Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)
Godzinę temu, xajas napisał:

Zanim go zaczniesz korygowac, musisz go najpierw albo przemierzyc albo symulowac

🙂

jasne

3 minuty temu, xajas napisał:

Korygowany bas nie jest „podbijany“ tylko „obnizany“

zależy jak na to patrzeć 🙂

czasem w odgrodzie wystarczy wyrownać 🙂

Godzinę temu, xajas napisał:

I co jest twoim celem? (f3)

co los przyniesie... 🙂

jak zrobie to na pewno pokażę i ocenisz sam

obraz.thumb.png.d40ed2940d09f6a78b641da567e5817a.png

juz taki wynik jest lepszy niz wiekszosci odgród

jak dołożę 18 cali to co Twoim zdaniem uzyskam?

1 godzinę temu, slawek.xm napisał:

🙂

jasne

zależy jak na to patrzeć 🙂

czasem w odgrodzie wystarczy wyrownać 🙂

co los przyniesie... 🙂

jak zrobie to na pewno pokażę i ocenisz sam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

juz taki wynik jest lepszy niz wiekszosci odgród

jak dołożę 18 cali to co Twoim zdaniem uzyskam?

Najpierw generalna uwaga: czesto obcinasz opis skali pionowej wykresow, trudno sie zorientowac co jest jednostka 1dB, 5dB, 10dB?

 

Odnosnie

  "... jasne zależy jak na to patrzeć 🙂 czasem w odgrodzie wystarczy wyrownać ..."

To nic nie mowi..

W wszystlich systemach (OB, ZG, BR,TL) wystarczy "wyrownac" 😉 To niie ma niic wsspolnego z odgroda

 

Mysle ze w miedzyczasie jest jasne, ze metodami pasywnymi tego wyrownania  (mysle tu zarowno o zlinearyzowaniu pasma jak i dopasowaniu skutecznosci takiego  18" do reszty zestawu) nie osiagniesz. Pozostaje aktywizacja tego toru. Ale sama aktywizacja nie wystarcza -> rozwiaze problem dopasowania skutecznosci, ale nie rozwiaze problemu linearyzacji. I tu docieramy do tematu "podbicia". Precyzyjna linearyzacja w tym zakresie to uzycie DSP (zanim zaczniesz oponowac, popatrz jak to robi twoj idol Gravesen).  I w tym momencie caly temat "podbicia"  redukuje sie do "obnizenia"! Bo tego typu korekcje ("wyrownanie") przy uzyciu DSP (czyli w domenie cyfrowej) odbywaja sie poprzez OBNIZENIE poziomu sygnalu, a nie PODBICIE poziomu sygnalu (a juz na pewno nie w tym wymaganym tu zakresie rzedu 20dB)  

 

Long speach short

Kompensacja skutecznosci to domena analogowa  -> podwyzszenie stopnia wzmocnienia  koncowki mocy (to jak uzycie pokretla glosnosci w kazdym wzmacniaczu)

Linearyzacja to domena cyfrowa -> obnizenie okreslonych czestotliwosci 

 

 

"..Co los przyniesie.." to zaden cel

Jak kupisz radio kuchenne to tez los cos przyzniesie 🙂

 

Znasz powiedzenie:

Jesli cel jest nieznany, to droga nie odgrywa roli

 

Jesli nie wiesz co chcesz osiagnac, to te wszystkie teoretyczne dywagacje, analizy, symulacje (czyli droga) sa bez sensu.

 

 

Odnosnie

"...jak dołożę 18 cali to co Twoim zdaniem uzyskam?..."

 

Sam juz wczesniej dales odpowiedz na to pytanie: nie zmuszam przetwornikow do pracy w zakresie, do ktorego nie sa koncypowane, w ktorym nie czuja sie "komfortowo". Dlatego jesli twoim celem (i znowu  powracamyy do pytania o cel i f3) jest ekstremalnie niska czestotliwosc graniczna, to na pewno nie "gwalcil" bym tych Faitali do 16Hz (nawet jesli to moge bez problemu osiagnac). Mysle ze tutaj bylismy juz wczesniej zgodni z koncepcja podzialu w okolicach  60Hz.

Dla mnie ponizej 60Hz to 4 x 18" w OZ, a dla ciebie jak na razie to "szczelina" Nelsona. 

Co z tego wyjdzie, zobaczymy. Juz dawno temmu pisalem ze mam znajomego, ktory maa dwie 18" w "szczelinie"  jako stolik kawowy 🙂 

 

A jesli nie masz celu i akceptujesz "co los przyniesie", albo f3 rzedu 40Hz to zapomnij powyzsze komentarze

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Gość

(Konto usunięte)
26 minut temu, xajas napisał:

Najpierw generalna uwaga: czesto obcinasz opis skali pionowej wykresow, trudno sie zorientowac co jest jednostka 1dB, 5dB, 10dB?

5 db

ale dla Ciebie zaczne wklejac 2 dB

27 minut temu, xajas napisał:

To niie ma niic wsspolnego z odgroda

ma , ze względu na pik dipolowy

 

28 minut temu, xajas napisał:

Mysle ze w miedzyczasie jest jasne, ze metodami pasywnymi tego wyrownania  (mysle tu zarowno o zlinearyzowaniu pasma jak i dopasowaniu skutecznosci takiego  18" do reszty zestawu) nie osiagniesz.

mylisz się

28 minut temu, xajas napisał:

Jak kupisz radio kuchenne to tez los cos przyzniesie

ty lubisz sluchawki kieszonkowe , to nie odbieraj ludziom radości sluchania radia 🙂

 

znam kogos kto wyrzucil system na pierdylion zł i slucha wlasnie mono na radiu vintage

30 minut temu, xajas napisał:

Jesli nie wiesz co chcesz osiagnac, to te wszystkie teoretyczne dywagacje, analizy, symulacje (czyli droga) sa bez sensu.

ja wiem i pisalem w tym wątku , nie czytasz uwaznie moich wpisów dlatego nie da się ciebie traktować powaznie

32 minuty temu, xajas napisał:

to na pewno nie "gwalcil" bym tych Faitali do 16Hz

znów nie czytas co pisze więc o czym tu dyskutować

na wiekszość pytan masz już odpowiedź w tym watku

jesli dalej bedziesz zadawal pytania na ktore już padla odpowiedź w tym konkretnym wątku

to przestanę ci odpowiadac

pozdrawiam

Nie, konkretna odpowiedz brzmiala nie mam celu i zobaczymy co wyjdzie, a reszty nie komenuje

Mozesz przestac odpowiadac, takie odpowiedzi mozna sobie podarowac, zero zawartosci

Panowie na spokojnie. Wątek jest ciekawy i nie ma sie co szarpać. Cieszmy sie ze póki co dyskusja jest merytoryczna i nie zeszla na kwestie brzmienia kabli zasilających.😁

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

sonicznie jest to mi zupełnie nie znany projekt. Jaką amplifikację zalecają co by się nóżka swobodnie kiwała?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
15 godzin temu, slawek.xm napisał:

choć nie zalezy to tylko od samej obudowy ale równiez filtra

Ja piszę tylko o filtrze, w tym przypadku składnikami filtra są filtr rzeczywisty (a lot of eq) oraz obudowa BR, która też jest filtrem ze sporym opóźnieniem grupowym.

15 godzin temu, slawek.xm napisał:

poza tym niski bas to dlugie dźwieki , ktore musza miec czas narastania wybrzmienia

Z tym by można polemizować, ale nie ten temat i nie o to chodzi. Opóźnienie grupowe to nie jest czas narastania ani wybrzmiewania tylko opóźnienie. W obudowie BR w stosunku do zamkniętej zwiększone jest nachylenie filtra i samo to wpływa mocno na opóźnienie grupowe i ogólne brzmienie, które ja na przykład słyszę. W OB jak rozumiem ten aspekt (kosztem innych, wiadomo) jest pominięty. W związku z tym mamy zestaw głośnikowy, który fazowo jest OK, ale częstotliwościowo nie. Jakiekolwiek manipulacje w dole powodują polepszenie charakterystyki amplitudowej kosztem fazowej, inaczej się nie da. I pytam właśnie o to - jak sobie z tym radzicie, i technicznie i mentalnie?

15 godzin temu, slawek.xm napisał:

They are not "muddy" or "slow", that's for sure

To może wiele znaczyć, a może nie znaczyć nic. A pomiar GD by sporo wyjaśnił.

15 godzin temu, slawek.xm napisał:

dla mnie zawsze taki podbijany bas nie idealnie laczyl sięz resztą pasma i dlatego unikam tej techniki

No właśnie. Uważam, że to słychać. Ale inaczej niż korekcją nie uzyskasz jak rozumiem wyrównanego pasma, więc i tak sporo ingerujesz w charakterystykę fazową.

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
1 godzinę temu, przemak napisał:

To może wiele znaczyć, a może nie znaczyć nic. A pomiar GD by sporo wyjaśnił.

generalnie przynajmniej teoretycznie jak wygląda odpowiedź impulsowa można zobaczyć po spadku charakterystyki w kierunku 20hz

Kisiel w swoich recenzjach na tej podstawie określa odpowiedź glosnika

im łagodniejszy jest spadek tym lepsza odpowiedź systemu głośnik -obudowa

z teoretycznego punku widzenia w odgrodzie do roll off glosnika dodaje się zwarcie akustyczne i zawsze wynikowe zbocze dąży do 18db/okt

przy BR 24db/okt

dlatego odpowiedź glosnika w odgrodzie zawsze będzie lepsza niz w br

5 godzin temu, xajas napisał:

Nie, konkretna odpowiedz brzmiala nie mam celu i zobaczymy co wyjdzie, a reszty nie komenuje

W dniu 19.12.2021 o 13:24, slawek.xm napisał:

na dobra sprawę urealniłem swoje oczekiwania do F6 na 27hz

 

co do Fiatala to pisalem ,ze nie zalecam zmuszac go do grania niskim basem

Gość

(Konto usunięte)
2 godziny temu, piano napisał:

http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm

sonicznie jest to mi zupełnie nie znany projekt. Jaką amplifikację zalecają co by się nóżka swobodnie kiwała?

niestety musisz sam dobrać

zaczynalbym od 30 wat jeśli to ma byc lampa

na pewno dobry tranzystor w klasie A

kolumna może przyjać moc powyzej 400 wat , ale zapewne wczesniej straci sie słuch

żadnego modelu konkretnego nie polecę , trzeba probować

np

https://www.audio-markt.de/market/vitus-audio-vitus-ri-100-top-zustand-inkl-preis-in-eu!!!!-4264191161

Gość

(Konto usunięte)
5 minut temu, piano napisał:

już pomiary mówią, ale mi chodziło o chemię pomiędzy amp, a OBL15 tj. z czym to się lubi. 

na diyaudio.pl jest użytkownik Żółwik z Gdańska , który wykonał ten projekt i słuchał go

jeśli ktoś ma namiary na tego kolegę pomóżcie piano

to jego wersja

obraz.thumb.png.791debcc150e4e0e704295571dc86a74.png

Gość

(Konto usunięte)
Teraz, piano napisał:

już że go namierzył bez pegasusa 😉

czytam...

tylko , że z rok się nie logował ale jak masz chody w ABW to szacun 🙂

5 godzin temu, slawek.xm napisał:

generalnie przynajmniej teoretycznie jak wygląda odpowiedź impulsowa można zobaczyć po spadku charakterystyki w kierunku 20hz

Kisiel w swoich recenzjach na tej podstawie określa odpowiedź glosnika

im łagodniejszy jest spadek tym lepsza odpowiedź systemu głośnik -obudowa

No właśnie, to są dywagacje, a te informacje są w pomiarze, wystarczy je wyświetlić a nie wnioskować z czego innego.

5 godzin temu, slawek.xm napisał:

z teoretycznego punku widzenia w odgrodzie do roll off glosnika dodaje się zwarcie akustyczne i zawsze wynikowe zbocze dąży do 18db/okt

przy BR 24db/okt

dlatego odpowiedź glosnika w odgrodzie zawsze będzie lepsza niz w br

Otóż to, ale gorsza niż w zamkniętej. Mi chodzi o to, że jak do tych nieuniknionych przesunięc z nachylenia dołoży się elektryczny filtr (jak czytam, solidny), to wyjdzie całkiem sporo i trudno mówić o naturalności, bo IMO ten właśnie niedoceniany parametr jest bardzo ważny. Potem się pojawiają opowieści, jak to że "bas się nie może szybko kończyć" (a kto mu zabroni?) i inne tłumaczące, dlaczego się nie da.

Dlatego pytam, czy nie ma innej opcji jak tylko "skundlenie" tego systemu przez korekcję w dole?

nagrywamy.com

12 minut temu, przemak napisał:

Dlatego pytam, czy nie ma innej opcji jak tylko "skundlenie" tego systemu przez korekcję w dole?

Właściwie zrobiona korekcja niczego nie powinna pogorszyc, a w zasadzie może tylko polepszyć brzmienie basu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
10 minut temu, meloV8 napisał:

Właściwie zrobiona korekcja niczego nie powinna pogorszyc, a w zasadzie może tylko polepszyć brzmienie basu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No ale po co podajesz pdf w którym jest napisane dokładnie odwrotnie? 😉 

"punch can not be estimated or evaluated from frequency response curve"

"energy peaks appearing simultaneously in several frequency bands"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

3 minuty temu, przemak napisał:

No ale po co podajesz pdf w którym jest napisane dokładnie odwrotnie? 😉 

Jak doczytasz kilka razy ten temat, to się rozjaśni dlaczego to podałem. 

8 minut temu, meloV8 napisał:

Jak doczytasz kilka razy ten temat, to się rozjaśni dlaczego to podałem. 

Podałeś znaną prawdę, że opóźnienie grupowe jest be a liniowa faza jest super. Każdy filtr wprowadza przesunięcia fazowe i potencjalną liniową fazę kaszani, co przy niskich częstotliwościach daje duże opóźnienie grupowe. W OB już te 6dB więcej od obudowy zamkniętej moim zdaniem sporo robi (zwłaszcza, gdy mówimy o tym 27Hz), a korekcja w dole jeszcze to pogarsza. Nie ma "właściwie zrobionej korekcji" która by tego nie robiła, byś musiał filtrem wszechprzepustowym (czyli problem z fazą przesuwasz wyżej) albo delayem o te 20ms opóźnić całą resztę. 

nagrywamy.com

I po to jest aktywna korekcja fazy oraz HBT, aby osiagnac liniowa faze i rowne, skorygowane pasmo na basie.  Dzięki temu dostajemy lepszy impuls.

6 minut temu, meloV8 napisał:

I po to jest aktywna korekcja fazy oraz HBT, aby osiagnac liniowa faze i rowne, skorygowane pasmo na basie.  Dzięki temu dostajemy lepszy impuls.

Ale w analogu można tylko opóźniać, z przyspieszaniem jest "nieco" trudniej. Więc trzeba opóźnić resztę. I tak, to oczywiście da się zrobić, ale właśnie o to pytam - jak to się w praktyce robi? 

nagrywamy.com

Niestety tylko cyfrowo mamy takie możliwości korekty. Są do tego różne rozwiązania, ale ja jeśli korzystam z rozwiązań aktywnych, to właśnie wyłącznie cyfrowych, tj.  za pomocą Soundeasy lub Ultimate equalizer. 

www.bodziosoftware.com.au

14 minut temu, meloV8 napisał:

Niestety tylko cyfrowo mamy takie możliwości korekty. Są do tego różne rozwiązania, ale ja jeśli korzystam z rozwiązań aktywnych, to właśnie wyłącznie cyfrowych, tj.  za pomocą Soundeasy lub Ultimate equalizer. 

www.bodziosoftware.com.au

Analogowo przecież też się da ale bardzo trudno 😉

Czyli tak jak pisałem, trochę to niestety "skundlone". W taki sam sposób można poprawić bass reflex. Znaczy DSP jest be, chyba, że jest cacy - tylko po co wtedy tam lampy? 😉

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
4 godziny temu, przemak napisał:

W OB już te 6dB więcej od obudowy zamkniętej moim zdaniem sporo robi (zwłaszcza, gdy mówimy o tym 27Hz)

Dążenie do idealu to jest to co probujemy robić

Obudowa zamknięta jest tez kompromisem , fala od tylnej strony membrany powinna w całości zostac pochlonieta przez tlumienie i nie wracac po odbiciach od ścianek obudowy z powrotem na membrane glosnika

nigdy tak nie jest i w tym wzgledzie Open Baffle jest znacznie lepszym rozwiązaniem

niskie częstotliwosci napinają obudowę zamknięta jak balon

a jesli chcemy sięgnać tych 27 HZ obudowa musi byc olbrzymia do w efekcie daje rezonanse ścianek i fale stojace

nie ma innnego sposobu

no jest ale znów zgniły bo możemy ograniczyc obudowę zamknięta do objętosci takiej by wytrzymalość mocowa glosnika była odpowiednia i dac korekcję charakterystyki tak by podbić bas ale znów przez to wracamy do punktu wyjscia

Dlatego jedynym absolutnie najlepszym sposobem jest OB z taka powierzchnia membran glosników by zejście na basie nie wymagało duzych korekcji rzedu 15-30db a co najwyżej dopasowania maks ok 6db.... co mozna zrobić filtrem lowpass 6db/ok od Fs glosnikai delikatnym lub zadnym zwiekszeniem mocy dla dopasowania spl do reszty pasma

ewentualnie mozna zawsze obnizyc zakres średnie -wysokie do poziomu basu przez tłumienie... co i tak najczesciej sie robi

Znow jako przyklad podam rozwiązanie sly30 , to jest konstrukcja , ktora powinna byc dla wielu wzorcem , ale jesli Sylwek sam nie zamiesci zdjęć to nic nie poradzimy , zreszta bardzo dobrze to rozumiem bo na otwartym forum pierwsze czego mozna sie spodziewac to hejtu 🙂

Drugim rozwiązaniem problemu jest jednak zaprzęgnięcie tylnej strony membrany do wziecia udziału w podniesieniu skutecznosci basu

tylko ,ze takie rozwiązanie ,ktore są dźwiekowo dobre sa bardzo trudne w realizacji bo wymagają przekrojów przynajmniej Sd glosnika co dla wielkości głosnia np 15 cali daje juz naprawde spore konstrukcje

Taką dość minimalistyczną ale ogólnie wg mnie próbą pojścia w dobrym kierunku jest prosty Voight Pipe znany obecnie za sprawą Gravesena

obraz.thumb.png.060f5dbf7167098c6d9838ed1ee93393.png

8 godzin temu, przemak napisał:

Analogowo przecież też się da ale bardzo trudno 😉

Nie znam takich filtrow analogowych, ktore maja takie mozliwosci jak HBT. Juz sama korekcja offsetu stanowi problem, a co dopiero linearyzacja fazy.

8 godzin temu, przemak napisał:

Czyli tak jak pisałem, trochę to niestety "skundlone". W taki sam sposób można poprawić bass reflex. Znaczy DSP jest be, chyba, że jest cacy - tylko po co wtedy tam lampy? 😉

Oczywiscie, ze mozna poprawic BR, na tym polega sila filtrow DSP. Ja nie jestem jakims milosnikiem lamp i systemow analogowych. Minusem DSP jest konieczność rozbudowy torow DAC oraz potrzebna wieksza moc obliczeniowa, jesli system jest naprawde mocno rozbudowany.

 

4 godziny temu, slawek.xm napisał:

Obudowa zamknięta jest tez kompromisem , fala od tylnej strony membrany powinna w całości zostac pochlonieta przez tlumienie i nie wracac po odbiciach od ścianek obudowy z powrotem na membrane glosnika

nigdy tak nie jest i w tym wzgledzie Open Baffle jest znacznie lepszym rozwiązaniem

niskie częstotliwosci napinają obudowę zamknięta jak balon

a jesli chcemy sięgnać tych 27 HZ obudowa musi byc olbrzymia do w efekcie daje rezonanse ścianek i fale stojace

nie ma innnego sposobu

W subwooferach fale stojace i rezonanse scianek nie graja wlasciwie zadnej roli. Oczywiscie lepiej miec super sztywna obudowe, ale nie jest to element krytyczny dla subwooferow zamknietych.

 

4 godziny temu, slawek.xm napisał:

Taką dość minimalistyczną ale ogólnie wg mnie próbą pojścia w dobrym kierunku jest prosty Voight Pipe znany obecnie za sprawą Gravesena

To jest recepta na dzwiek bardzo podkolorowany przez rezonanse falowodu. Do tego jest duzy problem z osiagnieciem niskiej czestotliwosci rezonansowej, poniewaz falowod musi byc znacznie dluzszy niz wynikaloby to ze wzoru na cwiartke. Sensownym rozwiazaniem jest obciazenie takiego falowodu masa ruchoma w postaci portu. Jedyny plus takiego rozwiazania to podbijanie SPL.

Racjonalne podejscie do basu mamy tutaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szczegolnie biorac pod uwage przetestowanie przez autora innych rozwiazan.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
6 godzin temu, slawek.xm napisał:

Dlatego jedynym absolutnie najlepszym sposobem jest OB

To IMO jest teza. W tym wątku ok, więc niech będzie 😉

6 godzin temu, slawek.xm napisał:

Drugim rozwiązaniem problemu jest jednak zaprzęgnięcie tylnej strony membrany do wziecia udziału w podniesieniu skutecznosci basu

Właśnie o to mi chodzi, że wykorzystanie tylnej strony membrany oznacza, że o "impulsie" można sobie pomarzyć. Wtedy mamy dsp czyli znów dość daleko od tego "absolutnie najlepszego sposobu" a bliżej "absolutnie najlepszego sposobu" @meloV8😉

2 godziny temu, meloV8 napisał:

Nie znam takich filtrow analogowych, ktore maja takie mozliwosci jak HBT. Juz sama korekcja offsetu stanowi problem, a co dopiero linearyzacja fazy.

Teoretycznie jakoś by się dało przybliżyć wszystko 😉

2 godziny temu, meloV8 napisał:

Oczywiscie, ze mozna poprawic BR, na tym polega sila filtrow DSP. Ja nie jestem jakims milosnikiem lamp i systemow analogowych. Minusem DSP jest konieczność rozbudowy torow DAC oraz potrzebna wieksza moc obliczeniowa, jesli system jest naprawde mocno rozbudowany.

Czyli jednak dsp i grzebanie i opóźnianie opóźnianie tego, co gra dobrze i czego ruszać nie trzeba... Ja jestem zwolennikiem takich rozwiązań, ale one tu na forum są zakazane zasadniczo 😉Z tą mocą to bez przesady, nawet malina da radę. 

nagrywamy.com

21 hours ago, przemak said:

Opóźnienie grupowe to nie jest czas narastania ani wybrzmiewania tylko opóźnienie. W obudowie BR w stosunku do zamkniętej zwiększone jest nachylenie filtra i samo to wpływa mocno na opóźnienie grupowe i ogólne brzmienie, które ja na przykład słyszę.

Problem słyszalności GD jako takiego jest daleki od rozstrzygnięcia. W obudowie BR jest ileś zjawisk "amplitudowych", dających charakterystyczne brzmienie tej obudowy - wycia i rzężenia od turbulencji w porcie, lepsze przenikanie fal stojących z obudowy na zewnątrz oraz inne umieszczenie (względem roll-off) podbicia od pasożytniczego rezonansu cewka filtru (ew. Levc) - pojemnościowe zbocze górnego peaku impedancji. Do tego BR zwykle schodzi trochę niżej, więc i psychoakustyczne maskowanie basu wyższego niższym też może dawać różnice brzmieniowe.

Słyszałem w życiu ileś "szybkich" kolumn z BR i obecnie jestem raczej sceptykiem odnośnie słyszalności GD, zwłaszcza jak strojenie kolumny jest niskie (a szczytowa wartość GD duża w milisekundach, choć nisko na skali częstotliwości). Instrumenty akustyczne są o wiele "wolniejsze" niż głośnikowe systemy basowe, jako że one są generatorami o wysokiej "dobroci". Na takim kontrafagocie to zwyczajnie nie da się zagrać krótkich nut nisko, bo słup powietrza rozbrzmiewa w nim za wolno (a muzykowi często kręci się w głowie od hiperwentylacji jak musi dużo powietrza przepuścić przez instrument). Zwłaszcza że instrumenty i ich źródła "napędu" nie bardzo daje się zwiększać we wszystkich wymiarach proporcjonalnie do długości generowanej fali, do tego Fletcher i Munson też swoje robią z progiem słyszalności na dole, więc owa "dobroć" na basie musi być duża żeby cokolwiek dało się usłyszeć z takiego instrumentu. Dlatego nisko (16 - 31Hz, oktawa sub-kontra) strojony BR spokojnie "nadąży" za takim instrumentem mimo dużego GD w miejscu gdzie jego rezonator mocno pomaga, a w zakresie 80 - 120Hz gdzie są kotły i inne takie "szybkobasowce", nie będzie się w ogóle różnił pod względem GD od obudowy zamkniętej.

PS. OZ z dołożonym filtrem all-pass (z częstotliwością środkową przy Fc OZ) ma fazę i GD podobne jak BR. I raczej trudno będzie usłyszeć czy all-pass jest czy go nie ma.

Edytowane przez misiomor
14 hours ago, przemak said:

Dlatego pytam, czy nie ma innej opcji jak tylko "skundlenie" tego systemu przez korekcję w dole?

Minimalnofazowość jest odpowiedzią. Jeżeli system po korekcji ma dobry kształt charakterystyki wypadkowej, to nie ma co się martwić o opóźnienia grupowe. Korekcję zresztą można robić różnie - czymś na kształt Linkwitz Transform (impulsowo wyjdzie lepiej, za to gorzej po stronie przeciążenia ew. sygnałem subsonicznym) a można i filtrem subsonicznym (highpass) o dobroci ok. 1.5 - 2. A do tego jeszcze ew. dołożyć np. "schodek" R-CR kompensujący samego dipola w jakimś podzakresie. Albo wkomponować korekcję w lowpass do podziału ze średniotonowcem.

Edytowane przez misiomor
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.