally napisał:

Dobrze zestawiony i ustawiony OB nie gra do tyłu. Tak naprawdę gra ogromną sferą, taką elipsą wewnątrz której są głośniki. I ta elipsa rozwija się także "za ściana" za głośnikami - jakby ich nie było. Po prostu nie ma podziału tył- przód

Jak rozprasza to wiadome a mi chodzi o przedstawianie źródeł pozornych

Jak masz przestrzeń do przodu a do tylu nie, to odbicia przesuwają scen e przód i wszystko prezentuje za bardzo na linii, dlatego takie konstrukcje rozwijają skrzydła dopiero w dużych pomieszczeniach

Noo...

U mnie to istna jaskinia jakiegoś monstrum... Skrzydła wyłażą poza ściany... acz sama jaskinia niewielka... 

😉

To wszystko w głowie się dzieje a pomieszczenie ma być po prostu symetryczne, ZG zaś stosownie ustawione.

18 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Jak rozprasza to wiadome a mi chodzi o przedstawianie źródeł pozornych

Jak masz przestrzeń do przodu a do tylu nie, to odbicia przesuwają scen e przód i wszystko prezentuje za bardzo na linii, dlatego takie konstrukcje rozwijają skrzydła dopiero w dużych pomieszczeniach

W 28 m2 obrazowanie jest momentami szokujące. Wiele jednak zależy od nagrania. Dobre realizacje są niesamowite, a co najważniejsze mają też - prócz obrazowania - znakomitą barwę. A to nie jest wcale takie oczywiste, bo często jest to "coś za coś" Poza tym "przód sceny" wcale nie musi oznaczać linii

Edytowane przez wally
W dniu 22.09.2024 o 19:28, .:Gerard:. napisał:

Z "normalnych głośników" mam scenę za kolumnami i za ścianą z 1m i głębiej, panorama na szerokości 5m, żadnego odczucia odbioru na linii kolumn czy przed

Bardzo dobre kolumny masz i dobre ustawienie. 

Witam wszystkich,

zanim wezmę się za OB postanowiłem zmierzyć aktualne kolumny (3,5 drogi na BR)

1szy zrzut to pomiar "90 deg" obu kolumn w miejscu odsłuchowym (żółty)

2gi i 3ci zrzut to pomiar "of axis" w odległości 1m od średniotonowca (od podłogi to również wyszedł około 1m), lewy (czerwony) i prawy (zielony)

PS: Są to moje 1sze pomiary w życiu więc bardzo prawdopodobne, że są obarczone błędami

Pomieszczenie nie jest symetryczne.

Jeżeli ktoś się czuje na siłach to proszę o komentarz tychże pomiarów.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

SPL Left 1m of axis.jpg

SPL Right 1m of axis.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez KW81

Hi,
Z tych twoich opisow 90deg albo of axis, trudno sie polapac co ty tam mierzysz jak miesrzysz i po co?
Najpierw musisz sie zdecydowac, co chcesz tymi pomiarami sprawdzic.
Przyklad

1. Przebieg charakterystyki czestotliwosciowej w miejscu odsluchu dla lewego, prawego i obydwu glosnikow rownoczesnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

albo

2. Przebieg charakterystyki czestotliwosciowej glosnika w miejscu odsluchu w zaleznosci od odchylki miejsca pomiaru od osi glosnika (czyli sprawdzasz „charakterystyke promieniowania“ glosnika ). Tutaj tylko „pogladowy przyklad“

IMG_5020.thumb.jpg.fe9658cfc3d9c828de5206d114739f69.jpg

Czyli aby to sprawdzic mozesz np. powtorzyc te powyzsze 3 pomiary dla dwoch ustawien glosnikow (rownolegle „of axis“ i skrecone na sluchacza „on axis“), ale zawsze z tego samego miejsca pomiaru (nie ruszaj mikrofonu).;Wtedy mozesz porownac, czy jest roznica, a jesli tak, to ktory wariant jest korzystniejszy.

IMG_5023.thumb.jpg.0006cf1934abde52c0031601eb765945.jpg

IMG_5024.thumb.jpg.de100c153587970f7af0bc9e729c2573.jpg

BTW.
Twoje pomiara sa troche „dziwne“

Co to jest za skala (w metrach?) i co to jest za target (ten czarny) ?

Pokaz skale SPL w dB i rob pomiar przy okolo 80dB
A jesli chcesz te 3 pomiary (L, R, L+R) porownywac, to wyswietl je rownoczesnie (jak powyzej), i to w sensownym zakresie (20-20.000Hz). Zakres od 2Hz do 30.000Hz jest malo interesujacy

IMG_5018.thumb.jpg.256f72f2582dfc9f3cd352b1094e6568.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Xajas,

Dzięki za sprowadzenie na ziemię. 

Przyznaję się że zrobiłem je bez przygotowania na hura. 

Przenoszę wyniki do kosza i idę doczytać. 

Przepraszam za zaniżenie poziomu i wartości merytorycznej forum. Wprowadzam tylko niepotrzebny różowy szum. 

Xajas,
Dzięki za sprowadzenie na ziemię. 
Przyznaję się że zrobiłem je bez przygotowania na hura. 
Przenoszę wyniki do kosza i idę doczytać. 
Przepraszam za zaniżenie poziomu i wartości merytorycznej forum. Wprowadzam tylko niepotrzebny różowy szum. 

Nie ma za co przepraszac! Kazdy zaczyna od zera. Wazne sa checi! A reszty mozna sie douczyc

No trzeba mieć świadomość że pomiar czy metryka w czasie to tylko zapis jakiejś wielkości do której interpretacji trzeba znać i rozumieć istotę zjawiska którą ta metryka reprezentuje.

Per analogia miałem ostatnio taką prośbę w robocie żeby przygotować poradnik jak na postawie wykresów parametrów systemu IT w datadog rozwiązywać problemy stabilności owych. Mamy kontrakt z firmą która może nam dostarczyć ilu chcemy kolegów z Indii musimy im tylko dac taki poradnik..

Na szczęście w audio jest prościej bo można tak długo kręcić aż trafi się w gust 🙂

Przede wszystkim trzeba zastanowić się zanim się coś wstawi w przestrzeń publiczną czy sami rozumiemy co przedstawiamy.

W przedstawionych wykresach nie wiadomo co jest na osi pionowej. Jednostki są wzięte z kategorii gęstości szumów 😉.

Ale nawet jak ktoś umieści na tej osi jednostkę własiwą dB to i tak może to wprowadzać w błąd. Warto jako tako wykalibrować pomiar. A jest to akurat w miarę proste. Jak stać nas na mikrofon pomiarowy, jakąś kartę dźwiękową i soft to powinno nas być stać na jakiś miernik natężenia dźwięku za 60zł...

Akurat nawet takie Lidlowe "sonometry" mają dokładność lepszą jak 2dB w całym zakresie. Wystarczy skalibrować je dla standardowych 94dB i na wykresach jakiejś ARTY będzie się do czego odnieść.

Nawet zaawansowani przedstawiają jakieś wykresy, gdzie .uj wie ile dB ma zafalowanie charakterystyki.  A to podstawowa wiedza. Do tego nie wiadomo jakia jest precyzja (uśrednianie w ramach oktawy czy w ogóle akwizycja), itd.

Nie trzeba się wstydzić jakichś krzywych wykresów. Trzeba zrozumieć co chcemy powiedzieć. W zasadzie to 90 % wykresów w przestrzeni publicznej jest blędnych. 

 

Przede wszystkim trzeba zastanowić się zanim się coś wstawi w przestrzeń publiczną czy sami rozumiemy co przedstawiamy.


Eeee tam, ile razy wydaje nam sie ze rozumiem, a potem przychodzi „oswietlenie“
Po co mu sonometr i skad te 94dB?

A to taki standard. Wiele programów i przyrządów ma tam pkt kalibracji 94 i 104dB.

31 minut temu, xajas napisał:

ile razy wydaje nam sie ze rozumiem, a potem przychodzi „oswietlenie“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kiedyś tak kupiłem jakieś głośniki z górnej półki cenowej bo uwierzylem w takie mazy producenta... 😉

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W Arta tyle znajdziesz w Setup-Calibrate devices

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można oczywiście ustawić ile się chce (ale wyraźnie ponad tlo) ale taka wartość albowiem w wzbudnikach do kalibracji mikrofonów pomiarowych są takie wartości. Sprawdzałem swoje stąd wiem.

94dB to rzeczywiście głośno. Uprzedzam sąsiadkę... 😉

Natomiast 104dB (czy ogolnie wysoka glośność bo to przecież tylko liczby ale ważne do ustalenia pkt odniesienia) to w metodzie z "uziemioną płaszczyzną" czy jak to tam nazywają (?); pomiar na zewnątrz na dużym np pustym parkingu. Duża odległość mikrofon -glośniki. Nieznaczne pochylenie głosników w podłoże... i polegamy na pewności, że wszystkie fale odbite polecą w kosmos i tylko jedna jedyna do mikrofonu. W Internetach da radę o tym poczytać. Oczywiście większość robi to na jakimś drągu na trawniku... ale wówczas rownież warto dać czadu.

Oczywiście z tymi dokładnymi nastawami nie ma co przesadzać. Ale warto na osi pionowej przy pomiarach ZG mieć pewność czy podbicie ma tylko 3dB czy już 7dB aby właściwie stroić zwrotnicę. Jakikolwiek wykres co najwyżej pokaże tendencję. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
8 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

W Arta tyle znajdziesz w Setup-Calibrate devices

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można oczywiście ustawić ile się chce (ale wyraźnie ponad tlo) ale taka wartość albowiem w wzbudnikach do kalibracji mikrofonów pomiarowych są takie wartości. Sprawdzałem swoje stąd wiem.

94dB to rzeczywiście głośno. Uprzedzam sąsiadkę... 😉

Natomiast 104dB (czy ogolnie wysoka glośność bo to przecież tylko liczby ale ważne do ustalenia pkt odniesienia) to w metodzie z "uziemioną płaszczyzną" czy jak to tam nazywają (?); pomiar na zewnątrz na dużym np pustym parkingu. Duża odległość mikrofon -glośniki. Nieznaczne pochylenie głosników w podłoże... i polegamy na pewności, że wszystkie fale odbite polecą w kosmos i tylko jedna jedyna do mikrofonu. W Internetach da radę o tym poczytać. Oczywiście większość robi to na jakimś drągu na trawniku... ale wówczas rownież warto dać czadu.

Oczywiście z tymi dokładnymi nastawami nie ma co przesadzać. Ale warto na osi pionowej przy pomiarach ZG mieć pewność czy podbicie ma tylko 3dB czy już 7dB aby właściwie stroić zwrotnicę. Jakikolwiek wykres co najwyżej pokaże tendencję. 

 

Ostro namieszales 🙂 

Wrzuciles wiele niezaleznych zagadniej do jednego garnka i zrobiles z tego jeden problem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
14 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

nawet takie Lidlowe "sonometry" mają dokładność lepszą jak 2dB w całym zakresie. Wystarczy skalibrować je dla standardowych 94dB i na wykresach jakiejś ARTY będzie się do czego odnieść.

Lidlowe to nie mierzyłem,ale Najtańszy unit jest zaskakująco dokladny:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tylko skąd kalibrator... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Pracowałem wiele lat na Politechnice i mam tam przyjaciół. Czasami coś tam sprawdzam. Wynika to ze skrzywienia zawodowego... 

Ale jest tak jak pokazałeś. Te urządzenia w całym zakresie mieszczą się w 2%. To wystarcza. Nie trzeba sprawdzać tych "sonometrów" dla wprowadzania poprawek. Natomiast one są pomocne w kalibracji systemu pomiarowego bo niby jak inaczej mamy wiedzieeć co jest na osi Y?

Poniżej jest zrzut charakterystyki bez prawidłowej kalibracji. Jak widać podniosłem SPL o około 5dB (to woofer AE Dipole15). Niemniej lepiej jak ustala się na "oko" ustawić wyżej niż niżej. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak widać nawet na "oko" da się zrobić oś Y prawdopodobną i pomocną do strojenia zwrotnic czy dech...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Macie problemy ludzi z Politechnik, w telach już dawno to zrobiono, miniaturyzacja, wielka seria, super powtarzalność partii w serii i koszty spadają na pysk i da radę skompensować niedokładny mikrofon a nawet lepiej da radę zrobić dobry mikrofon w telefonie

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.